1. Saistošie noteikumi (turpmāk – noteikumi) nosaka:
1.1. kārtību, kādā Liepājas valstspilsētas pašvaldībā (turpmāk – pašvaldība) tiek:
1.1.1. saskaņota alkoholisko dzērienu mazumtirdzniecības novietnes vieta un tās darbības laika periods;
1.1.2. izsniegta atļauja izbraukuma tirdzniecībai ar alkoholiskiem dzērieniem sabiedriskā pasākuma norises vietā;
1.2. pašvaldības nodevas par alkoholisko dzērienu mazumtirdzniecību izbraukuma tirdzniecībā sabiedriskā pasākuma norises vietā apmēru un nodevas maksāšanas kārtību.
2. Novietne – konkrēta tirdzniecības vieta, kurā komersants drīkst uzstādīt aprīkojumu un iekārtas, drīkst veikt alkoholisko dzērienu mazumtirdzniecību papildus alkoholisko dzērienu mazumtirdzniecības licencē vai alus mazumtirdzniecības licencē norādītajai pastāvīgajai tirdzniecības vietai, un tā ir saskaņota ar pašvaldību.
3. Noteikumi netiek piemēroti alkoholisko dzērienu mazumtirdzniecībai, kurai atļauja izsniegta ielu tirdzniecības ietvaros.
4. Saskaņojums alkoholisko dzērienu mazumtirdzniecībai novietnē (turpmāk – saskaņojums) tiek izsniegts komersantam, kurš papildus alkoholisko dzērienu mazumtirdzniecības licencē vai alus mazumtirdzniecības licencē norādītajai pastāvīgajai tirdzniecības vietai piesaka alkoholisko dzērienu mazumtirdzniecību novietnē.
5. Novietne nav pieļaujama:
5.1. bērnu rotaļu laukuma un izklaides vietas tuvumā;
5.2. iestādē, kas sniedz atkarību profilakses pakalpojumus, un šo iestāžu blakus esošajās teritorijās.
7. Alkoholisko dzērienu mazumtirdzniecība novietnē patērēšanai uz vietas pieļaujama kalendārā gada ietvaros no 1. janvāra līdz 31. decembrim:
7.1. ielu tirdzniecības vietā sabiedriskās ēdināšanas pakalpojumu sniegšanai (ja sabiedriskās ēdināšanas pakalpojumu sniegšanas vietā ir ar Liepājas būvvaldi saskaņota novietne);
7.2. būvē – sporta, izklaides un kultūras pasākumu norises vietā, tostarp nedzīvojamā ēkā. Ēku vai telpu grupai jāatbilst izklaides pasākuma, tirdzniecības, sabiedriskās ēdināšanas vai sporta ēkas lietošanas veidam;
7.3. vietā, kurā izsoles rezultātā ir noslēgts nomas līgums par sabiedriskās ēdināšanas pakalpojumu sniegšanu, ja minētā vieta pieder pašvaldībai.
8. Lai saņemtu saskaņojumu, komersants klātienē pašvaldībā vai elektroniski iesniedz:
8.1. iesniegumu, kurā sniedz apliecinājumu un norāda:
8.1.1. komersanta nosaukumu, reģistrācijas numuru, juridisko adresi;
8.1.2. novietnes atrašanās vietas adresi (7.2. apakšpunktā noteiktajā gadījumā norāda arī ēkas vai telpu kadastra apzīmējumu);
8.1.3. plānoto termiņu alkoholisko dzērienu mazumtirdzniecībai novietnē;
8.1.4. alkoholisko dzērienu mazumtirdzniecības novietnē darba laiku;
8.2. lietošanas tiesību apliecinošu dokumentu un saskaņojumu ar novietnes atrašanās vietas īpašnieku vai tiesisko valdītāju par alkoholisko dzērienu mazumtirdzniecību novietnē, ja komersants nav vietas īpašnieks;
8.3. ar Liepājas būvvaldi saskaņotu novietnes vizuālo dizaina risinājumu noteikumu 7.1. apakšpunktā minētajā gadījumā.
9. Ja iesniegumā nav norādīta visa pieprasītā informācija vai nav pievienoti nepieciešamie saskaņojumi un dokumenti, pašvaldība par to informē komersantu, nosakot termiņu trūkumu novēršanai. Iesniegums uzskatāms par saņemtu dienā, kad novērsti trūkumi.
10. Saskaņojumu vai atteikumu alkoholisko dzērienu mazumtirdzniecībai novietnē pašvaldības izpilddirektora norīkota amatpersona pieņem viena mēneša laikā no iesnieguma saņemšanas dienas.
11. Saskaņojumu neizsniedz, ja:
11.1. komersants saskaņojuma saņemšanai sniedzis nepatiesas ziņas;
11.2. komercdarbību plānots uzsākt vietā, kas neatbilst šo noteikumu 7.2. apakšpunktā noteiktajām prasībām;
11.3. komersantam 7.1. apakšpunktā minētajā gadījumā uz plānoto alkoholisko dzērienu mazumtirdzniecības vietu nav izsniedzama ielu tirdzniecības atļauja sabiedriskās ēdināšanas pakalpojumu sniegšanai vai sabiedriskā ēdināšanas pakalpojumu sniegšanas vietā nav saskaņojama novietne;
11.4. izsoles rezultātā nav noslēgts vietas nomas līgums, kurā paredzēta sabiedriskās ēdināšanas pakalpojumu sniegšana, ja minētais objekts atrodas uz pašvaldības zemes;
11.5. komersants 9. punktā minētajā gadījumā noteiktajā termiņā pašvaldības noteiktajā kārtībā nav novērsis trūkumus;
11.6. alkoholisko dzērienu mazumtirdzniecība no novietnes būtiski traucē sabiedrisko kārtību un citu personu tiesību aizsardzību.
12. Papildus normatīvajos aktos noteiktajiem gadījumiem izsniegto saskaņojumu var atcelt, ja:
12.1. komersants saskaņojuma saņemšanai sniedzis nepatiesas ziņas;
12.2. izbeigta attiecīgā komercdarbība saskaņojumā norādītajā vietā;
12.3. ir saņemta informācija no uzraugošajām institūcijām alkoholisko dzērienu aprites jomā par komersanta pārkāpumiem mazumtirdzniecības vietā vai vietas neatbilstību alkoholisko dzērienu mazumtirdzniecībai.
13. Lēmums, ar kuru atcelts saskaņojums, paziņojams saskaņojuma saņēmējam, Valsts ieņēmumu dienestam un Liepājas pašvaldības policijai.
14. Alkoholisko dzērienu mazumtirdzniecību izbraukuma tirdzniecībā sabiedriskā pasākumu norises vietā drīkst veikt fiziska persona, kura reģistrējusi saimniecisko darbību, vai komersants (turpmāk abi – komersants), ja ir saņemta pašvaldības atļauja alkoholisko dzērienu mazumtirdzniecībai izbraukuma tirdzniecības vietā sabiedriskā pasākuma vietā (turpmāk – atļauja).
15. Atļauju var saņemt komersants, kuram ir izsniegta speciālā atļauja (licence) alkoholisko dzērienu mazumtirdzniecībai vai speciālā atļauja (licence) apstiprināta akcīzes preču noliktavas turētāja darbībai.
16. Atļauju izsniedz alkoholisko dzērienu mazumtirdzniecībai izbraukuma tirdzniecības vietā publiska pasākuma laikā.
18. Alkoholisko dzērienu mazumtirdzniecība izbraukuma tirdzniecībā sabiedriskā pasākuma norises vietā un laikā patērēšanai uz vietas atļauta:
18.1. ārpus ēkas, publiskā vietā, ja plānotā darbības vieta neatbilst ielu tirdzniecības jomu reglamentējošos normatīvos aktos noteiktajam un atļauja alkoholisko dzērienu mazumtirdzniecība nav izsniegta ielu tirdzniecības ietvaros. Pasākumam jāatbilst konkrētās vietas paredzētajam lietošanas un izmantošanas veidam;
18.2. publiskās ēkās vai iekštelpās sabiedriskā pasākuma norises vietā uz konkrēta pasākuma norises laiku, bet ne ilgāk par septiņām dienām.
19. Izbraukuma tirdzniecībā sabiedriskā pasākuma norises vietā drīkst tirgot:
19.1. tikai izlejamos alkoholiskos dzērienus;
19.2. pudelēs (iepakojumā) esošos alkoholiskos dzērienus, ja tie ražoti no savā īpašumā vai valdījumā esošajos dārzos un dravās iegūtajiem produktiem vai savvaļā augošiem augiem, neizmantojot spirtu vai citus saražotos alkoholiskos dzērienus, ja vien Alkoholisko dzērienu aprites likumā nav noteikts citādi.
20. Izbraukuma tirdzniecībā ar alkoholiskajiem dzērieniem sabiedriskā pasākuma norises vietā aizliegts:
20.1. pārdot dzērienus glāzēs, kurām nav nodrošināta atkārtota lietošana (jānodrošina vairākkārt lietojamo plastmasas glāžu depozīta sistēmas ieviešana);
20.2. pārdot dzērienus stikla glāzēs.
21. Sabiedriskā pasākuma norises laikā izbraukuma tirdzniecības vietas platība netiek noteikta un pašvaldības nodeva par izbraukuma tirdzniecību ar alkoholiskajiem dzērieniem sabiedriskā pasākumā norises vietā tiek aprēķināta pēc tirdzniecības vietu skaita.
22. Atļauju izsniedz pēc pašvaldības nodevas samaksas par izbraukuma tirdzniecību ar alkoholiskajiem dzērieniem sabiedriskā pasākuma norises vietā.
23. Lai saņemtu atļauju, komersants klātienē pašvaldībā vai elektroniski iesniedz:
23.1. iesniegumu, kurā komersants sniedz apliecinājumu un norāda:
23.1.1. komersanta nosaukumu, reģistrācijas numuru, adresi;
23.1.2. pasākuma un pasākuma organizatora nosaukumu;
23.1.3. komercdarbības vietas, kurā plānots veikt izbraukuma tirdzniecību ar alkoholiskajiem dzērieniem, adresi (18.2. apakšpunktā noteiktajā gadījumā, norāda arī ēkas vai telpu kadastra apzīmējumu), tirdzniecības norises datumu, laiku, ilgumu, tirdzniecības vietu skaitu;
23.1.4. apliecinājumu par Valsts ieņēmumu dienestā reģistrētās maksājumu reģistrēšanas elektroniskās ierīces vai iekārtas tehniskās pases esību;
23.1.5. apliecinājumu par noteikumos noteiktās kārtības un prasību ievērošanu;
23.1.6. saskaņojumu ar pasākuma rīkotāju par alkoholisko dzērienu tirdzniecības veikšanu pasākuma norises laikā un vietā;
23.2. lietošanas tiesību apliecinošu dokumentu un saskaņojumu ar tirdzniecības vietas īpašnieku vai tiesisko valdītāju par alkoholisko dzērienu izbraukuma tirdzniecību sabiedriskā pasākuma norises vietā, ja komersants nav vietas īpašnieks;
23.3. tirdzniecības vietas izvietojuma shēmu.
24. Ja iesniegumā nav norādīta visa pieprasītā informācija vai nav pievienoti nepieciešamie saskaņojumi un dokumenti, pašvaldība par to informē komersantu, nosakot termiņu trūkumu novēršanai. Iesniegums uzskatāms par saņemtu dienā, kad novērsti trūkumi.
25. Lēmumu par atļauju vai atteikumu alkoholisko dzērienu mazumtirdzniecībai pašvaldības izpilddirektora norīkota amatpersona pieņem piecu darbdienu laikā no iesnieguma saņemšanas dienas.
26. Atļauju neizsniedz, ja:
26.1. komersants atļaujas saņemšanai sniedzis nepatiesas ziņas;
26.2. sabiedriskais pasākums plānots vietā, kuras lietošanas veids nepieļauj šāda sabiedriskā pasākuma norisi;
26.3. komersants 24. punktā minētajā gadījumā noteiktajā termiņā pašvaldības noteiktajā kārtībā nav novērsis trūkumus.
27. Papildus normatīvajos aktos noteiktajiem gadījumiem izsniegto atļauju var anulēt, ja:
27.1. komersants atļaujas saņemšanai sniedzis nepatiesas ziņas;
27.2. ir saņemts kompetentas institūcijas atzinums par komersanta pārkāpumu mazumtirdzniecības vietā vai vietas neatbilstību alkoholisko dzērienu mazumtirdzniecībai vai sabiedriskā pasākuma norisei.
28. Pēc 27. punktā minēto apstākļu konstatēšanas pašvaldības izpilddirektora norīkota amatpersona pieņem lēmumu par atļaujas anulēšanu un paziņo par to atļaujas saņēmējam, Valsts ieņēmumu dienestam un Liepājas pašvaldības policijai.
29. Pašvaldības nodevas maksātājs ir komersants, kurš veic izbraukuma tirdzniecību ar alkoholiskajiem dzērieniem sabiedriskā pasākumā norises vietā pašvaldības administratīvajā teritorijā.
30. Alkoholisko dzērienu tirdzniecības nodevas likme par vietas izmantošanu izbraukuma tirdzniecībai ar alkoholiskajiem dzērieniem sabiedriskā pasākuma norises vietā:
Realizējamo preču grupa | Nodevas likme par vienu tirdzniecības vietu |
Alkoholiskie dzērieni | 50 |
Mazo alkoholisko dzērienu darītavu produkcija | 25 |
31. Tirdzniecības nodevas maksas atbrīvojums 100 % apmērā noteikts, ja komersants veic izbraukuma tirdzniecību pašvaldības īpašumā, kuru komersants izmanto uz īpašuma lietošanas līguma pamata, maksājot nomas maksu.
32. Nodevas maksāšanas kārtība:
32.1. nodeva pilnā apjomā samaksājama pirms attiecīgās atļaujas saņemšanas;
32.2. neizmantotā nodeva netiek atgriezta, izņemot gadījumus, kad tirdzniecība nav notikusi pašvaldības vainas dēļ.
33. Pašvaldības izpilddirektora norīkotās amatpersonas izdoto administratīvo aktu vai faktisko rīcību var apstrīdēt Administratīvā procesa likumā noteiktajā kārtībā pašvaldības izpilddirektoram.
34. Pašvaldības izpilddirektora pieņemto lēmumu par apstrīdēto administratīvo aktu vai faktisko rīcību var pārsūdzēt Administratīvajā rajona tiesā normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā.
35. Atzīt par spēku zaudējušiem:
35.1. Liepājas pilsētas domes 2010. gada 13. maija saistošos noteikumus Nr. 9 "Par alkoholisko dzērienu mazumtirdzniecību novietnēs Liepājas pilsētā" (Latvijas Vēstnesis, 2010, 81. nr.; 2014, 8. nr.);
35.2. Liepājas pilsētas domes 2011. gada 14. aprīļa saistošie noteikumi Nr. 6 "Saistošie noteikumi par alkoholisko dzērienu mazumtirdzniecības kārtību izbraukuma tirdzniecībā sabiedrisko pasākumu norises vietās Liepājas pilsētā" (Latvijas Vēstnesis, 2011, 77. nr.; 2020, 84. nr.).
Paskaidrojuma raksta sadaļa | Norādāmā informācija |
1. Mērķis un nepieciešamības pamatojums
| Saistībā ar Pašvaldību likuma spēkā stāšanos 2023. gada 1. janvārī un ņemot vērā likuma pārejas noteikumu 6. punktu, Liepājas valstspilsētas pašvaldība (turpmāk arī – pašvaldība) izvērtē uz likuma "Par pašvaldībām" normu pamata izdoto saistošo noteikumu atbilstību Pašvaldību likumam, kā arī pārskata pašvaldības saistošo noteikumu aktualitāti un lietderību. Izvērtējot šobrīd spēkā esošos 2011. gada 14. aprīļa saistošos noteikumus Nr. 6 "Saistošie noteikumi par alkoholisko dzērienu mazumtirdzniecības kārtību izbraukuma tirdzniecībā sabiedrisko pasākumu norises vietās Liepājas pilsētā" un 2010. gada 13. maija saistošos noteikumus Nr. 9 "Par alkoholisko dzērienu mazumtirdzniecību novietnēs Liepājas pilsētā", konstatēts, ka lietderīgi un racionāli ir noteikumus pārskatīt un apvienot vienos saistošajos noteikumos, lai vienoti regulētu alkoholisko dzērienu mazumtirdzniecību pašvaldībā. Izvērtēšanas rezultātā izstrādāti jauni saistošie noteikumi "Par kārtību, kādā tiek saskaņota alkoholisko dzērienu mazumtirdzniecība novietnē, alkoholisko dzērienu mazumtirdzniecība izbraukuma tirdzniecībā sabiedriskā pasākuma norises vietā un noteikta pašvaldības nodeva par izbraukuma tirdzniecību sabiedriskā pasākuma norises vietā Liepājas valstspilsētā" (turpmāk – saistošie noteikumi). Saistošo noteikumu izdošanas mērķis: 1) regulēt saskaņojuma alkoholisko dzērienu mazumtirdzniecībai novietnē un atļaujas izbraukuma tirdzniecībai ar alkoholiskajiem dzērieniem sabiedriskā pasākuma norises vietā izsniegšanas kārtību, nosakot komersantiem vienotas prasības; 2) noteikt nodevu apmēru par tirdzniecības vietas izmantošanu izbraukuma tirdzniecībai ar alkoholiskajiem dzērieniem. Saistošie noteikumi ir strukturēti nodaļās un sagatavoti atbilstoši konkrētam alkoholisko dzērienu tirdzniecības veidam. Saistošie noteikumi paredz, ka: 1) ar pašvaldību jāsaskaņo alkoholisko dzērienu mazumtirdzniecības novietnes vieta un tās darbības laika periods (turpmāk – saskaņojums); 2) no pašvaldības jāsaņem atļauja izbraukuma tirdzniecībai ar alkoholiskajiem dzērieniem sabiedriskā pasākuma norises vietā (turpmāk – atļauja). Lai atvieglotu alkoholisko dzērienu tirdzniecības saskaņošanas procesu, saistošie noteikumi paredz, ka: 1) šie noteikumi netiek piemēroti alkoholisko dzērienu mazumtirdzniecībai, kam atļaujas izsniegšanu nosaka ielu tirdzniecību regulējošie normatīvie akti. Ar to tiek saprasts, ka, veicot ielu tirdzniecību sabiedriskā pasākuma laikā, tirgojot ielu tirdzniecībā atļautās preces un arī alkoholiskos dzērienus, turpmāk paredzēts izsniegt tikai vienu atļauju, kura attieksies uz abiem tirdzniecības veidiem vienlaikus, nevis divas atļaujas par katru preces veidu atsevišķi, kā tas bija iepriekš. Tādējādi tiks mazināts administratīvais slogs un atvieglota procesuālā saskaņošanas un atļaujas saņemšanas kārtība; 2) komersantam, kurš veic regulāru tirdzniecību ar alkoholiskajiem dzērieniem sabiedriskā pasākuma laikā nemainīgā, pastāvīgā tirdzniecības vietā, turpmāk iespējams saņemt pašvaldības saskaņojumu novietnes darbībai konkrētajā adresē. Rezultātā komersantam uz katru pasākumu nebūs jāsaņem atsevišķa atļauja un ar vienu saskaņojumu tirdzniecību varēs veikt visas sezonas garumā. Ar saistošajiem noteikumiem tiek atļauta alkoholisko dzērienu mazumtirdzniecība ar pašvaldību saskaņotās novietnēs un izbraukuma tirdzniecībā. Attiecībā uz novietņu saskaņošanu saistošie noteikumi pieļauj un ar to tiek saprasts, ka novietne var atrasties: 1) ielu tirdzniecības vietā sabiedriskās ēdināšanas pakalpojumu sniegšanai (ja sabiedriskās ēdināšanas pakalpojumu sniegšanas vietas sastāvā ar pašvaldības būvvaldi saskaņota novietne); 2) būvē – sporta, izklaides un kultūras pasākumu norises vietā, tostarp nedzīvojamā ēkā (ēku vai telpu grupai jāatbilst izklaides pasākuma, tirdzniecības, sabiedriskās ēdināšanas vai sporta ēkas lietošanas veidam); 3) vietā, kurā izsoles rezultātā ir noslēgts nomas līgums par sabiedriskās ēdināšanas pakalpojumu sniegšanu (ja minētā vieta pieder pašvaldībai). Attiecībā uz izbraukuma tirdzniecību saistošie noteikumi atļauj un ar to tiek saprasts, ka alkoholisko dzērienu izbraukuma tirdzniecību sabiedriskā pasākuma norises vietā un laikā var veikt: 1) ārpus ēkas, publiskā vietā (ja plānotā darbības vieta neatbilst ielu tirdzniecības jomu reglamentējošos normatīvos aktos noteiktajam un nav izsniegta atļauja alkoholisko dzērienu mazumtirdzniecībai ielu tirdzniecības ietvaros. Pasākumam jāatbilst konkrētās vietas paredzētajam lietošanas un izmantošanas veidam); 2) publiskās ēkās vai iekštelpās. Saistošie noteikumi paredz jaunas prasības attiecībā uz alkoholisko dzērienu tirdzniecības kārtību izbraukuma tirdzniecībā sabiedriskā pasākuma norises vietā, tos atļaujot tirgot: 1) tikai izlejamā veidā; 2) pudelēs (iepakojumā), ja tie ražoti no savā īpašumā vai valdījumā esošajos dārzos vai dravās iegūtiem produktiem vai savvaļā augošiem, neizmantojot spirtu vai citu saražotos alkoholiskos dzērienus, izņemot, kad to tirdzniecība ir aizliegta Alkoholisko dzērienu aprites likumā. Lai samazinātu atkritumu apjomu, saistošie noteikumi paredz būtisku ierobežojumu attiecībā uz alkoholisko dzērienu izbraukuma tirdzniecību sabiedriskā pasākuma norises vietā, nosakot, ka no 2026. gada 1. janvāra aizliegts pārdot: 1) dzērienus glāzēs, kurām nav nodrošināta atkārtota lietošana (jānodrošina vairākkārt lietojamo plastmasas glāžu depozīta sistēmas ieviešana); 2) dzērienus stikla glāzēs. Saistošie noteikumi paredz, ka par izbraukuma tirdzniecību ar alkoholiskiem dzērieniem maksājama nodeva, nosakot tās apmēru un samaksas kārtību. Ņemot vērā, ka nodevas apmērs par izbraukuma tirdzniecību ar alkoholiskiem dzērieniem sabiedriskā pasākuma norises vietā nav pārskatīts kopš 2012. gada un ievērojot pēdējo divpadsmit gadu laikā inflācijas izraisīto naudas vērtības krišanos, kā arī faktu, ka saskaņā ar Centrālās statistikas pārvaldes publicētajiem datiem inflācija 2023. gada decembrī, salīdzinot ar 2012. gada februāri ir 44 %, nodevas apmēru ir pamats pārskatīt, nosakot to atbilstošu tirgus ekonomiskajiem apstākļiem un tendencēm. Atbilstoši pašreiz spēkā esošajiem saistošiem noteikumiem, kas regulē alkoholisko dzērienu tirdzniecību pašvaldībā, nodevas apmērs par alkoholisko dzērienu tirdzniecību pasākuma laikā par vienu tirdzniecības vietu, kuras izmērs ir ne lielāks kā 3 m x 3 m ir 21,34 euro. Saskaņā ar šiem saistošajiem noteikumiem nodeva ir diferencēta, nosakot, ka: 1) nodeva par pašu ražotas mazo alkoholisko dzērienu darītavu produkcijas tirdzniecību ir 25 euro; 2) nodeva par pārējo ražotāju alkoholisko dzērienu produkcijas tirdzniecību ir 50 euro. Turpmāk pašvaldības nodevu aprēķinās, ņemot vērā faktisko tirdzniecības vietu skaitu. Rezultātā komersantam dota iespēja radīt lielāku apgrozījumu, brīvāk un plašāk izvietot tirdzniecības aprīkojumu, jo netiek noteikti kvadrātmetri, kurus pārsniedzot, jāmaksā lielāka nodeva. Iekasētā, bet neizmantotā nodeva netiek atgriezta, izņemot gadījumus, kad tirdzniecība nav notikusi pašvaldības vainas dēļ. Par saistošo noteikumu pārkāpšanu papildus administratīvā atbildība un soda apmērs nebūs noteikts. Tas nozīmē, ka komersanti par pārkāpumiem alkoholisko dzērienu mazumtirdzniecībā pie atbildības var tikt saukti par pārkāpumiem, kas noteikti likumos. |
2. Fiskālā ietekme uz pašvaldības budžetu | Saistošo noteikumu īstenošanai nav būtiskas fiskālās ietekmes uz pašvaldības budžetu. Nedaudz tiks palielināta ieņēmumu daļa, iekasējot nodevas par tirdzniecības atļauju izsniegšanu. Papildu resursi, lai nodrošinātu saistošo noteikumu izpildi, nav nepieciešami. |
3. Sociālā ietekme, ietekme uz vidi, iedzīvotāju veselību, uzņēmējdarbības vidi pašvaldības teritorijā, kā arī plānotā regulējuma ietekme uz konkurenci | Saistošie noteikumi paredz par 50 % mazāku nodevas apmēru tirdzniecībai ar pašu ražotu mazo alkoholisko dzērienu darītavu produkciju salīdzinājumā ar nodevu par rūpnieciski ražotas alkoholisko dzērienu tirdzniecību. Mazās alkoholisko dzērienu darītavas ir nelieli uzņēmumi, kas pārsvarā atrodas ģimeņu dzīvesvietās un tajās galvenokārt ir nodarbināti ģimenes locekļi, ko nevar salīdzināt ar tradicionālām, rūpnieciskām alkoholisko dzērienu ražotnēm. Ar saistošo noteikumu īstenošanu plānotas tiešas ilgtermiņa pārmaiņas vidē. Pamatojoties uz Atkritumu apsaimniekošanas likumā noteikto mērķi par apglabājamo atkritumu apjoma samazināšanu, saistošajos noteikumos noteikti vienreizēji lietojamu plastmasas trauku aprites ierobežojumi. Ar 2026. gada 1. janvāri izbraukuma tirdzniecībā sabiedriskā pasākuma norises vietā noteikts aizliegums pārdot dzērienus glāzēs, kurām nav nodrošināta atkārtota lietošana, nodrošinot vairākkārt lietojamo plastmasas glāžu depozīta sistēmas ieviešanu, tostarp sabiedrības drošības nolūkos, piemēram, lai nodrošinātu, ka personas publiskās vietās nesavainojas uz stikla lauskām, noteikts aizliegums tirgot dzērienus stikla glāzēs. Tāpat noteiktais ierobežojums būs preventīvs pasākums, kas nepieciešams Zilā karoga sertifikāta noteiktā kritērija Nr. 15 izpildei, kurā tiek vērtēti pašvaldības centieni ieviest pasākumus, kas samazina jūras un piekrastes piesārņojuma daudzumu. Tā tiek pievērsta uzmanība vides kvalitātes uzturēšanai un bioloģiskās daudzveidības aizsargāšanai, tādējādi garantējot drošu atpūtu tīrā vidē, kas ir viens no pašvaldības attīstības ilgtermiņa mērķiem. Šāda prasība veicinās sabiedrības izglītošanu par vides jautājumiem un rosinās apzināties savu ietekmi uz apkārtējo vidi. Tas veicinās ilgtspējīgu dzīvesveidu un ilgtermiņā radīs pozitīvu ietekmi uz vidi – samazināsies piesārņojums, atkritumu apjoms, vienreizlietojamo trauku izmantošana, tiks ietaupīti resursi. Lai komersantiem vienkāršotu un atvieglotu atļaujas saņemšanas procesu, saistošie noteikumi paredz, ka: 1) veicot izbraukuma tirdzniecību ar alkoholiskajiem dzērieniem sabiedriskā pasākuma norises vietā ielu tirdzniecības ietvaros, kuras veikšanai ir izsniegta ielu tirdzniecības atļauja, atsevišķa atļauja izbraukuma tirdzniecībai ar alkoholiskajiem dzērieniem nav nepieciešama, izsniegtā atļauja attieksies uz abiem tirdzniecības veidiem vienlaikus; 2) veicot izbraukuma tirdzniecību ar alkoholiskajiem dzērieniem sabiedriskā pasākuma norises vietā, uz katru pasākumu konkrētajā adresē atsevišķi nav jāprasa pašvaldībai atļauju, ja tirdzniecība konkrētajā vietā tiek veikta regulāri, bet šādā gadījumā ir iespēja saņemt pašvaldības saskaņojumu novietnes darbībai konkrētajā adresē uz komersanta pieprasīto, bet nepārsniedzot saistošajos noteikumos noteikto termiņu; 3) atļauta izbraukuma tirdzniecība ar alkoholiskajiem dzērieniem publiskās ēkās vai iekštelpās sabiedriskā pasākuma norises vietā uz konkrētā pasākuma norises laiku, bet ne ilgāk par 7 dienām. Ņemot vērā to, ka ielu tirdzniecība tiek pakļauta konkurences apstākļiem, saistošajos noteikumos komersantiem paredzētas vienlīdzīgas tiesības saņemt nepieciešamo pašvaldības saskaņojumu vai atļauju atbilstoši pieprasītajam tirdzniecības veidam komercdarbības ar alkoholiskajiem dzērieniem veikšanai pašvaldības administratīvajā teritorijā. Daļai komersantu palielināsies administratīvās izmaksas par atļaujas saņemšanu saistībā ar pašvaldības nodevas palielināšanu. Saistošie noteikumi paredz tirdzniecības nodevas maksas atbrīvojumu 100 % apmērā, ja komersants veic izbraukuma tirdzniecību pašvaldības īpašumā uz īpašuma lietošanas līguma pamata, par to maksājot nomas maksu. Ar šo komersantam netiek radītas priekšrocības, bet šī atbrīvojuma mērķis ir neprasīt no komersanta dubultu samaksu – pašvaldības nodevu un nomas maksu. |
4. Ietekme uz administratīvajām procedūrām un to izmaksām | Institūcija, kura nodrošina saistošo noteikumu izpildi, kurā persona var vērsties par saistošo noteikumu piemērošanu, ir Liepājas Centrālā administrācija. Saskaņojuma saņemšanai komersants klātienē pašvaldībā vai elektroniski iesniedz iesniegumu, kurš izskatāms viena mēneša laikā no visu saistošajos noteikumos paredzēto dokumentu saņemšanas un izvērtēšanas, veicot vienu no tālāk minētajām darbībām: 1) pieņem lēmumu par saskaņojuma izsniegšanu; 2) nosaka termiņu trūkumu novēršanai; 3) pieņem lēmumu par atteikumu izsniegt saskaņojumu. Saistošajos noteikumos ir noteikti gadījumi, kad saskaņojuma izsniegšana komersantam tiek atteikta, vai izsniegtais saskaņojums tiek atcelts. Atļaujas saņemšanai komersants iesniedz pašvaldībā iesniegumu, kurš izskatāms piecu darbdienu laikā no visu saistošajos noteikumos paredzēto dokumentu saņemšanas un izvērtēšanas, veicot vienu no tālāk minētajām darbībām: 1) pieņem lēmumu par atļaujas izsniegšanu; 2) nosaka termiņu trūkumu novēršanai; 3) pieņem lēmumu par atteikumu izsniegt atļauju. Saistošajos noteikumos ir noteikti gadījumi, kad atļaujas izsniegšana komersantam tiek atteikta, vai izsniegtā atļauja tiek anulēta. Administratīvā atbildība un kompetence administratīvo pārkāpumu procesā tirdzniecības un pakalpojumu sniegšanas jomā noteikta Patērētāju tiesību aizsardzības likuma 37., 38. pantā un Alkoholisko dzērienu aprites likuma 14. un 15. pantā. Par saistošo noteikumu pārkāpšanu papildu administratīvā atbildība un soda apmērs nav noteikts. Par saistošo noteikumu prasību neievērošanu administratīvā pārkāpuma procesu līdz administratīvā pārkāpuma lietas izskatīšanai veic pašvaldības policijas amatpersonas. Administratīvā pārkāpuma lietu izskata Liepājas valstspilsētas pašvaldības Administratīvā komisija. Izpilddirektora norīkotās amatpersonas izdoto administratīvo aktu vai faktisko rīcību var apstrīdēt Administratīvā procesa likumā noteiktajā kārtībā Liepājas valstspilsētas pašvaldības izpilddirektoram. Liepājas valstspilsētas pašvaldības izpilddirektora pieņemto lēmumu par apstrīdēto administratīvo aktu vai faktisko rīcību var pārsūdzēt Administratīvajā rajona tiesā normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā. |
5. Ietekme uz pašvaldības funkcijām un cilvēkresursiem | Saistošo noteikumu izpildes nodrošināšanai nav nepieciešams veidot jaunas pašvaldības institūcijas vai jaunas darba vietas. |
6. Informācija par izpildes nodrošināšanu | Saistošo noteikumu izpildes nodrošināšanā netiek paredzēta jaunu institūciju izveide, esošo likvidācija vai reorganizācija. Saistošo noteikumu izpildi nodrošina Liepājas Centrālā administrācija un Liepājas pašvaldības policija esošo funkciju un uzdevumu ietvaros. Izpildes nodrošināšana tiks veikta esošā budžeta ietvaros. Pamatojoties uz Pašvaldību likuma 47. panta otro daļu, saistošie noteikumi un paskaidrojuma raksts tiks nosūtīti Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijai. Saistošie noteikumi tiks publicēti oficiālajā izdevumā "Latvijas Vēstnesis" un pašvaldības tīmekļvietnē www.liepaja.lv. |
7. Prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem, ko sniedz mērķa sasniegšana | Saistošie noteikumi ir piemēroti iecerētā mērķa sasniegšanai un paredz tikai to, kas tam ir vajadzīgs. Ierobežojot stikla glāžu izmantošanu, tiks samazināts traumu un negadījumu risks. Saistošo noteikumu prasības un to izpilde neradīs papildus izmaksas pašvaldībai. Pašvaldības izraudzītie līdzekļi ir leģitīmi un rīcība ir atbilstoša augstākstāvošiem normatīviem aktiem. |
8. Izstrādes gaitā veiktās konsultācijas ar privātpersonām un institūcijām | Saistošo noteikumu projektu izstrādājusi Liepājas valstspilsētas pašvaldības speciālistu darba grupa. Atbilstoši Pašvaldību likuma 46. panta trešajā daļā noteiktajam, saistošo noteikumu projekts un tam pievienotais paskaidrojuma raksts sabiedrības viedokļa noskaidrošanai no 2024. gada 22. marta līdz 2024. gada 5. aprīlim tika publicēti pašvaldības oficiālajā tīmekļvietnē www.liepaja.lv, paredzot iespēju ikvienam interesentam iesniegt savus priekšlikumus un komentārus, kā arī informācija tika izvietota pašvaldības telpās Rožu ielā 6 apmeklētājiem pieejamā vietā. Noteiktā termiņa ietvaros priekšlikumi par saistošo noteikumu projekta redakciju netika saņemti. |