1. Apstiprināt Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 2. komponentes "Digitālā transformācija" 2.1. reformu un investīciju virziena "Valsts pārvaldes, tai skaitā pašvaldību, digitālā transformācija" investīcijas 2.1.2.1.i. "Centralizētās platformas un sistēmas" nolūka "Pašvaldību pakalpojumu digitālā transformācija un pašvaldību atbalsta procesu modernizācija un centralizācija" programmas "Pašvaldību koplietošanas platformas" projekta "Pašvaldību vēlēšanu un referendumu IS funkcionalitātes pilnveide" (turpmāk – projekts) pasi (1. pielikums), centralizētas funkcijas vai koplietošanas pakalpojumu attīstības plānu (2. pielikums) un projekta izmaksas ne vairāk kā 1 892 960 euro apmērā, tai skaitā Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma finansējumu investīcijai 1 583 920 euro apmērā un valsts budžeta finansējumu pievienotās vērtības nodokļa izmaksu segšanai ne vairāk kā 309 040 euro apmērā.
2. Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrijai uzaicināt finansējuma saņēmēju – Valsts reģionālās attīstības aģentūru – iesniegt projekta iesniegumu Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 2. komponentes "Digitālā transformācija" 2.1. reformu un investīciju virziena "Valsts pārvaldes, tai skaitā pašvaldību, digitālā transformācija" investīcijas 2.1.2.1.i. "Centralizētās platformas un sistēmas" nolūka "Pašvaldību pakalpojumu digitālā transformācija un pašvaldību atbalsta procesu modernizācija un centralizācija" programmas "Pašvaldību koplietošanas platformas" (turpmāk – 2.1.2.1.i investīcija) ietvaros.
3. Projektu finansēt 2.1.2.1.i. investīcijas ietvaros, ja projekta iesniegums atbilst Ministru kabineta 2022. gada 14. jūlija noteikumos Nr. 435 "Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 2. komponentes "Digitālā transformācija" 2.1. reformu un investīciju virziena "Valsts pārvaldes, tai skaitā pašvaldību, digitālā transformācija" īstenošanas noteikumi" iekļautajiem nosacījumiem.
4. Pēc projekta pabeigšanas noteikt projekta rezultātu uzturēšanas izmaksas 2026. gadā ne vairāk kā 155 807 euro apmērā, no tiem ne vairāk kā 30 625 euro paredzēt Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldei un ne vairāk kā 125 182 euro – Valsts reģionālās attīstības aģentūrai. Sākot ar 2027. gadu, noteikt projekta rezultātu uzturēšanas izmaksas ne vairāk kā 267 099 euro gadā, no tiem ne vairāk kā 52 500 euro paredzēt Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldei un ne vairāk kā 214 599 euro – Valsts reģionālās attīstības aģentūrai. Nepieciešamo finansējumu Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrijai (Valsts reģionālās attīstības aģentūrai) un Iekšlietu ministrijai (Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldei) pieprasīt normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā saskaņā ar Likuma par budžetu un finanšu vadību 9.1 panta otro daļu.
1. Finansējuma saņēmējs, kas īsteno projektu
1.1. Finansējuma saņēmējs, kas īsteno projektu (institūcija) | Valsts reģionālās attīstības aģentūra (VRAA) |
1.2. Projekta īstenošanas partneri | Centrālā vēlēšanu komisija (CVK), Pilsonības un migrācijas lietu pārvalde (PMLP), Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrija, Dienvidkurzemes novada pašvaldība, Augšdaugavas novada pašvaldība, Bauskas novada pašvaldība, Kuldīgas novada pašvaldība un Madonas novada pašvaldība |
2. Saistīto projektu programma
2.1. Programmas nosaukums | Pašvaldību koplietošanas platformu programma |
2.2. Saistība ar citiem projektiem | Attīstības projekta ietvaros netiks īstenotas darbības un aktivitātes, kas finansētas citu projektu ietveros. Šā projekta ietvaros tiks izstrādātas jaunas funkcijas, kas papildinās Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 2. komponentes "Digitālā transformācija" 2.1. reformu un investīciju virziena "Valsts pārvaldes, tai skaitā pašvaldību, digitālā transformācija" 2.1.3.1.i. investīcijas "Datu pieejamība, koplietošana un analītika" projekta "Vēlēšanu procesa digitalizācija un automatizācija" ietvaros izstrādāto programmatūru ar jaunu funkcionalitāti: - vietējo pašvaldību referendumu un pašvaldību vēlēšanu vajadzībām pilnveidot no 2024. gada 1. septembra VRAA pārziņā esošo Elektroniskās tiešsaistes vēlētāju reģistru (turpmāk – ETVR), kas netiek attīstīts projekta "Vēlēšanu procesa digitalizācija un automatizācija" ietvaros; - vietējo pašvaldību referendumu un pašvaldību vēlēšanu vajadzībām pilnveidot PMLP pārziņā esošo Vēlētāju reģistru/Fizisko personu reģistra informācijas sistēmu (turpmāk – PMLP VR/FPRIS), kas netiek attīstīta projekta "Vēlēšanu procesa digitalizācija un automatizācija" ietvaros; - uzlabot Vēlēšanu platformas apakšsistēmu lietojamību atbilstoši pašvaldību un citu vēlēšanu procesos iesaistīto pušu vajadzībām, kā arī veikt citas darbības, kurām nebija paredzēts finansējums projektā "Vēlēšanu procesa digitalizācija un automatizācija". Apliecinām, ka nepastāv dubultā finansējuma risks |
3. Projekta mērķis un galvenie ieguvumi
3.1. Projekta mērķis un galvenais saturs | Projekta "Pašvaldību vēlēšanu un referendumu IS funkcionalitātes pilnveide" mērķis ir pilnveidot PMLP VR/FPRIS un ETVR, pielāgojot to funkcionalitāti vietējo pašvaldību referendumu procedūras vajadzībām, tādējādi nodrošinot centralizētus IKT risinājumus vietējo pašvaldību referendumu procedūru norisei, kā arī pilnveidojot pašvaldību vēlēšanu funkcionalitāti | ||
3.2. Projekta pamatojums (aktualitāte/nepieciešamība/risināmā problēma) | 1) Atbilstoši Vietējo pašvaldību referendumu likuma prasībām no 2025. gada 1. augusta valstī jānodrošina tiesības un iespējas Latvijas un Eiropas Savienības pilsoņiem izteikt viedokli un realizēt pilsonisko līdzdalību vietējos referendumos pašvaldībās klātienē un elektroniski, izmantojot CVK interneta balsošanas sistēmu, turklāt likums neuzliek ierobežojumus referendumu skaitam un periodiskumam, tādējādi pastāv varbūtība, ka vienlaikus var notikt viens vai vairāki referendumi un/vai vēlēšanu procesi1, kam pašlaik nav gatavs ETVR. 2) Vienlaikus PMLP VR/FPRIS nevar nodrošināt Vietējo pašvaldību referendumu likuma prasībām atbilstošu datu nodošanu ETVR (nav pieejami dati par vēlētāju balsošanas tiesībām, kuri pamatojas uz datiem par tiesībām uz nekustamo īpašumu, kas reģistrēti zemesgrāmatā). 3) Pašvaldību un pašvaldību vēlēšanu komisiju speciālisti netika iesaistīti Vēlēšanu platformas specifikācijas izstrādē, tāpēc ir nepieciešams papildus iesaistīt pašvaldību ekspertus Vēlēšanu platformas un saistīto sistēmu lietojamības testēšanā, procesu un saskarņu pilnveidošanā | ||
3.3. Projekta ieguvumi2 | Ieguvuma mērīšanas vai verificēšanas metode un mērāmais rādītājs3 | Vērtība (pašreizējā/ plānotā) | Sasniegšanas laiks (gads) |
3.3.1. PMLP VR/FPRIS un ETVR nodrošina vairākus vienlaicīgus vēlēšanu procesus | Vienlaikus atbalstāmais balsošanas procesu skaits | 1/vismaz 2 | 2026. |
3.3.2. Pašvaldību referendumos iedzīvotāji var piedalīties, pamatojoties uz datiem par tiesībām uz nekustamo īpašumu, kas ierakstīti zemesgrāmatā | To balsstiesīgo personu īpatsvars, kuriem zemesgrāmatā ir reģistrētas tiesības uz nekustamo īpašumu un kuriem tiek nodrošināta attiecīgā iespēja | 0 %/100 % | 2026. |
3.3.3. Medijiem izstrādāta jauna publiskā tīmekļvietne | Jaunā tīmekļvietne saturēs informāciju par balsošanu rezultātiem, vēlētāju aktivitāti u. c. ar vēlēšanu procesiem saistīto informāciju | 0/1 | 2026. |
4. Nepieciešamā finansējuma apjoms un tā sadalījums pa projekta darbībām iznākumu sasniegšanai un būtisko izmaksu veidiem
4.1. Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna finansējums | 4.2. Plānotais pievienotās vērtības nodokļa (PVN) apmērs (kopā), ja tiks pieprasīta tā segšana4, un avansa apmērs, ja plānots to pieprasīt5 | |
1 583 920 euro | 309 040 euro | n/a |
|
|
|
|
|
| ||
|
|
| |
|
|
5. Projekta ieguldījums reformu un investīciju mērķu rādītāju sasniegšanā
5.1. Modernizēto pārvaldes procesu IKT risinājumi
Skaits | IKT risinājuma nosaukums | Īss apraksts8 | Valsts mākonī (jā/nē) | IKT risinājumu attīstības saskaņošanas termiņš9 (gads, ceturksnis) | Ieviešanas termiņš (gads, ceturksnis) | Risinājuma lietotāji (skaits) |
PMLP Vēlētāju reģistrs/Fizisko personu reģistra informācijas sistēma | Ir pilnveidota PMLP VR/FPRIS, nodrošinot iespēju saņemt datus no zemesgrāmatas, veikt šo datu apstrādi un nodot datus ETVR/Vēlēšanu platformai, t. sk. par iespējām vienlaikus piedalīties vairākos balsošanas procesos (vienā vai vairākos iecirkņos/apgabalos) | Jā10 | 2024. gada 3. ceturksnis | 2026. gada 2. ceturksnis | 1 542 407 (balsstiesīgo skaits) | |
Elektroniskais tiešsaistes vēlētāju reģistrs | Ir nodrošināta iespēja saņemt pilnveidotus PMLP VR/FPRIS datus, veikt to apstrādi tā, lai balsstiesīgie varētu piedalīties vairākos vienlaikus notiekošos vēlēšanu procesos | Jā11 | 2024. gada 3. ceturksnis | 2026. gada 1. ceturksnis12 | 1 542 407 (balsstiesīgo skaits) | |
Vēlēšanu platforma, tās apakšsistēmas (tai skaitā pilnveidota Referendumu informācijas sistēma) un saistītie e-pakalpojumi | Ir veikta atbalstāmo procesu un saskarņu pilnveidošana atbilstoši pašvaldību ieteikumiem | Jā13 | 2024. gada 3. ceturksnis | 2026. gada 1. ceturksnis14 | 1 542 407 (balsstiesīgo skaits) |
5.2. Centralizētās funkcijas vai koplietošanas pakalpojumi
Skaits | Pakalpojums (pakalpojumu grupa) | Koplietošanas pakalpojumu lietotāji (institūcijas) | Norāde uz MK lēmumu par attīstības plānu15 | Ieviešanas termiņš (gads, ceturksnis) |
Pašvaldību referendumu pilnveidotu procesu un sistēmu nodrošināšana | Sabiedrība, pašvaldības, vēlēšanu komisijas, CVK, kā arī citas digitalizēto vēlēšanu procesā iesaistītās grupas un organizācijas (atbilstoši lomām) | Tiek iesniegts vienlaikus ar projekta pasi | 2026. gada 2. ceturksnis |
5.3. Centralizēti pārvaldāmās nozares būtiskās datu kopas (atvērto datu portāla dati – statistikas dati)
Skaits | Saturu raksturojošs nosaukums | Termiņš piekļuves nodrošināšanai (gads, ceturksnis) |
6. Projekta pārvaldības un īstenošanas kapacitāte16
Projektu plānots īstenot no 2024. gada līdz 2026. gada 31. maijam. Lai nodrošinātu projekta realizāciju, ievērojot noteiktos termiņus, drošības un kvalitātes standartus un nepārsniegtu plānotos finanšu līdzekļus, projekta pārvaldība plānota divos līmeņos – projekta pārvaldības grupā un projekta darba grupā. Projekta darba grupa sastāvēs no produkta portfeļa vadītāja (papildus piesaistot konsultācijām pārstāvjus no CVK, PMLP, LVRTC, CERT.LV, VARAM), kā arī no 5 pašvaldību pārstāvjiem un VRAA, kas nodrošinās projekta vadītāju (bez projekta finansējuma) no esošajiem VRAA budžeta resursiem un, ja nepieciešams, projekta īstenošanas kapacitāti stiprinās ar papildu cilvēkresursiem (līdz 4 darbiniekiem). VARAM (11. mēnešalgas grupa) sadarbības partneru (pašvaldības) ekspertiem (atbilstoši Valsts kancelejas Vadlīnijām atlīdzības aprēķinam amata vietām ANM, ES SF u. c. projektos17) tiktu novirzīts finansējums atbilstoši projekta pases 4.3.3. apakšpunktam |
7. Izmaksu/ieguvumu analīze, tai skaitā ietekme uz pārvaldes darbinieku skaitu
Ieguvuma aprēķins ir kopējs gan 2.1.3.1.i. investīcijas "Datu pieejamība, koplietošana un analītika" projektam "Vēlēšanu procesu digitalizācija un automatizācija", gan 2.1.2.1.i. investīcijas "Centralizētās platformas un sistēmas" nolūka "Pašvaldību pakalpojumu digitālā transformācija un pašvaldību atbalsta procesu modernizācija un centralizācija" projektam "Pašvaldību vēlēšanu un referendumu IS funkcionālitātes pilnveide", kas nav nodalāms pa projektiem un skatāms kompleksi. Lai izvērtētu IKT projekta izmaksas/ieguvumus, tika veikta projekta izmaksu un ieguvumu analīze projekta pārskata periodam – 3 gadi pēc projekta īstenošanas no 2026. līdz 2028. gadam (ieskaitot). Ekonomiskās analīzes veikšanai izmantoti CVK un publiski pieejamie dati, ekspertu pieņēmumi par ieguvumiem. Izvērtējumā netika ņemtas vērā fiskālās korekcijas, ēnu ekonomika un ārējo faktoru ietekme. IKT projekta ekonomiskā analīze tika veikta, izmantojot diskontētās naudas plūsmas metodi, ņemot vērā 3 % diskonta likmi. Ekonomiskās analīzes mērķis ir projekta pievienotās vērtības novērtējums pret tā investīciju apmēriem. Informācija ieguvumu aprēķinam, pamatojoties uz pasta izdevumu ietaupījumu, pieņemot, ka vidējais Latvijas pašvaldībās ierosinātais referendumu skaits gadā ir 23 referendumi (aprēķinos neiekļaujot izsvērtos mārketinga un transporta izmaksu ietaupījumus): • prognozētais referendumu skaits gadā – 23 referendumi; • aplokšņu skaits vidēji vienam pašvaldības referendumam – 33 830 gab.; • vienas aploksnes sūtīšanas izmaksas (Latvija) – 1,65 euro; • maksa par aploksni un materiālu sagatavošanu – 0,10 euro; • pasta izdevumi gadā 23 referendumiem – 1 361 648 euro; • diskontēšanas periods – 3 gadi; • diskontēšanas likme – 3 %; • pasta izdevumu nākotnes izmaksas tagadnes vērtībā – 3 967 119 euro. Pašvaldību referendumu interneta balsošanas risinājums un vēlēšanu platformas izveide, pamatojoties uz pieņemtajiem datiem, ietaupītu 3 967 119 euro (diskontētā vērtība), tomēr, ņemot vērā uzturēšanai nepieciešamās izmaksas pēcprojekta laikā, – 809 045 euro gadā, ietaupījums no sistēmas izmantošanas 10 gados būs 3 873 135 euro. Papildu ieguvums interneta balsošanas ieviešanai ir arī iedzīvotājiem, kas laiku, ko pavadītu vēlēšanu iecirknī, var veltīt balsošanai internetā, ietaupot laiku ceļā un ceļa izdevumus uz tuvāko vēlēšanu iecirkni |
8. Cita būtiska informācija
Būtiskākais identificētais risks: • laika trūkums pilnīgai projekta ietvaros izstrādājamo vai pilnveidojamo sistēmu ieviešanai līdz Vietējo pašvaldību referendumu likumā noteiktajam termiņam. VRAA kā finansējuma saņēmējam sniegtais atbalsts nav kvalificējams kā komercdarbības atbalsts, jo tas tiks piešķirts valsts deleģētas funkcijas veikšanai |
Lietotie saīsinājumi:
CERT.LV – Informācijas tehnoloģiju drošības incidentu novēršanas institūcija (Aizsardzības ministrijas pakļautības iestāde)
CVK – Centrālā vēlēšanu komisija
ETVR – Elektronikais tiešsaistes vēlētāju reģistrs
FPRIS – Fizisko personu reģistra informācijas sistēma
IS – informācijas sistēma
IKT – informācijas un komunikācijas tehnoloģijas
LVRTC – Latvijas Valsts radio un televīzijas centrs
PMLP – Pilsonības un migrācijas lietu pārvalde
PPA – programmas prasību apraksts
PPS – programmas prasību specifikācija
PVN – pievienotās vērtības nodoklis
TA – Tiesu administrācija
VARAM – Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrija
VR – Vēlētāju reģistrs
VRAA – Valsts reģionālās attīstības aģentūra
1 2029. gadā vienlaikus notiks gan pašvaldību vēlēšanas, gan Eiropas Parlamenta vēlēšanas.
2 Obligāti jāiekļauj vismaz viens (vēlami vismaz divi) būtisks ieguvums, kas tiek sasniegts jau projekta īstenošanas laikā. Šajā sadaļā ir jānorāda būtiski ieguvumi nozarei, institūcijai, sabiedrībai, bet nav jānorāda iznākumi – ieguldījumi Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 2.1. mērķa rādītāju sasniegšanā, ko norāda 5. punktā.
3 Piemēram, ja ieguvums ir personāla administrēšanas funkcijas centralizācija, tad mērījums varētu būt, piemēram, tiešās pārvaldes darbinieku skaits, kas to izmanto, vērtība, piemēram, 10000, un sasniegšanas laiks – 2026. gads.
4 Pievienotās vērtības nodokļa izmaksas nav attiecināmas finansēšanai no Atveseļošanas un noturības mehānisma finansējuma.
5 Avansa maksājumi ir attiecināmi uz projektu īstenotājiem, kas nav valsts tiešās pārvaldes institūcijas. Jānorāda apmērs, kas nepārsniedz 30 % no attiecināmo izmaksu kopsummas, un jāsaskaņo ar Finanšu ministriju.
6 Apmērs, ko nedrīkst pārsniegt, nesaskaņojot grozījumus Ministru kabinetā. Ja ierobežojumi uz konkrēto pozīciju nav attiecināmi, tad norāda "n/a". Projekta īstenošanas laikā netiks pārsniegts projektam piešķirtais Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna finansējums 1 583 920 euro apmērā. Norādītais izmaksu maksimālais apmērs iespējams tikai tādā gadījumā, ja citā projekta izmaksu pozīcijā būs izmaksu samazinājums un netiks pārsniegts projektā paredzētais kopējais finansējums.
7 Šo darbību veikšana tiks uzticēta sadarbības partnerim – PMLP.
8 Informācija, kas norādīta Ministru kabineta 2021. gada 31. augusta noteikumu Nr. 597 "Valsts informācijas sistēmu attīstības projektu uzraudzības kārtība" (tai skaitā IKT būvvaldes kārtība) 2. pielikuma "Valsts informācijas sistēmas attīstības aktivitātes apraksts" 6.1. apakšpunktā.
9 Tai skaitā IKT būvvaldes kārtībā jau saņemtā VARAM saskaņojuma datums vai plānotais termiņš, kad tas tiks saņemts.
10 Izvēlētais pakalpojumu sniedzējs ir valsts akciju sabiedrība "Latvijas Valsts radio un televīzijas centrs". Projekta īstenošanas laikā tiks identificēti precīzie nosacījumi mākoņpakalpojumiem.
11 Izvēlētais pakalpojumu sniedzējs ir valsts akciju sabiedrība "Latvijas Valsts radio un televīzijas centrs". Projekta īstenošanas laikā tiks identificēti precīzie nosacījumi mākoņpakalpojumiem.
12 Risinājuma izstrāde notiks vairākos posmos, un daļa no tiem tiks nodota līdz norādītajam termiņam.
13 Izvēlētais pakalpojumu sniedzējs ir valsts akciju sabiedrība "Iekšlietu ministrijas Informācijas centrs".
14 Risinājuma izstrāde notiks vairākos posmos, un daļa no tiem tiks nodota līdz norādītajam termiņam.
15 Ja koplietošanas pakalpojuma attīstības plāns tiek vienlaikus iesniegts ar Ministru kabineta rīkojumu par projekta atlases kārtu, par to pievieno norādi.
16 Kapitālsabiedrības un pašvaldības norāda arī finanšu kapacitāti atbilstoši finansēšanas nosacījumiem.
17 https://www.mk.gov.lv/lv/media/17064/download?attachment
Norāda pakalpojuma saturu atspoguļojošu nosaukumu un īsu satura aprakstu, kas obligāti ietver pakalpojuma sniegšanas un saņemšanas galvenos nosacījumus Pašvaldību referendumu pilnveidotu procesu un sistēmu nodrošināšana – koplietošanas pakalpojums, kas ir pilnveidots 2.1.3.1.i. investīcijas projekta "Vēlēšanu procesu digitalizācija un automatizācija" koplietošanas pakalpojums "Pašvaldības referendumu nodrošināšana". Pilnveidotais pakalpojums nodrošinās pilnvērtīgāku Vietējo pašvaldību referendumu likumā paredzēto prasību –veicināt vietējās pašvaldības iedzīvotāju līdzdalību vietējās nozīmes jautājumu lemšanā no 2024. gada 1. septembra – izpildi un palīdzēs pilnveidot vietējo pašvaldību referendumu procedūras, nodrošinot iespēju organizēt arī paralēlus vēlēšanu procesus*, kā arī uzlabojot vēlēšanu procesu nodrošinošo informācijas sistēmu administratīvo daļu lietojamību. * 2029. gadā vienlaikus notiks gan pašvaldību vēlēšanas, gan Eiropas Parlamenta vēlēšanas |
2. Pakalpojuma sniedzējs
Institūcijas – centralizētās funkcijas nodrošinātājas vai pakalpojuma sniedzējas nosaukums Sistēmas pārzinis – Valsts reģionālās attīstības aģentūra (turpmāk – VRAA) |
3. Pakalpojuma rādītāji (pakalpojuma līmeņa vienošanās līmeņi (SLA))
Norāda pakalpojuma kvalitātes, apjoma un līmeņa rādītāju īsus aprakstus un plānotās vērtības Visiem projekta ietvaros ieviestajiem pakalpojumiem tiks noteikti šādi kvalitātes un pieejamības rādītāji (konkrēto pakalpojumu rādītāju vērtības tiks noteiktas projektēšanas laikā). Plānotie pakalpojumu kvalitātes rādītāji: - pakalpojuma pieprasīšanas laiks – laiks, kas vajadzīgs pakalpojuma pieprasīšanai nepieciešamās informācijas un datņu apstrādei un iesniegšanai; - pakalpojuma izpilde un saņemšanas laiks – laiks, kas nepieciešams pakalpojuma pieprasījuma apstrādei un pakalpojuma rezultāta piegādei; - pakalpojuma izpildes automatizācijas līmenis – pakalpojuma piegādes automatizācija bez pakalpojuma pieprasītāja atkārtota pieprasījuma atjaunošanas un datņu pievienošanas – plānotā vērtība > 90 %. Plānotie pakalpojumu pieejamības rādītāji: - pakalpojuma pieejamības laiks 24/7; - pakalpojuma darbspējas laiks (uptime) 99,5 % |
4. Pakalpojuma saņēmēju loks
Raksturo pakalpojuma saņēmēju loku, pakalpojuma izvēršanas gadījumā nodalot esošo, projekta rezultātā plānoto (obligāti) un turpmākas attīstības perspektīvu Pakalpojuma saņēmēji būs visas Latvijas pašvaldības, CVK, vēlēšanu komisijas un citas digitalizētā vēlēšanu procesā iesaistītās grupas un organizācijas (atbilstoši lomām). Lai sekmētu pakalpojuma izmantošanu, pēc projekta noslēguma paredzēts sniegt atbalstu potenciālajiem tā izmantotājiem un sadarbībā ar CVK īstenot komunikācijas kampaņas (ja tiks identificēta šāda nepieciešamība). Risinājuma (t. sk. tā sastāvdaļu) obligāta izmantošana ir noteikta Vietējo pašvaldību referenduma likuma 15. pantā. Projekta realizācijas laikā ir plānots pārskatīt visus vēlēšanu procesu regulējošos tiesību aktus un sagatavot priekšlikumus tiesību aktu grozījumiem |
5. Pakalpojuma sniegšanu nodrošinošais IKT risinājums
Norāda IKT risinājumu (risinājumus), kas pēc būtības nodrošina pakalpojumu sniegšanu un kura darbināšana/uzturēšana veido būtisku daļu no pakalpojumu sniegšanas izmaksām (mazāk nozīmīgus atbalsta risinājumus nenorāda) Pakalpojumu sniegšanā iesaistītie risinājumi: - Vēlēšanu platforma un tās apakšsistēmas, tai skaitā pilnveidota Referendumu informācijas sistēma. - Pilnveidotais e- pakalpojums "Parakstīšanās par vēlētāju iniciatīvām" (EP177). Pakalpojums nodrošina iespēju tiešsaistē piedalīties parakstu vākšanā par vēlētāju iniciatīvām, kas tiek organizētas atbilstoši likumam "Par tautas nobalsošanu, likumu ierosināšanu un Eiropas pilsoņu iniciatīvu" un Vietējo pašvaldību referendumu likumam. - Pilnveidotais elektroniskais tiešsaistes vēlētāju reģistrs (ETVR). Vēlētāju reģistra informācijas sistēmas modulis, kas ļauj vēlēšanu procedūras laikā veikt atzīmi vēlētāju sarakstā par vēlētāja dalību vēlēšanās (viens vēlētājs – viena balss). - Vēlētāju reģistrs. PMLP pārziņā esoša informācijas sistēma, kas uztur vēlētāju reģistru un nodrošina to personu uzskaiti, kurām saskaņā ar Eiropas Parlamenta vēlēšanu likumu, Pašvaldības domes vēlēšanu likumu vai Saeimas vēlēšanu likumu ir tiesības vēlēt Latvijas Republikā. - Fizisko personu reģistrs. PMLP pārziņā esoša informācijas sistēma, kas uztur ziņas par Latvijas iedzīvotājiem un ārzemniekiem, kam ir saikne ar Latviju |
6. Pakalpojuma sniegšanas un saņemšanas tiesiskais regulējums un pakalpojuma ieviešanas stratēģija
Norāda esošo un plānoto (projekta īstenošanas laikā) tiesisko regulējumu. Izskaidro pakalpojumu ieviešanas un saņēmēju loka izvēršanas stratēģiju, ja tā nav balstīta uz tiesiskā regulējuma noteiktu obligātu centralizētās funkcijas vai pakalpojuma izmantošanu Atbilstoši 2022. gada 17. martā pieņemtajam Vietējo pašvaldību referendumu likumam, kas stāsies spēkā 2024. gada 1. septembrī un kura mērķis ir veicināt vietējās pašvaldības iedzīvotāju līdzdalību vietējās nozīmes jautājumu lemšanā, un saskaņā ar Ministru kabineta 2021. gada 7. jūlija rīkojumu Nr. 490 "Digitālās transformācijas pamatnostādnes 2021.–2027. gadam", kas paredz, izmantojot digitālās iespējas, nodrošināt sabiedrībai pilnvērtīgas līdzdalības iespējas, izmantojot IKT sistēmu risinājumus, plānots: - izveidot digitālo vidi – pašvaldības referendumu nodrošināšanas pakalpojumu kā koplietošanas pakalpojumu (pašvaldībām un sabiedrībai). Risinājuma (t. sk. tā sastāvdaļu) obligāta izmantošana ir noteikta Vietējo pašvaldību referenduma likuma 15. pantā |
7. Pakalpojuma finansēšanas pieeja1
Norāda, vai pakalpojuma finansēšanā ir plānots iesaistīt arī pakalpojuma saņēmējus, piemēram, pārdalot no pakalpojuma saņēmējiem vai ar tiešiem maksājumiem saņemot daļu no pakalpojuma sniegšanai nepieciešamā finansējuma, vai arī pakalpojums tiks finansēts no valsts budžeta pakalpojuma sniedzēja izdevumu programmas. Īpaši norāda (un aizpilda 8. punktu), ja pakalpojuma sniegšanu nevarēs nodrošināt atbilstoši esošajiem budžeta līdzekļiem Pakalpojuma rezultātu uzturēšanai tiks izmantota koplietošanas pakalpojumu sniegšanas finansēšanas pieeja, kas nodrošina finansēšanu no pakalpojuma sniedzēja valsts budžeta programmas, paredzot atbilstošus resursus attiecīgās pārvaldes funkcijas vai koplietošanas pakalpojuma uzturēšanai, lai VRAA/CVK var uzturēt pakalpojuma darbināšanai nepieciešamo jauno funkcionalitāti (pašvaldības referendumu nodrošināšana), respektīvi, cilvēkresursu pieprasījums tās ekspluatēšanai un uzturēšanai. 2.1.2.1.i. investīcijas "Centralizētās platformas un sistēmas" nolūka "Pašvaldību pakalpojumu digitālā transformācija un pašvaldību atbalsta procesu modernizācija un centralizācija" projektam "Pašvaldību vēlēšanu un referendumu IS funkcionalitātes pilnveide" noslēdzoties, 2026. gadā tiks pieprasīti uzturēšanas līdzekļi normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā, iekļaujot detalizētus izmaksu aprēķinus |
8. Pakalpojuma sniegšanas uzsākšanai vai izvēršanai nepieciešamā papildu valsts budžeta finansējuma apmērs un pamatojums, ņemot vērā arī ieguvumus un izmaksas2
Pamato papildu izmaksas, ņemot vērā ieguvumus. Konkrēti norāda plānotos ieguvumus un ietaupījumus, kas var ietvert arī pārvaldes darbinieku skaita samazinājumu, norādot ietaupījumu sadalījumu pa institūcijām vai resoriem. Ja papildu izmaksas ir saskaņotas, pieņemot saistīto tiesisko regulējumu, atsaucas ar atbilstošām saitēm uz pamatojošajiem pierādījumiem. Pamatojumam no izmaksu viedokļa norāda nepieciešamo papildu finansējumu mēnesī, sadalot to pa būtiskām izmaksu pozīcijām un pamatojot katru no tām Sīkāk sociālekonomisko ieguvumu apraksts un aprēķini pieejami projekta "Pašvaldību vēlēšanu un referendumu IS funkcionalitātes pilnveide" pasē. Pēc Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 2. komponentes "Digitālā transformācija" 2.1. reformu un investīciju virziena "Valsts pārvaldes, tai skaitā pašvaldību, digitālā transformācija" 2.1.2.1.i. investīcijas "Centralizētās platformas un sistēmas" nolūka "Pašvaldību pakalpojumu digitālā transformācija un pašvaldību atbalsta procesu modernizācija un centralizācija" projekta "Pašvaldību vēlēšanu un referendumu IS funkcionalitātes pilnveide" īstenošanas rezultātu uzturēšanai indikatīvi paredzēts papildus pieprasīt 2026. gadā – 155 807 euro, no kuriem PMLP pieprasīs līdz 30 625 euro un VRAA līdz 125 182 euro, sākot ar 2027. gadu – ne vairāk kā 267 099 euro gadā atbilstoši projekta pases 4.1. apakšpunktam, no kuriem PMLP pieprasīs līdz 52 500 euro un VRAA līdz 214 599 euro. Projektam noslēdzoties, 2026. gadā tiks pieprasīti uzturēšanas līdzekļi normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā, iekļaujot detalizētus izmaksu aprēķinus, kas iekļauj: - programmatūras uzturēšanu (t. sk. dokumentācijas aktualizāciju atbilstoši veiktajām izmaiņām) un lietotāju atbalsta nodrošināšanu; - ikgadējus ārējos drošības un veiktspējas auditus; - apmācību materiālu pilnveidošanu atbilstoši programmatūras izmaiņām. |
Lietotie saīsinājumi:
SLA – pakalpojuma līmeņa vienošanās (angl. – Service Level Agreement)
IS – informācijas sistēma
IKT – informācijas un komunikācijas tehnoloģijas
Piezīmes.
1 Saskaņā ar informatīvajā ziņojumā "Par valsts pārvaldes informācijas un komunikācijas tehnoloģiju koplietošanas pakalpojumu attīstības plānošanu un finansēšanu" (pieņemts zināšanai Ministru kabineta 2022. gada 7. jūnija sēdē (prot. Nr. 30 29. §)) definētajām centralizēto funkciju un IKT koplietošanas pakalpojumu finansēšanas pieejām.
2 Aizpilda, ja 7. punktā norādītā izvēlētā finansēšanas pieeja paredz, ka pakalpojuma uzturēšanu pakalpojuma sniedzējs nevar nodrošināt atbilstoši esošajiem budžeta līdzekļiem un ir nepieciešama finansējuma pārdale no pakalpojuma izmantotājiem (citām valsts budžeta iestādēm) vai ir nepieciešams papildu valsts budžeta finansējums, kas tiks pieprasīts normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā.