1. Saistošie noteikumi (turpmāk – noteikumi) nosaka Madonas novada pašvaldības (turpmāk – pašvaldība) pabalstu veidus, apmēru, pieprasīšanas un piešķiršanas kārtību bārenim vai bez vecāku gādības palikušajam bērnam (turpmāk – bārenis) pēc pilngadības sasniegšanas un ārpusģimenes aprūpes beigšanās, bārenim, kurš nodots aizbildnībā vai audžuģimenē, un audžuģimenei (t.sk. specializētajai audžuģimenei).
2. Tiesības saņemt noteikumos paredzētos pabalstus ir bārenim, par kura ārpusģimenes aprūpi lēmumu pieņēmusi Madonas novada bāriņtiesa, Cesvaines novada bāriņtiesa, Ērgļu novada bāriņtiesa vai Lubānas novada bāriņtiesa (turpmāk – Bāriņtiesa), un audžuģimenei, kurā bērnu ievietojusi Bāriņtiesa.
3. Pabalstu piešķiršanu un izmaksu organizē Madonas novada Sociālais dienests (turpmāk – Sociālais dienests), savā darbībā ievērojot spēkā esošo normatīvo aktu prasības.
4. Sociālais dienests lēmumu par pabalsta piešķiršanu vai atteikumu piešķirt pabalstu pieņem 10 darba dienu laikā no dienas, kad saņemts iesniegums.
5. Pabalstu veidi:
5.1. pabalsti bārenim pēc pilngadības sasniegšanas un ārpusģimenes aprūpes beigšanās:
5.1.1. vienreizējs pabalsts patstāvīgas dzīves uzsākšanai;
5.1.2. vienreizējs pabalsts sadzīves priekšmetu un mīkstā inventāra iegādei;
5.1.3. pabalsts ikmēneša izdevumiem;
5.1.4. mājokļa pabalsts;
5.2. pabalsts izglītībai bārenim, kurš nodots aizbildnībā vai ievietots audžuģimenē;
5.3. pabalsti audžuģimenei:
5.3.1. pabalsts bērna uzturam;
5.3.2. pabalsts apģērba un mīkstā inventāra iegādei.
6. Vienreizējs pabalsts patstāvīgas dzīves uzsākšanai ir 40 procenti (noapaļots līdz pilniem euro) no Centrālās statistikas pārvaldes publicētās aktuālās minimālo ienākumu mediānas uz vienu ekvivalento patērētāju mēnesī, bet personām ar invaliditāti kopš bērnības – 60 procenti (noapaļots līdz pilniem euro) no Centrālās statistikas pārvaldes publicētās aktuālās minimālo ienākumu mediānas uz vienu ekvivalento patērētāju mēnesī.
7. Vienreizējs pabalsts sadzīves priekšmetu un mīkstā inventāra iegādei ir vienāds ar Centrālās statistikas pārvaldes publicēto aktuālo minimālo ienākumu mediānu uz vienu ekvivalento patērētāju mēnesī, kurai piemērots koeficients 1,7 (noapaļots līdz pilniem euro).
8. Pabalsts ikmēneša izdevumiem bārenim, kurš mācās vispārējās, profesionālās izglītības iestādē vai studē augstākās izglītības iestādē, ir 20 procenti (noapaļots līdz pilniem euro) no Centrālās statistikas pārvaldes publicētās aktuālās minimālo ienākumu mediānas uz vienu ekvivalento patērētāju mēnesī, bet personām ar invaliditāti kopš bērnības – 30 procenti (noapaļots līdz pilniem euro) no Centrālās statistikas pārvaldes publicētās aktuālās minimālo ienākumu mediānas uz vienu ekvivalento patērētāju mēnesī un tiek piešķirts ar mēnesi, kad saņemts iesniegums.
9. Mājokļa pabalsts paredzēts ar mājokļa lietošanu saistīto ikmēneša izdevumu apmaksai pilngadību sasniegušam bārenim līdz 24 gadu vecumam, ja bārenis nedzīvo no pašvaldības īrētā mājoklī vai sociālajā dzīvoklī un nesaņem Sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības likumā noteikto mājokļa pabalstu.
10. Lai saņemtu mājokļa pabalstu, bārenis Sociālajā dienestā iesniedz:
10.1. iesniegumu,
10.2. mājokļa lietošanu apliecinošu dokumenta kopiju (uzrādot oriģinālu);
10.3. iepriekšējā vai kārtējā mēneša izdevumus par dzīvojamās telpas lietošanu un izdevumus par pakalpojumiem, kas saistīti ar dzīvojamās telpas lietošanu, apliecinošu dokumentu kopijas, uzrādot oriģinālus.
11. Mājokļa pabalstu aprēķina saskaņā ar Ministru kabineta noteikumos par mājsaimniecības materiālās situācijas izvērtēšanu un sociālās palīdzības saņemšanu noteiktajām mājokļa pabalsta aprēķināšanai izmantojamām izdevumu pozīciju minimālajām normām. Mājokļa pabalsts tiek piešķirts, nepārsniedzot faktiskos ar mājokļa lietošanu saistītos izdevumus.
12. Mājokļa pabalsts tiek piešķirts ar mēnesi, kad saņemts iesniegums un noteikumu 10. punktā norādītie dokumenti.
13. Mājokļa pabalstu pārskaita dzīvojamās telpas īpašniekam vai pārvaldniekam (apsaimniekotājam) un/vai ar dzīvojamās telpas lietošanu saistītā pakalpojuma sniedzējam, vai uz iesniedzēja norādīto kredītiestādes maksājumu vai pasta norēķinu sistēmas kontu.
14. Bārenim ir pienākums mēneša laikā informēt Sociālo dienestu, ja tiek mainīta viņa faktiskā dzīvesvieta.
15. Pabalstu izglītībai bārenim, kurš nodots aizbildnībā vai ievietots audžuģimenē un ir obligātās pirmsskolas izglītības iestādes vai vispārizglītojošās mācību iestādes audzēknis, piešķir vienreiz gadā 60 euro apmērā.
17. Pabalsts bērna uzturam ir valstī noteikto minimālo uzturlīdzekļu apmērā mēnesī, ņemot vērā bērna vecumu, piemērojot koeficientu 2, un to izmaksā līdz kārtējā mēneša 25. datumam, pirmreizēji – 10 darba dienu laikā pēc līguma noslēgšanas.
18. Audžuģimenei, kura saņem pabalstu bērna uzturam, ir pienākums informēt Sociālo dienestu par apstākļiem, kas var būt par pamatu pabalsta izmaksas pārtraukšanai saskaņā ar Ministru kabineta audžuģimenes noteikumiem.
19. Pabalsts apģērba un mīkstā inventāra iegādei ir vienreizējs pabalsts apģērba un mīkstā inventāra iegādei 200 euro, ievietojot bērnu audžuģimenē.
20. Ja bērns audžuģimenē ievietots uz laiku, kas ir mazāks par mēnesi, novērtējot pabalsta apģērba un mīkstā inventāra iegādei nepieciešamību atbilstoši bērna vajadzībām, Sociālais dienests samazina pabalsta apmēru.
21. Ja bērnam tiek pārtraukta uzturēšanās audžuģimenē, par pašvaldības līdzekļiem iegādātais apģērbs, apavi, rotaļlietas, mīkstais inventārs, kā arī personiskās mantas, paliek bērna lietošanā.
22. Atzīt par spēku zaudējušiem Madonas novada pašvaldības 2021. gada 25. novembra saistošos noteikumus Nr. 16 "Pabalsti bārenim vai bez vecāku gādības palikušajam bērnam un audžuģimenei Madonas novadā".
Paskaidrojuma raksta sadaļas | Norādāmā informācija |
Saistošo noteikumu mērķis un izdošanas nepieciešamības pamatojums | Saistošie noteikumi "Pabalsti bārenim vai bez vecāku gādības palikušajam bērnam un audžuģimenei Madonas novadā" (turpmāk – Saistošie noteikumi) izstrādāti ar mērķi atbalstīt pilngadību sasniegušus bāreņus vai bez vecāku gādības palikušus bērnus (turpmāk – bārenis), uzsākot patstāvīgu dzīvi, atbalstīt audžuģimenes, kā arī paredzēts papildus atvieglojums bārenim, kurš nodots aizbildnībā vai ievietots audžuģimenē un ir obligātās pirmsskolas izglītības iestādes vai vispārizglītojošās mācību iestādes audzēknis. Saistošajos noteikumos noteikti Madonas novada pašvaldības (turpmāk – pašvaldība) pabalstu veidi, apmērs, pieprasīšanas un piešķiršanas kārtība bārenim pēc pilngadības sasniegšanas un ārpusģimenes aprūpes beigšanās, bārenim, kurš nodots aizbildnībā vai ievietots audžuģimenē, un audžuģimenei (t.sk. specializētajai audžuģimenei). Pašlaik spēkā ir Madonas novada pašvaldības 2021. gada 25. novembra saistošie noteikumi Nr. 16 "Pabalsti bārenim vai bez vecāku gādības palikušajam bērnam un audžuģimenei Madonas novadā". 2023. gada 1. jūlijā stājās spēkā Ministru kabineta 2023. gada 27. jūnija noteikumi Nr. 347 "Grozījumi Ministru kabineta 2005. gada 15. novembra noteikumos Nr. 857 "Noteikumi par sociālajām garantijām bārenim un bez vecāku gādības palikušajam bērnam, kurš ir ārpusģimenes aprūpē, kā arī pēc ārpusģimenes aprūpes beigšanās" (turpmāk – Noteikumi Nr. 347), kas būtiski grozīja gan pabalstu minimālos apmērus, gan to noteikšanu bārenim un bez vecāku gādības palikušajam bērnam pēc pilngadības sasniegšanas. Ar Noteikumu Nr. 347 spēkā stāšanos pabalsti bārenim sasaistīti ar minimālo ienākumu slieksni, ko nosaka procentos (noapaļoti līdz pilniem euro) no Centrālās statistikas pārvaldes publicētās aktuālās minimālo ienākumu mediānas uz vienu ekvivalento patērētāju mēnesī, un tie ir izteikti procentos no Centrālās statistikas pārvaldes publicētās aktuālās minimālo ienākumu mediānas uz vienu ekvivalento patērētāju mēnesī, nevis euro, kā tas bija līdz 30. jūnijam. Lai pašvaldība noteiktu bārenim izmaksājamo pabalstu apmēru atbilstoši Ministru kabineta 2005. gada 15. novembra noteikumu Nr. 857 "Noteikumi par sociālajām garantijām bārenim un bez vecāku gādības palikušajam bērnam, kurš ir ārpusģimenes aprūpē, kā arī pēc ārpusģimenes aprūpes beigšanās" (turpmāk – Noteikumi Nr. 857) 27., 30., 31., 31.1 punkta prasībām, nepieciešami būtu grozījumi, taču ņemot vērā Ministru kabineta 2009. gada 3. februāra noteikumu Nr.108 "Normatīvo aktu projektu sagatavošanas noteikumi" 186. punkta nosacījumus saistībā ar 140. punktu, jāsagatavo jauns saistošo noteikumu projekts, jo grozījumu noteikumu projekta normu apjoms pārsniegtu pusi no spēkā esošo noteikumu normu apjoma. Noteikumu Nr. 857 27., 30., 31., 31.1 punktā paredzēts pašvaldības, kuras bāriņtiesa pieņēmusi lēmumu par bāreņa ārpusģimenes aprūpi, pienākums pēc ārpusģimenes aprūpes izbeigšanās audžuģimenē vai pie aizbildņa pilngadību sasniegušajam bārenim izmaksāt: 1) naudas līdzekļus patstāvīgas dzīves uzsākšanai, kuru apmērs nav mazāks par 40 procentiem (noapaļots līdz pilniem euro) no Centrālās statistikas pārvaldes publicētās aktuālās minimālo ienākumu mediānas uz vienu ekvivalento patērētāju mēnesī, bet personām ar invaliditāti kopš bērnības nav mazāks par 60 procentiem (noapaļots līdz pilniem euro) no Centrālās statistikas pārvaldes publicētās aktuālās minimālo ienākumu mediānas uz vienu ekvivalento patērētāju mēnesī; 2) vienreizēju pabalstu sadzīves priekšmetu un mīkstā inventāra iegādei sakarā ar patstāvīgas dzīves uzsākšanu, minētā pabalsta apmērs nedrīkst būt mazāks par Centrālās statistikas pārvaldes publicētās aktuālās minimālo ienākumu mediānas uz vienu ekvivalento patērētāju mēnesī, kurai piemērots koeficients 1,7 (noapaļots līdz pilniem euro), un tas paredzēts, lai aprīkotu mājokli ar nepieciešamajiem sadzīves priekšmetiem un mīksto inventāru; 3) pabalstu ikmēneša izdevumiem, kas nav mazāks par 20 procentiem (noapaļots līdz pilniem euro) no Centrālās statistikas pārvaldes publicētās aktuālās minimālo ienākumu mediānas uz vienu ekvivalento patērētāju mēnesī, bet personām ar invaliditāti kopš bērnības nav mazāks par 30 procentiem (noapaļots līdz pilniem euro) no Centrālās statistikas pārvaldes publicētās aktuālās minimālo ienākumu mediānas uz vienu ekvivalento patērētāju mēnesī, ja pilngadību sasniegušais bārenis mācās vispārējās vai profesionālās izglītības iestādē un apgūst vispārējās pamatizglītības, vispārējās vidējās izglītības vai profesionālās pamatizglītības, arodizglītības vai profesionālās vidējās izglītības programmu, vai ja pilngadību sasniegušais bārenis studē augstākās izglītības iestādē, kas reģistrēta Izglītības iestāžu reģistrā, izņemot studiju pārtraukuma laiku, par ko bārenim ir pienākums nekavējoties informēt pabalsta izmaksātāju. Bērnu tiesību aizsardzības likuma 43. pantā paredzēts, ka tiesības uz neizmantotajām sociālajām garantijām personai saglabājas ne ilgāk kā līdz 24 gadu vecuma sasniegšanai. Līdz ar to arī pabalsts ikmēneša izdevumiem maksājams līdz 24 gadu vecuma sasniegšanai, un tiek piešķirts ar mēnesi, kad saņemts bāreņa iesniegums. Lai pašvaldība varētu izmaksāt iepriekšminētos naudas līdzekļus bārenim pēc pilngadības sasniegšanas un nodrošinātu atbalstu pilngadību sasniegušajam bērnam pastāvīgas dzīves uzsākšanai, Saistošajos noteikumos noteikti pabalstu veidi un to apmērs, kā arī paredzēts lielāks pabalsts pilngadību sasniegušajam bārenim ar invaliditāti. Likuma "Par palīdzību dzīvokļa jautājumu risināšanā" 25.2 pantā paredzēts, ka pašvaldības dome saistošajos noteikumos paredz kārtību, kādā izmaksājams mājokļa pabalstu bārenim, kad viņš sasniedzis pilngadību, līdz 24 gadu vecuma sasniegšanai. Šā pabalsta apmēru pašvaldība nosaka, ievērojot Sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības likumā noteiktos mājokļa pabalsta aprēķināšanas noteikumus. Piešķirot mājokļa pabalstu bez vecāku gādības palikušam bārenim, pašvaldība nevērtē ienākumus un materiālo stāvokli. Sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības likuma 36. panta piektajā daļā noteikts, ka Ministru kabinets nosaka mājokļa pabalsta aprēķināšanas, piešķiršanas un izmaksas kārtību un izdevumu pozīciju minimālās normas mājokļa pabalsta apmēra aprēķināšanai. Ministru kabineta 2020. gada 17. decembra noteikumu Nr. 809 "Noteikumi par mājsaimniecības materiālās situācijas izvērtēšanu un sociālās palīdzības saņemšanu" 3. pielikumā noteiktas mājokļa pabalsta aprēķināšanai izmantojamās izdevumu pozīciju minimālās normas. Saistošajos noteikumos paredzēts, ka mājokļa pabalstu aprēķina saskaņā ar Ministru kabineta noteikumos par mājsaimniecības materiālās situācijas izvērtēšanu un sociālās palīdzības saņemšanu noteiktajām mājokļa pabalsta aprēķināšanai izmantojamām izdevumu pozīciju minimālajām normām. Mājokļa pabalsts tiek piešķirts, nepārsniedzot faktiskos ar mājokļa lietošanu saistītos izdevumus. Paredzēts, ka Mājokļa pabalstu pārskaita dzīvojamās telpas īpašniekam, pārvaldniekam un/vai ar dzīvojamās telpas lietošanu saistītā pakalpojuma sniedzējam, tai skaitā malkas piegādātājam, vai uz bāreņa norādīto kredītiestādes maksājumu vai pasta norēķinu sistēmas kontu. Noteikumu Nr. 857 22. punktā paredzēts, ka pašvaldības saistošajos noteikumos ir tiesīgas noteikt papildu atvieglojumus bārenim, kā arī pilngadību sasniegušajam bārenim. Pašvaldība ir izmantojusi doto deleģējumu un noteikusi bārenim, kurš nodots aizbildnībā vai ievietots audžuģimenē un ir obligātās pirmsskolas izglītības iestādes vai vispārizglītojošās mācību iestādes audzēknis, atbalstu izglītībai vienreiz gadā. 23. Ja pabalsts izglītībai bārenim audžuģimenē vai aizbildnībā 2023. gadā bārenim piešķirts saskaņā ar Madonas novada pašvaldības 2021. gada 25. novembra saistošo noteikumu Nr. 16 "Pabalsti bārenim vai bez vecāku gādības palikušajam bērnam un audžuģimenei Madonas novadā" 12. punktu, noteikumu 15. punktā noteiktais pabalsts 2023. gadā atkārtoti netiek piešķirts. Ministru kabineta 2018. gada 26. jūnija noteikumu Nr. 354 "Audžuģimenes noteikumi" 78. punktā paredzēts, ka pašvaldība nosaka pabalstu bērna uzturam un pabalstu apģērba un mīkstā inventāra iegādei, kas piešķirams un izmaksājams audžuģimenei, kura noslēgusi līgumu ar pašvaldību. Nosakot pabalsta apmēru, pašvaldība ņem vērā, ka tas mēnesī nedrīkst būt mazāks par: – 215,00 euro par bērnu līdz septiņu gadu vecuma sasniegšanai; – 258,00 euro par bērnu vecumā no septiņiem gadiem līdz 18 gadu vecuma sasniegšanai. Tāpat pašvaldībai jānosaka pabalsta apmērs apģērba un mīkstā inventāra iegādei, kā arī tā izmaksas kārtību atbilstoši bērna vajadzībām, pie tam minētā pabalsta vietā pašvaldība var izsniegt apģērbu, apavus un citas bērnam nepieciešamas lietas. Saistošajos noteikumos noteikti audžuģimenei izmaksājamo pabalstu apmēri, ja tajā tiek ievietots bārenis. |
Saistošo noteikumu fiskālā ietekme uz pašvaldības budžetu | Saistošo noteikumu īstenošanai prognozētā aptuvenā fiskālā ietekme uz pašvaldības budžetu ir 155 000 euro gadā. Ar Saistošo noteikumu spēkā stāšanos tiks palielināti pabalsti bārenim pēc pilngadības sasniegšanas un ārpusģimenes aprūpes izbeigšanās: – pabalsts patstāvīgas dzīves uzsākšanai tiks palielināts no 218 euro uz 251 euro, bet bārenim ar invaliditāti – no 327 euro uz 376 euro; – vienreizējs pabalsts sadzīves priekšmetu un mīkstā inventāra iegādei apmērs tiks palielināts no 820,05 euro uz 1065 euro. – pabalsts ikmēneša izdevumiem apmērs tiks palielināts no 109 euro uz 125 euro, bet pilngadību sasniegušam bārenim ar invaliditāti – no 163 euro uz 188 euro; Palielināts pabalsts apģērba un mīkstā inventāra iegādei, ievietojot bērnu audžuģimenē, no 150 euro uz 200 euro, kas plānots, ņemot vērā nepieciešamo preču zemākās cenas. Saistošajos noteikumos palielināts vienreiz gadā izmaksājamā Pabalsta izglītībai bārenim, kurš nodots aizbildnībā vai ievietots audžuģimenē un ir obligātās pirmsskolas izglītības iestādes vai vispārizglītojošās mācību iestādes audzēknis, apmērs no 45 euro uz 60 euro. Ņemot vērā, ka Saistošajos noteikumos paredzētie pabalsti ir būtiski lielāki, budžetā būs nepieciešami papildus līdzekļi. Saistošo noteikumu izpilde notiks Madonas novada pašvaldības kārtējā gada budžeta ietvaros. Saistošo noteikumu īstenošanai finansējums ik gadu tiks paredzēts pašvaldības budžetā. |
Saistošo noteikumu sociālā ietekme, ietekme uz vidi, iedzīvotāju veselību, uzņēmējdarbības vidi pašvaldības teritorijā, kā arī plānotā regulējuma ietekme uz konkurenci | Sociālā ietekme – pabalstu apmēra palielināšana pozitīvi ietekmēs bāreņus un bez vecāku gādības palikušos bērnus pēc pilngadības sasniegšanas, pozitīvi ietekmējot šo personu dzīves līmeņa izmaiņas nākotnē, palielinot viņu sociālo aizsardzību un mazinot nabadzības risku un ienākumu nevienlīdzību. Ietekme uz vidi – nav attiecināms. Ietekme uz iedzīvotāju veselību – nav attiecināms. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi – nav attiecināms. Ietekme uz konkurenci – Saistošajos noteikumos paredzētie pasākumi neierobežo konkurenci. |
Saistošo noteikumu ietekme uz administratīvajām procedūrām un to izmaksām gan attiecībā uz saimnieciskās darbības veicējiem, gan fiziskajām personām un nevalstiskā sektora organizācijām, gan budžeta finansētām institūcijām | Saistošie noteikumi neietekmē līdzšinējās administratīvās procedūras. Netiek mainīta kārtība, kādā tiek iesniegti nepieciešamie dokumenti un piešķirti pabalsti. Nav paredzamas papildu administratīvo procedūru izmaksas. |
Saistošo noteikumu ietekme uz pašvaldības funkcijām un cilvēkresursiem | Jauna ietekme uz pašvaldības funkcijas, kuras izpildei tiek izstrādāti šie saistošie noteikumi – Pašvaldību likuma 4. panta pirmās daļas 9. punktā noteiktā autonomā funkcija: nodrošināt iedzīvotājiem atbalstu sociālo problēmu risināšanā, kā arī iespēju saņemt sociālo palīdzību un sociālos pakalpojumus, netiek paredzēta. Saistošo noteikumu izpildes nodrošināšanai tiks iesaistīti pašvaldības esošie cilvēkresursi, nav nepieciešams veidot jaunas pašvaldības institūcijas vai darba vietas. |
Saistošo noteikumu izpildes nodrošināšana | Saistošajos noteikumos noteiktos pabalstus administrēs pašvaldības iestāde "Madonas novada Sociālais dienests". |
Saistošo noteikumu prasību un izmaksu samērīgumu pret ieguvumiem, ko sniedz mērķa sasniegšana | Saistošie noteikumi ir piemēroti iecerētā mērķa sasniegšanai – sniegt atbalstu mazāk aizsargātākajām iedzīvotāju grupām – bāreņiem un bez vecāku gādības palikušajiem bērniem, un paredz tikai to, kas ir vajadzīgs minētā mērķa nodrošināšanai. |
Saistošo noteikumu izstrādes gaitā veiktās konsultācijas ar privātpersonām, saņemtais sabiedrības viedoklis | Atbilstoši Pašvaldību likuma 46. panta trešajai daļai, lai informētu sabiedrību par Saistošo noteikumu projektu un dotu iespēju iedzīvotājiem izteikt viedokli, Saistošo noteikumu projekts no 2023. gada 21. augusta līdz 3. septembrim publicēts pašvaldības tīmekļa vietnē www.madona.lv sadaļas "Dokumenti" apakšsadaļā "Saistošo noteikumu projekti". No 2023. gada 21. augusta līdz 3. septembrim iedzīvotāju priekšlikumi par Saistošo noteikumu projektu nav saņemti. |