Tiesību akts: zaudējis spēku
Attēlotā redakcija: 07.12.2023. - 31.12.2023. / Vēsturiskā
Tiesību akts ir zaudējis spēku.
Alūksnes novada pašvaldības domes saistošie noteikumi Nr. 1/2023

Alūksnē 2023. gada 30. martā
Par Alūksnes novada pašvaldības budžetu 2023. gadam
APSTIPRINĀTI
ar Alūksnes novada pašvaldības domes
30.03.2023. lēmumu Nr. 62 (prot. Nr. 5, 4. p.)

Izdoti saskaņā ar Pašvaldību likuma
10. panta pirmās daļas 1. punktu, 48. panta pirmo un otro daļu,
likuma "Par pašvaldību budžetiem" 16. un 17. pantu
Pamatbudžets

(Daļa Alūksnes novada domes 30.11.2023. saistošo noteikumu Nr. 42/2023 redakcijā)

1. Apstiprināt Alūksnes novada pašvaldības pamatbudžetu 2023. gadam:

1.1. kārtējā gada ieņēmumos25 958 026 EUR
1.2. saņemtos aizdevumos1 182 852 EUR
1.3. izdevumos atbilstoši valdības funkcijām un ekonomiskajām kategorijām33 852 178 EUR
1.4. aizdevumu atmaksājamās pamatsummas2 318 342 EUR
1.5. akcijas un cita līdzdalība komersantu pašu kapitālā66 033 EUR

(Alūksnes novada domes 30.11.2023. saistošo noteikumu Nr. 42/2023 redakcijā)

2. Novirzīt plānoto izdevumu segšanai naudas līdzekļu atlikumu uz 2023. gada sākumu
9 095 675 EUR

(Alūksnes novada domes 30.11.2023. saistošo noteikumu Nr. 42/2023 redakcijā)

3. Apstiprināt naudas līdzekļu atlikumu uz 2023. gada beigām
0 EUR

(Alūksnes novada domes 30.11.2023. saistošo noteikumu Nr. 42/2023 redakcijā)

4. Apstiprināt Alūksnes novada pašvaldības pamatbudžeta 2023. gada ieņēmumus atbilstoši ieņēmumu veidiem, izdevumus atbilstoši funkcionālajām un ekonomiskām kategorijām saskaņā ar 1. pielikumu.

(Alūksnes novada domes 30.11.2023. saistošo noteikumu Nr. 42/2023 redakcijā)

Ziedojumi un dāvinājumi

(Daļa Alūksnes novada domes 30.11.2023. saistošo noteikumu Nr. 42/2023 redakcijā)

5. Apstiprināt Alūksnes novada pašvaldības ziedojumu un dāvinājumu budžetu 2023. gadam:

5.1. kārtējā gada ieņēmumos49 207 EUR
5.2. izdevumos atbilstoši valdības funkcijām un ekonomiskajām kategorijā65 635 EUR

(Alūksnes novada domes 30.11.2023. saistošo noteikumu Nr. 42/2023 redakcijā)

6. Novirzīt plānoto izdevumu segšanai naudas līdzekļu atlikumu uz 2023. gada sākumu
16 428 EUR

(Alūksnes novada domes 30.11.2023. saistošo noteikumu Nr. 42/2023 redakcijā)

7. Apstiprināt naudas līdzekļu atlikumu uz 2023. gada beigām
0 EUR

(Alūksnes novada domes 30.11.2023. saistošo noteikumu Nr. 42/2023 redakcijā)

8. Apstiprināt Alūksnes novada pašvaldības ziedojumu un dāvinājumu budžeta 2023. gada ieņēmumus atbilstoši ieņēmumu veidiem, izdevumus atbilstoši funkcionālajām un ekonomiskām kategorijām saskaņā ar 2. pielikumu.

(Alūksnes novada domes 30.11.2023. saistošo noteikumu Nr. 42/2023 redakcijā)

Attīstības programmas 2022.–2027. gadam Rīcības un Investīciju plāns

(Daļa Alūksnes novada domes 30.11.2023. saistošo noteikumu Nr. 42/2023 redakcijā)

9. Apstiprināt Alūksnes novada pašvaldības Attīstības programmas Rīcības un Investīciju plāna izpildei novirzīto Alūksnes novada pašvaldības budžeta finansējumu saskaņā ar 3. pielikumu.

(Alūksnes novada domes 30.11.2023. saistošo noteikumu Nr. 42/2023 redakcijā)

Pašvaldības aizņēmumi un sniegtie galvojumi

(Daļa Alūksnes novada domes 30.11.2023. saistošo noteikumu Nr. 42/2023 redakcijā)

10. Apstiprināt Alūksnes novada pašvaldības aizņēmumu un galvojumu saistības 2023. gadā:

10.1. aizņēmumu pamatsummu, procentu atmaksai un aizdevumu apkalpošanai 3 018 389 EUR, tajā skaitā:

10.1.1. kārtējie maksājumi 2 654 292 EUR saskaņā ar 4. pielikumu;

10.1.2. pēc Eiropas Savienības projektu finansējuma saņemšanas 364 097 EUR;

10.2. galvojumu pamatsummu un procentu atmaksai 155 499 EUR saskaņā ar 5. pielikumu.

(Alūksnes novada domes 30.11.2023. saistošo noteikumu Nr. 42/2023 redakcijā)

11. Alūksnes novada pašvaldības Centrālās administrācijas Finanšu nodaļai sekot līdzi Valsts kases aizdevumu procentu likmju izmaiņām un, nepieciešamības gadījumā, veikt procentu pārrēķinu iekļaujot to Valsts kases e-pakalpojumu portāla iestādes pārskatos par attiecīgo mēnesi un, ja iespējams, nākamajos Alūksnes novada pašvaldības budžeta 2023. gadam grozījumos.

(Alūksnes novada domes 30.11.2023. saistošo noteikumu Nr. 42/2023 redakcijā)

Vispārīgā daļa

(Daļa Alūksnes novada domes 30.11.2023. saistošo noteikumu Nr. 42/2023 redakcijā)

12. Pamatbudžeta un ziedojumu un dāvinājumu budžeta ieņēmumu un izdevumu daļas precizējamas budžeta izpildes gaitā.

(Alūksnes novada domes 30.11.2023. saistošo noteikumu Nr. 42/2023 redakcijā)

13. Iestāžu un struktūrvienību vadītājiem piešķirto līdzekļu ietvaros nodrošināt efektīvu, lietderīgu un racionālu pašvaldības budžeta līdzekļu izlietojumu atbilstoši tāmēs plānotajam, lai nodrošinātu attiecīgo pašvaldības funkciju izpildi.

(Alūksnes novada domes 30.11.2023. saistošo noteikumu Nr. 42/2023 redakcijā)

14. Iestāžu un struktūrvienību vadītāji ir atbildīgi par attiecīgas iestādes budžeta izpildi, tajā skaitā ir atbildīgi par Publisko iepirkumu likuma ievērošanu to vadītajā iestādē vai struktūrvienībā.

(Alūksnes novada domes 30.11.2023. saistošo noteikumu Nr. 42/2023 redakcijā)

15. Iestāžu un struktūrvienību vadītājiem nepieciešamības gadījumos ir tiesības pieprasīt veikt iekšējos budžeta pārkārtojumus pa ekonomiskās klasifikācijas kodiem attiecīgās iestādes vai struktūrvienības apstiprinātā budžeta ietvaros, iesniedzot pieprasījumu par budžeta pārkārtošanu Alūksnes novada pašvaldībai.

(Alūksnes novada domes 30.11.2023. saistošo noteikumu Nr. 42/2023 redakcijā)

16. Saistošie noteikumi stājas spēkā nākamajā dienā pēc to izsludināšanas oficiālajā izdevumā "Latvijas Vēstnesis".

(Alūksnes novada domes 30.11.2023. saistošo noteikumu Nr. 42/2023 redakcijā)

Alūksnes novada pašvaldības domes priekšsēdētājs Dz. Adlers
1. pielikums
Alūksnes novada pašvaldības domes
saistošajiem noteikumiem Nr. 1/2023

(Pielikums Alūksnes novada domes 30.11.2023. saistošo noteikumu Nr. 42/2023 redakcijā)

ALŪKSNES NOVADA PAŠVALDĪBAS BUDŽETS 2023. GADAM
Pamatbudžets
2. pielikums
Alūksnes novada pašvaldības domes
saistošajiem noteikumiem Nr. 1/2023

(Pielikums Alūksnes novada domes 30.11.2023. saistošo noteikumu Nr. 42/2023 redakcijā)

ALŪKSNES NOVADA PAŠVALDĪBAS BUDŽETS 2023. GADAM
Ziedojumi un dāvinājumi
3. pielikums
Alūksnes novada pašvaldības domes
saistošajiem noteikumiem Nr.1/2023

(Pielikums Alūksnes novada domes 30.11.2023. saistošo noteikumu Nr. 42/2023 redakcijā)

ALŪKSNES NOVADA PAŠVALDĪBAS BUDŽETS 2023. GADAM
Alūksnes novada pašvaldības Attīstības programmas 2022.-2027. gadam
Rīcības un Investīciju plāna finansējums 2023. gadam
Pielikums
Alūksnes novada pašvaldības domes
saistošajiem noteikumiem Nr.1/2023

(Pielikumi Alūksnes novada domes 30.11.2023. saistošo noteikumu Nr. 42/2023 redakcijā)

6. pielikums
Alūksnes novada pašvaldības domes
saistošajiem noteikumiem Nr. 1/2023
Alūksnes novada sociāli ekonomiskā situācija un domes priekšsēdētāja ziņojums

Alūksnes novadu veido 16 teritoriālās vienības (15 pagasti un pilsēta) ar administratīvo centru Alūksnes pilsētā. Novads aizņem 169 690 ha zemes (VZD dati), 62 % no tās ir meži, 26 % – lauksaimniecībā izmantojamā zeme. Pēdējo 3 gadu laikā par 3 % samazinājusies lauksaimniecībā izmantojamās zemes platība.

2023. gada sākumā Alūksnes novadā deklarēta dzīvesvieta bija 14 784 iedzīvotājiem (Alūksnes pilsētā 6993 iedzīvotāji).

Deklarēto iedzīvotāju skaits uz gada sākumu

Avots: Pilsonības un migrācijas lietu pārvalde

Pašvaldībā turpina sarukt iedzīvotāju skaits, bet šī tendence ir novērojama gan Vidzemē, gan valstī kopumā. Alūksnes pilsētā iedzīvotāju skaita samazināšanās notiek lēnāk nekā Alūksnes novada lauku teritorijā. Pēdējā gada dati parāda to, ka iedzīvotāju skaits Alūksnes novadā kopā ir samazinājies par 632 iedzīvotājiem, savukārt, Alūksnes pilsētā tas ir samazinājies par 223 iedzīvotājiem.

66 % (9 957) no kopējā deklarēto iedzīvotāju skaita ir darbspējas vecumā, 21 % (3 273) pēc darbspējas vecuma un 13 % (1 954) līdz darbspējas vecumam.

Deklarēto iedzīvotāju sadalījums pēc darbspējas vecuma, uz 01.01.2023.

Avots: Pilsonības un migrācijas lietu pārvalde

Ekonomiski aktīvi uzņēmumi Alūksnes novadā pēc Lursoft statistikas datiem ir 1300. 2022. gadā ekonomiskajā sektorā vēl ir jūtamas pandēmijas izraisītas sekas. Kā arī pērnajā gadā ģeopolitiskās situācijas izmaiņas Austrumeiropā radījušas papildu slodzi uzņēmējdarbības vides stabilitātei. Gan Eiropas Savienības sankciju paketes gan citi faktori ir būtiski ietekmējušu uzņēmējdarbību gan reģionālā gan nacionālā līmeni, liekot uzņēmējiem pielāgoties un meklēt jaunus noieta tirgus.

Avots: Lursoft

Esošie ekonomiskie apstākļi neveicina jaunu uzņēmumu rašanos. 2022. gadā tika jaunreģistrēti 33 uzņēmumi novadā. Populārāks nozares, kurās tika reģistrēti uzņēmumi 2022. gadā ir transports un sauszemes pārvadājumi; specializētie būvdarbi; vairumtirdzniecība un mazumtirdzniecība. Likvidēto uzņēmumu skaits ir samazinājies (39) salīdzinot ar pērno gadu (59).

Avots: Lursoft

Pēc NACE klasifikatora, populārākās uzņēmējdarbības nozares Alūksnes novadā ir lauksaimniecības, mežsaimniecības un zivsaimniecības sektori, pakalpojumu nozare un vairumtirdzniecība un mazumtirdzniecība. Nozīmīgu lomu novada nodarbinātībā ieņem arī, būvniecības, profesionālo, zinātnisko un tehnisko pakalpojumu un apstrādes rūpniecības nozares.

Pēc Covid-19 pandēmijas, darba tirgus sācis nostabilizēties un ir vērojama bezdarba līmeņa samazināšanās novadā. 2022. gadā bezdarba līmenis samazinājās līdz 6,6 %, kas ir zemāks nekā pirms pandēmijas laika 2019. gadā (7,5 %).

Bezdarba līmenis uz 31.07., %

Avots: Nodarbinātības valsts aģentūra

Latvijas un Alūksnes ekonomikā 2022. gada laikā bija vērojama ekonomiskās attīstības palēnināšanās. 2022. gada pirmajos mēnešos ekonomikā vēl bija vērojams pieaugums, pakāpeniski atgūstoties no Covid-19 krīzes, iekšzemes kopprodukts 1. ceturksnī palielinājās par 5,6 % pret iepriekšējā gada attiecīgo ceturksni. Tomēr jau gada 2. ceturksnī ģeopolitisko un nelabvēlīgo ekonomisko procesu rezultātā (Krievijas Federācijas izraisītais bruņotais konflikts Ukrainā) iekšzemes kopprodukta pieaugums saruka līdz 2,9 %, bet 3. ceturksnī jau fiksēts samazinājums par 0,6 % pret attiecīgo iepriekšējā gada ceturksni. Inflācija vasaras mēnešos sasniedza un pat pārsniedza 20 %, turpinājās ražotājcenu un būvniecības izmaksu pieaugums. Līdzīga situācija bija vērojama arī citās reģiona valstīs, kā arī Eiropas un pasaules ekonomikā kopumā. Lai ierobežotu straujo cenu pieaugumu, valstu centrālās bankas uzsāka aktīvu procentu likmju palielināšanu, sadārdzinot finanšu resursu piesaisti attīstības projektu īstenošanai. Lai palīdzētu uzņēmējiem un iedzīvotājiem pārvarēt vīrusa izplatības rezultātā izraisītas krīzes sekas, Alūksnes novada pašvaldība nosaka draudzīgākus nekustamā īpašuma nodokļa samaksas termiņus, nodrošina saslimušo novada iedzīvotāju transportēšanas pakalpojumu, pārtikas piegādes pakalpojumu pašizolācijā nonākušiem vientuļiem novada iedzīvotājiem, iesaistās valsts iegādāto aizsarglīdzekļu izdalīšanā, nodrošina pārtikas paku sagatavošanu un izdalīšanu skolēniem attālinātā mācību procesa laikā, nodrošina aizsarglīdzekļu un dezinfekcijas līdzekļu iegādi u.c. Galvenie izaicinājumi ne tikai iedzīvotājiem, bet arī pašvaldībai, ir augstās un arvien pieaugošās energoresursu izmaksas (elektroenerģija, apkure) un augstā inflācija, kam ir tieša ietekme uz pašvaldības izdevumu būtiskām pozīcijām – ēku uzturēšana, brīvpusdienu un mācību materiālu nodrošināšana, kā arī sociālā atbalsta sniegšana. Būtiska ietekme uz pašvaldības budžeta izdevumiem 2023. gadā ir augstajām aizņēmumu procentu likmēm.

Pašvaldības darbības finansiālo pamatu veido budžets, kas ir svarīgākais instruments pašvaldības autonomo funkciju izpildes nodrošināšanai, ekonomisko un sociālo vajadzību sabalansēšanai, kā arī teritorijas ilgtermiņa attīstībai. 2023. gadā iedzīvotāju ienākuma nodoklis ir par 152 270 EUR lielāks nekā 2022. gadā faktiski saņemtais. 2023. gadā valsts piešķirs mērķdotācijas pašvaldībām, lai tās varētu nodrošināt algas palielinājumu aprūpētājiem ilgstošas sociālās aprūpes iestādēs. Ņemot vērā ārkārtējo situāciju saistībā ar Covid-19 infekcijas izplatības sekām, ģeopolitisko situāciju un energokrīzi un to radītajām sekām, pastāv liels risks, ka būtiski pieaugs mājokļa pabalstu saņēmēju skaits un mājokļa pabalsta apmērs, vienlaikus iedzīvotāju maksātspēja samazināsies, lai iegādātos pārtiku, medikamentus. Tāpēc valsts nodrošinās pašvaldībām mērķdotāciju 50 procentu apmērā 1. pusgadā no faktiskajiem izdevumiem mājokļa pabalstam un turpinās pieteikšanās energoresursu cenu ārkārtēja pieauguma samazinājuma atbalstam.

Lai veicinātu Alūksnes novada attīstību, 2023. gadā, tāpat kā iepriekšējos gados, iespēju robežās tiks piesaistīti Eiropas Savienības fondu līdzekļi Attīstības programmas īstenošanai un, ja būs nepieciešams, arī Valsts kases aizņēmumu līdzekļi saskaņā ar normatīvajiem aktiem.

Alūksnes novada pašvaldība turpina strādāt saskaņā ar 2021. gada 23. decembra Alūksnes novada domes lēmuma Nr. 367 apstiprināto Alūksnes novada attīstības programmu 2022.–2027. gadam, kas ir vidēja termiņa teritorijas attīstības plānošanas dokuments un, kas nosaka prioritātes un pasākumu kopumu, atbildīgos īstenotājus un finanšu resursus pašvaldības ilgtermiņa mērķu īstenošanai.

2023. gada budžeta prioritārās jomas ir turpināt nodrošināt pilnveidota mācību satura un pieejas ieviešanu vispārizglītojošās izglītības iestādēs (Ernsta Glika Alūksnes Valsts ģimnāzija), sociālā aizsardzība, kā arī infrastruktūras projektu īstenošana sociālās, izglītības un uzņēmējdarbības jomās ar Eiropas Savienības struktūrfondu līdzfinansējumu.

2023. gadā turpinās īstenot 2022. gadā apstiprinātos un realizēt uzsāktos projektus:

1. Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas piešķirtā valsts aizdevuma Covid-19 izraisītās krīzes seku mazināšanai un novēršanai atbalstītā investīciju projekta "Ernsta Glika Alūksnes Valsts ģimnāzijas ēku pārbūve 2. kārta" realizāciju, kura mērķis: nodrošināt Alūksnes novada izglītojamajiem mūsdienīgu, ergonomisku un funkcionālu izglītības iestādes infrastruktūru, veicot Ernsta Glika Alūksnes Valsts ģimnāzijas ēkas pārbūvi (mācību korpuss Ģimnāzija 2. kārta), vispārējās izglītības iestāžu tīkla sakārtošanas pabeigšanai Alūksnes novadā. Šī projekta realizācija turpinās un to plānots pabeigt 2023. gadā.

2. Ar Ministru kabineta rīkojumu Nr. 403 "Par atbalstītajiem pašvaldību augstas gatavības mērķdotāciju investīciju projektiem 2022. gadā" pamatojoties uz Ministru kabineta 2022. gada 8. februāra noteikumiem Nr. 112 "Kārtība, kādā piešķiramas un izlietojamas mērķdotācijas investīcijām pašvaldībās" piešķirto finansējumu un papildus pašvaldības budžeta līdzekļiem projekta "Aktīvās atpūtas parka izbūve Alūksnē" realizācijai, kura mērķis izveidot mūsdienīgu aktīvās atpūtas parku Alūksnē, kas pielāgota visa vecuma grupu un braukšanas līmeņa braucējiem ar dažādiem pārvietošanās līdzekļiem, tā papildinot Alūksnes Izglītības un sporta centra plānoto darbību un pilnveidojot izglītības procesu. Šī projekta realizācija turpinās un to plānots pabeigt 2023. gadā.

3. Valsts budžeta finansējums piešķirts Alūksnes novada pašvaldības augstas gatavības investīciju projektam "Miera ielas pārbūve Alūksnē, Alūksnes novadā", pamatojoties uz Ministru kabineta 2022. gada 8. februāra noteikumu Nr. 112 "Kārtība, kādā piešķiramas un izlietojamas mērķdotācijas investīcijām pašvaldībām" 11. punktu. Projekta mērķis: uzlabot piekļuvi sabiedriski nozīmīgiem objektiem un ar uzņēmējdarbību saistītām teritorijām, un radīt drošu un ilgtspējīgu transporta satiksmi Alūksnes pilsētā. Šī projekta realizācija turpinās un to plānots pabeigt 2023. gadā.

4. Ministru kabineta 2015. gada 10. novembra noteikumu Nr. 645 "Darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 5.6.2. specifiskā atbalsta mērķa "Teritoriju revitalizācija, reģenerējot degradētās teritorijas atbilstoši pašvaldību integrētajām attīstības programmām" un 13.1.3. specifiskā atbalsta mērķa "Atveseļošanās pasākumi vides un reģionālās attīstības jomā" 13.1.3.3. pasākumu "Teritoriju revitalizācija uzņēmējdarbības veicināšanai pašvaldībās" īstenošanas noteikumi" ietvaros apstiprinātais projekts "Uzņēmējdarbībai nozīmīgas infrastruktūras attīstība Alūksnes novadā" tiks pabeigts 2023. gadā. Projekta ietvaros plānota ražošanas ēkas "Biznesa stacija" izbūve, Tālavas un Gulbenes ielu posmu pārbūve, ūdenssaimniecības infrastruktūras uzlabošana Pilssalas ielā 4, Alūksnē, un novada teritorijā paredzēta 3 ražošanas ēku izbūve komersantiem un uzņēmējdarbības attīstībai nozīmīgas ceļu infrastruktūras pārbūve 8 km garumā.

5. Specifiskā atbalsta mērķa 5.4.3.2. "Kompleksu apsaimniekošanas pasākumu īstenošana Natura 2000 teritorijās" ietvaros apstiprinātā projekta "Epidemioloģiski droša tūrisma un dabas izziņas infrastruktūras tīkla izveide aizsargājamo ainavu apvidū "Veclaicene" biotopu un sugu dzīvotņu labvēlīga aizsardzības stāvokļa sasniegšanai", kura mērķis: izveidot kvalitatīvu, epidemioloģiski drošu tūrisma un dabas izziņas infrastruktūras tīklu un kompleksu apsaimniekošanas risinājumu ieviešanu aizsargājamo ainavu apvidū "Veclaicene", mazinot antropogēno slodzi un vides piesārņojuma iespējamo ietekmi uz īpaši aizsargājamiem biotopiem un sugām, tiks pabeigts realizēt 2023. gadā.

6. Atbilstoši Ministru kabineta 2008. gada 11. marta noteikumu Nr. 173 "Valsts pamatbudžeta valsts autoceļu fonda programmai piešķirto līdzekļu izlietošanas kārtība" prasībām ar "Mērķdotācijas pašvaldību autoceļiem (ielām)" Satiksmes ministrijas līdzekļiem un pašvaldības budžeta līdzekļiem apstiprinātais projekts "Tālavas ielas pārbūve, 2. kārta", kura mērķis ir atjaunot pašvaldības īpašumā esošās tranzīta ielas – Tālavas ielas posmu (2. kārtu). Tālavas ielai ir būtiska nozīme kā pilsētas un tranzīta satiksmei, tā arī – savienojuma veidošanai ar citiem reģiona centriem. Šī projekta realizācija turpinās un to plānots pabeigt 2023. gadā.

Alūksnes novada pašvaldības domes priekšsēdētājs Dz. Adlers
07.12.2023