Tiesību akts: spēkā esošs
Ministru kabineta rīkojums Nr. 44

Rīgā 2023. gada 25. janvārī (prot. Nr. 4 18. §)
Par 2.1.2.1.i. investīcijas projekta "E-lietas programma – izmeklēšanas un tiesvedības procesu pilnveide – 2. posms" pases un centralizētās funkcijas vai koplietošanas pakalpojumu attīstības plāna apstiprināšanu

1. Apstiprināt 2.1.2.1.i. investīcijas projekta "E-lietas programma – izmeklēšanas un tiesvedības procesu pilnveide – 2. posms" (turpmāk – projekts) pasi (1. pielikums) un centralizētās funkcijas vai koplietošanas pakalpojuma "Centralizētas elektroniskas datu apmaiņas, lietotāju pārvaldības un klientu pašapkalpošanās iespēju nodrošināšana E-lietas platformā" attīstības plānu (2. pielikums), kā arī projekta izmaksas – Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma finansējumu 6 670 000 euro apmērā (bez pievienotās vērtības nodokļa) un valsts budžeta finansējumu 1 307 186 euro apmērā pievienotās vērtības nodokļa segšanai.

2. Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijai uzaicināt projekta iesniedzēju iesniegt projekta iesniegumu Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 2. komponentes "Digitālā transformācija" 2.1. reformu un investīciju virziena "Valsts pārvaldes, tai skaitā pašvaldību, digitālā transformācija" 2.1.2.1.i. investīcijas "Pārvaldes centralizētās platformas un sistēmas" ietvaros.

3. Projektu finansēt 2.1.2.1.i. investīcijas "Pārvaldes centralizētās platformas un sistēmas" ietvaros, ja projekta iesniegums atbilst Ministru kabineta 2022. gada 14. jūlija noteikumos Nr. 435 "Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 2. komponentes "Digitālā transformācija" 2.1. reformu un investīciju virziena "Valsts pārvaldes, tai skaitā pašvaldību, digitālā transformācija" īstenošanas noteikumi" iekļautajiem nosacījumiem.

4. Noteikt Tiesu administrāciju par projekta iesniedzēju un atbildīgo par projekta īstenošanu un projekta pasē plānoto rezultātu (tai skaitā finanšu, rezultāta un iznākuma rādītāju) sasniegšanu.

Ministru prezidents A. K. Kariņš

Tieslietu ministre I. Lībiņa-Egnere
1. pielikums
Ministru kabineta
2023. gada 25. janvāra
rīkojumam Nr. 44
2.1.2.1.i. investīcijas projekta "E-lietas programma – izmeklēšanas un tiesvedības procesu pilnveide – 2. posms" pase

Investīcijas

2.1.2.1.i.

projekta

E-lietas programma – izmeklēšanas un tiesvedības procesu pilnveide – 2. posms

pase

 

(numurs)

 

(projekta nosaukums)

 

1. Finansējuma saņēmējs, kas īsteno projektu

1.1. Finansējuma saņēmējs, kas īsteno projektu (institūcija)Tiesu administrācija
1.2. Projekta īstenošanas partneri

Projekta īstenošanas partneri:

1. Ieslodzījuma vietu pārvalde

2. Valsts probācijas dienests

3. Juridiskās palīdzības administrācija

4. Latvijas Republikas prokuratūra

2. Saistīto projektu programma

2.1. Programmas nosaukums

E-lietas programma.

Programmas virsmērķis: sabiedriskās kārtības un drošības procesu, pirmstiesas un tiesvedības procesu, kā arī nolēmumu izpildes un uzraudzības procesu un saistīto pakalpojumu digitālā transformācija, tai skaitā E-lietas attīstība.

Projekts "E-lietas programma – izmeklēšanas un tiesvedības procesu pilnveide – 2. posms"

2.2. Saistība ar citiem projektiem

Plānotie projekti:

1. Prokuratūras informācijas sistēmas attīstība – E-lietas 2. posms (īstenojams programmas ietvaros kā atsevišķs projekts) – ANM finansējums, 2023. gada I ceturksnis–2026. gada I ceturksnis

2. Jaunās paaudzes Integrētā iekšlietu informācijas sistēma 2 – ERAF finansējums, 14.04.2020.–13.04.2023.

3. Iekšlietu ministrijas 2.1.1.1.i. investīcijas nolūka "Tehniskā nodrošinājuma un digitālo risinājumu ieviešana izmeklēšanas procesa efektīvai darbībai, sabiedriskās kārtības un drošības monitoringa uzlabošanai" projekti, ANM finansējums, 2023. gada I ceturksnis–2026. gada I ceturksnis

Īstenotie projekti:

1. Tiesu informatīvās sistēmas attīstība – ERAF, 15.03.2018.–30.11.2021.

2. Prokuratūras informācijas sistēmas attīstība – ERAF, 16.03.2018.–30.11.2021.

3. Probācijas klientu uzskaites sistēmas pilnveidošana – ERAF, 23.04.2018.–30.11.2021.

4. Ieslodzījuma vietu pārvaldes informācijas sistēmas pilnveidošana – ERAF, 03.2018.–30.11.2021.

Finansējuma saņēmējs apliecina, ka nepastāv dubultā finansējuma risks ar plānotiem un īstenotiem projektiem, kuru ietvaros tika izstrādāti vai attīstīti IKT risinājumi un koplietošanas pakalpojumi vai kuriem tiek plānota turpmāka attīstība

3. Projekta mērķis un galvenie ieguvumi

3.1. Projekta mērķis un galvenais satursEsošo E-lietas platformas koplietošanas risinājumu pilnveidošana un jaunu E-lietas platformas koplietošanas risinājumu izstrāde. Pilnveidojumu ietvaros tiks pilnveidota standartizēta pieeja datu apmaiņai starp tajā iekļautajām informācijas sistēmām, nodrošināti papildu tehniskie risinājumi, lai standartizētu un atvieglotu institūciju darbu ar E-lietu, kā arī pilnveidots un paplašināts sabiedrībai pieejamo elektronisko pakalpojumu klāsts
3.2. Projekta pamatojums
(aktualitāte/nepieciešamība/
risināmā problēma)

Projekts paredz pilnveidot elektronisko lietu pirmstiesas, tiesvedības un nolēmumu izpildes procesos, nodrošinot informācijas pieejamību elektroniskajā vidē visiem procesā iesaistītajiem dalībniekiem.

Paredzēts pilnveidot pirmstiesas, tiesvedības un nolēmumu izpildes elektronisko procesu, kas ļaus samazināt gan pirmstiesas, gan tiesvedības termiņus, nodrošināt informācijas pieejamību un atklātību. Pilnveidojumu pamata mērķis ir padarīt administratīvo procesu, civilprocesu, kriminālprocesu, administratīvo pārkāpumu procesu un nolēmumu izpildes procesu ātrāku, lētāku, efektīvāku, caurskatāmāku un drošāku.

Risināmās problēmas:

1. Pirmstiesas, tiesvedības un nolēmumu izpildes procesos lietas dalībniekiem nepietiekamā apjomā nodrošināta piekļuve visiem elektroniskās lietas datiem.

2. Pirmstiesas, tiesvedības un nolēmumu izpildes procesos nepietiekami nodrošināta automatizēta un strukturēta elektronisko datu apmaiņa starp institūcijām.

3. Pirmstiesas, tiesvedības un nolēmumu izpildes procesu ietvaros nepietiekami nodrošinātas elektroniskas saziņas/
pieteikumu iesniegšanas un citu pakalpojumu pieejamības iespējas no publiskā E-lietas portāla.

4. E-lietas platformā integrētās informācijas sistēmas nenodrošina visu nepieciešamo atbalsta funkcionalitāti elektronisku datu apmaiņai pirmstiesas, tiesvedības un nolēmumu izpildes procesos.

5. E-lietas platforma nenodrošina visus nepieciešamos tehnoloģiskos risinājumus pilnvērtīgai elektronisku un strukturētu datu apmaiņai un pieejamībai pirmstiesas, tiesvedības un nolēmumu izpildes procesos.

6. Ieslodzītajām personām pašlaik netiek nodrošināta iespēja piekļūt elektroniskās lietas datiem

3.3. Projekta ieguvumi1Ieguvuma mērīšanas vai verificēšanas metode un mērāmais rādītājs2

Vērtība

Sasniegšanas laiks (gads)

3.3.1. Ieguvums institūcijām, nozarei:

palielināts E-lietas platformas lietotāju (institūciju) skaits, kuri nodrošinās elektronisku datu apmaiņu starp informācijas sistēmām

Ieguvuma mērīšanas metode – esošo E-lietas platformas lietotāju (institūciju) informācijas sistēmu skaita palielinājums attiecībā pret esošo E-lietas platformas lietotāju skaitu

Mērāmais rādītājs – jaunu lietotāju (institūciju) informācijas sistēmu skaits, kuri nodrošinās elektronisku datu apmaiņu E-lietas platformā, pret esošo lietotāju skaitu, kuri ir integrēti E-lietas platformā

Sākotnējā vērtība – 4 institūciju 4 informācijas sistēmas

5 institūciju 6 informācijas sistēmas

2026. gada
I ceturksnis

3.3.2. Ieguvums institūcijām, nozarei:

palielināts elektroniskā formā reģistrēto lietu materiālu skaits E-lietas platformā

Ieguvuma mērīšanas metode – elektronizēto lietas materiālu skaita palielinājums attiecībā pret pašlaik E-lietas platformā reģistrēto lietu materiālu skaitu

Mērāmais rādītājs – elektronizēto lietas materiālu apjoms, kuri tiks publicēti E-lietas platformā, pret pašlaik E-lietas platformā reģistrēto lietu materiālu apjomu (procentos)

Sākotnējā vērtība – E-lietas platformā reģistrēto elektroniskās lietas materiālu skaits – 9 475 542

10 425 542 materiāli (pieaugums par 10 %)

2026. gada
I ceturksnis

3.3.3. Ieguvums sabiedrībai:

nodrošināta piekļuve elektroniskai lietai ieslodzītajiem, ārzemniekiem un citām personām

Ieguvuma mērīšanas metode – to lietotāju apjoma palielinājums, kuri var piekļūt elektroniskajai lietai E-lietas platformā

Mērāmais rādītājs – to lietotāju apjoms, kuri var piekļūt elektroniskajai lietai, pret kopējo ieslodzīto, ārzemnieku un citu personu apjomu, kuri ir lietas dalībnieki (procentos)

Sākotnējā vērtība – 1 % lietotāju, kuri var piekļūt elektroniskajai lietai

20 %

2026. gada
I ceturksnis

4. Nepieciešamā finansējuma apjoms un tā sadalījums pa projekta darbībām iznākumu sasniegšanai un būtisko izmaksu veidiem

4.1. Atveseļošanas fonda plāna finansējums (kopā)4.2. Plānotais pievienotās vērtības nodokļa (PVN) apmērs (kopā), ja tiks pieprasīta tā segšana3, un avansa apmērs, ja plānots to pieprasīt4

6 670 000 EUR

1 307 186 EUR

Avansa maksājuma apmērs, ja tiks pieprasīts
 

Projekta ietvaros veicamo darbību un būtisko izmaksu veidu raksturojošs apzīmējums

Izmaksu apmērs (indikatīvi)

Maksimālais apmērs5

Darbības iznākums

4.3. Tiesu administrācija:

5 350 000 EUR

5 350 000 EUR

Tiks veikti papildinājumi TIS, E-lietas platformā.

Tiks nodrošinātas projekta vadības un administrēšanas, programmas īstenošanas koordinēšanas aktivitātes

1. Esošo E-lietas platformas koplietošanas risinājumu pilnveidošana

(600 000 EUR)

2. Jaunu E-lietas platformas koplietošanas risinājumu izstrāde

(300 000 EUR)

3. Tiesu informatīvās sistēmas (TIS) pilnveide

(3 270 000 EUR)

4. Projekta vadības un administrēšanas, programmas īstenošanas koordinēšanas izmaksas

(880 000 EUR)

5. E-lietas portāla attīstība

(300 000 EUR)

4.4. Valsts probācijas dienests:

Valsts probācijas dienesta Probācijas klientu uzskaites sistēmas (PLUS) un datu apmaiņas E-lietas platformā pilnveide

450 000 EUR

450 000 EUR

Tiks veikti papildinājumi PLUS

4.5. Ieslodzījuma vietu pārvalde:

IIS un datu apmaiņas E-lietas platformā pilnveide

570 000 EUR

570 000 EUR

Tiks veikti papildinājumi IIS

4.6. Juridiskās palīdzības administrācija:

Valsts nodrošinātas juridiskās palīdzības reģistra (VNJPR), Valsts kompensācijas reģistra (VKR) un datu apmaiņas E-lietas platformā pilnveide

300 000 EUR

300 000 EUR

Tiks veikti papildinājumi VKR, VNJPR

5. Projekta ieguldījums reformu un investīciju mērķu rādītāju sasniegšanā

5.1. Modernizēto pārvaldes procesu IKT risinājumi

Skaits

IKT risinājuma nosaukums

Īss apraksts6

Valsts mākonī
(jā/nē)

Termiņš IKT risinājumu attīstības saskaņošanai7
(gads, ceturksnis)

Termiņš ieviešanai produkcijā
(gads, ceturksnis)

Risinājuma lietotāji
(skaits)

6

5.1.1. E-lietas platformaE-lietas platformas funkcionālie papildinājumi, jaunu koplietošanas risinājumu izstrāde un ieviešana

Infrastruktūras pakalpojuma sniedzējs – atbilstoši TNA migrācijas plānam

31.12.2022.

2026. gada
I ceturksnis

21 812

5.1.2. Tiesu informatīvā sistēmaTIS funkcionālie pilnveidojumi, lai nodrošinātu un pilnveidotu sistēmā pieejamo datu apmaiņu E-lietas platformā, ieviesto koplietošanas risinājumu izmantošanas un attīstības aktivitātes

Infrastruktūras pakalpojuma sniedzējs – atbilstoši TNA migrācijas plānam

31.12.2022.

2026. gada
I ceturksnis

2682

5.1.3. Ieslodzīto informācijas sistēmaIIS funkcionālie pilnveidojumi, lai nodrošinātu un pilnveidotu sistēmā pieejamo datu apmaiņu E-lietas platformā, ieviesto koplietošanas risinājumu izmantošanas un attīstības aktivitātes

Infrastruktūras pakalpojuma sniedzējs – atbilstoši TNA migrācijas plānam

31.12.2022.

2026. gada
I ceturksnis

921

5.1.4. Probācijas klientu uzskaites sistēmaPLUS funkcionālie pilnveidojumi, lai nodrošinātu un pilnveidotu sistēmā pieejamo datu apmaiņu E-lietas platformā, ieviesto koplietošanas risinājumu izmantošanas un attīstības aktivitātes

Infrastruktūras pakalpojuma sniedzējs – atbilstoši TNA migrācijas plānam

31.12.2022.

2026. gada
I ceturksnis

370

5.1.5. Valsts nodrošinātas juridiskās palīdzības reģistrsVNJPR funkcionālie pilnveidojumi, lai nodrošinātu sistēmā pieejamo datu apmaiņu E-lietas platformā, ieviesto koplietošanas risinājumu izmantošanas un attīstības aktivitātes

Infrastruktūras pakalpojuma sniedzējs – atbilstoši TNA migrācijas plānam

31.12.2022.

2026. gada
I ceturksnis

700

5.1.6. Valsts kompensācijas reģistrsVKR funkcionālie pilnveidojumi, lai nodrošinātu sistēmā pieejamo datu apmaiņu E-lietas platformā, ieviesto koplietošanas risinājumu izmantošanas un attīstības aktivitātes

Infrastruktūras pakalpojuma sniedzējs – atbilstoši TNA migrācijas plānam

31.12.2022.

2026. gada
I ceturksnis

1000

5.2. Centralizētās funkcijas vai koplietošanas pakalpojumi

Skaits

Pakalpojums (pakalpojumu grupa)

Koplietošanas pakalpojumu lietotāji (institūcijas)

Norāde uz MK lēmumu par attīstības plānu8

Termiņš ieviešanai (gads, ceturksnis)

1

Elektronisku datu apmaiņas nodrošināšana E-lietas platformā, izmantojot koplietošanas tehnoloģiskos risinājumus

1. Tiesu administrācija

2. Ieslodzījuma vietu pārvalde

3. Valsts probācijas dienests

4. Juridiskās palīdzības administrācija

5. Latvijas Republikas prokuratūra

6. Latvijas tiesas

7. Sabiedrība

8. Speciālisti (zvērināti advokāti, tiesu eksperti)

Tiek apstiprināts vienlaikus ar projekta (2.1.2.1.) pasi

31.05.2026.

5.3. Centralizēti pārvaldāmās nozares būtiskās datu kopas

Skaits

Saturu raksturojošs nosaukums

Termiņš piekļuves nodrošināšanai (gads, ceturksnis)

5

5.3.1. Elektroniski iesniegto pieteikumu statistika

2026. gada I ceturksnis

5.3.2. Anonimizēto nolēmumu statistika un pieejamība

2026. gada I ceturksnis

5.3.6. Sabiedriskā darba izpildes statistika

2026. gada I ceturksnis

5.3.7. Uzraudzības izpildes statistika

2026. gada I ceturksnis

5.3.8. Krimināllikuma pantu, kuru ietvaros noteikta uzraudzība, statistika

2026. gada I ceturksnis

6. Projekta pārvaldības un īstenošanas kapacitāte9

E-lietas programmas īstenošanas uzraudzību nodrošinās:

• E-lietas uzraudzības padome, kas izveidota saskaņā ar Ministru kabineta 2022. gada 5. aprīļa noteikumiem Nr. 216 "E-lietas uzraudzības padomes nolikums";

• Tieslietu padome;

• Starpinstitucionālā darba grupa, kas izveidota saskaņā ar Ministru kabineta 2022. gada 5. aprīļa rīkojumu Nr. 241 "Par starpinstitucionālas darba grupas izveidi vienotas nacionāla līmeņa e-lietas koncepcijas un vienotas e-lietas arhitektūras īstenošanai un attīstībai, kā arī turpmākai e-lietas pārvaldības mehānisma īstenošanai";

• E-lietas projektu programmas uzraudzības padome;

• Projekta "E-lieta – izmeklēšanas un tiesvedības procesu pilnveide – 2. posms" uzraudzības padome;

• E-lietas projekta "Prokuratūras informācijas sistēmas attīstība II" uzraudzības padome (saistītais programmas projekts).

Tieslietu ministrijas izstrādātie iekšējie normatīvie akti uzraudzības funkcijas nodrošināšanai:

• 2022. gada 8. augusta iekšējie noteikumi Nr. 1-2/20 "Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna investīciju projektu iepirkumu pirmspārbaužu veikšanas kārtība";

• 2022. gada 8. augusta iekšējie noteikumi Nr. 1-2/19 "Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna investīciju projektu īstenošanas un uzraudzības noteikumi".

Projekta pārvaldības nodrošināšanai ir izveidota projekta programmas pārvaldības struktūra. Tiesu administrācija kā programmas vadītājs nodrošina kopējo projekta ieviešanu un koordinēšanu, savukārt projektā iesaistītās institūcijas apakšprojektu un ar to saistīto īstenojamo pasākumu ietvaros nodrošina apakšprojektu gaitas koordinēšanu, attīstību un pārvaldību.

Projekta pārvaldības nodrošināšanai plānota šāda personālresursu iesaiste:

• Tiesu administrācijas darbību īstenošanā:

○ E-lietas programmas vadītājs – viena slodze, kura tiks nodrošināta no esošajiem iestādes resursiem un tiks finansēta no projekta "E-lietas programma – izmeklēšanas un tiesvedības procesu pilnveide – 2. posms" līdzekļiem;

○ Valsts probācijas dienesta apakšprojekta vadītājs – viena slodze, kuru plānots nodrošināt no esošajiem iestādes cilvēkresursiem. Amata vietas izmaksas plānots finansēt no projekta "E-lietas programma – izmeklēšanas un tiesvedības procesu pilnveide – 2. posms" līdzekļiem. Apakšprojektu vadības izmaksas ir iekļautas projekta pārvaldības izmaksās;

○ Ieslodzījuma vietu pārvalde – apakšprojekta vadītājs – viena slodze, kuru plānots nodrošināt no esošajiem iestādes cilvēkresursiem. Amata vietas izmaksas plānots finansēt no projekta "E-lietas programma – izmeklēšanas un tiesvedības procesu pilnveide – 2. posms" līdzekļiem. Apakšprojektu vadības izmaksas ir iekļautas projekta pārvaldības izmaksās;

○ Juridiskās palīdzības administrācijas darbību īstenošanā – viena slodze (IKT vadītājs). Amata izmaksas plānots finansēt no iestādes budžeta, izsludinot iepirkumu speciālista piesaistei vai nodrošinot no esošajiem iestādes cilvēkresursiem.

Izsludinātā projekta "E-lietas programma – izmeklēšanas un tiesvedības procesu pilnveide – 2. posms" vadības un atbalsta pakalpojumu iepirkuma (organizē TA) ietvaros tiks nodrošināti šādi projekta personālresursi: projekta vadītājs, informācijas sistēmu arhitekts, informācijas darbības procesu/sistēmanalītiķis, testētājs, informācijas sistēmu pārvaldības eksperts.

Projekta plānoto darbību īstenošana tiks nodrošināta esošo institūciju informācijas sistēmu izstrādes un uzturēšanas līgumu ietvaros atbilstoši noslēgto līgumu nosacījumiem, kas ietver arī attiecīgu speciālistu (piemēram, testētājs, sistēmanalītiķis u. c.) piesaistes nodrošināšanu

7. Izmaksu/ieguvumu analīze, tai skaitā ietekme uz pārvaldes darbinieku skaitu

Izmaksu un ieguvumu analīze galvenokārt ir balstīta uz institūcijas, nozares un sabiedrības ilgtermiņa ieguvumu. Pilnveidotie un jaunizveidotie E-lietas platformas koplietošanas risinājumi nodrošinās ātrāku un efektīvāku dokumentu apriti starpinstitucionālā līmenī, normatīvo prasību izpildi un kontroli, uz datiem balstītu nākotnes attīstības plānošanu ilgtermiņā.

Projekta ietvaros tiks pilnveidota E-lietas platforma ar mērķi radīt efektīvāku izmeklēšanas, tiesvedības un nolēmumu izpildes procesu, tādējādi samazinot procesuālos termiņus, kā arī nodrošinot procesu caurspīdīgumu.

Projekta ietvaros tiks uzlabota arī saziņa ar procesos iesaistītajām personām – cietušajiem, lieciniekiem, aizdomās turētajiem u. c. personām, sniedzot iespēju iepazīties ar lietas materiāliem elektroniskajā vidē.

Projekta ieguvums tiks sasniegts, pilnveidojot informācijas sistēmu sadarbspēju, kas nodrošinās:

• kriminālprocesa, administratīvā procesa un civilprocesa, kā arī administratīvo pārkāpumu procesa materiālu digitalizāciju, veicinot to pieejamību plašākam sabiedrības lokam;

• lietas materiālu padarīšanu elektroniski pieejamu gan procesā iesaistītajām iestādēm, gan privātpersonām e-pakalpojumu veidā, veicinot iestāžu sadarbību un mazinot birokrātisko slogu gan valsts iestādēm, gan privātpersonām;

• datu uzglabāšanas un apmaiņas risinājumu pilnveidošanu un informācijas sistēmu funkcionalitāti, kas cels iesaistīto institūciju darba efektivitāti.

Sociālekonomiskie ieguvumi:

1. Izmaksu samazinājums, pilnveidojot E-lietas platformas datu sagatavošanas un apmaiņas procesus. Palielināts elektroniskā formā reģistrēto lietu materiālu skaits E-lietas platformā, paaugstinot administratīvā procesa efektivitāti, samazinot informācijas pieprasījumu un nepieciešamo atbilžu skaitu un saīsinot lēmuma pieņemšanas termiņus (tai skaitā valsts kompensācijas pieteikuma izvērtēšanas procesā un izmaksāto kompensāciju piedziņas procesā (kriminālprocesa virzītāji un zvērināti tiesu izpildītāji) līdz 75 % tiek samazināts informācijas aprites laiks), paplašināta piekļuve lietas materiāliem elektroniskā veidā pirmstiesas, tiesvedības un nolēmumu izpildes procesos, kas kopā veido ieguvumu 4 382 334,06 EUR apmērā (10 gadu laikā pēc projekta rezultātu ieviešanas).

2. Laika ietaupījums sabiedrībai lietas materiālu izskatīšanai. Kopējais gada laikā izskatīto lietu skaits – 124 782 lietas (nozares dati), un vidēji tās izskata trīs lietas dalībnieki, kas nav amatpersonas. Vienas stundas darbaspēka izmaksas Latvijā 2021. gadā atbilstoši Centrālās statistikas pārvaldes datiem ir 7,98 EUR/h. Vienas lietas izskatīšanai vidēji patērē trīs stundas, turklāt klātienē dodas uz atbilstošo institūciju, ceļā patērē laiku un ceļa izdevumus, kas 2021. gadā veidoja 2,3 EUR (sabiedriskā transporta biļetes cena 1,15 EUR/gab. x 2 biļetes). Paplašinot piekļuvi lietas materiāliem un iespējas sazināties ar institūcijām elektroniskā veidā pirmstiesas, tiesvedības un nolēmumu izpildes procesos, lietas materiāli ir pieejami visiem lietas dalībniekiem (ieslodzītajiem, ārzemniekiem un citām personām) vienuviet elektroniskā veidā, un tos nav nepieciešams atsevišķi pieprasīt. Procesos iesaistītajām institūcijām nav jāveic atsevišķu pieprasījumu apstrāde, un tas kopā veido ieguvumu 23 477 35,47 EUR apmērā (10 gadu laikā pēc projekta rezultātu ieviešanas).

Projekta ieguvums kopā veido 27 859 969,47 EUR, no kura atņemot projekta izstrādāto risinājumu uzturēšanas izmaksas 1 452 000,00 EUR apmērā un projekta investīcijas 7 885 900,00 EUR apmērā, iegūst kopējo projekta lietderīgumu – 18 522 069,47 EUR

8. Cita būtiska informācija

Projekta aktivitātes īstenošanas gaitā jāņem vērā šādu iespējamo vispārīgo risku iestāšanās varbūtība un nepieciešamība tos laikus novērst:

1. Nepietiekami efektīva programmas un tajā ietilpstošo projektu pārvaldības nodrošināšana, ņemot vērā iesaistīto partneru skaitu un īstenojamo risinājumu apjomu.

2. Netiek veikta savstarpēji integrēta biznesa vajadzību identifikācija un prioritizēšana, datu un biznesa procesu modeļu saskaņošana starp biznesa procesu īpašniekiem (procesos, kur iesaistīta vairāk nekā viena biznesa informācijas sistēma).

3. Nav laikus veikta normatīvajos tiesību aktos nepieciešamo grozījumu identifikācija un normatīvo iniciatīvu virzība, lai uzsāktu risinājumu ekspluatāciju.

4. Iekšlietu ministrijas Informācijas centra īstenotā projekta "Jaunās paaudzes Integrētā iekšlietu informācijas sistēma" (tā ietvaros plānota datu apmaiņa kriminālprocesā un E-lietas platformas koplietošanas risinājumu izmantošana) īstenošanas problemātika, kas izraisa negatīvu ietekmi uz šā projekta termiņiem un prioritātēm.

5. Neplānotas ģeopolitiskās situācijas izmaiņas.

6. Dubultā finansējuma riska iestāšanās.

Projekta ietvaros veicamo aktivitāšu īstenošana primāri tiks izvērtēta no dubultā finansējuma riska iestāšanās perspektīvas, ņemot vērā, ka projektā tiek attīstīti un pilnveidoti risinājumi, kas izstrādāti ERAF 2.2.1. specifiskā atbalsta mērķa "Nodrošināt publisko datu atkalizmantošanas pieaugumu un efektīvu publiskās pārvaldes un privātā sektora mijiedarbību" projektu ietvaros.

Projekta virzība ir cieši saistīta ar projektu "Prokuratūras informācijas sistēmas attīstība – E-lietas 2. posms" un "Jaunās paaudzes Integrētā iekšlietu informācijas sistēma" īstenošanu.

Projekta ietvaros atbalsts Tiesu administrācijai tiks sniegts tai valsts deleģēto funkciju ietvaros šo funkciju veikšanai, un projekta ietvaros komercdarbības atbalsts netiks sniegts

Lietotie saīsinājumi:

SaīsinājumsSkaidrojums
ANMAtveseļošanas un noturības mehānisms
ERAFEiropas Reģionālās attīstības fonds
IeVPIeslodzījuma vietu pārvalde
IISIeslodzīto informācijas sistēma
IKTinformācijas un komunikācijas tehnoloģijas
JPAJuridiskās palīdzības administrācija
PLUSProbācijas klientu uzskaites sistēma
TATiesu administrācija
TISTiesu informatīvā sistēma
TNASIA "Tiesu namu aģentūra"
VARAMVides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija
VKRValsts kompensācijas reģistrs
VNJPRValsts nodrošinātas juridiskās palīdzības reģistrs
VPDValsts probācijas dienests
 

1 Obligāti jāiekļauj vismaz viens (vēlami vismaz divi) būtisks ieguvums, kas tiek sasniegts jau projekta īstenošanas laikā. Šajā punktā ir jānorāda būtiski ieguvumi nozarei, institūcijai, sabiedrībai, bet nav jānorāda iznākumi – ieguldījumi Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 2.1. mērķa rādītāju sasniegšanā, ko norāda šīs pases 5. sadaļā.

2 Piemēram, ja ieguvums ir personāla administrēšanas funkcijas centralizācija, tad mērījums varētu būt, piemēram, tiešās pārvaldes darbinieku skaits, kas to izmanto, vērtība, piemēram, 10 000, un sasniegšanas laiks – 2026. gads.

3 PVN netiek attiecināts projektu īstenotājiem, kas to var attiecināt patstāvīgi. Pārējie projektu īstenotāji var pieprasīt to attiecināt, norādot apmēru un saskaņojot to ar Finanšu ministriju.

4 Avansa maksājumi ir attiecināmi uz projektu īstenotājiem, kas nav valsts tiešās pārvaldes institūcijas. Jānorāda apmērs, kas nepārsniedz 30 % no attiecināmo izmaksu kopsummas, un jāsaskaņo ar Finanšu ministriju.

5 Apmērs, ko nedrīkst pārsniegt, nesaskaņojot grozījumus Ministru kabinetā. Ja ierobežojumi uz konkrēto pozīciju nav attiecināmi, tad norāda "n/a".

6 Informācija, kas norādīta Ministru kabineta 2021. gada 31. augusta noteikumu Nr. 597 "Valsts informācijas sistēmu attīstības projektu uzraudzības kārtība" (tai skaitā IKT būvvaldes kārtība) 2. pielikuma "Valsts informācijas sistēmas attīstības aktivitātes apraksts" 6.1. apakšpunktā.

7 Tai skaitā IKT būvvaldes kārtībā jau saņemtā VARAM saskaņojuma datums vai plānotais termiņš, kad tas tiks saņemts.

8 Ja koplietošanas pakalpojuma attīstības plāns tiek iesniegts vienlaikus ar Ministru kabineta rīkojumu par projekta atlases kārtu, par to pievieno norādi.

9 Kapitālsabiedrības un pašvaldības norāda arī finanšu kapacitāti atbilstoši finansēšanas nosacījumiem.

2. pielikums
Ministru kabineta
2023. gada 25. janvāra
rīkojumam Nr. 44
Centralizētās funkcijas vai koplietošanas pakalpojuma "Centralizētas elektroniskas datu apmaiņas, lietotāju pārvaldības un klientu pašapkalpošanās iespēju nodrošināšana E-lietas platformā" attīstības plāns

1. Centralizētā funkcija vai koplietošanas pakalpojums (turpmāk – pakalpojums)

Pakalpojuma "Centralizētas elektroniskas datu apmaiņas, lietotāju pārvaldības un klientu pašapkalpošanās iespēju nodrošināšana E-lietas platformā" attīstības ietvaros (E-lietas programmas 2. posms) plānots pilnveidot E-lietas platformā integrēto sistēmu sadarbspēju un pieejamo datu apmaiņu elektronisko lietu katalogā, ieviest koplietošanas risinājumu izmantošanas un attīstības aktivitātes, lai nodrošinātu un nostiprinātu vienotu pieeju datu apmaiņā pirmstiesas, tiesvedības un nolēmumu izpildes procesos, tai skaitā pilnveidojot informācijas sistēmu biznesa funkcionalitāti.

Iesaistītās valsts institūcijas:

1. Tiesu administrācija

2. Ieslodzījuma vietu pārvalde

3. Valsts probācijas dienests

4. Latvijas Republikas prokuratūra

5. Juridiskās palīdzības administrācija

Savukārt Iekšlietu ministrijas Informācijas centrs īsteno projektu "Jaunās paaudzes Integrētās iekšlietu informācijas sistēmas (IIIS2) programmatūras izstrāde un uzturēšana", kura ietvaros plānota datu apmaiņa kriminālprocesā un E-lietas platformas koplietošanas komponenšu izmantošana

2. Pakalpojuma sniedzējs

Tiesu administrācija – centralizētās funkcijas nodrošinātājs un E-lietas platformas uzturētājs.

Institūcijas, kas izmanto E-lietas platformas koplietošanas risinājumus datu apmaiņas procesā:

• Ieslodzījuma vietu pārvalde

• Valsts probācijas dienests

• Latvijas Republikas prokuratūra

• Juridiskās palīdzības administrācija (pievienosies E-lietas platformai pakalpojuma attīstības ietvaros)

• Iekšlietu ministrijas Informācijas centrs (pievienosies E-lietas platformai pakalpojuma attīstības ietvaros, īstenojot no E-lietas programmas nodalītu institūcijas projektu)

Piezīme. Latvijas Republikas prokuratūra ANM projektu programmas "E-lietas programma – pirmstiesas un tiesvedības procesu pilnveide – 2. posms" (programmas vadošā projekta īstenotāja ir Tiesu administrācija) ietvaros īsteno sava projekta "Prokuratūras informācijas sistēmas attīstība – E-lietas 2. posms" pieteikuma sagatavošanu un apstiprināšanu, savukārt kopējo E-lietas programmas 2. posma organizatorisko pārvaldību nodrošinās Tiesu administrācija

3. Pakalpojuma rādītāji (pakalpojuma līmeņa vienošanās līmeņi (SLA))

Pakalpojuma apraksts

Plānotā vērtība

E-lietas platformas risinājumu pieejamība99 %
E-lietas platformas lietotāju pārvaldības atbalsta pieejamībaDarbdienās pl. 8.00–18.00
Pašapkalpošanās iespēju pieejamība E-lietas portālā24/7

4. Pakalpojuma saņēmēju loks

Tiesu administrācija – E-lietas platformas uzturētājs.

Esošie pakalpojuma lietotāji:

• Ieslodzījuma vietu pārvalde

• Valsts probācijas dienests

• Latvijas Republikas prokuratūra

• Latvijas tiesas

• speciālisti (zvērināti advokāti, tiesu eksperti)

• sabiedrība

Jaunie pakalpojuma lietotāji:

• Juridiskās palīdzības administrācija

• Iekšlietu ministrijas informācijas centrs

• speciālisti (juridiskās palīdzības sniedzēji)

• citi pakalpojuma nākotnes lietotāji

Pakalpojuma lietošanu reglamentē Ministru kabineta 2022. gada 5. aprīļa noteikumi Nr. 217 "E-lietas platformas datu apstrādes noteikumi".

Jaunu pakalpojumu attīstība un lietotāju piesaiste noteikta ar Tiesu administrācijas IKT stratēģiju 2022.–2027. gadam. Jaunu lietotāju piesaistes nodrošināšanā būtisku lomu ieņem E-lietas uzraudzības padome, kura darbojas saskaņā ar Ministru kabineta 2022. gada 5. aprīļa noteikumiem Nr. 216 "E-lietas uzraudzības padomes nolikums" un kuras funkcija ir nodrošināt vienotas nacionāla līmeņa e-lietas attīstību

5. Pakalpojuma sniegšanu nodrošinošais IKT risinājums

1. E-lietas platforma (TA uzturētā informācijas sistēma)

2. Tiesu informatīvā sistēma (TA uzturētā informācijas sistēma)

3. Ieslodzīto informācijas sistēma (IeVP uzturētā informācijas sistēma)

4. Probācijas klientu uzskaites sistēma (VPD uzturētā informācijas sistēma)

5. Valsts nodrošinātas juridiskās palīdzības reģistrs (JPA uzturētā informācijas sistēma)

6. Valsts kompensācijas reģistrs (JPA uzturētā informācijas sistēma)

7. Prokuratūras informācijas sistēma (LRP uzturētā informācijas sistēma)

6. Pakalpojuma sniegšanas un saņemšanas tiesiskais regulējums un pakalpojuma ieviešanas stratēģija

1. Procesu norises elektroniskā vidē valsts platformas likums, kas regulē IKT risinājumu kopumu, kas nodrošina kriminālprocesa, administratīvā pārkāpuma procesa, administratīvā procesa, civilprocesa, audzinoša rakstura piespiedu līdzekļu piemērošanas bērniem un nolēmumu izpildes procesa īstenošanu elektroniskā vidē

2. Ministru kabineta 2022. gada 5. aprīļa noteikumi Nr. 217 "E-lietas platformas datu apstrādes noteikumi"

3. Ministru kabineta 2022. gada 6. decembra noteikumi Nr. 766 "E-lietas datu arhivēšanas noteikumi"

4. Tiesu administrācijas IKT stratēģija 2022.–2027. gadam

7. Pakalpojuma finansēšanas pieeja1

Plānotā pakalpojuma finansēšanas pieeja:

Tiesu administrācija – centralizētās funkcijas nodrošinātājs un E-lietas platformas uzturētājs – E-lietas platformas un tajā ietilpstošo tehnoloģisko komponenšu uzturēšanu nodrošina un turpinās nodrošināt no valsts budžeta līdzekļiem.

Pēc investīcijas projekta pabeigšanas (no 2026. gada 31. maija) katru gadu finansējums 145 200 euro apmērā (ieskaitot PVN) projekta ietvaros veikto ieguldījumu uzturēšanas izdevumu segšanai tiks pieprasīts normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā.

E-lietas platformā integrētās valsts informācijas sistēmas, kas vienlaikus ir pakalpojuma saņēmēji un savu informācijas sistēmu uzturēšanu plāno valsts budžeta ietvaros, ir:

• Ieslodzījuma vietu pārvalde

• Valsts probācijas dienests

• Latvijas Republikas prokuratūra

• Juridiskās palīdzības administrācija

• Iekšlietu ministrijas Informācijas centrs

8. Pakalpojuma sniegšanas uzsākšanai vai izvēršanai nepieciešamā papildu valsts budžeta finansējuma apmērs un pamatojums, ņemot vērā arī ieguvumus un izmaksas2

Pēc investīcijas projekta pabeigšanas (no 2026. gada 31. maija) katru gadu finansējums 145 200 euro apmērā (ieskaitot PVN) projekta ietvaros veikto ieguldījumu uzturēšanas izdevumu segšanai, kas veido 10 % no projekta ietvaros paredzētajām E-lietas platformas pilnveidojumu izstrādes izmaksām, tiks pieprasīts normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā

Lietotie saīsinājumi:

SaīsinājumsSkaidrojums
ANMAtveseļošanas un noturības mehānisma plāns
IeVPIeslodzījuma vietu pārvalde
IKTinformācijas un komunikācijas tehnoloģijas
JPAJuridiskās palīdzības administrācija
LRPLatvijas Republikas prokuratūra
PVNpievienotās vērtības nodoklis
SLApakalpojuma līmeņa vienošanās (angl. – Service Level Agreement)
TATiesu administrācija
VPDValsts probācijas dienests

Piezīmes.

1. Saskaņā ar informatīvajā ziņojumā "Par valsts pārvaldes informācijas un komunikācijas tehnoloģiju koplietošanas pakalpojumu attīstības plānošanu un finansēšanu" (pieņemts zināšanai Ministru kabineta 2022. gada 7. jūnija sēdē (prot. Nr. 30 29. §)) definētajām centralizēto funkciju un IKT koplietošanas pakalpojumu finansēšanas pieejām.

2. Aizpilda, ja šā plāna 7. sadaļā norādītā izvēlētā finansēšanas pieeja paredz, ka pakalpojuma uzturēšanu pakalpojuma sniedzējs nevar nodrošināt atbilstoši esošajiem budžeta līdzekļiem un ir nepieciešama finansējuma pārdale no pakalpojuma izmantotājiem (citām valsts budžeta iestādēm) vai ir nepieciešams papildu valsts budžeta finansējums, kas tiks pieprasīts normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā.

25.01.2023