Darbības ar dokumentu

Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijas padomes lēmums Nr. 137

Rīgā 2021. gada 29. novembrī (prot. Nr. 49, 2. p.)

Par obligātā iepirkuma un jaudas komponentēm no 2022. gada 1. janvāra

Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisija (turpmāk - Regulators) 2021.gada 20.oktobrī saņēma sabiedrības ar ierobežotu atbildību "Enerģijas publiskais tirgotājs", vienotais reģistrācijas numurs: 40103762700, juridiskā adrese: Pulkveža Brieža iela 12, Rīga, LV-1010 (turpmāk - SIA "Enerģijas publiskais tirgotājs"), 2021.gada 20.oktobra iesniegumu Nr.40VL00-12/112 ar lūgumu apstiprināt obligātā iepirkuma un jaudas komponentes no 2022.gada 1.janvāra un tam pievienotu obligātā iepirkuma un jaudas komponenšu aprēķinu. Regulators 2021.gada 13.novembrī saņēma no SIA "Enerģijas publiskais tirgotājs" papildu informāciju un izmaksas pamatojošus dokumentus (2021.gada 13.novembra iesniegums Nr.40VL00-12/135). Papildus Regulators saņēma SIA "Enerģijas publiskais tirgotājs" 2021.gada 17.novembra iesniegumu Nr.40VL00-12/139 un 2021.gada 24.novembra iesniegumu Nr.40VL00-12/144 ar papildu informāciju un precizētu obligātā iepirkuma un jaudas komponenšu aprēķinu (turpmāk - Aprēķins).

Regulators konstatē un secina

1. Atbilstoši Elektroenerģijas tirgus likuma 1.panta otrās daļas 25.punktam publiskais tirgotājs ir elektroenerģijas tirgotājs, kuram šajā likumā un citos normatīvajos aktos ir noteikti īpaši pienākumi un prasības publiskā tirgotāja pienākumu izpildes nodrošināšanai.

2. Saskaņā ar Elektroenerģijas tirgus likuma pārejas noteikumu 36.punktu no 2014.gada 1.aprīļa publiskā tirgotāja pienākumus pilda komersanta, kuram 2014.gada 31.martā bija spēkā esoša elektroenerģijas tirdzniecības licence, meitassabiedrība, kas reģistrēta elektroenerģijas tirgotāju reģistrā.

3. Ministru kabinets ar 2014.gada 12.februāra rīkojumu Nr.68 "Par akciju sabiedrības "Latvenergo" izšķirošo ietekmi jaundibināmā akciju sabiedrībā "Enerģijas publiskais tirgotājs"" piekrita akciju sabiedrības "Latvenergo" līdzdalībai un izšķirošās ietekmes iegūšanai akciju sabiedrībā "Enerģijas publiskais tirgotājs", kas tika dibināta, lai pildītu elektroapgādes nozari regulējošajos tiesību aktos noteiktos publiskā tirgotāja pienākumus.

4. Saskaņā ar Uzņēmumu reģistra informāciju 2021.gada 31.martā reģistrēta reorganizācija - pārveidošana, pārveidojot komercsabiedrību akciju sabiedrību "Enerģijas publiskais tirgotājs", vienotais reģistrācijas numurs: 40103762700, par SIA "Enerģijas publiskais tirgotājs".

5. Saskaņā ar Komerclikuma 337.panta otro daļu SIA "Enerģijas publiskais tirgotājs" ar 2021.gada 31.martu pārņēma visas akciju sabiedrības "Enerģijas publiskais tirgotājs" tiesības un saistības.

6. SIA "Enerģijas publiskais tirgotājs" ir reģistrēta Regulatora elektroenerģijas tirgotāju reģistrā ar reģistrācijas numuru ET0069.

7. Elektroenerģijas tirgus likuma 33.panta otrā daļa noteic publiskajam tirgotājam pienākumu obligātā iepirkuma ietvaros iepirkt koģenerācijas stacijās saražoto elektroenerģiju (1.punkts) un elektroenerģiju, kas saražota, izmantojot atjaunojamos energoresursus (2.punkts), maksāt garantēto maksu par uzstādīto elektrisko jaudu (3.punkts), veikt atbalsta maksājumus energoietilpīgiem apstrādes rūpniecības uzņēmumiem (4.punkts), kā arī saņemt izcelsmes apliecinājumu par tā elektroenerģijas ražotāja saražoto elektroenerģiju, kurš izmanto obligātā iepirkuma tiesības vai tiesības saņemt garantētu maksu par elektrostacijā uzstādīto elektrisko jaudu (5.punkts).

8. Elektroenerģijas tirgus likuma 28.panta piektajā daļā, 30.panta trešajā daļā, 30.2panta trešajā daļā un pārejas noteikumu 53.punktā noteiktās publiskā tirgotāja izmaksas sedz visi elektroenerģijas galalietotāji proporcionāli savam elektroenerģijas patēriņam.

9. Elektroenerģijas tirgus likuma 28.1panta ceturtajā daļā noteiktās publiskā tirgotāja izmaksas, ko veido maksājumi par uzstādīto elektrisko jaudu, sedz visi Latvijas elektroenerģijas galalietotāji, un tās tiek sadalītas pa sprieguma un patēriņa līmeņa grupām proporcionāli ieņēmumu fiksētajai daļai no sistēmas pakalpojumiem.

10. SIA "Enerģijas publiskais tirgotājs" obligātā iepirkuma un jaudas komponentes aprēķināja un iesniedza saskaņā ar Regulatora 2017.gada 14.septembra lēmumu Nr. 1/24 "Obligātā iepirkuma un jaudas komponenšu aprēķināšanas metodika" (turpmāk - Metodika).

11. Saskaņā ar Elektroenerģijas tirgus likuma 28.panta piektajā daļā, 30.panta trešajā daļā un pārejas noteikumu 53.punktā noteikto SIA "Enerģijas publiskais tirgotājs" Aprēķinā ir jāņem vērā likumā par vidēja termiņa budžeta ietvaru noteiktā valsts budžeta dotācija obligātā iepirkuma komponenšu apmēra samazināšanai.

12. Ministru kabinetā 2021.gada 15.novembrī ir iesniegts Ekonomikas ministrijas informatīvais ziņojums "Obligātā iepirkuma komponentes strauja mazināšana kā instruments elektroenerģijas cenas pieauguma ierobežošanai 2022.gadā" (turpmāk - Informatīvais ziņojums), lai risinātu iepriekš neparedzētā enerģijas cenu būtiskā pieauguma negatīvo ietekmi uz enerģijas gala lietotājiem, tostarp mājsaimniecībām un komersantiem, īpaši uz sociāli mazaizsargāto iedzīvotāju daļu un energoietilpīgajiem apstrādes rūpniecības uzņēmumiem.

13. Ievērojot šā lēmuma 12.punktā minēto, kā arī to, ka Ministru kabinets vēl nav pieņēmis lēmumu saistībā ar Informatīvo ziņojumu un tajā ietvertajiem risinājumiem, SIA "Enerģijas publiskais tirgotājs" iesniedza Regulatoram aprēķinātās obligātā iepirkuma komponentes vērtības diviem gadījumiem:

13.1. Aprēķinā netiek ņemts vērā Informatīvajā ziņojumā ietvertais risinājums obligātā iepirkuma komponentes vidējās vērtības 2022.gadā samazināšanai;

13.2. Aprēķinā tiek ņemts vērā Informatīvajā ziņojumā ietvertais risinājums obligātā iepirkuma komponentes vidējās vērtības 2022.gadā samazināšanai.

14. SIA "Enerģijas publiskais tirgotājs" iesniedza Regulatoram visu nepieciešamo informāciju atbilstoši Metodikas 11.punktam.

15. SIA "Enerģijas publiskais tirgotājs" pilnvarotais pārstāvis piedalījās Regulatora padomes sēdē attālināti un uzturēja lūgumu apstiprināt obligātā iepirkuma un jaudas komponentes no 2022.gada 1.janvāra.

Saskaņā ar Metodikas 16.punktu, pamatojoties uz Elektroenerģijas tirgus likuma 28.panta piekto daļu, 28.1panta ceturto daļu, 30.panta trešo daļu, 30.2panta trešo daļu un pārejas noteikumu 53.punktu, likuma "Par sabiedrisko pakalpojumu regulatoriem" 9.panta otro daļu un Administratīvā procesa likuma 55.panta 1.punktu un 63.panta pirmās daļas 1.punktu,

padome nolemj:

1. apstiprināt jaudas komponentes, kas kompensē publiskajam tirgotājam radītās izmaksas, ko veido maksājumi par koģenerācijas stacijā uzstādīto elektrisko jaudu:

Sprieguma pakāpe Lietotāju patēriņa grupa Mērvienība Jaudas komponente
0,4 kV līnijas Mājsaimniecību vienfāzes pieslēgums ar ievadaizsardzības aparāta strāvas lielumu līdz 40 A EUR/gadā* 6,42
0,4 kV līnijas Mājsaimniecību trīsfāžu pieslēgums ar ievadaizsardzības aparāta strāvas lielumu līdz 16 A ieskaitot EUR/gadā 16,58
0,4 kV līnijas Mājsaimniecību trīsfāžu pieslēgums ar ievadaizsardzības aparāta strāvas lielumu no 17 A līdz 63 A ieskaitot EUR/A/gadā** 1,04
0,4 kV līnijas Mājsaimniecību trīsfāžu pieslēgums ar ievadaizsardzības aparāta strāvas lielumu no 64 A un lielāku EUR/A/gadā 4,54
0,4 kV līnijas Vienfāzes pieslēgums ar ievadaizsardzības aparāta strāvas lielumu līdz 40 A EUR/gadā 6,42
0,4 kV līnijas Trīsfāžu pieslēgums visas atļautās slodzes EUR/A/gadā 4,69
0,4 kV kopnes Trīsfāžu pieslēgums ar ievadaizsardzības aparāta strāvas lielumu līdz 200 A ieskaitot EUR/A/gadā 3,27
0,4 kV kopnes Trīsfāžu pieslēgums ar ievadaizsardzības aparāta strāvas lielumu no 201 A līdz 800 A ieskaitot EUR/A/gadā 4,63
0,4 kV kopnes Trīsfāžu pieslēgums ar ievadaizsardzības aparāta strāvas lielumu no 801 A un lielāku EUR/A/gadā 5,52
6-20 kV līnijas Visas atļautās slodzes EUR/kW/gadā*** 9,56
6-20 kV kopnes Visas atļautās slodzes EUR/kW/gadā 12,03
110 kV līnijas Lietotāji, kuru elektroietaišu piederības robeža ir 110 kV līnijās EUR/kW/gadā 3,90
110 kV kopnes Lietotāji, kuru elektroietaišu piederības robeža ir 110 kV kopnēs EUR/kW/gadā 4,35

* EUR/gadā - euro par pieslēgumu gadā

** EUR/A/gadā - euro par vienu ampēru gadā

*** EUR/kW/gadā - euro par vienu kilovatu gadā;

2. ja Ministru kabinets līdz 2021.gada 30.decembrim neatbalsta Informatīvajā ziņojumā ietverto risinājumu, kas samazina obligātā iepirkuma komponentes vidējo vērtību 2022.gadā Informatīvajā ziņojumā paredzētajā apmērā:

2.1. apstiprināt obligātā iepirkuma komponenti, kas kompensē publiskajam tirgotājam radītās papildu izmaksas, iepērkot elektroenerģiju obligātā iepirkuma ietvaros no ražotājiem, kuri elektroenerģiju ražo koģenerācijas stacijās, kā kurināmo izmantojot dabasgāzi, - 0,00052 EUR/kWh;

2.2. apstiprināt obligātā iepirkuma komponenti, kas kompensē publiskajam tirgotājam radītās papildu izmaksas, iepērkot elektroenerģiju obligātā iepirkuma ietvaros no ražotājiem, kuri elektroenerģiju ražo elektrostacijās, izmantojot atjaunojamos energoresursus, - 0,00742 EUR/kWh;

3. ja Ministru kabinets līdz 2021.gada 30.decembrim atbalsta Informatīvajā ziņojumā ietverto risinājumu, kas samazina obligātā iepirkuma komponentes vidējo vērtību 2022.gadā Informatīvajā ziņojumā paredzētajā apmērā:

3.1. apstiprināt obligātā iepirkuma komponenti, kas kompensē publiskajam tirgotājam radītās papildu izmaksas, iepērkot elektroenerģiju obligātā iepirkuma ietvaros no ražotājiem, kuri elektroenerģiju ražo koģenerācijas stacijās, kā kurināmo izmantojot dabasgāzi, - 0,00020 EUR/kWh;

3.2. apstiprināt obligātā iepirkuma komponenti, kas kompensē publiskajam tirgotājam radītās papildu izmaksas, iepērkot elektroenerģiju obligātā iepirkuma ietvaros no ražotājiem, kuri elektroenerģiju ražo elektrostacijās, izmantojot atjaunojamos energoresursus, - 0,00176 EUR/kWh;

4. noteikt, ka šā lēmuma lemjošās daļas 1.punktā apstiprinātās jaudas komponentes stājas spēkā 2022.gada 1.janvārī;

5. noteikt, ka šā lēmuma lemjošās daļas 2.punktā apstiprinātās obligātā iepirkuma komponentes stājas spēkā 2022.gada 1.janvārī, ja Ministru kabinets līdz 2021.gada 30.decembrim neatbalsta Informatīvajā ziņojumā ietverto risinājumu, kas samazina obligātā iepirkuma komponentes vidējo vērtību 2022.gadā Informatīvajā ziņojumā paredzētajā apmērā;

6. noteikt, ka šā lēmuma lemjošās daļas 3.punktā apstiprinātās obligātā iepirkuma komponentes stājas spēkā 2022.gada 1.janvārī, ja Ministru kabinets līdz 2021.gada 30.decembrim atbalsta Informatīvajā ziņojumā ietverto risinājumu, kas samazina obligātā iepirkuma komponentes vidējo vērtību 2022.gadā Informatīvajā ziņojumā paredzētajā apmērā;

7. noteikt pienākumu SIA "Enerģijas publiskais tirgotājs" ne vēlāk kā divas darbdienas pēc Informatīvā ziņojuma izskatīšanas Ministru kabinetā publicēt informāciju savā tīmekļvietnē par šā lēmuma lemjošās daļas 5. vai 6.punktā minēto apstākļu iestāšanos;

8. noteikt pienākumu SIA "Enerģijas publiskais tirgotājs" iesniegt Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijā iesniegumu par obligātā iepirkuma komponentes pārrēķinu ne vēlāk kā divas darbdienas pēc Ministru kabineta lēmuma pieņemšanas, ja Ministru kabinets pieņem lēmumu atbalstīt tādu obligātā iepirkuma komponentes vidējās vērtības 2022.gadā samazināšanas risinājumu, kas nav ietverts Informatīvajā ziņojumā, bet kas samazina obligātā iepirkuma komponentes vidējo vērtību 2022.gadā;

9. atcelt no 2022.gada 1.janvāra Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijas 2020.gada 26.novembra lēmumu Nr.156 "Par obligātā iepirkuma komponentēm no 2021.gada 1.janvāra" (Latvijas Vēstnesis, 2020, 231.nr.);

10. atcelt no 2022.gada 1.janvāra Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijas 2018.gada 23.maija lēmumu Nr.55 "Par jaudas komponentēm no 2018.gada 1.jūlija" (Latvijas Vēstnesis, 2018, 103.nr.).

Lēmums stājas spēkā ar tā parakstīšanas dienu.

Šo administratīvo aktu var pārsūdzēt Administratīvajā apgabaltiesā viena mēneša laikā no dienas, kad ieinteresētā persona uzzina vai tai vajadzēja uzzināt par pieņemto administratīvo aktu.

Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijas
padomes priekšsēdētāja A. Ozola

29.11.2021