Tiesību akts: spēkā esošs
Valkas novada pašvaldības saistošie noteikumi Nr. 8

Valkā 2024. gada 25. aprīlī
Par Valkas mežaparka teritorijas apsaimniekošanu un aizsardzību
APSTIPRINĀTI
ar Valkas novada pašvaldības domes
2024. gada 25. aprīļa sēdes lēmumu Nr. 95 (prot. Nr. 6, 6. §)

Izdoti saskaņā ar
Pašvaldību likuma 45. panta pirmās daļas 7. punktu,
Meža likuma 38.3 panta pirmo daļu, Jūrlietu pārvaldes un
jūras drošības likuma
48.1 panta otro daļu,
Ministru kabineta 2013. gada 5. marta noteikumiem Nr. 123
"Noteikumi par parku un mežaparku izveidošanu mežā
un to apsaimniekošanu
" 29. punktu
I. Vispārīgie jautājumi

1. Saistošie noteikumi (turpmāk tekstā – Noteikumi) nosaka Valkas mežaparka (turpmāk tekstā – Mežaparks) apsaimniekošanas un aizsardzības kārtību.

2. Mežaparks ir izveidots Valkas novada, Valkas pilsētas teritorijā. Mežaparka robeža un teritorijas zonējums noteikts Noteikumu pielikumā. Mežaparka teritorija iedalās četrās zonās – A, B, C un D:

2.1. A zona (atpūtas un sporta zona) – zemes gabali ar kadastra apzīmējumiem 9401 008 0223, 9401 008 0214, 9401 008 0211 (Ausekļa iela 5, Valkā), 9401 008 0215 (Ausekļa iela 7, Valkā), 9401 008 0217 (Ausekļa iela 9, Valkā) un 9401 008 0219 (Ausekļa iela 9A, Valkā),

2.2. B zona (dabas aizsardzības zona) – zemes gabali ar kadastra apzīmējumiem 9401 007 0320, 9401 007 0332, 9401 007 0310 un 9401 007 0149,

2.3. C zona (atpūtas, sporta un izklaides zona) – zemes gabals ar kadastra apzīmējumu 9401 007 0312,

2.4. D zona (atpūtas zona ar ieceri attīstīt jaunas dabas takas) – zemes gabals ar kadastra apzīmējumu 9401 006 0274.

3. Mežaparka teritorija ir iekļauta valsts nozīmes īpaši aizsargājamās dabas teritorijas "Ziemeļvidzemes biosfēras rezervāts" neitrālajā zonā.

4. Noteikumu mērķis ir attīstīt sabiedriski nozīmīgu meža teritoriju dabas tūrismam un rekreācijai, aizsargājot Mežaparka estētiskās, ainaviskās, ekoloģiskās, vides un kultūrvēsturiskās vērtības.

5. Mežaparka kultūrvēsturiskie objekti (brīvdabas estrāde, "Līgavu" akmens, Valkas dižakmens, skulptūra "Valkas koklētājs", revolucionāru piemineklis u.c.) saglabājami saskaņā ar to aizsardzību un apsaimniekošanu regulējošajiem normatīvajiem aktiem.

II. Saglabājamās dabas vērtības, to saglabāšanas un aizsardzības nosacījumi

6. Mežaparka teritorijā sastopami šādi aizsargājami biotopi, putni, augi un gliemji:

6.1. Eiropas Savienības nozīmes biotops – veci vai dabiski boreāli meži (biotopa kods 9010);

6.2. īpaši aizsargājamie biotopi – Lakstaugiem bagāti egļu meži 9050, Nogāžu un gravu mežs 9180, Upju straujteces un dabiski upju posmi 3260, Smilšakmens atsegumi 8220;

6.3. īpaši aizsargājamie putni – zivjudzenītis (Alcedo atthis) un citas aizsargājamo putnu sugu populācijas;

6.4. īpaši aizsargājamie augi – līklapu novēlija (Nowellia curvifolia), parastā sprogaine (Ulota crispa), rudens džeimsonīte (Jamesoniella autumnalis), tumšbrūnā cietpiepe (Phellinus ferrugineofuscus);

6.5. īpaši aizsargājamie gliemji – vārpstiņgliemeži (Clausilidae), biezā perlamutrene (Unio crassus) un upes micīte (Ancyllus fluviatilis).

7. Mežaparka teritorijā aizliegta Eiropas Savienības nozīmes biotopa veci vai dabiski boreāli meži iznīcināšana un postīšana, kā arī īpaši aizsargājamo biotopu un sugu indivīdu iznīcināšana, t.sk., ligzdojošo putnu apzināta traucēšana, to medīšana, ligzdu izpostīšana; augu sugas indivīdu izrakšana, vākšana, lasīšana, dzīvotņu postīšana; gliemju indivīdu iznīcināšana, vākšana.

8. Nosacījumi aizsargājamo biotopu, putnu, augu un gliemju saglabāšanai:

8.1. pilnībā saglabājams mežs visā Mežaparka teritorijā (izņemot Noteikumu 11.2., 11.3. apakšpunktu un 13. punktu);

8.2. Pedeles upes gultne attīrāma no sakritušiem kokiem;

8.3. Mežaparka labiekārtojumu vietas, kur ir identificēti īpaši aizsargājami augi, gliemji, veidojamas tā, lai samazinātu pārmērīgu apmeklētāju slodzi uz tām, savukārt zivju dzenīša dzīvotnes teritorijās iespēju robežās ievērot vismaz 50 m buferzonu ap šīs sugas dzīvotnēm;

8.4. saglabājami lielu dimensiju (vairāk nekā 50 centimetru diametrā) kritalas (izņemot Noteikumu 8.2. apakšpunktā minēto gadījumu);

8.5. saglabājami dobumaini koki un bioloģiski veci koki, kuru apkārtmērs 1,3 metru augstumā ir lielāks par 2,0 m;

8.6. neveicināt apmeklētāju plūsmu gar Pedeles upes krastu pie smilšakmens atsegumiem;

8.7. nodrošināt invazīvo sugu apkarošanas pasākumus, novēršot ainavas un biotopu degradāciju;

8.8. nodrošināt identificētiem aizsargājamiem augiem atbilstošus apstākļus, piemēram, augu tuvumā atpūtas vietu veidot no laipām un platformām, atbilstoši īpaši aizsargājamu dabas teritoriju apsaimniekošanas rekomendācijām;

8.9. nepieļaut Mežaparkā esošo virszemes un pazemes ūdeņu piesārņošanu.

9. Mežaparkā aizliegts:

9.1. bojāt meža augsni un meža infrastruktūru, labiekārtojuma elementus, piesārņot Mežaparka teritoriju ar atkritumiem, postīt putnu ligzdas, skudru pūžņus, mežā atrodamās dzīvotnes vai biotopus un citādi kaitēt meža augiem, putniem, gliemjiem un dzīvniekiem;

9.2. nobraukt no ielām, ceļiem un pārvietoties pa meža zemēm, dabiskām brauktuvēm ar mehāniskajiem transportlīdzekļiem, izņemot pārvietošanos, kas saistīta ar Mežaparka apsaimniekošanu un/vai uzraudzību;

9.3. pārvietoties Zāģezerā ar kuģošanas un citiem peldošiem līdzekļiem ar mehāniskajiem (iekšdedzes) dzinējiem, elektriskajiem dzinējiem (kuru jauda pārsniedz 3,7 kW), izņemot ar valsts un pašvaldību institūciju amatpersonu ūdenstransportu, kas pilda dienesta pienākumus, kā arī ar pilnvaroto personu ūdenstransportu, kuras veic vides normatīvo aktu ievērošanas kontroli, tajā skaitā zvejas kontroli, un izņemot ar pašvaldības atļaujām;

9.4. pārvietoties pa Zāģezeru ar mehāniskajiem transportlīdzekļiem ziemas ledus periodā;

9.5. bez Pašvaldības saskaņojuma nakšņot un celt teltis un citas pagaidu rakstura celtnes, izņemot tam īpaši iekārtotās vietās;

9.6. barot putnus un savvaļas dzīvniekus.

10. Uzturoties Mežaparka teritorijā, jāievēro meža ugunsdrošības noteikumi un ugunskuru vietas drīkst ierīkot tam speciāli paredzētās vietās.

III. Mežaparka apsaimniekošana un uzturēšana

11. Mežaparka apsaimniekošanai un uzturēšanai nepieciešams:

11.1. nodrošināt meža teritorijas, koku un apstādījumu saglabāšanu, apkopšanu un atjaunošanu saskaņā ar Noteikumiem un meža apsaimniekošanas un izmantošanas regulējošiem normatīvajiem aktiem;

11.2. veikt nepieciešamos agrotehniskos (zemes laistīšanas, uzirdināšanas, sauso un bojāto koku un zaru apgriešanas, kas apdraud cilvēku dzīvību un veselību, būves un infrastruktūras objektus, regulāras zāles pļaušanas un pamežu kopšanas) pasākumus;

11.3. veikt egļu astoņzobu mizgrauža un citu kaitēkļu invadēto koku likvidēšanu pie Mežaparka teritorijā esošajiem ceļiem, ielām un takām;

11.4. nodrošināt atkritumu apsaimniekošanu;

11.5. veikt esošo ielu, ceļu, ietvju, celiņu un taku regulāru apsekošanu, kopšanu un apsaimniekošanu;

11.6. nodrošināt Mežaparka funkcionēšanai nepieciešamo būvju, izklaides elementu un mazo arhitektūras formu uzturēšanu labā tehniskā stāvoklī, veicinot to lietošanas drošumu un nekaitīgumu cilvēku veselībai un videi;

11.7. veikt pasākumus, kas samazina eitrofikācijas simptomus (tai skaitā niedru pļaušana, izvākšana) Zāģezerā;

11.8. neveicināt Zāģezera stāvkrastu bojāšanu (eroziju);

11.9. izvietot informatīvos stendus, brīdinājuma un aizlieguma zīmes.

12. Mežaparkā ierobežojama mehānisko transportlīdzekļu kustība, izņemot operatīvo transportu ar ieslēgtu bākuguni, kas nodrošina attiecīgā dienesta funkcijas, Valsts meža dienesta un teritorijas apsaimniekošanas transportu. Transportlīdzekļu novietošana un stāvēšana atļauta vienīgi attiecīgi norādītās un apzīmētās stāvvietās.

13. Dabas tūrisma un izziņas infrastruktūras elementu, teritorijas labiekārtošanai un citu būvju būvniecībai Mežaparkā nepieciešamā atmežošana ir veicama atbilstoši normatīvajos aktos noteiktajai kārtībai.

IV. Informatīvie un reklāmas materiāli Mežaparka teritorijā

14. Informatīvo, reklāmas un jebkura cita veida rakstisko un vizuālo materiālu izvietošana Mežaparka teritorijā atļauta tikai pēc iepriekšējas saskaņošanas ar Pašvaldību.

15. Mežaparka teritorijas nomniekiem piederošo objektu noformējumam jāatbilst vizuālajam stilam, kas saskaņots ar Pašvaldību.

V. Noteikumu izpildes kontrole un administratīvā atbildība par Noteikumu neievērošanu

16. Par Noteikumu neievērošanu personas tiek sauktas pie administratīvās atbildības.

17. Noteikumu izpildes kontroli veic Pašvaldības Pilsētas teritorijas apsaimniekošanas nodaļa un Valkas novada Pašvaldības policija.

18. Kontrolēt noteikumu izpildi un veikt administratīvā pārkāpuma procesu līdz administratīvā pārkāpuma lietas izskatīšanai ir tiesīgas Valkas novada Pašvaldības policijas amatpersonas.

19. Izskatīt administratīvā pārkāpuma lietas un piemērot administratīvos sodus ir tiesīga Valkas novada Administratīvā komisija.

20. Par Noteikumu 9.2., 9.4. un 9.5. apakšpunktā minēto prasību pārkāpšanu fiziskai personai piemēro brīdinājumu vai naudas sodu līdz piecdesmit naudas soda vienībām, bet juridiskajai personai piemēro brīdinājumu vai naudas sodu līdz simts naudas soda vienībām.

VI. Noslēguma jautājums

21. Atzīt par spēku zaudējušiem Valkas novada domes 2020. gada 30. decembra saistošos noteikumus Nr. 29 "Par Valkas mežaparka izveidošanu, apsaimniekošanu un aizsardzību" (Valkas Novada Vēstis, Nr. 124 (2), 31.03.2021.).

Valkas novada pašvaldības domes priekšsēdētāja vietnieks V. Zariņš
Pielikums
Valkas novada pašvaldības 2024. gada 25. aprīļa
saistošajiem noteikumiem Nr. 8
"Par Valkas mežaparka teritorijas apsaimniekošanu un aizsardzību"
Valkas mežaparka teritorijas robežas un zonējums

Valkas novada pašvaldības domes priekšsēdētāja vietnieks V. Zariņš
Valkas novada pašvaldības saistošo noteikumu Nr. 8 "Par Valkas mežaparka teritorijas apsaimniekošanu un aizsardzību"
paskaidrojuma raksts
Paskaidrojuma raksta sadaļaNorādāmā informācija 
1. Mērķis un nepieciešamības pamatojums 1.1. 2020. gada 30. decembrī Valkas novada dome pieņēma lēmumu (protokols Nr. 17, 4. §), ar kuru tika apstiprināti saistošie noteikumi Nr. 29 "Par Valkas mežaparka izveidošanu, apsaimniekošanu un aizsardzību" (turpmāk – Noteikumi Nr. 29), kas izdoti saskaņā ar likuma "Par pašvaldībām" 43. panta pirmās daļas 2. punktu un Meža likuma 38.3 panta pirmo daļu.

1.2. Pašvaldību likuma Pārejas noteikumu 6. punktā noteikts, ka "Dome izvērtē uz likuma "Par pašvaldībām" normu pamata izdoto saistošo noteikumu atbilstību šim likumam un izdod jaunus saistošos noteikumus atbilstoši šajā likumā ietvertajam pilnvarojumam. Līdz jaunu saistošo noteikumu spēkā stāšanās dienai, bet ne ilgāk kā līdz 2024. gada 30. jūnijam piemērojami uz likuma "Par pašvaldībām" normu pamata izdotie saistošie noteikumi, ciktāl tie nav pretrunā ar šo likumu."

1.3. Jauno saistošo noteikumu par Valkas mežaparku redakcija ir pilnībā pārstrādāta salīdzinot ar Noteikumu Nr. 29 redakciju.

1.4. Saskaņā ar Pašvaldību likuma 46. panta trešo daļu "Saistošo noteikumu projektu un tam pievienoto paskaidrojuma rakstu pašvaldības nolikumā noteiktajā kārtībā publicē pašvaldības oficiālajā tīmekļvietnē sabiedrības viedokļa noskaidrošanai, paredzot termiņu, kas nav mazāks par divām nedēļām. Saņemtos viedokļus par saistošo noteikumu projektu pašvaldība apkopo un atspoguļo šo noteikumu projekta paskaidrojuma rakstā."

1.5. 2024. gada 12. aprīlī tika saņemts VSIA "Latvijas Jūras administrācija" atzinums par saistošo noteikumu projektu no kuģošanas drošības viedokļa saskaņā, ar kuru, Latvijas Jūras administrācija izteica šādus iebildumus:

- saistošo noteikumu projekta apakšpunktā par pārvietošanās aizliegumu Zāģezerā ar kuģošanas un citiem peldošiem līdzekļiem ar mehāniskajiem (iekšdedzes) dzinējiem iekļaut izņēmumu attiecībā uz valsts un pašvaldību institūciju amatpersonu ūdenstransportu tādā pašā redakcijā kā apakšpunktā par pārvietošanās aizliegumu Zāģezerā ar kuģošanas un citiem peldošiem līdzekļiem ar elektriskajiem dzinējiem (kuru jauda pārsniedz 3,7 kW);

- saistošo noteikumu projekta tiesiskajā pamatojumā iekļaut atsauci uz Jūrlietu pārvaldes un jūras drošības likuma 48.1 panta otro daļu;

- saistošo noteikumu projektu papildināt ar informāciju par brīdinājuma zīmju izvietošanu pie Zāģezera;

- saistošo noteikumu projektu apakšpunktu par pārvietošanās aizliegumu pa Zāģezeru ar mehāniskajiem transportlīdzekļiem ziemas ledus periodā papildināt ar izņēmumu pārvietoties ar tādiem mehāniskajiem transportlīdzekļiem, kas paredzēti ledus burāšanai un tamlīdzīgām sporta un atpūtas nodarbēm ziemas ledus periodā.

Latvijas Jūras administrācijas iebildumi tika izvērtēti, un saistošo noteikumu projekta tiesiskais pamatojums tika papildināts ar Jūrlietu pārvaldes un jūras drošības likuma 48.1 panta otro daļu, un laboti saistošo noteikumu projekta 9.3. apakšpunkts, kurš tika konsolidēts kopā ar iepriekšējā versijā esošo apakšpunktu 9.4. Tāpat saistošo noteikumu projekts tika papildināts ar jaunu 11.9. apakšpunktu.

1.6. 2024. gada 16. aprīlī tika saņemts Dabas aizsardzības pārvaldes atzinums par to, ka tai nav iebildumu par sagatavoto Valkas novada pašvaldības saistošo noteikumu projektu un to saskaņo, ja tiek novērstas šādas nepilnības:

- saistošo noteikumu projekts būtu papildināms ar visām teritorijā esošajām īpaši aizsargājamām dabas vērtībām (īpaši aizsargājamiem biotopiem – Lakstaugiem bagāti egļu meži 9050, Nogāžu un gravu mežs 9180, Upju straujteces un dabiski upju posmi 3260, Smilšakmens atsegumi 8220 un ne tikai daļēju īpaši aizsargājamo sugu uzskaitījumu), precizējot arī saistošo noteikumu projekta 7. punkts;

- saistošo noteikumu projekta II nodaļa būtu papildināma ar nosacījumu, ka saglabājami dobumaini koki un bioloģiski veci koki, kuru apkārtmērs 1,3 metru augstumā ir lielāks par 2,0 m.

Ņemot vērā Dabas aizsardzības pārvaldes atzinumu saistošo noteikumu projekta 6. un 8. punkts tika papildināti ar jauniem apakšpunktiem.

2. Fiskālā ietekme uz pašvaldības budžetu 2.1. Saistošie noteikumi nepalielinās pašvaldības budžeta izdevumus, jo Valkas mežaparka attīstība notiks pakāpeniski, pašvaldībai pielāgojoties sabiedrības vajadzībām un interesēm.

2.2. Ieņēmumi pašvaldības budžetā precīzi nav aprēķināmi, jo tos veidos iekasētie naudas sodi par saistošo noteikumu pārkāpšanu.

2.3. Saistošo noteikumu īstenošanai nav nepieciešami resursi jaunu institūciju vai darbavietu veidošanai.

3. Sociālā ietekme, ietekme uz vidi, iedzīvotāju veselību, uzņēmējdarbības vidi pašvaldības teritorijā, kā arī plānotā regulējuma ietekme uz konkurenci 3.1. Sociālā ietekme – sekmēs sabiedrības izglītošanu par dabas un ekoloģijas vērtībām.

3.2. Ietekme uz vidi – attīstīs meža estētiskās, ainaviskās, ekoloģiskās, vides, kultūrvēsturiskās, izglītojošās, rekreācijas un aktīvās atpūtas vērtības.

3.3. Ietekme uz iedzīvotāju veselību – nav ietekmes.

3.4. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi pašvaldības teritorijā – nav ietekmes.

3.5. Ietekme uz konkurenci – nav ietekmes.

4. Ietekme uz administratīvajām procedūrām un to izmaksām 4.1. Saistošie noteikumi neparedz papildus administratīvo procedūru izmaksas.

4.2. Administratīvā pārkāpuma procesu par saistošo noteikumu neievērošanu līdz administratīvā pārkāpuma lietas izskatīšanai veiks Valkas novada Pašvaldības policijas amatpersonas. Administratīvā pārkāpuma lietas izskatīs un administratīvos sodus piemēros Valkas novada pašvaldības Administratīvā komisija.

4.3. Par saistošo noteikumu piemērošanu personas var vērsties Valkas novada pašvaldībā, Semināra ielā 9, Valkā, Valkas novadā, e-pasts: dome@valka.lv.

5. Ietekme uz pašvaldības funkcijām un cilvēkresursiem 5.1. Saistošie noteikumi nodrošina mežaparka apsaimniekošanas un aizsardzības jomas normatīvajos aktos ietvertā pilnvarojuma pašvaldībām izpildi.

5.2. Saistošie noteikumi neietekmē pašvaldībai pieejamos cilvēkresursus, jo saistošie noteikumi tiks īstenoti esošo funkciju un resursu ietvaros.

6. Informācija par izpildes nodrošināšanu Pilsētas teritorijas apsaimniekošanas nodaļa nodrošinās šādus mežaparka teritorijas apsaimniekošanas pasākumus:

- esošās meža teritorijas, koku un apstādījumu saglabāšanu, apkopšanu un atjaunošanu atbilstoši saistošajiem noteikumiem un saskaņā ar meža apsaimniekošanas un izmantošanas regulējošiem normatīvajiem aktiem,

- nepieciešamo agrotehnisko (zemes laistīšana, uzirdināšana, sauso un bojāto koku un zaru apgriešanu, kas apdraud cilvēku dzīvību un veselību, būves un infrastruktūras objektus, cīņa ar augu kaitēkļiem un invazīvajām sugām, regulāra zāles pļaušana un pamežu kopšana) pasākumu veikšanu mežaparkā,

- atkritumu apsaimniekošanu mežaparkā.

7. Prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem, ko sniedz mērķa sasniegšana Saistošie noteikumi ir piemēroti iecerētā mērķa attīstīt sabiedriski nozīmīgu meža teritoriju dabas tūrismam un rekreācijai, aizsargājot Mežaparka estētiskās, ainaviskās, ekoloģiskās, vides un kultūrvēsturiskās vērtības, sasniegšanai.

Saistošos noteikumos noteiktās prasības sekmēs mērķa sasniegšanu, savukārt mežaparka iekārtošanas izmaksu ietekme ir minimāla attiecībā uz mežaparka izveidošanas laika periodu, jo mežaparks ir ilgtermiņa projekts, kurš nemitīgi tiek papildināts un pilnveidots.

8. Izstrādes gaitā veiktās konsultācijas ar privātpersonām un institūcijām 8.1. Saistošo noteikumu projektu ir izstrādājuši pašvaldības speciālisti.

8.2. Saistošo noteikumu projekts tika nodots sabiedrības viedokļa noskaidrošanai, publicējot Valkas novada pašvaldības oficiālajā tīmekļvietnē www.valka.lv sadaļā "Saistošo noteikumu projekti". Viedokļa izteikšanas termiņš tika noteikts divas nedēļas no publicēšanas dienas, t.i., no 2024. gada 28. marta. Norādītajā termiņā netika saņemts neviens viedoklis par saistošo noteikumu projektu.

8.3. Cita veida saziņa un konsultācijas nav notikušas.

Valkas novada pašvaldības domes priekšsēdētāja vietnieks V. Zariņš
28.06.2024