Tiesību akts: spēkā esošs
Ropažu novada pašvaldības domes saistošie noteikumi Nr. 24/24

Ulbrokā 2024. gada 29. maijā
Kārtība par pašvaldības atbalstu privātajām pirmsskolas izglītības iestādēm un privātajiem bērnu uzraudzības pakalpojumu sniedzējiem Ropažu novada pašvaldībā un samaksas kārtība
Apstiprināti ar Ropažu novada pašvaldības domes
29.05.2024. sēdes lēmumu Nr. 3263 (prot. Nr. 95/2024)


Izdoti saskaņā ar Pašvaldību likuma 44. panta otro daļu,
Izglītības likuma 17. panta 2.4 daļu
I. Vispārīgie jautājumi

1. Saistošie noteikumi nosaka kārtību, kādā tiek piešķirts atbalsts no Ropažu novada pašvaldības (turpmāk – Pašvaldība) budžeta pirmsskolas izglītības apguvei Izglītības iestāžu reģistrā reģistrētām privātām pirmsskolas izglītības iestādēm (turpmāk – PPII), kurās izglītojamie apgūst licencētu pirmsskolas izglītības programmu un bērnu uzraudzības pakalpojuma sniedzējiem (turpmāk – Aukle), kuri reģistrēti normatīvajos aktos noteiktajā kartībā un sniedz atbalstu pirmsskolas izglītības programmas apgūšanai bērnam ģimenē.

2. Pašvaldības atbalsts tiek piešķirts par bērnu no pusotra gada vecuma līdz brīdim, kad tiek uzsākta pamatizglītības ieguve, ja bērna un vismaz viena no bērna likumiskā pārstāvja (turpmāk – bērna likumiskais pārstāvis) dzīvesvieta deklarēta Pašvaldības administratīvajā teritorijā un bērns ir reģistrēts uzņemšanai Pašvaldības pirmsskolas izglītības iestādē, un Pašvaldība uz atbalsta pieprasīšanas brīdi nevar nodrošināt pirmsskolas izglītības programmu apguvi savās Pašvaldības pirmsskolas izglītības iestādēs.

3. Pašvaldības atbalsts ir Pašvaldības līdzfinansējums, kas ir paredzēts norēķiniem PPII vai Auklei (turpmāk tekstā – Atbalsts):

3.1. PPII – par bērnu no pusotra gada vecuma līdz obligātās bērna sagatavošanas pamatizglītības uzsākšanai;

3.2. Auklei – par bērnu no pusotra gada vecuma līdz obligātā izglītības vecuma sasniegšanai.

II. Pašvaldības atbalsta apmērs

4. Atbalstu piešķir, ja izpildās šādi nosacījumi vienlaikus:

4.1. ja bērns ir reģistrēts uzņemšanai Pašvaldības pirmsskolas izglītības iestādē un uz atbalsta pieprasīšanas brīdi konkrētajā pirmskolas izglītības iestādē vai citā Pašvaldības pirmskolas izglītības iestādē, kas atrodas Pašvaldības pagasta vai pilsētas teritorijā, kurā deklarēts bērns, nav brīvu vietu;

4.2. ja bērna un vismaz viena likumiskā pārstāvja dzīvesvieta ir deklarēta Pašvaldības administratīvajā teritorijā;

4.3. ja bērns apgūst licencētu pirmsskolas izglītības programmu PPII vai saņem Aukles privāto bērnu uzraudzības pakalpojumu:

4.3.1. bērnam, kurš apgūst pirmsskolas izglītības programmu PPII Izglītības likuma 17. panta 2.1 daļā minētajā gadījumā. Atbalsts tiek aprēķināts un piešķirts atbilstoši spēkā esošo normatīvo aktu prasībām, nepārsniedzot Pašvaldības noteiktās vienam izglītojamajam nepieciešamās vidējās izmaksas iestādē pirmskolas izglītības programmas īstenošanai;

4.3.2. bērnam, kurš saņem pakalpojumu pie Aukles, kas reģistrēta normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā un sniedz atbalstu pirmsskolas izglītības programmas apgūšanai bērna ģimenē.

5. Lēmumu par maksimālo Atbalsta apmēru šo saistošo noteikumu 4.3. apakšpunktā minētajā gadījumā pieņem Pašvaldības dome.

III. Pašvaldības atbalsta piešķiršanas kārtība

6. Lai saņemtu Atbalstu, bērna likumiskais pārstāvis iesniedz Pašvaldībā šādus dokumentus:

6.1. pieteikumu (pielikums);

6.2. līguma ar attiecīgo PPII vai Aukli par izglītības pakalpojuma saņemšanu kopiju (uzrādot oriģinālu).

7. Pieteikumu un līguma ar attiecīgo PPII vai Aukli kopiju reģistrē Pašvaldības dokumentu vadības sistēmā VISVARIS un nodod izskatīšanai Pašvaldības Izglītības, jaunatnes lietu, kultūras un sporta departamentam.

8. Atbalstu PPII var saņemt, ja:

8.1. PPII ir reģistrēta Izglītības iestāžu reģistrā;

8.2. konkrētā izglītības mācību programma ir licencēta;

8.3. PPII nav nodokļu parāds Publisko iepirkumu likuma izpratnē;

8.4. Pašvaldība ar PPII ir noslēgusi līgumu par izglītības pakalpojumu sniegšanu.

9. Ja ir izveidojusies atbalsta pārmaksa PPII vainas dēļ, sniedzot nepatiesu vai nepilnīgu informāciju vai nepaziņojot par apstākļiem, kuri ietekmē tiesības uz Atbalstu, PPII viena mēneša laikā pēc tam, kad nosūtīts Pašvaldības rakstisks paziņojums, pārmaksātos līdzekļus ieskaita Pašvaldības kredītiestādes kontā, kas norādīts rakstiskajā paziņojumā.

10. Atbalstu Aukle var saņemt, ja:

10.1. Aukle ir reģistrēta Bērnu uzraudzības pakalpojuma reģistrā;

10.2. Auklei ir reģistrēta saimnieciskā darbība;

10.3. Pašvaldība ar Aukli ir noslēgusi līgumu par izglītības pakalpojumu sniegšanu.

11. Ja ir izveidojusies atbalsta pārmaksa Aukles vainas dēļ, sniedzot nepatiesu vai nepilnīgu informāciju vai nepaziņojot par apstākļiem, kuri ietekmē tiesības uz Atbalstu, Aukle viena mēneša laikā pēc tam, kad nosūtīts Pašvaldības rakstisks paziņojums, pārmaksātos līdzekļus ieskaita Pašvaldības kredītiestādes kontā, kas norādīts rakstiskajā paziņojumā.

12. Ja PPII un Aukles pakalpojuma maksa ir mazāka nekā pašvaldības līdzfinansējums, tad līdzfinansējumu piešķir apmērā, kas atbilst PPII vai Aukles pakalpojuma izmaksām.

13. Atbalstu pārskaita PPII vai Auklei uz viņu līgumā par izglītības pakalpojumu sniegšanu norādīto kredītiestādes kontu.

14. Pirms Atbalsta izmaksas Pašvaldības Izglītības, jaunatnes lietu, kultūras un sporta departaments pārbauda informāciju publiskos reģistros.

15. Bērna likumiskais pārstāvis ir atbildīgs par patiesas informācijas sniegšanu un viņa pienākums ir informēt Pašvaldību par jebkādām izmaiņām, kas ir norādītas un iesniegtas pieteikumā.

16. Izglītības, jaunatnes lietu, kultūras un sporta departaments 30 kalendāro dienu laikā no visu iesniegto dokumentu iesniegšanas dienas, veic to izvērtēšanu un sagatavo lēmumu par atbalsta piešķiršanu, kuru paraksta Izglītības, jaunatnes lietu, kultūras un sporta departamenta vadītājs.

17. Pēc lēmuma pieņemšanas, pozitīva lēmuma gadījumā Izglītības, jaunatnes lietu, kultūras un sporta departamenta vadītājs paraksta līgumu ar PPII un Aukli par izglītības pakalpojumu sniegšanu. Ar PPII līgums tiek slēgts uz vienu gadu. Ar Aukli līgums tiek slēgts uz laiku, kamēr bērns apmeklē konkrēto bērna uzraudzības pakalpojuma sniedzēju.

18. Atbalsts netiek piešķirts par dienām, kad bērns bez attaisnojoša iemesla nesaņem izglītības pakalpojumu. Šādā gadījumā Atbalstu aprēķina proporcionāli bērna apmeklējuma dienu skaitam. Par attaisnojošu iemeslu uzskatāma bērna prombūtne veselības stāvokļa dēļ, ko apliecina ārsta izsniegta izziņa, vai citi gadījumi, par kuriem bērna likumiskie pārstāvji pakalpojuma sniedzēju rakstiski informējuši pirms plānotās prombūtnes, kas kopumā nav ilgāka par 60 dienām kalendārā gada laikā (neattiecas uz gadījumu, kad bērns nesaņem pakalpojumu veselības stāvokļa dēļ), jeb izglītības pakalpojums netiek sniegts Aukles veselības stāvokļa dēļ.

19. Pašvaldība pārtrauc Atbalsta izmaksu no brīža, kad iestājas vismaz viens no šādiem gadījumiem:

19.1. ja tiek konstatēts, ka bērna dzīvesvieta ir deklarēta citas pašvaldības administratīvajā teritorijā;

19.2. ja tiek konstatēts, ka abu bērna likumisko pārstāvju dzīvesvieta ir deklarēta citas pašvaldības administratīvajā teritorijā;

19.3. ja bērns uzsāk pirmsskolas izglītības programmas apguvi Pašvaldības izglītības iestādē;

19.4. ja ar PPII vai Aukli ir lauzts līgums par izglītības pakalpojumu sniegšanu;

19.5. ja Aukle vai PPII nav reģistrēta normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā;

19.6. ja bērnam, kurš saņem izglītības pakalpojumu no Aukles, tiek piedāvāta vieta Pašvaldības izglītības iestādē;

19.7. citos normatīvajos aktos noteiktajos gadījumos.

IV. Faktiskās rīcības un administratīvo aktu apstrīdēšanas un pārsūdzēšanas kārtība

20. Pieteicējs Izglītības, jaunatnes lietu, kultūras un sporta departamenta lēmumu var apstrīdēt Pašvaldības Administratīvo aktu strīdu komisijā.

21. Administratīvo aktu strīdu komisijas lēmumu var pārsūdzēt Administratīvajā rajona tiesā normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā.

V. Noslēguma jautājums

22. Ar šo saistošo noteikumu spēkā stāšanos atzīt par spēku zaudējušiem Ropažu novada pašvaldības domes 2021. gada 1. septembra saistošos noteikumus Nr. 10/21 "Kārtība par pašvaldības atbalstu privātajām pirmsskolas izglītības iestādēm un privātajiem bērnu uzraudzības pakalpojumu sniedzējiem Ropažu novadā un samaksas kārtība".

Ropažu novada pašvaldības domes priekšsēdētāja V. Paulāne
Pielikums
Ropažu novada pašvaldības 2024. gada 29. maija
saistošajiem noteikumiem Nr. 24/24 "Kārtība par
pašvaldības atbalstu privātajām pirmsskolas izglītības
iestādēm un privātajiem bērnu uzraudzības pakalpojumu
sniedzējiem Ropažu novada pašvaldībā un samaksas kārtība"

Ropažu novada pašvaldības
Izglītības, jaunatnes lietu, kultūras un sporta departamentam

  
 

(Bērna likumiskā pārstāvja vārds, uzvārds)

  
 

(deklarētās dzīvesvietas adrese, tālrunis, e-adrese)

  

PIETEIKUMS

Lūdzu līdzfinansēt mana dēla/meitas) 
 

bērna vārds, uzvārds

personas kods ______________________- __________________________

Dzimšanas gads, datums, mēnesis _______________________________________________

Deklarētās dzīvesvietas adrese: 
 

o pirmsskolas izglītības programmas apguvi privātajā pirmsskolas izglītības iestādē (PPII) ____________________________.

o uzraudzīšanu pie Izglītības iestāžu reģistrā reģistrēta privātā bērnu uzraudzības pakalpojuma sniedzēja (Aukles) ______________________________________.

Esmu informēts par Ropažu novada pašvaldības veikto personas datu apstrādi saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes regulu Nr. 2016/679 par fizisku personu aizsardzību attiecībā uz personas datu apstrādi un šādu datu brīvu apriti un ar ko atceļ Direktīvu 95/46/EK (Vispārīgā datu aizsardzības regula) nosacījumiem. Ar Ropažu novada pašvaldības datu privātuma politiku var iepazīties pašvaldības tīmekļvietnē https://www.ropazi.lv/.

Apliecinu, ka visa sniegtā informācija ir patiesa, un apņemos ievērot visas Ropažu novada pašvaldības saistošo noteikumu par pašvaldības atbalstu privātajām pirmsskolas izglītības iestādēm un privātajiem bērnu uzraudzības pakalpojumu sniedzējiem Ropažu novada pašvaldībā un samaksas kārtībā prasības.

Pielikumā: Bērna likumiskā pārstāvja līgums ar pakalpojumu sniedzēju (norādītas arī pakalpojuma izmaksas), kopija.

   

Datums

 

Paraksts/atšifrējums

Paskaidrojuma raksts
Ropažu novada pašvaldības domes 2024. gada 29. maija saistošajiem noteikumiem Nr. 24/24 "Kārtība par pašvaldības atbalstu privātajām pirmsskolas izglītības iestādēm un privātajiem bērnu uzraudzības pakalpojumu sniedzējiem Ropažu novada pašvaldībā un samaksas kārtība"

Paskaidrojuma raksta sadaļa

Norādāmā informācija 

1. Mērķis un nepieciešamības pamatojums 1.1. saistošo noteikumu izdošanas mērķis:

Noteikt kārtību, kādā tiek piešķirts atbalsts no Ropažu novada pašvaldības budžeta pirmsskolas izglītības apguvei Izglītības iestāžu reģistrā reģistrētām privātām pirmsskolas izglītības iestādēm, kurās izglītojamie apgūst licencētu pirmsskolas izglītības programmu (turpmāk – PPII) un privātā bērnu uzraudzības pakalpojuma sniedzējiem (turpmāk – Aukle), kas reģistrēts normatīvajos aktos noteiktajā kartībā un sniedz atbalstu pirmsskolas izglītības programmas apgūšanai bērna ģimenē.

1.2. problēmas raksturojums, kuras risināšanai nepieciešami saistošie noteikumi:

Pašvaldību likuma Pārejas noteikumu 6. punkts nosaka, ka pašvaldības dome izvērtē uz likuma "Par pašvaldībām" normu pamata izdoto saistošo noteikumu atbilstību šim likumam un izdod jaunus saistošos noteikumus atbilstoši šajā likumā ietvertajam pilnvarojumam. Ņemot vēra, ka Ropažu novada pašvaldības domes 2021. gada 1. septembra saistošie noteikumi Nr. 10/21 "Kārtība par pašvaldības atbalstu privātajām pirmsskolas izglītības iestādēm un privātajiem bērnu uzraudzības pakalpojumu sniedzējiem Ropažu novadā un samaksas kārtība" ir izdoti tostarp uz likuma "Par pašvaldībām" pamata, ir nepieciešams izdot jaunus saistošos noteikumus.

Pašvaldību likuma 4. panta pirmās daļas 4. punkts noteic pašvaldības autonomo funkciju gādāt par iedzīvotāju izglītību.

Saistošie noteikumi izdoti atbilstoši Pašvaldību likuma 44. panta otrajai daļai, kas nosaka, ka dome var izdot saistošos noteikumus, lai nodrošinātu pašvaldības autonomo funkciju – gādāt par iedzīvotāju izglītību, tostarp nodrošināt iespēju iegūt obligāto izglītību un gādāt par pirmsskolas izglītības, vidējās izglītības, profesionālās ievirzes izglītības, interešu izglītības un pieaugušo izglītības pieejamību.

Izglītības likuma 17. panta pirmā daļa noteic, ka katras pašvaldības pienākums ir nodrošināt bērniem, kuru dzīvesvieta deklarēta pašvaldības administratīvajā teritorijā, iespēju iegūt pirmsskolas izglītību un pamatizglītību bērna dzīvesvietai tuvākajā pašvaldības izglītības iestādē.

Izglītības likuma 17. panta 2.1 daļa noteic, ja pašvaldība bērnam, kurš sasniedzis pusotra gada vecumu un kura dzīvesvieta deklarēta pašvaldības administratīvajā teritorijā, nenodrošina vietu pašvaldības izglītības iestādes īstenotā pirmsskolas izglītības programmā (no pusotra gada vecuma līdz pamatizglītības ieguves uzsākšanai) un bērns apgūst pirmsskolas izglītības programmu privātā izglītības iestādē, tad pašvaldība šim privātajam pakalpojuma sniedzējam sedz izmaksas Ministru kabineta noteiktajā kārtībā. Izmaksas sedz apmērā, kas atbilst vienam izglītojamajam pirmsskolas izglītības programmā nepieciešamajām vidējām izmaksām attiecīgās pašvaldības izglītības iestādēs. Savukārt Izglītības likuma 17. panta 2.4 daļa nosaka, ka pašvaldība saistošajos noteikumos nosaka kārtību, kādā tā nodrošina šā panta 2.1 un 2.3 daļā noteikto izmaksu segšanu, kā arī nosacījumus lielāka atbalsta apjoma noteikšanai atbilstoši pašvaldības budžeta iespējām.

Vienlaikus, lai nodrošinātu to, ka sākotnēji tiek izmantots pašvaldības piedāvātais izglītības pakalpojums, saistošajos noteikumos noteikts, ka, finansiālais atbalsts tiek piešķirts (kā viens no nosacījumiem), ja bērns ir reģistrēts uzņemšanai Pašvaldības pirmsskolas izglītības iestādē un uz atbalsta pieprasīšanas brīdi konkrētajā pirmskolas izglītības iestādē vai citā Pašvaldības pirmskolas izglītības iestādē, kas atrodas tajā Pašvaldības pagasta vai pilsētas teritorijā, kurā deklarēts bērns, nav brīvu vietu.

1.3. pastāvošais tiesiskais regulējums, tā būtības skaidrojums un pastāvošā tiesiskā regulējuma nepilnību raksturojums:

Jaunais tiesiskais regulējums nav būtiski mainīts salīdzinot ar pastāvošo regulējumu. Izmaiņas galvenokārt ir saistītas ar pašvaldībai noteikto pienākumu, ko paredz Pašvaldību likuma Pārejas noteikumu 6. punkts – tas ir, ka pašvaldības dome izvērtē uz likuma "Par pašvaldībām" normu pamata izdoto saistošo noteikumu atbilstību šim likumam un izdod jaunus saistošos noteikumus atbilstoši šajā likumā ietvertajam pilnvarojumam. Jaunajā tiesiskajā regulējumā atsevišķas jau pastāvošās tiesiskās normas ir precīzāk noteiktas, lai saistošo noteikumu interpretācijas rezultātā būtu precīzāk saprotamas.

1.4. iespējamo alternatīvu, kas neparedz tiesiskā regulējuma izstrādi, raksturojums, to ieviešanas trūkumi un priekšrocības:

Nav citu alternatīvo risinājumu, kas neparedzētu tiesiskā regulējuma izstrādi.

2. Fiskālā ietekme uz pašvaldības budžetu 2.1. Saistošo noteikumu īstenošanas fiskālās ietekmes prognoze uz pašvaldības budžetu: Pašvaldības atbalsta apmērs PPII un Auklēm par pirmsskolas izglītības pakalpojuma nodrošināšanu Ropažu novada pašvaldības administratīvajā teritorijā deklarētajiem bērniem tiks nodrošināts no pašvaldības gadskārtējā budžeta apstiprinātajā apjomā. Prognozētās summas: PPII un Aukles pakalpojumu nodrošināšanai 215 000 euro mēnesī, gadā 258 0000 euro apmērā;

2.2. paredzams, ka noteikumu izpildei nav nepieciešams veidot jaunas institūcijas, darba vietas vai paplašināt esošo institūciju kompetenci.

3. Sociālā ietekme, ietekme uz vidi, iedzīvotāju veselību, uzņēmējdarbības vidi pašvaldības teritorijā, kā arī plānotā regulējuma ietekme uz konkurenci 3.1. Sociālā ietekme – plānots, ka saistošo noteikumu tiesiskais regulējums pozitīvi ietekmēs novada administratīvajā teritorijā deklarētās personas.

3.2. Ietekme uz vidi – šo saistošo noteikumu izpilde neietekmēs vidi.

3.3. Ietekme uz iedzīvotāju veselību – šo saistošo noteikumu izpilde neietekmē iedzīvotāju veselību.

3.4. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi pašvaldības teritorijā – šo saistošo noteikumu izpilde tiešā veidā neietekmē uzņēmējdarbības vidi pašvaldības teritorijā.

3.5. Ietekme uz konkurenci – šo saistošo noteikumu izpilde neietekmē konkurenci.

4. Ietekme uz administratīvajām procedūrām un to izmaksām 4.1. Saistošo noteikumu piemērošanā netiek paredzētas papildus administratīvo procedūru izmaksas.
5. Ietekme uz pašvaldības funkcijām un cilvēkresursiem 5.1. Saistošo noteikumu izpildi nodrošinās Ropažu novada pašvaldības Izglītības, jaunatnes lietu, kultūras un sporta departaments.

5.2. Saistošo noteikumu īstenošanā tiks iesaistīti darbinieki, kuri administrēs informācijas pārbaudi atbilstoši saistošo noteikumu nosacījumiem.

6. Informācija par izpildes nodrošināšanu 6.1. Saistošo noteikumu izpildi turpinās nodrošināt Izglītības iestādes un Ropažu novada pašvaldības Izglītības, jaunatnes lietu, kultūras un sporta departaments, līdz ar to nav nepieciešama jaunu institūciju izveide.

6.2. Personas jautājumos par saistošo noteikumu piemērošanu var vērsties Ropažu novada pašvaldības Izglītības, jaunatnes lietu, kultūras un sporta departamentā.

7. Prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem, ko sniedz mērķa sasniegšana 7.1. Tiks sniegts atbalsts izmaksu segšanai pirmsskolas izglītības apguvei Izglītības iestāžu reģistrā reģistrētām PPII, kurās izglītojamie apgūst licencētu pirmsskolas izglītības programmu un Auklei, kas reģistrēts normatīvajos aktos noteiktajā kartībā un sniedz atbalstu pirmsskolas izglītības programmas apgūšanai bērna ģimenē, par bērnu no pusotra gada vecuma līdz brīdim, kad tiek uzsākta pamatizglītības ieguve, ja bērna un vismaz viena no bērna likumiskā pārstāvja dzīvesvieta deklarēta pašvaldības administratīvajā teritorijā. Vienlaikus, lai nodrošinātu to, ka sākotnēji tiek izmantots pašvaldības piedāvātais izglītības pakalpojums, saistošajos noteikumos noteikts, ka, finansiālais atbalsts tiek piešķirts (kā viens no nosacījumiem), ja bērns ir reģistrēts uzņemšanai Pašvaldības pirmsskolas izglītības iestādē un uz atbalsta pieprasīšanas brīdi konkrētajā pirmskolas izglītības iestādē vai citā Pašvaldības pirmskolas izglītības iestādē, kas atrodas tajā Pašvaldības pagasta vai pilsētas teritorijā, kurā deklarēts bērns, nav brīvu vietu.

7.2. Noteikumi ir piemēroti iecerētā mērķa sasniegšanas nodrošināšanai un paredz tikai to, kas ir vajadzīgs minētā mērķa sasniegšanai. Pašvaldības noteiktais ir piemērots leģitīma mērķa sasniegšanai un pašvaldības rīcība ir atbilstoša.

8. Izstrādes gaitā veiktās konsultācijas ar privātpersonām un institūcijām 8.1. Sabiedrības līdzdalības veids – priekšlikumu un iebildumu izvērtēšana un iekļaušana pēc projekta publicēšanas pašvaldības tīmekļa vietnē internetā www.ropazi.lv.

8.2. Saistošo noteikumu projekts sabiedrības viedokļa noskaidrošanai tika publicēts pašvaldības tīmekļa vietnē internetā www.ropazi.lv no 2024. gada 3. maija līdz 2024. gada 20. maijam. Šajā laika periodā netika saņemti iedzīvotāju priekšlikumi saistošo noteikumu precizēšanai.

Ropažu novada pašvaldības domes priekšsēdētāja V. Paulāne
15.06.2024