Darbības ar dokumentu

Tiesību akts: spēkā esošs

Ropažu novada pašvaldības domes saistošie noteikumi Nr. 13/25

Ulbrokā 2025. gada 12. martā

Grozījumi Ropažu novada pašvaldības domes 2024. gada 29. maija saistošajos noteikumos Nr. 24/24 "Kārtība par pašvaldības atbalstu privātajām pirmsskolas izglītības iestādēm un privātajiem bērnu uzraudzības pakalpojumu sniedzējiem Ropažu novada pašvaldībā un samaksas kārtība"

Apstiprināti ar Ropažu novada pašvaldības domes
12.03.2025. sēdes lēmumu Nr. 3895
(prot. Nr. 118/2025)

Izdoti saskaņā ar Pašvaldību likuma
44. panta otro daļu
un Izglītības likuma
17. panta 2.4 daļu

Izdarīt Ropažu novada pašvaldības domes 2024. gada 29. maija saistošajos noteikumos Nr. 24/24 "Kārtība par pašvaldības atbalstu privātajām pirmsskolas izglītības iestādēm un privātajiem bērnu uzraudzības pakalpojumu sniedzējiem Ropažu novada pašvaldībā un samaksas kārtība" (Latvijas Vēstnesis, 2024, Nr. 115) šādus grozījumus:

1. Izteikt 2. punktu šādā redakcijā:

"2. Pašvaldības atbalsts tiek piešķirts par bērnu no pusotra gada vecuma līdz brīdim, kad tiek uzsākta pamatizglītības ieguve, ja bērna un vismaz viena no bērna likumiskā pārstāvja (turpmāk - bērna likumiskais pārstāvis) dzīvesvieta deklarēta Pašvaldības administratīvajā teritorijā un bērns ir reģistrēts uzņemšanai Pašvaldības pirmsskolas izglītības iestādē, un Pašvaldība uz atbalsta pieprasīšanas brīdi nevar nodrošināt pirmsskolas izglītības programmu apguvi bērna likumiskā pārstāvja izvēlētajā Pašvaldības pirmsskolas izglītības iestādē."

2. Izteikt 4.1. apakšpunktu šādā redakcijā:

"4.1. ja bērns ir reģistrēts uzņemšanai Pašvaldības pirmsskolas izglītības iestādē un uz atbalsta pieprasīšanas brīdi bērna likumiskā pārstāvja izvēlētajā Pašvaldības pirmsskolas izglītības iestādē nav brīvu vietu."

3. Izteikt 19.6. apakšpunktu šādā redakcijā:

"19.6. ja bērnam, kurš saņem izglītības pakalpojumu no Aukles, tiek piedāvāta vieta bērna likumiskā pārstāvja izvēlētā pirmā prioritārā Pašvaldības izglītības iestādē."

4. Izteikt pielikumu šādā redakcijā (pielikumā).

Ropažu novada pašvaldības domes priekšsēdētāja V. Paulāne

 

Pielikums
Ropažu novada pašvaldības 2024. gada 29. maija
saistošajiem noteikumiem Nr. 24/24 "Kārtība par
pašvaldības atbalstu privātajām pirmsskolas izglītības
iestādēm un privātajiem bērnu uzraudzības pakalpojumu
sniedzējiem Ropažu novada pašvaldībā un samaksas kārtība"

Ropažu novada pašvaldības
Izglītības, jaunatnes lietu, kultūras un sporta departamentam

 

(Bērna likumiskā pārstāvja vārds, uzvārds)

 

(deklarētās dzīvesvietas adrese, tālrunis, e-pasts1)

PIETEIKUMS

Lūdzu piešķirt atbalstu par mana dēla/ meitas  
 

bērna vārds, uzvārds


personas kods

-


dzimšanas gads, datums, mēnesis  

deklarētās dzīvesvietas adrese:  

pirmsskolas izglītības programmas apguvi privātajā pirmsskolas izglītības iestādē (PPII)

Privātās pirmsskolas izglītības iestādes nosaukums

uzraudzīšanu pie Bērnu uzraudzības pakalpojumu sniedzēju reģistrā reģistrēta bērnu uzraudzības pakalpojuma sniedzēja (aukles)

Aukles vārds, uzvārds/ juridiskas personas nosaukums

Esmu informēts par Ropažu novada pašvaldības veikto personas datu apstrādi saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes regulu Nr. 2016/679 par fizisku personu aizsardzību attiecībā uz personas datu apstrādi un šādu datu brīvu apriti un ar ko atceļ Direktīvu 95/46/EK (Vispārīgā datu aizsardzības regula) nosacījumiem. Ar Ropažu novada pašvaldības datu privātuma politiku var iepazīties pašvaldības tīmekļvietnē https://www.ropazi.lv/.

Apliecinu, ka visa sniegtā informācija ir patiesa, un apņemos ievērot visas Ropažu novada pašvaldības saistošo noteikumu par pašvaldības atbalstu privātajām pirmsskolas izglītības iestādēm un privātajiem bērnu uzraudzības pakalpojumu sniedzējiem Ropažu novada pašvaldībā un samaksas kārtībā prasības.

Pielikumā: Bērna likumiskā pārstāvja līguma ar pakalpojumu sniedzēju (norādītas arī pakalpojuma izmaksas), kopija.

Datums2

 

Paraksts/atšifrējums


1 Ja iesniedzējam ir aktivizēta oficiālā elektroniskā adrese, atbilde tiks nosūtīta uz to.

2 Neaizpilda, ja dokumentu paraksta ar drošu elektronisko parakstu

 

Paskaidrojuma raksts
Ropažu novada pašvaldības domes 2025. gada 12. marta saistošajiem noteikumiem Nr. 13/25 "Grozījumi Ropažu novada pašvaldības domes 2024. gada 29. maija saistošajos noteikumos Nr. 24/24 "Kārtība par pašvaldības atbalstu privātajām pirmsskolas izglītības iestādēm un privātajiem bērnu uzraudzības pakalpojumu sniedzējiem Ropažu novada pašvaldībā un samaksas kārtība""

Paskaidrojuma raksta sadaļa

Norādāmā informācija

1. Mērķis un nepieciešamības pamatojums 1.1. Saistošo noteikumu "Kārtība par pašvaldības atbalstu privātajām pirmsskolas izglītības iestādēm un privātajiem bērnu uzraudzības pakalpojumu sniedzējiem Ropažu novada pašvaldībā un samaksas kārtība" (turpmāk - saistošie noteikumi) grozījumi nepieciešami, lai vienādotu nosacījumus Ropažu novada pašvaldības (turpmāk - Pašvaldība) atbalsta par izglītības pakalpojumu privātā izglītības iestādē (turpmāk - Atbalsts pirmsskolai) saņemšanai, kas noteikti saistošajos noteikumos, un Pašvaldības pabalsta ēdināšanas izdevumu segšanai privātā pirmsskolas izglītības iestādē (turpmāk - Ēdināšanas pabalsts) saņemšanai, kas noteikti Pašvaldības domes 2023. gada 8. marta saistošo noteikumu Nr. 4/23 "Pašvaldības brīvās iniciatīvas pabalsti Ropažu novadā" 21. punktā. Proti, esošā saistošo noteikumu redakcija paredz, ka atbalstu pirmsskolai piešķir, ja Pašvaldība nevar nodrošināt bērnam vietu gan tajā Pašvaldības iestādē, kurā bērns reģistrēts rindā, gan citā Pašvaldības iestādē, kura izglītības programmu īsteno pagastā vai pilsētā, kur deklarēta bērna dzīvesvieta. Ēdināšanas pabalstu piešķir, ja Pašvaldība nevar nodrošināt programmas apguvi Pašvaldības izglītības iestādē, kurā izglītojamais pieteikts rindā.

1.2. Pašreizējā saistošo noteikumu kārtība nosaka, ja Pašvaldība bērnu ar vietu Pašvaldības iestādē (gan tajā, kur bērns reģistrēts rindā, gan citā, kas atrodas pagastā vai pilsētā, kur bērns deklarēts) var nodrošināt, Atbalsts pirmsskolai un bērnu uzraudzības pakalpojumam netiek piešķirts, bet lēmumā kā atteikuma iemesls norādīts, ka pašvaldība var nodrošināt bērnu ar vietu Pašvaldības izglītības iestādē, vienlaikus bērna likumisko pārstāvi aicinot reģistrēties rindā uz Pašvaldības izglītības iestādi, kurā ir brīva vieta.

1.3. Grozījumi saistošo noteikumu 2. punktā un 4.1. apakšpunktā radīs ģimenēm labvēlīgāku situāciju attiecībā uz atbalsta pirmsskolai saņemšanu, nenosakot obligātu prasību bērnam apmeklēt Pašvaldības iestādi, kuru ģimene nav izvēlējusies, ja ģimene nevar apmaksāt privātās iestādes apmeklējumu, nesaņemot atbalstu pirmsskolai.

1.4. Esošā saistošo noteikumu 19.6. apakšpunkta redakcija nosaka, ka pašvaldības atbalsts aukles pakalpojumam tiek pārtraukts, ja vecākam tiek piedāvāta vieta pašvaldības izglītības iestādē, uz kuru bērns reģistrēts rindā, neatkarīgi no vecāka norādītās prioritātes. Bieži veidojas situācijas, kad vecāki reģistrējuši bērnu rindā uz vairākām (līdz trim) iestādēm, bet nav plānojuši izmantot pakalpojumu pašvaldības pirmsskolā, kas norādīta, kā 2. un 3. prioritāte, līdz ar to līdzfinansējums aukles pakalpojumam tiek atteikts, bet bērns neuzsāk apmeklēt pašvaldības iestādi.

1.5. Ja tiek veikti grozījumi saistošajos noteikumos, tad:

1.5.1. pašvaldības atbalsts tiks piešķirts tad, ja pašvaldība nevar nodrošināt bērnu ar vietu tikai vecāka izvēlētajā pašvaldības iestādē, nevis iestādē, kas atrodas pagastā vai pilsētā, kurā deklarēta bērna dzīvesvieta, un uz kuru bērns nav reģistrēts rindā;

1.5.2. pašvaldības atbalsts aukles pakalpojumam tiek pārtraukts tikai tad, ja vecāks atsakās no 1. prioritātes pašvaldības iestādes.

1.6. Vienlaikus jāizsaka saistošo noteikumu pielikums jaunā redakcijā, precizējot iesniegumā norādāmo informāciju un tās struktūru.

2. Fiskālā ietekme uz pašvaldības budžetu 2.1. Saistošo noteikumu īstenošanas fiskālās ietekmes prognoze uz pašvaldības budžetu, iekļaujot attiecīgus aprēķinus - paredzētie grozījumi mainīs esošo regulējumu, kļūstot iedzīvotājiem izdevīgākiem, taču palielinās pašvaldības budžeta izdevumus, palielinoties izdevumiem Atbalstam pirmskolai, kā arī neveicinās pirmsskolu grupu nokomplektēšanu Pašvaldības iestādēs. Līdz ar to precīzu fiskālo ietekmi uz pašvaldības budžetu noteikt nevar.

2.2. Citas budžeta pozīcijas pašvaldībai netiks ietekmētas, jo nav nepieciešama jaunu institūciju vai darba vietu izveide vai esošo institūciju kompetences paplašināšanu, lai nodrošinātu noteikumu izpildi.

3. Sociālā ietekme, ietekme uz vidi, iedzīvotāju veselību, uzņēmējdarbības vidi pašvaldības teritorijā, kā arī plānotā regulējuma ietekme uz konkurenci 3.1. Sociālā ietekme - nav sociālā ietekme.

3.2. Ietekme uz vidi - nav ietekme uz vidi.

3.3. Ietekme uz iedzīvotāju veselību - saistošie noteikumi neietekmēs iedzīvotāju veselību.

3.4. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi pašvaldības teritorijā - saistošo noteikumu izpilde neietekmē uzņēmējdarbības vidi pašvaldības teritorijā.

3.5. Ietekme uz konkurenci - saistošo noteikumu izpilde neietekmē konkurenci.

4. Ietekme uz administratīvajām procedūrām un to izmaksām 4.1. Paredzētās administratīvo procedūru izmaksas - ar saistošajiem noteikumiem netiek mainītas administratīvo procedūru izmaksas un procedūra.

4.2. Institūcijas un amatpersonas, pie kurām persona var vērsties noteikumu piemērošanā ir Ropažu novada pašvaldības Centrālā administrācija un Izglītības, jaunatnes lietu, kultūras un sporta departaments.

5. Ietekme uz pašvaldības funkcijām un cilvēkresursiem 5.1. Pašvaldības cilvēkresursi, kas tiks iesaistīti saistošo noteikumu īstenošanā - saistošo noteikumu īstenošanā tiks iesaistīti tie darbinieki, kas līdz šim nodrošināja saistošo noteikumu izpildi.
6. Informācija par izpildes nodrošināšanu 6.1. Saistošo noteikumu izpildē iesaistītās institūcijas - saistošo noteikumu izpildē ir iesaistīta Ropažu novada pašvaldības Centrālā administrācija un Izglītības, jaunatnes lietu, kultūras un sporta departaments.

6.2. Nav paredzēta jaunu institūciju izveide vai esošo likvidācija, reorganizācija. Izpildei nepieciešami resursi tiek paredzēti pašvaldības budžeta ietvaros.

7. Prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem, ko sniedz mērķa sasniegšana 7.1. Saskaņā ar Izglītības likuma 17. panta 2.4 daļu pašvaldība saistošajos noteikumos nosaka kārtību, kādā tā nodrošina šā panta 2.1 un 2.3 daļā noteikto izmaksu segšanu, kā arī nosacījumus lielāka atbalsta apjoma noteikšanai atbilstoši pašvaldības budžeta iespējām.

7.2. Ņemot vērā minēto, saistošie noteikumi ir piemēroti iecerētā mērķa sasniegšanai un pašvaldības rīcība ir atbilstoša Pašvaldību likumam un Izglītības likumam.

8. Izstrādes gaitā veiktās konsultācijas ar privātpersonām un institūcijām 8.1. Sabiedrības līdzdalības veids - priekšlikumu un iebildumu izvērtēšana un iekļaušana pēc projekta publicēšanas pašvaldības tīmekļa vietnē internetā www.ropazi.lv.

8.2. Saistošo noteikumu projekts sabiedrības viedokļa noskaidrošanai tika publicēts pašvaldības tīmekļa vietnē internetā www.ropazi.lv no 2025. gada 6. februāra līdz 2025. gada 20. februārim. Šajā laika periodā ir saņemts Latvijas Privāto pirmsskolu biedrības priekšlikums, ar lūgumu saistošo noteikumu 4.1. apakšpunktu izteikt šādā redakcijā: "ja bērns ir pārdeklarēts no citas pašvaldības uz Ropažu novada pašvaldību, taču iepriekš ir iesācis mācību procesu privātajā pirmsskolas izglītības iestādē, pamatojoties uz to, ka iepriekš deklarētās pašvaldības pirmsskolas izglītības iestādē bērnam nebija brīvu vietu, tad pēc bērna pārdeklarēšanas uz Ropažu novada pašvaldību Ropažu novada pašvaldība turpina piešķirt atbalstu bērnam turpinot mācību procesu privātajā pirmsskolas izglītības iestādē, pat tad ja Ropažu novada pašvaldības pirmsskolas izglītības iestādē ir brīva vieta". Paplašinātā piedāvātā redakcija īstenotu Izglītības likuma 57. pantā noteikto, ka vecākiem (personām, kas realizē aizgādību) ir tiesības izvēlēties izglītības iestādi, kurā bērns iegūst izglītību, kā arī Pašvaldību likuma 4. panta pirmās daļas 11. punktu, kas noteic, ka pašvaldībai ir autonomās funkcijas īstenot bērnu un aizgādnībā esošo personu tiesību un interešu aizsardzību.

8.3. Izglītības, kultūras, sporta un jaunatnes lietu komitejā tika nolemts neatbalstīt Latvijas Privāto pirmsskolu biedrības izteikto priekšlikumu, pamatojot to ar šādiem apstākļiem:

8.3.1. Publiskas personas finanšu līdzekļu un mantas izšķērdēšanas novēršanas likuma 2. panta pirmajā daļā noteikts, ka publiska persona (arī pašvaldība kā atvasināta publiska persona) rīkojas ar saviem finanšu līdzekļiem un mantu likumīgi, tas ir, jebkura rīcība ar publiskas personas finanšu līdzekļiem un mantu atbilst ārējos normatīvajos aktos paredzētajiem mērķiem, kā arī normatīvajos aktos noteiktajai kārtībai. Izglītības likuma 17. panta 2.1 daļa nosaka pašvaldību atbalsta piešķiršanas kārtību privātām izglītības iestādēm - pašvaldība sedz izmaksas par pirmsskolas izglītību privātā izglītības iestādē tikai tajos gadījumos, ja nevar nodrošināt bērnam vietu pašvaldības izglītības iestādē.

8.3.2. Izglītības likuma 17. panta pirmā daļa nosaka pašvaldībām pienākumu nodrošināt bērniem, kuru dzīvesvieta deklarēta pašvaldības administratīvajā teritorijā, iespēju iegūt pirmsskolas izglītību dzīvesvietai tuvākajā pašvaldības izglītības iestādē. Saskaņā ar Publiskas personas finanšu līdzekļu un mantas izšķērdēšanas novēršanas likuma 3. panta 1. punktu pašvaldības rīcībai jābūt tādai, lai mērķi sasniegtu ar mazāko finanšu līdzekļu un mantas izlietojumu. Ja pašvaldības izglītības iestādēs pirmsskolu grupās ir brīvas vietas, pašvaldības izdevumi pirmsskolas izglītības nodrošināšanai pakāpeniski palielinās - ja pašvaldība ilgstoši nenokomplektēs pirmsskolas grupas, ēkas uzturēšanas izdevumi, saimnieciskie izdevumi, izdevumi darbinieku atalgojumam u.c., aprēķinot to uz vienu izglītojamo, būs lielāki nekā tajā gadījumā, ja pašvaldības izglītības iestāžu grupas ir pilnībā nokomplektētas.

8.3.3. Atbilstoši likuma "Par valsts budžetu 2024. gadam un budžeta ietvaru 2024., 2025. un 2026. gadam" 36. panta otrās daļas 4. punktam pašvaldībām 2024. gadā bija iespējas iesniegt izvērtēšanai Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijā investīciju projektu iesniegumus valsts budžeta aizdevumu saņemšanai jaunas pirmsskolas izglītības iestādes būvniecībai vai esošas pirmsskolas izglītības iestādes paplašināšanai, lai mazinātu bērnu rindu uz vietām pirmsskolas izglītības iestādēs, un pirmsskolas izglītības iestāžu infrastruktūras investīciju projektu īstenošanai. Pašvaldība ir saņēmusi finansējumu pirmsskolas izglītības iestādes grupu izveidei Upesleju sākumskolā, līdz ar to samazinot rindu uz vietām Pašvaldības Stopiņu pagasta pirmsskolās.

8.3.4. Papildus iepriekš minētajam, līdzfinansējuma saglabāšana, ja ģimene maina dzīvesvietu, var radīt nevienlīdzīgu situāciju. Ģimenes, kuras dzīvesvietas maiņas gadījumā varēs ikdienā nodrošināt bērnam nokļūšanu iepriekšējā izglītības iestādē, būs labvēlīgākā situācijā nekā ģimenes, kurām šādu iespēju nebūs. Paredzams, ka Latvijas Privāto pirmsskolu biedrības piedāvātie grozījumi radīs vēlmi, neizvērtējot pašvaldības iespējas nodrošināt bērnam vietu pašvaldības izglītības iestādē, gadījumā, ja saņemts citas pašvaldības atbalsts izglītības ieguvei privātā iestādē, turpināt saņemt atbalstu pēc dzīvesvietas maiņas citā privātā iestādē.

8.3.5. Pašvaldības sagatavotie grozījumi saistošajos noteikumos rada labvēlīgākus apstākļus ģimenēm, jo pašvaldības atbalsts tiks atteikts tikai tajos gadījumos, ja pašvaldība nevarēs nodrošināt ar vietu vecāku izvēlētajā pašvaldības izglītības iestādē, nevis jebkurā iestādē noteiktā pagasta vai pilsētas teritorijā.

Ropažu novada pašvaldības domes priekšsēdētāja V. Paulāne

29.03.2025