1. Noteikumi nosaka Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma (turpmāk – Atveseļošanas fonds) plāna 2.2. reformu un investīciju virziena "Uzņēmumu digitālā transformācija un inovācijas" 2.2.1.5.i. investīcijas "Mediju nozares uzņēmumu digitālās transformācijas veicināšana" (turpmāk – investīcija) pasākuma "Mācības mediju nozares speciālistu digitālās kompetences un zināšanu pilnveidošanai" (turpmāk – pasākums) īstenošanas un uzraudzības kārtību, tai skaitā:
1.1. investīcijas pasākuma mērķi;
1.2. investīcijas pasākumam pieejamo finansējumu un sasniedzamos rādītājus;
1.3. investīcijas pasākuma ieviešanā iesaistītās institūcijas, to pienākumus un tiesības;
1.4. investīcijas pasākuma atbalstāmās darbības un izmaksu attiecināmības nosacījumus;
1.5. prasības projekta iesniedzējam un sadarbības partnerim un investīcijas pasākuma ieviešanas nosacījumus;
1.6. projektu iesniegumu iesniegšanas, vērtēšanas un līguma par projekta īstenošanu slēgšanas kārtību;
1.7. ar komercdarbības atbalsta piešķiršanu saistītus nosacījumus.
(Grozīts ar MK 16.07.2024. noteikumiem Nr. 475)
2. Investīcijas pasākuma mērķis ir veicināt mediju nozares speciālistu digitālo kompetenci un medijpratību, vienlaikus veicinot vietējā mediju satura veidotāju ilgtspēju, saglabājot plurālistisku mediju tirgu un stiprinot noturību pret dezinformāciju.
3. Investīcijas pasākuma ietvaros finansējuma saņēmēji tiek atlasīti atklātas projektu iesniegumu atlases veidā.
5. Investīcijas pasākuma ietvaros sasniedzami šādi rādītāji:
5.1. mērķrādītājs – līdz 2026. gada 30. jūnijam noslēgts viens līgums par projekta īstenošanu;
5.2. nacionālais rādītājs – līdz 2026. gada 30. jūnijam noslēgti līgumi ar gala labuma guvējiem par apmācībām digitālās kompetences un zināšanu pilnveidošanai ar vismaz 10 dažādiem mediju nozares saimnieciskās darbības veicējiem, aptverot vismaz 100 mediju nozares speciālistus;
5.3. kopējie rādītāji:
5.3.1. uzņēmumi, kas saņem atbalstu digitālo produktu, pakalpojumu un lietojumprogrammu izstrādei vai ieviešanai;
5.3.2. atbalstītie uzņēmumi (tai skaitā mazie (mikro) uzņēmumi, vidējie uzņēmumi un lielie uzņēmumi);
5.3.3. izglītības vai apmācības dalībnieku skaits.
6. Investīcijas pasākuma noteiktais mērķrādītājs uzskatāms par izpildītu, kad Centrālajā finanšu un līgumu aģentūrā (turpmāk – aģentūra) iesniegti noslēgtie līgumi ar gala labuma guvējiem par apmācībām digitālās kompetences un zināšanu pilnveidošanai ar vismaz 10 dažādiem mediju uzņēmumiem, aptverot vismaz 100 mediju nozares speciālistus.
11. Atveseļošanas fonda atbalsta intensitāte ir 100 procenti no projekta kopējā attiecināmā finansējuma.
12. Pievienotās vērtības nodoklis nav attiecināms finansēšanai no Atveseļošanas fonda līdzekļiem. Pievienotās vērtības nodokļa izmaksas sedz finansējuma saņēmējs vai sadarbības partneris, vai gala labuma guvējs no saviem līdzekļiem.
(MK 16.07.2024. noteikumu Nr. 475 redakcijā)
13. Atveseļošanas fonda izdevumu attiecināmības termiņš ir no dienas, kad noslēgts līgums par projekta īstenošanu, līdz 2026. gada 30. jūnijam.
14. Projekta ietvaros atbalstāmas darbības, kas sekmē šo noteikumu 2. punktā minētā investīcijas pasākuma mērķa un šo noteikumu 5. punktā minēto rādītāju sasniegšanu:
14.1. augsta līmeņa digitālo prasmju apguvei nepieciešamo kompetenču paaugstināšana un saistīto pasākumu, tai skaitā diskusiju, darba grupu, konsultāciju, semināru, pieredzes apmaiņas, organizēšana un īstenošana;
14.2. mediju uzņēmumu biznesa modeļu uzlabošana, efektivizējot procesus un samazinot izmaksas digitālās transformācijas rezultātā;
14.3. informācijas un komunikācijas tehnoloģiju (iekārtas, programmatūra, licence) un to risinājumu izstrāde, iegāde, atjaunošana vai modernizēšana mācību procesa īstenošanai, gala labuma guvēju jaunu digitālo produktu izstrādei un konkurētspējas paaugstināšanai;
14.4. gala labuma guvēju atlases īstenošana;
14.5. investīcijas pasākuma projekta vadība un īstenošana;
14.6. publicitātes pasākumu nodrošināšana;
14.7. gala labuma guvēju darbības efektivizēšanai nepieciešamo digitālās attīstības plānu izstrāde.
(Grozīts ar MK 16.07.2024. noteikumiem Nr. 475)
15. Investīcijas pasākuma ietvaros ar projekta īstenošanu saistītas šādas finansējuma saņēmēja un sadarbības partnera attiecināmās izmaksas:
15.1. gala labuma guvēju darbības efektivizēšanai nepieciešamo digitālās attīstības plānu izstrādes, izvērtējumu sagatavošanas un konsultāciju pakalpojumu izmaksas;
15.2. augsta līmeņa digitālo prasmju apguvei nepieciešamo kompetences paaugstināšanas pasākumu organizēšanas un īstenošanas izmaksas, tai skaitā telpu un darba vietas izmaksas;
15.3. informācijas un komunikācijas tehnoloģiju (iekārtas, programmatūra, licence) un to risinājumu izstrādes, iegādes, atjaunošanas un modernizēšanas izmaksas mācību procesa īstenošanai;
15.4. gala labuma guvēju digitālajai attīstībai un projekta mērķu sasniegšanai (saskaņā ar gala labuma guvēja digitālās attīstības plānu) nepieciešamo finansējuma saņēmēja noteikto auditorijas pētījumu risinājumu, informācijas un komunikācijas tehnoloģiju (iekārtas, programmatūra, licence) izstrādes, iegādes, atjaunošanas un modernizēšanas izmaksas;
15.5. investīcijas pasākuma projekta vadības personāla izmaksas, nepārsniedzot 10 procentus no kopējām projekta izmaksām, un projekta īstenošanas personāla izmaksas;
15.6. ar projekta darbībām tieši saistīto publicitātes un vizuālās identitātes pasākumu izmaksas, nepārsniedzot vienu procentu no projekta kopējām attiecināmajām izmaksām.
(MK 16.07.2024. noteikumu Nr. 475 redakcijā)
16. Šo noteikumu 15.4. apakšpunktā minētais atbalsts vienam gala labuma guvējam nepārsniedz 70 000 euro.
17. Investīcijas pasākuma ietvaros radušās izmaksas ir attiecināmas, ja tās atbilst šajos noteikumos minētajām izmaksu pozīcijām, tās ir tieši saistītas ar projekta ietvaros veiktajām darbībām, samērīgas, pamatotas ar izdevumus apliecinošiem dokumentiem, kā arī ir ievēroti saimnieciskuma, lietderības un efektivitātes principi.
18. Ja projekta īstenošanas laikā sadārdzinās projekta plānotās attiecināmās izmaksas, finansējuma saņēmējs papildu izmaksas sedz no saviem līdzekļiem. Ja atbalsts tiek piešķirts kā komercdarbības atbalsts, projekta īstenošanas gaitā radušās sadārdzinājuma izmaksas finansējuma saņēmējs sedz no saviem līdzekļiem, kas brīvi no jebkāda komercdarbības atbalsta.
(MK 16.07.2024. noteikumu Nr. 475 redakcijā)
(Nodaļas nosaukums MK 16.07.2024. noteikumu Nr. 475 redakcijā)
20. Projekta iesniedzējs projekta īstenošanai var piesaistīt sadarbības partneri. Projekta iesniedzējs un sadarbības partneris ir juridiska persona vai juridisku personu apvienība, kas katra atsevišķi vismaz divus gadus pirms projekta iesniegšanas ir reģistrēta Latvijas Republikas Uzņēmumu reģistrā vai Izglītības iestāžu reģistrā. Projekta iesniedzējs pats vai kopā ar sadarbības partneri var apliecināt vismaz divu gadu pieredzi šādās jomās:
20.1. informācijas tehnoloģijas;
20.2. izglītība;
20.3. medijpratība;
20.4. mentorings, konsultēšana.
(MK 16.07.2024. noteikumu Nr. 475 redakcijā)
21. Projekta iesniedzējs sagatavo projekta iesniegumu saskaņā ar projektu iesniegumu atlases nolikumu un iesniedz to Kohēzijas politikas fondu vadības informācijas sistēmā paziņojumā par projektu iesniegumu atlases izsludināšanu noteiktajā termiņā.
22. Projekta iesniedzējs izstrādā un projekta iesniegumam pievieno:
22.1. kompetenču centra darbības stratēģiju gala labuma guvēju augsta līmeņa digitālo prasmju pilnveidošanai un konkurētspējas paaugstināšanai;
22.2. apliecinājumu, ka projekta iesniedzējs ir izveidojis iekšējās kontroles sistēmu korupcijas un interešu konflikta riska novēršanai;
22.3. procedūras aprakstu, kā tiks īstenota atklāta gala labuma guvēju atlase;
22.4. sadarbības līguma projektu ar sadarbības partneri (ja attiecināms), nosakot finansējuma saņēmēja un sadarbības partnera pienākumu un izmaksu sadalījumu.
(Grozīts ar MK 16.07.2024. noteikumiem Nr. 475)
22.1 Projekta iesniedzējs un sadarbības partneris (ja attiecināms) projekta iesniegumam pievieno de minimis atbalsta uzskaites sistēmā sagatavotās veidlapas "Veidlapa par sniedzamo informāciju de minimis atbalsta uzskaitei un piešķiršanai" izdruku vai norāda de minimis atbalsta uzskaites sistēmā izveidotās un apstiprinātās pretendenta veidlapas identifikācijas numuru.
(MK 16.07.2024. noteikumu Nr. 475 redakcijā)
23. Projekta iesniedzējs projekta iesniegumā un projekta iesniegumam pievienotajā kompetenču centra darbības stratēģijā paredz gala labuma guvēju augsta līmeņa digitālo prasmju pilnveidošanu un konkurētspējas paaugstināšanu vismaz 10 dažādiem mediju uzņēmumiem, aptverot vismaz 100 mediju nozares speciālistus.
24. Aģentūra izsludina projektu iesniegumu atlasi, publicējot oficiālajā izdevumā "Latvijas Vēstnesis" un tīmekļvietnē www.cfla.gov.lv paziņojumu par atklātas projektu iesniegumu atlases izsludināšanu, pagarināšanu, pārtraukšanu vai izbeigšanu. Projektu iesniegumu iesniegšanai nosaka termiņu, kas nav īsāks par trim mēnešiem.
25. Projekta iesniegumu, kurš iesniegts pēc projektu iesniegumu iesniegšanas beigu datuma, nevērtē. Aģentūra par to informē projekta iesniedzēju.
26. Projektu iesniegumu vērtēšanai aģentūra ar rīkojumu izveido projektu iesniegumu vērtēšanas komisiju, kurā piesaista Kultūras ministrijas deleģētus ekspertus. Vērtēšanas komisija darbam komisijā bez balsstiesībām pieaicina vismaz vienu ekspertu mediju nozares un digitālās kompetences un zināšanu pilnveidošanas jomā.
27. Projektu iesniegumu vērtēšanas komisija projektu iesniegumu atlases termiņā saņemtos projektu iesniegumus vērtē saskaņā ar šādiem projektu iesniegumu vērtēšanas kritērijiem:
27.1. izslēgšanas kritērijiem. Ja projektu iesniegumu vērtēšanas komisija konstatē, ka uz projekta iesniedzēju vai sadarbības partneri (ja attiecināms) ir attiecināms vismaz viens no izslēgšanas kritērijiem, turpmāko projekta iesnieguma vērtēšanu neveic;
27.2. atbilstības kritērijiem, kas ietver projektu vispārīgos un specifiskos atbilstības kritērijus. Projektu iesniegumus atbilstoši šiem kritērijiem vērtē, lai gūtu pārliecību, ka projekta iesniegums atbilst nepieciešamajiem nosacījumiem, lai kvalificētos atbalstam investīcijas pasākuma ietvaros (tai skaitā ir ievērotas principa "Nenodarīt būtisku kaitējumu" prasības);
27.3. kvalitātes kritērijiem.
(Grozīts ar MK 16.07.2024. noteikumiem Nr. 475)
28. Projekta iesniegumus, kas katrā kvalitātes kritērijā ieguvuši vismaz minimālo punktu skaitu, sarindo pēc iegūtā kopējā punktu skaita un priekšroku dod projekta iesniegumam ar lielāko kopējo punktu skaitu.
29. Ja kopējais punktu skaits ir vienāds, priekšroku dod projekta iesniegumam, kuram lielāks punktu skaits piešķirts par šo noteikumu pielikuma 4.5. apakšpunktā minētā kvalitātes kritērija izpildi. Ja arī par šo kvalitātes kritēriju piešķirts vienāds punktu skaits, priekšroku dod projekta iesniegumam, kuram lielāks punktu skaits piešķirts par šo noteikumu pielikuma 4.6. apakšpunktā minētā kvalitātes kritērija izpildi.
30. Aģentūra, pamatojoties uz projektu iesniegumu vērtēšanas komisijas sniegto atzinumu, pieņem lēmumu atbilstoši Administratīvā procesa likuma 64. panta nosacījumiem par projekta iesnieguma apstiprināšanu, apstiprināšanu ar nosacījumu vai noraidīšanu.
31. Lēmumu par projekta iesnieguma apstiprināšanu pieņem, ja ir izpildīti visi šie nosacījumi:
31.1. uz projekta iesniedzēju un sadarbības partneri nav attiecināms neviens no izslēgšanas kritērijiem;
31.2. projekta iesniegums atbilst projektu iesniegumu vērtēšanas kritērijiem;
31.3. projekta iesniegums katrā kvalitātes kritērijā ir ieguvis vismaz minimālo punktu skaitu;
31.4. investīcijas pasākuma ietvaros ir pieejams finansējums projekta īstenošanai.
(Grozīts ar MK 16.07.2024. noteikumiem Nr. 475)
32. Lēmumu par projekta iesnieguma apstiprināšanu ar nosacījumu pieņem, ja projekta iesniedzējam jāveic aģentūras noteiktās darbības, lai projekta iesniegums pilnībā atbilstu projektu iesniegumu vērtēšanas kritērijiem un projektu varētu atbilstoši īstenot. Ja kāds no lēmumā par projekta iesnieguma apstiprināšanu ar nosacījumu noteiktajiem nosacījumiem netiek izpildīts vai netiek izpildīts lēmumā par projekta iesnieguma apstiprināšanu ar nosacījumu noteiktajā termiņā, projekta iesniegumu noraida. Ja minētie nosacījumi tiek izpildīti, aģentūra izdod atzinumu par lēmumā noteikto nosacījumu izpildi.
33. Lēmumu par projekta iesnieguma noraidīšanu pieņem, ja ir spēkā vismaz viens no šādiem nosacījumiem:
33.1. uz projekta iesniedzēju attiecas vismaz viens no izslēgšanas kritērijiem;
33.2. iesniedzējs neatbilst neprecizējamam vispārīgajam atbilstības kritērijam vai neprecizējamam specifiskajam atbilstības kritērijam;
33.3. projekta iesniegums nav saņēmis minimālo punktu skaitu kādā no kvalitātes kritērijiem vai kopējo minimālo punktu skaitu kvalitātes kritērijos;
33.4. investīcijas pasākuma ietvaros nav pieejams finansējums projekta īstenošanai vai projekta iesniedzējs atsakās projektu īstenot ar samazinātu finansējumu.
34. Projekta iesniedzēji pēc aģentūras lēmuma par projekta iesnieguma apstiprināšanu spēkā stāšanās kļūst par finansējuma saņēmējiem.
35. Aģentūras lēmumu par projekta iesnieguma apstiprināšanu, apstiprināšanu ar nosacījumu vai noraidīšanu mēneša laikā var apstrīdēt Finanšu ministrijā. Finanšu ministrijas izdoto administratīvo aktu var pārsūdzēt Administratīvā procesa likumā noteiktajā kārtībā.
36. Līgumā par projekta īstenošanu paredz vismaz šādus nosacījumus:
36.1. plānoto maksājuma pieprasījumu grafika iesniegšanas kārtību;
36.2. iepirkumu plāna iesniegšanas kārtību;
36.3. plānoto avansa, starpposma un noslēguma maksājuma pieprasījumu iesniegšanas kārtību;
36.4. kārtību, kādā iesniedz dokumentus, kas apliecina šo noteikumu 5.1. apakšpunktā minētā rādītāja sasniegšanu;
36.5. kārtību, kādā šo noteikumu 43.7. apakšpunktā minētos projekta datus ievada Kohēzijas politikas fondu vadības informācijas sistēmā;
36.6. kārtību, kādā aģentūra var vienpusēji atkāpties no līguma nosacījumiem.
38. Pēc tam kad noslēgts līgums par projekta īstenošanu, aģentūra nodrošina finansējuma saņēmējam maksājumus, ievērojot šādu maksājumu pieprasīšanas un izmaksāšanas kārtību:
38.1. finansējuma saņēmējs avansa maksājumu var saņemt, ja ir atvēris kontu Valsts kasē vai darījumu kontu Latvijas Republikā reģistrētā kredītiestādē vai ja Eiropas Savienībā reģistrēta kredītiestāde ir izsniegusi bankas garantiju par labu aģentūrai, iesniedzot aģentūrai pieprasījumu avansa maksājumam un pamatojot avansa maksājuma apmēru, vienlaikus nodrošinot, ka tas nepārsniedz 30 procentus no projekta kopējām attiecināmajām izmaksām;
38.2. finansējuma saņēmējs var saņemt vairākus avansa maksājumus. Nākamo avansu var saņemt pēc tam, kad iepriekšējais avanss ir ieguldīts pilnā apmērā;
38.3. finansējuma saņēmējs var iesniegt pieprasījumu starpposma maksājumam ne retāk kā reizi sešos mēnešos.
(Grozīts ar MK 16.07.2024. noteikumiem Nr. 475)
39. Aģentūra, veicot avansa un starpposma maksājumus, nodrošina, ka finansējuma saņēmējam veikto avansa un starpposma maksājumu kopsumma nepārsniedz 90 procentus no projekta attiecināmajām izmaksām.
39.1 Aģentūra finansējuma saņēmējam izmaksājamo avansa summu apstiprina vai noraida, pamatojoties uz sasniedzamajiem mērķiem, maksājuma lietderību un finanšu drošību, ievērojot normatīvo aktu prasības maksājumu un darījumu apliecinošo dokumentu izstrādāšanas un noformēšanas jomā.
(MK 16.07.2024. noteikumu Nr. 475 redakcijā)
40. Noslēguma maksājuma saņemšanai finansējuma saņēmējs iesniedz noslēguma maksājuma apmēra pamatojumu, kurā norāda informāciju par projekta mērķu sasniegšanu.
41. Kultūras ministrijas pienākumi:
41.1. sniegt sabiedrībai informāciju par investīcijas pasākuma ieviešanas progresu un rezultātiem;
41.2. Atveseļošanas fonda plāna īstenošanas progresa pusgada ziņojuma un maksājuma pieprasījuma sagatavošanai saskaņā ar normatīvajiem aktiem par Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna īstenošanas un uzraudzības kārtību sniegt informāciju Kohēzijas politikas fondu vadības informācijas sistēmā par investīcijas pasākuma īstenošanas progresu, ņemot vērā aģentūras ievadīto informāciju Kohēzijas politikas fondu vadības informācijas sistēmā.
42. Investīcijas pasākuma ietvaros aģentūra atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas nosaka Atveseļošanas fonda plāna īstenošanas un uzraudzības kārtību:
42.1. pieņem lēmumu par izmaksu atbilstību šiem noteikumiem un noslēgtajiem līgumiem par projekta īstenošanu;
42.2. pārliecinās par investīcijas pasākuma sasniedzamā mērķa un rādītāju izpildi pēc finansējuma saņēmēju iesniegtās informācijas Kohēzijas politikas fondu vadības informācijas sistēmā;
42.3. finansējuma saņēmēju līmenī izlases veidā nodrošina korupcijas, krāpšanas, interešu konflikta novēršanas principu pārbaudes saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2018. gada 18. jūlija Regulas (ES, Euratom) Nr. 2018/1046 par finanšu noteikumiem, ko piemēro Savienības vispārējam budžetam, ar kuru groza Regulas (ES) Nr. 1296/2013, (ES) Nr. 1301/2013, (ES) Nr. 1303/2013, (ES) Nr. 1304/2013, (ES) Nr. 1309/2013, (ES) Nr. 1316/2013, (ES) Nr. 223/2014, (ES) Nr. 283/2014 un Lēmumu Nr. 541/2014/ES un atceļ Regulu (ES, Euratom) Nr. 966/2012 (turpmāk – regula Nr. 2018/1046), 61. pantu, kā arī dubultfinansējuma riska novēršanas un sasniegto mērķu pamatojošās dokumentācijas pārbaudes izlases veidā, tai skaitā datu ticamības pārbaudes;
42.4. izveido projektu iesniegumu vērtēšanas komisiju un izvērtē projektu iesniedzēju iesniegtos projektu iesniegumus atbilstoši projektu iesniegumu vērtēšanas kritērijiem un šo noteikumu nosacījumiem;
42.5. noslēdz līgumus par projekta īstenošanu ar finansējuma saņēmējiem.
43. Finansējuma saņēmēja pienākumi:
43.1. rīkot atklātu gala labuma guvēju atlasi un izstrādāt gala labuma guvēju atlases nosacījumus, kas nosaka interešu konflikta riska izvērtēšanas un korupcijas jautājumu uzraudzības kārtību un rīcību, ja tiek konstatēts interešu konflikts vai dubultā finansējuma risks;
43.2. īstenojot atklātu, objektīvu un taisnīgu gala labuma guvēju atlasi, nodrošināt vienlīdzīgu sacensību starp gala labuma guvējiem;
43.3. vērtējot gala labuma guvējus, pārliecināties, ka tie atbilst visiem šo noteikumu nosacījumiem, un pārbaudīt gala labuma guvējus atbilstoši regulas Nr. 2018/1046 136. pantā minētajiem izslēgšanas kritērijiem;
43.4. izstrādāt katram gala labuma guvējam digitālās attīstības plānu un uzraudzīt, lai gala labuma guvējs sasniedz digitālās attīstības plānā paredzētos rādītājus;
43.5. slēgt rakstveida līgumu ar katru gala labuma guvēju par pušu pienākumiem, tiesībām un atbildību digitālās attīstības plāna mērķa un rādītāju sasniegšanā;
43.6. pēc tam kad noslēgts līgums par projekta īstenošanu, iesniegt iepirkuma plānu un plānoto maksājuma pieprasījumu grafiku Kohēzijas politikas fondu vadības informācijas sistēmā un, ja nepieciešams, tos aktualizēt;
43.7. nodrošināt datu ievadi Kohēzijas politikas fondu vadības informācijas sistēmā maksājuma pieprasījuma informācijas sagatavošanai ne retāk kā divas reizes gadā, iekļaujot izdevumu un sasniegto rādītāju pamatojošos dokumentus. Pēdējo maksājuma pieprasījumu iesniedz Kohēzijas politikas fondu vadības informācijas sistēmā līdz 2026. gada 30. jūnijam;
43.8. nodrošināt Eiropas Komisijas un Latvijas Republikas Atveseļošanas un noturības mehānisma īstenošanas un uzraudzības iestādēm piekļuvi ar projekta īstenošanu saistītajai informācijai un uzrādīt to Eiropas Komisijas un Latvijas Republikas Atveseļošanas un noturības mehānisma finansēšanas nolīgumā un normatīvajos aktos, kas nosaka Atveseļošanas fonda plāna īstenošanas un uzraudzības kārtību, minētajām iestādēm;
43.9. nodrošināt atsevišķu projekta izdevumu grāmatvedības uzskaiti saskaņā ar normatīvo aktu prasībām grāmatvedības jomā;
43.10. iepirkumu, kas nepieciešams projekta īstenošanai, veikt saskaņā ar normatīvajiem aktiem publisko iepirkumu jomā, īstenojot atklātu, pārredzamu, nediskriminējošu un konkurenci nodrošinošu konkursa procedūru. Atbalstāma ir vides prasību integrācija preču un pakalpojumu iepirkumos, kā arī vides pieejamības un izmantojamības nodrošināšana – zaļais publiskais iepirkums, inovāciju iepirkums un sociāli atbildīgs iepirkums;
43.11. nodrošināt informācijas un publicitātes pasākumus saskaņā ar regulas Nr. 2021/241 34. panta 2. punktu un Eiropas Komisijas un Latvijas Republikas Atveseļošanas un noturības mehānisma finansēšanas nolīguma 10. pantu;
43.12. uzkrāt dalībnieku datus par projektā sasniegto šo noteikumu 5.3.3. apakšpunktā minēto kopējo rādītāja vērtību;
43.13. nodrošināt datu uzkrāšanu par horizontālā principa "Vienlīdzība, iekļaušana, nediskriminācija un pamattiesību ievērošana" rādītāju "Objektu skaits, kuros Atveseļošanas fonda ieguldījumu rezultātā ir nodrošināta vides un informācijas pieejamība" (ja attiecināms);
43.14. nodrošināt, ka projekts un atbalstāmās darbības tiek īstenotas saskaņā ar regulas Nr. 2021/241 2. panta 6. punktu, ievērojot principu "Nenodarīt būtisku kaitējumu";
43.15. nodrošināt, ka projekta īstenošanas dokumenti, tai skaitā atzinumi, kas pamato noteikto rādītāju sasniegšanu, tiek glabāti visu projekta īstenošanas laiku un piecus gadus pēc pēdējā maksājuma dalībvalstij vai līdz 2031. gada 31. decembrim;
43.16. līdz projekta iesnieguma iesniegšanai izstrādāt iekšējās kontroles sistēmu korupcijas un krāpšanas novēršanas nosacījumu ievērošanai, kā arī interešu konflikta un dubultā finansējuma riska novēršanai, ietverot tajā:
43.16.1. pasākumus interešu konflikta riska kontrolei (preventīvus pasākumus un pasākumus, lai konstatētu interešu konflikta risku, tai skaitā paziņošanas procedūru un labošanas pasākumus), iekļaujot informāciju par interešu konflikta novēršanu saskaņā ar regulas Nr. 2018/1046 61. pantu;
43.16.2. krāpšanas un korupcijas risku novēršanas mehānismus;
43.16.3. iekšējās informācijas aprites un komunikācijas pasākumus par interešu konflikta, krāpšanas un korupcijas riska novēršanu;
43.16.4. ētikas kodeksu;
43.16.5. kārtību, kā darbiniekiem jārīkojas, ja tie vēlas ziņot par iespējamiem pārkāpumiem (tai skaitā iespējamām koruptīvām darbībām), iekļaujot pasākumus, lai nodrošinātu ziņotāja anonimitāti un aizsardzību;
43.16.6. pasākumus aizliegto vienošanos riska kontrolei;
43.16.7. dubultā finansējuma novēršanas mehānismu ar citiem finansēšanas avotiem, tai skaitā ar Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmu 2021.–2027. gadam, Eiropas Savienības struktūrfondu un Kohēzijas fonda 2014.–2020. gada plānošanas perioda darbības programmu "Izaugsme un nodarbinātība" un citiem ārvalstu finanšu instrumentiem;
43.16.8. ziņošanas mehānismu kompetentajām iestādēm par potenciāliem administratīviem vai kriminālpārkāpumiem.
(Grozīts ar MK 16.07.2024. noteikumiem Nr. 475)
43.1 Sadarbības partnera pienākumi:
43.11. nodrošināt interešu konflikta, korupcijas un krāpšanas un dubultfinansējuma nepieļaušanu projekta ietvaros;
43.12. iepirkumu, kas nepieciešams projekta īstenošanai, veikt saskaņā ar normatīvajiem aktiem publisko iepirkumu jomā, īstenojot atklātu, pārredzamu, nediskriminējošu un konkurenci nodrošinošu konkursa procedūru. Atbalstāma ir vides prasību integrācija preču un pakalpojumu iepirkumos, kā arī vides pieejamības un izmantojamības nodrošināšana – zaļais publiskais iepirkums, inovāciju iepirkums un sociāli atbildīgs iepirkums.
(MK 16.07.2024. noteikumu Nr. 475 redakcijā)
44. Aģentūrai investīcijas pasākuma ietvaros ir tiesības vienpusēji atkāpties no līguma par projekta īstenošanu jebkurā no šādiem gadījumiem:
44.1. finansējuma saņēmējs nepilda līgumu par projekta īstenošanu, tai skaitā netiek ievēroti projektā noteiktie termiņi vai ir iestājušies citi apstākļi, kas negatīvi ietekmē vai var ietekmēt investīcijas pasākuma mērķa vai noteikto rādītāju sasniegšanu;
44.2. finansējuma saņēmējs projekta īstenošanas laikā apzināti ir sniedzis nepatiesu informāciju;
44.3. citos gadījumos, ko paredz līgums par projekta īstenošanu.
(Nodaļa MK 16.07.2024. noteikumu Nr. 475 redakcijā)
45. Projekta iesniedzējam un tā sadarbības partnerim (turpmāk – de minimis atbalsta saņēmējs) šo noteikumu 15.1., 15.2., 15.3. un 15.5. apakšpunktā minētajām izmaksām aģentūra piešķir līdzfinansējumu kā de minimis atbalstu, ievērojot Eiropas Komisijas 2023. gada 13. decembra Regulas (ES) Nr. 2023/2831 par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam (turpmāk – Komisijas regula Nr. 2023/2831) nosacījumus.
(MK 16.07.2024. noteikumu Nr. 475 redakcijā)
46. Atbalsts šo noteikumu 15.4. apakšpunktā minēto izmaksu segšanai nav uzskatāms par komercdarbības atbalstu finansējuma saņēmējam un sadarbības partnerim, ja finansējuma saņēmējs vai sadarbības partneris nodrošina finansējuma saņēmēja noteikto auditorijas pētījumu risinājumu, informācijas un komunikācijas tehnoloģiju (iekārtas, programmatūra, licence) izstrādi, iegādi, atjaunošanu un modernizēšanu, piemērojot šo noteikumu 43.10. vai 43.12. apakšpunktā minēto procedūru. Šo noteikumu 15.4. apakšpunktā plānotās darbības rezultātā iegūtais produkts vai pakalpojums būs galalietotāju īpašumā un nepaliks finansējuma saņēmēja vai tā sadarbības partnera rīcībā atkārtotai izmantošanai.
(MK 16.07.2024. noteikumu Nr. 475 redakcijā)
47. Aģentūra veic atbalsta pretendenta izvērtēšanu atbilstoši Komisijas regulas Nr. 2023/2831 nosacījumiem uz atbalsta piešķiršanas brīdi.
(MK 16.07.2024. noteikumu Nr. 475 redakcijā)
48. De minimis atbalstu uzskata par piešķirtu ar dienu, kad aģentūra pieņēmusi lēmumu par līdzfinansējuma piešķiršanu.
(MK 16.07.2024. noteikumu Nr. 475 redakcijā)
49. Piešķirot de minimis atbalstu, aģentūra pārbauda, vai plānotais de minimis atbalsts kopā ar iepriekšējos trijos gados, skaitot no atbalsta piešķiršanas dienas, piešķirto de minimis atbalstu viena vienota uzņēmuma līmenī nepārsniedz Komisijas regulas Nr. 2023/2831 3. panta 2. punktā noteikto maksimālo de minimis atbalsta apmēru. Viens vienots uzņēmums ir uzņēmums, kas atbilst Komisijas regulas Nr. 2023/2831 2. panta 2. punkta nosacījumiem.
(MK 16.07.2024. noteikumu Nr. 475 redakcijā)
50. De minimis atbalstu saskaņā ar Komisijas regulu Nr. 2023/2831 piešķir, ievērojot Komisijas regulas Nr. 2023/2831 1. panta 1. punktā minētos nozaru un darbību ierobežojumus.
(MK 16.07.2024. noteikumu Nr. 475 redakcijā)
51. Ja atbalsta pretendents vienlaikus darbojas vienā vai vairākās Komisijas regulas Nr. 2023/2831 1. panta 1. punkta "a", "b", "c" un "d" apakšpunktā minētajās nozarēs, atbalstu drīkst piešķirt tikai tad, ja atbalsta pretendents nodrošina šo nozaru darbību vai uzskaites nodalīšanu, lai saskaņā ar Komisijas regulas Nr. 2023/2831 1. panta 2. punktu darbības izslēgtajās nozarēs negūst labumu no de minimis atbalsta, ko piešķir saskaņā ar šiem noteikumiem.
(MK 16.07.2024. noteikumu Nr. 475 redakcijā)
52. Šo noteikumu ietvaros piešķirto de minimis atbalstu drīkst kumulēt ar citu de minimis atbalstu, tai skaitā attiecībā uz vienām un tām pašām attiecināmajām izmaksām, līdz Komisijas regulas Nr. 2023/2831 3. panta 2. punktā noteiktajam attiecīgajam robežlielumam, kā arī drīkst kumulēt ar citu komercdarbības atbalstu, tai skaitā attiecībā uz vienām un tām pašām attiecināmajām izmaksām, ja netiek pārsniegta attiecīgā maksimālā atbalsta intensitāte vai atbalsta summa, kāda noteikta komercdarbības atbalsta programmā, ad-hoc lēmumā vai Eiropas Komisijas lēmumā. De minimis atbalstu ar citu de minimis atbalstu par vienām un tām pašām izmaksām var apvienot, ja pēc atbalstu apvienošanas atbalsta vienībai vai izmaksu pozīcijai attiecīgā maksimālā atbalsta intensitāte nepārsniedz 100 %.
(MK 16.07.2024. noteikumu Nr. 475 redakcijā)
53. Lai nodrošinātu kumulācijas prasību ievērošanu, ja par vienām un tām pašām projekta attiecināmajām izmaksām tiek piešķirts atbalsts vairāku komercdarbības atbalsta programmu ietvaros, atbalsta saņēmējs iesniedz informāciju par plānoto un piešķirto atbalstu, tai skaitā par tām pašām attiecināmajām izmaksām, norādot atbalsta piešķiršanas datumu (tai skaitā plānoto atbalsta piešķiršanas datumu), atbalsta intensitāti, atbalsta sniedzēju, atbalsta pasākumu vai investīciju un plānoto vai piešķirto atbalsta summu.
(MK 16.07.2024. noteikumu Nr. 475 redakcijā)
54. Aģentūra kā atbalsta sniedzējs uzglabā visus ar de minimis atbalsta piešķiršanu saistītos datus 10 gadus, sākot no dienas, kad saskaņā ar šiem noteikumiem piešķirts pēdējais de minimis atbalsts, savukārt de minimis atbalsta saņēmējs uzglabā visus ar de minimis atbalsta piešķiršanu saistītos datus 10 gadus no de minimis atbalsta piešķiršanas dienas.
(MK 16.07.2024. noteikumu Nr. 475 redakcijā)
55. De minimis atbalsta piešķiršana un uzskaite tiek veikta saskaņā ar normatīvajiem aktiem par de minimis atbalsta uzskaites un piešķiršanas kārtību.
(MK 16.07.2024. noteikumu Nr. 475 redakcijā)
56. Ja tiek pārkāpti Komisijas regulas Nr. 2023/2831 nosacījumi, de minimis atbalsta saņēmējam ir pienākums atmaksāt aģentūrai šo noteikumu ietvaros saņemto nelikumīgo de minimis atbalstu kopā ar procentiem no līdzekļiem, kas ir brīvi no komercdarbības atbalsta, atbilstoši Komercdarbības atbalsta kontroles likuma IV vai V nodaļas nosacījumiem.
(MK 16.07.2024. noteikumu Nr. 475 redakcijā)
57. Lēmumu par de minimis atbalsta piešķiršanu šo noteikumu ietvaros var pieņemt līdz Komisijas regulas Nr. 2023/2831 7. panta 3. punktā un 8. pantā noteiktajam termiņam.
(MK 16.07.2024. noteikumu Nr. 475 redakcijā)
(Pielikums MK 16.07.2024. noteikumu Nr. 475 redakcijā)
1. IZSLĒGŠANAS KRITĒRIJI | Kritērija ietekme uz lēmuma pieņemšanu (N1) | |
Projekta iesniedzējs un sadarbības partneris, ja tāds projektā ir piesaistīts, uz projekta iesniegšanas vai atbalsta piešķiršanas brīdi neatrodas šādā izslēgšanas situācijā: | ||
1.1. | uz projekta iesniedzēju un sadarbības partneri (ja attiecināms) nav attiecināms neviens no regulas Nr. 2018/10462 136. panta "Izslēgšanas kritēriji un lēmumi par izslēgšanu" 1. un 4. punktā noteiktajiem izslēgšanas kritērijiem | N |
1.2. | projekta iesniedzējs un sadarbības partneris (ja attiecināms) neatbilst Starptautisko un Latvijas Republikas nacionālo sankciju likuma 11.2 panta pirmajā daļā noteiktajām pazīmēm | N |
ATBILSTĪBAS KRITĒRIJI | Kritērija ietekme uz lēmuma pieņemšanu (P3) | |
2. VISPĀRĪGIE ATBILSTĪBAS KRITĒRIJI | ||
2.1. | Projekta mērķis atbilst šajos noteikumos minētajiem mērķiem un sekmē to sasniegšanu | P |
2.2. | Projektā plānotās darbības un attiecināmās izmaksas ir precīzi noteiktas, izmērāmas un sekmē projekta mērķu sasniegšanu | P |
2.3. | Projekta iesniedzējs un sadarbības partneris (ja attiecināms) ir juridiska persona vai juridisku personu apvienība, kas katra atsevišķi vismaz divus gadus pirms projekta iesniegšanas ir reģistrēta Latvijas Republikas Uzņēmumu reģistrā vai Izglītības iestāžu reģistrā | N |
2.4. | Projekta iesniedzējam un sadarbības partnerim (ja attiecināms) saskaņā ar Valsts ieņēmumu dienesta administrēto nodokļu (nodevu) parādnieku datubāzē pieejamo informāciju nav nodokļu vai nodevu parādu, tai skaitā valsts sociālās apdrošināšanas obligāto iemaksu parādu, kas kopsummā pārsniedz 150 euro, vai pielikumā ir iesniegts parāda samaksas termiņa pagarinājums, vienošanās par labprātīgu nodokļu samaksu vai vienošanās līgums, saskaņā ar likuma "Par nodokļiem un nodevām" 24. panta pirmo daļu | P |
2.5. | Projekta iesnieguma finanšu aprēķins izstrādāts aritmētiski precīzi | P |
2.6. | Projekta kopējās attiecināmās izmaksas un izmaksu pozīcijas atbilst šiem noteikumiem, tās ir tieši saistītas ar projekta ietvaros veiktajām darbībām, samērīgas, pamatotas, kā arī ir ievēroti saimnieciskuma, lietderības un efektivitātes principi | P |
2.7. | Investīciju projektā plānoto darbību īstenošanas laiks nepārsniedz piešķiramajam atbalstam noteikto maksimālo īstenošanas laiku | P |
2.8. | Projekta iesniedzējs izpilda nepieciešamās prasības principa "Nenodarīt būtisku kaitējumu" ievērošanai | P |
2.9. | Projekta iesniegumā ir ietverta informācija, kas apliecina dubultā finansējuma neesību un plānoto demarkāciju vai sinerģiju ar projekta iesniedzēja īstenoto (jau pabeigto) vai īstenošanā esošo projektu atbalsta pasākumiem vai citu subjektu īstenotiem projektiem vai atbalsta pasākumiem | P |
2.10. | Projekta iesniegumā plānotie publicitātes un informācijas izplatīšanas pasākumi atbilst regulas Nr. 2021/2414 34. pantam un Eiropas Komisijas un Latvijas Republikas Atveseļošanas un noturības mehānisma finansēšanas nolīguma 10. pantam | P |
2.11. | Projekta iesniedzējs un sadarbības partneris (ja attiecināms) atbilst šajos noteikumos noteiktajiem de minimis atbalsta nosacījumiem | P |
3. PROJEKTA SPECIFISKIE ATBILSTĪBAS KRITĒRIJI | Kritērija ietekme uz lēmuma pieņemšanu (P; N/A) | |
3.1. | Projekta iesniedzējam un sadarbības partnerim (ja attiecināms) ir pietiekami cilvēkresursi projekta administrēšanai un nepieciešamā finanšu kapacitāte projekta īstenošanai | P |
3.2. | Projekta iesniegumam ir pievienota kompetenču centra darbības stratēģija, apliecinājums, ka projekta iesniedzējs ir izveidojis iekšējās kontroles sistēmu korupcijas un interešu konflikta riska novēršanai, un procedūras apraksts, kā tiks īstenota atklāta gala labuma guvēju atlase | N |
4. KVALITĀTES KRITĒRIJI | Vērtēšanas sistēma | |
4.1. | Projekta iesniedzēja un sadarbības partnera (ja attiecināms) pēdējo divu gadu laikā īstenoto mediju nozares speciālistu apmācību izmaksas | Projekta iesniedzējs un sadarbības partneris (ja attiecināms) kā uzņēmums pēdējo divu gadu laikā ir īstenojis mediju nozares speciālistu apmācības, kuru izmaksu kopsumma attiecībā pret iesniegtajā projekta iesniegumā plānotajām kopējām izmaksām ir: • vismaz 85 % – 3 punkti; • no 50 % līdz 84,9 % – 2 punkti; • no 30 % līdz 49,9 % – 1 punkts; • mazāka par 30 % – 0 punktu. Minimālais punktu skaits kritērijā – 0 punktu |
4.2. | Projekta iesniegumā plānotais mediju nozares saimnieciskās darbības veicēju (gala labuma guvēju) skaits, ar ko plānots noslēgt līgumus par mediju nozares speciālistu apmācībām | Projekta iesniegumā plānotais mediju nozares saimnieciskās darbības veicēju skaits, ar ko plānots noslēgt līgumus par nozares speciālistu apmācībām: • vismaz 21 – 4 punkti; • no 16 līdz 20 – 3 punkti; • no 10 līdz 15 – 2 punkti; • mazāk par 10 – 0 punktu. Minimālais punktu skaits kritērijā – 2 punkti |
4.3. | Mediju nozares speciālistu skaits, kuriem plānots nodrošināt mācības digitālās kompetences un zināšanu pilnveidošanai | Mediju nozares speciālistu skaits, kuriem plānots nodrošināt mācības digitālās kompetences un zināšanu pilnveidošanai: • vairāk par 200 – 4 punkti; • no 151 līdz 200 – 3 punkti; • 100 līdz 150 – 2 punkti; • mazāk par 100 – 0 punktu. Minimālais punktu skaits kritērijā – 2 punkti |
4.4. | Projekta iesniedzēja paša vai projekta iesniedzēja kopā ar sadarbības partneri pieredze kompetenču centra darbības stratēģijas īstenošanas jomās: 4.4.1. informācijas tehnoloģijas; 4.4.2. izglītība; 4.4.3. medijpratība; 4.4.4. mentorings, konsultēšana | Kompetenču centra darbības stratēģija apliecina projekta iesniedzēja paša vai projekta iesniedzēja kopā ar sadarbības partneri pieredzi informācijas tehnoloģijas, izglītības, medijpratības, mentoringa un konsultēšanas jomā, attiecīgi projekta iesniedzējs vai projekta iesniedzējs kopā ar sadarbības partneri var apliecināt, ka darbojies visās nosauktajās jomās: • vismaz 5 gadus – 5 punkti; • no 2 līdz 5 gadiem – 3 punkti; • mazāk nekā 2 gadus – 0 punktu. Minimālais punktu skaits kritērijā – 3 punkti |
4.5. | Kompetenču centra darbības stratēģijas saturs apliecina projekta iesniedzēja izpratni par plānoto mediju nozares uzņēmumu attīstības veicināšanu, vērtējot šādus kritērijus: 4.5.1. kompetenču paaugstināšanas vajadzību noteikšana un īstenošanas kārtība; 4.5.2. digitālās kompetences un zināšanu pilnveidošanas programmas izveides un darbības principi; 4.5.3. gala labuma guvēju uzņēmumu attīstības posmi, tai skaitā mediju uzņēmuma biznesa modeļa uzlabošanas process un digitālo produktu, pakalpojumu un lietojumprogrammu ieviešanas posms; 4.5.4. gala labuma guvēju darbības rezultātu izvērtēšanas kritēriji, lai novērtētu, vai investīciju pasākuma mērķis ir sasniegts | Kompetenču centra darbības stratēģijā norādītā informācija apliecina projekta iesniedzēja izpratni un zināšanas par plānoto mediju nozares uzņēmumu attīstības veicināšanu atbilstoši šā pielikuma 4.5.1., 4.5.2., 4.5.3. un 4.5.4. apakšpunktā minētajiem kritērijiem: • atbilstoši 4 kritērijiem – 7 punkti; • atbilstoši 3 kritērijiem – 5 punkti; • atbilstoši 2 kritērijiem – 3 punkti; • atbilstoši 1 kritērijam – 1 punkts; • nevienā no kritērijiem – 0 punktu. Minimālais punktu skaits kritērijā – 1 punkts |
4.6. | Kompetenču centra darbības stratēģijas saturs apliecina plānoto projekta ietekmi uz gala labuma guvēju konkurētspējas paaugstināšanu atbilstoši šādiem kritērijiem: 4.6.1. gala labuma guvēju uzņēmumu produktivitātes pieaugums; 4.6.2. gala labuma guvēju uzņēmumu radītie jaunie digitālie produkti, pakalpojumi un lietojumprogrammas; 4.6.3. gala labuma guvēju uzņēmumu auditorijas paplašināšana | Kompetenču centra darbības stratēģijā ir aprakstīti veicamie pasākumi un ietekme uz gala labuma guvēju konkurētspējas paaugstināšanu, kas pamatota ar reāliem, izmērāmiem un kvantitatīviem datiem (tai skaitā auditorijas pētījumiem un mērījumiem nozares griezumā), iekšējo ražošanas procesu mērījumu principiem un nozares attīstības izaicinājumiem atbilstoši šā pielikuma 4.6.1., 4.6.2. un 4.6.3. apakšpunktā minētajiem kritērijiem: • atbilstoši 3 kritērijiem – 6 punkti; • atbilstoši 2 kritērijiem – 4 punkti; • atbilstoši 1 kritērijam – 2 punkti; • plānotie pasākumi un ietekme nav aprakstīta vai nav pamatota ar izmērāmiem kvantitatīviem datiem un nozares attīstības izaicinājumiem – 0 punktu. Minimālais punktu skaits kritērijā – 2 punkti |
Projekta kopējais minimālais un maksimālais punktu skaits5 | Minimālais punktu skaits – 10 Maksimālais punktu skaits – 29 | |
Piezīmes. 1 Projekta iesniegumu noraida, ja kādā no kritērijiem vērtējums ir "Jā". 2 Eiropas Parlamenta un Padomes 2018. gada 18. jūlija Regula (ES, Euratom) Nr. 2018/1046 par finanšu noteikumiem, ko piemēro Savienības vispārējam budžetam, ar kuru groza Regulas (ES) Nr. 1296/2013, (ES) Nr. 1301/2013, (ES) Nr. 1303/2013, (ES) Nr. 1304/2013, (ES) Nr. 1309/2013, (ES) Nr. 1316/2013, (ES) Nr. 223/2014, (ES) Nr. 283/2014 un Lēmumu Nr. 541/2014/ES un atceļ Regulu (ES, Euratom) Nr. 966/2012. 3 Ja projekta iesniegums neatbilst kritērijam, Centrālā finanšu un līgumu aģentūra pieņem lēmumu par projekta iesnieguma apstiprināšanu ar nosacījumu. 4 Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 12. februāra Regula (ES) Nr. 2021/241, ar ko izveido Atveseļošanas un noturības mehānismu. 5 Projekta iesniegumu noraida, ja: • projekta iesniegums neatbilst izslēgšanas kritērijam vai kādam no neprecizējamiem atbilstības kritērijiem; • kādā no projekta iesnieguma kvalitātes vērtēšanas kritērijiem nav saņemts minimālais punktu skaits; • nav saņemts kopējais minimālais punktu skaits projekta iesnieguma kvalitātes vērtēšanas kritēriju kopvērtējumā. |