1. Saistošie noteikumi (turpmāk – noteikumi) nosaka Dobeles novada pašvaldības (turpmāk- Pašvaldība) brīvprātīgās iniciatīvas pabalstu veidus, apmēru, pieprasīšanas, piešķiršanas un izmaksas kārtību.
2. Noteikumu izpratnē brīvprātīgās iniciatīvas pabalsti (turpmāk – Pabalsts) ir Pašvaldības pabalsti, kurus piešķir, neizvērtējot mājsaimniecības materiālo situāciju, lai nodrošinātu materiālo atbalstu noteiktai iedzīvotāju mērķa grupai vai personai svarīgos dzīves periodos, vai personas aktuālās problēmas risināšanai, izņemot noteikumu 4.7. apakšpunktā minēto pabalstu.
3. Pabalstu piešķir personai, kura savu pamata dzīvesvietu deklarējusi Pašvaldības administratīvajā teritorijā, izņemot 49.1. apakšpunktā noteikto.
4. Pašvaldībā ir šādi Pabalsta veidi:
4.1. pabalsts bērna piedzimšanas gadījumā;
4.2. pabalsts kāzu jubilejā;
4.3. pabalsts dzīves jubilejā;
4.4. pabalsts politiski represētajām personām un nacionālās pretošanās kustības dalībniekiem;
4.5. pabalsts Černobiļas atomelektrostacijas avārijas seku likvidēšanas dalībniekam;
4.6. apbedīšanas pabalsts;
4.7. pabalsts sociālās rehabilitācijas plāna mērķu sasniegšanai;
4.8. pabalsts aizgādnībā esošu personu aizgādņiem;
4.9. Ziemassvētku pabalsts.
5. Pabalstu bērna piedzimšanas gadījumā piešķir par bērnu, kura pirmreizējā dzīvesvieta deklarēta Pašvaldības administratīvajā teritorijā un vismaz viena vecāka pamata dzīvesvieta ir deklarēta Pašvaldības administratīvajā teritorijā.
6. Pabalstu bērna piedzimšanas gadījumā piešķir šādā apmērā:
6.1. 200,00 euro, ja vienās dzemdībās piedzimst viens bērns;
6.2. 600,00 euro, ja vienās dzemdībās piedzimst divi bērni;
6.3. 1000,00 euro, ja vienās dzemdībās piedzimst trīs bērni;
6.4. gadījumos, kad vienās dzemdībās piedzimst četri un vairāk bērni, pabalsta apmēru nosaka Dobeles novada dome ar lēmumu.
7. Pabalstu piešķir vienam no bērna vecākiem vai personai, kura ir iecelta par bērna aizbildni. Pabalstu personai, kura iecelta par bērna aizbildni, ir tiesības saņemt, ja šo pabalstu iepriekš nav saņēmis bērna vecāks.
8. Lai saņemtu pabalstu, tā pieprasītājs iesniedz iesniegumu Dobeles novada Dzimtsarakstu nodaļā (turpmāk – Dzimtsarakstu nodaļa). Ja bērna dzimšanas fakts reģistrēts ārvalsts institūcijā, iesniegumam ir jāpievieno ārvalsts institūcijas izdots dokuments, ievērojot Dokumentu legalizācijas likumā un Valsts valodas likumā noteiktās prasības attiecībā uz dokumentu legalizāciju un valsts valodas lietojumu.
10. Lēmumu par Pabalsta piešķiršanu vai atteikumu to piešķirt pieņem Dzimtsarakstu nodaļas vadītājs piecu darba dienu laikā no iesnieguma saņemšanas brīža.
11. Pabalstu pārskaita uz pieprasītāja iesniegumā norādīto kredītiestādes norēķinu kontu vai pasta norēķinu sistēmas kontu.
12. Pabalstu nepiešķir, ja bērns ievietots ilgstošas sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas institūcijā.
13. Pabalsts 100,00 euroapmērā tiek piešķirts laulātajiem pāriem kopdzīves 50 gadu (Zelta kāzas), 60 gadu (Dimanta kāzas), 70 gadu (Briljanta kāzu) jubilejā, kuri informē Dzimtsarakstu nodaļu par Zelta, Dimanta vai Briljanta kāzu jubileju.
14. Pabalsta saņemšanai laulātie iesniedz Dzimtsarakstu nodaļā iesniegumu ne vēlāk kā mēnesi pēc Zelta, Dimanta vai Briljanta kāzu jubilejas datuma.
16. Pabalstu pārskaita uz laulāto iesniegumā norādīto kredītiestādes norēķinu kontu vai pasta norēķinu sistēmas kontu.
17. Pabalstu piešķir personai šādā apmērā:
17.1. 50,00 euro 90 un 95 gadu dzīves jubilejā;
17.2. 100,00 euro 100 gadu dzīves jubilejā.
21. Pabalsts 60,00 euro apmērā tiek piešķirts politiski represētajām personām un nacionālās pretošanās kustības dalībniekiem un tiek izmaksāts reizi gadā novembra mēnesī.
22. Pabalsta saņēmēju sarakstu katru kalendāra gadu līdz 5. novembrim sagatavo Dzimtsarakstu nodaļa, pamatojoties uz Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldes sniegto informāciju par Pašvaldības administratīvajā teritorijā deklarētajām personām.
23. Ja personai ir tiesības saņemt pabalstu, bet tā nav iekļauta sarakstā, tad persona pabalstu pieprasa Dzimtsarakstu nodaļā, iesniedzot iesniegumu ne vēlāk kā līdz kalendārā gada 10. decembrim.
25. Pabalstu pārskaita uz pieprasītāja iesniegumā norādīto kredītiestādes norēķinu kontu vai pasta norēķinu sistēmas kontu.
26. Pabalsts 60,00 euro apmērā tiek piešķirts Černobiļas atomelektrostacijas avārijas seku likvidēšanas dalībniekam un izmaksāts reizi gadā aprīļa mēnesī.
27. Pabalsta saņemšanai persona iesniedz Dzimtsarakstu nodaļā iesniegumu, uzrādot Černobiļas atomelektrostacijas avārijas seku likvidēšanas dalībnieka apliecību.
29. Pabalstu pārskaita uz pieprasītāja iesniegumā norādīto kredītiestādes norēķinu kontu vai pasta norēķinu sistēmas kontu mēneša laikā pēc iesnieguma saņemšanas.
30. Apbedīšanas pabalstu ir tiesības saņemt personai, kura uzņēmusies apbedīšanu, ja mirusi persona, kuras pēdējā deklarētā dzīvesvieta bija Pašvaldībā un Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūra (turpmāk – VSAA) nav piešķīrusi apbedīšanas pabalstu vai piešķīrusi pabalstu, kas ir mazāks par 430,00 euro.
31. Apbedīšanas pabalsts tiek piešķirts ne vairāk kā 430,00 euro apmērā apbedīšanas izdevumu segšanai. Apbedīšanas pabalsts tiek izmaksāts tādā apmērā, lai segtu starpību starp VSAA piešķirto pabalstu un šajā punktā noteikto apbedīšanas pabalsta maksimālo apmēru.
33. Lēmumu par Pabalsta piešķiršanu vai atteikumu to piešķirt pieņem Dzimtsarakstu nodaļas vadītājs piecu darba dienu laikā no iesnieguma saņemšanas brīža.
34. Pabalstu pārskaita uz personas, kura uzņēmusies apbedīšanu, kredītiestādes norēķinu kontu vai pasta norēķinu sistēmas kontu.
35. Pabalstu sociālās rehabilitācijas plāna mērķu sasniegšanai piešķir personai (mājsaimniecībai), kurai nepieciešama sociālā rehabilitācija un kura ir izmantojusi iespēju saņemt normatīvajos dokumentos noteiktos valsts apmaksātos pakalpojumus un palīdzību.
36. Pabalstu ir tiesības saņemt personai (mājsaimniecībai), kura ir deklarējusi pamata dzīvesvietu un dzīvo Pašvaldības administratīvajā teritorijā, un sociālā darbinieka izvērtējumā ir konstatēts, ka ir nepieciešams veicināt personas (mājsaimniecības) sociālās funkcionēšanas spējas un pastāv kāds no šādiem apstākļiem:
36.1. ir konstatētas personas (mājsaimniecības) sociālās funkcionēšanas grūtības;
36.2. personai (mājsaimniecībai) nav ienākumu un tā nespēj segt izdevumus par dokumentiem, kuru neesamības dēļ persona nevar realizēt savas sociālās tiesības.
37. Pabalsta piešķiršanas pamats ir personas iesniegums, Dobeles novada Sociālā dienesta (turpmāk – Sociālais dienests) sociālā darbinieka sniegtais izvērtējums, sastādītais individuālais sociālās rehabilitācijas plāns un citi sociālās funkcionēšanas grūtības pamatojošie dokumenti, ja nepieciešams – tāme vai aprēķins.
38. Sociālais darbinieks izvērtē personas (mājsaimniecības) individuālās vajadzības un resursus un sastāda individuālās rehabilitācijas plānu personai, par kuru tiek pieprasīts pabalsts.
39. Sociālajam darbiniekam ir tiesības pieprasīt papildu dokumentus, kas nepieciešami personas (mājsaimniecības) sociālās funkcionēšanas, vajadzību vai resursu izvērtējuma veikšanai.
40. Pabalsta apmērs ir ne vairāk kā 300,00 euro vienai personai mājsaimniecībā kalendāra gadā rehabilitācijas plānā ietverto uzdevumu un sagaidāmo rezultātu īstenošanai vai sociālās situācijas risināšanai.
41. Lēmumu par pabalsta piešķiršanu vai atteikumu to piešķirt pieņem Sociālā dienesta vadītāja izveidota komisija desmit darba dienu laikā no iesnieguma un visu nepieciešamo dokumentu saņemšanas dienas.
42. Pabalsts tiek pārskaitīts pakalpojumu sniedzējiem vai preču piegādātājiem atbilstoši iesniegtajiem rēķiniem vai uz pieprasītāja iesniegumā norādīto kredītiestādes norēķinu kontu, vai pasta norēķinu sistēmas kontu.
43. Tiesības saņemt pabalstu ir aizgādnim vai pagaidu aizgādnim par aizgādnībā esošu personu, ja izpildās vismaz viens no šādiem nosacījumiem:
43.1. aizgādnībā esošās personas deklarētā dzīvesvieta ir Pašvaldības administratīvajā teritorijā un aizgādni vai pagaidu aizgādni ir iecēlusi Dobeles novada bāriņtiesa (turpmāk – Bāriņtiesa);
43.2. līdz aizgādnībā esošās personas ievietošanai ilgstošas sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas institūcijā citā administratīvajā teritorijā deklarētā dzīvesvieta bijusi Pašvaldības administratīvajā teritorijā un aizgādni vai pagaidu aizgādni iecēlusi Bāriņtiesa.
44. Pabalsta apmērs ir 50,00 euro mēnesī neatkarīgi no aizgādņu skaita par vienu aizgādnībā esošo personu.
45. Pabalstu aizgādnis vai pagaidu aizgādnis var pieprasīt 6 mēnešu laikā no tiesību rašanās dienas, iesniedzot iesniegumu Bāriņtiesā.
46. Pabalsts netiek piešķirts aizgādnim vai pagaidu aizgādnim, kas ir aizgādnībā esošas personas laulātais, vecāks vai bērns.
47. Pabalsts netiek piešķirts aizgādnim vai pagaidu aizgādnim, ja tas tiek saņemts ar citas pašvaldības lēmumu.
48. Lēmumu par pabalsta piešķiršanu pieņem Bāriņtiesas priekšsēdētājs trīsdesmit dienu laikā no iesnieguma saņemšanas brīža.
49. Pabalsts tiek piešķirts:
49.1. pirmsskolas un 1.–4. klašu izglītojamajiem, kuri mācās Pašvaldības izglītības iestādēs, neatkarīgi no deklarētās dzīvesvietas. Pabalstu piešķir Dobeles novada Izglītības pārvalde (turpmāk – Izglītības pārvalde) saskaņā ar tās sagatavotiem sarakstiem un Iedzīvotāju reģistra sniegtajām ziņām;
49.2. pirmsskolas vecuma bērniem, kuri neapmeklē Pašvaldības pirmsskolas izglītības iestādes/grupas. Pabalstu piešķir Dobeles novada Kultūras pārvalde saskaņā ar Izglītības pārvaldes sagatavotiem sarakstiem un Iedzīvotāju reģistra sniegtajām ziņām;
49.3. vientuļai pensijas vecuma personai. Pabalstu piešķir Sociālais dienests saskaņā ar tā sagatavotiem sarakstiem un Iedzīvotāju reģistra sniegtajām ziņām.
50. Pabalstu līdz 6 (seši) euro apmērā mantas (saldumu paciņas) veidā 49.1. un 49.2. apakšpunktā minētajām personām katru gadu piešķir un pasniedz mantiskā veidā Pašvaldības Ziemassvētku pasākumos, 49.3. apakšpunktā minētajām personām saldumu paciņa tiek pasniegta dzīvesvietā.
51. Dzimtsarakstu nodaļas vadītāja, Bāriņtiesas priekšsēdētāja vai Sociālā dienesta pieņemtos lēmumus var apstrīdēt Dobeles novada domē Administratīvā procesa likumā noteiktajā kārtībā.
52. Dobeles novada domes lēmumu var pārsūdzēt Administratīvajā rajona tiesā Administratīvā procesa likumā noteiktajā kārtībā.
53. Atzīt par spēku zaudējušiem Dobeles novada domes 2021. gada 29. decembra saistošos noteikumus Nr. 11 "Par Dobeles novada pašvaldības brīvprātīgās iniciatīvas pabalstiem".
Paskaidrojuma raksta sadaļa | Norādāmā informācija |
1. Mērķis un nepieciešamības pamatojums | 2021. gada 29. decembrī Dobeles novada dome apstiprināja saistošos noteikumus Nr. 11 "Par Dobeles novada pašvaldības brīvprātīgās iniciatīvas pabalstiem", kuru izdošanas tiesiskais pamats bija likuma "Par pašvaldībām" 43. panta trešā daļa. 2023. gada 1. janvārī stājās spēkā Pašvaldību likums, līdz ar to saistošie noteikumi "Par Dobeles novada pašvaldības brīvprātīgās iniciatīvas pabalstiem" jāizdod par jaunu, jo ir mainījusies tiesību norma, kura paredz domes tiesības izdot saistošos noteikumus, lai nodrošinātu pašvaldības autonomo funkciju un brīvprātīgo iniciatīvu izpildi, ievērojot likumos vai Ministru kabineta noteikumos paredzēto funkciju izpildes kārtību. |
2. Fiskālā ietekme uz pašvaldības budžetu | Fiskālās ietekmes prognoze: Papildu budžeta līdzekļi nav nepieciešami. |
3. Sociālā ietekme, ietekme uz vidi, iedzīvotāju veselību, uzņēmējdarbības vidi pašvaldības teritorijā, kā arī plānotā regulējuma ietekme uz konkurenci | Saistošie noteikumi neatstās ietekmi uz vidi, uzņēmējdarbības vidi pašvaldības teritorijā, kā arī plānotā regulējuma ietekmi uz konkurenci. |
4. Ietekme uz administratīvajām procedūrām un to izmaksām | Kontroli par noteikumu izpildi savas kompetences ietvaros nodrošina Dzimtsarakstu nodaļa, Dobeles novada bāriņtiesa, Dobeles novada Sociālais dienests, Dobeles novada Izglītības pārvalde. Papildu administratīvās procedūras nav paredzētas. Dzimtsarakstu nodaļas vadītāja, Bāriņtiesas priekšsēdētāja, Sociālā dienesta pieņemtos lēmumus var apstrīdēt Dobeles novada domē Administratīvā procesa likumā noteiktajā kārtībā. Nav paredzētas papildu administratīvo procedūru izmaksas. Izsludinātie noteikumi tiks publicēti oficiālajā izdevumā "Latvijas Vēstnesis". Noteikumi tiks publicēti pašvaldības informatīvajā izdevumā un oficiālajā pašvaldības tīmekļvietnē, vienlaikus nodrošinot atbilstību oficiālajai publikācijai, norādot atsauci uz oficiālo publikāciju atbilstoši Pašvaldību likuma 47. panta astotajai daļai. |
5. Ietekme uz pašvaldības funkcijām un cilvēkresursiem | Saistošie noteikumi neparedz iesaistīt papildu cilvēkresursus un tiks īstenoti esošo cilvēkresursu ietvaros. |
6. Informācija par izpildes nodrošināšanu | Saistošo noteikumu izpildi nodrošinās Dzimtsarakstu nodaļa, Dobeles novada bāriņtiesa, Dobeles novada Sociālais dienests, Dobeles novada Izglītības pārvalde. |
7. Prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem, ko sniedz mērķa sasniegšana | Pašvaldības izraudzītie līdzekļi ir piemēroti leģitīmā mērķa sasniegšanai, un tās rīcība ir atbilstoša. |
8. Izstrādes gaitā veiktās konsultācijas ar privātpersonām un institūcijām | 8.1. Noteikumu izstrādes procesā notikušas konsultācijas ar to izpildes nodrošināšanā iesaistītajām institūcijām. 8.2. Sabiedrības līdzdalības veids – informācijas publicēšana pašvaldības tīmekļvietnē un iesniegto priekšlikumu izvērtēšana. 8.3. Noteikumu projekts publicēts pašvaldības tīmekļvietnē www.dobele.lv no 2024. gada 11. janvāra līdz 2024. gada 25. janvārim. 8.4. Publicēšanas laikā par noteikumu projektu netika saņemts sabiedrības viedoklis. |