1. Saistošie noteikumi (turpmāk – noteikumi) nosaka kārtību, kādā Rīgas valstspilsētas pašvaldība (turpmāk – pašvaldība) nodrošina ēdināšanas pakalpojumu un zupas virtuves pakalpojumu, kā arī personas, kurām ir tiesības saņemt ēdināšanas pakalpojumu un zupas virtuves pakalpojumu (turpmāk – pakalpojumi).
2. Ēdināšanas pakalpojuma mērķis ir sniegt atbalstu pamatvajadzības – ēdiena – nodrošināšanā pašvaldības administratīvajā teritorijā dzīvesvietu deklarējušiem iedzīvotājiem.
3. Zupas virtuves pakalpojuma mērķis ir sniegt atbalstu pamatvajadzības – ēdiena – nodrošināšanā personām bez noteiktas dzīvesvietas, kā arī citiem trūkumcietējiem.
4. Pakalpojumi tiek sniegti pašvaldības administratīvajā teritorijā. Informāciju par pakalpojumu sniegšanas vietām un darba laiku publicē Rīgas domes Labklājības departamenta tīmekļvietnē www.ld.riga.lv un pēc iespējas – citos masu informācijas līdzekļos.
5. Ēdināšanas pakalpojuma saņēmēju dati saskaņā ar Atvieglojumu vienotās informācijas sistēmas likumu tiek nodoti valsts informācijas sistēmai, lai nodrošinātu šī pakalpojuma uzskaiti un pārvaldību.
6. Tiesības saņemt ēdināšanas pakalpojumu ir:
6.1. par trūcīgu vai maznodrošinātu atzītai mājsaimniecībai;
6.2. personai vai mājsaimniecībai, kuru ienākumu līmenis nepārsniedz maznodrošinātai mājsaimniecībai noteikto ienākumu slieksni.
7. Lai saņemtu ēdināšanas pakalpojumu:
7.1. noteikumu 6.1. apakšpunktā minētās personas iesniedz Rīgas Sociālajā dienestā (turpmāk – RSD) iesniegumu par pakalpojuma piešķiršanu;
7.2. noteikumu 6.2. apakšpunktā minētās personas vēršas RSD, uzrāda personu apliecinošu dokumentu (ja vēršas klātienē), iesniedz iesniegumu par ēdināšanas pakalpojuma piešķiršanu, kā arī aizpilda iztikas līdzekļu deklarāciju (turpmāk – deklarācija), ja tā nav RSD rīcībā.
8. RSD pēc noteikumu 7. punktā minēto dokumentu saņemšanas un deklarācijas sagatavošanas izvērtē mājsaimniecības materiālos resursus un pieņem lēmumu par ēdināšanas pakalpojuma piešķiršanu vai atteikumu to piešķirt.
9. Ēdināšanas pakalpojums noteikumu 6.2. apakšpunktā minētajām personām tiek piešķirts:
9.1. uz trim mēnešiem, ja mājsaimniecībā ir personas darbspējīgā vecumā;
9.2. uz sešiem mēnešiem, ja mājsaimniecībā ir tikai personas, kuras saņem vecuma, invaliditātes pensiju vai valsts sociālā nodrošinājuma pabalstu.
10. Ēdināšanas pakalpojuma saņemšanas termiņš ir par 30 dienām garāks par termiņu, uz kādu piešķirts trūcīgas vai maznodrošinātas mājsaimniecības statuss, un par noteikumu 9. punktā noteikto termiņu.
11. Personas, kuras lūdz piešķirt ēdināšanas pakalpojumu, dod RSD atļauju apstrādāt personas datus, lai ar viedkarti "Rīdzinieka karte" varētu reģistrēties ēdināšanas pakalpojuma saņemšanai.
12. Ja ēdināšanas pakalpojums pienākas mājsaimniecībai, kurā ir vairākas personas, nepieciešamās ēdiena porcijas saņem, reģistrējoties ēdināšanas pakalpojuma saņemšanai ar deklarācijas iesniedzēja viedkarti "Rīdzinieka karte".
13. Ēdināšanas pakalpojums tiek nodrošināts darba dienās vismaz trīs stundas laikā no plkst. 9.00 līdz plkst. 17.00 vai tik ilgi, līdz ir izdalītas dienā paredzētā ēdiena porcijas.
15. Ēdināšanas pakalpojums nodrošina pusdienas ar enerģētisko vērtību vismaz 700 kcal – pusdienu deva sastāv no piedevas (vismaz 250 g), gaļas vai zivs, vai piena produktiem, olām, pākšaugiem (vismaz 100 g), salātiem (vismaz 100 g) un maizes (vismaz 50 g).
17. Zupas virtuves pakalpojums nodrošina ēdiena porciju ar enerģētisko vērtību vismaz 400 kcal un ne mazāk par 0,4 litriem. Ēdiena izdale notiek personas traukos.
18. Zupas virtuves pakalpojums tiek nodrošināts darba dienās vismaz vienu stundu no plkst. 9.00 līdz plkst. 17.00.
19. Atzīt par spēku zaudējušiem Rīgas domes 2021. gada 24. novembra saistošos noteikumus Nr. 100 "Ēdināšanas pakalpojuma un zupas virtuves pakalpojuma nodrošināšanas kārtības saistošie noteikumi Rīgas valstspilsētas pašvaldībā" (Latvijas Vēstnesis, 2021, Nr. 236).
1. Mērķi un nepieciešamības pamatojums, tostarp raksturojot iespējamās alternatīvas, kas neparedz tiesiskā regulējuma izstrādi Saskaņā ar Pašvaldību likuma, kas stājās spēkā 2023. gada 1. janvārī, pārejas noteikumu 6. punktu dome izvērtē uz likuma "Par pašvaldībām" normu pamata izdoto saistošo noteikumu atbilstību šim likumam un izdod jaunus saistošos noteikumus atbilstoši šajā likumā ietvertajam pilnvarojumam. Līdz jaunu saistošo noteikumu spēkā stāšanās dienai, bet ne ilgāk kā līdz 2024. gada 30. jūnijam, piemērojami uz likuma "Par pašvaldībām" normu pamata izdotie saistošie noteikumi, ciktāl tie nav pretrunā ar šo likumu. Tika konstatēts, ka ir nepieciešams veikt grozījumus Rīgas domes 2021. gada 24. novembra saistošajos noteikumos Nr. 100 "Ēdināšanas pakalpojuma un zupas virtuves pakalpojuma nodrošināšanas kārtības saistošie noteikumi Rīgas valstspilsētas pašvaldībā" (turpmāk – Saistošie noteikumi Nr. 100), taču pašvaldība pēc Pašvaldību likuma stāšanās spēkā nav tiesīga veikt grozījumus saistošajos noteikumos, kas izdoti uz likuma "Par pašvaldībām" normu pamata, jo atbilstoši juridiskās tehnikas prasībām saistošos noteikumus ar grozījumiem izdod uz to pašu augstāka juridiskā spēka tiesību normu pamata, uz kāda izdoti grozāmie saistošie noteikumi (izdošanas tiesiskais pamats). Tādējādi uz likuma "Par pašvaldībām" normu pamata izdoti saistošie noteikumi nav grozāmi, jo likums "Par pašvaldībām" ir zaudējis spēku 2023. gada 1. janvārī. Attiecīgi ir sagatavoti jauni saistošie noteikumi "Ēdināšanas pakalpojuma un zupas virtuves pakalpojuma nodrošināšanas kārtības saistošie noteikumi Rīgas valstspilsētas pašvaldībā" (turpmāk – saistošie noteikumi). Saistošie noteikumi izdoti atbilstoši Pašvaldību likuma 44. panta otrajai daļai, kas paredz, ka dome var izdot saistošos noteikumus, lai nodrošinātu autonomo funkciju un brīvprātīgo iniciatīvu izpildi. Saistošo noteikumu mērķis ir noteikt kārtību, kādā Rīgas valstspilsētas pašvaldība (turpmāk – Pašvaldība) nodrošina ēdināšanas pakalpojumu un zupas virtuves pakalpojumu, kā arī noteikt personas, kurām ir tiesības saņemt ēdināšanas pakalpojumu un zupas virtuves pakalpojumu. Saistošajos noteikumos paredzēts no 15 uz 30 dienām pagarināt periodu, kurā persona var atkārtoti Rīgas Sociālajā dienestā (turpmāk – RSD) saņemt izziņu par atbilstību trūcīgas vai maznodrošinātas mājsaimniecības statusam, ņemot vērā Ministru kabineta 2020. gada 17. decembra noteikumu Nr. 809 "Noteikumi par mājsaimniecības materiālās situācijas izvērtēšanu un sociālās palīdzības saņemšanu" 14. punktā noteikto, ka pamata sociālās palīdzības pabalsti tiek piešķirti un trūcīgas vai maznodrošinātas mājsaimniecības statuss tiek noteikts ar to mēnesi, kurā pieņemts lēmums par pamata sociālās palīdzības pabalstu piešķiršanu un trūcīgas vai maznodrošinātas mājsaimniecības statusa noteikšanu. Papildus pēc uzturspeciālista ieteikuma saistošo noteikumu 15. punktā precizēts pusdienas porcijas devas sastāvs, paplašinot olbaltumvielu avota produktu klāstu, nosakot, ka pusdienu deva ietver: gaļu vai zivi, vai piena produktus, olas, pākšaugus (vismaz 100 g), kā arī palielināts maizes šķēles apjoms no 45 g uz 50 g. Tāpat izslēgta prasība par sociālo aktivitāšu nodrošināšanu, jo sociālo aktivitāšu daļa ēdināšanas pakalpojuma ietvaros nav guvusi atsaucību no pakalpojumu saņēmēju puses. Tāpēc nav lietderīgi turpināt šādu sociālo aktivitāšu nodrošināšanu ēdināšanas pakalpojuma ietvaros, kas veido arī papildus izmaksas. |
2. Fiskālā ietekme uz pašvaldības budžetu, iekļaujot attiecīgus aprēķinus Ēdināšanas pakalpojums un zupas virtuves pakalpojums tiks nodrošināts esošā Pašvaldības budžeta ietvaros. Plānotais finansējums 2023. gadā ēdināšanas pakalpojumam ir 1 235 576 euro apmērā, vidēji 3,03 euro par vienu porciju, plānotais porciju skaits vidēji dienā ir 1610 porcijas. Savukārt plānotais finansējums 2023. gadā zupas virtuves pakalpojumam ir 160 223 euro, vidēji 1 euro par vienu porciju, plānotais porciju skaits vidēji dienā 636 porcijas. |
3. Sociālā ietekme, ietekme uz vidi, iedzīvotāju veselību, uzņēmējdarbības vidi pašvaldības teritorijā, kā arī plānotā regulējuma ietekme uz konkurenci (aktuālā situācija, prognozes tirgū un atbilstība brīvai un godīgai konkurencei) Personām, kuras RSD ir atzinis par trūcīgu vai maznodrošinātu mājsaimniecību, vai personām, kuru ienākumu līmenis nepārsniedz maznodrošinātai mājsaimniecībai noteikto ienākumu slieksni, bet kuras citu iemeslu dēļ nekvalificējas trūcīgas vai maznodrošinātas mājsaimniecības statusa saņemšanai, ir iespējams saņemt ēdināšanas pakalpojumu, saņemot atbalstu pamatvajadzības (ēdiena) nodrošināšanā. Ņemot vērā ēdināšanas pakalpojumam piešķirto finansējumu, Rīgas domes 2011. gada 19. maija nolikumā Nr. 124 "Rīgas domes Labklājības departamenta nolikums" noteikto kompetenci, kā arī pamatojoties uz Publisko iepirkumu likumu, Rīgas domes Labklājības departaments organizē iepirkumu, kā rezultātā slēdz vispārīgo vienošanos ar konkursa uzvarētājiem. 2023. gadā iepirkumu procedūras rezultātā noslēgta vispārīgā vienošanās ar sabiedrību ar ierobežotu atbildību "Aniva", nodibinājumu "Latvijas Evaņģēliski luteriskās Baznīcas Diakonijas centrs", personu apvienību "Aleks un V Concord Service Group CNC", biedrību "Svētā Jāņa palīdzība" par ēdināšanas pakalpojuma nodrošināšanu Pašvaldības administratīvajā teritorijā 11 ēdināšanas punktos. 2022. gadā kopā tika izdalītas 321 480 porcijas par kopējo summu 717 871 euro. Salīdzinoši 2021. gadā kopā tika izdalītas 330 089 porcijas par kopējo summu 714 720 euro. Savukārt 2020. gadā tika izdalītas 330 935 porcijas par kopējo summu 749 894 euro. Analizējot ēdināšanas pakalpojuma saņēmēju datus, var secināt, ka 2022. gadā ēdināšanas pakalpojumu kopā saņēma 3210 mājsaimniecības, no tām 60 % noteikts trūcīgas mājsaimniecības statuss, 39 % maznodrošinātas mājsaimniecības statuss un 1 % – mājsaimniecības, kuru ienākumu līmenis nepārsniedz noteikto ienākumu līmeni. 2022. gadā ēdināšanas pakalpojuma sniegšanas vietās ieviesta jauna klientu elektroniskā reģistrēšanas sistēma. Tā nodrošina klientu reģistrāciju tiešsaites režīmā, klientam izmantojot viedkarti "Rīdzinieka karte". Tiešsaites režīmā notiek datu apmaiņa ar Pašvaldības sociālās palīdzības informācijas sistēmu, tādējādi nosakot, vai klients atbilst trūcīgas vai maznodrošinātas mājsaimniecības statusam, vai ir tiesības saņemt ēdināšanas pakalpojumu. Savukārt zupas virtuves pakalpojuma ietvaros tiek nodrošināts atbalsts pamatvajadzības (ēdiena) nodrošināšanā personām bez noteiktas dzīvesvietas, kā arī citiem trūkumcietējiem. Zupas virtuves pakalpojums ir iedzīvotājam viegli pieejams, jo pakalpojuma saņemšanai nav nepieciešams uzrādīt personu apliecinošu dokumentu vai, piemēram, izziņu par atbilstību trūcīgas mājsaimniecības statusam. Zupas virtuves pakalpojums ir svarīgs personām, kurām nav iztikas līdzekļu, kuras dažādu iemeslu dēļ nevēršas RSD palīdzības saņemšanai, kurām ir grūtības noformēt trūcīgas personas statusu, reģistrēties Nodarbinātības valsts aģentūrā vai kuras nesadarbojas ar sociālo darbinieku. Tāpat zupas virtuves pakalpojums ir risinājums situācijās, kurās persona nevar saņemt sociālo palīdzību, piemēram, periodā, kamēr tiek atjaunots personu apliecinošs dokuments, vai arī situācijā, kad persona tiek atbrīvota no ieslodzījuma vietas un personai nav iztikas līdzekļu. Zupas virtuves pakalpojums tiek iepirkts atbilstoši Publisko iepirkumu likumam. Zupas virtuves pakalpojuma nodrošināšana ir noteikta arī ar Rīgas domes 2007. gada 30. janvāra lēmumu Nr. 2001 apstiprinātajā rīcības plānā "Palīdzības sniegšana bezpajumtniekiem nelabvēlīgos laika apstākļos Rīgā". 2022. gadā tika līdzfinansēti 4 līgumorganizāciju sniegtie zupas virtuves pakalpojumi – nodibinājuma Latvijas Evaņģēliski luteriskās baznīcas "Diakonijas centrs" zupas virtuves pakalpojums, biedrības "Žēlsirdības misija "Dzīvības ēdiens"" zupas virtuves pakalpojums, Latvijas Pareizticīgās baznīcas Rīgas Svētās Trijādības – Sergija sieviešu klostera zupas virtuves pakalpojums un biedrības "Svētā Jāņa palīdzība" zupas virtuves pakalpojums. Zupas virtuvēs piecas reizes nedēļā izsniegtas līdz 690 porcijām dienā, 2022. gadā kopā līdzfinansētas 154 255 porcijas par kopējo summu 126 838 euro. 2021. gadā līdzfinansētas 154 255 porcijas, savukārt 2020. gadā – 144 070 porcijas. Tādējādi 2022. gadā Pašvaldības līdzfinansētais porciju skaits ir bez izmaiņām. |
4. Ietekme uz administratīvajām procedūrām un to izmaksām gan attiecībā uz saimnieciskās darbības veicējiem, gan fiziskajām personām un nevalstiskā sektora organizācijām, gan budžeta finansētām institūcijām Institūcija, kurā personas var vērsties saistošo noteikumu piemērošanā, ir RSD. Paredzētās administratīvo procedūru izmaksas – nav paredzētas. |
5. Ietekme uz pašvaldības funkcijām un cilvēkresursiem Saistošo noteikumu izpildei nav nepieciešams veidot jaunas pašvaldības institūcijas, darba vietas vai paplašināt esošo institūciju kompetenci. |
6. Izpildes nodrošināšana Saistošo noteikumu izpildi nodrošinās Rīgas domes Labklājības departaments un RSD. |
7. Prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem, ko sniedz mērķa sasniegšana Saistošie noteikumi ietver minimālas prasības personai iesniegt nepieciešamos dokumentus, vienlaikus lēmuma pieņēmēja – RSD – rīcībā jau var būt dokumenti, ko persona iesniegusi un kas nepieciešami lēmuma pieņemšanai, piešķirot ēdināšanas pakalpojumu. Savukārt zupas virtuves pakalpojums personai tiek nodrošināts pēc nepieciešamības, personai vēršoties tieši pie pakalpojuma sniedzēja. Tātad Pašvaldības ieguldījums un izvirzītās prasības dokumentu noformēšanai ir samērīgas attiecībā pret to, ka personai būs nodrošināts ēdināšanas pakalpojums un zupas virtuves pakalpojums. Saistošie noteikumi ir atbilstoši iecerētā mērķa sasniegšanas nodrošināšanai – sniegt lielāku atbalstu mazaizsargātām iedzīvotāju grupām. Pašvaldības izraudzītie līdzekļi ir leģitīmi un rīcība ir atbilstoša augstāka juridiskā spēka tiesību normām. |
8. Izstrādes gaitā veiktās konsultācijas ar privātpersonām un institūcijām, tostarp sabiedrības viedokļa noskaidrošanā gūtā informācija Saistošie noteikumi izstrādāti sadarbībā ar RSD un konsultējoties ar līdzšinējiem ēdināšanas un zupas virtuves pakalpojuma sniedzējiem. Ēdināšanas pakalpojuma un zupas virtuves pakalpojuma saturs noteikts, ņemot vērā pakalpojumu saņēmēju paustos ieteikumus. Atbilstoši Pašvaldību likuma 46. panta trešajai daļai saistošo noteikumu projekts un tam pievienotais paskaidrojuma raksts sabiedrības viedokļa noskaidrošanai no 2023. gada 19. maija līdz 2023. gada 3. jūnijam tika publicēts Rīgas valstspilsētas pašvaldības tīmekļvietnē https://www.riga.lv/lv/saistoso-noteikumu-projekti, nosakot, ka viedoklis jāsniedz, rakstot uz Rīgas domes Labklājības departamenta e-pastu: dl@riga.lv. Publikācijā norādītajā laikposmā sabiedrības priekšlikumi, iebildumi vai komentāri nav saņemti. |