1. Saistošie noteikumi nosaka Mārupes novada pašvaldības (turpmāk – pašvaldība) finansēto, līdzfinansēto sociālo pakalpojumu (turpmāk – pakalpojumi) piešķiršanas, atteikšanas, saņemšanas, pārtraukšanas un samaksas kārtību.
2. Tiesības saņemt Saistošajos noteikumos paredzētos pakalpojumus ir personām, kuras:
2.1. savu dzīvesvietu ir deklarējušas un faktiski dzīvo Mārupes novada administratīvajā teritorijā (turpmāk Mārupes novadā), kā arī citām normatīvajos aktos noteiktajām personām, kuru pēdējā deklarētā dzīvesvietas adrese ir Mārupes novadā, ja vien Saistošajos noteikumos nav noteikts citādi;
2.2. saskaņā ar sociālā darba speciālista veiktu personas individuālo vajadzību un resursu novērtējumu, atbilstoši normatīvajiem aktiem, nepieciešams noteikta veida pakalpojums;
2.3. atbilst personu kategorijai, kura var saņemt Saistošajos noteikumos noteikto konkrēto pakalpojumu;
2.4. nav noslēgušas uztura līgumu vai cita veida līgumu, kas paredz uztura devējam nodrošināt personai tādus pašus pakalpojumus, kādus nodrošina pašvaldība.
3. Pakalpojumu veidi:
3.1. aprūpes mājās un/vai drošības pogas pakalpojums pilngadīgām personām;
3.2. ilgstošas sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas pakalpojums institūcijā;
3.3. īslaicīgas sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas pakalpojums institūcijā;
3.4. dienas aprūpes centra pakalpojums;
3.5. patversmes pakalpojums;
3.6. specializētā autotransporta pakalpojums;
3.7. ģimenes asistenta pakalpojums;
3.8. mentora pakalpojums;
3.9. grupu mājas (dzīvokļa) pakalpojums;
3.10. krīzes centra pakalpojums;
3.11. atelpas brīža pakalpojums;
3.12. specializētās darbnīcas;
3.13. sociālās rehabilitācijas pakalpojumi personām ar invaliditāti;
3.14. ergoterapijas pakalpojums;
3.15. fizioterapijas pakalpojums;
3.16. psihologa pakalpojums.
(Grozīts ar Mārupes novada domes 24.04.2024. saistošajiem noteikumiem Nr. 11/2024)
4. Lai saņemtu pakalpojumu, persona vai tās likumiskais pārstāvis vēršas Mārupes novada Sociālajā dienestā (turpmāk tekstā – Sociālais dienests) ar iesniegumu, uzrāda personas apliecinošu dokumentu un pievieno vai uzrāda dokumentus, kuri saskaņā ar Saistošajiem noteikumiem nepieciešami konkrēta pakalpojuma piešķiršanai. Iesniedzot iesniegumu elektroniskā veidā, personas identitāti apliecina elektroniskais paraksts.
5. Sociālais dienests lēmumu par pakalpojuma piešķiršanu vai atteikumu to piešķirt pieņem viena mēneša laikā no iesnieguma saņemšanas brīža.
6. Pieņemot lēmumu par pakalpojuma piešķiršanu, Sociālais dienests izvērtē:
6.1. personas vai viņas ģimenes locekļu līdzdarbības spējas, un lēmumā norāda pakalpojuma finansētāju un pašvaldības finansējuma apjomu;
6.2. pašvaldības iespējas sniegt personas vajadzībām atbilstošu pakalpojumu un nepieciešamību slēgt līgumu ar sociālo pakalpojumu sniedzēju, par pakalpojuma sniegšanu un samaksu.
8. Sociālais dienests pieņem lēmumu piešķirt pieprasīto pakalpojumu, ja persona:
8.1. atbilst Saistošo noteikumu 2. punkta apakšpunktiem;
8.2. atbilst Saistošo noteikumu prasībām, kas attiecas uz pieprasīto pakalpojumu;
8.3. iesniegusi vai uzrādījusi visus dokumentus saskaņā ar Saistošo noteikumu prasībām, kas attiecas uz pieprasīto pakalpojumu.
9. Sociālais dienests pieņem lēmumu atteikt piešķirt pieprasīto pakalpojumu, ja:
9.1. nav izpildītas Saistošo noteikumu 8. punkta apakšpunktu prasības;
9.2. ir konstatēti apstākļi, kas saskaņā ar Saistošo noteikumu prasībām, kas attiecas uz pieprasīto pakalpojumu, liedz to piešķirt.
10. Sociālais dienests pārtrauc piešķirto pakalpojumu, ja ir zudusi personas atbilstība Saistošo noteikumu 8. punkta 8.1. vai 8.2. apakšpunkta prasībām, izņemot normatīvajos aktos noteiktos gadījumus, kad persona, kura ievietota ilgstošas aprūpes institūcijā, deklarē savu dzīvesvietu citā pašvaldībā, kuras teritorijā atrodas ilgstošas aprūpes institūcija.
11. Sociālais dienests pirms lēmuma pieņemšanas un lēmuma izpildes gaitā ir tiesīgs iegūt papildu informāciju, to pieprasot no personas, viņas apgādnieka, citām valsts un pašvaldību iestādēm, kā arī ieskatoties Sociālajam dienestam pieejamās datu bāzēs. Visu noskaidroto informāciju Sociālais dienests norāda lēmumā, kura pieņemšanai tā tika iegūta.
(Nodaļas nosaukums Mārupes novada domes 24.04.2024. saistošo noteikumu Nr. 11/2024 redakcijā)
12. Tiesības saņemt aprūpes mājās un/vai drošības pogas pakalpojumu (turpmāk šīs nodaļas ietvaros – pakalpojums) ir pilngadīgai personai ar funkcionāliem traucējumiem, kura vecuma vai funkcionālu traucējumu dēļ nespēj veikt ikdienas mājas darbus un personīgo aprūpi.
(Mārupes novada domes 24.04.2024. saistošo noteikumu Nr. 11/2024 redakcijā)
13. Pakalpojums ietver personas minimāli nepieciešamo aprūpi, izvērtējot katras personas pašaprūpes spējas un tiek piešķirts pakalpojuma līmeņos:
13.1 pirmais aprūpes līmenis – personas fiziskās vai garīgās spējas ir mēreni ierobežotas. Persona spēj un prot veikt pašaprūpi atbilstoši savām vajadzībām un veselības stāvoklim, nepieciešams pakalpojums līdz 4 (četrām) stundām nedēļā;
13.1. otrais aprūpes līmenis – personas fiziskās vai garīgās spējas ir mēreni vai smagi ierobežotas. Persona spēj un prot veikt pašaprūpi atbilstoši savām vajadzībām un veselības stāvoklim, bet ir iespējama spēju vai prasmju pazemināšanās, nepieciešams pakalpojums līdz 8 (astoņām) stundām nedēļā;
13.2. trešais aprūpes līmenis – personas fiziskās vai garīgās spējas ir smagi ierobežotas. Personas spēja veikt noteiktas pašaprūpes darbības ir traucēta, nepieciešams pakalpojums līdz 16 (sešpadsmit) stundām nedēļā;
13.3. ceturtais aprūpes līmenis – personas fiziskās vai garīgās spējas ir ļoti smagi ierobežotas, izteikta pašaprūpes spēju nepietiekamība, persona pilnībā aprūpējama un uzraugāma visu diennakti, nepieciešams pakalpojums līdz 24 (divdesmit četrām) stundām nedēļā.
14. Pakalpojums tiek sniegts darbdienās, ja to nodrošina Sociālā dienesta darbinieks. Ja pakalpojumu nodrošina pakalpojumu sniedzējs, ar kuru Sociālais dienests noslēdzis līgumu par pakalpojuma sniegšanu, pakalpojums var tikt nodrošināts arī citās dienās (brīvdienās un svētku dienās).
15. Lai saņemtu pakalpojumu, persona Sociālajā dienestā iesniedz normatīvajos aktos, kas nosaka, kādā veidā tiek izvērtēta mājsaimniecības materiālā situācija, noteikto iztikas līdzekļu deklarāciju (turpmāk – deklarācija) un:
15.1. ārsta izsniegtu izziņu par personas veselības stāvokli, kurā norādīts(-i) funkcionālo traucējumu veids(-i) un akūtas infekcijas (piemēram, plaušu tuberkuloze aktīvajā stadijā, akūtas infekcijas slimības) pazīmes (ja tādas ir), kas var ietekmēt sociālo pakalpojumu sniegšanas kārtību, kā arī norāda rekomendācijas aprūpei un profilaksei;
15.2. psihiatra atzinumu par personas psihisko veselību un speciālo (psihiatrisko) kontrindikāciju neesamību pakalpojuma saņemšanai, ja pakalpojumu vēlas saņemt persona ar garīga rakstura traucējumiem.
16. Sociālais dienests piešķir pakalpojumu uz sešiem mēnešiem vai uz iztikas līdzekļu deklarācijas laiku, un pēc vajadzības veic atkārtotu personu izvērtēšanu pakalpojuma saņemšanai.
17. Pakalpojuma samaksas kārtība:
17.1. pašvaldība pilnībā apmaksā pakalpojumu:
17.1.1. trūcīgām un maznodrošinātām personām;
17.1.2. pensijas vecumu sasniegušām personām, personām ar I un II grupas invaliditāti, kuru ienākumi mēnesī nepārsniedz Latvijas Republikā noteiktās minimālās darba algas apmēru, un kurām nav likumisko apgādnieku, izvērtējot ienākumus atbilstoši Ministru kabineta 2020. gada 17. decembra noteikumiem Nr. 809 "Noteikumi par mājsaimniecības materiālās situācijas izvērtēšanu un sociālās palīdzības saņemšanu" (turpmāk – MK noteikumi).
17.2. pārējos gadījumos pakalpojums tiek apmaksāts saskaņā ar MK 2003. gada 27. maija noteikumiem Nr. 275 "Sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas pakalpojumu samaksas kārtība un kārtība, kādā pakalpojuma izmaksas tiek segtas no pašvaldības budžeta".
17.3. ja apgādnieks nepiekrīt normatīvajos aktos noteiktai ienākumu izvērtēšanai, pakalpojuma izmaksas tiek segtas no apgādnieka līdzekļiem.
18. Sociālais dienests pieņem lēmumu atteikt piešķirt pakalpojumu, ja:
18.1. personai normatīvajos aktos noteiktā kārtībā ir kontrindikācijas pakalpojumu saņemšanai;
18.2. normatīvajos aktos noteiktā kārtībā, novērtējot personas pašaprūpes spējas, konstatēts, ka persona var nodrošināt pašaprūpi saviem spēkiem, vai ja ar šo personu kopā dzīvojošie ģimenes locekļi vai citas personas, ar kurām tai ir kopēji izdevumi par uzturu un mitekli, var nodrošināt personai nepieciešamo aprūpi;
18.3. pakalpojuma apjoms pārsniedz 13. punkta apakšpunktos noteiktās stundas.
19. Sociālais dienests pieņem lēmumu par pakalpojuma pārtraukšanu personai ar attiecīga apstākļa iestāšanās brīdi, ja:
19.1. persona lūdz pārtraukt pakalpojuma sniegšanu;
19.2. ir iestājies kāds no Saistošo noteikumu 18. punkta apakšpunktos minētais gadījums;
19.3. personai, kura regulāri (vismaz trīs konstatētas reizes) atrodas alkohola reibumā vai narkotisko vielu ietekmē;
19.4. personai, kura agresīvi izturas pret sociālā darba speciālistu vai aprūpētāju;
19.5. personai, kura sniegusi nepatiesas ziņas vai apzināti maldinājusi Sociālo dienestu par pakalpojuma nepieciešamību;
19.6. ir iestājusies personas nāve.
20. Pakalpojumu nodrošina pakalpojuma sniedzējs, ar kuru Sociālais dienests noslēdzis līgumu par pakalpojuma sniegšanu vai Sociālā dienesta speciālists.
21. Persona var patstāvīgi organizēt un nodrošināt pakalpojuma sniegšanu ar sev vēlamu aprūpētāju, šajā gadījumā Sociālais dienests pabalsta formā piešķir un izmaksā līdzmaksājumu pakalpojuma nodrošināšanai, atbilstoši personai nepieciešamam aprūpes mājas pakalpojuma intensitātes līmenim.
22. Pabalsta apmērs Saistošo noteikumu prasībām atbilstošām personām, ja tā patstāvīgi organizē un nodrošina pakalpojuma sniegšanu ar sev vēlamu aprūpētāju, ir:
22.1. personai, kurai piešķirts aprūpes mājās 1. aprūpes līmenis – 50,00 euro mēnesī;
22.2. personai, kurai piešķirts aprūpes mājās 2. aprūpes līmenis – 80,00 euro mēnesī;
22.3. personai, kurai piešķirts aprūpes mājās 3. aprūpes līmenis – 110,00 euro mēnesī;
22.4. personai, kurai piešķirts aprūpes mājās 4. aprūpes līmenis – 140,00 euro mēnesī.
23. Lai saņemtu pabalstu aprūpes pakalpojuma nodrošināšanai, persona Sociālajā dienestā iesniedz Saistošo noteikumu 15. punktā minētos dokumentus, iesniegumā norādot personu, kura veiks viņas aprūpi mājās.
24. Pabalstu pakalpojuma aprūpes nodrošināšanai izmaksā personai kredītiestādes norēķinu kontā vai skaidrā naudā Valsts akciju sabiedrības "Latvijas pasts" klientu apkalpošanas nodaļās.
25. Ilgstošas sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas pakalpojums (turpmāk tekstā šīs nodaļas ietvaros pakalpojums) paredzēts pilngadīgām personām, kuras vecuma vai veselības stāvokļa dēļ nespēj sevi aprūpēt, un ja personai nepieciešamo sociālās aprūpes pakalpojumu apjoms pārsniedz aprūpes mājās vai dienas sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas institūcijā noteikto apjomu.
26. Tiesības saņemt pakalpojumu ir pensijas vecuma personām un personām ar funkcionāliem traucējumiem, ja nepieciešamais pakalpojuma apjoms pārsniedz aprūpei mājās vai dienas aprūpes un sociālās rehabilitācijas institūcijā noteikto apjomu.
27. Lai saņemtu pakalpojumu, persona Sociālajā dienestā iesniedz:
27.1. ārsta izsniegtu izziņu par personas veselības stāvokli, kurā norādīts(-i) funkcionālo traucējumu veids(-i) un akūtas infekcijas (piemēram, plaušu tuberkuloze aktīvajā stadijā, akūtas infekcijas slimības) pazīmes (ja tādas ir), kas var ietekmēt sociālo pakalpojumu sniegšanas kārtību, kā arī norāda rekomendācijas aprūpei un profilaksei;
27.2. psihiatra atzinumu par speciālo (psihiatrisko) kontrindikāciju neesamību normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā, ja pakalpojums nepieciešams personai ar garīga rakstura traucējumiem.
28. Pakalpojuma samaksas kārtība:
28.1. persona sedz izdevumus par pakalpojumu no pensijas vai valsts sociālā nodrošinājuma pabalsta normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā;
28.2. ja persona ar saviem ienākumiem nevar segt pilnu pakalpojuma samaksu, tad atlikušo summu līdz pilnai pakalpojuma samaksas summai sedz no pašvaldības budžeta līdzekļiem, ja:
28.2.1. persona vismaz vienu gadu pirms pakalpojuma pieprasīšanas savu dzīvesvietu deklarējusi un faktiski dzīvo Mārupes novadā;
28.2.2. persona ir ievietota ilgstošas sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas iestādē ar Sociālā dienesta lēmumu;
28.2.3. pakalpojumu sniedz ilgstošas sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas institūcija, ar kuru pašvaldība noslēgusi līgumu par pakalpojuma sniegšanu un samaksu.
28.3. ja persona patstāvīgi izvēlas pakalpojuma sniedzēju, ar kuru pašvaldībai nav noslēgts līgums par pakalpojuma sniegšanu un samaksu, un izpildās saistošo noteikumu 28.2.1. un 28.2.2. apakšpunktu nosacījumi, pašvaldība, noslēdzot pakalpojuma līgumu, maksā līdz 500,00 euro kā starpību starp personas ienākumiem, kas noteikti saistošo noteikumu 28.1. apakšpunktā, un maksu par pakalpojumu saskaņā ar pakalpojuma sniedzēja cenrādi.
28.4. pārējos gadījumos pakalpojuma samaksas kārtība noteikta saskaņā ar MK noteikumiem.
29. Īslaicīgas sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas pakalpojums institūcijā (turpmāk šīs nodaļas ietvaros pakalpojums) ir paredzēts funkcionālo un garīgo spēju atjaunošanai personām, kurām funkcionālu traucējumu vai veselības stāvokļa dēļ ir objektīvas grūtības nodrošināt savas pamatvajadzības un uzlabot vai atjaunot sociālo funkcionēšanu.
30. Tiesības saņemt pakalpojumu ir pilngadīgām personām, kurām nepieciešamais pakalpojuma apjoms pārsniedz aprūpei mājās vai dienas aprūpes un sociālās rehabilitācijas institūcijā noteikto apjomu, un kuras ģimenes locekļi nespēj nodrošināt personai nepieciešamo aprūpi nodarbinātības vai citu objektīvu iemeslu dēļ, personas atveseļošanās periodā vai līdz pakalpojuma saņemšanai ilgstošas sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas institūcijā.
31. Lai saņemtu pakalpojumu, persona vai tās likumiskais pārstāvis Sociālajā dienestā iesniedz:
31.1. ārsta izsniegtu izziņu par personas veselības stāvokli, kurā norādīts(-i) funkcionālo traucējumu veids(-i) un akūtas infekcijas (piemēram, plaušu tuberkuloze aktīvajā stadijā, akūtas infekcijas slimības) pazīmes (ja tādas ir), kas var ietekmēt sociālo pakalpojumu sniegšanas kārtību, kā arī norāda rekomendācijas aprūpei un profilaksei;
31.2. psihiatra atzinumu par personas psihisko veselību un speciālu (psihiatrisko) kontrindikāciju neesamību pakalpojuma saņemšanai, ja pakalpojumu vēlas saņemt persona ar garīga rakstura traucējumiem;
31.3. citus dokumentus pēc Sociālā dienesta pieprasījuma, ja tie nepieciešami lēmuma pieņemšanai.
33. Pakalpojumu nodrošina pakalpojuma sniedzējs, ar kuru Sociālais dienests noslēdzis līgumu par pakalpojuma sniegšanu.
34. Pakalpojumu apmaksā pašvaldība pilnā apmērā Sociālā dienesta lēmumā norādītajā laika periodā, neizvērtējot pakalpojuma saņēmēja ienākumus.
35. Dienas aprūpes centra pakalpojums (turpmāk šīs nodaļas ietvaros – pakalpojums) ir paredzēts, lai nodrošinātu personai ar funkcionāliem traucējumiem sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas pakalpojumus, uzlabotu personas sociālās funkcionēšanas spējas un veicinātu iekļaušanos sabiedrībā.
36. Tiesības saņemt pakalpojumu ir personām ar funkcionāliem traucējumiem, kurām noteikta I vai II grupas invaliditāte, personām ar demenci, vai bērniem ar invaliditāti, kuriem noteikta īpaša kopšana.
(Mārupes novada domes 24.04.2024. saistošo noteikumu Nr. 11/2024 redakcijā)
37. Lai saņemtu pakalpojumu, persona vai personas likumiskais apgādnieks Sociālajā dienestā iesniedz:
37.1. ārsta izsniegtu izziņu par personas veselības stāvokli, kurā norādīts(-i) funkcionālo traucējumu veids(-i) un akūtas infekcijas (piemēram, plaušu tuberkuloze aktīvajā stadijā, akūtas infekcijas slimības) pazīmes (ja tādas ir), kas var ietekmēt sociālo pakalpojumu sniegšanas kārtību, kā arī norāda rekomendācijas aprūpei un profilaksei;
37.2. psihiatra atzinumu par personas psihisko veselību un speciālu (psihiatrisko) kontrindikāciju neesamību pakalpojuma saņemšanai, ja pakalpojumu vēlas saņemt persona ar garīga rakstura funkcionāliem traucējumiem.
38. Sociālais dienests pieņem lēmumu atteikt piešķirt vai pārtraukt pakalpojumu, ja:
38.1. personas vajadzības pēc sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas pakalpojumiem pārsniedz dienas aprūpes centra sniegto pakalpojumu apjomu;
38.2. persona izsaka vēlmi pārtraukt pakalpojumu vai sāk saņemt citu sociālās aprūpes vai sociālās rehabilitācijas pakalpojumu;
38.3. persona ar savu uzvedību apdraud citu pakalpojuma saņēmēju vai sociālā darba speciālistu drošību.
39. Pakalpojumu piešķir uz laiku līdz 12 (divpadsmit) mēnešiem, pēc vajadzības veic atkārtotu personas izvērtēšanu pakalpojuma saņemšanai.
40. Pakalpojumu nodrošina pakalpojuma sniedzējs, ar kuru Sociālais dienests un persona vai personas likumiskais pārstāvis noslēdzis līgumu par pakalpojuma sniegšanu un samaksu.
41. Pakalpojumu apmaksā pašvaldība pilnā apmērā Sociālā dienesta lēmumā norādītajā laika periodā, neizvērtējot pakalpojuma saņēmēja ienākumus.
42. Patversmes pakalpojums (turpmāk šīs nodaļas ietvaros – pakalpojums) paredzēts, lai nodrošinātu krīzes situācijā nonākušām personām īslaicīgas uzturēšanās iespējas, personiskās higiēnas iespējas, sociālā darba speciālista pakalpojumus.
43. Tiesības saņemt pakalpojumu ir personām bez noteiktas dzīvesvietas vai krīzes situācijā nonākušām personām, kuru pēdējā deklarētā dzīvesvieta ir Mārupes novadā.
44. Pakalpojumu nodrošina pakalpojuma sniedzējs, ar kuru Sociālais dienests noslēdzis līgumu par pakalpojuma sniegšanu un samaksu.
45. Pakalpojumu līdz trīs mēnešiem kalendāra gadā apmaksā pašvaldība pilnā apmērā, neizvērtējot pakalpojuma saņēmēja ienākumus.
46. Specializētā transporta pakalpojums (turpmāk šīs nodaļas ietvaros – pakalpojums) ir vienreizējs un to piešķir personām, kuras pamatotu iemeslu dēļ nevar pārvietoties ar sabiedrisko transportu, nokļūšanai uz/no īslaicīgas, ilgstošas sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas institūcijas vai ārstniecības iestādi, lai uzsāktu pakalpojuma saņemšanu.
47. Lai saņemtu pakalpojumu, persona Sociālajā dienestā iesniedz ārsta izziņu par personas nespēju pārvietoties ar sabiedrisko transportu un funkcionālo traucējumu smaguma pakāpi.
48. Pakalpojumu piešķir saskaņā ar sociālā darba speciālista veiktu personas sociālās situācijas izvērtējumu.
49. Pakalpojumu nodrošina pakalpojuma sniedzējs, ar kuru Sociālais dienests noslēdzis līgumu par pakalpojuma sniegšanu un samaksu.
51. Ģimenes asistenta pakalpojums (turpmāk šīs nodaļas ietvaros – pakalpojums) paredzēts ģimenes (personas) sociālo prasmju atjaunošanai un jaunu iemaņu apgūšanai.
52. Pakalpojumu var saņemt:
52.1. bārenis un bez vecāku gādības palicis bērns pēc ārpusģimenes aprūpes beigšanās, patstāvīgas dzīves uzsākšanai, līdz 4 (četrām) stundām nedēļā;
52.2. ģimene, kurai nav pietiekamu prasmju sociālajā funkcionēšanā vai iemaņu bērnu audzināšanā un aprūpē, līdz 14 (četrpadsmit) stundām nedēļā;
52.3. personai, kurai nav pietiekamu prasmju sociālajā funkcionēšanā līdz 4 (četrām) stundām nedēļā.
53. Pakalpojumu piešķir saskaņā ar sociālā darba speciālista izstrādātu ģimenes (personas) individuālo sociālās rehabilitācijas plānu, neizvērtējot ģimenes (personas) ienākumus.
54. Pakalpojums ir terminēts un to piešķir uz laiku līdz sešiem mēnešiem, pēc vajadzības veic atkārtotu personas izvērtēšanu pakalpojuma saņemšanai.
55. Pakalpojumu nodrošina pakalpojuma sniedzējs ar kuru Sociālais dienests noslēdzis līgumu par pakalpojuma sniegšanu un samaksu.
(Nodaļas nosaukums Mārupes novada domes 24.04.2024. saistošo noteikumu Nr. 11/2024 redakcijā)
57. Sociālās rehabilitācijas pakalpojums bērniem un jauniešiem ar uzvedības vai atkarības problēmām (turpmāk šīs nodaļas ietvaros – pakalpojums) nodrošina bērniem un jauniešiem ar uzvedības un atkarības problēmām atbalstu viņu funkcionēšanas spēju uzlabošanai, veicinot pozitīvas uzvedības izmaiņas un sociālo integrāciju.
(Mārupes novada domes 24.04.2024. saistošo noteikumu Nr. 11/2024 redakcijā)
58. Pakalpojums ietver:
58.1. mentora atbalstu līdz 60 (sešdesmit) stundām mēnesī personai no 12 (divpadsmit) līdz 24 (divdesmit četriem) gadiem, kurai konstatētas sociālas problēmas, kas ir šķērslis veiksmīgai sociālai integrācijai;
58.2. jauniešu atbalsta programmu jaunietim no 13 (trīspadsmit) līdz 24 (divdesmit četriem) gadiem, ar uzvedības traucējumiem, atbilstoši pakalpojuma sniedzēja individuāli izstrādātai programmai.
(Mārupes novada domes 24.04.2024. saistošo noteikumu Nr. 11/2024 redakcijā)
59. Pakalpojumu piešķir saskaņā ar sociālā darba speciālista izstrādātu ģimenes (personas) individuālo sociālās rehabilitācijas plānu, neizvērtējot ģimenes (personas) ienākumus.
60. Pakalpojumu nodrošina pakalpojuma sniedzējs, ar kuru Sociālais dienests noslēdzis līgumu par pakalpojuma sniegšanu un samaksu.
(Mārupes novada domes 24.04.2024. saistošo noteikumu Nr. 11/2024 redakcijā)
61. Pakalpojums ir terminēts un to piešķir uz laiku līdz sešiem mēnešiem, pēc vajadzības veic atkārtotu personas izvērtēšanu pakalpojuma saņemšanai.
63. Grupu mājas (dzīvokļa) pakalpojums (turpmāk šīs nodaļas ietvaros – pakalpojums) paredzēts personām ar I vai II grupas invaliditāti ar garīga rakstura funkcionāliem traucējumiem, kurām ir objektīvas grūtības dzīvot patstāvīgi, bet nav nepieciešama atrašanās ilgstošas sociālās aprūpes rehabilitācijas institūcijā.
64. Lai saņemtu pakalpojumu, persona vai tās likumiskais pārstāvis iesniedz:
64.1. iztikas līdzekļu deklarāciju;
64.2. ārsta izsniegtu izziņu par personas veselības stāvokli, kurā norādīts(-i) funkcionālo traucējumu veids(-i) un akūtas infekcijas (piemēram, plaušu tuberkuloze aktīvajā stadijā, akūtas infekcijas slimības) pazīmes (ja tādas ir), kas var ietekmēt sociālo pakalpojumu sniegšanas kārtību, kā arī norāda rekomendācijas aprūpei un profilaksei;
64.3. psihiatra atzinumu par personas psihisko veselību un speciālu (psihiatrisko) kontrindikāciju neesamību pakalpojuma saņemšanai, ja pakalpojumu vēlas saņemt persona ar garīga rakstura funkcionāliem traucējumiem;
64.4. citus dokumentus pēc Sociālā dienesta pieprasījuma, ja tie nepieciešami lēmuma pieņemšanai.
65. Lēmumu piešķirt, atteikt vai pārtraukt pakalpojumu personai pieņem Sociālais dienests, pamatojoties uz sociālā darbinieka izvērtējumu.
66. Pakalpojumu nodrošina pakalpojuma sniedzējs, ar kuru Sociālais dienests un persona vai personas likumiskais pārstāvis noslēdzis līgumu par pakalpojuma sniegšanu un samaksu.
67. Pakalpojumu apmaksā pašvaldība pilnā apmērā, ja personas ienākumi nepārsniedz valstī noteiktā sociālā nodrošinājuma pabalstu divkāršā apmērā mēnesī.
68. Ja personas ienākumi pārsniedz valstī noteiktā sociālā nodrošinājuma pabalstu divkāršo apmēru mēnesī, pašvaldība apmaksā starpību no klienta maksājuma daļas līdz pilnai pakalpojuma maksai.
69. Krīzes centra pakalpojums (turpmāk šīs nodaļas ietvaros – pakalpojums) paredzēts krīzes situācijā nonākušām ģimenēm un personām, nodrošinot diennakts sociālo rehabilitāciju, psiholoģisko palīdzību un psihoemocionālo atbalstu, lai atgūtu fizisko un psihisko veselību un integrētos sabiedrībā.
70. Pakalpojumu var saņemt:
70.1. ģimenes un personas, kuras nonākušas krīzes situācijā vardarbības, nelaimes gadījuma vai ieilgušu sociālo problēmu dēļ;
70.2. jaundzimušā bērna māte ar jaundzimušo bērnu, ja viņai nav iztikas līdzekļu un mājokļa.
71. Lai saņemtu pakalpojumu, persona vai tās likumiskais pārstāvis Sociālajā dienestā iesniedz dokumentus, kas apliecina Saistošo noteikumu 69. punkta apakšpunktos minēto apstākļu iestāšanos.
72. Pakalpojumu piešķir Sociālais dienests saskaņā ar sociālā darba speciālista izstrādātu ģimenes (personas) individuālo sociālās rehabilitācijas plānu, neizvērtējot ģimenes (personas) ienākumus.
73. Pakalpojums ir terminēts un to piešķir uz laiku līdz sešiem mēnešiem, pēc vajadzības sociālā darba speciālists veic atkārtotu personas izvērtēšanu pakalpojuma saņemšanai.
74. Pakalpojumu nodrošina pakalpojuma sniedzējs, ar kuru Sociālais dienests un persona vai personas likumiskais pārstāvis noslēdzis līgumu par pakalpojuma sniegšanu un samaksu.
76. Atelpas brīža pakalpojums (turpmāk šīs nodaļas ietvaros – pakalpojums) nodrošina uzraudzību, sociālo aprūpi, speciālistu konsultācijas, ēdināšanu, pastaigas un saturīgu brīvā laika pavadīšanu, aprūpes procesā aizstājot ģimenes locekļus.
77. Pakalpojumu var saņemt:
77.1. nepilngadīgas personas ar invaliditāti ar smagiem funkcionāliem traucējumiem, kuras dzīvo ģimenēs un kurām ir izsniegts Veselības un darbspēju ekspertīzes ārstu Valsts komisijas atzinums (turpmāk – VDEĀVK) par īpašas kopšanas nepieciešamību un/vai nepilngadīgas personas, kurām ir noteikta paliatīvā aprūpe;
77.2. pilngadīgas personas ar I grupas invaliditāti ar smagiem funkcionāliem traucējumiem, kurām ir izsniegts VDEĀVK atzinums par īpašas kopšanas nepieciešamību.
78. Lai saņemtu pakalpojumu, persona vai tās likumiskais pārstāvis Sociālajā dienestā iesniedz:
78.1. ārsta izsniegtu izziņu par personas veselības stāvokli, kurā norādīts(-i) funkcionālo traucējumu veids(-i) un akūtas infekcijas (piemēram, plaušu tuberkuloze aktīvajā stadijā, akūtas infekcijas slimības) pazīmes (ja tādas ir), kas var ietekmēt sociālo pakalpojumu sniegšanas kārtību, kā arī norāda rekomendācijas aprūpei un profilaksei;
78.2. psihiatra atzinumu par personas psihisko veselību un speciālu (psihiatrisko) kontrindikāciju neesamību pakalpojuma saņemšanai, ja pakalpojumu vēlas saņemt persona ar garīga rakstura traucējumiem.
79. Pakalpojumu piešķir Sociālais dienests saskaņā ar sociālā darba speciālista aizpildītu "Personas vajadzību pēc sociālajiem pakalpojumiem novērtēšanas karti".
81. Pakalpojumu nodrošina personas vai personas likumiskā pārstāvja izvēlēts pakalpojuma sniedzējs, ar kuru Sociālais dienests un persona vai personas likumiskais pārstāvis noslēdzis līgumu par pakalpojuma sniegšanu un samaksu.
83. Specializētās darbnīcas ir sociālās rehabilitācijas pakalpojums (turpmāk šīs nodaļas ietvaros – pakalpojums), kas nodrošina prasmes veicinošas aktivitātes, sociālās funkcionēšanas prasmes un speciālistu atbalstu personām darbspējīgā vecumā, kurām ir noteikta I vai II grupas invaliditāte ar funkcionāla rakstura traucējumiem.
84. Lai saņemtu pakalpojumu, persona vai personas likumiskais pārstāvis Sociālajā dienestā iesniedz:
84.1. ārsta izsniegtu izziņu par personas veselības stāvokli, kurā norādīts(-i) funkcionālo traucējumu veids(-i) un akūtas infekcijas (piemēram, plaušu tuberkuloze aktīvajā stadijā, akūtas infekcijas slimības) pazīmes (ja tādas ir), kas var ietekmēt sociālo pakalpojumu sniegšanas kārtību, kā arī norāda rekomendācijas aprūpei un profilaksei;
84.2. psihiatra atzinumu par personas psihisko veselību un speciālu (psihiatrisko) kontrindikāciju neesamību pakalpojuma saņemšanai, ja pakalpojumu vēlas saņemt persona ar garīga rakstura funkcionāliem traucējumiem;
84.3. citus dokumentus pēc Sociālā dienesta pieprasījuma, ja tie nepieciešami lēmuma pieņemšanai.
85. Lēmumu piešķirt, atteikt vai pārtraukt pakalpojumu personai pieņem Sociālais dienests, pamatojoties uz sociālā darbinieka izvērtējumu.
86. Pakalpojumu nodrošina pakalpojuma sniedzējs, ar kuru Sociālais dienests un persona vai personas likumiskais pārstāvis noslēdzis līgumu par pakalpojuma sniegšanu un samaksu.
88. Sociālās rehabilitācijas pakalpojums personām ar invaliditāti (turpmāk šīs nodaļas ietvaros – pakalpojums) ir pasākumu kopums, kas, atbilstoši personas individuālajām vajadzībām, vērsts uz personas sociālās funkcionēšanas spēju uzlabošanu (fizisko vai psiholoģisko spēju atjaunošana vai uzturēšana, pašaprūpes, ikdienas aktivitāšu un sociālo prasmju attīstīšana), lai nodrošinātu viņas iekļaušanos sabiedrībā, ko sniedz Sociālo pakalpojumu reģistrā reģistrēts pakalpojumu sniedzējs vai sertificēts funkcionālais speciālists (mākslas terapeits, fizioterapeits, ergoterapeits, audiologopēds, reitterapeits), smilšu spēles terapijas speciālists vai psihologs.
(Mārupes novada domes 24.04.2024. saistošo noteikumu Nr. 11/2024 redakcijā)
89. Pakalpojumu var saņemt:
89.1. nepilngadīgas personas, kurām noteikta invaliditāte, ar funkcionāliem traucējumiem, ja personas un viņas likumiskā pārstāvja dzīvesvieta vismaz vienu gadu pirms pakalpojuma pieprasīšanas deklarēta pašvaldības administratīvajā teritorijā. Ja personas likumiskais pārstāvis pēdējā gada laikā pirms pakalpojuma pieprasīšanas iegādājies nekustamo īpašumu pašvaldības administratīvajā teritorijā, personas un viņas likumiskā pārstāvja dzīvesvieta var būt deklarēta mazāk par vienu gadu pašvaldības administratīvajā teritorijā;
89.2. pilngadīgas personas, kurām ir noteikta I un II grupas invaliditāte ar funkcionāliem traucējumiem, un kuras nesaņem citus šajos saistošajos noteikumos minētos pakalpojumus.
(Grozīts ar Mārupes novada domes 24.04.2024. saistošajiem noteikumiem Nr. 11/2024)
90. Lai saņemtu pakalpojumu, persona vai personas likumiskais pārstāvis Sociālajā dienestā iesniedz:
90.1. ģimenes ārsta vai ārsta speciālista (pediatra, rehabilitologa, psihiatra, neirologa u.c.) izsniegtu izziņu par personas veselības stāvokli, kurā norādīts nepieciešamais pakalpojums;
90.2. pakalpojuma sniedzēja apliecinājumu sniegt rehabilitācijas pakalpojumu, norādot plānoto nodarbību skaitu nedēļā, vienas nodarbības ilgumu un noteikto samaksu par vienu nodarbību.
90.3. citus dokumentus pēc Sociālā dienesta pieprasījuma, ja tie nepieciešami lēmuma pieņemšanai.
(Mārupes novada domes 24.04.2024. saistošo noteikumu Nr. 11/2024 redakcijā)
91. Lēmumu piešķirt, atteikt vai pārtraukt pakalpojumu personai pieņem Sociālais dienests, pamatojoties uz sociālā darba speciālista izvērtējumu.
92. Pakalpojumu piešķir, neizvērtējot ģimenes (personas) ienākumus, šādā apmērā:
92.1. nepilngadīgai personai, kurai noteikta invaliditāte, ar funkcionāliem traucējumiem, līdz 5200 euro kalendāra gadā;
92.2. pilngadīgai personai, kurai noteikta I vai II grupas invaliditāte, ar funkcionāliem traucējumiem, līdz 1600 euro kalendāra gadā.
(Mārupes novada domes 24.04.2024. saistošo noteikumu Nr. 11/2024 redakcijā)
93. Pakalpojumu apmaksā pašvaldība, pamatojoties uz pakalpojuma sniedzēja iesniegtu rēķinu, kuram pievienots izraksts par pakalpojuma saņēmēja apmeklējumu, sasniegtajiem rezultātiem un turpmākajām rekomendācijām.
(Mārupes novada domes 24.04.2024. saistošo noteikumu Nr. 11/2024 redakcijā)
94. Ergoterapijas pakalpojumu (turpmāk šīs nodaļas ietvaros – pakalpojums) nodrošina personām ar funkcionāliem traucējumiem, dzīves kvalitātes uzlabošanai, nodrošinot efektīvu ikdienas aktivitāšu veikšanu personas pašas spēkiem, funkcionālās neatkarības atjaunošanai, uzturēšanai un veicināšanai.
96. Pakalpojums tiek piešķirts:
96.1. trūcīgām personām;
96.2. maznodrošinātām personām;
96.3. citiem Sociālā dienesta klientiem, ja pakalpojums tiek piešķirts ar sociālā darba speciālista nosūtījumu.
97. Lai saņemtu pakalpojumu, persona Sociālajā dienestā iesniedz ārsta izziņu par veselības stāvokli, norādot rekomendācijas aprūpei un profilaksei.
(Mārupes novada domes 24.04.2024. saistošo noteikumu Nr. 11/2024 redakcijā)
98. Pakalpojumu personai piešķir līdz 10 (desmit) nodarbībām kalendāra gadā. Sociālais dienests var pieņemt lēmumu par pakalpojuma termiņa pagarināšanu līdz 10 (desmit) nodarbībām kalendāra gadā.
99. Fizioterapijas pakalpojumu (turpmāk šīs nodaļas ietvaros – pakalpojums) nodrošina personām ar funkcionāliem traucējumiem, lai persona atgūtu zaudēto funkciju vai mazinātu tās trūkumu.
101. Pakalpojums tiek piešķirts:
101.1. trūcīgām personām;
101.2. maznodrošinātām personām;
101.3. citiem Sociālā dienesta klientiem, ja pakalpojums tiek piešķirts ar sociālā darba speciālista nosūtījumu.
102. Lai saņemtu pakalpojumu, persona Sociālajā dienestā iesniedz ārsta izziņu par veselības stāvokli, norādot rekomendācijas aprūpei un profilaksei.
(Mārupes novada domes 24.04.2024. saistošo noteikumu Nr. 11/2024 redakcijā)
103. Pakalpojumu personai piešķir līdz 10 (desmit) nodarbībām kalendāra gadā. Sociālais dienests var pieņemt lēmumu par pakalpojuma termiņa pagarināšanu līdz 10 (desmit) nodarbībām kalendāra gadā.
104. Psihologa pakalpojumu (turpmāk šīs nodaļas ietvaros – pakalpojums) nodrošina ģimenēm ar bērniem vai personai, kura nonākusi emocionālās grūtībās, krīzes situācijā vai cietusi no prettiesiskām darbībām.
106. Pakalpojums tiek piešķirts:
106.1. trūcīgām personām (ģimenēm);
106.2. maznodrošinātām personām (ģimenēm);
106.3. citiem Sociālā dienesta klientiem, ja pakalpojums tiek piešķirts ar sociālā darba speciālista nosūtījumu.
107. Pakalpojumu personai piešķir līdz 10 (desmit) konsultācijām kalendāra gadā. Sociālais dienests var pieņemt lēmumu par pakalpojuma termiņa pagarināšanu līdz 10 (desmit) nodarbībām kalendāra gadā, pamatojoties uz psihologa rekomendācijām.
108. Sociālā dienesta pieņemtos lēmumus un faktisko rīcību Administratīvā procesa likuma kārtībā var apstrīdēt Mārupes novada pašvaldības Administratīvo aktu strīdu izskatīšanas komisijā.
109. Mārupes novada pašvaldības Administratīvo aktu strīdu izskatīšanas komisijas lēmumu var pārsūdzēt Administratīvajā rajona tiesā.
110. Saistošie noteikumi stājas spēkā nākamajā dienā pēc to publicēšanas oficiālajā izdevumā "Latvijas Vēstnesis".
111. Ar Saistošo noteikumu spēkā stāšanās brīdi spēku zaudē Mārupes novada pašvaldības domes 2022. gada 23. februāra saistošie noteikumi Nr. 9/2022 "Par Mārupes novada pašvaldības sociālajiem pakalpojumiem".