Darbības ar dokumentu

Tiesību akts: zaudējis spēku
Tiesību akts ir zaudējis spēku.

Skatīt Ministru kabineta 2002. gada 16. aprīļa noteikumus Nr. 158 "Valsts darba inspekcijas nolikums".

Ministru kabineta noteikumi nr. 53

(prot. nr. 14, 6.§) Rīgā 1995. gada 14. martā

Valsts darba inspekcijas nolikums

Izdoti saskaņā ar likuma "Par 1925.gada 1.aprīļa likuma
"Ministru kabineta iekārta" atjaunošanu
" 14.panta 3.punktu

I. Vispārīgie jautājumi

1. Latvijas Republikas Valsts darba inspekcija (tālāk tekstā - "Valsts darba inspekcija") ir valsts kontroles un uzraudzības institūcija, kura savu darbību veic saskaņā ar likumu "Par Latvijas Republikas 1939.gada 28.aprīļa likuma "Par darba inspekciju" spēka atjaunošanu" un šo nolikumu.

Valsts darba inspekcija darbojas Labklājības ministrijas pārraudzībā.

2. Valsts darba inspekcija un tās sastāvā esošās reģionālās valsts darba inspekcijas īsteno valsts kontroli un uzraudzību par darba, darba aizsardzības, nodarbinātības un bīstamo iekārtu tehniskās uzraudzības jomā pieņemto likumdošanas aktu un normatīvo aktu ievērošanu.

3. Valsts darba inspekcijas kontrolei un uzraudzībai ir pakļauti visi valsts, pašvaldību un individuālie uzņēmumi un uzņēmējsabiedrības (neatkarīgi no to statusa un īpašuma formas), valsts un pašvaldību iestādes un citas darbavietas (tālāk tekstā - "darba devēji"), kā arī bīstamo iekārtu valdītāji.

4. Valsts darba inspekcija savā darbībā ir neatkarīga no darba devējiem un augstākām institūcijām.

5. Valsts darba inspekcija ir juridiska persona, un tai ir zīmogs ar Latvijas Republikas valsts mazā ģerboņa attēlu un pilnu Valsts darba inspekcijas nosaukumu.  

II. Valsts darba inspekcijas uzdevumi

6.Valsts darba inspekcijas uzdevumi ir:

6.1. kontrolēt un uzraudzīt darba, darba aizsardzības, nodarbinātības un bīstamo iekārtu tehniskās uzraudzības jomā pieņemtajos likumdošanas aktos un normatīvajos aktos noteikto prasību un pienākumu izpildi, kā arī darbinieku tiesību ievērošanu;

6.2. uzraudzīt, kā darba devēji un bīstamo iekārtu valdītāji ievēro darba higiēnas, darba aizsardzības un bīstamo iekārtu tehniskās uzraudzības jomā pieņemto normatīvo aktu prasības tehnoloģiskajos procesos, ražošanas un sadzīves telpu, tehnoloģisko un enerģētisko iekārtu, uzņēmuma transportlīdzekļu, ventilācijas un kondicionēšanas sistēmu ekspluatācijā, kā arī indīgo, ugunsnedrošo, kaitīgo, sprādzienbīstamo un radioaktīvo vielu izmantošanā;

6.3. kontrolēt darbinieku nodrošinātību ar darba apstākļiem atbilstošiem individuālajiem un kolektīvajiem aizsardzības līdzekļiem, kā arī šo līdzekļu izmantošanu;

6.4. savas kompetences ietvaros veikt profilaktisko uzraudzību ražošanas objektu celtniecības un rekonstrukcijas laikā;

6.5. piedalīties ekspluatācijā nododamo ražošanas objektu, ražošanas līdzekļu un bīstamo iekārtu pieņemšanas komisijās, kontrolēt minēto objektu atbilstību darba higiēnas, darba aizsardzības un bīstamo iekārtu tehniskās uzraudzības jomā pieņemto normatīvo aktu prasībām, kā arī saskaņot darba devēju un bīstamo iekārtu valdītāju izstrādātos ražošanas līdzekļu un bīstamo iekārtu tehniskos noteikumus;

6.6. reģistrēt Ministru kabineta apstiprinātajā sarakstā noteiktās bīstamās iekārtas, kā arī dot atļaujas šo bīstamo iekārtu ekspluatācijai;

6.7. Ministru kabineta noteiktajā kārtībā izsniegt spridzināšanas darbu atļaujas un atļaujas sprāgstvielu noliktavu ierīkošanai;

6.8. likumdošanas aktu ietvaros dot norādījumus, brīdinājumus un rīkojumus darba devējiem, bīstamo iekārtu valdītājiem un darbiniekiem, pieņemt lēmumus par attiecīgo likumdošanas aktu un normatīvo aktu pārkāpumiem, kā arī kontrolēt pieņemto lēmumu izpildi;

6.9. kontrolēt, vai darba devēji likumdošanas aktos noteiktajā kārtībā sniedz Nodarbinātības valsts dienestam ziņas par darbinieku atlaišanu no darba un ievēro brīvo darba vietu reģistrācijas noteikumus;

6.10. sniegt atzinumus par darba meklētājiem piedāvāto darba vietu atbilstību darba aizsardzības prasībām;

6.11. likumdošanas aktos noteiktajā kārtībā izmeklēt darbā notikušos nelaimes gadījumus un arodslimību gadījumus, kā arī bīstamo iekārtu avārijas;

6.12. saskaņā ar Labklājības ministrijas apstiprināto kārtību izsniegt juridiskām personām licences likumdošanas aktos paredzēto uzņēmējdarbības veidu veikšanai un kontrolēt šo juridisko personu darbību;

6.13. likumdošanas aktos noteiktajā kārtībā iesniegt Prokuratūrai un izmeklēšanas iestādēm materiālus par darba, darba aizsardzības, nodarbinātības un bīstamo iekārtu tehniskās uzraudzības jomā pieņemto likumdošanas aktu pārkāpumiem, kā arī informēt valsts un pašvaldību institūcijas par konstatētajiem pārkāpumiem;

6.14. piedalīties darba aizsardzības, drošības tehnikas un bīstamo iekārtu tehniskās uzraudzības normatīvo aktu izstrādāšanā un veikt minēto normatīvo aktu vienotu reģistrāciju;

6.15. sekmēt darba devēju un darbinieku sadarbību darba un darba aizsardzības jomā;

6.16. analizēt situāciju valstī darba, darba aizsardzības, nodarbinātības un bīstamo iekārtu tehniskās uzraudzības jomā un iesniegt valsts un pašvaldību institūcijām priekšlikumus par pasākumiem situācijas uzlabošanai;

6.17. dot priekšlikumus likumdošanas aktu un statistiskās uzskaites pilnveidošanai darba, darba aizsardzības, nodarbinātības un bīstamo iekārtu tehniskās uzraudzības jomā;

6.18. sniegt darba devējiem, bīstamo iekārtu valdītājiem un darbiniekiem metodisko palīdzību un regulāru informāciju par likumdošanas aktu piemērošanu un ievērošanu, dot to izskaidrojumus masu informācijas līdzekļos, kā arī organizēt apmācības, seminārus un kursus;

6.19. izskatīt sūdzības, vēstules un iesniegumus un likumdošanas aktos noteiktajā kārtībā dot atbildes uz tiem;

6.20. dot darba strīdu komisijām un tiesībaizsardzības iestādēm (pēc to pieprasījuma) atzinumus jautājumos, kuri ietilpst Valsts darba inspekcijas kompetencē.

7. Valsts darba inspekcija sadarbojas ar valsts un pašvaldību institūcijām, darba devējiem vai viņu pilnvarotām personām, darba devēju organizācijām, darbiniekiem, viņu arodorganizācijām un darbinieku vai viņu arodorganizāciju uzticības personām.

8. Valsts darba inspekcija ir tiesīga no Uzņēmumu reģistra bez atlīdzības saņemt savu uzdevumu veikšanai nepieciešamo informāciju par reģistrētajiem uzņēmumiem un uzņēmējsabiedrībām.

9. Valsts darba inspekcija sadarbojas ar citu valstu attiecīgajām kontroles un uzraudzības institūcijām.

10. Katru gadu Valsts darba inspekcija publicē masu informācijas līdzekļos gada pārskatu par savu darbību, kā arī nosūta to Starptautiskajai darba organizācijai.  

III. Valsts darba inspekcijas amatpersonas

11. Valsts darba inspekcijas amatpersonas ir Valsts darba inspekcijas direktors, galvenie valsts darba inspektori un valsts darba inspektori. Valsts darba inspekcijas amatpersonas ir valsts civildienesta ierēdņi (ierēdņu kandidāti).

12. Valsts darba inspekcijas amatpersonām, realizējot kontroli un uzraudzību, ir attiecīgajos likumdošanas aktos noteiktās tiesības.

13. Valsts darba inspekcijas amatpersonām likumdošanas aktos un šajā nolikumā noteikto kontroles un uzraudzības funkciju veikšanai nepieciešamos darba apstākļus nodrošina darba devēji vai bīstamo iekārtu valdītāji.

14. Valsts darba inspekcijas amatpersonām ir aizliegts personiski vai ar trešo personu starpniecību piedalīties minēto amatpersonu kontrolei un uzraudzībai pakļauto uzņēmumu saimnieciskajā darbībā.

15. Valsts darba inspekcijas amatpersonām un darbiniekiem ir aizliegts:

15.1. gan pienākumu izpildes laikā, gan pēc darba vai civildienesta attiecību izbeigšanas izpaust ražošanas vai komerciālos noslēpumus, ar kuriem viņi iepazinušies, pildot savus pienākumus un realizējot savas tiesības;

15.2. izpaust darba devējiem un bīstamo iekārtu valdītājiem vai to pārstāvjiem ziņas par personām, kuras Valsts darba inspekcijai sniegušas informāciju par likumdošanas aktu un normatīvo aktu pārkāpumiem.

16. Valsts darba inspekcijas amatpersonu brīdinājumus, rīkojumus un lēmumus var pārsūdzēt Valsts darba inspekcijas direktoram divu nedēļu laikā no to paziņošanas dienas.

17. Valsts darba inspekcijas direktoru pēc labklājības ministra ieteikuma ieceļ amatā un atbrīvo no amata Ministru kabinets, ievērojot likumā "Par valsts civildienestu" noteiktās prasības.

18. Valsts darba inspekcijas direktors:

18.1. ir personīgi atbildīgs par Valsts darba inspekcijas uzdevumu izpildi;

18.2. saskaņā ar valsts budžetā apstiprināto darbinieku skaitu un darba samaksas fondu apstiprina Valsts darba inspekcijas struktūru un štatu sarakstu;

18.3. apstiprina Valsts darba inspekcijas sastāvā esošo inspekciju un struktūrvienību nolikumus, saskaņā ar likumu "Par valsts civildienestu" ieceļ amatā un izbeidz valsts civildienesta attiecības ar Valsts darba inspekcijas ierēdņiem (ierēdņu kandidātiem), kā arī pieņem darbā un atlaiž no darba tos Valsts darba inspekcijas darbiniekus, kuri strādā uz darba līguma pamata;

18.4. slēdz līgumus, kā arī izdod pavēles, rīkojumus un lēmumus, kas ir saistoši Valsts darba inspekcijas sastāvā esošajām inspekcijām un struktūrvienībām, to amatpersonām un darbiniekiem;

18.5. izskata iesniegumus par Valsts darba inspekcijas amatpersonu rīcību, viņu brīdinājumiem, rīkojumiem, lēmumiem un, ja tam ir pamats, tos groza vai atceļ;

18.6. organizē Valsts darba inspekcijas darbinieku apmācību un kvalifikācijas celšanu.

19. Valsts darba inspekcijas direktora brīdinājums, rīkojums vai lēmums var tikt pārsūdzēts tiesā viena mēneša laikā no tā paziņošanas dienas. Pārsūdzības iesniegšana neaptur Valsts darba inspekcijas direktora brīdinājuma, rīkojuma vai lēmuma izpildi.  

IV. Noslēguma jautājumi

20. Atzīt par spēku zaudējušu Ministru kabineta 1993.gada 12.oktobra lēmumu nr.42 "Par Valsts darba inspekcijas nolikumu" (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 1993, 34.nr.).

Ministru prezidents M.Gailis

Labklājības ministrs A.Bērziņš

22.03.1995