LATVIJAS REPUBLIKAS MINISTRU KABINETS
Lēmums Nr. 42 (prot. Nr. 13, 3.§)
Apstiprināt pievienoto Valsts darba inspekcijas nolikumu.
Ministru prezidents V. BIRKAVS
Labklājības ministrs J. RITENIS
Rīgā 1993. gada 12. oktobrī
APSTIPRINĀTS
ar Ministru kabineta
1993. gada 12. oktobra lēmumu
Nr. 42
1. Latvijas Republikas Valsts darba inspekcija (tālāk tekstā - «Valsts darba inspekcija») ir valsts uzraudzības un kontroles institūcija, kura savu darbību veic saskaņā ar likumu «Par Valsts darba inspekciju» un Šo nolikumu.
Valsts darba inspekcija darbojas Labklājības ministrijas pārziņā.
2. Valsts darba inspekcija un tās sastāvā esošās reģionālās valsts darba inspekcijas ir vienota sistēma, kas īsteno valsts kontroli un uzraudzību par darba, darba aizsardzības un nodarbinātības likumdošanas aktu, darba aizsardzības noteikumu un normu ievērošanu.
3. Valsts darba inspekcija savā darbībā ir neatkarīga no darba devējiem un augstākām institūcijām.
4. Valsts darba inspekcijas uzraudzībai pakļauti visi privātie, pašvaldību un valsts uzņēmumi, iestādes un citas darbavietas, kā arī individuālie darba devēji neatkarīgi no to statusa un īpašuma formas (tālāk tekstā - «darba devēji»).
5. Valsts darba inspekcijas funkcijas ir:
5.1. uzraudzīt un kontrolēt likumdošanas aktos noteikto darba, darba aizsardzības un nodarbinātības pienākumu un tiesību izpildi;
5.2. uzraudzīt, ka darba devēji ievēro darba aizsardzības un darba higiēnas noteikumus un normas tehnoloģiskajos procesos, kā arī ražošanas un sadzīves telpu, tehnoloģisko un enerģētisko iekārtu, uzņēmuma iekšējo transportlīdzekļu, ventilācijas un kondicionēšanas sistēmu ekspluatācijā un indīgo, ugunsnedrošo, kaitīgo, sprādzienbīstamo un radioaktīvo vielu izmantošanā;
5.3. kontrolēt darbinieku nodrošinātību ar darba apstākļiem atbilstošiem individuālajiem aizsardzības līdzekļiem, kā arī šo līdzekļu izmantošanu;
5.4. piedalīties ražošanas objektu, ēku, būvju un ražošanas līdzekļu pieņemšanas komisijas, dot atzinumus par to atbilstību darba aizsardzības un darba higiēnas noteikumu un normu prasībām, saskaņot to ražošanas tehniskos noteikumus, kā arī ražošanas objektu celtniecības un rekonstrukcijas laika realizēt profilaktisko uzraudzību darba aizsardzības un darba higiēnas jautājumos;
5.5. kontrolēt, vai darba devēji izpilda tiem adresētos rīkojumus un lēmumus, dot rekomendācijas par darba, darba aizsardzības un nodarbinātības likumdošanas aktu un darba aizsardzības noteikumu un normu pārkāpumu novēršanu;
5.6. kontrolēt, vai darba devēji likumdošanas aktos noteiktajā kārtībā sniedz nodarbinātības valsts iestādēm ziņas par darbinieku atbrīvošanu;
5.7. kontrolēt, vai darba devēji ievēro brīvo darba vietu reģistrācijas noteikumus un bezdarbnieku pabalsta izmaksas kārtību;
5.8. sniegt atzinumus par darba meklētājiem piedāvāto darba vietu atbilstību darba aizsardzības prasībām;
5.9. veikt darbā notikušo nelaimes gadījumu izmeklēšanu saskaņā ar Ministru kabineta apstiprināto nolikumu;
5.10. saskaņa ar Labklājības ministrijas apstiprināto kārtību izsniegt juridiskajām personām licences likumā «Par Valsts darba inspekciju» paredzētajiem uzņēmējdarbības veidiem;
5.11. likumdošanas aktos noteiktajā kārtībā iesniegt Prokuratūrai un citām valsts institūcijām materiālus par darba, darba aizsardzības un nodarbinātības likumdošanas akti, darba aizsardzības noteikumu un normu pārkāpumiem;
5.12. koordinēt darba aizsardzības noteikumu un normu izstrādi, saskaņot un apstiprināt citās ministrijās un institūcijās izstrādātos darba aizsardzības normatīvos aktus, un veikt to vienotu reģistrāciju;
5.13. koordinēt darba devēju, darbinieku un Valsts darba inspekcijas sadarbību darba aizsardzības jautājumos;
5.14. savas kompetences jautājumos analizēt stāvokli valstī un iesniegt valsts pārvaldes institūcijām priekšlikumus par pasākumiem situācijas uzlabošanai, kā arī par nepieciešamajiem grozījumiem darba, darba aizsardzības un nodarbinātības likumdošanas aktos;
5.15. dot priekšlikumus un atzinumus par darba aizsardzības statistikas pilnveidošanu;
5.16. savas kompetences ietvaros sniegt metodisko palīdzību un regulāru informāciju darba devējiem un darbiniekiem, ka arī sniegt izskaidrojumus masu informācijas līdzekļos, organizēt apmācības, seminārus un kursus un piedalīties tajos;
5.17. izskatīt sūdzības, vēstules un iesniegumus Valsts darba inspekcijas kompetences jautājumos un mēneša laikā dot atbildi iesniedzējam, ja likumos nav noteikti citi termiņi;
5.18. dot iestādēm, kuras izskata darba strīdus pēc šo iestāžu, pieprasījuma, atzinumus jautājumos, kas ietilpst Valsts darba inspekcijas kompetence.
6. Savas kompetences ietvaros Valsts darba inspekcija sadarbojas ar valsts institūcijām, pašvaldību iestādēm, darba devējiem vai viņu pilnvarotam personām, darba devēju organizācijām, darbiniekiem, viņu aroda organizācijām un darbinieku vai viņu aroda organizāciju uzticības personām.
7. Valsts darba inspekcijai ir tiesības no Uzņēmumu reģistra bez atlīdzības saņemt nepieciešamo informāciju par reģistrētajiem uzņēmumiem un sabiedrībām.
8. Valsts darba inspekcija sadarbojas ar citu valstu darba inspekcijām un darba aizsardzības institūcijām.
9. Valsts darba inspekcijas amatpersonas ir Valsts darba inspekcijas direktors, galvenie valsts darba inspektori un valsts darba inspektori.
10. Valsts darba inspekcijas amatpersonām šajā nolikumā noteikto funkciju veikšanai nepieciešamos darba apstākļus nodrošina darba devēji.
11. Valsts darba inspekcijas amatpersonu rīkojumus vai lēmumus var pārsūdzēt Valsts darba inspekcijas direktoram divu nedēļu laikā no to paziņošanas dienas, izņemot lēmumus par administratīvajiem sodiem.
12. Valsts darba inspekcijas amatpersonām ir aizliegts:
12.1. piedalīties viņu uzraudzībai pakļauto uzņēmumu saimnieciskajā darbība;
12.2. izpaust viņu uzraudzībā esošo uzņēmumu komercnoslēpumus, ar kuriem viņi ir iepazinušies savas darbības laikā.
13. Valsts darba inspekcijas direktoru ieceļ amata labklājības ministrs un apstiprina amatā Ministru kabinets. Valsts darba inspekcijas direktoru atceļ no amata labklājības ministrs un informē par to Ministru kabinetu.
14. Valsts darba inspekcijas direktors:
14.1. ir personīgi atbildīgs par Valsts darba inspekcijas funkciju izpildi;
14.2. saskaņā ar valsts budžetā apstiprināto darbinieku skaitu un darba samaksas fondu apstiprina Valsts darba inspekcijas aparāta struktūru un štatus;
14.3. apstiprina Valsts darba inspekcijas struktūrvienību nolikumus, pieņem darbā un atlaiž no darba inspekcijas darbiniekus;
14.4. savas kompetences ietvaros izdod pavēles, lēmumus un rīkojumus, kā arī slēdz līgumus;
14.5. izskata iesniegumus par Valsts darba inspekcijas amatpersonu pieņemtajiem rīkojumiem un lēmumiem un, ja nepieciešams, tos groza vai atceļ;
14.6. organizē Valsts darba inspekcijas darbinieku apmācību un kvalifikācijas celšanu.
15. Valsts darba inspekcijas direktora lēmums vai rīkojums var tikt pārsūdzēts tiesā viena mēneša laikā no lēmuma vai rīkojuma paziņošanas dienas.
Pārsūdzības iesniegšana neaptur Valsts darba inspekcijas direktora lēmuma vai rīkojuma izpildi, izņemot gadījumus, kad tā izpilde apturēta ar sevišķu sūdzības izšķīrēja lēmumu.
16. Valsts darba inspekcijai ir juridiskās personas statuss, tai ir zīmogs ar valsts mazā ģerboņa attēlu un pilnu inspekcijas nosaukumu.
Labklājības ministrs J. RITENIS