1. Saistošie noteikumi nosaka kārtību, kādā Ādažu novada pašvaldība piešķir pabalstus aizbildņiem un audžuģimenēm, kā arī pabalstu veidus, apmēru, piešķiršanas un izmaksas kārtību.
2. Pabalsta pieprasītājs iesniedz Ādažu novada sociālajam dienestam (turpmāk – Sociālais dienests) iesniegumu par pabalsta piešķiršanu kādā no šiem veidiem:
2.1. klātienē Gaujas iela 13/15, Ādaži, Ādažu novads vai Garā iela 20, Carnikava, Carnikavas pagasts, Ādažu novads;
2.2. klātienē Valsts un pašvaldības vienotajā klientu apkalpošanas centrā Gaujas iela 33A, Ādaži, Ādažu novads, vai Stacijas iela 5, Carnikava, Carnikavas pagasts, Ādažu novads;
2.3. valsts pārvaldes pakalpojumu portālā www.latvija.gov.lv nosūtot uz Sociālā dienesta oficiālo elektronisko adresi;
2.4. ar drošu elektronisko parakstu parakstītu iesniegumu nosūtot uz Sociālā dienesta elektronisko pasta adresi soc.dienests@adazi.lv.
5. Pabalstu izmaksā audžuģimenei par bērniem, kuri ar Ādažu novada bāriņtiesas (turpmāk – bāriņtiesa) lēmumu ievietoti audžuģimenē un kurai ar Sociālo dienestu ir noslēgts līgums par bērna ievietošanu audžuģimenē (turpmāk – Līgums).
8. Pabalstu bērna uzturam aprēķina un piešķir no dienas, kad bērns ievietots audžuģimenē, līdz dienai, kad bērns no audžuģimenes tiek izņemts ar bāriņtiesas lēmumu, vai beidzas Līgumā noteiktais termiņš, vai arī kad bērns sasniedz pilngadību. Pabalstu par nepilnu mēnesi izmaksā proporcionāli audžuģimenē pavadītam dienu skaitam mēnesī.
9. Iestājoties apstākļiem, kas varētu būt par pamatu pabalsta bērna uzturam izmaksas pārtraukšanai, pabalsta saņēmējam ir pienākums ne vēlāk, kā piecu darbdienu laikā no šo apstākļu iestāšanās rakstveidā par to informēt Sociālo dienestu, pretējā gadījumā viņam ir pienākums atmaksāt pašvaldībai nepamatoti saņemto pabalstu, ko pašvaldība var arī piedzīt tiesas ceļā normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā.
10. Pabalstu apģērba un mīkstā inventāra iegādei nosaka Ministru kabineta noteiktās minimālās mēneša darba algas apmērā gadā katram bērnam. Ja bērns audžuģimenē ievietots uz laiku līdz vienam mēnesim, pabalstu var samazināt, izvērtējot tā nepieciešamības atbilstību bērna vajadzībām.
11. Pabalstus izmaksā, pārskaitot uz Iesniedzēja norādīto kredītiestādes norēķinu kontu viena mēneša laikā no lēmuma pieņemšanas dienas.
12. Ja bērns pārtrauc uzturēties audžuģimenē, par pašvaldības līdzekļiem iegādātais apģērbs, apavi, rotaļlietas, mīkstais inventārs, u.c. lietas paliek viņa lietošanā.
15. Pabalstu piešķir un aprēķina no dienas, kad bērnam nodibināta aizbildnība, līdz dienai, kad tā tiek atcelta vai bērns sasniedz pilngadību. Pabalstu par nepilnu mēnesi izmaksā proporcionāli aizbildnībā pavadītam dienu skaitam mēnesī.
17. Lēmumu par pabalstu piešķiršanu vai motivētu atteikumu pieņem Sociālais dienests ne vēlāk, kā mēneša laikā no dienas, kad saņemti visi nepieciešamie dokumenti. Lēmuma pieņemšanai nepieciešamo papildu informāciju Sociālais dienests pieprasa no bāriņtiesas.
18. Sociālais dienests paziņo par pieņemto lēmumu aizbildnim vai audžuģimenei normatīvajos aktos noteiktā termiņā un kārtībā.
19. Sociālā dienesta lēmumu var apstrīdēt pašvaldības Administratīvo aktu strīdu komisijā. Komisijas pieņemto lēmumu var pārsūdzēt Administratīvajā rajonā tiesā Administratīvā procesa likumā noteiktajā kārtībā.
20. Ar šo noteikumu spēkā stāšanos spēku zaudē Ādažu novada pašvaldības 2021. gada 27. oktobra saistošie noteikumi Nr. 25/2021 "Par pašvaldības pabalstiem aizbildņiem un audžuģimenēm".
Paskaidrojuma raksta sadaļas un norādāmā informācija |
1. Mērķis un nepieciešamības pamatojums 1.1. 01.01.2023. stājās spēkā Pašvaldību likums un spēku zaudēja likums "Par pašvaldībām". Pašvaldību likuma pārejas noteikumu 6. punktā noteikts, ka pašvaldības dome izvērtē uz likuma "Par pašvaldībām" normu pamata izdoto saistošo noteikumu atbilstību Pašvaldību likumam un līdz 30.06.2024. izdod jaunus saistošos noteikumus atbilstoši Pašvaldību likumā ietvertajam pilnvarojumam. 1.2. Pastāvošais pašvaldības noteiktais tiesiskais regulējums ir nepilnīgs, jo spēkā esošie saistošie noteikumi izdoti pamatojoties uz spēku zaudējušu likumu "Par pašvaldībām". Pašvaldību likuma 44. panta otrā daļa noteic, ka dome var izdot saistošos noteikumus, lai nodrošinātu pašvaldības autonomo funkciju un brīvprātīgo iniciatīvu izpildi, ievērojot likumos vai Ministru kabineta noteikumos paredzēto funkciju izpildes kārtību. 1.3. Bērnu tiesību aizsardzības likuma 36. panta otrā daļa nosaka, ka pašvaldība palīdz audžuģimenēm bērnu audzināšanā un nodrošina nepieciešamos sociālos pakalpojumus. Audžuģimenei ir tiesības saņemt līdzekļus bērna uzturam. Šo līdzekļu apmērs nedrīkst būt mazāks par apmēru, kādu noteicis Ministru kabinets pamatojoties uz Civillikuma 179. panta piekto daļu. 1.4. Ministru kabineta 2018. gada 26. jūnija noteikumu Nr. 354 "Audžuģimenes noteikumi" 78. punkts nosaka, ka pabalstu bērna uzturam un pabalstu apģērba un mīkstā inventāra iegādei audžuģimenei izmaksā no tās pašvaldības budžeta līdzekļiem, kura noslēgusi līgumu ar audžuģimeni. 78.2. punkts nosaka, ka pabalsta apmēru apģērba un mīkstā inventāra iegādei nosaka pašvaldība. 1.5. Pašvaldībā šobrīd ir spēkā 27.10.2021. saistošie noteikumi Nr. 25/2021 "Par pašvaldības pabalstiem aizbildņiem un audžuģimenēm" (turpmāk – Noteikumi Nr. 25). 1.6. Ar jaunajiem saistošajiem noteikumiem (turpmāk – Noteikumi) paredzēts noteikt pabalstu apmērus bērnu uzturam audžuģimenē un apģērba un mīksta inventāra iegādei, kā arī pabalsta apmēru aizbildnim par bērna uzturēšanu, tādējādi vienādojot bez vecāku gādības palikušu bērnu ārpusģimenes aprūpē pie aizbildņa vai audžuģimenē naudas līdzekļus uzturam. Noteikumi Nr. 25 nosaka pabalstu bērna uzturam audžuģimenē 75 % apmērā no Ministru kabineta noteiktās minimālās mēneša darba algas, bet pabalstu aizbildnim par bērna uzturēšanu – 75 % apmērā no Ministru kabineta noteiktās minimālās mēneša darba algas, pabalstu samazinot par summu, ko atbilstoši Valsts sociālo pabalstu likumam izmaksā no valsts budžeta līdzekļiem, kā pabalstu aizbildnim par bērna uzturēšanu, par summu, ko aizbildnim izmaksā Uzturlīdzekļu garantiju fonds, par summu, ko aizbildnim maksā aizbildnībā esošā bērna vecāki pamatojoties uz savstarpējo vienošanos vai tiesas spriedumu. 2023. gadā pabalsts mēnesī ir EUR 465 vienam bērnam audžuģimenē un EUR 207 mēnesī aizbildniecībā esošam bērnam. Pašvaldības deputāti ierosina noteikt pašvaldības pabalstu audžuģimenei bērna uzturam EUR 465 mēnesī un pabalstu aizbildnim par bērna uzturēšanu EUR 210 mēnesī, palielinot patreiz esošo atbalstu aizbildniecībā esošiem bērniem. Aizbildņiem tiek atvieglota pabalstu saņemšana, jo katru gadu nav jāiesniedz dokumenti, kas apliecina citu ienākumu bērnu uzturam saņemšanu. 1.7. Noteikumos atšķirībā no Noteikumiem Nr. 25 plašāk ir norādīts iesnieguma iesniegšanas kanāls, norādot, ka iesniegumu Sociālajam dienestam var iesniegt gan klātienē Sociālā dienesta telpās Gaujas iela 13/15, Ādažos, gan Garā iela 20, Carnikavā, gan izmantojot valsts pārvaldes pakalpojumu portālā www.latvija.gov.lv, nosūtot uz Sociālā dienesta oficiālo elektronisko adresi, vai parakstītu ar drošu elektronisko parakstu, nosūtot uz Sociālā dienesta elektronisko pasta adresi soc.dienests@adazi.lv. Tāpat iesniegumus var atstāt klātienē Valsts un pašvaldības vienotajā klientu apkalpošanas centrā Gaujas iela 33A, Ādažos, vai Stacijas iela 5, Carnikavā. 1.8. Citas būtiskais izmaiņas Noteikumos nav veiktas. |
2. Fiskālā ietekme uz pašvaldības budžetu 2.1. Noteikumu īstenošanas fiskālās ietekmes prognoze uz pašvaldības budžetu: 2.1.1. samazina vai palielina ieņēmumu daļu – nav attiecināms; 2.1.2. samazina vai palielina izdevumu daļu – 2023. gadā budžetā Noteikumos paredzētajiem pabalstiem, t.sk. pabalstiem aizbildņiem un audžuģimenēm, ir asignēti EUR 77500, t.sk. EUR 33480 pabalstiem bērniem audžuģimenēs, EUR 25 200 pabalstiem aizbildniecībā esošiem bērniem, un EUR 3720 vienreizējiem pabalstiem. Noteikumu izpildei netiek prognozēta papildus finansiāla ietekme uz pašvaldības budžetu 2023. gadā. |
3. Sociālā ietekme, ietekme uz vidi, iedzīvotāju veselību, uzņēmējdarbības vidi pašvaldības teritorijā, kā arī uz konkurenci 3.1. Sociālā ietekme – plānots, ka noteikumi pozitīvi ietekmēs mērķgrupu, uz kuru attiecināms Noteikumu tiesiskais regulējums: audžuģimenes un aizbildņi, kuru ģimenēs ir bērni, kuri ar Bāriņtiesas lēmumu ievietoti audžuģimenē vai nodoti aizbildniecībā. Noteikumu tiesiskais regulējums neietekmēs uzņēmējdarbības vidi pašvaldības teritorijā. 3.2. Ietekme uz vidi – neradīs ietekmi uz vidi. 3.3. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi pašvaldības teritorijā – nav attiecināma. 3.4. Ietekme uz konkurenci – nav ietekmes uz konkurenci. |
4. Ietekme uz administratīvajām procedūrām un to izmaksām 4.1. Institūcija, kurā fiziska persona var vērsties Noteikumu piemērošanā, ir Sociālais dienests. 4.2. Galvenie procedūras posmi un privātpersonām veicamās darbības, ko paredz Noteikumi, ir šādi – lai saņemtu pabalstu, privātpersona iesniedz Sociālajam dienestam. Sociālais dienests lēmumu pieņem viena mēneša laikā no iesnieguma saņemšanas. Pabalstu izmaksā audžuģimenei par bērniem, kuri ar Ādažu novada bāriņtiesas lēmumu ievietoti audžuģimenē un kurai ar Sociālo dienestu ir noslēgts līgums par bērna ievietošanu audžuģimenē. Pabalstus izmaksā uz iesniedzēja norādīto kredītiestādes kontu. 4.3. Sociālā dienesta pieņemtos lēmumus un faktisko rīcību var apstrīdēt pašvaldības Administratīvo aktu strīdu komisijai Administratīvā procesa likumā noteiktajā kārtībā. Komisijas pieņemtos lēmumus var pārsūdzēt tiesā Administratīvā procesa likumā noteiktajā kārtībā. 4.4. Paredzētās administratīvo procedūru izmaksas – nav paredzētas. |
5. Ietekme uz pašvaldības funkcijām un cilvēkresursiem 5.1. Noteikumu izpildei nav nepieciešams veidot pašvaldības jaunas institūcijas, darba vietas vai paplašināt esošo institūciju kompetenci. 5.2. Noteikumi izstrādāti Pašvaldību likuma 4. panta pirmās daļas 11. punktā noteiktās pašvaldības funkcijas izpildei – īstenot bērnu tiesību un interešu aizsardzību. |
6. Informācija par izpildes nodrošināšanu 6.1. Pašvaldības cilvēkresursi, kas tiks iesaistīti noteikumu īstenošanā, ir Valsts un pašvaldības vienotā klientu apkalpošanas centra darbinieki (pieņemot iesniegumus), Sociālā dienesta darbinieki (pieņemot un izvērtējot iesniegumu atbilstību un pieņemot lēmumu) un Grāmatvedības nodaļas darbinieki (izmaksājot pabalstus). Lēmuma apstrīdēšanas gadījumā – Administratīvo aktu strīdus komisija, kuras sastāvā ir deputāti, izpilddirektors un juristi. |
7. Prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem, ko sniedz mērķa sasniegšana 7.1. Noteikumi ir atbilstoši iecerētā mērķa sasniegšanas nodrošināšanai – sniegt lielāku atbalstu mazaizsargātām iedzīvotāju grupām – aizbildņiem un audžuģimenēm Ādažu novadā, kurās ievietoti bērni. Pašvaldības izraudzītie līdzekļi ir leģitīmi un rīcība ir atbilstoša augstākstāvošiem normatīviem aktiem. |
8. Izstrādes gaitā veiktās konsultācijas ar privātpersonām un institūcijām 8.1. Konsultācijām tika izmantots šāds sabiedrības līdzdalības veids: pēc Noteikumu izskatīšanas domes Izglītības, kultūras, sporta un sociālajā komitejā, to projekts tika publicēts pašvaldības oficiālajā tīmekļvietnē www.adazunovads.lv, kā arī informācija par projektu tika publicēta sociālajā tīklā – pašvaldības Facebook kontā, lai sasniegtu mērķgrupu, kā arī noskaidrotu pēc iespējas plašākas sabiedrības viedokli. 8.2. Publikācijā noteiktajā termiņā – no 2023. gada 8. maija līdz 23. maijam netika saņemti iedzīvotāju priekšlikumi par Noteikumu projektu. 8.3. Cita veida saziņa un konsultācijas nav notikušas. |