1. Saistošie noteikumi (turpmāk tekstā – nolikums) nosaka Saldus novada pašvaldības (turpmāk tekstā – pašvaldība) institucionālo sistēmu un darba organizāciju, kā arī iedzīvotāju interešu īstenošanu un iesaisti pašvaldības darbā.
2. Pašvaldība savas kompetences ietvaros realizē vietējo pārvaldi Saldus novada administratīvajā teritorijā.
3. Saldus novadu veido šādas teritoriālās vienības:
3.1. Saldus pilsēta;
3.2. Brocēnu pilsētas un Cieceres pagasta apvienība, kurā ietilpst šādas teritoriālās vienības:
3.2.1. Brocēnu pilsēta,
3.2.2. Cieceres pagasts;
3.3. Blīdenes un Zvārdes pagastu apvienība, kurā ietilpst šādas teritoriālās vienības:
3.3.1. Blīdenes pagasts,
3.3.2. Zvārdes pagasts;
3.4. Ezeres un Kursīšu pagastu apvienība, kurā ietilpst šādas teritoriālās vienības:
3.4.1. Ezeres pagasts,
3.4.2. Kursīšu pagasts;
3.5. Gaiķu un Remtes pagastu apvienība, kurā ietilpst šādas teritoriālās vienības:
3.5.1. Gaiķu pagasts,
3.5.2. Remtes pagasts;
3.6. Jaunauces, Rubas un Vadakstes pagastu apvienība, kurā ietilpst šādas teritoriālās vienības:
3.6.1. Jaunauces pagasts,
3.6.2. Rubas pagasts,
3.6.3. Vadakstes pagasts;
3.7. Jaunlutriņu, Lutriņu un Šķēdes pagastu apvienība, kurā ietilpst šādas teritoriālās vienības:
3.7.1. Jaunlutriņu pagasts,
3.7.2. Lutriņu pagasts,
3.7.3. Šķēdes pagasts;
3.8. Nīgrandes un Zaņas pagastu apvienība, kurā ietilpst šādas teritoriālās vienības:
3.8.1. Nīgrandes pagasts,
3.8.2. Zaņas pagasts;
3.9. Novadnieku un Saldus pagastu apvienība, kurā ietilpst šādas teritoriālās vienības:
3.9.1. Novadnieku pagasts,
3.9.2. Saldus pagasts;
3.10. Pampāļu un Zirņu pagastu apvienība, kurā ietilpst šādas teritoriālās vienības:
3.10.1. Zirņu pagasts,
3.10.2. Pampāļu pagasts.
4. Saldus novada pašvaldības administratīvais centrs ir Saldus pilsēta. Saldus novada pašvaldības juridiskā adrese: Striķu iela 3, Saldus, Saldus nov., LV-3801.
5. Pašvaldības iedzīvotāju pārstāvību nodrošina to ievēlēta pašvaldības lēmējinstitūcija – dome (turpmāk tekstā – dome). Dome pieņem lēmumus, nosaka pašvaldības institucionālo struktūru, lemj par autonomo funkciju un brīvprātīgo iniciatīvu īstenošanu un par kārtību, kādā pašvaldība nodrošina tai deleģēto valsts pārvaldes funkciju un pārvaldes uzdevumu izpildi, apstiprina pašvaldības budžetu un kontrolē tā izpildi. Dome atbilstoši kompetencei ir atbildīga par pašvaldības institūciju tiesisku darbību un finanšu līdzekļu izlietojumu.
7. Dome no deputātu vidus ievēlē domes priekšsēdētāju, divus domes priekšsēdētāja vietniekus un pastāvīgo komiteju locekļus.
8. Lai nodrošinātu savu darbību un sagatavotu jautājumus izskatīšanai domes sēdē, dome izveido šādas pastāvīgās komitejas un nosaka to skaitlisko sastāvu:
8.1. finanšu komiteju deviņu locekļu sastāvā,
8.2. sociālo, izglītības un kultūras jautājumu komiteju septiņu locekļu sastāvā,
8.3. attīstības komiteju septiņu locekļu sastāvā.
9. Atsevišķu pašvaldības funkciju, brīvprātīgo iniciatīvu vai uzdevumu pildīšanai, vai pašvaldības administratīvās teritorijas pārvaldīšanai, dome no deputātiem, valsts pārvaldes iestāžu pilnvarotiem pārstāvjiem, pašvaldības administrācijas pārstāvjiem un pašvaldības iedzīvotājiem izveido komisijas un nosaka to skaitlisko sastāvu:
9.1. administratīvo komisiju septiņu locekļu sastāvā;
9.2. administratīvo aktu strīdu izskatīšanas komisiju piecu locekļu sastāvā;
9.3. Saldus novada sadarbības teritorijas civilās aizsardzības komisiju vienpadsmit locekļu sastāvā;
9.4. medību koordinācijas komisiju septiņu locekļu sastāvā;
9.5. ētikas komisiju piecu locekļu sastāvā;
9.6. pedagoģiski medicīnisko komisiju septiņu locekļu sastāvā;
9.7. lauksaimniecības zemes darījumu izvērtēšanas komisiju septiņu locekļu sastāvā;
9.8. mājokļu jautājumu komisiju septiņu locekļu sastāvā;
9.9. sociālo jautājumu komisiju septiņu locekļu sastāvā;
9.10. attīstības, pašvaldības mantas atsavināšanas un dzīvojamo māju privatizācijas komisiju septiņu locekļu sastāvā;
9.11. izglītības un jaunatnes lietu komisiju septiņu locekļu sastāvā;
9.12. transporta kustības drošības komisiju septiņu locekļu sastāvā;
9.13. budžeta un ekonomikas komisiju septiņu locekļu sastāvā;
9.14. kultūras un tūrisma komisiju septiņu locekļu sastāvā;
9.15. sporta komisiju septiņu locekļu sastāvā;
9.16. komisiju darbam ar sabiedriskajām organizācijām un sadarbības partneriem septiņu locekļu sastāvā;
9.17. starpinstitūciju sadarbības komisiju sociālajam riskam pakļauto bērnu un jauniešu atbalstam septiņu locekļu sastāvā;
9.18. novada apbalvojumu un simbolikas komisija septiņu locekļu sastāvā.
10. Lai pašvaldībā nodrošinātu iepirkumu procedūras, dome izveido iepirkumu komisiju septiņu locekļu sastāvā uz noteiktu laiku, kas nav ilgāks par domes sasaukuma pilnvaru termiņu.
11. Lai iesaistītu sabiedrību atsevišķu pašvaldības funkciju vai uzdevumu pildīšanā, iniciatīvu/ierosinājumu/ priekšlikumu izteikšanā un realizācijā, dome izveido šādas konsultatīvās padomes:
11.1. iedzīvotāju padomes;
11.2. uzņēmēju konsultatīvo padomi.
12. Komisiju un uzņēmēju konsultatīvās padomes darbību reglamentē domes apstiprināts nolikums. Iedzīvotāju padomju darbības reglaments ir saistošie noteikumi, ko izdod dome.
13. Dome var lemt par komisiju izveidošanu atsevišķu pašvaldības uzdevumu veikšanai. Šādas komisijas tiek izveidotas noteiktu uzdevumu veikšanai uz noteiktu laiku. Šādas komisijas darbojas uz domes apstiprināta nolikuma pamata vai to kompetence var tikt noteikta domes lēmumā, ar kuru tā tiek izveidota.
14. Par domes priekšsēdētāja, domes priekšsēdētāju vietnieku, deputātu, pašvaldības izpilddirektora (turpmāk tekstā – izpilddirektors), izpilddirektora vietnieku, pašvaldības administrācijas vadītāju dalību vai pārstāvību citu publisku personu izveidotajās vai pašvaldības un citu publisku personu kopīgajās komitejās, komisijās, konsultatīvajās padomēs un darba grupās lemj dome, ja normatīvie akti nenosaka citādi.
15. Par piedalīšanos domes izveidoto komisiju, izņemot konsultatīvo padomju sēdēs, kā arī par komisijās uzdoto pienākumu pildīšanu, komisiju priekšsēdētāji, viņu vietnieki un komisiju locekļi, var saņemt atlīdzību saskaņā ar pašvaldības atlīdzību reglamentējošiem iekšējiem normatīvajiem aktiem un attiecīgiem domes lēmumiem ciktāl to pieļauj Valsts un pašvaldību institūciju amatpersonu un darbinieku atlīdzības likums.
16. Pašvaldībai noteikto funkciju un uzdevumu izpildes nodrošināšanai, dome ir izveidojusi pašvaldības administrāciju, kas ir pastarpinātā pārvalde (turpmāk tekstā – administrācija). Administrāciju, veido visu pašvaldības iestāžu, amatpersonu, institūciju (tai skaitā komisiju, darba grupu utt.), izņemot domi, biedrības un kapitālsabiedrības, kopums.
17. Pašvaldības pārvaldes struktūru nosaka dome. Ievērojot labas pārvaldības principus, neviena pašvaldības iestāde, institūcija, struktūrvienība nevar atrasties ārpus noteiktās pašvaldības pārvaldes struktūras (pielikumā – struktūrshēma).
18. Lai nodrošinātu pašvaldības sniegto pakalpojumu pieejamību Saldus novada teritoriālajās vienībās, dome ir izveidojusi šādas pilsētu un pagastu, un pagastu apvienības pārvaldes:
18.1. Saldus pilsētas pārvaldi;
18.2. Brocēnu pilsētas un Cieceres pagasta apvienības pārvaldi;
18.3. Blīdenes un Zvārdes pagastu apvienības pārvaldi;
18.4. Ezeres un Kursīšu pagastu apvienības pārvaldi;
18.5. Gaiķu un Remtes pagastu apvienības pārvaldi;
18.6. Jaunauces, Rubas un Vadakstes pagastu apvienības pārvaldi;
18.7. Jaunlutriņu, Lutriņu un Šķēdes pagastu apvienības pārvaldi;
18.8. Nīgrandes un Zaņas pagastu apvienības pārvaldi;
18.9. Novadnieku un Saldus pagastu apvienības pārvaldi;
18.10. Pampāļu un Zirņu pagastu apvienības pārvaldi.
19. Pilsētas (pilsētas un pagasta apvienības) pārvaldes un pagastu apvienību pārvalžu padotība, tiesības un pienākumi ir noteikti saskaņā ar pārvalžu nolikumiem, ko apstiprina dome. Pagastu apvienību pārvalžu vadītāji padoti izpilddirektora vietniekiem, bet Saldus pilsētas pārvaldes vadītājs un Brocēnu pilsētas un Cieceres pagasta apvienības pārvaldes vadītājs padoti izpilddirektoram.
20. Lai pašvaldība pildītu normatīvajos aktos uzliktos pienākumus, noteiktās funkcijas un pārvaldes uzdevumus, dome ir izveidojusi šādas pašvaldības pastarpinātās pārvaldes iestādes (turpmāk – pašvaldības iestādes) un pašvaldības aģentūras (turpmāk – aģentūras):
20.1. Pašvaldības iestādes:
20.1.1. Centrālā pārvalde;
20.1.2. Pašvaldības policija;
20.1.3. Bāriņtiesa;
20.1.4. Būvvalde;
20.1.5. Saldus vidusskola;
20.1.6. Druvas vidusskola;
20.1.7. Brocēnu vidusskola;
20.1.8. Nīgrandes pagasta Kalnu pamatskola;
20.1.9. Saldus pamatskola;
20.1.10. Ezeres pamatskola;
20.1.11. Lutriņu pamatskola;
20.1.12. Kalnsētas pamatskola;
20.1.13. (svītrots ar Saldus novada domes 22.08.2024. saistošajiem noteikumiem Nr. 24);
20.1.14. Cieceres pamatskola;
20.1.15. Blīdenes pamatskola;
20.1.16. Gaiķu pamatskola;
20.1.17. Striķu sākumskola;
20.1.18. Saldus pirmsskolas izglītības iestāde "Īkstīte";
20.1.19. Saldus pirmsskolas izglītības iestāde "Sienāzītis";
20.1.20. Saldus pirmsskolas izglītības iestāde "Zīlīte";
20.1.21. Saldus pirmsskolas izglītības iestāde "Pasaciņa";
20.1.22. Lutriņu pirmsskolas izglītības iestāde "Kāpēcītis";
20.1.23. (svītrots ar Saldus novada domes 22.08.2024. saistošajiem noteikumiem Nr. 24);
20.1.24. (svītrots ar Saldus novada domes 26.10.2023. saistošajiem noteikumiem Nr. 35);
20.1.25. Brocēnu pirmsskolas izglītības iestāde "Mūsmājas";
20.1.26. Brocēnu pirmsskolas izglītības iestāde "Varavīksne";
20.1.27. Saldus novada pašvaldības pirmsskolas izglītības iestāde "Punktiņi";
20.1.28. Saldus Mākslas skola;
20.1.29. Saldus Mūzikas skola;
20.1.30. Saldus bērnu un jaunatnes centrs;
20.1.31. Saldus novada sporta skola;
20.1.32. Saldus novada bibliotēka;
20.1.33. J. Rozentāla Saldus vēstures un mākslas muzejs;
20.1.34. Saldus novada vēlēšanu komisija.
20.2. Aģentūras:
20.2.1. "Sociālais Dienests";
20.2.2. "Saldus tūrisma informācijas, kultūras un sporta centrs".
(Grozīts ar Saldus novada domes 26.10.2023. saistošajiem noteikumiem Nr. 35)
21. Pašvaldības iestāžu padotību, tiesības un pienākumus nosaka saskaņā ar iestāžu nolikumiem. Aģentūru padotību, tiesības un pienākumus nosaka saskaņā ar aģentūru nolikumiem un vidēja termiņa darbības stratēģijām, ko apstiprina dome.
22. Pašvaldības iestāžu un aģentūru vadītājus/direktorus amatā ieceļ vai atbrīvo no amata dome pēc izpilddirektora ierosinājuma. Darba līgumus ar pašvaldības iestāžu un aģentūru vadītājiem/direktoriem slēdz izpilddirektors, ja domes lēmumā vai normatīvajos aktos nav noteikts citādāk.
23. Domes lēmumu projektu sagatavošanu, domes pieņemto lēmumu izpildi, domes darba organizatorisko un tehnisko apkalpošanu, kā arī pašvaldības pakalpojumu sniegšanu iedzīvotājiem, administratīvo aktu izdošanas un citus nolikumā noteiktos uzdevumus veic pašvaldības iestāde "Centrālā pārvalde" (turpmāk tekstā – Centrālā pārvalde), un tā sastāv no:
23.1. izpilddirektora;
23.2. diviem izpilddirektora vietniekiem;
23.3. iekšējā audita un kontroles nodaļas;
23.4. administratīvās nodaļas;
23.5. lietvedības un personāla nodaļas;
23.6. juridiskās nodaļas;
23.7. attīstības nodaļas;
23.8. finanšu nodaļas;
23.9. nekustamā īpašuma nodaļas;
23.10. dzimtsarakstu nodaļas;
23.11. izglītības pārvaldes.
24. Centrālā pārvalde nodrošina:
24.1. pašvaldības budžeta projekta izstrādāšanu un izpildes organizēšanu;
24.2. nekustamā īpašuma nodokļa administrēšanu;
24.3. pašvaldības centralizētās grāmatvedības organizēšanu un izpildi, izņemot aģentūras un Kalnsētas pamatskolu;
24.4. juridisko atbalstu;
24.5. pašvaldības centralizēto publisko iepirkumu un publisko iepirkumu pašvaldības iestāžu vajadzībām organizēšanu;
24.6. atļauju un licenču komercdarbībai izsniegšanu;
24.7. licenču izsniegšanu interešu izglītības un atļauju izsniegšanu neformālās izglītības programmu īstenošanai;
24.8. jautājumu par pašvaldības palīdzību dzīvokļu jautājumu risināšanā sagatavošanu izskatīšanai;
24.9. personu dzīvesvietas reģistrācijas jautājumus;
24.10. izziņu, uzziņu, apliecinājumu, saskaņojumu u.tml. izsniegšanu;
24.11. attīstības plānošanas dokumentu un teritorijas plānošanas dokumentu izstrādi, aktualizāciju un to īstenošanas uzraudzības organizēšanu un koordinēšanu;
24.12. sabiedrības iesaisti pašvaldības darbā;
24.13. dalību vides aizsardzības attīstības plānošanā un vides monitoringa pasākumos;
24.14. finanšu līdzekļu piesaistes koordinēšanu no nacionālajām un starptautiskajām finanšu institūcijām, Eiropas Savienības programmām un fondiem attīstības programmas investīciju plānā iekļauto projektu īstenošanai;
24.15. ar projektu sagatavošanu, iesniegšanu un īstenošanu nepieciešamo darbību veikšanu, tai skaitā slēdz līgumus, ja Eiropas Savienības struktūrfondu un citu ārējo finanšu avotu līdzfinansētā projekta iesniedzējs un īstenotājs ir pašvaldība;
24.16. sabiedrības informēšanu par domē lemto, par pašvaldībā aktuālo, kā arī par jautājumiem, kas saistīti ar pašvaldības autonomo funkciju un brīvprātīgo iniciatīvu izpildi;
24.17. pašvaldības informatīvā izdevuma sagatavošanu un izdošanu;
24.18. iekšējā audita procedūras, veicot novērtēšanu par pašvaldības iestāžu, pašvaldības kapitālsabiedrību un kapitālsabiedrību ar pašvaldības kapitāla daļām darbības likumību, finanšu resursu lietderīgu un tiesisku izmantošanu;
24.19. pašvaldības nekustamā īpašuma, kustamā īpašuma, infrastruktūras objektu lietošanu, apsaimniekošanu, kā arī atsavināšanas vai privatizācijas ierosināšanu un realizāciju;
24.20. citus domes lēmumos un Centrālās pārvaldes nolikumā noteiktos uzdevumus.
(Grozīts ar Saldus novada domes 22.08.2024. saistošajiem noteikumiem Nr. 24)
25. Centrālās pārvaldes tiesības un pienākumi tiek noteikti saskaņā ar nolikumu, ko apstiprina dome. Centrālās pārvaldes nodaļas darbojas saskaņā ar nodaļu nolikumiem, ko apstiprina izpilddirektors. Centrālo pārvaldi vada izpilddirektors.
26. Domes izveidoto pašvaldības iestāžu un aģentūru direktori/vadītāji un darbinieki saņem atlīdzību par savu pienākumu pildīšanu saskaņā ar pašvaldības atlīdzību reglamentējošiem iekšējiem normatīvajiem aktiem un attiecīgiem domes lēmumiem, ciktāl tas nav pretrunā ar Valsts un pašvaldību institūciju amatpersonu un darbinieku atlīdzības likumu.
27. Pašvaldība ir 100 % kapitāla daļu turētāja šādās kapitālsabiedrībās:
27.1. SIA "SALDUS KOMUNĀLSERVISS";
27.2. Sabiedrība ar ierobežotu atbildību "Saldus medicīnas centrs".
(Grozīts ar Saldus novada domes 26.10.2023. saistošajiem noteikumiem Nr. 35)
29. Pašvaldības finanšu gada pārskata un konsolidētā gada pārskata revīzijas veikšanai un atzinumu sniegšanai tiek slēgts revīzijas pakalpojuma līgums ar zvērinātu revidentu vai zvērinātu revidentu komercsabiedrību, un izdevumi par pakalpojumu tiek segti no pašvaldības budžetā paredzētajiem līdzekļiem. Lēmumu par revīzijas pakalpojuma līguma slēgšanu pieņem dome.
30. Domes priekšsēdētāju un domes priekšsēdētāja vietniekus ievēl un no amata atbrīvo Pašvaldību likumā noteiktā kārtībā.
31. Domes darbu vada domes priekšsēdētājs, kura amats ir algots. Domes priekšsēdētājs īsteno savas tiesības Pašvaldību likuma 17. pantā noteiktā pilnvarojuma ietvaros, kā arī:
31.1. ir politiski un Pašvaldību likumā noteiktā kārtībā tiesiski atbildīgs par domes darbu;
31.2. pārstāv domi attiecībās ar fiziskām un juridiskām personām, biedrībām, nodibinājumiem, organizācijām un apvienībām;
31.3. veic biedra pienākumus biedrībās, kurās pašvaldība ir biedrības biedrs, vai pilnvaro šos pienākumus veikt Domes priekšsēdētāja vietniekiem vai citai pašvaldības administrācijas amatpersonai, ja vien Domes lēmumā nav noteikta cita kārtība;
31.4. atver un slēdz kontus kredītiestādēs un valsts kasē;
31.5. dod rīkojumus un uzdevumus domes priekšsēdētāja vietniekiem, domes deputātiem, izpilddirektoram, izpilddirektora vietniekiem, pašvaldības iestāžu, aģentūru un citu institūciju vadītājiem, ciktāl tas nepieciešams domes priekšsēdētāja pilnvaru īstenošanai;
31.6. izdod pilnvaras, paraksta līgumus un citus juridiskos dokumentus;
31.7. īsteno administrācijas darbības tiesiskuma un lietderības kontroli;
31.8. vada Saldus novada sadarbības teritorijas civilās aizsardzības komisiju;
31.9. rīkojas ar finanšu resursiem domes apstiprinātā budžeta ietvaros un pašvaldības mantu domes lēmumos noteiktajā kārtībā un ietvaros;
31.10. pārrauga sadarbību ar sadraudzības pašvaldībām un citiem ārvalstu partneriem;
31.11. amata zaudēšanas gadījumā nodrošina dokumentācijas un materiālo vērtību nodošanu jaunajam domes priekšsēdētājam;
31.12. veic citus pienākumus, kas paredzēti likumos, Ministru kabineta noteikumos, domes lēmumos un šajā nolikumā;
31.13. Domes priekšsēdētāja pārraudzībā atrodas Saldus novada bāriņtiesa un Saldus novada būvvalde.
32. Domes priekšsēdētāja amata pienākumu pildīšana nav savienojama ar citu algotu darbu, izņemot normatīvajos aktos noteiktajos gadījumos.
33. Domes priekšsēdētājam ir divi vietnieki, kuru amati ir algoti:
33.1. domes priekšsēdētāja vietnieks attīstības un infrastruktūras jomā;
33.2. domes priekšsēdētāja vietnieks izglītības, sociālajā un kultūras jomā.
34. Domes priekšsēdētāja vietnieks attīstības un infrastruktūras jomā:
34.1. pilda domes priekšsēdētāja pienākumus un īsteno tiesības viņa prombūtnes laikā vai viņa uzdevumā, kā arī pilda domes priekšsēdētāja vietnieka izglītības, sociālajā un kultūras jomā pienākumus un īsteno tiesības viņa prombūtnes laikā;
34.2. koordinē infrastruktūras attīstības, līdzsvarotas un plānveidīgas teritoriālo vienību attīstības un vienlīdzīgu pakalpojuma pieejamības nodrošināšanas iedzīvotājiem, īpašumu, komunālos, vides aizsardzības un uzņēmējdarbības veicināšanas jautājumus Saldus novadā, sabiedriskā transporta pakalpojumu nodrošinājumu iedzīvotājiem, organizē un vada pašvaldības politikas izstrādi un realizāciju, kā arī investīciju piesaisti minētajās jomās;
34.3. savās darbības jomās koordinē Eiropas Savienības fondu un valsts budžeta līdzekļu piesaistīšanu pašvaldības attīstības projektiem;
34.4. atbilstoši kompetencei un pārraudzības jomām ierosina jautājumu izskatīšanu domē, komitejās, komisijās, konsultatīvajās padomēs un darba grupās;
34.5. atbild par normatīvo aktu, domes lēmumu un rīkojumu izpildi savās pārraudzības jomās;
34.6. darbojas domes pretkorupcijas pasākumu, pašvaldības darba atklātības uzlabošanas ieviešanas un labas publiskās pārvaldības principu ievērošanas jomā;
34.7. savās darbības jomās bez īpaša pilnvarojuma veicina pašvaldības sadarbību ar ministrijām un citām valsts pārvaldes un nevalstiskajām organizācijām, pārstāv domi tiesā, valsts pārvaldes un citu pašvaldību institūcijās, Latvijas Pašvaldību savienībā un citās organizācijās;
34.8. sniedz priekšlikumus par pašvaldības iestāžu, aģentūru nelikumīgu un nelietderīgu lēmumu atcelšanu;
34.9. veic citus pienākumus, kas paredzēti likumos, Ministru kabineta noteikumos, domes lēmumos, domes priekšsēdētāja rīkojumos un šajā nolikumā.
35. Domes priekšsēdētāja vietnieks izglītības, sociālajā un kultūras jomā:
35.1. pilda domes priekšsēdētāja pienākumus un īsteno tiesības viņa prombūtnes laikā vai viņa uzdevumā, kā arī pilda domes priekšsēdētāja vietnieka attīstības un infrastruktūras jomā pienākumus un īsteno tiesības viņa prombūtnes laikā;
35.2. koordinē sociālās palīdzības, izglītības, kultūras, tūrisma, sporta, veselības aprūpes pieejamības un veselīga dzīvesveida popularizēšanas jautājumus Saldus novadā, organizē un vada pašvaldības politikas izstrādi un realizāciju, kā arī investīciju piesaisti minētajās jomās;
35.3. savās darbības jomās koordinē Eiropas Savienības fondu un valsts budžeta līdzekļu piesaistīšanu pašvaldības attīstības projektiem;
35.4. savās darbības jomās bez īpaša pilnvarojuma veicina pašvaldības sadarbību ar ministrijām un citām valsts pārvaldes un nevalstiskajām organizācijām, pārstāv domi tiesā, valsts pārvaldes un citu pašvaldību institūcijās, Latvijas Pašvaldību savienībā un citās organizācijās;
35.5. atbilstoši kompetencei un pārraudzības jomām ierosina jautājumu izskatīšanu domē, komitejās, komisijās, konsultatīvajās padomēs un darba grupās;
35.6. atbild par normatīvo aktu, domes lēmumu un rīkojumu izpildi savās pārraudzības jomās;
35.7. sniedz priekšlikumus par pašvaldības iestāžu, aģentūru nelikumīgu un nelietderīgu lēmumu atcelšanu;
35.8. veic citus pienākumus, kas paredzēti likumos, Ministru kabineta noteikumos, domes lēmumos, domes priekšsēdētāja rīkojumos un šajā nolikumā.
36. Rīkojumus attiecībā uz domes priekšsēdētāja vietniekiem, tai skaitā arī par komandējumiem un atvaļinājumiem, izdod un paraksta domes priekšsēdētājs, bet rīkojumus attiecībā uz domes priekšsēdētāju, tai skaitā arī par komandējumiem un atvaļinājumiem, izdod un paraksta viens no domes priekšsēdētāja vietniekiem.
37. Domes priekšsēdētāja vietnieku amata pienākumu pildīšana nav savienojama ar citu algotu darbu, izņemot normatīvajos aktos noteiktajos gadījumos.
38. Domes priekšsēdētāja vietnieki katrs pēc kārtas aizvieto domes priekšsēdētāju un pilda domes priekšsēdētāja pienākumus viņa prombūtnes laikā.
39. Domes priekšsēdētājs, domes priekšsēdētāja vietnieki un deputāti saņem samaksu par savu pienākumu pildīšanu saskaņā ar pašvaldības atlīdzību reglamentējošiem iekšējiem normatīvajiem aktiem un attiecīgiem domes lēmumiem ciktāl to pieļauj Valsts un pašvaldību institūciju amatpersonu un darbinieku atlīdzības likums.
40. Dome uz pieciem gadiem amatā ieceļ Saldus novada pašvaldības izpilddirektoru. Izpilddirektors veic pārraudzību un ir atbildīgs par pašvaldības iestāžu, aģentūru un pašvaldības kapitālsabiedrību darbu. Izpilddirektors īsteno savas tiesības Pašvaldību likuma 22. panta otrajā daļā noteiktā pilnvarojuma ietvaros, kā arī:
40.1. īstenojot Centrālās pārvaldes vadītāja kompetenci, pieņem darbā un atbrīvo no darba Centrālās pārvaldes darbiniekus;
40.2. saskaņā ar domes lēmumiem dibina un pārtrauc darba tiesiskās attiecības ar pašvaldības iestāžu, aģentūru direktoriem vai vadītājiem;
40.3. izdod pilnvaras Centrālās pārvaldes darbiniekiem, administrācijas darbiniekiem, paraksta līgumus un citus juridiskos dokumentus – vēstules, kas adresētas valsts pārvaldes institūcijām un citām juridiskām un privātām personām, nostiprinājuma lūgumus zemesgrāmatai, paskaidrojumus, prasības pieteikumus un pieteikumus tiesai, sarakstes dokumentus ar tiesībsargājošām iestādēm u.c.;
40.4. izdod Centrālai pārvaldei un administrācijai saistošu iekšējos normatīvos aktus;
40.5. paraksta koplīgumu ar centrālās pārvaldes darbiniekiem un saskaņo domes dibināto pašvaldības iestāžu un aģentūru koplīgumus;
40.6. ir tiesīgs saskaņā ar Valsts pārvaldes iekārtas likumu pilnīgi vai daļēji pārņemt pašvaldības iestāžu/aģentūru lietvedībā esošu lietu savā kompetencē;
40.7. organizē budžeta projekta sagatavošanu un izstrādi un iesniedz to apstiprināšanai domei;
40.8. pēc domes vai priekšsēdētāja, priekšsēdētāja vietnieku, deputātu pieprasījuma sniedz ziņojumus un pārskatus par pieprasītajiem jautājumiem;
40.9. piedalās domes un pastāvīgo komiteju sēdēs, ir tiesīgs iesniegt priekšlikumus un lēmuma projektus domes pastāvīgajās komitejās;
40.10. vada komisijas un darba grupas, kurās ievēlēts par komisiju un darba grupu vadītāju;
40.11. ir tiesīgs ar rīkojumu pašvaldības administrācijas ietvaros izveidot komisijas un darba grupas saimniecisku, praktisku, organizatorisku u.tml. jautājumu risināšanai vai konkrētu uzdevumu veikšanai uz noteiktu laiku;
40.12. īsteno kapitāldaļu turētāja pārstāvja pienākumus pašvaldības kapitālsabiedrībās;
40.13. atver un slēdz kontus kredītiestādēs un valsts kasē;
40.14. atbild par grāmatvedības uzskaiti un organizāciju pašvaldībā;
40.15. organizē fizisku un juridisku personu iesniegumu apriti;
40.16. īsteno Saldus pilsētas pārvaldes vadītāja un Brocēnu pilsētas un Cieceres pagasta apvienības pārvaldes vadītāja darbības tiesiskuma un lietderības kontroli;
40.17. mainoties domes dibināto institūciju vadībai, organizē dokumentācijas un materiālo vērtību nodošanu jaunievēlētām vai jaunieceltām amatpersonām un vadītājiem;
40.18. amata zaudēšanas gadījumā izpilddirektors organizē dokumentācijas un materiālo vērtību nodošanu jaunajam izpilddirektoram vai domes lēmumā norādītai administrācijas amatpersonai;
40.19. veic citus pienākumus, kas paredzēti likumos, Ministru kabineta noteikumos, domes lēmumos un šajā nolikumā;
40.20. aizvieto izpilddirektora vietniekus un pilda izpilddirektora vietnieku pienākumus, un īsteno izpilddirektora vietnieku kompetenci viņu prombūtnes laikā, ja aizvietošanas rīkojumā nav norādīta cita amatpersona.
(Grozīts ar Saldus novada domes 22.08.2024. saistošajiem noteikumiem Nr. 24)
41. Izpilddirektora tiešā pakļautībā ir izpilddirektora vietnieki un Centrālā pārvalde, kā arī viņa padotībā ir pašvaldības pārvaldes struktūrshēmā norādītās domes izveidotās pastarpinātās pārvaldes iestādes, aģentūras, ja šajā nolikumā nav noteikts citādāk.
43. Izpilddirektoram ir divi vietnieki:
43.1. izpilddirektora 1. vietnieks;
43.2. izpilddirektora 2. vietnieks.
44. Izpilddirektora vietniekus uz pieciem gadiem amatā ieceļ dome. Darba līgumus ar izpilddirektora vietniekiem slēdz domes priekšsēdētājs.
(Grozīts ar Saldus novada domes 22.08.2024. saistošajiem noteikumiem Nr. 24)
45. Izpilddirektora 1. vietnieks:
45.1. aizvieto izpilddirektoru un pilda izpilddirektora pienākumus, un īsteno izpilddirektora kompetenci viņa prombūtnes laikā;
45.2. aizvieto izpilddirektora 2. vietnieku un pilda izpilddirektora 2. vietnieka pienākumus, un īsteno izpilddirektora 2. vietnieka kompetenci viņa prombūtnes laikā;
45.3. koordinē un plāno pašvaldības pārvaldes struktūrshēmā norādīto pārraudzībā esošo iestāžu darbu;
45.4. organizē, nodrošina, kontrolē un atbild par pašvaldību funkciju un pārvaldes uzdevumu izpildi, domes lēmumu, saistošo noteikumu, noteikumu, domes priekšsēdētāja un izpilddirektora rīkojumu izpildi savas darbības jomās;
45.5. iesniedz priekšlikumus par padotībā esošo pašvaldības iestāžu reorganizēšanu un likvidēšanu;
45.6. izdod pilnvaras, paraksta līgumus un citus juridiskos dokumentus;
45.7. piedalās domes un pastāvīgo komiteju sēdēs;
45.8. vada komisijas un darba grupas, kurās ievēlēts par komisiju un darba grupu vadītāju;
45.9. veic citus izpilddirektora dotos uzdevumus;
45.10. veic citus pienākumus un uzdevumus, kas paredzēti likumos, Ministru kabineta noteikumos, domes lēmumos un šajā nolikumā;
45.11. organizē, plāno, vada Saldus pilsētas pārvaldes darbu, īsteno Saldus pilsētas pārvaldes vadītāja kompetenci un pilda pārvaldes vadītāja pienākumus, kas noteikta pārvaldes nolikumā.
46. Izpilddirektora 1. vietnieka padotībā ir pašvaldības pārvaldības struktūrshēmā norādītās pašvaldības iestādes.
(Grozīts ar Saldus novada domes 22.08.2024. saistošajiem noteikumiem Nr. 24)
47. Izpilddirektora 2. vietnieks:
47.1. aizvieto izpilddirektoru un pilda izpilddirektora pienākumus, un īsteno izpilddirektora kompetenci viņa prombūtnes laikā, tikai tad, ja izpilddirektora 1.vietnieks savas prombūtnes dēļ to nevar veikt;
47.2. aizvieto izpilddirektora 1. vietnieku un pilda izpilddirektora 1.vietnieka pienākumus, un īsteno izpilddirektora 1. vietnieka kompetenci viņa prombūtnes laikā, ja aizvietošanas rīkojumā nav norādīta cita amatpersona;
47.3. koordinē un plāno pašvaldības pārvaldes struktūrshēmā norādīto pārraudzībā esošo iestāžu darbu;
47.4. organizē, nodrošina, kontrolē un atbild par pašvaldību funkciju un pārvaldes uzdevumu izpildi, domes lēmumu, saistošo noteikumu, noteikumu, domes priekšsēdētāja, domes priekšsēdētāja vietnieka un pašvaldības izpilddirektora rīkojumu izpildi savas darbības jomās;
47.5. iesniedz priekšlikumus par padotībā esošo pašvaldības iestāžu reorganizēšanu un likvidēšanu;
47.6. izdod pilnvaras, paraksta līgumus un citus juridiskos dokumentus;
47.7. piedalās domes un pastāvīgo komiteju sēdēs;
47.8. vada komisijas un darba grupas, kurās ievēlēts par komisiju un darba grupu vadītāju;
47.9. veic citus izpilddirektora dotos uzdevumus;
47.10. veic citus pienākumus un uzdevumus, kas paredzēti likumos, Ministru kabineta noteikumos, domes lēmumos un šajā nolikumā;
47.11. organizē, plāno, vada Brocēnu pilsētas un Cieceres pagasta apvienības pārvaldes darbu, īsteno Brocēnu pilsētas un Cieceres pagasta apvienības pārvaldes vadītāja kompetenci un pilda pārvaldes vadītāja pienākumus, kas noteikta pārvaldes nolikumā.
48. Izpilddirektora 2. vietnieka, padotībā ir pašvaldības pārvaldības struktūrshēmā norādītās pašvaldības iestādes un pagastu apvienības pārvaldes.
(Grozīts ar Saldus novada domes 22.08.2024. saistošajiem noteikumiem Nr. 24)
49. Izpilddirektora un izpilddirektora vietnieku amata pienākumu pildīšana nav savienojama ar citu algotu darbu, izņemot normatīvajos aktos noteiktajos gadījumos.
50. Līgumus publisko tiesību jomā, pamatojoties uz domes lēmumu, slēdz domes priekšsēdētājs, ja domes lēmumā nav norādīta cita pašvaldības amatpersona.
51. Administratīvos līgumus pašvaldības vārdā slēdz piekritīgā administrācijas iestāde vai amatpersona, ja domes lēmumos vai normatīvajos aktos nav noteikta cita persona.
52. Ja Eiropas Savienības struktūrfondu un citu ārējo finanšu avotu līdzfinansētā projekta iesniedzējs ir pašvaldība, tad līgumus, kas saistīti ar attiecīgā projekta iesniegšanu un īstenošanu, pašvaldības vārdā slēdz tās iestādes, kuru dome ir pilnvarojusi īstenot attiecīgo projektu, vadītājs.
54. Pašvaldības administrācija var izdot administratīvos aktus autonomās kompetences jautājumos, ja administratīvā akta izdošanas tiesības ir noteiktas likumos vai Ministru kabineta noteikumos vai šādas tiesības noteiktas pašvaldības saistošajos noteikumos. Administratīvos aktus ir tiesīgas izdot arī domes izveidotas institūcijas, kā arī administrācijas amatpersonas, kuras noteiktas šajā nolikumā vai tam deleģējusi dome ar lēmumu.
55. Lai nodrošinātu administrācijas autonomās kompetences jomā atbilstoši augstākstāvošiem normatīvajiem aktiem izdoto administratīvo aktu un faktiskās rīcības apstrīdēšanu pašvaldības ietvaros, dome izveido Administratīvo aktu strīdu izskatīšanas komisiju. Administratīvo aktu strīdu izskatīšanas komisijas vadītājs ir domes priekšsēdētājs. Tās sastāvā ar balsstiesībām darbojas:
55.1. pašvaldības izpilddirektors;
55.2. administratīvās nodaļas vadītājs;
55.3. juridiskās nodaļas vadītājs;
55.4. pašvaldības policijas priekšnieks.
56. Komisijas vadītājs ar rīkojumu komisijas darbā bez balsstiesībām var papildus piesaistīt administrācijas speciālistus.
57. Administratīvo aktu strīdu izskatīšanas komisijā apstrīd administrācijas un šajā nolikumā norādīto institūciju izdotos administratīvos aktus un pašvaldības institūciju amatpersonu faktisko rīcību Administratīvā procesa likumā noteiktajā kārtībā. Administratīvo aktu strīdu komisijas lēmumu pieņemšanas kārtību un darba organizāciju nosaka domes apstiprināts nolikums.
58. Administratīvo aktu strīdu izskatīšanas komisijā pieņemtos lēmumus var pārsūdzēt administratīvajā tiesā.
59. Ja persona apstrīd administratīvo aktu un prasa atlīdzināt mantiskos zaudējumus vai personisko kaitējumu, arī morālo kaitējumu, tad par to lemj dome.
61. Domes priekšsēdētājam iedzīvotāju pieņemšanas laiki ir divas reizes nedēļā – pirmdienās no plkst. 15:00 līdz 18:00 un ceturtdienās no plkst. 08:00 līdz 12:00 pašvaldības Centrālās pārvaldes ēkā Striķu ielā 3, Saldū. Iedzīvotāju pieņemšanas laiks Brocēnos, Lielcieceres ielā 3, ir noteikts nākamajā darba dienā pēc domes kārtējās sēdes no plkst. 9:00 līdz 12:00.
62. Domes priekšsēdētāja vietniekiem iedzīvotāju pieņemšanas laiki ir divas reizes nedēļā – pirmdienās no plkst. 15.00 līdz 18.00 un trešdienās no plkst. 08.00 līdz 12.00 pašvaldības Centrālās pārvaldes ēkā Striķu ielā 3, Saldū.
63. Izpilddirektoram iedzīvotāju pieņemšanas laiki ir divas reizes nedēļā – otrdienās no plkst.13.00 līdz 17.00 un ceturtdienās 8.00 līdz 12.00 pašvaldības Centrālās pārvaldes ēkā Striķu ielā 3, Saldū.
64. Iedzīvotāju pierakstu veic Valsts un pašvaldības vienotais klientu apkalpošanas centrs Saldū (saīsinājumā – VPVKAC).
(Grozīts ar Saldus novada domes 22.08.2024. saistošajiem noteikumiem Nr. 24)
65. Domes deputāti rīko iedzīvotāju pieņemšanas ne retāk, kā reizi divos mēnešos, par ko informācija publicējama pašvaldības tīmekļvietnē.
66. Pašvaldības iestāžu, aģentūru vadītāji/direktori un Centrālās pārvaldes struktūrvienību vadītāji un darbinieki apmeklētājus pieņem saskaņā ar darba kārtības iekšējām regulām.
67. Iesniegumu, sūdzību un priekšlikumu reģistrēšanu organizē Centrālās pārvaldes Lietvedības un personāla nodaļa un to izskatīšana iestādēs notiek normatīvajos aktos noteiktajos termiņos un kārtībā.
68. Kārtību, kādā notiek iesniegumu virzība pašvaldības iestādēs un citās institūcijās, nosaka iekšējie normatīvi akti.
69. Iesniegtajam iesniegumam jāatbilst valsts normatīvo aktu prasībām par dokumenta īstumu un spēkā esamību.
70. Izskatot iesniegumu, iegūt informāciju ir attiecīgās pašvaldības institūcijas vai amatpersonas pienākums, izņemot normatīvos aktos noteiktos gadījumus, kad informācijas iegūšana ir personas pienākums. Persona pēc iespējas piedalās informācijas iegūšanā un izvērtēšanā.
71. Ikvienai personai ir tiesības iegūt informāciju par viņa iesnieguma virzību pašvaldības institūcijās un tiesības iesniegt iesniegumam papildinājumus un precizējumus.
72. Amatpersonas rīcībai ar pašvaldības mantu un finanšu līdzekļiem jābūt likumīgai, lietderīgai, samērīgai, efektīvai un atbilstošai apstiprinātajam pašvaldības budžetam.
73. Rīkojoties ar pašvaldības mantu un finanšu līdzekļiem, pašvaldības amatpersonām savā darbībā ir jāizvērtē korupcijas un interešu konflikta riski un apstākļi saskaņā ar normatīvo aktu nosacījumiem.
74. Pašvaldības finanšu līdzekļi tiek plānoti un uzskaitīti Centrālajā pārvaldē, izņemot pašvaldības izdevumus, kas tiek plānoti un uzskaitīti pašvaldības administrācijas iestādēs, atbilstoši to nolikumos noteiktajam.
75. Pašvaldības funkciju īstenošanas nolūkā pašvaldībai piederošais un piekrītošais nekustamais īpašums attiecīgos valsts reģistros ir reģistrējams uz pašvaldības vārda, bet uzskaitāms attiecīgās pašvaldības administrācijas iestādes aktīvu sastāvā.
76. Domes komisija darbam ar sabiedriskajām organizācijām un sadarbības partneriem (turpmāk – Komisija) veicina Saldus novada pilsoniskās sabiedrības organizāciju (biedrības un nodibinājumi) un reliģisko organizāciju (draudzes) (turpmāk – sabiedrības organizācijas) mērķu sasniegšanu un atbalsta sabiedrības organizāciju rīkotās aktivitātes (labdarības akcijas, kultūras, sporta, informatīvi izglītojošus pasākumus, talkas u.c.), tai skaitā sniedz atbalstu telpu nodrošināšanā aktivitāšu norisei saskaņā ar to pieejamību.
77. Saldus novada administratīvajā teritorijā reģistrētām sabiedrības organizācijām netiek piemērota maksa par attīstības nodaļas atbildībā esošo telpu un inventāra izmantošanu. Telpas un/vai inventāra izmantošanai telpās savām aktivitātēm vai darbam sabiedrības organizācijas var pieteikt, rakstot uz e-pastu: koptelpa@saldus.lv, nvo@saldus.lv vai zvanot uz kontaktinformācijā norādīto tālruni. Telpu noslodze tiek atzīmēta koplietošanas kalendārā, darbinieku komunikācijas un informētības nolūkiem.
78. Lai sekmētu iedzīvotāju aktivitāti un iesaistīšanos Saldus novada attīstības, kultūras un sociālo jautājumu risināšanā, veicinātu iedzīvotāju pilsonisko līdzdalību, tradīciju saglabāšanos un sadarbību starp pašvaldību un sabiedrības organizācijām, kas darbojas Saldus novada teritorijā, pašvaldība katram budžeta gadam plāno finanšu līdzekļus atbalsta sniegšanai sabiedrības organizācijām.
79. Atbalsta uzdevums ir finansiāli atbalstīt sabiedrības organizāciju darbību un projektu realizāciju, lai:
79.1. sekmētu brīvprātīgās iniciatīvas Saldus novada administratīvajā teritorijā un veicinātu sabiedrības organizāciju sadarbību ar pašvaldību;
79.2. veicinātu demokrātisku sabiedrības pārvaldes formu paplašināšanu;
79.3. veicinātu un atbalstītu indivīdu iesaisti sabiedrības organizāciju darbībā;
79.4. veicinātu sadarbību starp pašvaldību un sabiedrības organizācijām Saldus novadā;
79.5. sekmētu pašvaldības informatīvo atvērtību, veicinot uzticības atmosfēru pašvaldības attiecībās ar sabiedrību.
80. Finanšu līdzekļu piešķiršanai sabiedrības organizāciju atbalstam tiek organizēts atklāts konkurss (turpmāk – Konkurss), izsludinot pašvaldības oficiālajā tīmekļvietnē www.saldus.lv. Konkursu izsludina vienu reizi gadā.
81. Finanšu līdzekļu pretendents var būt tikai juridiska persona – jebkura Latvijas Republikas normatīvajos aktos noteiktā kārtībā reģistrēta sabiedrības organizācija, kuras juridiskā adrese ir Saldus novadā, vai Latvijā reģistrēto sabiedrības organizāciju struktūrvienības, kuras darbojas un kurām ir pārstāvniecība Saldus novada administratīvajā teritorijā, kā arī nevalstiskās organizācijas, kas ir reģistrētas Latvijas Republikas normatīvajos aktos noteiktā kārtībā un darbojas Saldus novadā vai Saldus novada iedzīvotāju interesēs.
82. Lai nodrošinātu iedzīvotāju līdzdalību īpaši svarīgu vietējās nozīmes jautājumu izlemšanā, gadījumos, kas noteikti šajā nolikumā vai citos normatīvajos aktos, pamatojoties uz domes lēmumu, visā pašvaldības teritorijā vai tās daļā, var tikt organizēta publiskā apspriešana. Publiskā apspriešana jārīko:
82.1. par pašvaldības administratīvās teritorijas robežu grozīšanu;
82.2. par pašvaldības attīstības programmām un teritorijas plānojumiem;
82.3. ja būvniecība būtiski ietekmē vides stāvokli, iedzīvotāju sadzīves apstākļus vai nekustamā īpašuma vērtību;
82.4. ja apbūve paredzēta publiskā lietošanā esošā teritorijā;
82.5. citiem normatīvos aktos noteiktajiem jautājumiem.
83. Dome var pieņemt lēmumu rīkot publisko apspriešanu par citiem jautājumiem, kas nav minēti šā nolikuma 82. punktā, izņemot jautājumus, kas:
83.1. saistīti ar amatpersonu iecelšanu amatā vai atcelšanu no amata un citiem personāla jautājumiem;
83.2. attiecas uz konkrētu fizisku vai juridisku personu, it sevišķi administratīvu aktu;
83.3. saistīti ar valsts pārvaldes funkciju īstenošanu;
83.4. pašvaldības budžetu, nodokļu un nodevu likmēm;
83.5. pašvaldības maksas pakalpojumiem;
83.6. pašvaldības nodevu un nodokļu maksājumiem un atbrīvojumiem no tiem;
83.7. administrācijas struktūru un iekšējo darba organizāciju reglamentējošajiem dokumentiem;
83.8. ir citu publisko institūciju kompetencē.
84. Par publiskās apspriešanas rīkošanu ne vēlāk kā vienu mēnesi pēc attiecīga ierosinājuma saņemšanas dome var lemt:
84.1. pēc ne mazāk kā divas trešdaļas deputātu iniciatīvas;
84.2. pēc pašvaldības iedzīvotāju iniciatīvas;
84.3. pēc domes priekšsēdētāja iniciatīvas;
84.4. citos normatīvajos aktos noteiktos gadījumos.
85. Pēc iedzīvotāju iniciatīvas publiskā apspriešana var notikt, ja ne mazāk kā pieci procenti no attiecīgās teritoriālās vienības iedzīvotājiem šajā nolikumā noteiktā kārtībā vēršas domē. Šajā nolikumā noteiktā publiskās apspriešanas kārtība nav piemērojama attiecībā uz publisko apspriešanu, kas tiek organizēta Būvniecības likumā paredzētajos gadījumos.
86. Publiskās apspriešanas ilgums nav mazāks par trim nedēļām, izņemot gadījumus, ja ārējos normatīvajos aktos ir noteikts cits termiņš. Publiskās apspriešanas rezultātiem ir konsultatīvs raksturs.
87. Iesniedzot ierosinājumu publiskās apspriešanas sarīkošanai, norāda:
87.1. tās datumu un termiņus;
87.2. paredzamā jautājuma iespējamo formulējumu;
87.3. publiskās apspriešanas rezultātu aprēķināšanas metodiku;
87.4. publiskās apspriešanas lapas formu;
87.5. minimālo iedzīvotāju skaitu, kuriem jāpiedalās publiskajā apspriešana, lai publisko apspriešanu uzskatītu par notikušu.
88. Par publiskās apspriešanas rīkošanu un rezultātu apkopošanu atbildīga ir norīkotā pašvaldības administrācijas amatpersona, kuras pienākums ir nodrošināt pausto viedokļu apkopošanu, publicēt pašvaldības tīmekļvietnē, informatīvu ziņojumu (kopsavilkumu) par apspriešanas rezultātiem, kā arī publicēt pieņemto domes lēmumu, kurā izmantoti publiskās apspriešanas rezultāti.
89. Papildus Pašvaldību likumā noteiktajiem pienākumiem lēmumu projektus, kas saistīti ar finansiālajiem un budžeta izpildes jautājumiem, nekustamo īpašumu atsavināšanas vai iegādes jautājumiem, nekustamā īpašuma nodokļa piemērošanas kārtību un atvieglojumiem, pašvaldības nodevām, pašvaldības kustamās mantas ar atlikušo vērtību virs 3000 euro atsavināšanu un norakstīšanu, visu veidu projektu fondu finansējuma piesaistes un apguves projektiem, pasākumiem civilās aizsardzības un katastrofu pārvaldīšanā, ugunsdrošības un ugunsdzēsības jomā, nodod izskatīšanai un atzinuma sniegšanai Finanšu komitejai.
90. Finanšu komitejas pārraudzībā ir budžeta un ekonomikas komisija, iepirkumu komisija un komisija darbam ar sabiedriskajām organizācijām un sadarbības partneriem, kā arī attīstības, pašvaldības mantas atsavināšanas un dzīvojamo māju privatizācijas komisija.
(Grozīts ar Saldus novada domes 29.02.2024. saistošajiem noteikumiem Nr. 5)
91. Lēmumu projektus, kas saistīti ar sociālo palīdzību, palīdzību mājokļa jautājumu risināšanā, veselības, kultūras, sporta, bibliotēku, muzeju, kultūrvēsturiskā mantojuma, tūrisma nozares jautājumiem, izglītības un jaunatnes lietām, bērnu tiesību aizsardzības jautājumiem, sadarbību ar reliģiskajām konfesijām, ārvalstnieku un bezvalstnieku jautājumiem, nodod izskatīšanai Sociālo, izglītības un kultūras jautājumu komitejai.
92. Sociālās, izglītības un kultūras jautājumu komitejas pārraudzībā ir izglītības un jaunatnes lietu komisija, kultūras un tūrisma komisija, sporta komisija, mājokļu jautājumu komisija, sociālo jautājumu komisija, administratīvā komisija, pedagoģiski medicīniskā komisija, starpinstitūciju sadarbības komisija sociālajam riskam pakļauto bērnu un jauniešu atbalstam, novada apbalvojumu un simbolikas komisija.
93. Lēmumu projektus, kas saistīti ar novada attīstību, novada administratīvās teritorijas dalījumu, tā robežu grozīšanu, nosaukumu maiņu (t.sk. ielu, skvēru, parku, laukumu nosaukumu maiņu), pašvaldības kultūras pieminekļu uzturēšanu un kultūrvēsturiskā mantojuma saglabāšanu, teritorijas attīstības, labiekārtošanas un sanitārās tīrības jautājumiem, zemes jautājumiem, apbūves, investīciju, stratēģiju plānošanas dokumentu izstrādi, investīciju projektiem, ietekmi uz vidi novērtējumu un vides aizsardzības jautājumiem; pašvaldības nekustamo un kustamo īpašumu, infrastruktūras un inženierkomunikāciju izmantošanas, lietošanas un apsaimniekošanas jautājumiem, sabiedriskā transporta plānošanas jautājumiem, ceļu/ielu satiksmes organizāciju un transporta kustības drošību, uzņēmējdarbības vides attīstību un pagastu pārvalžu līdzsvarotas attīstības un darbības jautājumiem, nodod izskatīšanai Attīstības komitejai.
94. Attīstības komitejas pārraudzībā ir lauksaimniecības zemes darījumu izvērtēšanas komisija, transporta kustības drošības komisija un medību koordinācijas komisija.
95. Domes tiešā pārraudzībā ir vēlēšanu komisija, administratīvo aktu strīdu izskatīšanas komisija, ētikas komisija, Saldus sadarbības teritorijas civilās aizsardzības komisija, iedzīvotāju padomes un uzņēmēju konsultatīvā padome.
96. Ja domes deputāts veselības stāvokļa dēļ vai komandējuma dēļ, vai izsludinātās ārkārtējās situācijas dēļ, vai noteiktās pulcēšanās ierobežojumu dēļ nevar ierasties domes sēdes norises vietā, domes priekšsēdētājs var noteikt, ka domes sēdes norisē tiek izmantota videokonference (attēla un skaņas pārraide reālajā laikā), un domes deputāts var attālināti piedalīties domes sēdē, ja domes deputāts ir reģistrējies dalībai domes sēdē, izmantojot dokumentu lietvedības sistēmu. Domes deputāts uzskatāms par klāt esošu domes sēdē un ir tiesīgs piedalīties balsošanā, neatrodoties domes sēdes norises vietā, ja deputāts vismaz trīs stundas pirms domes sēdes informē domes sēdes protokolētāju par nepieciešamību sēdi nodrošināt videokonferences režīmā un ja viņam ir nodrošināta tehniska iespēja piedalīties domes sēdē ar videokonferences palīdzību un ir nodrošināta elektroniskā balsošana tiešsaistē, izmantojot dokumentu lietvedības sistēmu. Neatrodoties domes sēdes norises vietā, deputāts nevar piedalīties lēmumu pieņemšanā, kur nepieciešams balsot ar vēlēšanu zīmēm. Domes priekšsēdētājs vai domes ārkārtas sēdes ierosinātājs, sasaucot domes ārkārtas sēdi, var noteikt tās norisi attālināti.
97. Domes priekšsēdētājs sasaucot domes sēdi var noteikt, ka tās norisē tiek izmantota videokonference (attēla un skaņas pārraide reālajā laikā), un domes deputāti var attālināti piedalīties domes sēdē, ja domes deputāts ir reģistrējies dalībai domes sēdē, izmantojot dokumentu lietvedības sistēmu.
98. Personām, kuras uzaicinātas piedalīties domes sēdē, kā arī citiem pašvaldības iedzīvotājiem, masu informācijas līdzekļu pārstāvjiem, kuri vēlas klausīties domes sēdi, pirms domes sēdes jāreģistrējas pie darbinieka, kurš protokolē domes sēdi.
99. Pašvaldības iedzīvotājiem un citām personām, kuras ir klāt domes sēdē, nav tiesības piedalīties debatēs un nekādā veidā traucēt domes sēdes gaitu.
100. Domes lēmumu projekti ir publiski pieejami ne vēlāk kā trīs darba dienas pirms domes kārtējās sēdes, izņemot domes lēmumu projektus, kas ir iekļauti domes sēdes darba kārtībā pēc šā termiņa, kā arī lēmuma projektus, kas skar personas privāto dzīvi vai bērnu intereses, adopcijas noslēpumu, komercnoslēpumu vai citu informāciju, kuras izpaušana ir aizliegta saskaņā ar likumu. Lai iepazītos ar domes lēmuma projektu interesentam ir jāiesniedz pašvaldībā iesniegums un domes sekretārs vienas darba dienas laikā izsniedz pieprasīto lēmuma projektu ievērojot normatīvajos aktos noteiktos informācijas pieejamības ierobežojumus.
101. Dome pilnvaro pašvaldības administrāciju:
101.1. Attīstības, pašvaldības mantas un dzīvojamo māju privatizācijas komisiju pieņemt lēmumus par:
101.1.1. dzīvojamo māju privatizācijas procesu un vienošanos par zemes nodošanu īpašumā bez atlīdzības,
101.1.2. pašvaldības dzīvojamo māju pārvaldīšanas tiesību nodošanu īpašnieku sabiedrībai vai ar dzīvokļu īpašnieku savstarpēju līgumu pilnvarotai personai,
101.1.3. pašvaldībai piekritīgo vai piederošo nekustamo īpašumu, neapdzīvojamo ēku (būvju) vai to daļu (neapdzīvojamo telpu), zemes vienību vai to daļu nomas tiesību izsoļu rīkošanu un to organizētājiem,
101.2. Mājokļu komisiju pieņemt lēmumus par:
101.2.1. dzīves vietas deklarēšanas un/vai deklarētās dzīvesvietas anulēšanas jautājumiem,
101.2 2. dzīvojamās telpas izīrēšanu vai maiņu,
101.2.3. personu (ģimeņu) reģistrāciju pašvaldības dzīvokļa jautājumu risināšanā sniedzamās palīdzības reģistrā vai izslēgšanu no reģistra,
101.2.4. dzīvojamās telpas izīrēšanu sociālajā dzīvojamā mājā,
101.2.5. sociālā dzīvokļa īres līguma noslēgšanu vai izbeigšanu,
101.2.6. dzīvojamās telpas īres līguma noslēgšanu vai izbeigšanu,
101.2.7. pagaidu dzīvojamās telpas ierādīšanu,
101.2.8. dzīvokļa īres tiesību izsoles rezultātu apstiprināšanu, īrnieka noteikšanu un īres līguma noslēgšanu;
101.2.9. mājsaimniecības reģistrēšanu Zemas īres maksas mājokļu izīrēšanas reģistrā, par atļauju nekustamā īpašuma attīstītājam ar mājsaimniecību slēgt zemas īres maksas mājokļa īres līgumu;
101.3. Budžeta un ekonomikas komisiju pieņemt lēmumus, nosakot maksu par:
101.3.1. dalību vienreizējam pasākumam,
101.3.2. nedzīvojamo telpu nomu,
101.3.3. lauksaimniecības zemju nomu,
101.3.4. pašvaldības nekustamā īpašuma un kustamās mantas lietošanu un pakalpojuma cenrādi,
101.3.5. sadzīves atkritumu apsaimniekošanu,
101.3.6. pašvaldības kapitālsabiedrības siltumenerģijas apgādes pakalpojumu tarifu un citu juridisku personu tarifu, kas attiecināmi uz pašvaldības objektiem piegādāto siltumenerģiju,
101.3.7. pašvaldības centralizētās ūdensapgādes sistēmas un centralizētās kanalizācijas sistēmas lietošanu;
101.4. Transporta kustības drošības komisiju pieņemt lēmumus par:
101.4.1. satiksmes un kustības drošības organizāciju uz pašvaldības ceļiem,
101.4.2. iedzīvotāju un citu personu iesniegumiem par satiksmes organizācijas uzlabošanu un gājēju drošību,
101.4.3. saskaņojumiem par satiksmes organizācijas tehnisko līdzekļu uzstādīšanu un noņemšanu pašvaldības administratīvajā teritorijā (izņemot valsts autoceļus), tostarp uz komersantu ceļiem un daudzdzīvokļu māju iekšpagalmos;
101.5. Būvvaldi pieņemt lēmumus par:
101.5.1. rīcību ar Saldus novada pašvaldības administratīvajā teritorijā esošām būvēm, kuras ir pilnīgi vai daļēji sagruvušas vai nonākušas tādā stāvoklī, ka to lietošana ir bīstama vai tās bojā ainavu,
101.5.2. izdot Izpildrīkojumus par 101.5.1. apakšpunkta nepildi, uzliekot piespiedu naudu;
101.6. Izpilddirektoru pieņemt lēmumus par:
101.6.1. kustamās mantas nodošanu starp administrācijas iestādēm vai mantas turpmāko izmantošanu;
101.6.2. administrācijas kustamās mantas atsavināšanu, ja tās vērtība nepārsniedz 3000 euro,
101.6.3. atļauju un licenču komercdarbībai, ielu tirdzniecībai izsniegšanu,
101.6.4. (svītrots ar Saldus novada domes 22.08.2024. saistošajiem noteikumiem Nr. 24);
101.6.5. pakalpojumu nomas maksas/cenrāža noteikšanu kapitālsabiedrībās, kā kapitāla daļu turētāja pārstāvim;
101.7. Centrālās pārvaldes Izglītības pārvaldei pieņemt lēmumus par licenču izsniegšanu interešu izglītības un atļauju izsniegšanu neformālās izglītības programmu īstenošanai;
101.8. Centrālās pārvaldes nekustamā īpašuma nodaļai pieņemt lēmumus par:
101.8.1. nekustamo īpašumu lietošanas mērķu noteikšanu un maiņu,
101.8.2. zemes ierīcības projektu izstrādes nepieciešamību, izsniegt nosacījumus to izstrādei un apstiprināt zemes ierīcības projektus,
101.8.3. adrešu un nekustamo īpašumu nosaukumu piešķiršanu, maiņu, likvidēšanu saskaņā ar Valsts valodas centra atzinumu un teritorijas plānojumu, detālplānojumu vai zemes ierīcības projektu,
101.8.4. zemes vienību platību precizēšanu, veicot pirmreizējo zemes kadastrālo uzmērīšanu un veicot kadastra datu aktualizāciju,
101.8.5. izstrādātā un apstiprinātā zemes ierīcības projekta anulēšanu,
101.8.6. detālplānojuma uzsākšanu, izstrādi un apstiprināšanu,
101.8.6.1 starplēmumu par teritorijas plānojuma vai lokālplānojuma izstrādes procesu,
101.8.7. sagatavot un iesniegt Valsts zemes dienestā ēkas datu deklarācijas un inženierbūves datu deklarācijas par inženierbūvēm, kuras saskaņā ar likumu "Par nekustamā īpašuma nodokli" apliek ar nekustamā īpašuma nodokli,
101.8.8. zemes privatizācijas un zemes reformas kārtībā veidojamo zemes vienību sadalīšanu, apvienošanu vai zemes robežu pārkārtošanu zemes pirmreizējai ierakstīšanai zemesgrāmatā, ievērojot vietējās pašvaldības teritorijas plānojumu un normatīvajos aktos par teritorijas plānošanu, izmantošanu un apbūvi noteiktās prasības,
101.8.9. atļaujas izdošanu vai atteikumu lauksaimniecībā izmantojamās zemes ierīkošanai mežā;
101.9. Pilsētas, pilsētas un pagasta apvienības, un pagastu apvienības pārvaldes pieņemt lēmumus par:
101.9.1. zemes iznomāšanu mazdārziņu un piemājas saimniecību vai personisko palīgsaimniecību vajadzībām,
101.9.2. līgumu pagarināšanu zemes nomas pirmtiesību ieguvējiem, kuriem zemes nomas līgumi noslēgti saskaņā ar likuma "Valsts un pašvaldību īpašuma privatizācijas un privatizācijas sertifikātu izmantošanas pabeigšanas likums" 25. panta otro daļu uz laiku līdz pieciem gadiem,
101.9.3. nedzīvojamo telpu nomu vienreizējam pasākumam un nedzīvojamo telpu nomu līdz pieciem gadiem;
101.10. un citos domes lēmumos un saistošajos noteikumos noteiktajos gadījumos.
(Grozīts ar Saldus novada domes 26.10.2023. saistošajiem noteikumiem Nr. 35; 29.02.2024. saistošajiem noteikumiem Nr. 5; 22.08.2024. saistošajiem noteikumiem Nr. 24)
102. Dome ar lēmumu vai līgumu var deleģēt savas pilnvaras pieņemt lēmumus pārvaldes uzdevuma efektīvākai veikšanai citām pašvaldības institūcijām vai privātpersonām, izņemot jautājumos, kas ir domes ekskluzīvā kompetencē.
103. Saistošo noteikumu projektu un tam pievienoto paskaidrojuma rakstu publicē pašvaldības oficiālajā tīmekļvietnē www.saldus.lv sabiedrības viedokļa noskaidrošanai, paredzot termiņu, kas nav mazāks par divām nedēļām.
(Grozīts ar Saldus novada domes 22.08.2024. saistošajiem noteikumiem Nr. 24)
104. Ar šī nolikuma spēkā stāšanās brīdi spēku zaudē 2021. gada 22. jūlija Saldus novada pašvaldības saistošie noteikumi Nr. 18 "Saldus novada pašvaldības nolikums".
105. Pašvaldības administrācija izvērtē uz 2021. gada 22. jūlija Saldus novada pašvaldības saistošo noteikumu Nr. 18 "Saldus novada pašvaldības nolikums" pamata izdoto iekšējo normatīvo aktu atbilstību šim nolikumam un izdod jaunus iekšējos normatīvos aktus atbilstoši šajā nolikumā ietvertajam pilnvarojumam. Līdz jaunu iekšējo normatīvo aktu spēkā stāšanās dienai, bet ne ilgāk kā līdz 2024. gada 30. jūnijam, piemērojami uz 2021. gada 22. jūlija Saldus novada pašvaldības saistošo noteikumu Nr. 18 "Saldus novada pašvaldības nolikums" normu pamata izdotie iekšējie normatīvie akti, ciktāl tie nav pretrunā ar šo nolikumu.
(Pielikums Saldus novada domes 22.08.2024. saistošo noteikumu Nr. 24 redakcijā)