1. Saistošie noteikumi (turpmāk – noteikumi) nosaka maznodrošinātas mājsaimniecības ienākumu sliekšņus Liepājas valstspilsētas pašvaldībā.
2. Maznodrošinātas mājsaimniecības ienākumu slieksnis ir 436 euro pirmajai vai vienīgajai personai mājsaimniecībā un 305 euro pārējām personām mājsaimniecībā.
3. Atzīt par spēku zaudējušiem Liepājas pilsētas domes 2020. gada 17. decembra saistošos noteikumus Nr. 50 "Par maznodrošinātas mājsaimniecības ienākumu slieksni Liepājas pilsētas pašvaldībā" (Latvijas Vēstnesis, 2021, 8. nr.).
Paskaidrojuma raksta sadaļa | Norādāmā informācija |
1. Mērķis un nepieciešamības pamatojums | Saistošo noteikumu "Par maznodrošinātas mājsaimniecības ienākumu slieksni Liepājas valstspilsētas pašvaldībā" mērķis ir noteikt maznodrošinātas mājsaimniecības ienākumu slieksni. Saistošie noteikumi nepieciešami, lai vairāk iedzīvotāju ar zemiem ienākumiem varētu pretendēt uz pašvaldības sociālajiem pabalstiem saskaņā ar Sociālās palīdzības un sociālo pakalpojumu likuma (turpmāk – SPSPL) 35. panta otrās daļas 1. punktā minēto un noteiktajiem atvieglojumiem. Atbilstoši saistošajiem noteikumiem tiks palielināts maznodrošinātas mājsaimniecības ienākumu slieksnis nosakot to 436 euro pirmajai vai vienīgajai personai mājsaimniecībā un 305 euro pārējām personām mājsaimniecībā. Atbilstoši SPSPL 33. panta trešajai daļai maznodrošinātas mājsaimniecības ienākumu slieksni katra pašvaldība ir tiesīga noteikt ne augstāku par 436 euro pirmajai vai vienīgajai personai mājsaimniecībā un 305 euro pārējām personām mājsaimniecībā, bet ne zemāku par šī panta otrajā daļā noteikto trūcīgas mājsaimniecības ienākumu slieksni (272 euro pirmajai vai vienīgajai personai mājsaimniecībā un 190 euro pārējām personām mājsaimniecībā). Ar Liepājas pilsētas domes 2020. gada 17. decembra saistošajiem noteikumiem Nr. 50 "Par maznodrošinātas mājsaimniecības ienākumu slieksni Liepājas pilsētas pašvaldībā" Liepājas valstspilsētas pašvaldībā (turpmāk – pašvaldība) šobrīd maznodrošinātas mājsaimniecības slieksnis ir noteikts: – 336 euro pirmajai vai vienīgajai personai mājsaimniecībā un 235 euro pārējām personām mājsaimniecībā, kurā ir vismaz viena pilngadīga persona darbspējīgā vecumā; – 375 euro pirmajai personai mājsaimniecībā un 263 euro pārējām personām mājsaimniecībā, kurā vecāks vai likumiskais pārstāvis viens īsteno bērna vai bērnu aizgādību vai visas personas ir valsts vecuma pensijas vecumu sasniegušas personas vai personas ar invaliditāti un šo personu aizgādībā vai aizbildnībā esoši bērni; – 390 euro atsevišķi dzīvojošai vienīgajai personai mājsaimniecībā, kura ir sasniegusi valsts vecuma pensijas vecumu vai ir persona ar invaliditāti. Iedzīvotāju materiālo situāciju ir ietekmējuši īstenotie valsts atbalsta mehānismi – paaugstināta minimālā darba alga, indeksētas vecuma pensijas, tomēr, ņemot vērā pārtikas un citu preču un pakalpojumu cenu kāpumu, nepieņemot saistošos noteikumus, plašam zemu ienākumu mājsaimniecību lokam netiktu saglabāta pieejamība pašvaldības sociālajai palīdzībai un atvieglojumiem. |
2. Fiskālā ietekme uz pašvaldības budžetu | Prognozējams, ka mājsaimniecību skaits, kurām tiks noteikts maznodrošinātas mājsaimniecības (personas) statuss, paaugstinot maznodrošinātas mājsaimniecības ienākumu slieksni, nepārsniegs maznodrošinātu mājsaimniecību (personu) skaitu pašvaldībā līdz pensiju un atlīdzību pārskatīšanai (indeksācijai) 2022. gadā. Lai īstenotu saistošos noteikumus, pašvaldības budžetā papildu līdzekļi nav nepieciešami. |
3. Sociālā ietekme, ietekme uz vidi, iedzīvotāju veselību, uzņēmējdarbības vidi pašvaldības teritorijā, kā arī plānotā regulējuma ietekme uz konkurenci | Maznodrošinātas mājsaimniecības ienākumu sliekšņu paaugstināšana radīs tiešu ietekmi uz nabadzības un sociālās atstumtības riskam vairāk pakļautu iedzīvotāju grupu (pensionāri, personas ar invaliditāti, zemu ienākumu mājsaimniecības, t.sk. ģimenes ar bērniem) situāciju, pozitīvi ietekmējot šo personu dzīves līmeņa izmaiņas nākotnē, palielinot viņu sociālo aizsardzību un pirktspēju un mazinot nabadzības risku un ienākumu nevienlīdzību. Maznodrošinātas mājsaimniecības statuss dod tiesības saņemt ne tikai pašvaldības noteikto sociālo palīdzību un atvieglojumus, bet arī valsts noteiktus atvieglojumus, piemēram, saņemt nekustamā īpašuma nodokļa atvieglojumu, saņemt valsts nodrošināto juridisko palīdzību, pretendēt uz atbrīvojumu no tiesas izdevumu atmaksas, kā arī saņemt elektroenerģijas pakalpojumu par samazinātu cenu. Maznodrošinātas mājsaimniecības ienākumu sliekšņu paaugstināšana nodrošinās lielākam skaitam iedzīvotāju (salīdzinājumā ar periodu pēc 2022. gada augusta) iespēju saņemt pašvaldības atbalstu veselības aprūpei, tādējādi veicinās iedzīvotāju veselības uzlabošanos. Saistošie noteikumi nerada jaunas tiesības un neuzliek jaunus pienākumus veselības jomā. Maznodrošinātas mājsaimniecības ienākumu sliekšņu paaugstināšana nerada ietekmi uz vidi, konkurenci, uzņēmējdarbības vidi pašvaldības teritorijā. |
4. Ietekme uz administratīvajām procedūrām un to izmaksām | Saistošo noteikumu izpildi nodrošinās Liepājas pilsētas pašvaldības iestāde "Liepājas pilsētas domes Sociālais dienests" (turpmāk – Sociālais dienests). Kārtību, kādā tiek iesniegti nepieciešamie dokumenti un izskatīta mājsaimniecības atbilstība maznodrošinātas mājsaimniecības statusam (turpmāk – statuss) netiek mainīta, to nosaka Ministru kabineta 2020. gada 17. decembra noteikumi Nr. 809 "Noteikumi par mājsaimniecības materiālās situācijas izvērtēšanu un sociālās palīdzības saņemšanu": vienai no mājsaimniecības personām jāvēršas Sociālajā dienestā iesniedzot iesniegumu un nepieciešamos dokumentus mājsaimniecības materiālās situācijas izvērtēšanai. Sociālais dienests atbilstoši SPSPL noteiktajiem kritērijiem izvērtē mājsaimniecības materiālo situāciju un sadarbībā ar iesniedzēju sagatavo iztikas līdzekļu deklarāciju, izmantojot valsts un pašvaldības informācijas sistēmās esošos datus un Sociālajam dienestam iesniegtajos dokumentos iekļautās ziņas. Sociālais dienests mēneša laikā pēc dokumentu saņemšanas un deklarācijas sagatavošanas izvērtē mājsaimniecības materiālos resursus un nosaka mājsaimniecības atbilstību statusam. Mājsaimniecība nekvalificējas statusa saņemšanai, ja mājsaimniecības ienākumi un materiālie resursi neatbilst normatīvajos aktos minētajam ienākumu slieksnim un materiālā stāvokļa līmenim. Par pieņemto lēmumu Sociālais dienests informē iesniedzēju. Mājsaimniecībām (personām), kuras pretendē uz statusu, nav paredzamas papildu administratīvo procedūru izmaksas. |
5. Ietekme uz pašvaldības funkcijām un cilvēkresursiem | Saistošie noteikumi skar pašvaldības funkciju sociālās palīdzības jomā. Ar saistošo noteikumu apstiprināšanu saturiski netiek veidota jauna pašvaldības autonomā funkcija, bet tiek precizēts esošais saturs. Saistošo noteikumu izpildes administrēšanu nodrošinās Sociālais dienests, jaunas darba vietas netiks veidotas, jauni pienākumi vai uzdevumi esošajiem darbiniekiem netiks noteikti. |
6. Informācija par izpildes nodrošināšanu | Saistošo noteikumu izpilde tiks nodrošināta Sociālā dienesta esošo funkciju un uzdevumu ietvaros, nav paredzēta jaunu institūciju izveide vai esošās institūcijas reorganizācija. |
7. Prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem, ko sniedz mērķa sasniegšana | Saistošie noteikumi ir piemēroti iecerētā mērķa sasniegšanas nodrošināšanai un paredz tikai to, kas ir nepieciešams norādītā mērķa sasniegšanai. Ar saistošajiem noteikumiem netiek ierobežotas personu pamattiesības. Izdodot saistošos noteikumus pašvaldība, rīkojas atbilstoši SPSPL paredzētajam deleģējumam noteikt maznodrošinātas mājsaimniecības ienākumu slieksni. |
8. Izstrādes gaitā veiktās konsultācijas ar privātpersonām un institūcijām | Saistošo noteikumu projekts un tam pievienotais paskaidrojuma raksts sabiedrības viedokļa noskaidrošanai tika publicēts pašvaldības oficiālajā tīmekļvietnē, kā arī informācija izvietota pašvaldības telpās Rožu ielā 6 apmeklētājiem pieejamā vietā. Sabiedrības viedokļa noskaidrošanas laikā no 2023. gada 26. janvāra līdz 8. februārim tika saņemts viens priekšlikums. Iesniegtā priekšlikuma būtība: noteikt papildu atvieglojumus trūcīgām mājsaimniecībām sabiedriskajā transportā. Izvērtējot iesniegto priekšlikumu, konstatējams, ka tas nav attiecināms uz konkrēto izstrādāto saistošo noteikumu projektu. Priekšlikums atzīts par noderīgu turpmākajā pašvaldības darbības uzlabošanā. |