Darbības ar dokumentu

Ministru kabineta rīkojums Nr.190

Rīgā 2015.gada 15.aprīlī (prot. Nr.20 5.§)

Par atteikumu nodot privatizācijai nekustamo īpašumu "Vītolnieki" Jēkabpilī

1. Ministru kabinets (adrese - Brīvības bulvāris 36, Rīga, LV-1520) ir izskatījis akciju sabiedrības "Jēkabpils labība" (vienotais reģistrācijas Nr. 40003040486) iesniegto privatizācijas ierosinājumu (reģistrēts valsts akciju sabiedrības "Privatizācijas aģentūra" (turpmāk - Privatizācijas aģentūra) privatizācijas ierosinājumu reģistrā 2006. gada 31. jūlijā ar Nr. 2.550).

2. Akciju sabiedrība "Jēkabpils labība" ierosina privatizēt nekustamo īpašumu "Vītolnieki" (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 5601 001 1717) Jēkabpilī.

3. Pēc privatizācijas ierosinājuma izskatīšanas Ministru kabinets konstatē:

3.1. nekustamais īpašums "Vītolnieki" (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 5601 001 1717) Jēkabpilī sastāv no zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 5601 001 1717) 3,2113 ha platībā (turpmāk - apbūvētais zemesgabals);

3.2. apbūvētais zemesgabals 2011. gada 13. maijā ierakstīts Jēkabpils pilsētas zemesgrāmatas nodalījumā Nr. 100000490975 uz valsts vārda Privatizācijas aģentūras personā;

3.3. saskaņā ar Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmas datiem uz apbūvētā zemesgabala atrodas būve - ceļš (būves kadastra apzīmējums 5601 001 1717 001) (turpmāk - būve) -, kas ietilpst nekustamā īpašuma "Vītolnieki" (kadastra Nr. 5601 501 1701) Jēkabpilī (turpmāk - būvju nekustamais īpašums) sastāvā;

3.4.  1999. gada 31. augustā būvju nekustamais īpašums ierakstīts Jēkabpils pilsētas zemesgrāmatas nodalījumā Nr. 1717 uz akciju sabiedrības "Jēkabpils labība" vārda, bet 2012. gada 4. oktobrī - uz sabiedrības ar ierobežotu atbildību "Elagro Trade" (vienotais reģistrācijas Nr. 40103274387) (turpmāk - kapitālsabiedrība) vārda. Līdz ar to saskaņā ar likuma "Par valsts un pašvaldību īpašuma objektu privatizāciju" 64. panta pirmo daļu kapitālsabiedrībai ir pirmpirkuma tiesības uz apbūvēto zemesgabalu;

3.5. Jēkabpils pilsētas pašvaldība ar 2013. gada 10. maija vēstuli Nr. 1-4.3/311 lūdza nodot apbūvēto zemesgabalu Jēkabpils pašvaldības īpašumā bez atlīdzības, jo saskaņā ar Jēkabpils pilsētas teritorijas plānojumu 2007.-2019. gadam (apstiprināts ar Jēkabpils pilsētas domes 2007. gada 28. jūnija lēmumu Nr. 307) apbūvētais zemesgabals atrodas ielu un ceļu teritorijā;

3.6. kapitālsabiedrība 2013. gada 11. jūlija vēstulē informēja, ka neizmantos pirmpirkuma tiesības uz apbūvēto zemesgabalu. Saskaņā ar Valsts un pašvaldību īpašuma privatizācijas un privatizācijas sertifikātu izmantošanas pabeigšanas likuma 9. panta septīto daļu - ja kapitālsabiedrība neizmanto savas pirmpirkuma tiesības uz apbūvēto zemesgabalu, tai ir zemes nomas tiesības uz apbūvēto zemesgabalu;

3.7. saskaņā ar Jēkabpils pilsētas pašvaldības 2013. gada 12. septembra lēmumu Nr. 374 "Par nekustamā īpašuma pārņemšanu bez atlīdzības" nolemts pārņemt apbūvēto zemesgabalu, lai īstenotu likuma "Par pašvaldībām" 15. panta pirmās daļas 2. punktā noteiktās autonomās funkcijas - gādātu par pašvaldības administratīvās teritorijas labiekārtošanu un sanitāro tīrību (ielu, ceļu un laukumu būvniecība, rekonstruēšana un uzturēšana; ielu, laukumu un citu publiskai lietošanai paredzēto teritoriju apgaismošana). Papildus Jēkabpils pilsētas pašvaldība 2013. gada 27. novembra vēstulē Nr. 2-1.1/313 norādījusi, ka atbilstoši Jēkabpils pilsētas attīstības programmas 2012.-2018. gadam investīciju plānam līdz 2017. gadam tiks īstenots projekts, lai rūpnieciskos objektus izvietotu piemērotās teritorijās uz pašvaldībai piederošiem zemesgabaliem Aizupes ielā 18, Aizupes ielā 20 un Artilērijas ielā 18B, Jēkabpilī. Līdz ar to apbūvētais zemesgabals tiks izmantots piebraucamā ceļa būvniecībai pie industriālajām teritorijām, lai veicinātu investoru piesaisti;

3.8. ja apbūvētais zemesgabals tiks privatizēts, Jēkabpils pilsētas pašvaldībai tas būs jāatpērk no attiecīgās privātpersonas, lai pašvaldība varētu uzbūvēt piebraucamo ceļu pie industriālajām teritorijām. Tādā gadījumā pašvaldībai tiks radīti papildu izdevumi, kas var tikt kvalificēti kā pašvaldības finanšu resursu izšķērdēšana, jo pastāv iespēja apbūvēto zemesgabalu iegūt bez maksas. Minētie izdevumi pašvaldībai var tikt novērsti, ja apbūvētais zemesgabals tiek nodots pašvaldībai bez atlīdzības. Vienlaikus gan valsts pārvaldei, gan privātpersonām tiek novērsts administratīvais slogs, kas rastos, ja tiktu īstenota apbūvētā zemesgabala atsavināšanas procedūra sabiedrības vajadzībām.

4. Saskaņā ar Valsts un pašvaldību īpašuma privatizācijas un privatizācijas sertifikātu izmantošanas pabeigšanas likuma 7. panta otro daļu Privatizācijas aģentūra nedrīkst nodot privatizācijai apbūvētu zemesgabalu, par kuru Ministru kabinets ir pieņēmis lēmumu, ka zemesgabals saglabājams valsts īpašumā, jo tas ir nepieciešams valsts pārvaldes funkciju veikšanai saskaņā ar Valsts pārvaldes iekārtas likumu. Ministru kabineta lēmumā norādāms, kuras valsts pārvaldes funkcijas veikšanai attiecīgais zemesgabals nepieciešams.

5. Pamatojoties uz šā rīkojuma 4. punktu un Valsts pārvaldes iekārtas likuma 7. panta pirmo daļu un 37. panta pirmo daļu, Ministru kabinets pārņem Privatizācijas aģentūras funkcijas lemt par apbūvētā zemesgabala nodošanu privatizācijai vai atteikumu nodot to privatizācijai.

6. Saskaņā ar Valsts un pašvaldību īpašuma privatizācijas un privatizācijas sertifikātu izmantošanas pabeigšanas likuma 16. panta pirmo daļu valsts vai pašvaldības īpašuma objekti, izņemot šā likuma 15. pantā minētos objektus, kā arī apbūvēti un neapbūvēti zemesgabali, par kuriem līdz šā likuma 5. panta pirmajā daļā minētajam datumam ir saņemts privatizācijas ierosinājums, bet Ministru kabinets vai pašvaldības dome atbilstoši šā likuma 6. panta trešajai daļai pieņem pamatotu lēmumu par privatizācijas ierosinājuma noraidīšanu, turpmāk nav privatizējami saskaņā ar likumu "Par valsts un pašvaldību īpašuma objektu privatizāciju", bet var tikt nodoti atsavināšanai saskaņā ar Publiskas personas mantas atsavināšanas likumu ne agrāk kā trīs gadus pēc tam, kad pieņemts lēmums par privatizācijas ierosinājuma noraidīšanu, izņemot Valsts un pašvaldību īpašuma privatizācijas un privatizācijas sertifikātu izmantošanas pabeigšanas likuma 16. panta trešajā daļā minētos gadījumus.

Saskaņā ar Valsts un pašvaldību īpašuma privatizācijas un privatizācijas sertifikātu izmantošanas pabeigšanas likuma 16. panta trešās daļas 3. punktu šā likuma 16.  panta pirmajā daļā noteikto termiņu nepiemēro, ja Ministru kabinets vai pašvaldības dome atbilstoši šā likuma 6. panta trešajai daļai pieņem pamatotu lēmumu par valsts vai pašvaldības īpašuma objekta, apbūvēta vai neapbūvēta zemesgabala privatizācijas ierosinājuma noraidīšanu, jo attiecīgais objekts vai zemesgabals ir nepieciešams valsts pārvaldes funkciju veikšanai un tāpēc tiks nodots bez atlīdzības attiecīgi valsts vai pašvaldības īpašumā.

7. Ikvienas personas tiesību ierobežojuma pamatā ir apstākļi un argumenti, tātad ierobežojums tiek noteikts svarīgu valsts interešu labad. Tādēļ atteikumam, kas radītu personas tiesību ierobežojumu, ir jāatbilst samērīguma principam. Saskaņā ar Valsts pārvaldes iekārtas likuma 10. pantā minētajiem valsts pārvaldes principiem valsts pārvalde darbojas sabiedrības interesēs, īstenojot valsts pārvaldes funkcijas. Līdz ar to saskaņā ar Administratīvā procesa likuma 13. pantu un 66. panta pirmās daļas 4. punktu ir jāvērtē, vai labums, ko sabiedrība iegūst, ja tiek atteikts nodot privatizācijai apbūvēto zemesgabalu, ir lielāks nekā privatizācijas ierosinātāja tiesisko interešu ierobežojums.

Saglabājot apbūvēto zemesgabalu valsts īpašumā un nododot to Jēkabpils pilsētas pašvaldībai, tiek ievērots samērīguma princips un tiek sasniegts sabiedrības interesēm atbilstošs mērķis. Pašvaldībai nebūs tiesisku šķēršļu apbūvētā zemesgabala izmantošanai, lai būvētu piebraucamo ceļu pie industriālajām teritorijām, tādējādi labiekārtojot infrastruktūru un veicinot investoru piesaisti pašvaldības administratīvajai teritorijai. Tātad pastāv leģitīmas sabiedrības intereses, kas ir prioritāras attiecībā pret atsevišķu privātpersonu (privatizācijas subjektu) interesēm. Līdz ar to ir secināms, ka sabiedrības ieguvums ir lielāks nekā privātpersonu tiesību vai tiesisko interešu ierobežojums un apbūvētais zemesgabals ir saglabājams valsts īpašumā, lai to nodotu bez atlīdzības Jēkabpils pilsētas pašvaldībai likuma "Par pašvaldībām" 15. panta pirmās daļas 2. punktā noteikto pašvaldības autonomo funkciju īstenošanai - pašvaldības administratīvās teritorijas labiekārtošanai un sanitārās tīrības nodrošināšanai (ielu, ceļu un laukumu būvniecība, rekonstruēšana un uzturēšana; ielu, laukumu un citu publiskai lietošanai paredzēto teritoriju apgaismošana).

8. Ievērojot minētos apsvērumus un pamatojoties uz Valsts un pašvaldību īpašuma privatizācijas un privatizācijas sertifikātu izmantošanas pabeigšanas likuma 7. panta otro daļu, Valsts pārvaldes iekārtas likuma 6. pantu, 7. panta pirmo daļu, 9. pantu, 10. panta trešo un ceturto daļu un Administratīvā procesa likuma 13. pantu un 66. panta pirmās daļas 4. punktu, Ministru kabinets nolemj atteikt nodot privatizācijai apbūvēto zemesgabalu.

9. Šo rīkojumu saskaņā ar Administratīvā procesa likuma 76. panta otro daļu, 188. panta otro daļu un 189. panta pirmo daļu var pārsūdzēt Administratīvajā rajona tiesā mēneša laikā no šā rīkojuma publicēšanas dienas oficiālajā izdevumā "Latvijas Vēstnesis".

Ministru prezidente Laimdota Straujuma

Ekonomikas ministre Dana Reizniece-Ozola

17.04.2015