Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisija (turpmāk – Regulators), lai nodrošinātu Elektronisko sakaru likuma mērķi un īstenotu kompetenci, kas noteikta Elektronisko sakaru likuma 8.panta pirmās daļas 2., 5., 13. un 17.punktā un 42.panta trešajā un sestajā daļā, izvērtēja savienojumu pabeigšanas fiksētā vietā individuālā publiskajā telefonu tīklā (turpmāk – fiksētais tīkls) tarifus.
Regulatora 2014.gada 19.februāra Konsultāciju dokuments par savienojuma pabeigšanas fiksētajā elektronisko sakaru tīklā tarifu augšējo robežu (turpmāk – Konsultāciju dokuments) ir šā lēmuma sastāvdaļa un publiski pieejams Regulatora mājaslapā internetā www.sprk.gov.lv. Konsultāciju dokumentā ir vērtēti savienojumu pabeigšanas fiksētajā tīklā tarifi un sniegta informācija par plānoto savienojuma pabeigšanas fiksētajā tīklā tarifu augšējās robežas noteikšanu, vērtībām un termiņiem.
Regulators, pamatojoties uz Elektronisko sakaru likuma 8.panta otro daļu un uz likuma "Par sabiedrisko pakalpojumu regulatoriem" 9.panta otro daļu, atbilstoši savai kompetencei patstāvīgi pieņem lēmumus, kas ir saistoši konkrētiem elektronisko sakaru komersantiem.
Regulators konstatē
1. Regulators ir noteicis būtisku ietekmi savienojumu pabeigšanas fiksētā vietā individuālā publiskajā telefonu tīklā tirgū un starpsavienojumu tarifu regulēšanas saistību šādiem elektronisko sakaru komersantiem:
1.1. sabiedrība ar ierobežotu atbildību "Lattelecom", vienotais reģistrācijas numurs: 40003052786, juridiskā adrese: Dzirnavu iela 105, Rīga, LV–1011, (turpmāk – SIA "Lattelecom");
1.2. sabiedrība ar ierobežotu atbildību "BALTCOM TV", vienotais reģistrācijas numurs: 40003005264, juridiskā adrese: Merķeļa iela 21, Rīga, LV–1050 (turpmāk – SIA "BALTCOM TV");
1.3. sabiedrība ar ierobežotu atbildību "CSC TELECOM", vienotais reģistrācijas numurs: 40003611196, juridiskā adrese: Cēsu iela 31, Rīga, LV–1012 (turpmāk – SIA "CSC TELECOM");
1.4. sabiedrība ar ierobežotu atbildību "Datagrupa.lv", vienotais reģistrācijas numurs: 40003475316, juridiskā adrese: Krustpils iela 12, Rīga, LV–1073;
1.5. akciju sabiedrība "Latvenergo", vienotais reģistrācijas numurs: 40003032949, juridiskā adrese: Pulkveža Brieža iela 12, Rīga, LV–1230;
1.6. valsts akciju sabiedrība "Latvijas dzelzceļš", vienotais reģistrācijas numurs: 40003032065, juridiskā adrese: Gogoļa iela 3, Rīga, LV–1547;
1.7. sabiedrība ar ierobežotu atbildību "OPTRON", vienotais reģistrācijas numurs: 40103066693, juridiskā adrese: Augusta Deglava iela 73, Rīga, LV–1082;
1.8. sabiedrība ar ierobežotu atbildību "SIGIS", vienotais reģistrācijas numurs: 40103046358, juridiskā adrese: Akadēmijas laukums 1-1008, Rīga, LV–1050;
1.9. sabiedrība ar ierobežotu atbildību "UNISTARS", vienotais reģistrācijas numurs: 40003482318, juridiskā adrese: Brīvības iela 97, Rīga, LV–1001 (turpmāk – SIA "UNISTARS");
1.10. sabiedrība ar ierobežotu atbildību "D-COM", vienotais reģistrācijas numurs: 40003642891, juridiskā adrese: Brīvības gatve 214M-2A, Rīga, LV–1039;
1.11. sabiedrība ar ierobežotu atbildību "AUGSTCELTNE", vienotais reģistrācijas numurs: 40103000117, juridiskā adrese: Republikas laukums 2, Rīga, LV–1010 (turpmāk – SIA "AUGSTCELTNE");
1.12. sabiedrība ar ierobežotu atbildību "INTERNETA PASAULE", vienotais reģistrācijas numurs: 50003491261, juridiskā adrese: Merķeļa iela 21, Rīga, LV–1050;
1.13. akciju sabiedrība "Telekom Baltija", vienotais reģistrācijas numurs: 40003454545, juridiskā adrese: Biķernieku iela 18, Rīga, LV–1039;
1.14. sabiedrība ar ierobežotu atbildību "Telia Latvija", vienotais reģistrācijas numurs: 40003057571, juridiskā adrese: Lielvārdes iela 8a, Rīga, LV–1006;
1.15. sabiedrība ar ierobežotu atbildību "IZZI", vienotais reģistrācijas numurs: 40003215809, juridiskā adrese: Ieriķu iela 67a, Rīga, LV–1084;
1.16. sabiedrība ar ierobežotu atbildību "Tivi", vienotais reģistrācijas numurs: 40103241776, juridiskā adrese: Avotu iela 30-3, Rīga, LV–1009;
1.17. sabiedrība ar ierobežotu atbildību "Telegrupa Baltijā", vienotais reģistrācijas numurs: 40003284868, juridiskā adrese: Cēsu iela 31 k-3, Rīga, LV–1012;
1.18. sabiedrība ar ierobežotu atbildību "Master Telecom", vienotais reģistrācijas numurs: 40003684039, juridiskā adrese: Brīvības gatve 214M-2, Rīga, LV–1039;
1.19. sabiedrība ar ierobežotu atbildību "IT GROUP", vienotais reģistrācijas numurs: 40003504193, juridiskā adrese: Krustpils iela 12, Rīga, LV–1073;
1.20. sabiedrība ar ierobežotu atbildību "TELEFANT", vienotais reģistrācijas numurs: 40003733368, juridiskā adrese: Krišjāņa Valdemāra iela 33, Rīga, LV–1010;
1.21. sabiedrība ar ierobežotu atbildību "Rigatta", vienotais reģistrācijas numurs: 40003784190, juridiskā adrese: Citadeles iela 2-516, Rīga, LV–1010 (turpmāk – SIA "Rigatta");
1.22. sabiedrība ar ierobežotu atbildību "Fastnets", vienotais reģistrācijas numurs: 40003488645, juridiskā adrese: Ieriķu iela 67a, Rīga, LV–1084;
1.23. sabiedrība ar ierobežotu atbildību "HIG Serviss Baltija", vienotais reģistrācijas numurs: 40003374682, juridiskā adrese: Sesku iela 63-59, Rīga, LV–1082;
1.24. sabiedrība ar ierobežotu atbildību "iLink", vienotais reģistrācijas numurs: 41203019961, juridiskā adrese: Dzintaru iela 20a, Ventspils, LV–3602;
1.25. sabiedrība ar ierobežotu atbildību "TELECENTRS", vienotais reģistrācijas numurs: 40003408512, juridiskā adrese: Cēsu iela 31 k-1, Rīga, LV–1012;
1.26. sabiedrība ar ierobežotu atbildību "Advem", vienotais reģistrācijas numurs: 40003962354, juridiskā adrese: Jasmuižas iela 6-11, Rīga, LV–1021;
1.27. sabiedrība ar ierobežotu atbildību "MPE NETS", vienotais reģistrācijas numurs: 40003535278, juridiskā adrese: Valdeķu iela 53-82, Rīga, LV–1058;
1.28. sabiedrība ar ierobežotu atbildību "TeleMedia", vienotais reģistrācijas numurs: 40003088406, juridiskā adrese: Krasta iela 86, Rīga, LV–1019;
1.29. sabiedrība ar ierobežotu atbildību "DATU TEHNOLOĢIJU GRUPA", vienotais reģistrācijas numurs: 50003459811, juridiskā adrese: Stabu iela 4-3, Rīga, LV–1010;
1.30. sabiedrība ar ierobežotu atbildību "Stream Networks", vienotais reģistrācijas numurs: 50003913971, juridiskā adrese: Cēsu iela 31 k-1, Rīga, LV–1012;
1.31. akciju sabiedrība "BALTICOM", vienotais reģistrācijas numurs: 40003443452, juridiskā adrese: Straupes iela 5 k-3, Rīga, LV–1073;
1.32. sabiedrība ar ierobežotu atbildību "TG Transit", vienotais reģistrācijas numurs: 40003774633, juridiskā adrese: Cēsu iela 31 k-3, Rīga, LV–1012;
1.33. sabiedrība ar ierobežotu atbildību "TELEGLOBAL", vienotais reģistrācijas numurs: 50103159181, juridiskā adrese: Raunas iela 44 k-1, Rīga, LV–1039;
1.34. sabiedrība ar ierobežotu atbildību "SOTUS", vienotais reģistrācijas numurs: 40003404597, juridiskā adrese: Vidzemes aleja 5-41, Rīga, LV–1024;
1.35. sabiedrība ar ierobežotu atbildību "ESTERIA 79", vienotais reģistrācijas numurs: 40103199981, juridiskā adrese: Sergeja Eizenšteina iela 79-36, Rīga, LV–1079;
1.36. sabiedrība ar ierobežotu atbildību "MWTV", vienotais reģistrācijas numurs: 40003796842, juridiskā adrese: Katlakalna iela 1, Rīga, LV–1073 (turpmāk – 1.1.–1.36.punkts – Komersanti).
2. Saskaņā ar Elektronisko sakaru likuma 42.panta trešo daļu, ja elektronisko sakaru komersantam ir pienākums tuvināt tarifus izmaksām, tad tam jāpierāda Regulatoram, ka tarifi ir balstīti uz pamatotām izmaksām, ņemot vērā peļņu par veiktajām investīcijām. Regulators izmaksu aprēķināšanai var izmantot arī citādas metodes, nevis tās, kuras izmantojis elektronisko sakaru komersants, kā arī pietiekamu vairumtirdzniecības un mazumtirdzniecības pakalpojumu cenu starpības aprēķināšanas metodiku. Regulators var pieprasīt, lai elektronisko sakaru komersants sniedz savu tarifu un izmaksu pamatojumu. Ja Regulators konstatē, ka tarifā iekļautās izmaksas nav pamatotas vai tarifi nav tuvināti izmaksām, tas ir tiesīgs apturēt šo tarifu piemērošanu un noteikt tarifu augšējo robežu vai arī uzdot elektronisko sakaru komersantam koriģēt tarifus.
3. Elektronisko sakaru likuma 42.panta sestā daļa paredz, ka elektronisko sakaru komersantam ar būtisku ietekmi tirgū, kuram noteikta piekļuves vai starpsavienojumu tarifu regulēšanas saistība, Regulators var apturēt šo tarifu piemērošanu un noteikt tarifu augšējo robežu vai arī uzdot elektronisko sakaru komersantam koriģēt tarifus, ja Regulators konstatē, ka nav lietderīgi un samērīgi šim elektronisko sakaru komersantam piemērot izmaksu aprēķināšanas saistības (tajā skaitā pienākumu tuvināt tarifus izmaksām un prasības attiecībā uz izmaksu aprēķināšanas un attiecināšanas sistēmu) un šā likuma 42.panta trešo daļu. Regulators, nosakot tarifu augšējo robežu vai arī uzdodot koriģēt tarifus, tos nebalsta uz tāda elektronisko sakaru komersanta elektronisko sakaru pakalpojumu sniegšanas izmaksām un rentabilitāti, kuram nav piemērotas izmaksu aprēķināšanas saistības un šā panta trešā daļa. Regulators, nosakot tarifu augšējo robežu vai uzdodot koriģēt tarifu, var izmantot salīdzinošo novērtēšanu un analīzi, informāciju par izmaksām, kas rodas, sniedzot elektronisko sakaru pakalpojumu visefektīvākajā veidā un izmantojot jaunākās pieejamās tehnoloģijas, kā arī izmaksu aprēķināšanas modeļus un citas metodes. Ja mainās visefektīvākajā veidā sniegtā elektronisko sakaru pakalpojuma izmaksas, Regulators var pārskatīt tarifu augšējo robežu vai uzdot koriģēt tarifu.
4. Regulators 2009.gada 14.oktobrī pieņēma lēmumu Nr.285 "Par sabiedrības ar ierobežotu atbildību "Lattelecom" savienojuma pabeigšanas tarifa augšējo robežu 2010.–2012.gadā" (turpmāk – Lēmums Nr.285), ar kuru SIA "Lattelecom" ir noteikta starpsavienojuma tarifa regulēšanas saistība – ievērot savienojuma pabeigšanas fiksētajā tīklā tarifu augšējo robežu.
5. Regulators 2011.gada 10.augustā pieņēma lēmumu Nr.217 "Par starpsavienojumu tarifu regulēšanas saistības piemērošanu" (turpmāk – Lēmums Nr.217), ar kuru šā lēmuma konstatējuma daļas 1.2.–1.14.punktā minētajiem elektronisko sakaru komersantiem ir noteikta starpsavienojumu tarifa regulēšanas saistība – ievērot savienojuma pabeigšanas fiksētajā tīklā tarifu augšējo robežu.
6. Regulators 2011.gada 10.augustā pieņēma lēmumu Nr.218 "Par būtisku ietekmi savienojumu pabeigšanas fiksētā vietā individuālajā publiskajā telefonu tīklā tirgū" (turpmāk – Lēmums Nr.218), ar kuru šā lēmuma konstatējuma daļas 1.15.–1.36.punktā minētajiem elektronisko sakaru komersantiem ir noteikta starpsavienojuma tarifa regulēšanas saistība – ievērot savienojuma pabeigšanas fiksētajā tīklā savienojuma pabeigšanas tarifu augšējo robežu.
7. Saskaņā ar Lēmuma Nr.285 lemjošās daļas 2.5.apakšpunktu, Lēmuma Nr.217 lemjošās daļas 1.punktu un Lēmuma Nr.218 lemjošās daļas 6.punktu ir noteikta Komersantu savienojuma pabeigšanas Komersantu fiksētajā tīklā tarifa bez pievienotās vērtības nodokļa augšējā robeža – 0,0054 Ls par izsaukumu un 0,005 Ls par izsaukuma minūti, kas saskaņā ar Euro ieviešanas kārtības likuma 4.panta otro daļu, 6.pantu no 2014.gada 1.janvāra konvertētas euro.
8. Eiropas Komisijas 2009.gada 7.maija Ieteikums 2009/396/EK par savienojuma pabeigšanas tarifu reglamentāciju fiksētajos un mobilajos tīklos Eiropas Savienībā (turpmāk – Tarifu ieteikums) nosaka šādi:
8.1. katras Eiropas Savienības dalībvalsts regulējošajām iestādēm (turpmāk – regulējošā iestāde) ir jānosaka savienojuma pabeigšanas tarifi, pamatojoties uz izmaksām, kas rodas efektīvam operatoram. Tarifi tiek noteikti simetriski. Ieteikums attiecas uz visu to komersantu tarifiem, kuriem regulējošā iestāde ir noteikusi būtisku ietekmi balss savienojuma pabeigšanas vairumtirdzniecības tirgū;
8.2. regulējošā iestāde izmaksu aprēķināšanai izmanto augšupejošo (angļu val. – bottom-up) progresīvo ilgtermiņa pieauguma izmaksu (LRIC) modeli. Lai konstatētu un novērstu iespējamos augšupejošā modeļa trūkumus, regulējošā iestāde salīdzina augšupejošā modeļa rezultātus ar lejupejošā (angļu val. – top-down) modeļa, kurā izmantoti auditēti dati, rezultātiem;
8.3. augšupejošais modelis ir jābalsta uz atvēlētajā laikā pieejamajiem efektīviem tehnoloģiskajiem risinājumiem, t.i., fiksētajos tīklos – jaunās paaudzes tīklu, mobilajos tīklos – jaunās paaudzes tīklu un otrās un trešās paaudzes mobilo tehnoloģiju kombināciju;
8.4. savienojuma pabeigšanas izmaksas ir jāaprēķina pieņemot modelī visas izmaksas kā mainīgas. Jālieto pieauguma (angļu val. – incremental) izmaksu metode, kas ņem vērā tikai efektīvi radušās izmaksas, kuras nerodas, ja pakalpojums, kas nodrošina šo pieaugumu, vairs netiek sniegts, t.i., novēršamās izmaksas. Modeļa ietvaros attiecīgais pieaugums ir jādefinē kā savienojuma pabeigšanas pakalpojums vairumtirdzniecībā;
8.5. ieteicamā metode, kā izmaksu modelī noteikt aktīvu vērtības krišanos, ir visos iespējamos gadījumos izmantot ekonomisko nolietojumu;
8.6. nosakot savienojuma pabeigšanas tarifus, jebkurai atkāpei no vienotā efektīvā izmaksu līmeņa ir jābūt balstītai uz objektīvām izmaksu atšķirībām, kuras ir ārpus operatoru kontroles. Fiksētajos tīklos nav konstatētas nekādas objektīvas izmaksu atšķirības, mobilajos tīklos nevienmērīgu spektra piešķiršanu var uzskatīt par ārējo faktoru. Mobilo tīklu jaunajiem dalībniekiem var piemērot pārejas periodu līdz četriem gadiem, lai sasniegtu maksimālo efektivitātes līmeni;
8.7. regulējošai iestādei ir jānodrošina, ka līdz 2012.gada 31.decembrim ir ieviesti uz efektīvām izmaksām balstīti, simetriski savienojuma pabeigšanas tarifi. Izņēmuma gadījumā – it īpaši ierobežoto resursu dēļ, ja regulējošā iestāde nespēj savlaicīgi ieviest ieteicamo izmaksu modeli un spēj pierādīt, ka cita regulēšanas metode dod vajadzīgo rezultātu, regulējošā iestāde līdz 2014.gada 1.jūlijam var noteikt cenas izmantojot šo metodi.
9. Regulators ar 2005.gada 30.novembra lēmumu Nr.281 apstiprināja Elektronisko sakaru izmaksu aprēķināšanas un attiecināšanas metodiku (turpmāk – Izmaksu metodika), kas nosaka, ka elektronisko sakaru komersants par pamatu aprēķinam izmanto gada pārskatu un pilnībā tieši vai netieši attiecina izmaksas uz tā sniegtajiem pakalpojumiem, t.i., izmanto pilnībā attiecināto izmaksu (angļu val. – fully distributed costs) lejupejošo (angļu val. – top-down) modeli. Elektronisko sakaru komersanti ar būtisku ietekmi tirgū un attiecīgu izmaksu aprēķināšanas saistību saskaņā ar Izmaksu metodikas 33.punktu septiņu mēnešu laikā pēc kārtējā pārskata gada beigām sagatavo un kopā ar zvērināta revidenta atzinumu iesniedz Regulatoram Izmaksu metodikas 34.punktā noteiktā satura ziņojumu par izmaksu aprēķināšanu un attiecināšanu (turpmāk – Izmaksu ziņojums).
10. 2013.gada 19.decembrī Regulators pieņēma lēmumu Nr. 1/40 "Elektronisko sakaru izmaksu aprēķināšanas un attiecināšanas metodika", kas nemaina Izmaksu metodikā noteiktos pamatprincipus attiecībā uz savienojuma pabeigšanas izmaksu aprēķinu un ziņojuma sagatavošanu un iesniegšanu Regulatoram.
11. Šā lēmuma konstatējuma daļas 1.2–1.36.punktā minēto elektronisko sakaru komersantiem nav noteikta izmaksu aprēķināšanas saistība un tiem nav jāiesniedz Izmaksu ziņojums.
12. Saskaņā ar Regulatora 2006.gada 28.jūnija lēmumā Nr.172 "Par sabiedrības ar ierobežotu atbildību "Lattelecom" būtisku ietekmi savienojumu pabeigšanas fiksētā vietā sabiedrības ar ierobežotu atbildību "Lattelecom" publiskajā telefonu tīklā tirgū" noteiktajām izmaksu aprēķināšanas saistībām SIA "Lattelecom" 2013.gada 31.jūlijā iesniedza Regulatoram Izmaksu ziņojumu par savienojuma pabeigšanas pakalpojumu sniegšanas izmaksām 2012.gadā.
13. Regulators 2013.gada 16.decembrī publicēja oficiālajā izdevumā "Latvijas Vēstnesis" Regulatora ziņojumu par izmaksu aprēķināšanas un attiecināšanas metodikas ievērošanu elektronisko sakaru nozarē un paziņojumu par elektronisko sakaru komersantiem, kuriem ir pienākums piemērot izmaksu aprēķināšanas un attiecināšanas metodiku.
14. Saskaņā ar SIA "Lattelecom" Izmaksu ziņojumā sniegto informāciju, 2012.gadā vienas savienojuma pabeigšanas minūtes izmaksas kopš 2008.gada SIA "Lattelecom" fiksētajā tīklā ir samazinājušās par apmēram 44% un ir zemākas kā šim pakalpojumam noteiktā tarifa augšējā robeža.
15. Regulatora paziņojums par Konsultāciju dokumentu par savienojuma pabeigšanas tarifu augšējo robežu (turpmāk – 2013.gada Konsultāciju dokuments) ievietošanu Regulatora mājaslapā 2013.gada 9.oktobrī publicēts oficiālajā izdevumā "Latvijas Vēstnesis". Publicētajā paziņojumā norādīts, ka Regulators lūdz tirgus dalībniekus komentārus un priekšlikumus par 2013.gada Konsultāciju dokumentu iesūtīt Regulatoram pa pastu un uz elektroniskā pasta adresi sprk@sprk.gov.lv 30 dienu laikā no paziņojuma publicēšanas oficiālajā izdevumā "Latvijas Vēstnesis".
16. Regulators 2013.gada Konsultāciju dokumentā veica konsultācijas par savienojuma pabeigšanas fiksētajā tīklā tarifa samazināšanu par 89%, paredzot no 2014.gada 1.jūlija noteikt savienojuma pabeigšanas fiksētajā tīklā tarifu augšējo robežu – 0,000845 EUR par izsaukumu un 0,000785 EUR par izsaukuma minūti. Nosakot savienojuma pabeigšanas fiksētajā tīklā tarifa augšējo robežu, Regulators veica salīdzinošo novērtēšanu, izmantojot Francijas, Itālijas, Īrijas, Maltas, Nīderlandes un Slovākijas savienojuma pabeigšanas fiksētajā tīklā tarifus, jo šo valstu regulējošās iestādes bija ieviesušas Tarifu ieteikumam atbilstošus izmaksu aprēķināšanas modeļus savienojuma pabeigšanai fiksētajā tīklā tarifu noteikšanai un pret aprēķināto tarifu vērtību nav iebildusi Eiropas Komisija. Konsultāciju rezultātā Regulators sagatavoja lēmumu projektu "Par savienojuma pabeigšanas fiksētā vietā individuālā publiskajā telefonu tīklā tarifa augšējo robežu".
17. Elektronisko sakaru likuma 8.panta pirmās daļas 13.punktā ir noteikts, ka Regulators paziņo un nosūta Eiropas Savienības dalībvalstu regulatoriem, Eiropas Komisijai un Eiropas Elektronisko sakaru regulatoru iestādes (turpmāk – BEREC) saskaņošanai uz vienu kalendāro mēnesi plānoto pasākumu kopumu (projektu) un tā pamatojumu attiecībā uz elektronisko sakaru pakalpojumu tirgus definēšanu, elektronisko sakaru komersanta ar būtisku ietekmi tirgū noteikšanu un lēmuma projektu par speciālo prasību piemērošanu, saglabāšanu, grozīšanu vai atcelšanu šādam komersantam, kā arī par plānotajām elektronisko sakaru komersantiem piemērojamām saistībām attiecībā uz piekļuvi, starpsavienojumu un pasākumiem, kas var ietekmēt tirdzniecību starp dalībvalstīm. Regulators, uzklausot un ņemot vērā Eiropas Savienības dalībvalstu regulatoru, Eiropas Komisijas un BEREC viedokli, var izdarīt grozījumus plānoto pasākumu kopumā un piemērojamās saistībās un par to paziņo Eiropas Komisijai.
18. 2014.gada 2.janvārī Regulators nosūtīja saskaņošanai Eiropas Komisijai, Eiropas Savienības dalībvalstu regulatoriem un BEREC lēmuma projektu "Par savienojuma pabeigšanas fiksētā vietā individuālā publiskajā telefonu tīklā tarifa augšējo robežu".
19. Regulators nav saņēmis no Eiropas Savienības dalībvalstu regulatoriem un BEREC viedokli par lēmuma projektu "Par savienojuma pabeigšanas fiksētā vietā individuālā publiskajā telefonu tīklā tarifa augšējo robežu".
20. 2014.gada 3.februārī Regulators saņēma Eiropas Komisijas 2014.gada 3.februāra vēstuli Nr.C(2014) 681 final (turpmāk – Vēstule), kurā tā informēja par izmeklēšanas II posma uzsākšanu saskaņā ar 7.a pantu Direktīvā 2002/21/EK, kas grozīta ar Direktīvu 2009/140/EK par Regulatora paziņotajiem pasākumiem savienojuma pabeigšanas fiksētā vietā individuālā publiskajā telefonu tīklā tirgū Latvijā.
21. Eiropas Komisija Vēstulē norāda, ka Regulatora lēmuma projekts "Par savienojuma pabeigšanas fiksētā vietā individuālā publiskajā telefonu tīklā tarifa augšējo robežu" var radīt šķēršļus iekšējam tirgum. Eiropas Komisijas Vēstulē norādīts: "Komisija (citātos – Eiropas Komisija) atzīmē, ka SPRK (citātos – Regulators) ierosina noteikt FSPT (citātos – savienojuma pabeigšana fiksētajā tīklā), pamatojoties uz salīdzinošo novērtējumu ar citām dalībvalstīm, kas piemēro tīro BU-LRIC metodiku. Tomēr Komisija atzīmē arī to, ka SPRK nolēma atļaut fiksētā tīkla operatoriem iekasēt papildu maksu (maksu par savienojuma izveidi), ko pieskaita pie FSPT, kas iegūti salīdzinošās novērtēšanas ceļā. Tādējādi, pieskaitot savienojuma izveides maksu, SPRK būtiski novirzās no FSPT līmeņa, ko noteikušas citas VRI, kas piemēro ieteikto tīro BU-LRIC izmaksu modeli. Lai gan SPRK ierosina ievērojami samazināt fiksētā savienojuma pabeigšanas tarifus salīdzinājumā ar pašreizējiem tarifiem, ierosinātais tarifs ir ievērojami augstāks (aptuveni par 26 %) par vidējām izmaksām, ko iegūst, izmantojot tīro BU-LRIC salīdzinošo novērtēšanu.. Komisija norāda, ka tāda tarifa piemērošana, ko veido divas daļas – fiksēta maksa (maksa par savienojuma izveidi) un mainīgā daļa (maksa par minūti), nav neparasta saistībā ar fiksētajiem savienojuma pabeigšanas pakalpojumiem. Tomēr SPRK būtu bijis jānodrošina, lai kopējās savienojuma pabeigšanas izmaksas fiksētajos tīklos Latvijā atbilst tīrajām BU-LRIC izmaksām salīdzinošajā novērtēšanā izmantotajās valstīs, nevis tikai to daļai."
22. Eiropas Komisija Vēstulē iesaka savienojuma pabeigšanas fiksētajā tīklā tarifu salīdzinošo novērtējumu veikt trīs minūtes ilgam savienojumam, kas ietver gan maksu par savienojumu, gan maksu par savienojuma minūti.
23. Eiropas Komisija Vēstulē aicina Regulatoru ieviest uz efektīva operatora izmaksām balstītus savienojuma pabeigšanas tarifus fiksētajos un mobilajos tīklos pēc iespējas ātrāk un ne vēlāk kā 2014.gada 1.jūlijā.
24. Saskaņā ar Elektronisko sakaru likuma 31.1panta pirmo daļu, ja Regulators par tāda plānotā lēmuma projektu vai plānoto pasākumu kopumu attiecībā uz tirgus definēšanas vai analīzes procedūrām, kurš var ietekmēt tirdzniecību starp dalībvalstīm un kura mērķis ir uzlikt, grozīt vai atcelt kādu operatora pienākumu, saņem Eiropas Komisijas paziņojumu, kurā norādīti iemesli, kāpēc lēmuma projekts vai plānoto pasākumu kopums var radīt šķēršļus iekšējam tirgum, vai saņem norādījumus par tā neatbilstību Eiropas Savienības tiesību aktiem, Regulators lēmumu vai plānoto pasākumu kopumu nepieņem vēl trīs mēnešus pēc Eiropas Komisijas paziņojuma. Ja šāds paziņojums netiek sniegts, Regulators var pieņemt lēmumu vai īstenot plānoto pasākumu kopumu, pēc iespējas ņemot vērā Eiropas Komisijas, BEREC vai citu valstu regulatoru ieteikumus.
25. Saskaņā ar Elektronisko sakaru likuma 31.1panta otro daļu Regulators šā panta pirmajā daļā noteiktajā termiņā sadarbojas ar Eiropas Komisiju un BEREC, lai konstatētu veicamos vispiemērotākos un visefektīvākos pasākumus. Ja BEREC publicē atzinumu, ka piekrīt Eiropas Komisijas ieteikumiem, Regulators pirms šā panta pirmajā daļā minētā termiņa beigām var grozīt vai atsaukt lēmuma projektu vai plānoto pasākumu kopumu, pēc iespējas ņemot vērā šā panta pirmajā daļā minēto Eiropas Komisijas paziņojumu un BEREC atzinumu un ieteikumus, vai atstāt spēkā lēmuma projektu vai plānoto pasākumu kopumu.
26. Saskaņā ar Elektronisko sakaru likuma 31.1panta trešo daļu, ja Regulators ir izdarījis grozījumus lēmuma projektā vai plānoto pasākumu kopumā vai tos atstājis spēkā vai BEREC nav piekritis šā panta pirmajā daļā minētajam Eiropas Komisijas paziņojumam vai nav sniedzis atzinumu un Eiropas Komisija mēneša laikā pēc šā panta pirmajā daļā minētā termiņa beigām ir sniegusi ieteikumu labot vai atsaukt lēmuma projektu vai plānoto pasākumu kopumu vai pieņēmusi lēmumu atsaukt šā panta pirmajā daļā minēto paziņojumu, Regulators viena mēneša laikā paziņo Eiropas Komisijai un BEREC par savu galīgo lēmumu vai plānoto pasākumu kopumu. Ja Regulators organizē publiskās konsultācijas ar tirgus dalībniekiem, tas par pieņemto galīgo lēmumu vai plānoto pasākumu kopumu paziņo pēc publiskajām konsultācijām.
27. Regulators, ņemot vērā Eiropas Komisijas Vēstulē izteiktos norādījumus, 2014.gada 19.februārī sagatavoja Konsultāciju dokumentu par savienojuma pabeigšanas fiksētajā tīklā tarifu augšējās robežas noteikšanu 0,00062 EUR par izsaukumu un 0,00057 EUR par izsaukuma minūti. Nosakot savienojuma pabeigšanas fiksētajā tīklā tarifa augšējo robežu, Regulators veica salīdzinošo novērtēšanu izmantojot Francijas, Itālijas, Īrijas, Maltas, Nīderlandes un Slovākijas savienojuma pabeigšanas fiksētajā tīklā tarifus, ņemot vērā maksu par trīs minūtes ilgu savienojumu (skatīt Konsultāciju dokumentu).
28. Regulatora paziņojums par Konsultāciju dokumenta ievietošanu Regulatora mājaslapā internetā 2014.gada 24.februārī publicēts oficiālajā izdevumā "Latvijas Vēstnesis". Publicētajā paziņojumā norādīts, ka Regulators lūdz tirgus dalībniekus komentārus un priekšlikumus par Konsultāciju dokumentu iesūtīt Regulatoram pa pastu un uz elektroniskā pasta adresi sprk@sprk.gov.lv 30 dienu laikā no paziņojuma publicēšanas oficiālajā izdevumā "Latvijas Vēstnesis". Saņemti šādi elektronisko sakaru komersantu priekšlikumi un komentāri par Konsultāciju dokumentā minēto:
28.1. SIA "Lattelecom" 2014.gada 12.marta vēstulē Nr.3776 "Par konsultāciju dokumentu" (turpmāk – SIA "Lattelecom" Vēstule) iebilst pret Konsultāciju dokumentā ierosināto tarifu augšējo robežu un lūdz Regulatoru noteikt 2014.gada 2.janvārī Eiropas Komisijai paziņotos savienojuma pabeigšanas fiksētajā elektronisko sakaru tīklā tarifu augšējo robežu, kā arī tarifu augšējās robežas aprēķinā ņemt vērā Bulgārijas un Ungārijas tarifus. SIA "Lattelecom" vēstulē ir izteikts lūgums par trim mēnešiem vēlāk pārcelt savienojuma pabeigšanas fiksētā tīklā tarifu augšējās robežas spēkā stāšanās termiņu;
28.2. Sabiedrība ar ierobežotu atbildību "Latvijas Mobilais Telefons", vienotais reģistrācijas numurs: 50003050931, juridiskā adrese: Ropažu iela 6, Rīga, LV–1039 (turpmāk – SIA "Latvijas Mobilais Telefons") savā 2014.gada 27.marta vēstulē Nr.355/BP "Par savienojuma pabeigšanas fiksētajā tīklā tarifu augšējo robežu" (turpmāk – SIA "Latvijas Mobilais Telefons" Vēstule) izsaka neizpratni par to, ka Regulators nav noteicis savienojuma pabeigšanas fiksētā tīklā tarifa augšējo robežu sabiedrībai ar ierobežotu atbildību "Radio Telecommunication Network", vienotais reģistrācijas numurs: 40003172251, juridiskā adrese: Cēsu iela 31, Rīga, LV–1012 (turpmāk – SIA "Radio Telecommunication Network") un sabiedrībai ar ierobežotu atbildību "Camel Mobile", vienotais reģistrācijas numurs: 40103181903, juridiskā adrese: Mūkusalas iela 41, Rīga, LV–1004 (turpmāk – SIA "Camel Mobile").
29. Regulators 2014.gada 19.martā pieņēma lēmumu "Par savienojuma pabeigšanas individuālajos mobilajos tīklos tarifa augšējo robežu", kurā noteikts, ka no 2014.gada 1.jūlija savienojuma pabeigšanas publiskajā mobilajā telefonu tīklā tarifa bez pievienotās vērtības nodokļa augšējā robeža ir 0,0105 EUR par izsaukuma minūti.
30. BEREC 2014.gada 14.martā sniedza atzinumu par Regulatora pasākumiem savienojuma pabeigšanas fiksētā vietā individuālā publiskajā telefonu tīklā tirgū Latvijā (BEREC Opinion on Phase II investigation pursuant to Article 7a of Directive 2002/21/EC as amended by Directive 2009/140/EC: Case LV/2014/1538 Wholesale voice call termination on individual fixed networks (market 3) in Latvia) (turpmāk – Atzinums)
31. BEREC Atzinumā atbalsta Eiropas Komisijas Vēstulē pausto viedokli, ka Regulatoram jāpārskata savienojuma pabeigšanas fiksētajā tīklā tarifu noteikšanai izmantotā salīdzinošās novērtēšanas metodoloģija, ņemot vērā, ka Latvijā tiek piemērota maksa par izsaukumu. BEREC Atzinumā norāda, lai gan apstāklis, ka Regulators nav iekļāvis salīdzinošajā novērtēšanā visas valstis, kas ieviesušas Tarifu ieteikumam atbilstošus izmaksu aprēķināšanas modeļus, nebūtiski ietekmē salīdzinošās novērtēšanas rezultātus, Regulatoram salīdzinošajā novērtēšanā ir jāiekļauj Bulgārijas savienojuma pabeigšanas fiksētajā tīklā tarifs. BEREC Atzinumā iesaka Regulatoram pēc iespējas ātrāk pārskatīt izmantoto salīdzinošās novērtēšanas metodoloģiju un noteikt savienojuma pabeigšanas fiksētajā tīklā tarifus atbilstoši Tarifu ieteikumam.
32. Ņemot vērā BEREC viedokli, Regulators atkārtoti veica salīdzinošo novērtēšanu, iekļaujot Francijas, Itālijas, Īrijas, Maltas, Nīderlandes, Slovākijas un Bulgārijas savienojuma pabeigšanas fiksētajā tīklā tarifus. Eiropas Savienības valstīs, kas aprēķinājuša tarifus izmantojot pure BU-LRIC izmaksu modeli, vidējais savienojuma pabeigšanas fiksētajā tīklā tarifs ir 0,001037 EUR, savukārt maksa par trīs minūšu ilgu izsaukumu ir 0,00311 EUR.
33. Saskaņā ar Elektronisko sakaru likuma 8.panta otro daļu Regulators atbilstoši šajā likumā noteiktajai kompetencei patstāvīgi pieņem lēmumus un izdod administratīvos aktus, kas ir saistoši konkrētiem elektronisko sakaru komersantiem un lietotājiem. Pieņemtā lēmuma vai izdotā administratīvā akta pamatojumā Regulators var ņemt vērā arī Eiropas Komisijas ieteikumus attiecīgajā jautājumā.
34. 2014.gada 11.aprīlī Regulators nosūtīja saskaņošanai Eiropas Komisijai, Eiropas Savienības dalībvalstu regulatoriem un BEREC lēmuma projektu "Par savienojuma pabeigšanas fiksētā vietā individuālā publiskajā telefonu tīklā tarifa augšējo robežu", kas grozīts atbilstoši BEREC Atzinumā un Eiropas Komisijas Vēstulē izteiktajam viedoklim.
35. Regulators nav saņēmis no Eiropas Savienības dalībvalstu regulatoriem un BEREC viedokli par lēmuma projektu "Par savienojuma pabeigšanas fiksētā vietā individuālā publiskajā telefonu tīklā tarifa augšējo robežu", kas grozīts atbilstoši BEREC Atzinumā un Eiropas Komisijas Vēstulē izteiktajam viedoklim.
36. 2014.gada 13.maijā Regulators saņēma Eiropas Komisijas 2014.gada 12.maija lēmumu, kas pieņemts saskaņā ar 7.a pantu Eiropas Parlamenta un Padomes 2002.gada 7.marta Direktīvā 2002/21/EK par kopējiem reglamentējošiem noteikumiem attiecībā uz elektronisko komunikāciju tīkliem un pakalpojumiem (pamatdirektīva) un ar ko atceļ iebildumus lietā LV/2014/1538: savienojuma pabeigšana fiksētā vietā individuālā publiskajā telefonu tīklā Latvijā. Iepriekš minētajā Eiropas Komisijas lēmumā norādīts, ka Eiropas Komisijas atceļ savus iebildumus, kuri paužot nopietnas šaubas, izklāstīti Vēstulē attiecībā uz plānoto pasākumu kopumu, par kuru Eiropas Komisijai paziņots 2014.gada 2.janvārī.
37. Uz šā lēmuma izskatīšanas Regulatora padomes sēdi tika uzaicināti Komersantu pārstāvji. Regulatora padomes sēdē piedalījās SIA "CSC TELECOM", SIA "AUGSTCELTNE", SIA "BALTCOM TV", SIA "Lattelecom", SIA "Rigatta", SIA "UNISTARS" pārstāvji un biedrības "Latvijas Telekomunikāciju asociācija", vienotais reģistrācijas numurs: 40008038986, juridiskā adrese: Akadēmijas laukums 1-702, Rīga, LV–1050, (turpmāk – Latvijas Telekomunikāciju asociācija) pārstāvis. SIA "Lattelecom" pārstāvis norādīja, ka pēc būtības neatbalsta šo lēmumu, jo savienojuma pabeigšanas tarifu samazinājums var negatīvi ietekmēt elektronisko sakaru nozares attīstību, jo šo tarifu samazinājums fiksētajā tīklā būtiski pārsniedz vienlaicīgo tarifu samazinājumu mobilajā tīklā. SIA "Lattelecom" pārstāvis aicina Regulatoru īpaši uzraudzīt šā lēmuma ieviešanu, kā arī atlikt šā lēmuma stāšanos spēkā līdz 2014.gada 1.oktobrim. SIA "CSC TELECOM" pārstāvis piekrita SIA "Lattelecom" pārstāvja paustajam viedoklim un aicināja Regulatoru tuvināt savienojuma pabeigšanas mobilajā tīklā tarifa augšējo robežu ar šo lēmumu noteiktajai savienojuma pabeigšanas fiksētajā tīklā augšējai robežai. Latvijas Telekomunikāciju asociācijas pārstāvis norādīja, ka šajā lēmumā nav vērtēta Tarifu ieteikumam atbilstoša izmaksu aprēķināšanas modeļa piemērotība Latvijas apstākļiem, kā arī šis lēmums veicinās šķērssubsīdijas starp elektronisko sakaru pakalpojumiem un apdraud elektronisko sakaru tirgus attīstību. SIA "Rigatta" pārstāvis iesniedza rakstisku viedokli (2014.gada 27.maija vēstule), kurā aicināja atteikties no savienojuma pabeigšanas tarifa piemērošanas, kas noteikts atbilstoši Tarifu ieteikumam, kā, piemēru, minot savienojuma pabeigšanas tarifu regulēšanu Vācijā. SIA "AUGSTCELTNE", SIA "BALTCOM TV" un SIA "UNISTARS" pārstāvji viedokli nepauda.
Regulators secina
1. Savienojuma pabeigšanas tarifa augšējo robežu 2010.–2012.gadam Regulators aprēķināja, ņemot vērā SIA "Lattelecom" 2008.gada izmaksas. Ar Lēmuma Nr.285 lemjošās daļas 2.5.apakšpunktu, Lēmuma Nr.217 lemjošās daļas 1.punktu un Lēmuma Nr.218 lemjošās daļas 6.punktu noteiktā savienojuma pabeigšanas fiksētajā tīklā tarifa augšējā robeža 0,0054 Ls par izsaukumu un 0,005 Ls par izsaukuma minūti, kas saskaņā ar Euro ieviešanas kārtības likuma 4.panta otro daļu, 6.pantu no 2014.gada 1.janvāra konvertētas euro, būtiski pārsniedz SIA "Lattelecom" savienojuma pabeigšanas pakalpojuma sniegšanas izmaksas 2012.gadā.
2. Ar Lēmuma Nr.285 lemjošās daļas 2.5.apakšpunktu, Lēmuma Nr.217 lemjošās daļas 1.punktu un Lēmuma Nr.218 lemjošās daļas 6.punktu noteiktā savienojuma pabeigšanas fiksētajā tīklā tarifa augšējā robeža 0,0054 Ls par izsaukumu un 0,005 Ls par izsaukuma minūti, kas saskaņā ar Euro ieviešanas kārtības likuma 4.panta otro daļu, 6.pantu no 2014.gada 1.janvāra konvertētas euro, būtiski pārsniedz vidējo savienojuma pabeigšanas tarifu fiksētajā tīklā Eiropas Savienībā, kas aprēķināti, izmantojot Tarifu ieteikumā ieteikto izmaksu aprēķināšanas modeli.
3. Ar Lēmuma Nr.285 lemjošās daļas 2.5.apakšpunktu, Lēmuma Nr.217 lemjošās daļas 1.punktu un Lēmuma Nr.218 lemjošās daļas 6.punktu noteiktā savienojuma pabeigšanas fiksētajā tīklā tarifa augšējā robeža Ls 0,0054 par izsaukumu un Ls 0,005 par izsaukuma minūti, kas saskaņā ar Euro ieviešanas kārtības likuma 4.panta otro daļu, 6.pantu no 2014.gada 1.janvāra konvertētas euro, nav tuvināta efektīvā veidā sniegta pakalpojuma izmaksām.
4. Lai tuvinātu savienojuma pabeigšanas tarifus efektīvā veidā sniegta pakalpojuma izmaksām, no 2014.gada 1.jūlija jānosaka šo tarifu augšējā robeža, kas balstīta uz visefektīvākajā veidā sniegtā pakalpojuma izmaksām un Eiropas Savienības labāko praksi.
5. Savienojuma pabeigšanas tarifs ir būtisks izmaksu komponents ikvienam elektronisko sakaru komersantam. Piemērojot citiem elektronisko sakaru komersantiem augstus tarifus, elektronisko sakaru komersants ar būtisku ietekmi tirgū var radīt barjeras ienākšanai starpsavienojuma pakalpojumu tirgos. Pastāvot šādai situācijai, elektronisko sakaru komersants ar būtisku ietekmi tirgū papildus var izmantot nepietiekamo cenu starpību (starpsavienojumu izmaksas vairumtirdzniecības pusē un, piemēram, galalietotāja balss telefonijas pakalpojuma cenas mazumtirdzniecības pusē), lai ierobežotu konkurenci un kavētu elektronisko sakaru komersantu ienākšanu vai attīstību tirgū.
6. Tarifu ieteikums pamato simetrisku, uz efektīva operatora izmaksām balstītu tarifu ieviešanu, norādot, ka tirgos, kur operatoru starpā tirgus ir sadalīts nesimetriski, var rasties situācija, kurā mazāko konkurentu maksājumi lielākajiem konkurentiem krietni pieaug. Augstiem savienojuma pabeigšanas tarifiem ir tendence veicināt augstas mazumtirdzniecības cenas par izejošajiem izsaukumiem un attiecīgi mazāku lietošanas apjomu, tā mazinot lietotāju labklājību.
7. Eiropas Savienības labākā prakse, ieviešot Tarifu ieteikumam atbilstošus izmaksu aprēķināšanas modeļus, un informācija par efektīva operatora izmaksām savienojuma pabeigšanai fiksētajā tīklā ir pieejama un pietiekama, lai pamatojoties uz to, veiktu tarifu salīdzināšanu (angļu val. – benchmarking) (skatīt Konsultāciju dokumentu).
8. Eiropas Savienības valstu vidējais savienojuma pabeigšanas fiksētajā tīklā tarifs, kas aprēķināts, izmantojot Tarifu ieteikumam atbilstošu izmaksu aprēķināšanas modeli, ir atbilstošs efektīva operatora izmaksām savienojuma pabeigšanas pakalpojuma fiksētajā tīklā nodrošināšanai.
9. Regulators ar šo lēmumu uz efektīva operatora izmaksām balstīta savienojuma pabeigšanas fiksētajā tīklā tarifa augšējo robežu nosaka – 0,00083 EUR par izsaukumu un 0,00076 EUR par izsaukuma minūti, kas kopsummā sastāda 0,00311 EUR par trīs minūšu izsaukumu – tādā apmērā kā vidējais tarifs Eiropas Savienības valstīs, kas ieviesušas Tarifu ieteikumam atbilstošu izmaksu aprēķināšanas modeli.
10. Regulators ir ņēmis vērā SIA "Lattelecom" Vēstulē izteikto priekšlikumu un salīdzinošajā novērtēšanā iekļāvis Bulgārijas savienojuma pabeigšanas fiksētajā tīklā tarifu, citi SIA "Lattelecom" Vēstulē izteiktie priekšlikumi nav ņemti vērā, jo saskaņā ar Elektronisko sakaru likuma 31.1pantu Regulators, sagatavojot šo lēmumu, ir pamatojies uz Eiropas Komisijas, BEREC ieteikumiem par izmantoto salīdzinošās novērtēšanas metodi un lēmuma ieviešanas termiņu.
11. SIA "Latvijas Mobilais Telefons" Vēstulē izteiktais lūgums noteikt savienojuma pabeigšanas fiksētajā tīklā tarifu augšējo robežu SIA "Radio Telecommunication Network" un SIA "Camel Mobile" nav ņemts vērā. Regulators norāda, ka Regulators pieņem lēmumus par tarifu augšējo robežu, ievērojot Elektronisko sakaru likumā noteikto procesu. Regulators var pieņemt lēmumu par tarifa augšējo robežu, ievērojot Elektronisko sakaru likuma 42.panta trešajā un sestajā daļā noteiktos nosacījumus, t.i., tarifu regulēšanas saistību piemēro tikai tiem elektronisko sakaru komersantiem, kuriem ir noteikta būtiska ietekme attiecīgajā tirgū. Minētajiem elektronisko sakaru komersantiem nav noteikta būtiska ietekme savienojumu pabeigšanas fiksētā vietā individuālajā publiskajā telefonu tīklā tirgū.
12. Regulators nav ņēmis vērā šā lēmuma izskatīšanas Regulatora padomes sēdē paustos elektronisko sakaru komersantu viedokļus, jo tie ir pretrunā Elektronisko sakaru likuma 8.panta otrajai daļai, 42.panta trešajai un sestajai daļai, Tarifu ieteikumam, Eiropas Komisijas un BEREC viedoklim par šo lēmuma projektu. Regulators par plānotajiem pasākumiem attiecībā uz savienojuma pabeigšanas tarifu fiksētā tīklā bija veicis publiskās konsultācijas (2013.gada Konsultāciju dokuments un Konsultāciju dokuments), bet Latvijas Telekomunikāciju Asociācija un elektronisko sakaru komersanti (izņemot SIA "Lattelecom" un SIA "Latvijas Mobilais Telefons") savus viedokļus konsultāciju laikā neiesniedza. Līdz ar to Regulatoram nebija iespējas, atspoguļot 2014.gada 28.maija Regulatora padomes sēdē paustos elektronisko sakaru komersantu viedokļus šī lēmuma projektā, kuru 2014.gada 11.aprīlī Regulators nosūtīja saskaņošanai Eiropas Komisijai, Eiropas Savienības dalībvalstu regulatoriem un BEREC.
13. Ievērojot Administratīvā procesa likuma 13.pantā noteikto samērīguma principu, Regulatoram lemjot par savienojumu pabeigšanas tarifu tuvināšanu izmaksām, kas rodas sniedzot elektronisko sakaru pakalpojumu visefektīvākajā veidā, tiks panākts būtisks elektronisko sakaru pakalpojumu galalietotājiem noteikto tarifu, īpaši izsaukumiem uz citiem elektronisko sakaru tīkliem, samazinājums, veicināta konkurence un elektronisko sakaru tirgus attīstība, kā arī komercdarbības vides prognozējamība.
14. Ņemot vērā minēto, nosakot savienojuma pabeigšanas Komersantu fiksētajos tīklos tarifu augšējo robežu, tiek ievērots Administratīvā procesa likuma 13.pantā noteiktais – labumam, ko sabiedrība iegūst ar ierobežojumiem, kas uzlikti adresātam, ir jābūt lielākam nekā viņa tiesību vai tiesisko interešu ierobežojumam.
15. Regulators uzskata, ka šā lēmuma spēkā stāšanās termiņš ir samērīgs, lai Komersanti ieviestu šā lēmuma prasības no 2014.gada 1.jūlija, jo Komersantiem, ņemot vērā Regulatora veiktās konsultācijas, kopš 2013.gada oktobra bija zināms par Regulatora nodomu samazināt savienojuma pabeigšanas fiksētā tīklā tarifa augšējo robežu atbilstoši šā lēmuma lemjošās daļas 1.punktā noteiktajam.
16. Regulators no elektronisko sakaru komersantu saraksta ir izslēdzis sabiedrību ar ierobežotu atbildību "FINORS TELEKOM", vienotais reģistrācijas numurs: 40003620146, juridiskā adrese: Dzeņu iela 14-62, Rīga, LV–1021, un sabiedrību ar ierobežotu atbildību "IT-N-TI", vienotais reģistrācijas numurs: 40003571724, juridiskā adrese: Eksporta iela 10-39, Rīga, LV–1045, līdz ar to šo lēmumu Regulators uz minētajiem komersantiem neattiecina.
17. Regulators, lai nodrošinātu Administratīvā procesa likuma 6. un 10.pantā noteikto vienlīdzības un tiesiskās paļāvības principu, ar šo lēmumu nosaka savienojuma pabeigšanas tarifa augšējo robežu visiem Komersantiem, kuriem ir noteikta būtiska ietekme savienojuma pabeigšanas fiksētā vietā individuālā publiskajā telefonu tīklā tirgū. Ņemot vērā iepriekš minēto, Regulatoram, nosakot savienojuma pabeigšanas tarifa augšējo robežu, ir jāatceļ no 2014.gada 1.jūlija Lēmuma Nr.285 lemjošās daļas 2.5.apakšpunkts un 3.punkts, Lēmuma Nr.217 lemjošās daļas 1.1. un 1.2.apakšpunkts un 2.punkts un Lēmuma Nr.218 lemjošās daļas 6.1. un 6.2.apakšpunkts un 7.punkts.
Ņemot vērā Regulatora lēmumus, ar kuriem ir noteikta Komersantu būtiska ietekme savienojumu pabeigšanas fiksētā vietā individuālā publiskajā telefonu tīklā tirgū, Eiropas Komisijas 2009.gada 7.maija ieteikumu 2009/396/EK par savienojuma pabeigšanas tarifu reglamentāciju fiksētajos un mobilajos tīklos Eiropas Savienībā, saskaņā ar Regulatora 2006.gada 17.maija lēmumu Nr.120 apstiprināto Kārtību par speciālu prasību piemērošanu, saglabāšanu, grozīšanu vai atcelšanu elektronisko sakaru komersantiem un pamatojoties uz Elektronisko sakaru likuma 2.panta 1., 2., 6. un 8.punktu, 8.panta pirmās daļas 2., 5., 13. un 17.punktu un otro daļu, 31.1pantu, 42.panta trešo un sesto daļu un uz likuma "Par sabiedrisko pakalpojumu regulatoriem" 5.pantu, 9.panta pirmās daļas 1., 6. un 9.punktu un otro daļu, 20.pantu un 21.panta piekto daļu, Euro ieviešanas kārtības likuma 4.panta otro daļu, Administratīvā procesa likuma 4., 6., 10. un 13.pantu, 55.panta 2.punktu, 57.pantu, 63.panta pirmās daļas 2.punktu, 65.panta ceturto daļu, 68.panta trešo daļu,
padome nolemj:
1. noteikt no 2014.gada 1.jūlija Komersantiem savienojuma pabeigšanas katram savā publiskajā fiksētajā telefonu tīklā tarifu bez pievienotās vērtības nodokļa augšējo robežu 0,00083 EUR par izsaukumu un 0,00076 EUR par izsaukuma minūti;
2. apturēt no 2014.gada 1.jūlija Komersantu savienojuma pabeigšanas katram savā publiskajā fiksētajā telefonu tīklā tarifu piemērošanu, ja tie pārsniedz šā lēmuma lemjošās daļas 1.punktā noteikto savienojuma pabeigšanas tarifu augšējo robežu;
3. noteikt no 2014.gada 1.jūlija Komersantiem pienākumu piemērot savienojumu pabeigšanas katram savā publiskajā fiksētajā telefonu tīklā tarifus, kas nepārsniedz šā lēmuma lemjošās daļas 1.punktā noteikto savienojuma pabeigšanas fiksētajā tīklā tarifu augšējo robežu;
4. atcelt no 2014.gada 1.jūlija Regulatora 2009.gada 14.oktobra lēmuma Nr.285 "Par sabiedrības ar ierobežotu atbildību "Lattelecom" savienojuma pabeigšanas tarifa augšējo robežu 2010.–2012.gadā" lemjošās daļas 2.5.apakšpunktu un 3.punktu;
5. atcelt no 2014.gada 1.jūlija Regulatora 2011.gada 10.augusta lēmuma Nr.217 "Par starpsavienojumu tarifu regulēšanas saistības piemērošanu" lemjošās daļas 1.1. un 1.2.apakšpunktu un 2.punktu;
6. atcelt no 2014.gada 1.jūlija Regulatora 2011.gada 10.augusta lēmuma Nr.218 "Par būtisku ietekmi savienojumu pabeigšanas fiksētā vietā individuālajā publiskajā telefonu tīklā tirgū" lemjošās daļas 6.1. un 6.2.apakšpunktu un 7.punktu.
Lēmums stājas spēkā ar tā pieņemšanas brīdi.
Šo administratīvo aktu var pārsūdzēt Administratīvajā apgabaltiesā viena mēneša laikā no dienas, kad ieinteresētā persona uzzina vai tai vajadzēja uzzināt par pieņemto administratīvo aktu.