Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijas padomes lēmums Nr.218
Rīgā 2011.gada 10.augustā (prot. Nr.27, 1.p.)
Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisija (turpmāk - Komisija), lai varētu nodrošināt Elektronisko sakaru likuma mērķi un īstenot kompetenci, kas noteikta Elektronisko sakaru likuma 8.panta pirmās daļas 2. un 5.punktā, veikusi savienojumu pabeigšanas fiksētā vietā individuālā publiskajā telefonu tīklā tirgus analīzi šādiem elektronisko sakaru komersantiem:
1. sabiedrība ar ierobežotu atbildību "Telia Latvija", vienotais reģistrācijas numurs: 40003057571, juridiskā adrese: Lielvārdes iela 8a, Rīga, LV-1006;
2. sabiedrība ar ierobežotu atbildību "IZZI", vienotais reģistrācijas numurs: 40003215809, juridiskā adrese: Ieriķu iela 67a, Rīga, LV-1084;
3. sabiedrība ar ierobežotu atbildību "Tivi", vienotais reģistrācijas numurs: 40103241776, juridiskā adrese: Avotu iela 30-3, Rīga, LV-1009;
4. sabiedrība ar ierobežotu atbildību "Telegrupa Baltijā", vienotais reģistrācijas numurs: 40003284868, juridiskā adrese: Cēsu iela 31 k-3, Rīga, LV-1012;
5. sabiedrība ar ierobežotu atbildību "Master Telecom", vienotais reģistrācijas numurs: 40003684039, juridiskā adrese: Brīvības gatve 214M-2, Rīga, LV-1039;
6. sabiedrība ar ierobežotu atbildību "IT GROUP", vienotais reģistrācijas numurs: 40003504193, juridiskā adrese: Katlakalna iela 1, Rīga, LV-1073;
7. sabiedrība ar ierobežotu atbildību "TELEFANT", vienotais reģistrācijas numurs: 40003733368, juridiskā adrese: Krišjāņa Valdemāra iela 33, Rīga, LV-1010;
8. sabiedrība ar ierobežotu atbildību "Rigatta", vienotais reģistrācijas numurs: 40003784190, juridiskā adrese: Citadeles iela 2-516, Rīga, LV-1010;
9. sabiedrība ar ierobežotu atbildību "Fastnets", vienotais reģistrācijas numurs: 40003488645, juridiskā adrese: Ieriķu iela 67a, Rīga, LV-1084;
10. sabiedrība ar ierobežotu atbildību "HIG Serviss Baltija", vienotais reģistrācijas numurs: 40003374682, juridiskā adrese: Sesku iela 63-59, Rīga, LV-1082;
11. sabiedrība ar ierobežotu atbildību "iLink", vienotais reģistrācijas numurs: 41203019961, juridiskā adrese: Dzintaru iela 20a, Ventspils, LV-3602;
12. sabiedrība ar ierobežotu atbildību "TELECENTRS", vienotais reģistrācijas numurs: 40003408512, juridiskā adrese: Cēsu iela 31 k-1, Rīga, LV-1012;
13. sabiedrība ar ierobežotu atbildību "Advem", vienotais reģistrācijas numurs: 40003962354, juridiskā adrese: Jasmuižas iela 6-11, Rīga, LV-1021;
14. sabiedrība ar ierobežotu atbildību "ECO Solutions", vienotais reģistrācijas numurs: 40003854799, juridiskā adrese: Duntes iela 6, Rīga, LV-1013;
15. sabiedrība ar ierobežotu atbildību "MPE NETS", vienotais reģistrācijas numurs: 40003535278, juridiskā adrese: Valdeķu iela 53-82, Rīga, LV-1058;
16. sabiedrība ar ierobežotu atbildību "TeleMedia", vienotais reģistrācijas numurs: 40003088406, juridiskā adrese: Krasta iela 86, Rīga, LV-1019;
17. sabiedrība ar ierobežotu atbildību "DATU TEHNOLOĢIJU GRUPA", vienotais reģistrācijas numurs: 50003459811, juridiskā adrese: Stabu iela 4-3, Rīga, LV-1010;
18. sabiedrība ar ierobežotu atbildību "Stream Networks", vienotais reģistrācijas numurs: 50003913971, juridiskā adrese: Cēsu iela 31 k-1, Rīga, LV-1012;
19. akciju sabiedrība "BALTICOM", vienotais reģistrācijas numurs: 40003443452, juridiskā adrese: Straupes iela 5 k-3, Rīga, LV-1073;
20. sabiedrība ar ierobežotu atbildību "TG Transit", vienotais reģistrācijas numurs: 40003774633, juridiskā adrese: Cēsu iela 31 k-3, Rīga, LV-1012;
21. sabiedrība ar ierobežotu atbildību "TELEGLOBAL", vienotais reģistrācijas numurs: 50103159181, juridiskā adrese: Gaiļezera iela 4-27, Rīga, LV-1079;
22. sabiedrība ar ierobežotu atbildību "SOTUS", vienotais reģistrācijas numurs: 40003404597, juridiskā adrese: Vidzemes aleja 5-41, Rīga, LV-1024;
23. sabiedrība ar ierobežotu atbildību "ESTERIA 79", vienotais reģistrācijas numurs: 40103199981, juridiskā adrese: Garozes iela 1, Rīga, LV-1004;
24. sabiedrība ar ierobežotu atbildību "MWTV", vienotais reģistrācijas numurs: 40003796842, juridiskā adrese: Katlakalna iela 1, Rīga, LV-1073;
25. sabiedrība ar ierobežotu atbildību "10 1/2", vienotais reģistrācijas numurs: 40103153562, juridiskā adrese: Andreja Saharova iela 27, Rīga, LV-1082, (turpmāk 1.-25.punkts - Komersanti)
Komisijas "Ziņojums par tirgus analīzi 2007.gada 17.decembra Eiropas Komisijas Ieteikumā 2007/879/EK par konkrētajiem preču un pakalpojumu tirgiem elektronisko sakaru nozarē, kuros var būt nepieciešama ex ante (apsteidzoša) regulēšana saskaņā ar Direktīvu 2002/21/EK minētais tirgus Nr. 3 - savienojumu pabeigšana fiksētā vietā individuālā publiskajā telefonu tīklā" (turpmāk - Ziņojums par tirgus analīzi) ir pievienots šī lēmuma pielikumā un ir lēmuma sastāvdaļa. Ziņojumā par tirgus analīzi ir izklāstīta savienojumu pabeigšanas fiksētā vietā individuālā publiskajā telefonu tīklā tirgus analīzes veikšanas gaita, konstatētās problēmas šajā tirgū un risinājumi konstatēto problēmu novēršanai.
Komisija, pamatojoties uz Elektronisko sakaru likuma 8.panta otro daļu un uz likuma "Par sabiedrisko pakalpojumu regulatoriem" 9.panta otro daļu, atbilstoši savai kompetencei patstāvīgi pieņem lēmumus, kas ir saistoši konkrētiem elektronisko sakaru komersantiem.
Izvērtējot situāciju savienojumu pabeigšanas fiksētā vietā individuālā publiskajā telefonu tīklā tirgū,
Komisija konstatē:
1. Saskaņā ar Elektronisko sakaru likuma 30.panta pirmo daļu Komisija, ievērojot elektronisko sakaru pakalpojumu ģeogrāfisko dalījumu un citus valstī esošus īpašus apstākļus, kā arī Eiropas Komisijas 2007.gada 17.decembra ieteikumu 2007/879/EK par konkrētajiem preču un pakalpojumu tirgiem elektronisko sakaru nozarē, kuros var būt nepieciešama ex ante (apsteidzoša) regulēšana saskaņā ar Direktīvu 2002/21/EK (turpmāk - rekomendācija), nosaka konkrētos elektronisko sakaru pakalpojumu tirgus.
2. Komisija saskaņā ar Elektronisko sakaru likuma 30.panta pirmo daļu veica rekomendācijā noteiktā 3.tirgus "Savienojuma pabeigšana fiksētā vietā individuālā publiskajā telefonu tīklā" analīzi.
3. Savienojumu pabeigšanas pakalpojums ir elektronisko sakaru komersanta sniegts vairumtirdzniecības pakalpojums, kas nodrošina ienākošās noslodzes maršrutēšanu uz pieslēguma punktiem elektronisko sakaru komersanta elektronisko sakaru tīklā, no pēdējās komutatīvās iekārtas pirms pieslēguma punkta, kuru var izmantot starpsavienojumam, līdz pieslēguma punktam. Pakalpojuma lietotāji ir citi elektronisko sakaru komersanti, kuri nodrošina publisko telefonu tīklu.
4. Ņemot vērā tirgus definīciju, Komisija ir noteikusi, ka savienojuma pabeigšanas pakalpojuma sniegšanas ģeogrāfiskais mērogs (teritorija) ir elektronisko sakaru komersanta individuālais publiskais fiksētais telefonu tīkls.
5. Komisija nosaka, ka šā lēmuma izpratnē konkrētais tirgus definējams kā savienojumu pabeigšanas fiksētā vietā individuālā publiskajā telefonu tīklā tirgus (skatīt Ziņojumu par tirgus analīzi).
6. Komisija savienojumu pabeigšanas fiksētā vietā publiskajā telefonu tīklā tirgus analīzes gaitā ir ņēmusi vērā šādus kritērijus: elektronisko sakaru komersanta lielums (īpatsvars tirgū), nepietiekama kompensējoša pirktspēja jeb tās trūkums, potenciālas konkurences trūkums, barjeras ienākšanai vai ekspansijai tirgū (skatīt Ziņojumu par tirgu analīzi).
7. Nepietiekama kompensējoša pirktspēja tirgū izpaužas kā lietotāju spēja pirkt pakalpojumus tādos apjomos no elektronisko sakaru komersanta ar būtisku ietekmi tirgū, ka tie var ietekmēt pakalpojumu pārdošanas cenu.
8. Eiropas Komisijas 2009.gada 7.maija ieteikuma 2009/396/EK par savienojuma pabeigšanas tarifu reglamentāciju fiksētajos un mobilajos tīklos Eiropas Savienībā (turpmāk - Tarifu ieteikumi) 1.punkts nosaka ka, izveidojot cenu kontroli un nosakot izmaksu uzskaites pienākumus saskaņā ar Direktīvas 2002/19/EK 13.pantu tiem operatoriem, kurus valsts pārvaldes iestādes ir izraudzījušas par tādiem, kuriem piemīt liela tirgus spēja attiecībā uz savienojuma pabeigšanas balss izsaukumiem vairumtirdzniecības tirgos atsevišķos sabiedriskajos telefona tīklos, pēc tam, kad valsts pārvaldes iestādes ir veikušas tirgus analīzi saskaņā ar Direktīvas 2002/21/EK 16. pantu, valsts pārvaldes iestādēm ir jānosaka savienojuma pabeigšanas tarifi, pamatojoties uz izmaksām, kādas rodas efektīvam operatoram. Tas nozīmē, ka šie tarifi būtu arī simetriski.
9. Komisija saskaņā ar Elektronisko sakaru likuma 30.panta otro daļu, 38.panta otro daļu un ar Komisijas 2008.gada 17.septembra lēmumu Nr.297 apstiprinātajiem Noteikumiem par konsultāciju kārtību ar tirgus dalībniekiem veica konsultāciju ar elektronisko sakaru tirgus dalībniekiem (turpmāk - Noteikumi).
10. Komisija 2009.gada 3.jūnijā publicēja Konsultāciju dokumentu par savienojuma pabeigšanas tarifu elektronisko sakaru nozarē regulēšanu 2009.-2012.gadā (turpmāk - Konsultāciju dokuments), lai izzinātu elektronisko sakaru tirgus dalībnieku viedokli par savienojumu pabeigšanas tarifu regulēšanu laika periodā no 2009.-2012.gadam. Konsultāciju dokumentā tika norādītas savienojumu pabeigšanas tarifu augšējo robežu skaitliskās vērtības un tajā tika pausts Komisijas viedoklis par savienojuma pabeigšanas tarifa augšējās robežas piemērošanu Komersantiem.
11. Komisija nav saņēmusi no Komersantiem viedokli par Konsultāciju dokumentu.
12. Komisija, ņemot vērā Tarifu ieteikumus 2009.gada 14.oktobrī pieņēma lēmumu Nr.285 "Par sabiedrības ar ierobežotu atbildību "Lattelecom" savienojuma pabeigšanas tarifa augšējo robežu 2010.-2012.gadā", ar kuru noteica savienojuma pabeigšanas SIA "Lattelecom" tīklā tarifu augšējo robežu.
13. Komisijas paziņojums par Konsultāciju dokumentu Ziņojums par tirgus analīzi ievietošanu Komisijas mājas lapā 2010.gada 22.decembrī publicēts laikrakstā "Latvijas Vēstnesis" Nr.202. Publicētajā paziņojumā norādīts, ka Komisija lūdz tirgus dalībniekus komentārus un priekšlikumus par konsultāciju dokumentu iesūtīt Komisijai pa pastu un uz elektroniskā pasta adresi sprk@sprk.gov.lv 30 dienu laikā no paziņojuma publicēšanas laikrakstā "Latvijas Vēstnesis" saskaņā ar Noteikumu 4. un 5.punku.
14. Komisija ir saņēmusi un izvērtējusi SIA "Lattelecom" priekšlikumus un komentārus par konsultācijas dokumentu Ziņojums par tirgus analīzi.
15. Komisija konsultācijai ar tirgus dalībniekiem paredzētajā termiņā no Komersantiem nesaņēma priekšlikumus vai komentārus.
16. 2010.gada 20.decembrī Komisija nosūtīja Ziņojumu par tirgus analīzi (Komisijas vēstule Nr. 2-2.76/5943) Konkurences padomei priekšlikumu un komentāru sniegšanai. 2011.gada 4.janvārī Konkurences padome atbildēja un norādīja (Konkurences padomes vēstule Nr.12), ka tā: "atbalsta Komisijas izdarītos secinājumus attiecībā uz tirgus definīciju un tirgus analīzes rezultātiem, taču nepiekrīt tam, ka komersantiem ar būtisku ietekmi tirgū, izņemot SIA "Lattelecom", ir jāpiemēro papildus saistība, proti, tarifu regulēšanas saistība.". Ziņojumā par tirgus analīzi un šā lēmuma secinājumu daļā ir norādīts Komisijas viedoklis par tarifu regulēšanas saistības piemērošanas nepieciešamību Komisija arī 2011.gada 21.martā nosūtīja Konkurences padomei vēstuli Nr.1-2.76/1154 "Par konsultāciju dokumentu par ziņojumu par tirgus analīzi" , kurā sniedza skaidrojumu par tarifu regulēšanas saistību piemērošanas nepieciešamību visiem komersantiem ar būtisku ietekmi tirgū. 2011.gada 9.augustā Komisijā saņemta Konkurences padomes vēstule Nr.1864, kurā Konkurences padome informē, ka: "ņemot vērā notikušās konsultācijas, Regulatora sniegto argumentāciju par savienojuma pabeigšanas tarifa mērķi, pamatojumu un motivāciju, kā arī atkārtoti izvērtējot Dokumentu, Konkurences padome atbalsta savienojumu pabeigšanas tarifa regulēšanas saistības piemērošanu visiem operatoriem ar būtisku ietekmi tirgū un norāda, ka savienojuma pabeigšanas tarifa noteikšana visiem operatoriem ar būtisku ietekmi tirgū neradīs riskus konkurences attīstībai".
17. Saskaņā ar Elektronisko sakaru likuma 29.panta otro daļu Komisija var atzīt, ka elektronisko sakaru komersantam ir būtiska ietekme tirgū, ja tas individuāli vai kopā ar citiem elektronisko sakaru komersantiem šajā tirgū atrodas tādā stāvoklī, kas ir līdzvērtīgs dominējošam stāvoklim, tas ir ekonomiska spēka stāvoklī, kas tam līdz zināmam līmenim ļauj rīkoties neatkarīgi no galalietotājiem. Izvērtējot, vai viens vai vairāki elektronisko sakaru komersanti ir dominējošā stāvoklī tirgū, Komisija ievēro Eiropas Komisijas apstiprinātās 2002.gada 11.jūlija Vadlīnijas 2002/C165/03 tirgus analīzei un būtiskas ietekmes novērtēšanai saskaņā ar Eiropas Kopienas pamatnoteikumiem elektronisko sakaru tīkliem un pakalpojumiem.
18. Saskaņā ar Elektronisko sakaru likuma 29.panta pirmo daļu Komisija pēc elektronisko sakaru pakalpojumu tirgus definēšanas un tirgus analīzes var noteikt elektronisko sakaru komersantus, kuriem ir būtiska ietekme konkrētā tirgū. Komisija savu lēmumu pārskata ik reizi, kad tiek veikta elektronisko sakaru pakalpojumu tirgus definēšana un tirgus analīze.
19. Elektronisko sakaru likuma 42.panta sestā daļa paredz, ka elektronisko sakaru komersantam ar būtisku ietekmi tirgū, kuram noteikta piekļuves vai starpsavienojumu tarifu regulēšanas saistība, Komisija var apturēt šo tarifu piemērošanu un noteikt tarifu augšējo robežu vai arī uzdot elektronisko sakaru komersantam koriģēt tarifus, ja Komisija konstatē, ka nav lietderīgi un samērīgi šim elektronisko sakaru komersantam piemērot izmaksu aprēķināšanas saistības (tajā skaitā pienākumu tuvināt tarifus izmaksām un prasības attiecībā uz izmaksu aprēķināšanas un attiecināšanas sistēmu) un šā likuma 42.panta trešo daļu.
20. Uz šā lēmuma izskatīšanas Komisijas padomes sēdi tika uzaicināti Komersantu un citu organizāciju pārstāvji, kuri pauda šādus viedokļus:
20.1. AS "Balticom" pārstāvis:
20.1.1. atbalsta SIA "BALTKOM TV SIA" izteikto viedokli par 2011.gada 10.augusta lēmumu Nr.217 "Par starpsavienojumu tarifu regulēšanas saistības piemērošanu";
20.1.2. lūdz pārvērtēt lēmumu, jo tas nav pamatots ar skaitliskām vērtībām;
20.1.3. lūdz spēkā esošos tarifus atstāt bez izmaiņām.
20.2. SIA "Rigatta" pārstāvis norāda, ka neatbalsta konkrētā tirgus definīciju, uzsverot, ka uz interneta protokola bāzētiem telekomunikāciju pakalpojumiem iespējama savienojumu pabeigšanas pakalpojuma nodrošināšana arī cita komersanta tīklā.
20.3. Satiksmes ministrijas pārstāvis, izsakot redakcionālus precizējumus, atbalsta lēmumu pieņemšanu.
20.4. Konkurences padomes pārstāvis norāda, ka noklausoties padomes sēdē sniegto informāciju un izvērtējot Komisijas mērķi un motivāciju, Konkurences padome pilnībā atbalsta Komisijas rīcību.
Komisija secina:
1. Katrs individuālais publiskais fiksētais telefonu tīkls veido atsevišķu savienojuma pabeigšanas pakalpojumu tirgu, jo nav iespējama situācija, ka elektronisko sakaru komersanti ar sev pieejamiem resursiem un elektronisko sakaru tīkliem varētu aizvietot savienojumu pabeigšanas pakalpojumus cita elektronisko sakaru komersanta elektronisko sakaru tīklā.
2. Pēc konkrētā tirgus definīcijas var secināt, ka tas ir monopoltirgus, tāpēc tirgus daļa ir 100% katrā individuālajā tirgū. Saskaņā ar to var noteikt, ka visiem elektronisko sakaru komersantiem, kas piedāvā savienojumu pabeigšanas pakalpojumus, ir būtiska ietekme tirgū, sava publiskā fiksētā telefona tīkla ģeogrāfiskās teritorijas ietvaros (skatīt Ziņojumu par tirgus analīzi).
3. Konkrētajā tirgū vairumtirdzniecībā pārdotais pakalpojums izmantojams elektronisko sakaru pakalpojumu sniegšanai saistītā elektronisko sakaru pakalpojumu tirgū. Vairumtirdzniecības pārdošanas līmeņa regulēšana, neskatoties uz monopolstāvokli konkrētajā tirgū, ierobežo elektronisko sakaru komersanta iespējas izmantot tirgus varu saistītā elektronisko sakaru tirgū.
4. 19 elektronisko sakaru komersanti 2009.gadā guva ieņēmumus piedāvājot starpsavienojuma pakalpojumus publiskajos fiksētajos elektronisko sakaru tīklos. Vislielākais starpsavienojuma pakalpojumu sniedzējs fiksētajos elektronisko sakaru tīklos ir SIA "Lattelecom". Pārējo elektronisko sakaru komersantu ieņēmumi no starpsavienojuma pakalpojumu sniegšanas ir ievērojami mazāki.
5. Papildus šā lēmuma secinājumu daļas 4.punktā norādītajiem vēl 22 elektronisko sakaru komersantiem ir visi nepieciešamie elementi (starpsavienojuma līgums ar vismaz vienu citu elektronisko sakaru komersantu par savienojumu pabeigšanas pakalpojumiem fiksētajos elektronisko sakaru tīklos un numerācijas lietošanas tiesības uz numuriem, uz kuriem iespējams veikt izsaukumus no citiem publiskajiem elektronisko sakaru tīkliem), lai uzreiz vai īsā laikā sāktu nodrošināt citiem elektronisko sakaru komersantiem savienojumu pabeigšanas pakalpojumus fiksētajos elektronisko sakaru tīklos un kurus Komisija uzskata par savienojumu pabeigšanas fiksētā vietā individuālā publiskajā telefonu tīklā tirgus dalībniekiem.
6. Caurredzamības saistība vairumtirdzniecības pakalpojumiem ierobežo elektronisko sakaru komersanta ar būtisku ietekmi tirgū iespējas izmantot dominējošo stāvokli konkrētajā tirgū un mazina strukturālās barjeras ienākšanai ar to saistītā elektronisko sakaru pakalpojumu tirgū. Tādā veidā elektronisko sakaru komersantam ar būtisku ietekmi tirgū piemērotā saistība nodrošinās elektronisko sakaru komersantam, kurš plāno ienākt elektronisko sakaru tirgū, skaidru priekšstatu par plānotajām izmaksām.
7. Barjeras ienākšanai savienojumu pabeigšanas fiksētā vietā publiskajā telefonu tīklā tirgū, kas saistītas ar tirgus definīciju, ir nesamērīgi augstas. Konkurentu ienākšanai tirgū ar saviem savienojumu pabeigšanas pakalpojumiem nav nepieciešamā efekta un konsekvences pret pastāvošo (monopola) savienojumu pabeigšanas tirgus struktūru. Konkurenta savienojumu pabeigšanas pakalpojumi veido atsevišķu (monopola) savienojumu pabeigšanas pakalpojumu tirgu.
8. Saskaņā ar konkrētā tirgus definīciju savienojuma pabeigšanas fiksētā vietā individuālā publiskajā telefonu tīklā tirgi ir monopoltirgi. Elektronisko sakaru komersanta lieluma nozīme konkurences situācijas novērtēšanai ir ļoti ierobežota un saistīta ar nepietiekamu kompensējošo pirktspēju (skatīt Ziņojumu par tirgus analīzi).
9. Katrā individuālā konkrētajā tirgū pietrūkst kompensējošās pirktspējas vairumtirdzniecības līmenī.
10. Ņemot vērā konkrētā tirgus definīciju, savienojumu pabeigšanas tirgos nepastāv potenciāla konkurence, tādēļ konkurentu ienākšana tirgū ar saviem savienojumu pabeigšanas pakalpojumiem nav efektīva un konsekventa uz pastāvošās (monopola) savienojumu pabeigšanas pakalpojumu tirgus struktūras fona.
11. Komisijas tirgus analīzes procesā apskatīto kritēriju analīze norāda uz elektronisko sakaru komersantu ar būtisku ietekmi tirgū esamību konkrētajā tirgū (skatīt Ziņojumu par tirgus analīzi).
12. Ņemot vērā Komersantu individuālo īpatsvaru starpsavienojumu pakalpojumu tirgū (skatīt Ziņojumu par tirgus analīzi), Komisija ir samērīgi un adekvāti piemērojusi speciālas prasības Komersantiem.
13. Starpsavienojuma pakalpojumu tarifs ir būtisks izmaksu komponents ikvienam elektronisko sakaru komersantam - gan fiksētās izmaksas (elektronisko sakaru tīklu starpsavienojuma līnijas izmaksas), gan mainīgās izmaksas (starpsavienojuma pakalpojumu tarifi). Piemērojot citiem elektronisko sakaru komersantiem augstus tarifus, komersants ar būtisku ietekmi tirgū situācijā, kad starpsavienojuma pakalpojumu tarifi nav regulēti, varētu radīt barjeras ienākšanai starpsavienojuma pakalpojumu tirgos. Pastāvot šādai situācijai papildus elektronisko sakaru komersants ar būtisku ietekmi tirgū varētu izmantot nepietiekamo cenu starpību (starpsavienojumu izmaksas vairumtirdzniecības pusē un, piemēram, galalietotāja balss telefonijas pakalpojuma cenas mazumtirdzniecības pusē), lai ierobežotu konkurenci un kavētu elektronisko sakaru komersantu ienākšanu vai attīstību tirgū.
14. Komisija, piemērojot tarifu regulēšanas un izmaksu aprēķināšanas saistības Komersantiem, var nodrošināt, ka Komersanti nevar izmantot nepietiekamo cenu starpību.
15. Komisija, novērtējot Komersantu ieņēmumu īpatsvaru (skatīt Ziņojumu par tirgus analīzi) un ņemot vērā Komersantu investīcijas, secina, ka ir lietderīgi un samērīgi Komersantiem piemērot tarifu regulēšanas saistības, nepiemērojot izmaksu aprēķināšanas saistības un Elektronisko sakaru likuma 42.panta trešo daļu.
16. Komisija uzskata, ka piemērot citas saistības Komersantiem nav nepieciešams, jo, ņemot vērā Komersantu īpatsvaru, tas būtu pārlieku liels slogs un varētu veidot jaunus šķēršļus ienākšanai tirgū (skatīt Ziņojumu par tirgus analīzi). Komersantiem ir lielākas publiskā fiksētā telefonu tīkla izmaksas par vienu maršrutēto minūti, jo maziem komersantiem pietrūkst mēroga un apjoma ekonomikas salīdzinot ar, piemēram, SIA "Lattelecom".
17. Tarifu ieteikumi pamato simetrisku tarifu ieviešanu, norādot ka tirgos, kur tirgus operatoru starpā ir sadalīts nesimetriski, var rasties situācija, kurā mazāko konkurentu maksājumi lielākajiem konkurentiem krietni pieaug. Augstiem savienojuma pabeigšanas tarifiem ir tendence veicināt augstas mazumtirdzniecības cenas par izejošajiem izsaukumiem un attiecīgi mazākam lietošanas apjomam, tā mazinot lietotāju labklājību. Lai nodrošinātu Tarifu ieteikumu mērķa sasniegšanu, Tarifu ieteikumu 1.punktā paredzēts, ka katras Eiropas Savienības valsts elektroniskos sakarus regulējošajai institūcijai ir jānodrošina, ka līdz 2012.gada 31.decembrim ir ieviesti simetriski savienojuma pabeigšanas tarifi visiem savienojumu pabeigšanas fiksētā vietā pakalpojumu nodrošinātājiem.
18. Komisija elektronisko sakaru komersantam SIA "Lattelecom" kā lielākajam savienojumu pabeigšanas fiksētā vietā pakalpojumu nodrošinātājam ir piemērojusi tarifu regulēšanas un izmaksu aprēķināšanas saistības, kā rezultātā tarifi ir tuvināti efektīva konkrētā pakalpojuma sniedzēja izmaksām (2009.gada 14.oktobra lēmums Nr.285 "Par sabiedrības ar ierobežotu atbildību "Lattelecom" savienojuma pabeigšanas tarifa augšējo robežu 2010.-2012.gadā" un Komisijas 2006.gada 30.jūnija lēmums Nr.172 "Par sabiedrības ar ierobežotu atbildību "Lattelecom" būtisku ietekmi savienojumu pabeigšanas fiksētā vietā sabiedrības ar ierobežotu atbildību "Lattelecom" publiskajā telefonu tīklā tirgū").
19. Simetriski tuvinot savienojuma pabeigšanas Komersantu publisko fiksēto telefonu tīklos tarifus efektīva pakalpojumu sniedzēja izmaksām, tiks panākts būtisks elektronisko sakaru pakalpojumu galalietotājiem noteikto tarifu, īpaši izsaukumiem uz citiem elektronisko sakaru tīkliem, samazinājums un elektronisko sakaru tirgus attīstība.
20. Savienojuma pabeigšanas Komersantu publisko fiksēto telefonu tīklos tarifu samazinājums padarīs šos tarifus pieejamākus citiem elektronisko sakaru komersantiem, veicinot elektronisko sakaru tirgus attīstību.
21. Nosakot savienojuma pabeigšanas Komersantu publisko fiksēto telefonu tīklos tarifu augšējo robežu, tiek veicināta konkurence un elektronisko sakaru tirgus attīstība, nodrošinot prognozējamu komercdarbības vidi.
22. Komisija izvērtējot katra individuālā elektronisko sakaru komersanta būtisku ietekmi tirgū, pieņem šo lēmumu katra elektronisko sakaru komersanta tirgus varas ierobežošanai, nosakot katram elektronisko sakaru komersantam atbilstošas saistības.
23. Komisija, izvērtējot uz šā lēmuma izskatīšanu Komisijas padomes sēdē uzaicināto Komersantu pārstāvju un citu organizāciju pārstāvju viedokļus, norāda:
23.1. Komisijas lēmums ir pamatots ar konkrētām elektronisko sakaru komersantu tirgus daļām, kuras ir ierobežotas pieejamības informācija;
23.2. izmaiņas spēkā esošajos tarifos ir nepieciešamas tikai gadījumā, ja Komersanta piemērotie savienojumu pabeigšanas tarifi pārsniedz ar šo lēmumu noteikto savienojumu pabeigšanas tarifu augšējo robežu;
23.3. tirgus definīcija atbilst Eiropas Komisijas rekomendācijā noteiktajam tirgum Nr.3 - savienojuma pabeigšana fiksētā vietā individuālā publiskajā telefonu tīklā;
23.4. Komisija ir ņēmusi vērā Komersantu pausto viedokli par samērīga šā lēmuma spēkā stāšanas termiņa noteikšanu un uzskata, ka seši mēneši no šā lēmuma pieņemšanas brīža ir pietiekams laiks, lai Komersanti ieviestu šā lēmuma prasības no 2012.gada 1.marta;
24. Ņemot vērā minēto, nosakot savienojuma pabeigšanas Komersantu publisko fiksēto telefonu tīklos tarifu augšējo robežu, tiek ievērots Administratīvā procesa likuma 13.pantā noteiktais - labumam, ko sabiedrība iegūst ar ierobežojumiem, kas uzlikti adresātam, ir jābūt lielākam nekā viņa tiesību vai tiesisko interešu ierobežojumam.
25. Komisija novēros, vai kādas saistības, pienākuma piemērošana vai nepiemērošana neveido problēmas konkrētajā tirgū un tādējādi netiek ierobežota konkurences attīstība. Ņemot vērā tirgus attīstību, Komisija var piemērot Komersantiem jaunas, atcelt vai grozīt esošās saistības.
Ņemot vērā Eiropas Komisijas 2009.gada 7.maija ieteikumu 2009/396/EK par savienojuma pabeigšanas tarifu reglamentāciju fiksētajos un mobilajos tīklos Eiropas Savienībā, Ziņojumu par tirgus analīzi, saskaņā ar Komisijas 2006.gada 17.maija lēmumu Nr.120 apstiprināto Kārtību par speciālu prasību piemērošanu, saglabāšanu, grozīšanu vai atcelšanu elektronisko sakaru komersantiem un pamatojoties uz Elektronisko sakaru likuma 2.pantu, 8.panta pirmās daļas 2. un 5.punktu un otro daļu, 29.panta pirmo daļu, otro daļu, 31.panta otro daļu, 39.panta pirmo daļu, 42.panta sesto daļu un uz likuma "Par sabiedrisko pakalpojumu regulatoriem" 5.pantu, 9.panta pirmās daļas 1. un 6.punktu un otro daļu, 20.pantu un 21.panta piekto daļu, Administratīvā procesa likuma 4., 6. un 13.pantu, 55.panta 2.punktu, 57.pantu, 63.panta pirmās daļas 2.punktu, 65.panta trešo un ceturto daļu,
padome nolemj:
1. Noteikt Komersantus no 2012.gada 1.marta par elektronisko sakaru komersantiem ar būtisku ietekmi savienojumu pabeigšanas fiksētā vietā individuālā publiskajā telefonu tīklā tirgū.
2. Noteikt Komersantiem no 2012.gada 1. marta saistību publiskot spēkā esošos tarifus par šādiem starpsavienojuma pakalpojumiem:
2.1. savienojuma ierīkošana to pabeigšanai Komersantiem katram savā publiskajā fiksētajā telefonu tīklā;
2.2. par savienojuma minūtes pabeigšanu.
3. Noteikt Komersantiem no 2012.gada 1.marta saistību publiskot tarifus vismaz desmit dienas pirms to stāšanās spēkā šādiem starpsavienojuma pakalpojumiem:
3.1. savienojuma ierīkošana to pabeigšanai Komersantiem katram savā publiskajā fiksētajā telefonu tīklā;
3.2. par savienojuma minūtes pabeigšanu.
4. Uzdot no 2012.gada 1.marta Komersantiem iesniegt Komisijai lēmuma 2.punktā noteiktos tarifus.
5. Uzdot Komersantiem iesniegt Komisijai lēmuma 3.punktā noteiktos tarifus vismaz desmit dienas pirms to stāšanās spēkā.
6. Noteikt Komersantiem starpsavienojumu tarifu regulēšanas saistību:
6.1. apturēt Komersantiem ar 2012.gada 1.martu savienojuma pabeigšanas katram savā publiskajā fiksētajā telefonu tīklā tarifu piemērošanu, ja tie pārsniedz šā lēmuma lemjošās daļas 6.2.punktā noteikto savienojuma pabeigšanas tarifu augšējo robežu.
6.2. noteikt Komersantiem savienojuma pabeigšanas katram savā publiskajā fiksētajā telefonu tīklā tarifu bez pievienotās vērtības nodokļa augšējo robežu no 2012.gada 1.marta - Ls 0,0054 par izsaukumu un Ls 0,005 par izsaukuma minūti.
7. Noteikt Komersantiem no 2012.gada 1.marta pienākumu piemērot savienojumu pabeigšanas Komersantiem katram savā publiskajā fiksētajā telefonu tīklā tarifus, kas nepārsniedz šā lēmuma lemjošās daļas 6.2.punktā noteikto savienojuma pabeigšanas tarifu augšējo robežu.
Lēmums stājas spēkā ar tā pieņemšanas brīdi.
Šo administratīvo aktu var pārsūdzēt Administratīvajā apgabaltiesā viena mēneša laikā no dienas, kad ieinteresētā persona uzzina vai tai vajadzēja uzzināt par pieņemto administratīvo aktu.
Sabiedrisko pakalpojumu
regulēšanas komisijas
padomes priekšsēdētājs V.Lokenbahs