Ministru kabineta rīkojums Nr.471
Rīgā 2011.gada 26.septembrī (prot. Nr.51 13.§)
1. Ministru kabinets (Rīgā, Brīvības bulvārī 36, LV-1520), izskatot Ulda Seska 2011.gada 16.augusta iesniegumu ar lūgumu atļaut savienot Liepājas speciālās ekonomiskās zonas valdes locekļa amatu ar Liepājas pilsētas domes priekšsēdētāja, Liepājas pilsētas domes Budžeta komisijas priekšsēdētāja, Liepājas pilsētas pašvaldības Civilās aizsardzības komisijas priekšsēdētāja, Liepājas pilsētas domes kapitāla daļu turētāja pārstāvja sabiedrībā ar ierobežotu atbildību "Liepājas olimpiskais centrs", Administratīvi teritoriālās reformas padomes locekļa un partijas "Liepājas partija" valdes priekšsēdētāja amatu, konstatēja:
1.1. Liepājas speciālās ekonomiskās zonas likuma 8.panta pirmajā daļā ir noteikts, ka Liepājas speciālās ekonomiskās zonas pārvalde ir valsts un pašvaldības izveidota atvasināta publisko tiesību juridiskā persona, kas atrodas Ministru kabineta pārraudzībā. Savukārt 9.panta pirmajā daļā ir noteikts, ka Liepājas speciālās ekonomiskās zonas valde ir augstākā kolektīvā Liepājas speciālās ekonomiskās zonas uzraudzības un pārvaldes institūcija. Saskaņā ar Liepājas speciālās ekonomiskās zonas likuma 9.panta otro un trešo daļu Liepājas speciālās ekonomiskās zonas valdes sastāvā iekļaujami trīs valsts interešu pārstāvji, kas deleģēti no Ekonomikas ministrijas, Finanšu ministrijas un Satiksmes ministrijas, trīs Liepājas pilsētas domes deleģēti pārstāvji un trīs Liepājas pilsētas domes ieteikti Liepājas komersantu pārstāvji. Liepājas speciālās ekonomiskās zonas valdes locekļus uz pieciem gadiem amatā ieceļ Ministru kabinets. Saskaņā ar Liepājas speciālās ekonomiskās zonas likuma 10.panta pirmo daļu Liepājas speciālās ekonomiskās zonas valde veic šādas funkcijas:
1.1.1. apstiprina Liepājas speciālās ekonomiskās zonas attīstības plānu saskaņā ar Liepājas speciālās ekonomiskās zonas likumu, valsts, pašvaldību un sabiedrības interesēm;
1.1.2. slēdz līgumus ar Liepājas speciālās ekonomiskās zonas ieguldītājiem par ieguldījumiem un komercsabiedrību darbību Liepājas speciālās ekonomiskās zonas teritorijā;
1.1.3. slēdz līgumus ar Liepājas speciālās ekonomiskās zonas komercsabiedrībām par to komercdarbību Liepājas speciālās ekonomiskās zonas teritorijā;
1.1.4. izsniedz Liepājas speciālās ekonomiskās zonas komercsabiedrībām apliecības par tiesībām piemērot likumā "Par nodokļu piemērošanu brīvostās un speciālajās ekonomiskajās zonās" paredzētos nodokļu atvieglojumus;
1.1.5. nosaka brīvās zonas un to robežas, saskaņojot ar Valsts ieņēmumu dienestu šo zonu atbilstību brīvās zonas režīma ieviešanai;
1.1.6. slēdz līgumus par Liepājas speciālās ekonomiskās zonas teritorijā esošās zemes iznomāšanu vai atsavināšanu, izņemot ostas zemes atsavināšanu, kā arī šajā likumā norādītos gadījumus, kad zemes un cita nekustamā īpašuma privatizāciju Liepājas speciālās ekonomiskās zonas teritorijā veic citas institūcijas;
1.1.7. slēdz līgumus ar Liepājas speciālās ekonomiskās zonas komercsabiedrībām par atsevišķu saimniecisko funkciju vispārēju nodošanu tām atsevišķās Liepājas speciālās ekonomiskās zonas apkalpošanas jomās vai atsevišķās Liepājas speciālās ekonomiskās zonas teritorijas daļās;
1.1.8. kontrolē noslēgto līgumu izpildi;
1.1.9. apstiprina perspektīvo un nākamā gada finanšu līdzekļu izlietojuma budžetu;
1.1.10. ieceļ, vada un kontrolē Liepājas speciālās ekonomiskās zonas izpildaparātu;
1.1.11. veic normatīvajos aktos noteiktos brīvās zonas administrācijas pienākumus Liepājas speciālās ekonomiskās zonas teritorijā.
Ņemot vērā Liepājas speciālās ekonomiskās zonas valdei noteiktās funkcijas, secināms, ka Liepājas speciālās ekonomiskās zonas valdes loceklis ir uzskatāms par valsts amatpersonu likuma "Par interešu konflikta novēršanu valsts amatpersonu darbībā" 4.panta otrās daļas izpratnē;
1.2. speciālie amatu savienošanas ierobežojumi likuma "Par interešu konflikta novēršanu valsts amatpersonu darbībā" 4.panta otrajā daļā minētajām valsts amatpersonām noteikti šā likuma 7.panta sestajā daļā, kas paredz, ka likuma 4.panta otrajā daļā minētās amatpersonas, kurām šajā pantā nav noteikti īpaši amata savienošanas nosacījumi, var savienot valsts amatpersonas amatu tikai ar:
1.2.1. amatu, kuru tās ieņem saskaņā ar likumu, Ministru kabineta noteikumiem un rīkojumiem;
1.2.2. pedagoga, zinātnieka, profesionāla sportista un radošo darbu;
1.2.3. amatu arodbiedrībā;
1.2.4. citu amatu, uzņēmuma līguma vai šā panta vienpadsmitajā daļā neminēta pilnvarojuma izpildi, ja to savienošana nerada interešu konfliktu un ir saņemta attiecīgās valsts vai pašvaldības iestādes vadītāja vai viņa pilnvarotas personas rakstveida atļauja;
1.2.5. amatnieka saimniecisko darbību, reģistrējoties Valsts ieņēmumu dienestā kā saimnieciskās darbības veicējam saskaņā ar likumu "Par iedzīvotāju ienākuma nodokli", ja šī savienošana nerada interešu konfliktu un ir saņemta attiecīgās valsts vai pašvaldības iestādes vadītāja vai viņa pilnvarotas personas rakstveida atļauja.
Likuma "Par interešu konflikta novēršanu valsts amatpersonu darbībā" 8.1 panta pirmā daļa nosaka, ka personai, kura, stājoties valsts amatpersonas amatā, vienlaikus ieņem citu amatu, un šāda amatu savienošana ir pieļaujama, saņemot amatpersonas (institūcijas) rakstveida atļauju, ir pienākums pirms iecelšanas, ievēlēšanas vai apstiprināšanas amatā rakstveidā iesniegt šai amatpersonai (institūcijai) lūgumu atļaut valsts amatpersonas amatu savienot ar citu amatu.
Pamatojoties uz Liepājas speciālās ekonomiskās zonas likuma 9.panta trešo daļu, Ministru kabinets ir institūcija, kas saskaņā ar likuma "Par interešu konflikta novēršanu valsts amatpersonu darbībā" 7.panta sestās daļas 3.punktu ir kompetenta izsniegt atļauju savienot Liepājas speciālās ekonomiskās zonas valdes locekļa amatu ar citu amatu, uzņēmuma līguma vai 7.panta vienpadsmitajā daļā neminēta pilnvarojuma izpildi, ja to savienošana nerada interešu konfliktu;
1.3. Liepājas speciālās ekonomiskās zonas valdes locekļa amatam tiek virzīts Liepājas pilsētas domes priekšsēdētājs U.Sesks kā Liepājas pilsētas domes pārstāvis. U.Sesks Liepājas pilsētas domē ievēlēts 2009.gada 6.jūnijā, bet par Liepājas pilsētas domes priekšsēdētāju ievēlēts 2009.gada 1.jūlijā.
Ievērojot likuma "Par interešu konflikta novēršanu valsts amatpersonu darbībā" 7.panta piektās daļas 1.punktā noteikto, ka pašvaldību domju priekšsēdētāji var savienot savu valsts amatpersonas amatu ar amatu, kuru viņi ieņem saskaņā ar likumu, Ministru kabineta noteikumiem un rīkojumiem, U.Seska Liepājas pilsētas domes priekšsēdētāja amata savienošana ar Liepājas speciālās ekonomiskās zonas valdes locekļa amatu ir pieļaujama, ievērojot citus valsts amatpersonai likumā "Par interešu konflikta novēršanu valsts amatpersonu darbībā" noteiktos ierobežojumus un aizliegumus;
1.4. no U.Seska 2011.gada 16.augusta iesnieguma izriet, ka U.Sesks bez Liepājas pilsētas domes priekšsēdētāja amata ieņem vēl Liepājas pilsētas domes Budžeta komisijas priekšsēdētāja, Liepājas pilsētas pašvaldības Civilās aizsardzības komisijas priekšsēdētāja, Liepājas pilsētas domes kapitāla daļu turētāja pārstāvja sabiedrībā ar ierobežotu atbildību "Liepājas olimpiskais centrs", Administratīvi teritoriālās reformas padomes locekļa, partijas "Liepājas partija" valdes priekšsēdētāja amatu:
1.4.1. saskaņā ar likuma "Par pašvaldībām" 61.panta pirmo daļu atsevišķu pašvaldības funkciju pildīšanai vai pašvaldības administratīvās teritorijas pārvaldīšanai no domes deputātiem un attiecīgās pašvaldības iedzīvotājiem var izveidot valdes, komisijas vai darba grupas. Liepājas pilsētas dome no deputātiem ievēlē pastāvīgās komitejas, kuras sagatavo jautājumus izskatīšanai domes sēdēs, sniedz atzinumus jautājumos, kas ir komitejas kompetencē. Liepājas pilsētas domes Budžeta komisija ir pakļauta Liepājas pilsētas domes Finanšu komitejai;
1.4.2. vienlaikus U.Sesks ieņem Liepājas pilsētas pašvaldības Civilās aizsardzības komisijas priekšsēdētāja amatu. Civilās aizsardzības likuma 9.panta otrās daļas 1.punkts nosaka, ka viens no pašvaldību uzdevumiem civilajā aizsardzībā ir piedalīties pašvaldību civilās aizsardzības komisijas darbā. Minētā likuma 9.panta ceturtā daļa paredz, ka Ministru kabinets apstiprina pašvaldību civilās aizsardzības komisiju sarakstu un to darbības teritoriju, pašvaldību civilās aizsardzības komisijas paraugnolikumu, kā arī nosaka šādu komisiju izveidošanas kārtību. Saskaņā ar Ministru kabineta 2009.gada 22.septembra noteikumu Nr.1072 "Noteikumi par pašvaldību civilās aizsardzības komisiju sarakstu, komisiju darbības teritoriju un to izveidošanas kārtību" 4.1.apakšpunktu pašvaldību civilās aizsardzības komisiju republikas pilsētā izveido un tās priekšsēdētājs ir pilsētas domes priekšsēdētājs. Atbilstoši Ministru kabineta 2009.gada 22.septembra noteikumu Nr.1078 "Pašvaldības civilās aizsardzības komisijas paraugnolikums" 2.punktam pašvaldības civilās aizsardzības komisijas darbības mērķis ir koordinēt civilās aizsardzības pasākumus katastrofu un to draudu gadījumā, kā arī veicināt civilās aizsardzības jautājumu risināšanu;
1.4.3. sabiedrības ar ierobežotu atbildību "Liepājas olimpiskais centrs" dalībnieki ir Latvijas Olimpiskā komiteja (29,01 %) un Liepājas pilsētas dome (70,99 %). Atbilstoši likuma "Par valsts un pašvaldību kapitāla daļām un kapitālsabiedrībām" 14.panta pirmajai daļai, ja pašvaldības kapitāla daļu turētājs ir pašvaldība, šajā likumā paredzētos kapitāla daļu turētāja lēmumus pieņem pašvaldības domes priekšsēdētājs - kapitāla daļu turētāja pārstāvis. No likuma "Par valsts un pašvaldību kapitāla daļām un kapitālsabiedrībām" 17.panta pirmās daļas izriet, ka kapitāla daļu turētāja pārstāvis piedalās kapitālsabiedrības dalībnieku sapulcē un pārstāv kapitāla daļu turētāju.
Atbilstoši Komerclikuma 136.panta pirmajai daļai dalībnieks ir persona, kurai kapitālsabiedrībā pieder viena vai vairākas daļas. Turklāt Komerclikuma 186.panta trešā daļa nosaka, ka daļa dod dalībniekam tiesības piedalīties sabiedrības pārvaldē, peļņas sadalē un sabiedrības mantas sadalē sabiedrības likvidācijas gadījumā, kā arī citas likumā un statūtos paredzētās tiesības. Sabiedrības ar ierobežotu atbildību "Liepājas olimpiskais centrs" darbības veidi ir sporta klubu darbība un sporta objektu darbība;
1.4.4. Administratīvi teritoriālās reformas padomē U.Sesks tika apstiprināts ar Ministru kabineta 2005.gada 16.decembra rīkojumu Nr.804 "Par Administratīvi teritoriālās reformas padomi". Administratīvi teritoriālās reformas padome veic šādas funkcijas:
1.4.4.1. sniedz atzinumus par administratīvo teritoriju izpēti un apvienošanās projektiem, normatīvo aktu projektiem administratīvi teritoriālās reformas jautājumos, administratīvi teritoriālā iedalījuma projektu;
1.4.4.2. apstiprina administratīvo teritoriju izpētes un apvienošanās projektu sagatavošanas metodiku;
1.4.4.3. sagatavo priekšlikumus administratīvo teritoriju izpētei un apvienošanās projektiem;
1.4.5. no 2004.gada U.Sesks ieņem partijas "Liepājas partija" valdes priekšsēdētāja amatu. Politisko partiju likuma 2.panta pirmā daļa nosaka, ka partija ir organizācija, kas tiek izveidota, lai veiktu politisko darbību, piedalītos vēlēšanu kampaņā, izvirzītu deputātu kandidātus, piedalītos Saeimas vai pašvaldību domju (padomju), Eiropas Parlamenta darbā, ar deputātu starpniecību īstenotu partijas programmu, kā arī iesaistītos publiskās pārvaldes institūciju izveidē.
Atbilstoši partijas "Liepājas partija" statūtu 1.1.apakšpunktam "Liepājas partija" ir demokrātiska labēja politiska partija, kuras darbības mērķi ir veicināt Liepājas saimniecisko un ekonomisko attīstību, nodrošināt Liepājas kā demokrātiskas un patstāvīgas pilsētas attīstību, uz brīvprātības principiem apvienot Liepājas iedzīvotājus kopīgam darbam, kā arī uzlabot un nodrošināt Liepājas iedzīvotāju labklājību;
1.5. ņemot vērā likuma "Par interešu konflikta novēršanu valsts amatpersonu darbībā" 7.panta sestās daļas 3.punktā noteikto, U.Seska Liepājas speciālās ekonomiskās zonas valdes locekļa amata savienošana ar Liepājas pilsētas domes Budžeta komisijas priekšsēdētāja, Liepājas pilsētas pašvaldības Civilās aizsardzības komisijas priekšsēdētāja, Liepājas pilsētas domes kapitāla daļu turētāja pārstāvja sabiedrībā ar ierobežotu atbildību "Liepājas olimpiskais centrs", Administratīvi teritoriālās reformas padomes locekļa un partijas "Liepājas partija" valdes priekšsēdētāja amatu ir pieļaujama, ja tā nerada interešu konfliktu, nebūs pretrunā ar valsts amatpersonai saistošām ētikas normām un nekaitēs valsts amatpersonas tiešo pienākumu pildīšanai un ja ir saņemta Ministru kabineta rakstveida atļauja.
2. Izvērtējot Liepājas speciālās ekonomiskās zonas likumā noteiktās Liepājas speciālās ekonomiskās zonas valdes funkcijas kopsakarā ar Liepājas pilsētas domes Budžeta komisijas priekšsēdētāja, Liepājas pilsētas pašvaldības Civilās aizsardzības komisijas priekšsēdētāja, Liepājas pilsētas domes kapitāla daļu turētāja pārstāvja sabiedrībā ar ierobežotu atbildību "Liepājas olimpiskais centrs", Administratīvi teritoriālās reformas padomes locekļa un partijas "Liepājas partija" valdes priekšsēdētāja tiesībām, pienākumiem un darbības virzieniem, kā arī ievērojot U.Seska pieredzi vietējās pašvaldības darbā, Liepājas speciālās ekonomiskās zonas valdes locekļa amata savienošana ar Liepājas pilsētas domes Budžeta komisijas priekšsēdētāja, Liepājas pilsētas pašvaldības Civilās aizsardzības komisijas priekšsēdētāja, Liepājas pilsētas domes kapitāla daļu turētāja sabiedrībā ar ierobežotu atbildību "Liepājas olimpiskais centrs", Administratīvi teritoriālās reformas padomes locekļa un partijas "Liepājas partija" valdes priekšsēdētāja amatu interešu konfliktu nerada, kā arī nav pretrunā ar valsts amatpersonai saistošām ētikas normām un nekaitē valsts amatpersonas tiešo pienākumu pildīšanai.
Ņemot vērā minētos apsvērumus un likuma "Par interešu konflikta novēršanu valsts amatpersonu darbībā" 8.1 panta piektajā daļā noteikto, atļaut Uldim Seskam savienot Liepājas speciālās ekonomiskās zonas valdes priekšsēdētāja amatu ar Liepājas pilsētas domes Budžeta komisijas priekšsēdētāja, Liepājas pilsētas pašvaldības Civilās aizsardzības komisijas priekšsēdētāja, Liepājas pilsētas domes kapitāla daļu turētāja sabiedrībā ar ierobežotu atbildību "Liepājas olimpiskais centrs", Administratīvi teritoriālās reformas padomes locekļa un partijas "Liepājas partija" valdes priekšsēdētāja amatu.
3. Šo rīkojumu saskaņā ar Administratīvā procesa likuma 76.panta otro daļu, 188.panta pirmo un otro daļu un 189.panta pirmo daļu var pārsūdzēt Administratīvajā rajona tiesā mēneša laikā no šā rīkojuma publicēšanas dienas laikrakstā "Latvijas Vēstnesis".
Ministru prezidents V.Dombrovskis
Ekonomikas ministrs A.Kampars