Tiesību akts: zaudējis spēku
Ministru kabineta noteikumi Nr.405

Rīgā 2006.gada 16.maijā (prot. Nr.27 43.§)
Latvijas Republikas nostājas projekta Eiropas Kopienas dibināšanas līguma pārkāpuma procedūras ietvaros sagatavošanas, saskaņošanas un apstiprināšanas kārtība
Izdoti saskaņā ar Ministru kabineta iekārtas likuma 14.panta pirmās daļas 3.punktu
I. Vispārīgie jautājumi

1. Noteikumi nosaka kārtību, kādā sagatavo, saskaņo un apstiprina Latvijas Republikas (turpmāk - Latvija) nostājas Eiropas Kopienas dibināšanas līguma 226., 227. un 228.pantā paredzētās pārkāpuma procedūras (turpmāk - pārkāpuma procedūra) pirmstiesas procesa ietvaros (turpmāk - nostāja) projektu.

2. Nostājas projektu izstrādā, lai pau­stu oficiālu Latvijas viedokli un pēc iespējas efektīvi aizsargātu Latvijas intereses, ja Eiropas Komisija (turpmāk - Komisija) ir konstatējusi Eiropas Kopienas dibināšanas līguma pārkāpumu (turpmāk - pārkāpums) un veikusi vienu no šādām darbībām:

2.1. nosūtījusi formālu paziņojumu, kurā precīzi norādīts pārkāpums, dodot iespēju Latvijai iesniegt savus apsvērumus;

2.2. pēc Latvijas apsvērumu saņemšanas sniegusi argumentētu atzinumu, kurā norādītas noteiktā termiņā veicamas darbības, lai novērstu pārkāpumu.

3. Par nostājas projekta sagatavošanu ir atbildīga ministrija vai īpašu uzdevumu ministra sekretariāts (turpmāk - atbildīgā ministrija), kas atbilstoši Ministru kabineta 2003.gada 11.jūnija rīkojumā Nr.385 "Par ministriju un citu valsts iestāžu kompetenci Eiropas Savienības jautājumos", attiecīgo iestāžu nolikumos un citos normatīvajos aktos noteiktajam kompetenču sadalījumam ir atbildīga par tā Eiropas Savienības tiesību akta piemērošanu vai pārņemšanu, par kuru ir ierosināta pārkāpuma procedūra.

4. Ja nav iespējams noteikt vienu atbildīgo ministriju, to nosaka, iesaistītajām ministrijām savstarpēji vienojoties. Ja vienošanos neizdodas panākt, Tieslietu ministrija jautājumu par atbildīgās ministrijas noteikšanu dokumentu aprites kārtību regulējošajos normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā iesniedz izskatīšanai Ministru kabinetā.

5. Tieslietu ministrija:

5.1. koordinē nostājas projekta sagatavošanu un iesniegšanu Ministru kabinetā;

5.2. divas reizes gadā iesniedz Ministru kabinetā informatīvo ziņojumu (pārskatu) par ierosinātajām pārkāpuma procedūrām.

II. Nostājas projekta sagatavošanas uzsākšana

6. Latvijas Republikas pastāvīgā pārstāvniecība Eiropas Savienībā (turpmāk - pārstāvniecība) pēc Komisijas formāla paziņojuma vai argumentēta atzinuma saņemšanas to nekavējoties reģistrē un ne vēlāk kā nākamajā darbdienā elektroniski nosūta Tieslietu ministrijai, kā arī nodod tā kopiju atbildīgās ministrijas specializētajam atašejam zināšanai.

7. Tieslietu ministrija nekavējoties, bet ne vēlāk kā divu darbdienu laikā pēc Komisijas formālā paziņojuma vai argumentētā atzinuma saņemšanas no pārstāvniecības reģistrē to un nosūta atbildīgajai ministrijai papīra formā un elektroniski, norādot termiņu, kādā nostājas projekts jāsagatavo un jāiesniedz izskatīšanai Ministru kabinetā.

8. Ja Komisija noteikusi divu mēnešu termiņu, kurā jāsagatavo atbilde uz formālo paziņojumu vai argumentēto atzinumu, nostājas projekta sagatavošanas termiņš ir četras nedēļas no formālā paziņojuma vai argumentētā atzinuma reģistrēšanas dienas pārstāvniecībā un nostājas projekta iesniegšanas termiņš izskatīšanai Ministru kabinetā - septiņas nedēļas no formālā paziņojuma vai argumentētā atzinuma reģistrēšanas dienas pārstāvniecībā.

9. Ja Komisija noteikusi citu atbildes sniegšanas termiņu, nostājas projekta sagatavošanas un tā iesniegšanas termiņu Ministru kabinetā nosaka Tieslietu ministrija, nodrošinot, lai nostājas projekts tiktu iesniegts Komisijas noteiktajā termiņā saskaņā ar dokumentu apriti regulējošajiem normatīvajiem aktiem.

10. Tieslietu ministrija kontrolē nostājas projekta sagatavošanas termiņu un, ja atbildīgā ministrija noteiktajā termiņā nav sagatavojusi vai iesniegusi izskatīšanai Ministru kabinetā nostājas projektu, nosūta atbildīgajai ministrijai atgādinājumu.

11. Saņemot Komisijas formālo paziņojumu vai argumentēto atzinumu, atbildīgā ministrija nekavējoties:

11.1. konstatē, vai un kādi pasākumi veicami, lai novērstu pārkāpuma procedūru (piemēram, nepieciešama tiesību akta projekta izstrāde, nepieciešams nosūtīt valsts izpildes pasākuma paziņojumu Komisijai), nosaka termiņu, kādā šie pasākumi veicami, un uzsāk veikt minētos pasākumus;

11.2. nosaka iesaistītās iestādes un, ja nepieciešams, izveido darba grupu nostājas sagatavošanai, kurā iekļauj iesaistīto iestāžu pārstāvjus, kā arī, ja nepieciešams, attiecīgās jomas ekspertus un citas personas;

11.3. uzsāk nostājas projekta sagatavošanu.

12. Iesaistītās iestādes ir:

12.1. Tieslietu ministrija - visos gadījumos;

12.2. Finanšu ministrija - ja nostājas projektā ietveramie jautājumi skar valsts vai pašvaldību budžetu vai ja šo noteikumu 11.1.apakšpunktā minēto pasākumu īstenošanai ir finansiāla ietekme uz valsts budžetu vai pašvaldību budžetu;

12.3. Reģionālās attīstības un pašvaldību lietu ministrija - ja nostājas projektā ietveramie jautājumi skar pašvaldību kompetenci vai pašvaldību budžetu vai ja šo noteikumu 11.1.apakšpunktā minēto pasākumu īstenošanai ir finansiāla ietekme uz pašvaldību budžetu;

12.4. citas valsts iestādes, ja nostājas projektā ietveramie jautājumi skar to kompetenci.

III. Nostājas projekta sagatavošana un noformēšana

13. Nostājas projektu sagatavo atbilstoši šo noteikumu pielikumā norādītajam nostājas veidlapas paraugam. Veidlapā norāda šādu informāciju:

13.1. nostājas adresāts (Komisija);

13.2. norāde par to, vai nostāja sagatavota, atbildot uz formālo paziņojumu vai argumentēto atzinumu, kā arī attiecīgā paziņojuma vai atzinuma datums un numurs;

13.3. Komisijas formālā paziņojuma vai argumentētā atzinuma īss izklāsts;

13.4. nostājas būtība, norādot attiecīgi šādas ziņas:

13.4.1. ja pārkāpums tiek atzīts, - kādi pasākumi veikti, lai novērstu pārkāpumu, kādus pasākumus un kādos termiņos plānots veikt, kā arī kāds ir to sagaidāmais rezultāts;

13.4.2. ja pārkāpums netiek atzīts, - izvērstu juridisku argumentāciju par to, kāpēc Komisijas formālais paziņojums vai argumentētais atzinums nav pamatots;

13.5. dokumenti, kas pievienoti pielikumā;

13.6. ministra paraksts;

13.7. vieta Komisijas rakstiskam apliecinājumam par nostājas saņemšanu.

14. Ja nostājas projektā norāda, ka tiek plānota tiesību akta projekta sagatavošana un pieņemšana, nostājas projekta pielikumā pievieno attiecīgā tiesību akta projektu (ja tāds ir sagatavots) un norāda termiņu, kādā tiesību akta projektu paredzēts pieņemt.

15. Ja pārkāpuma procedūras novēršanai nepieciešama tiesību akta projekta izstrāde, atbildīgā ministrija nostājas projektam pievieno Ministru kabineta sēdes protokollēmuma projektu, kurā paredz uzdevumu atbildīgajai ministrijai noteiktā termiņā sagatavot un iesniegt tiesību akta projektu.

16. Nostājas projektam pievieno informatīvo ziņojumu, ja:

16.1. nostājas projekts ir sagatavots, atbildot uz argumentēto atzinumu;

16.2. nostājas projekts ir sagatavots, atbildot uz formālo paziņojumu, bet nostājas projektā ietverto pasākumu īstenošanai nepieciešami valsts budžeta vai pašvaldības budžeta līdzekļi;

16.3. iesniedzējs (ministrs vai īpašu uzdevumu ministrs) uzskata to par nepieciešamu.

17. Informatīvajā ziņojumā papildus nostājas projektā norādītajai informācijai ietver:

17.1. informāciju, kas nav ietverama Komisijai nosūtāmajā dokumentā (ja tāda ir) (piemēram, par Latvijas nostāju, par citu Eiropas Savienības dalībvalstu nostāju, par pārkāpuma procedūras novēršanai veicamajiem pasākumiem, prognozi par pārkāpuma procedūras turpināšanu un sekām);

17.2. informāciju par šo noteikumu 13.4.1.apakšpunktā minēto pasākumu īstenošanai nepieciešamajiem valsts budžeta līdzekļiem vai pašvaldības budžeta līdzekļiem un to iegūšanas avotiem.

18. Nostājas projektam pievieno Latvijas ārkārtējā un pilnvarotā vēstnieka Eiropas Savienībā pavadvēstules projektu Komisijai.

19. Ja nostājas projektā paredzēta likumprojekta pieņemšana, nostājas projektam pievieno Ministru kabineta protokollēmuma projektu, kurā ir uzdevums Valsts kancelejai - nosūtīt nostājas projektu zināšanai Saeimas Eiropas lietu komisijai un par likumprojektu atbildīgajai Saeimas komisijai, ja tāda ir noteikta (35.punkts).

IV. Nostājas projekta saskaņošana

20. Atbildīgā ministrija nostājas projektu (un tam pievienotos dokumentus) atzinuma sniegšanai nosūta:

20.1. Tieslietu ministrijai;

20.2. Finanšu ministrijai, ja nostājas projektā ietvertie jautājumi skar valsts budžetu vai pašvaldību budžetus vai šo noteikumu 13.4.1.apakšpunktā minēto pasākumu īstenošanai ir finansiāla ietekme uz valsts budžetu vai pašvaldību budžetiem;

20.3. citām valsts iestādēm, ja nostājas projektā ietvertie jautājumi skar to kompetenci;

20.4. citām institūcijām, ekspertiem vai personām, ja atbildīgā ministrija uzskata to par nepieciešamu.

21. Ja nostājas projekts jāsaskaņo steidzami, atbildīgā ministrija nosaka termiņu atzinumu sniegšanai, ne īsāku par divām darbdienām.

22. Valsts iestāde, eksperts vai persona sniedz atzinumu par nostājas projektu un tam pievienotajiem dokumentiem nedēļas laikā vai, ja nostājas projekta saskaņošana ir steidzama, atbildīgās ministrijas noteiktajā termiņā. Ja atzinumu sniedz ministrija, to paraksta valsts sekretārs vai valsts sekretāra vietnieks. Atzinumu nosūta atbildīgajai ministrijai papīra formā, kā arī elektroniski.

23. Atzinumā norāda iebildumus un priekšlikumus. Priekšlikumiem, kā arī ekspertu un citu personu viedoklim ir ieteikuma raksturs.

24. Sniedzot atzinumu par nostājas projektu un tam pievienotajiem dokumentiem, Tieslietu ministrija izvērtē:

24.1. vai nostājas projektā paredzētie pasākumi (13.4.1.apakšpunkts) ir atbilstoši un pietiekami, lai novērstu pārkāpuma procedūras turpināšanu;

24.2. vai nostājas projektā ietvertā juridiskā argumentācija (13.4.2.apakš­punkts) ir atbilstoša un pietiekama;

24.3. nostājas projekta noformējumu.

25. Citas valsts iestādes, eksperti un personas izvērtē nostājas projektu un sniedz atzinumu atbilstoši savai kompetencei.

26. Ja nostājas projekta virzība ir steidzama vai šo noteikumu 20.punktā minētās iestādes ir piedalījušās nostājas projekta sagatavošanas darba grupā, nostājas projektu (un tam pievienotos dokumentus) var nenosūtīt atzinuma sniegšanai, bet saskaņot to (vizējot) ar šo noteikumu 20.punktā minētajām iestādēm.

27. Ja valsts iestādes bez iebildumiem atbalstījušas nostājas projektu un tam pievienotos dokumentus vai atzinumā par nostājas projektu paudušas tikai priekšlikumus, vai nav sniegušas atzinumu nedēļas laikā vai atbildīgās ministrijas noteiktajā termiņā, nostājas projekts uzskatāms par saskaņotu un atbildīgā ministrija sagatavo to iesniegšanai Ministru kabinetā.

28. Ja atzinumos ir norādīti iebildumi, atbildīgā ministrija veic vienu no šādām darbībām:

28.1. ņem vērā iebildumus un sagatavo nostājas projektu iesniegšanai Ministru kabinetā;

28.2. ja uzskata to par lietderīgu, sasauc starpinstitūciju sanāksmi, lai panāktu vienošanos par iebildumiem, kas nav ņemti vērā vai daļēji ņemti vērā, uzaicinot valsts iestāžu pārstāvjus, ekspertus un personas, kurām nostājas projekts tika nosūtīts atzinuma sniegšanai;

28.3. iesniedz nostājas projektu izskatīšanai valsts sekretāru sanāksmē, lai panāktu vienošanos par iebildumiem, kas nav ņemti vērā vai daļēji ņemti vērā.

29. Pēc nostājas projekta izskatīšanas starpinstitūciju sanāksmē vai valsts sekretāru sanāksmē atbildīgā ministrija, ja nepieciešams, precizē nostājas projektu un tam pievienotos dokumentus un sagatavo to iesniegšanai Ministru kabinetā.

V. Saeimas informēšana

30. Tieslietu ministrija pēc nostājas projekta saņemšanas atzinuma sniegšanai nekavējoties rakstiski informē Saeimas Eiropas lietu komisiju, par likumprojektu atbildīgo Saeimas komisiju, ja tāda ir noteikta, un atbildīgo ministriju par ierosināto pārkāpuma procedūru un nostājas projektu, ja:

30.1. nostājas projektā paredzētais pasākums pārkāpuma novēršanai ir likumprojekta sagatavošana;

30.2. nostājas projektā ir ietverta argumentācija par to, ka nav pieļauts pārkāpums un Eiropas Savienības tiesību akts ir pārņemts ar likumu.

31. Ja darba grupā tiek sagatavots nostājas projekts par argumentēto atzinumu un tiek konstatēts, ka pārkāpuma procedūra ierosināta saistībā ar likumprojektu, kas tiek izskatīts Saeimā, Tieslietu ministrija par ierosināto pārkāpuma procedūru un iespējamo nostājas projektu nekavējoties rakstiski informē Saeimas komisiju.

VI. Nostājas projekta apstiprināšana Ministru kabinetā

32. Nostājas projektu apstiprina Ministru kabinets.

33. Nostājas projektu var iesniegt izskatīšanai Ministru kabineta sēdē, neievērojot šo noteikumu 28.punktā noteikto kārtību, ja nostājas projekta virzība ir steidzama vai nostājas projekta iesniedzējs (ministrs vai īpašu uzdevumu ministrs) uzskata, ka jautājums pēc būtības lemjams tikai Ministru kabineta sēdē.

34. Iesniedzot nostājas projektu apstiprināšanai Ministru kabinetā, atbildīgā ministrija sagatavo trīs nostājas projekta eksemplārus un nosūtāmās nostājas elektronisko versiju (izmantojot datu nesējus). Pirmo nostājas projekta eksemplāru vizē dokumentu aprites kārtību regulējošajos normatīvajos aktos noteiktās amatpersonas, divus nostājas eksemplārus (bez amatpersonu vīzām), kas noformēti nosūtīšanai Komisijai, paraksta ministrs.

35. Ja Ministru kabinets apstiprina nostājas projektu, kurā paredzēta likumprojekta pieņemšana, un nostājas projektam ir pievienots protokollēmums ar šo noteikumu 19.punktā minēto uzdevumu, Valsts kanceleja nosūta Ministru kabineta sēdes protokollēmumu, nostāju un tai pievienotos dokumentus zināšanai Saeimas Eiropas lietu komisijai un par likumprojektu atbildīgajai Saeimas komisijai, ja tāda ir noteikta.

36. Pēc nostājas apstiprināšanas Ministru kabinetā un nosūtīšanas Komisijai, turpmāko papildu informāciju par pasākumiem, kas veikti pārkāpuma procedūras novēršanai, Komisijai sūta atbildīgā ministrija.

VII. Nostājas iesniegšana Komisijā

37. Pēc nostājas projekta apstiprināšanas Ministru kabinetā Valsts kanceleja divus nostājas eksemplārus, kas noformēti nosūtīšanai Komisijai, kā arī nostājas elektronisko versiju nekavējoties nosūta Ārlietu ministrijai. Ārlietu ministrija, izmantojot diplomātisko pastu, nostāju papīra formā un elektroniski nosūta pārstāvniecībai.

38. Pēc nostājas saņemšanas pārstāvniecība to nekavējoties reģistrē un divu darbdienu laikā iesniedz Komisijai. Komisija uz otrā nostājas eksemplāra sniedz rakstisku apliecinājumu par nostājas saņemšanu.

39. Pēc nostājas iesniegšanas Komisijā pārstāvniecība par to elektroniski informē atbildīgo ministriju un Tieslietu ministriju.

40. Nostājas otro eksemplāru ar Komisijas atzīmi par saņemšanu uzglabā pārstāvniecībā.

VIII. Noslēguma jautājums

41. Atzīt par spēku zaudējušiem Ministru kabineta 2004.gada 21.jūnija noteikumus Nr.553 "Kārtība, kādā izstrādā un atbalsta Latvijas Republikas nostāju Eiropas Kopienas dibināšanas līguma pārkāpuma procedūras ietvaros" (Latvijas Vēstnesis, 2004, 105.nr.; 2005, 60.nr.).

Ministru prezidents A.Kalvītis

Tieslietu ministrs G.Grīnvalds
Pielikums
Ministru kabineta
2006.gada 16.maija noteikumiem Nr.405
Nostājas veidlapas paraugs
01.JPG (54394 bytes)
Tieslietu ministrs G.Grīnvalds
15.06.2006