1. Noteikumi nosaka kārtību, kādā veicama traktortehnikas un tās piekabju pārbūve, prasības traktortehnikas un tās piekabju konstrukcijai un aprīkojumam pēc pārbūves un kārtību, kādā saņemams atzinums par pārbūvētas traktortehnikas un tās piekabju atbilstību satiksmes drošības tehnisko normatīvu prasībām.
2. Šo noteikumu mērķis ir nodrošināt cilvēku veselībai, dzīvībai un apkārtējai videi nekaitīgas traktortehnikas un tās piekabju piedalīšanos ceļu satiksmē.
3. Latvijā ir tiesības piedāvāt pārbūvētu traktortehniku vai tās piekabi, kura ir likumīgi ražota vai laista apgrozībā kādā no Eiropas Savienības dalībvalstīm vai Turcijā vai kura ir likumīgi ražota kādā no Eiropas brīvās tirdzniecības asociācijas valstīm, kas ir Eiropas Ekonomikas zonas līguma līgumslēdzēja puse.
4. Par traktortehnikas un tās piekabju pārbūvi tiek uzskatīta traktortehnikas un tās piekabju agregātu, mezglu, sistēmu vai iekārtu uzstādīšana, pārveidošana, nomaiņa vai demontāža, līdz ar to mainot traktortehnikas un tās piekabju uzskaites tehniskos datus vai galvenos konstruktīvos parametrus.
5. Par traktortehnikas pārbūvi neuzskata:
5.1. motora maiņu pret tās pašas traktortehnikas markas, modeļa un tā paša veida (dzirksteļaizdedzes, kompresijas aizdedzes) motoru;
5.2. vinču uzstādīšanu vai demontāžu;
5.3. priekšējā vai pakaļējā tilta piedziņas atvienošanu;
5.4. sakabes ierīces uzstādīšanu vai demontāžu atbilstoši tehnisko normatīvu prasībām;
5.5. gaismas vai gaismas signalizācijas ierīču maiņu pret citas traktortehnikas markas un modeļa attiecīga lietojuma gaismas un gaismas signalizācijas ierīcēm atbilstoši tehnisko normatīvu prasībām;
5.6. papildu gaismas un gaismas signalizācijas ierīču uzstādīšanu atbilstoši tehnisko normatīvu prasībām;
5.7. sēdekļa maiņu pret citas markas un modeļa sēdekli atbilstoši tehnisko normatīvu prasībām, ja netiek mainītas sēdekļa stiprinājuma vietas;
5.8. dubulto riteņu uzstādīšanu, ja to ir paredzējis traktortehnikas ražotājs;
5.9. aprīkošanu ar ķēdēm dzenošo riteņu vietā, ja to ir paredzējis ražotājs;
5.10. mezglu un agregātu maiņu, ja tiek izmantoti izgatavotāja paredzētie mezgli un agregāti un tie tiek uzstādīti traktortehnikas vai traktortehnikas piekabes izgatavotāja paredzētajās vietās;
5.11. uzstādītu rūpnieciski ražotu degvielas papildu tvertni, ja dīzeļmotoru paredzēts darbināt ar tīru augu eļļu.
6. Attiecībā uz traktortehniku aizliegts:
6.1. (svītrots ar MK 07.06.2011. noteikumiem Nr.436);
6.2. veikt izmaiņas stūres iekārtas konstrukcijā (izņemot tās pašas markas cita modeļa stūres pastiprinātāja uzstādīšanu, ja pēc šādas pārbūves tiek nodrošināta stūres iekārtas atbilstoša darbība);
6.3. nomainīt kabīni pret citas markas traktora kabīni;
6.4. veikt izmaiņas bremžu iekārtā (izņemot tās pašas markas cita modeļa bremžu vakuuma pastiprinātāja uzstādīšanu kopā ar galveno bremžu cilindru, ja tiek nodrošināta to atbilstoša darbība);
6.5. uzstādīt oriģinālās degvielas tvertnes vietā pašizgatavotu degvielas tvertni;
6.6. uzstādīt oriģinālā tilta vietā citas traktortehnikas markas tiltu;
6.7. veikt izmaiņas sakabes ierīces konstrukcijā;
6.8. veikt izmaiņas balstiekārtas konstrukcijā.
7. Attiecībā uz traktortehnikas piekabi aizliegts:
7.1. veikt izmaiņas sakabes ierīces konstrukcijā;
7.2. veikt izmaiņas bremžu iekārtā (izņemot bremžu loku izvērsuma regulēšanas mehānisma un bremžu kameru maiņu pret citu marku un modeļu attiecīgajām sastāvdaļām, ja pēc šādas pārbūves tiek nodrošināta bremžu iekārtas atbilstoša darbība);
7.3. veikt izmaiņas balstiekārtas konstrukcijā;
7.4. uzstādīt oriģinālā tilta vietā citas kategorijas traktortehnikas piekabes tiltus ar neatbilstošu tehniski pieļaujamo maksimālo slodzi uz ass;
7.5. uzstādīt citas markas rāmi;
7.6. palielināt asu un riteņu skaitu.
8. Traktortehnikas vai tās piekabju pārbūves veidus iedala trijās kategorijās:
8.1. pirmās kategorijas pārbūve - traktortehnikas vai tās piekabes individuālā pārbūve, kuras veikšanai nav nepieciešams izstrādāt un saskaņot traktortehnikas vai tās piekabes pārbūves tehnisko projektu;
8.2. otrās kategorijas pārbūve - traktortehnikas vai tās piekabes individuālā pārbūve, kuras veikšanai ir nepieciešams izstrādāt un saskaņot traktortehnikas vai tās piekabes pārbūves tehnisko projektu;
8.3. trešās kategorijas pārbūve - traktortehnikas vai tās piekabes sērijveida pārbūve, kuru veic komersants, kas tirgū to piedāvā kā pakalpojumu (turpmāk - komersants).
9. Lai pārliecinātos par izvēlētās pārbūves atbilstību šo noteikumu prasībām, pārbūvētājs pirms pārbūves veikšanas var saskaņot izvēlēto pārbūvi ar Valsts tehniskās uzraudzības aģentūru (turpmāk - aģentūra).
10. Lai saskaņotu pārbūves kategoriju, pārbūvētājs iesniedz aģentūrā pārbūves iesniegumu, kurā norādīta šo noteikumu 1.pielikumā minētā informācija.
11. Aģentūras inspektors izvērtē šo noteikumu 10.punktā minēto iesniegumu un sniedz atzinumu par izvēlētā pārbūves veida atbilstību šo noteikumu prasībām. Atzinumā papildus norāda pārbūves galvenās tehniskās prasības, kuras pārbūvētājam jāievēro, veicot traktortehnikas vai tās piekabes pārbūvi, un šādi norāda pārbūves kategoriju:
11.1. P1 - pirmās kategorijas pārbūve;
11.2. P2 - otrās kategorijas pārbūve;
11.3. P3 - trešās kategorijas pārbūve.
12. Pirmās kategorijas pārbūvi atļauts veikt Latvijā reģistrētai traktortehnikai vai tās piekabei (izņemot gadījumu, ja pārbūvi veic attiecīgās markas traktortehnikas vai tās piekabju izgatavotāju pilnvarotie pārstāvji Latvijā).
13. Traktortehnikas vai tās piekabes pārbūvi veic atbilstoši šo noteikumu 2.pielikumā minētajiem pirmās kategorijas pārbūves veidiem.
14. Traktortehnikas piekabes pirmās kategorijas pārbūvi (šo noteikumu 2.pielikuma 5., 6., 7. un 8.punkts) saskaņo ar aģentūru. Pēc pārbūves veikšanas saņem aģentūras atzinumu par traktortehnikas piekabes atbilstību normatīvajiem aktiem par ceļu satiksmes drošību.
(MK 07.06.2011. noteikumu Nr.436 redakcijā)
15. Otrās kategorijas pārbūvi atļauts veikt Latvijā reģistrētai traktortehnikai vai tās piekabei (izņemot gadījumu, ja pārbūvi veic attiecīgās markas traktortehnikas vai tās piekabju izgatavotāju pilnvarotie pārstāvji Latvijā).
16. Pirms otrās kategorijas pārbūves uzsākšanas pārbūvētājs šo noteikumu V nodaļā minētajā kārtībā izstrādā pārbūves tehnisko projektu un saskaņo to ar sertifikācijas institūciju, kura akreditēta valsts aģentūrā "Latvijas Nacionālais akreditācijas birojs" atbilstoši standartam LVS EN 45011:2004 "Vispārīgās prasības institūcijām, kas nodarbojas ar produktu sertifikācijas sistēmām" un par kuru Ekonomikas ministrija ir publicējusi paziņojumu laikrakstā "Latvijas Vēstnesis".
17. Otrās kategorijas pārbūvi saskaņo arī tad, ja pārbūvējot var tikt bojāts vai likvidēts traktortehnikas vai tās piekabes identifikācijas numurs.
18. Traktortehnikas vai tās piekabes otrās kategorijas pārbūvi veic saskaņā ar šo noteikumu 3.pielikumā minētajām būtiskajām tehniskajām prasībām un atbilstoši sertifikācijas institūcijā saskaņotajam pārbūves tehniskajam projektam.
19. Pēc pārbūves pārbūvētājs uzrāda pārbūvēto traktortehniku vai tās piekabi sertifikācijas institūcijai, lai saņemtu tehniskās ekspertīzes atzinumu (turpmāk - atzinums). Ja pārbūve veikta atbilstoši šo noteikumu prasībām, sertifikācijas institūcija pēc saskaņošanas ar aģentūru izsniedz pārbūvētājam atzinumu.
20. Piecu darbdienu laikā pēc atzinuma saņemšanas traktortehnikas vai tās piekabes īpašnieks (turētājs) veikto pārbūvi reģistrē aģentūrā.
21. Izstrādājot traktortehnikas vai tās piekabes pārbūves tehnisko projektu, pārbūvētājs tajā iekļauj šādas sadaļas:
21.1. aprakstošā daļa - ietver pārbūves nepieciešamības pamatojumu un pārbūves tehniskā risinājuma izklāstu;
21.2. konstruktīvā daļa - ietver pārbūves galveno konstruktīvo risinājumu;
21.3. aprēķinu daļa - ietver galveno konstruktīvo risinājumu stiprības un slodzes aprēķinus;
21.4. traktortehnikas vai tās piekabes tehniskais apraksts - ietver minētos traktortehnikas vai tās piekabes uzskaites tehniskos datus un galvenos konstruktīvos parametrus pirms un pēc pārbūves.
22. Pārbūves tehniskajā projektā konstruktīvo daļu un aprēķinu daļu var neiekļaut, ja pārbūvē izmanto traktortehnikas vai tās piekabes izgatavotāja paredzētos mezglus un agregātus un tie tiek uzstādīti traktortehnikas vai tās piekabes izgatavotāja paredzētajās vietās, kā arī citos pamatotos gadījumos pēc saskaņošanas ar sertifikācijas institūciju.
23. Pārbūvētājs iesniedz sertifikācijas institūcijā saskaņošanai pārbūves tehnisko projektu (trīs eksemplārus) un kvīti, kas apliecina samaksu par pārbūves tehniskā projekta saskaņošanu.
24. Sertifikācijas institūcija reģistrē iesniegto pārbūves tehnisko projektu, izvērtē to un 15 darbdienu laikā pieņem lēmumu par pārbūves tehniskā projekta saskaņošanu vai saskaņošanas atteikumu. Pārbūves tehniskais projekts netiek saskaņots, ja tas neatbilst šo noteikumu 3.pielikumā minētajām būtiskajām tehniskajām prasībām.
25. Ja sertifikācijas institūcijai rodas šaubas par to, vai plānotā pārbūve atbilst traktortehnikas vai tās piekabes izgatavotāja prasībām vai ieteikumiem, sertifikācijas institūcija ir tiesīga pieprasīt pārbūves tehniskā projekta iepriekšēju saskaņošanu ar traktortehnikas vai tās piekabes izgatavotāja pilnvaroto pārstāvi Eiropas Savienībā.
(Grozīts ar MK 07.06.2011. noteikumiem Nr.436)
26. Pēc saskaņošanas viens pārbūves tehniskā projekta eksemplārs paliek glabāšanā sertifikācijas institūcijas arhīvā, bet pārējos divus eksemplārus sertifikācijas institūcija nodod pārbūvētājam.
27. Pirms traktortehnikas vai tās piekabes tehniskās ekspertīzes pārbūvētājs sertifikācijas institūcijas amatpersonai uzrāda traktortehnikas vai tās piekabes reģistrācijas apliecību, traktortehnikas vadītāja apliecību vai personu apliecinošu dokumentu. Ja veikta otrās kategorijas pārbūve, pārbūvētājs iesniedz sertifikācijas institūcijā saskaņoto pārbūves tehnisko projektu.
28. Tehnisko ekspertīzi neuzsāk, ja:
28.1. likvidēts šasijas (identifikācijas) numurs;
28.2. pārbūve nav veikta atbilstoši pārbūves tehniskajam projektam.
29. Pēc dokumentu uzrādīšanas vai iesniegšanas pārbūvēto traktortehniku vai tās piekabi pārbūvētājs nodod sertifikācijas institūcijai tehniskās ekspertīzes veikšanai.
30. Pirms tehniskās ekspertīzes sertifikācijas institūcija salīdzina uzskaites tehniskos datus. Ja traktortehnikas vai tās piekabes agregātu numerācijā, reģistrācijas dokumentos vai valsts reģistrācijas numura zīmē tiek konstatētas viltojuma pazīmes, sertifikācijas institūcija par to informē aģentūru.
31. Pēc otrās kategorijas pārbūves veikšanas un uzskaites tehnisko datu salīdzināšanas sertifikācijas institūcija veic traktortehnikas vai tās piekabes tehnisko ekspertīzi, lai izvērtētu tās atbilstību šo noteikumu 3.pielikumā minētajām būtiskajām tehniskajām prasībām un pārbūves tehniskajam projektam.
32. Ja pārbūvē traktortehnikai vai tās piekabei veikta rāmja vai svarīgu mezglu metināšana, sertifikācijas institūcija ir tiesīga pieprasīt veikt metināto šuvju pārbaudi laboratorijā, kura šajā jomā akreditēta valsts aģentūrā "Latvijas Nacionālais akreditācijas birojs" atbilstoši standarta LVS EN ISO/IEC 17025:2005 prasībām un par kuru Ekonomikas ministrija ir publicējusi paziņojumu laikrakstā "Latvijas Vēstnesis".
33. Pēc traktortehnikas vai tās piekabes tehniskās ekspertīzes sertifikācijas institūcija noformē traktortehnikas vai tās piekabes tehniskās ekspertīzes aktu (4.pielikums). Aktā norāda mainītos traktortehnikas vai tās piekabes uzskaites tehniskos datus un galvenos konstruktīvos parametrus un sniedz atzinumu par traktortehnikas vai tās piekabes atbilstību šo noteikumu 3.pielikumā minētajām būtiskajām tehniskajām prasībām.
34. Traktortehnikas vai tās piekabes tehniskās ekspertīzes aktu, kas apliecināts ar atbildīgā eksperta parakstu un spiedogu, sertifikācijas institūcija izsniedz pārbūvētājam. Tehniskās ekspertīzes akta kopiju uzglabā sertifikācijas institūcijas arhīvā.
35. Ja traktortehnikas vai tās piekabes tehniskās ekspertīzes laikā sertifikācijas institūcija konstatē neatbilstību šo noteikumu prasībām, pārbūvētājs to novērš un atkārtoti nodod traktortehniku vai tās piekabi tehniskās ekspertīzes veikšanai.
36. Ja traktortehnikas vai tās piekabes tehniskās ekspertīzes laikā sertifikācijas institūcija konstatē neatbilstību pārbūves tehniskajam projektam, pārbūvētājs to novērš vai izdara attiecīgas izmaiņas pārbūves tehniskajā projektā un saskaņo tās ar sertifikācijas institūciju, un atkārtoti nodod traktortehniku vai tās piekabi tehniskās ekspertīzes veikšanai.
37. Pirms traktortehnikas vai tās piekabes sērijveida pārbūves uzsākšanas komersants šo noteikumu VIII nodaļā minētajā kārtībā izstrādā, saskaņo un reģistrē traktortehnikas vai tās piekabes pārbūves tehnisko projektu.
38. Katru traktortehnikas vai tās piekabes pārbūvi komersants veic atbilstoši pārbūves tehniskajam projektam un apliecina ar sērijveidā pārbūvētās traktortehnikas vai tās piekabes atbilstības apliecinājumu (turpmāk - atbilstības apliecinājums) (5.pielikums).
39. Atbilstības apliecinājuma veidlapas komersants saņem sertifikācijas institūcijā. Lai saņemtu atbilstības apliecinājuma veidlapas, komersants iesniedz pilnvaru, kurā norādīti to personu vārdi, uzvārdi un amati, kuras būs tiesīgas parakstīt atbilstības apliecinājumus, kā arī minēto personu parakstu paraugi.
40. Atbilstības apliecinājumu komersants aizpilda trijos eksemplāros. Pirmo eksemplāru izsniedz traktortehnikas vai tās piekabes īpašniekam (turētājam), lai traktortehnikas vai tās piekabes pārbūvi reģistrētu aģentūrā, otru eksemplāru nodod sertifikācijas institūcijai, bet trešais eksemplārs paliek komersantam glabāšanai arhīvā.
41. Piecu darbdienu laikā pēc atbilstības apliecinājuma saņemšanas traktortehnikas vai tās piekabes īpašnieks (turētājs) veikto pārbūvi reģistrē aģentūrā.
42. Pirms pārbūves uzsākšanas komersants šo noteikumu V nodaļā minētajā kārtībā izstrādā un saskaņo pārbūves tehnisko projektu, veic traktortehnikas vai tās piekabes eksperimentālā parauga pārbūvi un izmēģinājumus. Izmēģinājumu laikā komersanta izveidotā komisija pārbauda pārbūvētās traktortehnikas vai tās piekabes tehnisko datu atbilstību izstrādātajam pārbūves tehniskajam projektam un šo noteikumu 3.pielikumā minētajām būtiskajām tehniskajām prasībām. Izmēģinājumu rezultātus norāda izmēģinājumu protokolā.
43. Pēc izmēģinājumiem komersants precizē pārbūves tehniskos datus. Pārbūves tehniskajā projektā iekļauj šādas sadaļas:
43.1. ievads - ietver traktortehnikas vai tās piekabes pārbūves nepieciešamības pamatojumu;
43.2. tehniskās prasības - norāda pārbūves, ekspluatācijas un kvalitātes raksturojumu šādās apakšsadaļās:
43.2.1. pamatparametri un izmēri - norāda pārbūves galvenos parametrus, gabarītu un montāžas izmērus vai sniedz atsauci uz pārbūves konstruktoru izstrādāto dokumentāciju;
43.2.2. raksturojumi - norāda galveno ekspluatācijas parametru raksturlielumus;
43.2.3. komplektācija - ietver komplektējošo daļu un dokumentu uzskaitījumu;
43.2.4. marķēšana - norāda pārbūves kategoriju (P3);
43.3. pieņemšanas noteikumi - norāda komersanta tehniskās kontroles dienesta veiktās pārbūves kontroles kārtību un nosacījumus;
43.4. kontroles metodes - norāda sadaļā "Tehniskās prasības" minēto parametru, izmēru, raksturojumu un normu kontroles metodes un kontroles mērinstrumentus;
43.5. ekspluatācijas noteikumi - norāda ekspluatācijas nosacījumus, tehniskās apkopes periodiskumu un materiālus;
43.6. komersanta garantijas - norāda komersanta garantijas nosacījumus.
44. Komersants iesniedz sertifikācijas institūcijā saskaņošanai pārbūves tehnisko projektu (trīs eksemplārus) un pārbūvētās traktortehnikas vai tās piekabes izmēģinājumu protokolu.
45. Sertifikācijas institūcija izvērtē iesniegto pārbūves tehnisko projektu, pārliecinās, vai komersants ir gatavs veikt nepieciešamos pasākumus un procedūras, lai nodrošinātu efektīvu pārbūves procesā esošās traktortehnikas vai tās piekabju atbilstības kontroli pārbūves tehniskajam projektam, un 15 darbdienu laikā pieņem lēmumu par pārbūves tehniskā projekta saskaņošanu vai saskaņošanas atteikumu. Pārbūves tehniskais projekts netiek saskaņots, ja tehniskajos noteikumos norādītais pārbūves tehniskais risinājums neatbilst šo noteikumu 3.pielikumā minētajām būtiskajām tehniskajām prasībām.
46. Pēc pārbūves tehniskā projekta saskaņošanas vienu pārbūves tehniskā projekta eksemplāru komersants nodod sertifikācijas institūcijai glabāšanai arhīvā.
47. Komersants pēc pārbūves tehniskā projekta saskaņošanas:
47.1. nodrošina pārbūvētās traktortehnikas vai tās piekabes atbilstību pārbūves tehniskajam projektam;
47.2. veic paškontroli traktortehnikas vai tās piekabju pārbūves procesā;
47.3. nodrošina veikto pārbaužu rezultātu uzskaiti (fiksējot laiku, vietu un konstatētos trūkumus), kā arī pieejamību sertifikācijas institūcijai pēc tās pieprasījuma vismaz triju gadu laikā.
48. Pārbūvētās un pārbūves procesā esošās traktortehnikas vai tās piekabju atbilstību pārbūves tehniskajam projektam sertifikācijas institūcija pārbauda, izmantojot nejaušās atlases paņēmienu - izvēloties paraugus, kuru atbilstību pārbūves tehniskajam projektam pārbauda laikposmos, kas norādīti pārbūves uzraudzības līgumā.
49. Ja sertifikācijas institūcija konstatē pārbūvētās traktortehnikas vai tās piekabes neatbilstību pārbūves tehniskajam projektam vai šo noteikumu prasībām, sertifikācijas institūcija atkarībā no neatbilstības veida veic kādu no šādām darbībām:
49.1. nosaka laiku, līdz kuram neatbilstība jānovērš;
49.2. atzīst par nederīgiem izsniegtos traktortehnikas vai tās piekabju atbilstības apliecinājumus;
49.3. saskaņotos pārbūves tehniskos projektus atzīst par nederīgiem līdz brīdim, kad novērsta neatbilstība šo noteikumu prasībām;
49.4. anulē saskaņotos pārbūves tehniskos projektus.
50. Ja traktortehnikas vai tās piekabes pārbūvētājs nepiekrīt traktortehnikas vai tās piekabes tehniskā stāvokļa novērtējumam vai ja pēc pārbūves traktortehnikai vai tās piekabei konstatēti defekti, pārbūvētājs iesniedz sertifikācijas institūcijā iesniegumu, pamatojot novērtējuma apstrīdēšanas iemeslu.
51. Ja iesniegums ir pamatots, sertifikācijas institūcija triju darbdienu laikā pēc iesnieguma saņemšanas rakstiski informē iesniedzēju par traktortehnikas vai tās piekabes atkārtotās tehniskā stāvokļa novērtēšanas vietu un laiku.
52. Līdz atkārtotai tehniskā stāvokļa novērtēšanai ir aizliegts veikt jebkādus remontdarbus vai komplektācijas izmaiņas konkrētajai traktortehnikai vai tās piekabei.
53. Ja atkārtotajā tehniskā stāvokļa novērtēšanā tiek konstatēts, ka traktortehnikai vai tās piekabei ir veikti remontdarbi, vai ja iesniedzējs atsakās uzrādīt traktortehniku vai tās piekabi atkārtotai tehniskā stāvokļa novērtēšanai vai neierodas uz to, paliek spēkā iepriekš piešķirtais traktortehnikas vai tās piekabes un tā aprīkojuma tehniskā stāvokļa novērtējums.
54. Sertifikācijas institūcijas lēmumus par tehniskā stāvokļa novērtējumu vai tehniskā projekta saskaņošanu var apstrīdēt Ekonomikas ministrijā Administratīvā procesa likumā noteiktajā kārtībā. Ekonomikas ministrijas lēmumu var pārsūdzēt tiesā Administratīvā procesa likumā noteiktajā kārtībā.
55. Aģentūras lēmumus var apstrīdēt Zemkopības ministrijā Administratīvā procesa likumā noteiktajā kārtībā. Zemkopības ministrijas lēmumu var pārsūdzēt tiesā Administratīvā procesa likumā noteiktajā kārtībā.
1. Pārbūves iesniegumu noformē izdrukas veidā no traktortehnikas un to piekabju informācijas sistēmas. Pārbūves iesniegumā norāda šādu informāciju:
1.1. iesnieguma numurs;
1.2. ziņas par traktortehniku vai tās piekabi:
1.2.1. reģistrācijas numurs;
1.2.2. marka un modelis;
1.2.3. veids;
1.2.4. identifikācijas numurs;
1.2.5. degvielas veids;
1.3. izvēlētais pārbūves veids;
1.4. pārbūves pieteicēja vārds, uzvārds un personas kods;
1.5. traktortehnikas vai tās piekabes apskates vieta;
1.6. atzinums;
1.7. iesnieguma noformēšanas vieta, datums un laiks;
1.8. Valsts tehniskās uzraudzības aģentūras inspektora vārds un uzvārds.
2. Pārbūves iesniegumu Valsts tehniskās uzraudzības aģentūras inspektors apliecina ar parakstu un personīgo spiedogu.
Nr. | Pārbūves veids | Traktors | Pašgājēja lauksaimniecības tehnika | Traktortehnikas piekabe |
1. | Kabīnes maiņa | x | x | |
2. | Rāmja vai pusrāmja maiņa | x | x | x |
3. | Kabīnes uzstādīšana | x | x | |
4. | Degvielas tvertnes maiņa | x | x | |
5. | Pārbūve par piekabi-kravas kasti | x | ||
6. | Pārbūve par piekabi-cisternu | x | ||
7. | Pārbūve par piekabi-platformu | x | ||
8. | Hidromanipulatora demontāža | x | ||
9. | Pārbūve, ja tajā izmanto izgatavotāja paredzētos mezglus un agregātus un tie tiek uzstādīti traktortehnikas vai tās piekabes izgatavotāja paredzētajās vietās | x | x | x |
(Pielikums grozīts ar MK 07.06.2011. noteikumiem Nr.436)
Nr. | Prasības |
1. | Vispārīgās prasības |
1.1. | Pārbūvē ieteicams izmantot attiecīgās markas un modeļa traktortehnikas vai tās piekabju izgatavotāja ražotās detaļas, mezglus un agregātus |
1.2. | Ar pilnu masu slogotai traktortehnikas piekabei ass slodze pēc pārbūves nedrīkst pārsniegt ražotāja noteikto tehniski pieļaujamo maksimālo ass slodzi |
1.3. | Gaismas ierīcēm jābūt uzstādītām atbilstoši normatīvajiem aktiem par traktortehnikas un tās piekabju valsts tehnisko apskati (turpmāk – tehniskās apskates noteikumi) |
1.4. | Traktortehnikai vai tās piekabei nomainīto vai uzstādīto agregātu, sistēmu, mezglu un iekārtu tehniskais stāvoklis atbilst tehniskās apskates noteikumiem |
2. | Kabīnes uzstādīšana |
2.1. | Traktortehnikai oriģinālās kabīnes vietā pieļaujams uzstādīt tās pašas markas cita modeļa kabīni |
2.2. | Uzstādāmās kabīnes stiprinājuma elementi, to skaits un izvietojums atbilst oriģinālās kabīnes stiprinājuma elementiem, to skaitam un izvietojumam. Ja uzstādāmās kabīnes stiprinājuma elementi, to skaits un izvietojums neatbilst minētajām prasībām, šāds pārbūves veids tiek uzskatīts par otrās kategorijas pārbūvi |
3. | Motora maiņa |
3.1. | Traktortehnikai, kas izgatavota līdz 2004.gada 1.maijam, par pirmās kategorijas pārbūvi tiek uzskatīta motora maiņa pret tās pašas markas un modeļa cita veida (dzirksteļaizdedzes/kompresijas aizdedzes) motoru, turklāt tikai tad, ja šāda veida motoru traktortehnikai paredz tā izgatavotājs un, veicot motora maiņu, nav nepieciešams mainīt motora stiprinājuma vietas, un motora stiprināšanai nav nepieciešams lietot pašizgatavotus stiprinājuma elementus. |
Traktortehnikai, kas izgatavota pēc 2004.gada 1.maija, par pirmās kategorijas pārbūvi tiek uzskatīta motora maiņa pret tā paša traktortehnikas tipa varianta citas versijas motoru, turklāt tikai tad, ja, veicot motora maiņu, nav nepieciešams mainīt motora stiprinājuma vietas un motora stiprināšanai nav nepieciešams lietot pašizgatavotus stiprinājuma elementus. Jebkura cita veida motora maiņa tiek uzskatīta par otrās kategorijas pārbūvi. Mainot motoru, traktortehnikai, kas izgatavota pēc 2004.gada 1.maija, atļauts uzstādīt tikai tādus motorus, kuri sertificēti saskaņā ar normatīvajos aktos par lauksaimniecībā vai mežsaimniecībā izmantojamo traktoru, piekabju un to sastāvdaļu atbilstības novērtēšanu noteiktajām prasībām | |
3.2. | Motora stiprinājumu vietu skaits un izvietojums atbilst uzstādītā motora izgatavotāja noteiktajām prasībām. Motora stiprināšanai pie traktortehnikas rāmja atļauts lietot pārejas kronšteinus, kurus metināt pie rāmja ir aizliegts |
3.3. | Akumulatora baterija nodrošina motora palaišanai nepieciešamo palaišanas strāvu un spriegumu 12 V vai 24 V |
3.4. | Ģenerators nodrošina attiecīgu traktortehnikas elektroiekārtai nepieciešamo barošanas un akumulatora baterijas lādēšanas spriegumu |
3.5. | Ja traktortehnikas stūres iekārta aprīkota ar stūres pastiprinātāju, eļļas sūkņa darbība nodrošina stūres pastiprinātāja efektīvu darbību |
3.6. | Mainot motoru, aizliegts pagarināt kardānpārvadu. Atļauts izmantot citu marku un modeļu attiecīga garuma un griezes momenta kardānpārvadu |
3.7. | Motora izplūdes gāzu sistēma ir hermētiska |
4. | Degvielas tvertnes maiņa |
4.1. | Oriģinālās degvielas tvertnes maiņa pret citu degvielas tvertni atļauta tikai tad, ja šādas degvielas tvertnes uzstādīšanu traktortehnikai paredz izgatavotājs un tā ir iekļauta traktortehnikas tipa apstiprinājumā |
4.2. | Degvielas tvertne ir droši nostiprināta ar izgatavotāja paredzētiem speciāliem stiprinājuma elementiem |
4.3. | Degvielas tvertne ir izvietota izgatavotāja paredzētajā vietā. Novietojums ir tāds, lai tvertne ar traktortehnikas konstrukcijas elementiem iespējami vairāk būtu aizsargāta no ārējo faktoru (piemēram, akmeņu, ledus) nelabvēlīgās iedarbības traktortehnikas ekspluatācijas laikā un no tiešas sadursmes ceļu satiksmes negadījumā. Degvielas tvertne nedrīkst atrasties traktortehnikas salonā |
4.4. | Degvielas tvertnes uzpildes kakliņš atrodas traktortehnikas ārpusē |
5. | Pārbūve par kravas kokvedēju |
5.1. | Kravas kokvedēja statņu maksimālo augstumu aprēķina, izmantojot šādu formulu:
Hmax - kravas statņu maksimālais augstums (m) P - traktortehnikas piekabes kravnesība pēc pārbūves (t) L - kravas garums (m) B - kravas statņu iekšējais platums (m) K1 - koksnes krāvuma koeficients (k1 = 0,52) K2 - koksnes blīvuma koeficients (k2 = 0,58) |
5.2. | Statņu maksimālais augstums Hmax = 1,80 m |
5.3. | Kravas statņu stiprinājums pie traktortehnikas piekabes rāmja ir mehānisks (skavas, bultskrūves). Kravas statnes pie traktortehnikas piekabes rāmja metināt aizliegts |
5.4. | Kravas statņu maksimālais lieces spriegums σmax ir mazāks par statņu materiāla pieļaujamo lieces spriegumu [σļ]. Slodzi, kas darbojas uz statni, aprēķina, izmantojot šādu formulu:
Qkr = L x B x H1 x k1 x k2 Qs - slodze, kas darbojas uz statni Qkr - kravas maksimālais svars H1 - statņu konstruktīvais augstums n - kravas statņu skaits. Maksimālo lieces momentu Mmax, kas darbojas uz statni, aprēķina, izmantojot šādu formulu:
qs = Qs : H1, kur qs - vienmērīgi izkliedēta slodze uz statni.
σmax - statņu vertikālās sijas maksimāli pieļaujamais spriegums σpieļ - statņu vertikālās sijas materiāla pieļaujamais spriegums Wx - statņu vertikālās sijas pretestības moments |
6. | Rāmja pagarināšana vai saīsināšana |
6.1. | Rāmi pagarina (saīsina) saskaņā ar attiecīgās traktortehnikas vai tās piekabes markas izgatavotāja ieteikumiem par vēlamajām rāmja griezuma vietām un veidiem, pagarinājuma un pastiprinājuma materiāliem, metināšanas tehnoloģiju, stiprināšanai paredzēto bultskrūvju skaitu, izmēru un izvietojumu |
6.2. | Rāmja daļu stiprinājuma veids un izpildījums nodrošina stiprinājumu vietu izturību un drošību visā traktortehnikas vai tās piekabes ekspluatācijas laikā |
6.3. | Ja, pagarinot (saīsinot) rāmi, mainās kardānpārvada garums, atļauts kardānpārvadu saīsināt līdz nepieciešamajam izmēram. Ja nepieciešama kardānpārvada pagarināšana, atļauts izmantot citu marku un modeļu attiecīga garuma un griezes momenta kardānpārvadu |
6.4. | Nav pieļaujama bremžu cauruļvadu pagarināšana (saīsināšana), cauruļvadu metinot (lodējot). Pagarinot cauruļvadu, atļauts izmantot izgatavotājrūpnīcas paredzētos vai analogus cauruļvadus. Cauruļvadu savienojuma vietu konstrukcija nodrošina bremžu sistēmas hermētiskumu |
6.5. | Ja, pagarinot (saīsinot) rāmi, tiek mainīts pakaļējo apgaismes ierīču un pakaļējās valsts reģistrācijas numura zīmes izvietojums, traktortehnikas vai tās piekabju gaismas ierīces atbilst tehniskās apskates noteikumu pielikuma prasībām |
6.6. | Pagarinot elektroinstalācijas vadus, atļauts izmantot izgatavotājrūpnīcas paredzētos vai analogus elektroinstalācijas vadus. Elektroinstalācijas vadu savienojuma vietas ir izolētas. Elektroinstalācijas vadi ir attiecīgi nostiprināti |
7. | Pārbūve par kravas pašizgāzēju |
7.1. | Kravas tilpnes stiprinājuma elementu konstrukcija un skaits atbilst kravas tilpnes izgatavotāja noteiktajām prasībām un nodrošina ar pilnu masu slogotas kravas tilpnes noturēšanu garenvirzienā un šķērsvirzienā, traktortehniku maksimāli paātrinot (palēninot), bez nobīdes |
7.2. | Ja kravas tilpnes pārkare pār pakaļējo asi pārsniedz vienu trešo daļu no piekabes garenbāzes, pārbūve tiek uzskatīta par otrās kategorijas pārbūvi |
7.3. | Pašizgāzēja kravas tilpne ir droši nofiksējama paceltā un nolaistā stāvoklī. Kravas tilpnes maksimālo pacelšanas augstumu ierobežo ar speciālu maksimālā pacelšanas augstuma ierobežotāju |
7.4. | Hidrosistēmas šļūtenes un cauruļvadi ir bez mehāniskiem bojājumiem. Hidraulisko šļūteņu un cauruļvadu savienojuma vietās eļļas noplūde nav pieļaujama |
7.5. | Darba cilindri ir droši nostiprināti, bez korozijas un mehāniskiem bojājumiem |
7.6. | Kravas tilpnes pacelšanas (nolaišanas) vadības ierīce atrodas vadītāja kabīnē viegli pieejamā vietā |
7.7. | Kravas tilpnes pacelšanas (nolaišanas) hidrosistēma ir darba kārtībā |
7.8. | Kravas pašizgāzēja šķērsstabilitātes koeficientam k jābūt ne mazākam par 0,45. To aprēķina, izmantojot šādu formulu:
B - piekabes šķērsbāze Hsc - piekabes smaguma centra augstums no atbalstvirsmas |
8. | Hidromanipulatora uzstādīšana vai demontāža |
8.1. | Hidromanipulatora stiprinājums pie traktortehnikas piekabes rāmja atbilst hidromanipulatora un traktortehnikas piekabes izgatavotāja noteiktajām prasībām |
8.2. | Hidromanipulatora hidrosistēmas šļūtenēm un cauruļvadiem nav mehānisku bojājumu. Hidraulisko šļūteņu un cauruļvadu savienojuma vietās eļļas noplūde nav pieļaujama. Hidrosistēma ir darba kārtībā |
8.3. | Šķērsstabilitātes koeficients k nav mazāks par 0,5. Šķērsstabilitātes koeficientu aprēķina, izmantojot šādu formulu:
B - traktortehnikas piekabes šķērsbāze Hsc - traktortehnikas piekabes smaguma centra augstums |
8.4. | Demontējot hidromanipulatoru, ir demontētas hidromanipulatora stiprinājuma vietas, hidrosistēmas elementi, sūkņi, slēdži u.tml. |
9. | Traktora pārbūve mežizstrādes darbiem |
9.1. | Traktors ir aprīkots ar aizsargrāmi motora pārsega, kabīnes un priekšējā stikla aizsardzībai no krītošiem kokiem |
9.2. | Traktors ir aprīkots ar radiatora aizsargrežģi, dzinēja kartera un kardānpārvadu aizsargbruņām, riteņu ventiļu aizsargiem un gaismas signālierīču aizsargiem. Papildus traktoru var aprīkot ar kabīnes sānu un aizmugurējā stikla aizsargrežģi, atlokāmo kāpsli un papildu darba apgaismojumu |
9.3. | Aizsargkonstrukciju stiprināšanai maksimāli izmanto tehnoloģiskos urbumus un citus piemērotus konstrukciju elementus, metināšanu izmanto minimāli. Traktoram uzstādītās konstrukcijas nedrīkst būtiski pasliktināt pārredzamību un traucēt traktora tehnisko apkalpošanu |
9.4. | Traktora kabīnē atrodas nekustīgi nostiprināta vadības ierīce meža darbiem paredzētās piekabes darbināšanai |
9.5. | Hidrosistēmas šļūtenes un cauruļvadi ir bez mehāniskiem bojājumiem. Hidraulisko šļūteņu un cauruļvadu savienojuma vietās eļļas noplūde nav pieļaujama |
1. Tehniskās ekspertīzes aktu noformē izdrukas veidā no traktortehnikas un to piekabju informācijas sistēmas. Tehniskās ekspertīzes aktā norāda šādu informāciju:
1.1. tehniskās ekspertīzes akta numurs;
1.2. ziņas par traktortehniku vai tās piekabi:
1.2.1. reģistrācijas numurs;
1.2.2. marka un modelis;
1.2.3. veids;
1.2.4. identifikācijas numurs;
1.2.5. degvielas veids;
1.2.6. izlaiduma gads;
1.3. veiktās pārbūves veids;
1.4. pārbūves iesnieguma numurs;
1.5. traktortehnikas vai tās piekabes uzskaites tehniskie dati un galvenie konstruktīvie parametri pirms un pēc pārbūves;
1.6. atzinums;
1.7. tehniskās ekspertīzes akta sastādīšanas vieta, datums un laiks;
1.8. atbildīgā eksperta vārds un uzvārds.
2. Tehniskās ekspertīzes aktu atbildīgais eksperts apliecina ar parakstu un personīgo spiedogu.