Iekšlietu ministrijas instrukcija Nr.20
Rīgā 2004.gada 26.augustā
Atestācijas kārtība Iekšlietu ministrijā un Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienestā
Izdota saskaņā ar Ugunsdrošības un ugunsdzēsības likuma 39.panta pirmo daļu, likuma "Par policiju" 28.panta ceturto daļu un Robežsardzes likuma 35.pantu
I. Vispārīgie jautājumi
1. Instrukcija nosaka:
1.1. Iekšlietu ministrijas (turpmāk - ministrija) atestācijas
komisijas izveidošanas kārtību un kompetenci;
1.2. Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienesta (turpmāk -
Iestāde) un Iestādes teritoriālās un patstāvīgās
struktūrvienības, kā arī Ugunsdrošības un civilās aizsardzības
koledžas (turpmāk - struktūrvienība) atestācijas komisijas
izveidošanas kārtību un kompetenci;
1.3. kārtību, kādā atestē ministrijas darbiniekus ar speciālajām
dienesta pakāpēm, ministrijas padotībā esošo iestāžu vadītājus un
viņu vietniekus, kā arī Iestādes un Ugunsdrošības un civilās
aizsardzības koledžas darbiniekus ar speciālajām dienesta
pakāpēm.
2. Veicot atestāciju, vispusīgi un objektīvi novērtē darbinieka
darba efektivitāti, profesionalitāti, disciplinētību, lietišķās
un morālās īpašības, izglītības līmeni.
3. Atestācijas mērķis ir izvērtēt darbinieka individuālo veikumu
noteiktā laika periodā, atbilstību ieņemamajam amatam un
dienestam, motivēt darbinieku un novērtēt viņa potenciālu.
II. Atestācijas komisijas izveidošanas kārtība un kompetence
4. Ministrijas atestācijas
komisiju izveido ministrijas valsts sekretārs.
5. Ministrijas atestācijas komisija veic ministrijas darbinieku
ar speciālajām dienesta pakāpēm un ministrijas padotībā esošo
iestāžu vadītāju un viņu vietnieku atestāciju.
6. Iestādes atestācijas komisiju izveido Iestādes vadītājs.
7. Iestādes atestācijas komisija veic Iestādes vidējā un vecākā
komandējošā sastāva darbinieku (izņemot Iestādes vadītāja un
Ugunsdrošības un civilās aizsardzības koledžas direktora un viņu
vietnieku), kā arī Iestādes centrālā aparāta darbinieku
atestāciju.
8. Struktūrvienības atestācijas komisiju izveido attiecīgās
struktūrvienības vadītājs.
9. Struktūrvienības atestācijas komisija veic attiecīgās
struktūrvienības ierindas un jaunākā komandējošā sastāva
darbinieku atestāciju.
10. Atestācijas komisijas sastāvā iekļauj vismaz piecas
amatpersonas.
11. Ministrijas atestācijas komisijas priekšsēdētājs ir
ministrijas valsts sekretāra vietnieks.
12. Iestādes atestācijas komisijas priekšsēdētājs ir Iestādes
vadītāja vietnieks.
13. Struktūrvienības atestācijas komisijas priekšsēdētājs ir
attiecīgās struktūrvienības vadītāja vietnieks.
14. Atestācijas komisijas sekretāra pienākumus pilda personāla
dienesta darbinieks, kurš ir viens no atestācijas komisijas
locekļiem.
III. Atestācijas kārtība
15. Atestējamā darbinieka tiešais
priekšnieks (ministrijas padotībā esošās iestādes vadītājam -
ministrijas valsts sekretārs) aizpilda Atestācijas anketas
(turpmāk - anketa) (1.pielikums) I sadaļu, izmantojot vērtējuma
kritērijus (2.pielikums), un iesniedz to attiecīgajai atestācijas
komisijai.
16. Anketas I sadaļā norāda atestējamā darbinieka laika posmā no
iepriekšējās atestācijas (ja atestāciju veic pirmo reizi - laika
posmā no pieņemšanas dienestā) paveikto un dienesta pienākumu
izpildes novērtējumu, kā arī atestācijas priekšlikumu atbilstoši
vērtējumam (kopējā vērtējuma rezultātā iegūto punktu summu dala
ar vērtējamo kritēriju skaitu).
17. Vērtējumu nosaka, vērtējot vismaz pēc astoņiem atestējamā
darbinieka amatam atbilstošiem vērtējuma kritērijiem.
18. Atestācijas priekšlikumu nosaka, ņemot vērā šādus vērtējuma
veidus:
18.1. neapmierinoši - atestācijas priekšlikumā un atzinumā
atbilstošs formulējums ir - neatbilst ieņemamajam amatam,
atvaļināms no dienesta sakarā ar neatbilstību dienestam pēc
atestācijas rezultātiem, vai neatbilst ieņemamajam amatam,
pazemināms amatā;
18.2. zem vidējā - atestācijas priekšlikumā un atzinumā
atbilstošs formulējums ir - novērst norādītos trūkumus, atestēt
atkārtoti pēc sešiem mēnešiem;
18.3. vidēji - atestācijas priekšlikumā un atzinumā atbilstošs
formulējums ir - atbilst ieņemamajam amatam, novērst norādītos
trūkumus;
18.4. labi - atestācijas priekšlikumā un atzinumā
atbilstošs formulējums ir - atbilst ieņemamajam amatam;
18.5. ļoti labi - atestācijas priekšlikumā un atzinumā atbilstošs
formulējums ir - atbilst ieņemamajam amatam, var izvirzīt
augstākā amatā.
19. Atestācijas komisija veic darbinieka atestāciju mēneša laikā
no dokumentu saņemšanas dienas.
20. Atestācijas komisijas priekšsēdētājs ne vēlāk kā nedēļu pirms
atestācijas komisijas sēdes informē atestācijas komisijas
locekļus, atestējamo darbinieku un viņa tiešo priekšnieku par
atestācijas komisijas sēdes laiku un darba kārtību. Par
ministrijas padotībā esošās iestādes vadītāja atestāciju informē
ministrijas valsts sekretāru.
21. Atestācijas komisijas sēdē piedalās atestējamais darbinieks
un viņa tiešais priekšnieks (ministrijas valsts sekretārs, ja
atestē ministrijas padotībā esošās iestādes vadītāju).
Atestācijas komisijas priekšsēdētājs var uzaicināt uz sēdi arī
citas amatpersonas.
22. Darbinieka atestāciju sāk, nolasot atestējamā darbinieka
raksturojumu. Atestācijas komisijai ir tiesības uzdot
atestējamajam darbiniekam ar viņa ieņemamā amata pienākumu
pildīšanu saistītus jautājumus. Atestējamajam darbiniekam, kā arī
uzaicinātajām amatpersonām ir tiesības izteikt savu
viedokli.
23. Darbinieku ar atestācijas komisijas atzinumu iepazīstina
uzreiz pēc atestācijas komisijas locekļu nobalsošanas.
24. Darbinieku atestē ne retāk kā reizi trijos gados un ne agrāk
kā pēc sešu mēnešu nodienēšanas ieņemamajā amatā.
25. Atestācijas komisijas sekretārs apkopo sēdes dokumentus un
trīs darba dienu laikā pēc atestācijas komisijas sēdes kopā ar
atestācijas komisijas atzinumu iesniedz tos attiecīgi ministrijas
valsts sekretāram, Iestādes vadītājam vai struktūrvienības
vadītājam.
26. Darbiniekam trīs dienu laikā no dienas, kad veikta
atestācija, ir tiesības iesniegt iebildumus par atestācijas gaitu
vai atestācijas atzinumu attiecīgi ministrijas valsts sekretāram,
Iestādes vadītājam vai struktūrvienības vadītājam, kuri 30 dienu
laikā sniedz atbildi uz darbinieka iesniegumu.
Saskaņots ar Tieslietu ministriju 2004.gada 30.jūlijā.
Iekšlietu ministrs Ē.Jēkabsons
Vērtējuma kritēriji
N.p. k. |
Vērtējums |
||||||
1-2 |
3-4 |
5-6 |
7-8 |
9-10 |
|||
1. |
Darba efektivitāte |
ļoti neefektīvs, pielaiž daudz kļūdu |
lēns, gauss, pielaiž atsevišķas kļūdas |
iekļaujas atvēlētā laikā, pieļauj atsevišķas kļūdas |
strādā efektīvi un precīzi, nepieļauj kļūdas |
efektīvs, patstāvīgi un pareizi pieņem lēmumus |
|
2. |
Patstāvība |
pastāvīgi jāvada, darbs jākontrolē |
sarežģītāka darba veikšanai nepieciešama vadīšana |
vajadzīgas norādes |
reti vajadzīgi norādījumi, izmanto instrukcijas |
nav jāvada |
|
3. |
Plānošana organizēšana (spēja formulēt un īstenot prioritātes) |
neplāno, neorganizē savu darbu |
nav elastīgs, laiku pa laikam ir problēmas vājas plānošanas dēļ |
pietiekami sagatavots, sekmīgi organizē darbu |
paredz neordināras problēmas, laba darba plānošana |
sistemātisks, veiksmīgi plāno un organizē, prot noteikt prioritātes |
|
4. |
Iniciatīva (motivācija, ieinteresētība darbā) |
slinks, vienaldzīgs |
nepieciešama pamudināšana |
pietiekami adekvāta |
augsta iniciatīva |
ļoti augsta motivācija, iniciatīvs dažādos apstākļos |
|
5. |
Darba zināšanas, iemaņas |
vāji informēts |
mērenas zināšanas |
pietiekamas zināšanas kvalitatīvai darba izpildei |
plašas zināšanas, labas iemaņas |
dziļas zināšanas dažādos problēmas aspektos |
|
6. |
Gatavība paaugstināt kvalifikāciju |
apmierinās ar iegūtām zināšanām, noraidoša attieksme |
izrāda formālu interesi |
gatavs paaugstināt kvalifikāciju |
aktīvi paaugstina kvalifikāciju, izrāda pašieinteresētību |
ar paaugstinātu interesi, iniciatīvu arī brīvajā laikā |
|
7. |
Daudzpusība |
dara tikai uzdoto darbu, nevēlas pārslēgties uz citu darbu |
spēj aizstāt mazkvalificētā darbā |
spēj pietiekami labi veikt dažādus savstarpēji saistītus darbus |
ļoti kompetents dažādu savstarpēji saistītu darbu veikšanā |
augsti kompetents, spēj izskatīt problēmu daudzpusīgi |
|
8. |
Atbildības sajūta |
nevar paļauties, bezatbildīgs |
nelabprāt uzņemas atbildību |
attīstīta atbildības sajūta |
labprāt uzņemas papildus atbildību |
sevišķi izteikta atbildības sajūta |
|
9. |
Disciplinētība |
nedisciplinēts |
nereti pārkāpj disciplīnas normas |
parasti tendēts uz disciplīnas ievērošanu, dažkārt pārkāpj disciplīnas normas |
disciplinēts |
izcila disciplīna |
|
10. |
Sadarbība (darbs ar kolēģiem) |
nesabiedrisks, tendēts uz izolētību (autonoms) |
grūtības attiecību nodibināšanā ar kolēģiem |
sabiedrisks, komunikabls, aktīvi iesaistās kolektīvā |
augsta sabiedriskuma pakāpe |
izcili sabiedrisks, sevišķi efektīvs sabiedrībā, līderis |
|
11. |
Vadīšana (citu darba rezultātu iespaidošana) |
bez iemaņām vadīšanā |
spēj vadīt parastās situācijās, bet padotie pieņem nelabprāt |
spēj vadīt parastās situācijās |
sistemātiski labs vadītājs, efektīvs, labprāt pieņem padotie |
izcilas iemaņas, citi seko un izrāda atbalstu |
|
12. |
Pedagoģiskās dotības, prasme skaidrot, spēja iespaidot |
bez pedagoģiskajām dotībām |
ar grūtībām prot skaidrot, iespaidot |
pietiekamas spējas, dotības parastās situācijās |
izteiktas pedagoģiskās dotības un spējas |
izcilas pedagoģiskās dotības un spējas skaidrot, iespaidot |
Vērtējums: Neapmierinoši 1-2, zem vidējā 3-4, vidēji 5-6, labi 7-8, ļoti labi 9-10