Ministru kabineta noteikumi Nr.201
Rīgā 2002.gada 28.maijā (prot. Nr.22, 13.§)
Izdoti saskaņā
ar likuma
"Par vides aizsardzību" 44.panta trešo daļu
1. Vides valsts inspekcija (turpmāk - inspekcija) ir Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas pārraudzībā esoša valsts pārvaldes iestāde, kas normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā veic vides aizsardzības un dabas resursu izmantošanas valsts kontroli un uzraudzību.
2. Inspekcija nodrošina darbības atklātumu un uzdevumus veic sadarbībā ar valsts un pašvaldību institūcijām, sabiedriskajām organizācijām un iedzīvotājiem, kā arī attiecīgajām ārvalstu kontroles un uzraudzības institūcijām.
3. Inspekcija ir juridiska persona, un tai ir zīmogs ar papildinātā mazā Latvijas valsts ģerboņa attēlu un pilnu inspekcijas nosaukumu. Inspekcijai ir budžeta konts Valsts kasē.
4. Inspekcijai ir šādas galvenās funkcijas:
4.1. uzraudzīt un kontrolēt reģionālo vides pārvalžu, Jūras vides pārvaldes un īpaši aizsargājamo dabas teritoriju administrāciju vides valsts inspektoru darbību, kā arī metodoloģiski to vadīt un dot viņiem saistošus norādījumus, lai nodrošinātu vienotību vides aizsardzības un dabas resursu izmantošanas jautājumos;
4.2. veikt valsts uzraudzību un kontroli, nodrošinot, lai Latvijas Republikas teritorijā, kontinentālajā šelfā un Baltijas jūras Latvijas Republikas ekonomiskajā zonā fiziskās un juridiskās personas ievērotu ar vides aizsardzību un dabas resursu izmantošanu saistītos normatīvos aktus, standartos un normatīvos noteiktās prasības, kā arī izpildītu vides aizsardzības un dabas resursu ilgtspējīgas izmantošanas valsts programmas, plānus un projektus;
4.3. veikt valsts uzraudzību un kontroli jomās, kas saistītas ar dabas resursu uzskaiti, kadastru kārtošanu un piesārņojošo vielu izplūdi (novadīšanu) vidē;
4.4. kontrolēt dabas resursu lietošanas un vides piesārņošanas atbilstību atļaujās noteiktajiem daudzumiem;
4.5. uzraudzīt un kontrolēt likumā "Par piesārņojumu" noteikto prasību ievērošanu;
4.6. kontrolēt ar iepakojumu un atkritumu apsaimniekošanu saistīto normatīvo aktu ievērošanu;
4.7. kontrolēt to normatīvo aktu ievērošanu, kuros noteiktas darbības ar ķīmiskajām vielām un ķīmiskajiem produktiem:
4.7.1. kontrolēt ar ķīmisko vielu un ķīmisko produktu klasifikāciju, marķēšanu un iepakošanu saistīto normatīvo aktu ievērošanu;
4.7.2. kontrolēt ķīmisko vielu un ķīmisko produktu drošības datu lapu aizpildīšanas un nosūtīšanas kārtības ievērošanu;
4.7.3. kontrolēt to normatīvo aktu ievērošanu, kuri reglamentē nepieciešamo izglītības līmeni personām, kas veic komercdarbību ar ķīmiskajām vielām un ķīmiskajiem produktiem;
4.7.4. kontrolēt rūpniecisko avāriju riska novērtēšanas kārtības un riska samazināšanas pasākumu ievērošanu;
4.8. kontrolēt dabas resursu ieguves un izmantošanas prasību un ieguves limitu (kvotu) ievērošanu;
4.9. kontrolēt īpaši aizsargājamo dabas teritoriju, kā arī sugu un biotopu aizsardzības un izmantošanas prasību ievērošanu;
4.10. sadarbībā ar Valsts meža dienestu kontrolēt ar mežu aizsardzību un apsaimniekošanu saistīto normatīvo aktu ievērošanu;
4.11. sadarbībā ar Valsts ieņēmumu dienestu kontrolēt ar preču iznīcināšanu un vides aizsardzības prasību ievērošanu saistīto normatīvo aktu izpildi;
4.12. iesaistīt vides aizsardzības kontrolē sabiedrības pārstāvjus un koordinēt viņu darbību;
4.13. sadarbībā ar pašvaldību pilnvarotām personām, kā arī ar Valsts policiju, pašvaldības policiju, ūdenstilpju īpašniekiem vai nomniekiem nodrošināt zivju resursu aizsardzību un uzraudzību;
4.14. sniegt valsts un pašvaldību institūcijām un sabiedrībai informāciju vides aizsardzības un dabas resursu izmantošanas jomā.
5. Inspekcijai ir šādas tiesības:
5.1. bez maksas saņemt no fiziskām un juridiskām personām informāciju, kas nepieciešama inspekcijas uzdevumu izpildei;
5.2. sadarboties ar ārvalstu un starptautiskajām organizācijām, kā arī piedalīties starpvalstu sadarbības programmās un projektos;
5.3. atbilstoši kompetencei sniegt priekšlikumus par normatīvo aktu projektiem.
6. Inspekcijas amatpersonas uzdevumus pilda vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministra apstiprinātā vienota parauga formas tērpā.
7. Inspekcijas priekšnieks:
7.1. plāno, vada un organizē inspekcijas darbību un ir atbildīgs par to;
7.2. pēc saskaņošanas ar vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministru apstiprina inspekcijas darba plānu;
7.3. pēc saskaņošanas ar vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministru apstiprina inspekcijas struktūru un inspekcijas struktūrvienību funkcijas, kā arī struktūrvienību nolikumus;
7.4. saskaņā ar darba samaksas fondu apstiprina inspekcijas štatu sarakstu;
7.5. ieceļ amatā un atbrīvo no amata inspekcijas ierēdņus, kā arī pieņem darbā un atlaiž no darba inspekcijas darbiniekus;
7.6. izdod inspekcijas amatpersonām un darbiniekiem saistošus rīkojumus;
7.7. bez īpaša pilnvarojuma pārstāv inspekciju;
7.8. aptur vai atceļ reģionu vides aizsardzības galveno valsts inspektoru lēmumus, ja tie neatbilst normatīvajos aktos noteiktajām prasībām;
7.9. rīkojas ar inspekcijas mantu un finansu līdzekļiem un ir atbildīgs par to izlietojumu, kā arī risina jautājumus, kas saistīti ar tehniskā aprīkojuma pilnveidošanu;
7.10. atbilstoši kompetencei slēdz līgumus.
8. Atzīt par spēku zaudējušiem Ministru kabineta 1997.gada 19.augusta noteikumus Nr.305 "Vides valsts inspekcijas nolikums" (Latvijas Vēstnesis, 1997, 210.nr.).
9. Noteikumi stājas spēkā ar 2002.gada 1.jūniju.
Ministru prezidents A.Bērziņš
Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrs V.Makarovs