Finansu un kapitāla tirgus komisija
Padomes lēmums Nr. 23/5 Rīgā 2001. gada 14. decembrī
Par "Apdrošinātāju darbības licenču izsniegšanas noteikumu" apstiprināšanu
Pamatojoties uz Finansu un kapitāla tirgus komisijas likuma 6.-8.un 17. pantu, Apdrošināšanas sabiedrību un to uzraudzības likuma 7. un 9. pantu, Finansu un kapitāla tirgus komisijas padome nolemj:
1. Apstiprināt "Apdrošinātāju darbības licenču izsniegšanas noteikumus" (pielikumā).
2. Noteikt, ka šī lēmuma 1. punktā minētie noteikumi stājas spēkā 2002. gada 1. janvārī.
Finansu un kapitāla tirgus komisijas
priekšsēdētāja vietnieks J.Brazovskis
Apdrošinātāju darbības licenču izsniegšanas noteikumi
1. Vispārīgie jautājumi
1.1. "Apdrošinātāju darbības licenču izsniegšanas noteikumi" (tālāk tekstā - noteikumi) izstrādāti saskaņā ar Finansu un kapitāla tirgus komisijas likumu un Apdrošināšanas sabiedrību un to uzraudzības likumu.
1.2. Noteikumi nosaka kārtību, kādā Finansu un kapitāla tirgus komisija (tālāk tekstā - Komisija):
1.2.1. izsniedz licenci apdrošināšanas veikšanai (tālāk tekstā - licence) Latvijas Republikā reģistrētajām apdrošināšanas akciju sabiedrībām un savstarpējās apdrošināšanas kooperatīvajām biedrībām (tālāk tekstā - apdrošinātājs);
1.2.2. pārreģistrē licenci Latvijas Republikā reģistrētajiem apdrošinātājiem.
1.3. Licences tiek izsniegtas bez termiņa ierobežojuma.
1.4. Par licenču izsniegšanu un pārreģistrāciju apdrošinātājiem pirms licences saņemšanas vai pārreģistrācijas jāsamaksā valsts nodeva Latvijas Republikas Ministru kabineta noteiktajā apmērā.
1.5. Komisija pārreģistrē licenci:
1.5.1. ja tiek mainīts apdrošinātāja nosaukums;
1.5.2. ja tiek mainīti licences nosacījumi.
1.6. Lēmumus par licences izsniegšanu vai atteikumu izsniegt licenci, kā arī par licences pārreģistrāciju vai atteikumu pārreģistrēt licenci pieņem Komisijas padome.
1.7. Latvijas Republikā izstrādātie un apstiprinātie dokumenti un to kopijas jānoformē saskaņā ar Latvijas Republikas Ministru kabineta apstiprināto dokumentu izstrādāšanas un noformēšanas noteikumu prasībām.
1.8. Ārvalstu fizisko un juridisko personu dokumentiem jābūt legalizētiem, ja vien Latvijas Republikas likumos vai Latvijas Republikas Saeimas apstiprinātajos starptautiskajos līgumos nav noteikta cita kārtība. Dokumentiem svešvalodās jābūt ar notariāli apliecinātu tulkojumu latviešu valodā.
2. Apdrošināšanas sabiedrības licencēšana
2.1. Lai saņemtu licenci, apdrošinātājam jāiesniedz Komisijai šādi dokumenti:
2.1.1. apdrošinātāja pilnvarotas personas parakstīts Komisijai adresēts iesniegums par licences izsniegšanu vienam vai vairākiem apdrošināšanas veidiem, kurā uzskaitīti tam pievienotie dokumenti;
2.1.2. apdrošinātāja statūtu, kas sagatavoti atbilstoši likuma, kas nosaka akciju sabiedrības vai kooperatīvās sabiedrības dibināšanas kārtību, prasībām, kopija;
2.1.3. apdrošinātāja reģistrācijas apliecības kopija;
2.1.4. kredītiestādes dokuments, kas apstiprina naudas iemaksu garantijas fonda izveidei;
2.1.5. kvīts, kas apliecina valsts nodevas samaksu par licenci;
2.1.6. darbības uzsākšanai nepieciešamo izdevumu aprēķins un informācija par līdzekļu avotiem (organizatorisko fondu) šo izdevumu segšanai;
2.1.7. apdrošinātāju akcionāru saraksts (1. pielikums) vai savstarpējās apdrošināšanas kooperatīvās biedrības informācija par dalībnieku skaitu;
2.1.8. ziņas par apdrošinātāja akcionāriem vai dalībniekiem:
2.1.8.1. apdrošinātāja akcionāru identificējošo dokumentu kopijas (fiziskajām personām - pases vai cita personu apliecinoša dokumenta kopija, uzņēmumiem (uzņēmējsabiedrībām) - reģistrācijas apliecības kopijas, citām personām - cita veida identificējošu dokumentu kopijas),
2.1.8.2. dokumenti par finansiālo stāvokli, kuri ļauj pārliecināties par brīva kapitāla pietiekamību apmaksāto un parakstīto akciju apjomā: Latvijas Republikas uzņēmumiem (uzņēmējsabiedrībām) - Valsts ieņēmumu dienesta (tālāk tekstā - VID) attiecīgā rajona nodaļas izsniegta izziņa, ka uzņēmumam (uzņēmējsabiedrībai) nav nodokļu parādu, un pēdējo divu darbības gadu gada pārskatu kopijas ar VID atzīmi par saņemšanu; ārvalstu uzņēmējsabiedrībām - pēdējo divu darbības gadu auditēti gada pārskati; fiziskajām personām - gada ienākumu deklarācijas kopija (rezidentiem) ar VID atzīmi par saņemšanu vai attiecīgās nodokļu administrācijas iestādes apliecināta nodokļu (ienākumu) deklarācijas kopija (nerezidentiem) un apkalpojošās bankas (banku) izziņa par vidējo konta atlikumu pēdējā gada laikā, kā arī citi brīva kapitāla pietiekamību apliecinoši dokumenti,
2.1.8.3. ziņas par apdrošināšanas sabiedrības akcionāru tieši un netieši iegūtu būtisku līdzdalību citos uzņēmumos (uzņēmējsabiedrībās), norādot to nosaukumu, juridisko adresi, reģistrācijas numuru un vietu, līdzdalības apmēru, kā arī īpaši norādot, ja uzņēmums (uzņēmējsabiedrība) ir apdrošinātājs, kredītiestāde, finansu iestāde vai finansu pārvaldītājsabiedrība,
2.1.8.4. nepieciešamības gadījumā Komisijai ir tiesības no savstarpējās apdrošināšanas kooperatīvās biedrības pieprasīt 2.1.8. un 2.1.9. punktā minēto informāciju;
2.1.9. ziņas par apdrošinātāja akcionāru - uzņēmumu (uzņēmējsabiedrību) - īpašniekiem, līdz ir iegūta informācija par īpašniekiem - fiziskajām personām, un visu šo apdrošinātāja akcionāru īpašnieku (fizisko, juridisko un citu personu) identificējošo dokumentu kopijas un ziņas par šo īpašnieku tieši un netieši iegūtu būtisku līdzdalību citos uzņēmumos (uzņēmējsabiedrībās), norādot to nosaukumu, juridisko adresi, līdzdalības apjomu (summa un procenti no pamatkapitāla). Ja apdrošinātāja akcionārs vai tā īpašnieks ir publiska akciju sabiedrība, kuras akcijas tiek kotētas Latvijas Republikā vai kādā Eiropas Savienības dalībvalstī reģistrētā fondu biržā, vai biržā, kas ir Starptautiskās fondu biržu federācijas locekle, jāsniedz ziņas tikai par tiem publiskās akciju sabiedrības īpašniekiem, kuriem pieder tieši vai netieši iegūta būtiska līdzdalība;
2.1.10. apdrošinātāja valdes priekšsēdētāja, valdes priekšsēdētāja vietnieka un galvenā grāmatveža kandidatūru raksturojošus dokumentus: paziņojums (2. pielikums), biogrāfija (CV), pases kopija, izglītības dokumentu kopija, kā arī ieteikuma vēstule (rekomendācija) no iepriekšējās vai esošās darbavietas;
2.1.11. darbības plāns, kas atspoguļo apdrošinātāja darbības stratēģiju, finansiālās prognozes, tirgus izpētes plānus u.c. informāciju, kuru apdrošinātājs uzskata par nepieciešamu un dod skaidru priekšstatu par plānoto apdrošinātāja darbību un tam atbilstošu struktūru un organizāciju vismaz pirmajiem trim darbības gadiem:
2.1.11.1. plānotās apdrošināšanas raksturojums,
2.1.11.2. tarifu aprēķināšanas metodika,
2.1.11.3. tehnisko rezervju aprēķināšanas metodika,
2.1.11.4. pārapdrošināšanas programma,
2.1.11.5. darbībai nepieciešamā garantijas fonda struktūra,
2.1.11.6. apdrošināšanas polišu paraugi,
2.1.11.7. peļņas un zaudējumu aprēķins un bilances projekti.
2.2. Apdrošinātājam jāiesniedz to iekšējās kontroles sistēmas izveidošanai nepieciešamo pamatelementu, politiku un procedūru apraksti, kuras ir būtiskas apdrošinātāja darbībai un kvalitatīvai apdrošināšanas pakalpojumu sniegšanai, ievērojot apdrošinājuma ņēmēju intereses, t.i., šādi dokumenti:
2.2.1. apdrošinātāja organizatoriskā struktūru ar skaidri norādītiem padomes un valdes locekļu pienākumiem un pilnvarām, kā arī precīzi noteiktiem un sadalītiem apdrošinātāja struktūrvienību uzdevumiem un struktūrvienību vadītāju pienākumiem (t.sk. iekšējā revīzijas (audita) dienesta un tā vadītāja pienākumiem, pilnvarām un pakļautību);
2.2.2. grāmatvedības politika un uzskaites organizācijas galvenie principi;
2.2.3. vadības informācijas sistēmas apraksts;
2.2.4. informācijas sistēmu aizsardzības noteikumi;
2.2.5. neparastu un aizdomīgu finansu darījumu identifikācijas procedūras.
2.3. Ja apdrošinātāja akcionāri vai to mātesuzņēmumi, kuri tieši vai netieši iegūst būtisku līdzdalību 20 un vairāk procentu apmērā no apdrošinātāja pamatkapitāla vai balsstiesīgo akciju skaita, ir ārvalstu apdrošinātāji, kredītiestādes, finansu iestādes vai finansu pārvaldītājsabiedrības, tad apdrošinātājam papildus 2.1. un 2.2. punktā minētajiem dokumentiem jāiesniedz attiecīgās ārvalsts apdrošinātāju vai finansu iestāžu uzraudzības institūcijas atļauja būtiskas līdzdalības iegūšanai apdrošinātājā, ja šīs valsts normatīvie akti nosaka šādas atļaujas nepieciešamību, vai minētās ārvalsts institūcijas rakstisks apstiprinājums, ka šāda atļauja nav nepieciešama un ka tā neiebilst pret konkrētā ārvalsts apdrošinātāja vai finansu iestādes līdzdalību apdrošinātājā. Papildus minētajai informācijai jāiesniedz attiecīgās ārvalsts apdrošināšanas uzraudzības institūcijas apliecinājums par to, ka tā veic apdrošinātāju uzraudzību uz globāli konsolidētu finansu pārskatu pamata un ka attiecīgās ārvalsts spēkā esošie normatīvie akti atļauj apdrošināšanas uzraudzības institūcijai sniegt citas valsts apdrošināšanas uzraudzības institūcijai un saņemt no tās apdrošinātāju finansu pārskatus un citu informāciju apjomā, kāds nepieciešams uzraudzības funkciju veikšanai, un ka attiecīgās ārvalsts normatīvie akti paredz atbildību par neizpaužamas informācijas izpaušanu.
2.4. Apdrošinātājam, kurš vēlas saņemt licenci palīdzības apdrošināšanai, papildus jāiesniedz Komisijai informācija par savā rīcībā esošajiem līdzekļiem un noslēgtajiem līgumiem, kas nodrošina palīdzības sniegšanu apdrošinātajam atbilstoši uzņemtajām saistībām šajā apdrošināšanas veidā.
2.5. Ja apdrošinātājs ir jau saņēmis licenci apdrošināšanas veikšanai un tas vēlas saņemt licenci citam apdrošināšanas veidam, apdrošinātājam jāiesniedz Komisijai:
2.5.1. šo noteikumu 2.1.1.un 2.1.5. punktā minētie dokumenti;
2.5.2. jaunā apdrošināšanas veida ieviešanai nepieciešamo izdevumu aprēķins un informācija par līdzekļu avotiem to segšanai;
2.5.3. darbības plāns vismaz vienam gadam attiecībā uz to apdrošināšanas veidu, kam tiek pieprasīta licence, norādot šo noteikumu 2.1.11.1.-2.1.11.6. punktā minēto informāciju, kā arī finansu plāna projekts un tehnisko rezervju plānotais apmērs.
2.6. Ja apdrošinātājs vēlas izmainīt izsniegtās licences nosacījumus, apdrošinātājam jāiesniedz Komisijai:
2.6.1. apdrošinātāja pilnvarotas personas parakstīts Komisijai adresēts iesniegums par licences nosacījumu izmaiņām, kurā uzskaitīti tam pievienotie dokumenti;
2.6.2. plānotās apdrošināšanas raksturojums.
2.7. Komisijai, novērtējot licences nosacījumu izmaiņas, ir tiesības no apdrošinātāja pieprasīt papildu informāciju.
3. Iesniegumu izskatīšanas kārtība
3.1. Iesniegumu un tam pievienotos dokumentus licences saņemšanai apdrošinātājs iesniedz Komisijas Juridiskā un licencēšanas departamenta Licencēšanas daļai, un par to tiek sastādīts dokumentu pieņemšanas un nodošanas akts, ko paraksta dokumentu iesniedzējs un minētās daļas darbinieks.
3.2. Iesniegumu un tam pievienotos dokumentus Komisijas Juridiskā un licencēšanas departamenta Licencēšanas daļa nepieņem, ja netiek iesniegti visi nepieciešamie dokumenti vai ja tie nav sagatavoti atbilstoši normatīvo aktu prasībām.
3.3. Personas, kuras kandidē uz apdrošinātāja valdes priekšsēdētāja vai valdes priekšsēdētāja vietnieka amatu, pirms viņu kandidatūru izskatīšanas Komisijas padomē tiek uzaicinātas uz pārrunām Komisijas Juridiskā un licencēšanas departamenta Licencēšanas daļā.
3.4. Iesniegumu licences saņemšanai Komisija izskata un lēmumu par licences izsniegšanu vai atteikumu izsniegt licenci pieņem triju mēnešu laikā pēc visu nepieciešamo normatīvo aktu prasībām atbilstoši sagatavotu dokumentu saņemšanas.
3.5. Komisija izsniedz licenci trīs darba dienu laikā pēc Komisijas padomes lēmumu pieņemšanas.
3.6. Mainot apdrošinātāja nosaukumu, licenci pārreģistrē septiņu darba dienu laikā pēc visu nepieciešamo normatīvo aktu prasībām atbilstoši sagatavotu dokumentu saņemšanas.
3.7. Mainot licences nosacījumus, licenci pārreģistrē 30 dienu laikā pēc visu nepieciešamo normatīvo aktu prasībām atbilstoši sagatavotu dokumentu saņemšanas.
3.8. Ja licence nozaudēta, apdrošinātājam nekavējoties jāpublicē laikrakstā "Latvijas Vēstnesis" paziņojums par licences nozaudēšanu un jāiesniedz Komisijai iesniegums par licences dublikāta saņemšanu. Komisija izsniedz licences dublikātu pēc valsts nodevas Latvijas Republikas Ministru kabineta noteiktajā apmērā samaksas.
3.9. Ja persona, kura kandidē uz apdrošināšanas sabiedrības valdes priekšsēdētāja, valdes priekšsēdētāja vietnieka, galvenā aktuāra vai galvenā grāmatveža amatu, sniegusi par sevi nepatiesas ziņas, viņa nevar atkārtoti kandidēt uz minētajiem amatiem.
Paziņojums par apdrošinātāja valdes priekšsēdētāju, valdes priekšsēdētāja vietnieku un galveno grāmatvedi
Apdrošinātāja nosaukums ______________
Amatpersonas (vārds, uzvārds, personas kods) _________________________________
Amats______________________________
Dzimšanas gads, vieta__________________
Dzīvesvieta (adrese)___________________
Pilsonība (pavalstniecība)_______________
Izglītība ____________________________
Kvalifikācijas celšana (kursi, zinātniskais grāds)_________________________________
Darbs apdrošināšanas jomā (jā/nē) _____ ______________________________________
Vai ir bijusi sodāmība (ja ir, tad par ko, soda mērs) _____________________________
Vai ir darbojies uzņēmumu (uzņēmējsabiedrību) pārvaldes institūcijās, kuras atzītas par maksātnespējīgām (ja ir, tad norādīt nosaukumu, juridisko adresi, reģ. Nr. un vietu, maksātnespējas procesa galarezultātu) _____________ ______________________________________
Vai ir bijušas atņemtas tiesības veikt uzņēmējdarbību vai ieņemt noteiktus amatus _____ ______________________________________
Vai ir piedalījies vai piedalās civillietas tiesvedības procesā kā atbildētājs, kurā prasības summa ir vismaz Ls 10 000 (ja ir, tad norādīt tiesvedības procesa galarezultātu) _______ ______________________________________
Vai ir līdzdalība apdrošināšanas sabiedrībās, apdrošināšanas aģentūrās, brokeru sabiedrībās (ja ir, tad norādīt esošo daļu vai akciju daudzumu, vērtību, īpatsvaru) __________ ______________________________________
Darbavietas pēdējo desmit gadu laikā (nosaukums, amats) ________________________
___________ ___________ _________
(paraksts) (vārds, uzvārds) (datums)
Izziņas pareizību ar parakstu apliecina pati amatpersona