1. Saistošie noteikumi (turpmāk – noteikumi) nosaka kārtību, kādā tiek reģistrētas mājsaimniecības Zemas īres maksas mājokļu izīrēšanas reģistrā (turpmāk – Reģistrs) Jelgavas novadā.
2. Noteikumi attiecas uz dzīvokļu izīrēšanu dzīvojamajās īres mājās Ministru kabineta 2022. gada 14. jūlija noteikumu Nr. 459 "Noteikumi par atbalstu dzīvojamo īres māju būvniecībai Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 3.1. reformu un investīciju virziena "Reģionālā politika" 3.1.1.4.i. investīcijas "Finansēšanas fonda izveide zemas īres mājokļu būvniecībai" ietvaros" (turpmāk – Ministru kabineta noteikumi Nr. 459) izpratnē.
3. Noteikumi neattiecas uz Jelgavas novada pašvaldības (turpmāk – pašvaldība) īpašumā vai valdījumā esošajiem dzīvokļiem un uz pašvaldības sniedzamo palīdzību dzīvokļu jautājumu risināšanā.
4. Reģistrā tiek reģistrētas mājsaimniecības, kuras atbilst Ministru kabineta noteikumu Nr. 459 35. punktā noteiktajiem mājsaimniecību atbilstības kritērijiem.
5. Mājsaimniecību atbilstība reģistrēšanai reģistrā tiek pārbaudīta Ministru kabineta noteikumu Nr. 459 37. punktā noteiktajā kārtībā.
6. Reģistrā mājsaimniecības reģistrē divās grupās:
6.1. prioritārās mājsaimniecības;
6.2. vispārējās mājsaimniecības.
7. Reģistrā prioritārā kārtībā (prioritārās mājsaimniecības) tiek reģistrētas:
7.1. mājsaimniecības, kurās dzīvo vismaz viens kvalificēts speciālists tādās nozarēs kā medicīna, izglītība, sociālā palīdzība, inženierzinības, pašvaldības policija, NBS profesionālā dienesta karavīrs;
7.2. mājsaimniecības, kurās dzīvojošo apgādībā kopumā ir vismaz divi bērni vecumā līdz 24 gadu vecumam, kuri iegūst vispārējo, profesionālo vai augstāko izglītību ar nosacījumu, ka šie bērni dzīvo šajā mājsaimniecībā;
7.3. mājsaimniecības, kurās dzīvo persona ar invaliditāti;
7.4. mājsaimniecības, kurās vismaz viena dzīvojošā persona ir nodarbināta valsts funkciju nodrošināšanai saistītu pārvaldes uzdevumu vai ar pašvaldības funkciju nodrošināšanu saistītu pārvaldes uzdevumu izpildei.
8. Reģistrā vispārējā kārtībā (vispārējās mājsaimniecības) reģistrē pārējās mājsaimniecības, kas nav klasificējamas kā prioritārās mājsaimniecības.
9. Mājsaimniecības tiek reģistrētas hronoloģiskā secībā pēc iesnieguma un visu tam pievienojamo dokumentu iesniegšanas datuma.
10. Mājsaimniecībai, kura vēlas reģistrēties reģistrā, pašvaldībā iesniedz:
10.1. rakstveida iesniegumu (pielikumā), ko paraksta visas mājsaimniecībā esošās pilngadīgās personas un, kur norāda:
10.1.1. mājsaimniecībā esošo visu personu vārdus, uzvārdus un personas kodus;
10.1.2. cik istabu dzīvokli vēlas īrēt (attiecināms, ja mājsaimniecība atbilst MK noteikumu Nr. 459 35.1., 35.2. apakšpunkta nosacījumiem);
10.1.3. saziņas veidu;
10.1.4. vienu kontaktpersonu no mājsaimniecības;
10.1.5. ja mājsaimniecība ir tiesīga īrēt mājokļus ar dažādu istabu skaitu, norāda to prioritāro secību.
10.2. iesniegumam pievieno:
10.2.1. dokumentus, kas apliecina Ministru kabineta noteikumu Nr. 459 35. punktā norādītos mājsaimniecības ienākumus;
10.2.2. mājsaimniecības atbilstību prioritārajai grupai, jā mājsaimniecība vēlas, lai tā tiktu reģistrēta reģistrā prioritārā kārtībā.
11. Saņemtos iesniegumus un pievienotos dokumentus lietvedības sistēmā reģistrē Jelgavas novada pašvaldības Dzīvokļu jautājumu komisija (turpmāk – Komisija). Komisija pieņem lēmumus par lietvedībā reģistrētajiem dokumentiem.
12. Komisija pieņem lēmumu par:
12.1. mājsaimniecības reģistrēšanu Reģistrā;
12.2. atteikumu reģistrēt mājsaimniecību Reģistrā;
12.3. atļauju nekustamā īpašuma attīstītājam ar mājsaimniecību slēgt zemas īres mājokļa īres līgumu;
12.4. atteikumu līguma slēgšanai zemas īres mājokļa īrei;
12.5. mājsaimniecības izslēgšanu no Reģistra;
12.6. mājsaimniecības pārcelšanu vispārējā rindā Reģistrā ar reģistrēšanas sākotnējo datumu, mainoties faktiskajiem apstākļiem mājsaimniecības statusā.
13. Komisija izslēdz mājsaimniecību no Reģistra, ja:
13.1. saņemts mājsaimniecības iesniegums par izslēgšanu no Reģistra;
13.2. datu aktualizēšanas procesā konstatēts, ka mājsaimniecība neatbilst prasībām īrēt zemas īres mājokli;
13.3. mājsaimniecība ir atteikusies no vismaz diviem zemas īres mājokļa piedāvājumiem vai nav sniegusi atbildi uz tiem divu nedēļu laikā pēc paziņojumā norādītās dienas, kurā mājsaimniecībai bija iespējams iepazīties ar piedāvāto zemas īres mājokli;
13.4. mājsaimniecība nekustamā īpašuma attīstītāja vai tā izvēlēta dzīvojamās mājas pārvaldnieka noteiktajā termiņā nav noslēgusi īres līgumu;
13.5. mājsaimniecība noteikumu 15. un 16. punktā norādītajā termiņā neiesniedz prasīto informāciju;
13.6. mājsaimniecība atbilstoši Komisijas lēmumam ir noslēgusi zemas īres maksas mājokļa īres līgumu.
14. Komisijai ir tiesības pārbaudīt mājsaimniecības iesniegto informāciju, izmantojot pašvaldības rīcībā esošo informāciju, tostarp veikt pārbaudi pašvaldības un valsts datu reģistros lēmuma pieņemšanai nepieciešamajā apjomā, kā arī pieprasīt ziņas no juridiskām un fiziskām personām, lai pārliecinātos par iesniegumā norādītās informācijas atbilstību.
15. Ja Komisija konstatē, ka mājsaimniecība nav norādījusi visu nepieciešamo informāciju vai iesniegusi visus nepieciešamos dokumentus, tā informē mājsaimniecību par nepieciešamību iesniegt trūkstošo informāciju vai dokumentus, norādot termiņu attiecīgo trūkumu novēršanai.
16. Saņemot informāciju no nekustamā īpašuma attīstītāja par īrei pieejamiem dzīvokļiem, Komisija aicina mājsaimniecību mēneša laikā atkārtoti iesniegt noteikumu 10. punktā norādītos dokumentus un no jauna pārbauda Ministru kabineta noteikumu Nr. 459 37. punktā noteiktajā kārtībā mājsaimniecības atbilstību tiesībām īrēt zemas īres maksas mājokli.
17. Atbilstoši nekustamā īpašuma attīstītāja norādītajai informācijai par pieejamajiem dzīvokļiem (dzīvokļu skaitu, istabu skaitu) Komisija pieņem lēmumu par atļauju nekustamā īpašuma attīstītājam ar mājsaimniecību slēgt zemas īres maksas mājokļa īres līgumu vai atteikumu, ievērojot mājsaimniecības reģistra numurus hronoloģiskā secībā, priekšroku dodot mājsaimniecībām, kuras ir prioritārajā grupā.
18. Ja kāds no mājsaimniecības locekļiem īrē pašvaldībai piederošu dzīvojamo telpu, personai ir pienākums mēneša laikā pēc tam, kad šo noteikumu noteiktajā kārtībā ir noslēgts zemas īres maksas mājokļa īres līgums, izbeigt dzīvojamās telpas īres līgumu ar pašvaldību.
19. Reģistrā reģistrētās mājsaimniecības, pamatojoties uz Komisijas sniegto atļauju, ir tiesīgas slēgt zemas īres maksas mājokļa īres līgumu ar nekustamā īpašuma attīstītāju par dzīvojamās telpas īri dzīvojamās īres mājā.
20. Nekustamā īpašuma attīstītājs, pamatojoties uz Komisijas lēmumu par mājsaimniecības atbilstību noteikumiem, mēneša laikā no tā paziņošanas dienas noslēdz īres līgumu. Nekustamā īpašuma attīstītājam ir pienākums nekavējoties, bet ne ilgāk kā 7 (septiņu) darba dienu laikā, rakstveidā informēt Komisiju par īres līguma noslēgšanu vai nenoslēgšanu noteiktajā termiņā.
21. Nekustamā īpašuma attīstītājam ir pienākums nekavējoties rakstveidā informēt Komisiju par gadījumiem, kad tiek izbeigts zemas īres maksas mājokļa īres līgums.
22. Komisija lēmumu vai faktisko rīcību var apstrīdēt Jelgavas novada pašvaldības Administratīvo aktu strīdu komisijā Administratīvā procesa likumā noteiktajā kārtībā.
23. Iesniegumu pieņemšana reģistrēšanai zemas īres mājokļa rindā tiek uzsākta, kad saskaņā ar Ministru kabineta noteikumiem Nr. 459 nekustamā īpašuma attīstītājam tiek akceptēts projekts, par ko informācija tiek ievietota Pašvaldības tīmekļvietnē.
Jelgavas novada pašvaldības Dzīvokļu jautājumu komisijai
(vārds, uzvārds) (personas kods) |
(deklarētā dzīvesvieta) |
Kontaktinformācija saziņai:
(adrese, e-adrese, e-pasta adrese, tālrunis) |
Lūdzu reģistrēt zemas īres mājokļu reģistrā mājsaimniecību:
(norādīt mājsaimniecībā dzīvojošās personas vārdu, uzvārdu, personas kodu) |
(norādīt mājsaimniecībā dzīvojošās personas vārdu, uzvārdu, personas kodu) |
(norādīt mājsaimniecībā dzīvojošās personas vārdu, uzvārdu, personas kodu) |
(norādīt mājsaimniecībā dzīvojošās personas vārdu, uzvārdu, personas kodu) |
(norādīt mājsaimniecībā dzīvojošās personas vārdu, uzvārdu, personas kodu) |
Istabu skaits – _________.
Reģistrs:
____ prioritārā mājsaimniecība;
____ vispārējā mājsaimniecība.
Jelgavas novada teritoriālā vienība: _____________.
Apliecinu, ka augstāk minētā informācija ir pilnīga un patiesa.
Apliecinu, ka esmu informēts ar pašvaldības veikto personas datu apstrādi saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes regulu Nr. 2016/679 par fizisku personu aizsardzību attiecībā uz personas datu apstrādi un šādu datu brīvu apriti un ar ko atceļ Direktīvu 95/46/EK (Vispārīgā datu aizsardzības regula) nosacījumiem. Ar Jelgavas novada pašvaldības datu privātuma politiku var iepazīties pašvaldības tīmekļvietnē https://www.jelgavasnovads.lv/
Piekrītu, ka pašvaldībai ir tiesības pārbaudīt iesniegto informāciju, izmantojot pašvaldības rīcībā esošo informāciju, tostarp veikt pārbaudi pašvaldības un valsts datu reģistros lēmuma pienešanai nepieciešamajā apjomā, kā arī pieprasīt ziņas no juridiskām un fiziskām personām, lai pārliecinātos par iesniegumā norādītās informācijas atbilstību.
Piekrītu mājsaimniecībā dzīvojošo personu datu nodošanai nekustamā īpašuma attīstītājam vai dzīvojamās mājas apsaimniekotājam saziņai un zemas īres maksas mājokļa īres līguma slēgšanai.
Apliecinu, ka mājsaimniecībai ir pietiekami finanšu līdzekļi, lai papildus citu pamatvajadzību apmierināšanai veiktu maksu par dzīvojamās telpas īri un ar tās lietošanu saistītajiem pakalpojumiem.
Pielikumā:
1. Izsniegta (-s) izziņa (-s) par kopējiem mēneša neto vidējiem ienākumiem (atzīmēt izsniedzējiestādi):
2. Citi dokumenti:
datums | paraksts |
Paskaidrojuma raksta sadaļa | Norādāmā informācija |
| 1. Mērķis un nepieciešamības pamatojums | Saistošo noteikumu mērķis ir noteikt kārtību, kādā tiek reģistrētas mājsaimniecības Zemas īres maksas mājokļu izīrēšanas reģistrā Jelgavas novadā. Ministru kabineta 2022. gada 14. jūlija noteikumu Nr. 459 "Noteikumi par atbalstu dzīvojamo īres māju būvniecībai Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 3.1. reformu un investīciju virziena "Reģionālā politika" 3.1.1.4.i. investīcijas "Finansēšanas fonda izveide zemas īres mājokļu būvniecībai" ietvaros" 35.4. apakšpunkts paredz, ka zemas īres maksas mājokļi tiek izīrēti mājsaimniecībām, kas ir reģistrētas rindā atbilstoši pašvaldību saistošo noteikumu ietvaros noteiktajai izīrēšanas kārtībai. Jelgavas novada pašvaldība līdz šim nav pieņēmusi saistošos noteikumus, kas nosaka kārtību, kādā tiek reģistrētas mājsaimniecības Zemas īres maksas mājokļu izīrēšanas reģistrā. |
| 2. Fiskālā ietekme uz pašvaldības budžetu | Saistošajiem noteikumiem nav ietekme uz pašvaldības budžetu. Saistošie noteikumi paredz, ka institūcija, kas veiks mājsaimniecību izvērtēšanu un pieņems attiecīgus lēmumus, būs jau izveidotā Jelgavas novada pašvaldības Dzīvokļu jautājumu komisija, kuras darba apjoms var palielināties atkarībā no iedzīvotāju intereses, iespējām un aktivitātes. |
| 3. Sociālā ietekme, ietekme uz vidi, iedzīvotāju veselību, uzņēmējdarbības vidi pašvaldības teritorijā, kā arī plānotā regulējuma ietekme uz konkurenci | 3.1. sociālā ietekme – pozitīva. Paredzams, ka zemas īres maksas mājokļu pieejamība piesaistīs novadam kvalificētus speciālistus un viņu ģimenes, kas veicinās nodarbinātību. 3.2. ietekme uz vidi – nav ietekmes. 3.3. ietekme uz iedzīvotāju veselību – pozitīva, jo dzīvošana kvalitatīvā vidē ir viens no cilvēka veselības priekšnosacījumiem. 3.4. zemas īres maksas mājokļu atbalsta programma, kuras ietvaros izbūvēto īres māju dzīvokļus paredzēts izīrēt saskaņā ar šiem saistošajiem noteikumiem, veicina nekustamo īpašumu attīstītāju uzņēmējdarbības aktivitāti un savstarpēju konkurenci. |
| 4. Ietekme uz administratīvajām procedūrām un to izmaksām | Atkarībā no iedzīvotāju intereses nebūtiski palielināsies darba pienākumu apjoms un intensitāte Jelgavas novada pašvaldības Dzīvokļu jautājumu komisijai. Iedzīvotāju interese un aktivitāte nav prognozējama. Saistošajiem noteikumiem ir paredzama ietekme uz administratīvajām procedūrām, jo Jelgavas novada pašvaldības Dzīvokļu jautājumu komisijai būs jāpieprasa noteikumos minētie dokumenti attiecīgajām pašvaldības iestādēm un citām institūcijām. Minētajiem noteikumiem nav plānota ietekme uz administratīvo procedūru izmaksām. |
| 5. Ietekme uz pašvaldības funkcijām un cilvēkresursiem | Pašvaldības cilvēkresursi, kas tiks iesaistīti saistošo noteikumu īstenošanā, ir Jelgavas novada pašvaldības Dzīvokļu jautājumu komisija, kas nodrošinās saistošo noteikumu izpildi. |
| 6. Informācija par izpildes nodrošināšanu | Saistošo noteikumu izpildi nodrošinās Jelgavas novada pašvaldības Dzīvokļu komisija un nekustamā īpašuma attīstītājs. |
| 7. Prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem, ko sniedz mērķa sasniegšana | Saistošie noteikumi ir piemēroti iecerētā mērķa sasniegšanai, jo nav citu veidu, kā noteikt kārtību, kādā tiek reģistrētas mājsaimniecības Zemas īres maksas mājokļu izīrēšanas reģistrā. Ministru kabineta 2022. gada 14. jūlija noteikumu Nr. 459 "Noteikumi par atbalstu dzīvojamo īres māju būvniecībai Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 3.1. reformu un investīciju virziena "Reģionālā politika" 3.1.1.4.i. investīcijas "Finansēšanas fonda izveide zemas īres mājokļu būvniecībai" 35.4. apakšpunkts paredz, ka minētā kārtība tiek noteikta saistošajos noteikumos. Līdz ar to, pašvaldības izraudzītie līdzekļi ir piemēroti leģitīmā mērķa sasniegšanai, un tās rīcība ir atbilstoša. |
| 8. Izstrādes gaitā veiktās konsultācijas ar privātpersonām un institūcijām | Atbilstoši Pašvaldību likuma 46. panta trešajai daļai Saistošo noteikumu projekts un tam pievienotais paskaidrojuma raksts no 2025. gada 27. oktobra līdz 10. novembrim tika publicēts pašvaldības oficiālajā tīmekļvietnē www.jelgavasnovads.lv sabiedrības viedokļa noskaidrošanai, nodrošinot iespēju ikvienai personai iesniegt savus priekšlikumus vai iebildumus. Minētajā termiņā sabiedrības priekšlikumi, iebildumi vai komentāri par Saistošo noteikumu projektu netika saņemti. |