Darbības ar dokumentu

Nacionālās elektronisko plašsaziņas līdzekļu padomes lēmums Nr. 606/1-2

Rīgā 2025. gada 31. oktobrī

Par piekļuves liegšanu tīmekļvietnēm militaryarms.ru, mustoi.ru, literia.ru, www.bashinform.ru, yutazy.ru, media73.ru, ivanovoobl.ru, nevadm.ru un gnkk.ru

Nacionālā elektronisko plašsaziņas līdzekļu padome (turpmāk - Padome) šādā sastāvā - Padomes priekšsēdētājs Ivars Āboliņš, Padomes priekšsēdētāja vietniece Aurēlija Ieva Druviete, Padomes locekle Ieva Kalderauska, Padomes locekle Ilva Milzarāja un Padomes loceklis Andis Plakans -, izvērtējot Padomes Monitoringa departamenta 2025. gada 14. oktobra pārbaudes ziņojumu Nr. P/2025/216/6-4 un no kompetentās valsts pārvaldes iestādes saņemto informāciju,

konstatē:

[1] Padome, pildot Elektronisko plašsaziņas līdzekļu likuma (turpmāk - EPLL) 60. pantā noteiktās funkcijas, veica Latvijas Republikas informatīvās telpas monitoringu, vērtējot tīmekļvietnēs militaryarms.ru, mustoi.ru, literia.ru, www.bashinform.ru, yutazy.ru, media73.ru, ivanovoobl.ru, nevadm.ru un gnkk.ru izvietoto audio, audiovizuālo un rakstveida saturu.

[2] 2025. gada 23. oktobrī Padome saņēma citas kompetentās valsts pārvaldes iestādes 2025. gada 22. oktobra vēstuli, kurā sniegta informācija par tīmekļvietņu militaryarms.ru, mustoi.ru, literia.ru, www.bashinform.ru, yutazy.ru, media73.ru, ivanovoobl.ru, nevadm.ru, gnkk.ru satura pārbaudi un tajā konstatēto informāciju. Vēstulē norādīts, ka tīmekļvietnēs izplatītais saturs ir pretrunā Latvijas informatīvās telpas drošības un nacionālās drošības interesēm. Kompetentā iestāde norāda, ka tīmekļvietnēs mustoi.ru, www.bashinform.ru, yutazy.ru, media73.ru, ivanovoobl.ru, nevadm.ru, gnkk.ru kopumā tiek izplatīta vienpusēja un tendencioza informācija par Krievijas karu Ukrainā, mobilizēts informatīvais un sabiedriskais atbalsts Ukrainā karojošajiem Krievijas karavīriem, leģitimizēta Krievijas nelikumīgi okupēto un anektēto Ukrainas teritoriju piederība Krievijai, nostiprināta Krievijai labvēlīga vēstures izpratne, kā arī veidota pozitīva attieksme pret Krieviju kopumā. Kompetentās iestādes ieskatā, tas var radīt negatīvu ietekmi uz Latvijas sabiedrības saliedētību, starpetniskajām attiecībām, vērtību izpratni, kā arī Latvijas valsts solidaritāti un atbalstu Ukrainai attiecībā uz tās neatkarību, suverenitāti un teritoriālo vienotību tās starptautiski atzītajās robežās.

Savukārt tīmekļvietņu militaryarms.ru un literia.ru izvērtējums liecina, ka tās kalpo, attiecīgi, plaša ar Krievijas armiju, tās militāro tehniku, tehnoloģijām un bruņojumu saistītu informāciju, vienlaikus ar informāciju par Krievijas karu Ukrainā, kurš atbilstoši Krievijas dezinformācijas un propagandas kampaņās izmantotajās tēzēs tiek attaisnots ar nepieciešamību pēc Ukrainas "denacifikācijas", Nacionālās gvardes darbības aktualitātēm dažādos Krievijas reģionos un Krievijas okupētajās Ukrainas teritorijās. Turpmāk lēmumā tiek norādīts, kāda veida informācija minētajās tīmekļvietnēs ir izvietota.

[3] Veicot minēto tīmekļvietņu pārbaudi (pārbaudes rezultāti apkopoti Padomes Monitoringa departamenta 2025. gada 14. oktobra pārbaudes ziņojumā Nr. P/2025/216/6-4, kā arī kompetentās iestādes 2025. gada 22. oktobra vēstulē Nr. 21/2025/7815-IP), Padome un kompetentā valsts pārvaldes iestāde ir konstatējušas, ka minētajās tīmekļvietnēs tiek izplatīta sagrozīta un tendencioza informācija par notikumiem Krievijā un pasaulē. No tīmekļvietnēs militaryarms.ru, mustoi.ru, literia.ru, www.bashinform.ru, yutazy.ru, media73.ru, ivanovoobl.ru, nevadm.ru, gnkk.ru izvietotās informācijas ir secināms, ka tajās tiek izvietota Krievijas veidotā un izplatītā propagandas informācija par notikumiem Krievijā un pasaulē, tendenciozi un vienpusēji atspoguļoti notikumi Ukrainā, konstatējamas ziņas par "speciālo militāro operāciju" Ukrainā, veidota piederības sajūta un pozitīva kopējā attieksme pret Krieviju atbilstoši Krievijas Federācijas īstenotajai propagandai, kā arī publicētā informācija ir vērsta pret Latvijas Republikas neatkarību, suverenitāti un teritoriālo integritāti, Šāda informācija Latvijas informatīvajā telpā var radīt maldīgu priekšstatu par notikumiem pasaulē, negatīvi ietekmēt dažādu sabiedrības grupu līdzāspastāvēšanu un radīt apdraudējumu Latvijas valsts drošībai.

[3.1] Tīmekļvietnē militaryarms.ru tiek izplatīta informācija par dažādām militārajām tēmām, tostarp par Krievijas realizēto militāro uzbrukumu Ukrainai, kā arī analizēts Krievijas armijas tehnoloģiskais un cilvēkresursu pārākums pār Ukrainu un izdarītas prognozes par Krievijas uzvaru.

[3.1.1] Minētās tīmekļvietnes 2023. gada 22. septembra rakstā "Cik Krievijas brīvprātīgo jau ir pieteikušies un devušies karā - statistika" tiek izplatīta informācija par speciālās militārās operācijas (turpmāk ‒ SMO) karavīru statistiku, kur cita starpā ir norādīts: "Brīvprātīgie ir vīrieši, kuri brīvprātīgi paraksta militāro līgumu ar Krievijas Aizsardzības ministriju, negaidot pavēsti. Citiem vārdiem sakot, viņi ierodas militārās reģistrācijas un iesaukšanas birojā un saņem nosūtījumu uz medicīnisko pārbaudi. Ja viņi ir veseli, brīvprātīgais tiek nosūtīts uz mācību lauku. Pēc mācību kursa pabeigšanas viņi tiek nosūtīti uz SMO teritoriju. (..) Lai veidotu militārās brīvprātīgo vienības ar līgumiem, tiek rekrutēti vīrieši, kas jaunāki par 60 gadiem. Parakstot militāro līgumu, ir nepieciešams Krievijas pilsonības apliecinājums. Tiek veicināta arī pieredze dienēt drošības spēkos un izmantot dažāda veida ieročus."1

[3.1.2] 2024. gada 13. maija rakstā: "Vai tā ir taisnība vai nepatiess apgalvojums, ka SMO laikā tika nogalināta 4. un 6. rota?" tiek izplatīta informācija: "2024. gada 21. februārī tiešsaistē parādījās ziņojumi par masveida krievu karavīru nāvi Trudovskojes ciematā DTR. Militārais departaments nesniedza oficiālu paziņojumu. Mūsu (Krievijas) kara korespondenti ziņoja par 65 karavīru nāvi 39. motorizētajā strēlnieku brigādē, kas tika iesaukti no Aizbaikāla reģiona..(..) Plkst. 9:00 ukraiņi uzbruka poligonam, nogalinot daudzus karavīrus. Uzbrukums tika veikts ar trim 227 mm GMLRS vadāmajām raķetēm no Himars MLRS (ASV) (domājams, ar kasešu munīcijas kaujas galviņu)."2

[3.1.3] 2023. gada 23. aprīļa rakstā "Krievijas un Ukrainas armiju salīdzinājums 2023. gadā: kura ir stiprāka un kura uzvarēs?" sniegts detalizēts Krievijas un Ukrainas armiju apskats. Cita starpā ir norādīts: "Daudzi ir pazīstami ar bēdīgi slaveno privātās militārās kompānijas "Vāgnera" vadītāja Jevgēņija Prigožina viedokli attiecībā uz operācijas mērķiem un laika grafiku: "...mums būs nepieciešami trīs gadi, lai sasniegtu Dņepru, un mums ir jāīsteno mans plāns Lamanšam." Citiem vārdiem sakot, viņš diezgan kritiski vērtē SMO progresu un armijas vadības stratēģiskās spējas. Viņam ir visas tiesības uz to: "Vāgners" vienmēr ir mūsu (Krievijas) spēku priekšgalā."3

[3.2] Tīmekļvietnē mustoi.ru tiek izplatīta informācija par aktuālajām norisēm Karēlijas apgabalā, tostarp ekoloģijas jautājumi. Cita starpā tiek izplatīta Krievijas propagandas naratīvs un tendencioza informācija par politiskajiem procesiem Somijā attiecībā uz krievu valodā runājošiem iedzīvotājiem, norādot, ka Somijas politika ir vērsta uz krievvalodīgo mītnes zemes izvēli pēc nacionāla un valodas principa. Tāpat tiek dēmonizēta Ukrainas regulārā karaspēka daļa "Azov" un Ukrainas atbrīvošanas cīņas dēvētas par kolektīvo rietumu projektu, kā arī tiek slavināta Krievijas armija un tās darbības okupētajā Ukrainas daļā, dēvējot to par atbrīvošanu.

[3.2.1] Tīmekļvietnes 2024. gada 29. janvāra rakstā "Iemīlējies Krievijā: Kā britu blogeris Donbasā kļuva par krievu" tiek izplatīta informācija: "[..] Visvairāk mani pārsteidza stāsti, kas nebija ņemti no grāmatām, bet gan no tā, kas notiek šodien, tieši tagad. Es biju pārliecināts, ka viss, kas bija pagātnē, ka cilvēki kopš tā laika kaut kādā veidā ir attīstījušies. Bet tas notiek arī šodien. Tas svārstās no orgānu tirdzniecības [atsauce uz melnā tirgus transplantācijām - red.], laboratorijas eksperimentiem ar cilvēkiem, daudzu cilvēku nelikumīgas aizturēšanas un pazušanas, piemēram, Mariupoles lidostā, līdz, piemēram, spīdzināšanas kamerām. Vienā no Vuhledarskas apgabala ciemiem mēs redzējām nelielu māju, kur tika atrasti spīdzināšanas instrumenti. Tur atradās 380 voltu transformators, no kura stiepās vadi, kas beidzās ar krēslu pirmajā stāvā un vannas istabā otrajā stāvā. Tika sagūstītas gan militārpersonas, gan civiliedzīvotāji. Mariupolē šī ir "Bibliotēka". Turklāt civiliedzīvotāju apšaude turpinās - snaiperu uguns, artilērijas apšaude... Citiem vārdiem sakot, viss šausmu spektrs, ko vien var iedomāties - par to visu ziņo parastie cilvēki. Izmantojot cilvēkus kā dzīvos vairogus, slēpjoties aiz viņiem - es to redzēju NATO instruktoru mācību grāmatās, kuri kādu laiku bija izvietoti Donbasā. Tas ir, Rietumu spēki to speciāli mācīja ukraiņiem, apmācīja viņus tam. Atbildība par visu šo tiek pārnesta uz kustību "Azov", uz Kijevas režīmu. Bet, kad es atradu grāmatas, kurās bija paskaidrots, kurā ēkas stāvā slēpties, lai panāktu maksimālu efektivitāti, kļuva pilnīgi skaidrs, ka "Azov" un Kijeva ir tikai marionetes. Tāpat kā nacistiskā Vācija izmantoja Banderu, lai uzbruktu PSRS.[..]."4

[3.2.2] Tīmekļvietnes 2023. gada 26. novembra rakstā "Vai Somijas krievi būs spiesti izvēlēties?" tiek izplatīta informācija par Somijā it kā notiekošajiem politiskajiem procesiem, kas vērsti pret Somijā dzīvojošiem krieviem, nākotnē liekot tiem izvēlēties dzīvesvietu pēc nacionālās piederības. Rakstā citā starpā ir norādīts: "Rakstu jau ir komentējis pazīstamais krievu blogeris Aleksandrs Kommari, kurš ilgstoši dzīvo Somijā: "Savā redakcijas rakstā somu laikraksts "Vechorka" raksta par Somijas krievu, tas ir, Somijā dzīvojošo cilvēku, kas sevi identificē kā krievu, nostāju: "Mana valsts ir zemene, mana valsts ir mellene." Tā ir atsauce uz populāro somu sakāmvārdu, ko saprot kā smalku norādi, kā "čemodāns-dzelzceļa stacija-Urjupinska". Izdariet savu izvēli, Somijas krievu iedzīvotāji! Tagad iedomājieties rakstu, kas parādās Krievijas OFICIĀLAJĀ un LIELĀKAJĀ laikrakstā, kurā teikts: "Daudziem ebrejiem Krievijā var nākties saskarties ar izvēli gan attiecībā uz dzīvesvietu, gan mentālā līmenī, kura valsts ir viņu "zemene un kura viņu mellene." Tas nozīmē, ja jums kaut kas nepatīk, tad ir "čemodāns-dzelzceļa stacija-Haifa". Izdariet savu izvēli, Krievijas ebreju iedzīvotāji."5

[3.3] Tīmekļvietnē literia.ru tiek izplatīta informācija par Krievijas sociālās palīdzības un apdrošināšanas programmām, kā arī medicīnisko palīdzību un aprūpi SMO dalībniekiem, veterāniem un viņu ģimenes locekļiem.

[3.3.1] Tīmekļvietnes 2025. gada 9. oktobra rakstā "Krievijas Nacionālās gvardes direktors, Krievijas varonis, armijas ģenerālis Viktors Zolotovs apsveica Speciālās ātrās reaģēšanas vienības personālu un veterānus profesionālajos svētkos" amatpersonas apsveikuma uzrunā cita starpā ir norādīts: "Šodien Rosgvardijas SOBR vienības ir aģentūras visapmācītākās vienības, kas aprīkotas ar modernākajiem ieročiem un aprīkojumu, uztur augstu mobilitātes un kaujas gatavības līmeni, veiksmīgi veic misijas, tostarp apgabalos, kur notiek speciālā militārā operācija, nodrošina aizsegu biedriem, glābj sievietes, bērnus un vecāka gadagājuma cilvēkus, kā arī aizsargā mūsu (Krievijas) pilsoņus un zemi no noziedzīgiem uzbrukumiem.(..)."6

[3.3.2] Tīmekļvietnes 2025. gada 1. septembra rakstā "Rosgvardija uz speciālās militārās operācijas zonu nosūtīja 10 medību šautenes" tiek izplatīta informācija par šaujamieroču piegādi Krievijas karaspēkam SMO zonā. Rakstā cita starpā ir norādīts: "Krievijas Nacionālās gvardes direktorāta Licencēšanas un atļauju centra darbinieki nodeva 10 medību šautenes uz speciālo militāro operāciju zonu. Sūtījumā bija iekļauti konfiscēti un brīvprātīgi nodoti civilie ieroči.(..) Saskaņā ar Krievijas Federācijas likumu "Par ieročiem" pilsoņiem, kuriem pieder šaujamieroči, ir tiesības tos ziedot valsts paramilitārajām organizācijām tālākai izmantošanai. Pēc tam ieroči tiek nosūtīti uz speciālo militāro operāciju zonu, kur tie ir pierādījuši savu efektivitāti cīņā pret (Ukrainas) bezpilota lidaparātiem."7

[3.4] Tīmekļvietnē www.bashinform.ru tiek izplatīta informācija par Baškīrijas vienotā atbalsta centra izveides projektu, kura ietvaros katrā pašvaldībā jebkurš SMO veterāns vai viņa ģimenes loceklis varētu ierasties un vienuviet saņemt visu nepieciešamo morālo, juridisko un psiholoģisko atbalstu, kā arī palīdzību nodarbinātībā. Tāpat tīmekļvietnē tiek publicēta informācija, kas glorificē SMO dalībniekus un veterānus, dēvējot tos par varoņiem, kā arī uzsvērts Baškīrijas un visas Krievijas iedzīvotāju lielais atbalsts SMO un tās dalībniekiem.

[3.4.1] Tīmekļvietnes 2025. gada 11. oktobra rakstā "Šodienas varoņi: kas veidos Baškīrijas nākotni?" tiek izplatīta informācija par SMO dalībnieku nozīmi Baškīrijas nākotnes veidošanā. SMO dalībnieki tiek glorificēti. Rakstā cita starpā ir norādīts: "Republikas dienu šodien svin ne tikai Baškortostānā, bet arī SMO zonā. Karavīriem šis datums simbolizē viņu atbildību par savas dzimtās zemes likteni. Šodien tūkstošiem Baškortostānas iedzīvotāju piedalās speciālajā militārajā operācijā. Pirms trim gadiem viņi pievienojās Krievijas bruņoto spēku rindām, tostarp Krievijas varoņa Minigali Šaimuratova, Krievijas varoņa Aleksandra Dostavalova un Nacionālā varoņa Salavata Julajeva vārdā nosauktajiem Baškīrijas bataljoniem. 2023. gadā viņi pievienojās 31. "Baškortostānas" pulka nosauktajām vienībām. Frontē šie karavīri demonstrē drosmi un varonību, ko Baškortostānas korespondents vairākkārt ir apliecinājis darba braucienos uz kaujas zonu. To atspoguļo arī daudzās pavēlniecības vēstules, kas tiek sūtītas no frontes uz visiem republikas nostūriem."8

[3.4.2] Tīmekļvietnes 2025. gada 17. septembra rakstā "Viena liela, draudzīga ģimene: kā Baškīrija palīdz SMO dalībniekiem" tiek izplatīta informācija par Baškīrijas vienotā atbalsta centra izveides projektu, kura ietvaros katrā pašvaldībā jebkurš veterāns vai viņa ģimenes loceklis varētu ierasties un vienuviet saņemt visu nepieciešamo morālo, juridisko un psiholoģisko atbalstu, kā arī palīdzību nodarbinātībā. Tiek plānots, ka tā nebūs tikai biroja telpa, bet gan komunikācijas, rehabilitācijas un mācību telpa - vieta, kur SMO veterāniem tiek atjaunota saikne ar sabiedrību. Rakstā cita starpā ir norādīts: "Speciālo militāro operāciju veterānu asociācijas sanāksmē Baškortostānā 15. septembrī reģionālais vadītājs atzīmēja, ka jaunizveidotajai sabiedriskajai organizācijai ir liela nozīme militārpersonu adaptācijā civilajā dzīvē un darba atrašanā, kā arī jauniešu patriotiskajā audzināšanā. "Jauniešiem jūs esat dzīvs piemērs tam, kādam jābūt īstam vīrietim - patriotam, kurš mīl Baškortostānu un lepojas ar to. Mēs esam jums pateicīgi par jūsu darbu šajā svarīgajā jautājumā," sacīja Radijs Habirovs. Baškortostānas Speciālās militārās operācijas veterānu asociācijas priekšsēdētājs Oskars Sitdikovs atzīmēja, ka organizācija palīdz iesaistīt atgriezušos SMO veterānus republikas sabiedriskajā dzīvē un veicina jaunākās paaudzes izglītošanu. "Mūsu aktivitātes ir daudzpusīgas un vērstas uz patiesas palīdzības sniegšanu cilvēkiem. Esam kļuvuši par pilntiesīgiem partneriem ar republikas varas iestādēm. Kad jauns cilvēks pievienojas mums, viņš saņem ne tikai personas apliecību - viņš iegūst lielu ģimeni. Šodien mūsu asociācijā ir vairāk nekā tūkstotis karavīru," uzsvēra Oskars Sitdikovs."9

[3.5] Tīmekļvietnē yutazy.ru tiek izplatīta informācija par Tatarstānas Republikas aktualitātēm, tostarp par skolēnu patriotisko audzināšanu, kurā satur Krievijas kara propagandu, glorificē SMO dalībniekus. Tāpat tiek izplatītas ziņas par brīvprātīgo iesaisti SMO dalībnieku atbalsta programmās, kā arī tiek rīkotas tikšanās ar SMO dalībniekiem, popularizējot Krievijas agresiju pret Ukrainu. Tīmekļvietnē tiek izplatītas intervijas ar SMO dalībniekiem, kurās SMO dalībnieki tiek glorificēti, saukti par atbrīvotājiem, bet Ukrainā esot neofašisms, kuru atbalsta kolektīvie Rietumi.

[3.5.1] Tīmekļvietnes 2025. gada 3. oktobra rakstā "Urussinskas vidusskolas skolēni tikās ar mūsu laika varoni" tiek izplatīta informācija par skolēnu patriotiskajai audzināšanai veltītu tikšanos ar SMO dalībnieku, kas notiek patriotiskā projekta "Nākotne ir mūsu rokās" ietvaros. Rakstā cita starpā ir norādīts: "Skolēniem bija unikāla iespēja tikties ar Vadimu Grudininu, goda un pienākuma vīru - Čečenijas Republikas veterānu un tagad Pretgaisa aizsardzības spēku karavīru. Atklātas sarunas laikā viņš pastāstīja skolēniem par savu dzīves ceļu, iemesliem, kas viņu pamudināja stāties līgumdienestā, un savu ikdienu, kas piepildīta ar atbildības sajūtu pret savu valsti (Krieviju). (..) Pasākums atstāja dziļu emocionālu rezonansi visu klātesošo sirdīs. Mūsdienu intensīvajā informācijas plūsmā, kur realitāte dažkārt ir sagrozīta, šādi tieši dialogi kļūst par nepieciešamu tiltu starp paaudzēm. Tie ļauj jauniešiem ne tikai dzirdēt patiesu informāciju no pirmavotiem, bet arī saņemt atbildes uz visaktuālākajiem jautājumiem, kas rodas viņu sirdīs un prātos. Šī tikšanās neapšaubāmi paliks bērniem atmiņā kā svarīga un sirsnīga saruna par cilvēka pamatvērtībām.."10

[3.5.2] Tīmekļvietnes 2025. gada 22. jūlija rakstā "Absaljamovo brīvprātīgie atbalstīja SMO dalībnieku" tiek izplatītas ziņas par to, ka Absaljamovas ciematā brīvprātīgie tikās ar SMO dalībnieku Samiru Mamedovu. Rakstā ir norādīts: "Šī tikšanās ir daļa no militārpersonu atbalsta kampaņas, kurā aktīvi iesaistās vietējie iedzīvotāji. Absaljamova lauku bibliotēkas kultūras brīvprātīgie un darbinieki regulāri organizē šādus pasākumus, lai izteiktu pateicību Tēvzemes (Krievijas) aizstāvjiem.."11

[3.6] Tīmekļvietnē media73.ru tiek izplatīta informācija par Uļjanovskas apgabala labdarības un brīvprātīgo akcijām palīdzības sniegšanai SMO dalībniekiem un viņu ģimenēm, kā arī darba piedāvājumu sludinājumiem, kas būtībā ir aicinājums noslēgt līgumu dalībai SMO, par to saņemot gan vienreizējas, gan atkārtotas naudas izmaksas un sociālās garantijas.

[3.6.1] Tīmekļvietnes 2025. gada 13. oktobra rakstā "Terengulskas rajons turpina palīdzēt karavīriem SMO zonā" tiek izplatītas ziņas par Terengulskas rajona civilo iedzīvotāju brīvprātīgo palīdzību SMO dalībniekiem. Rakstā ir norādīts: "Brīvprātīgo centrs "Kopā mēs esam stipri" turpina sūtīt uz fronti dažādas preces mūsu karavīriem: pakas ar pārtiku, apģērbu, zālēm, ekipējumu un instrumentiem, kā arī maskēšanās tīkliem. Viņi sūta arī dīzeļdegvielas plītis zemnīcu apsildīšanai, ģeneratorus un būvmateriālus,"12

[3.6.2] 2025. gada 11. oktobra rakstā "Ir uzsākts projekts, lai sniegtu psiholoģisku atbalstu SMO dalībnieku ģimenēm" tiek izplatītas ziņas par sociālā atbalsta labdarības projektu SMO dalībnieku ģimenēm Uļjanovskā. Rakstā ir norādīts: "Programma ļaus speciālo operāciju karavīru ģimenēm saņemt bezmaksas ilgtermiņa psiholoģisko atbalstu. Projekts ir paredzēts 20 ģimenēm. "Iniciatīva ir paredzēta, lai atbalstītu sievietes, pusaudžus un bērnus, kuru tuvinieki dienē militārajā dienestā. Četru mēnešu laikā dalībnieki apmeklēs klātienes grupu nodarbības ar profesionāliem psihologiem, lai palīdzētu viņiem tikt galā ar trauksmi, stresu un iemācītos saglabāt komfortablu ģimenes vidi šajā sarežģītajā periodā," skaidroja projekta organizatori."13

[3.6.3] Tīmekļvietnes 2025. gada 14. oktobra rakstā "Veškaima. Prokuratūra palīdzēja SMO dalībniekam ar uzturlīdzekļiem bērnam" tiek izplatītas ziņas par Veškaimskas rajona prokuratūras izmeklēšanu Krievijas Sociālā fonda reģionālās nodaļas amatpersonas pieļautu kļūdu lietā. Rakstā ir norādīts: "Viņi nelikumīgi ieturēja 15 000 rubļu, kas tika izmaksāti speciālās militārās operācijas dalībnieka sievai kā bērna piedzimšanas un audzināšanas pabalsti," precizēja aģentūra. Prokuratūra norādīja, ka tas aizskar to personu intereses, kurām nepieciešama īpaša valsts aizsardzība. Galu galā nelikumīgi ieturētie līdzekļi tika atgriezti speciālās militārās operācijas dalībnieka laulātajai." Būtiski, ka lapā, kurā izvietots minētais raksts ir izvietots darba piedāvājuma sludinājums "Īsts darbs īstiem vīriešiem", no kura satura nepārprotami redzams, ka tas satur aicinājumu rekrutēties Krievijas armijā, par ko persona saņems gan vienreizējas, gan atkārtotas naudas izmaksas un sociālās garantijas.14

[3.7] Tīmekļvietnē ivanovoobl.ru tiek izplatīta Ivanovas apgabala aktuālā informācija, tostarp sadaļā "palīdzība karavīru ģimenēm" tiek izplatīta informācija par sociāla atbalsta programmām Ivanovas apgabala SMO dalībnieku ģimenēm, bet tīmekļvietnes galvenajā lapā izvietota Krievijas Federācijas interaktīvā karte, kurā viena no sadaļām veltīta dienestam Krievijas armijā uz līguma pamata.

[3.7.1] Tīmekļvietnes sadaļā "palīdzība karavīru ģimenēm" tiek izplatīta informācija par sociāla atbalsta programmām Ivanovas apgabala SMO dalībnieku ģimenēm, kur norādīts: "Valsts fonda "Tēvzemes aizstāvji" filiāle: šeit SMO dalībnieki un viņu ģimenes locekļi vienuviet var saņemt visus sociālā atbalsta pasākumus un pakalpojumus, tostarp bezmaksas juridiskās konsultācijas, psiholoģisko palīdzību, nosūtījumu rehabilitācijai, palīdzību darba atrašanā utt."15

[3.7.2] Tīmekļvietnes galvenajā lapā izvietota Krievijas Federācijas interaktīvā karte, kurā viena no sadaļām veltīta dienestam Krievijas armijā uz līguma pamata. Uzklikšķinot uz minētās sadaļas, meklētājs norāda, ka saturs lietotājam nav pieejams.16

[3.8] Tīmekļvietnē nevadm.ru tiek izplatīta Ņevinomiskas pilsētas aktuālā informācija, kā arī reklāma par to, ka Krievijas Aizsardzības ministrija veic atlases procesu militārajam dienestam uz līguma pamata, par ko persona saņems gan vienreizējas, gan atkārtotas naudas izmaksas un sociālās garantijas. Kopumā Ņevinomiskas pilsētas administrācijas oficiālās tīmekļvietnes noformējums veidots, izmantojot Krievijas agresiju Ukrainā simbolizējošo burtu "Z" un Georga lentes elementu.

[3.8.1] Tīmekļvietnes galvenā lapa satur saukli "Par Šebekino", kurš veidots izmantojot Krievijas agresiju Ukrainā simbolizējošo burtu "Z" un Georga lentes elementu.17

[3.8.2] Tīmekļvietnes galvenajā lapā izvietots reklāmas sludinājums, ka Krievijas Aizsardzības ministrija veic atlases procesu militārajam dienestam uz līguma pamata, par ko persona saņems gan vienreizējas, gan atkārtotas naudas izmaksas un sociālās garantijas.18

[3.9] Tīmekļvietnē gnkk.ru tiek izplatīta informācija par sociālā atbalsta programmām SMO dalībniekiem, veterāniem un viņu ģimenēm, kā arī par brīvprātīgo ziedojumiem transportlīdzekļu nosūtīšanai SMO dalībniekiem karadarbības zonā Ukrainā.

[3.9.1] Tīmekļvietnes 2025. gada 6. augusta rakstā "Vienpadsmit SMO dalībnieku ģimenes Minusinskā saņēma videi draudzīgus cietā kurināmā katlus" tiek izplatīta informācija par Nacionālā projekta "Vides labklājība" federālā projekta "Tīrs gaiss" īstenošanu tajā skaitā palīdzot SMO dalībniekiem uzstādot modernas un videi draudzīgas apkures sistēmas. Rakstā ir norādīts: "(..) Nesen šāds katls tika uzstādīts vietējās iedzīvotājas Larisas Mironovas mājās. Iepriekš viņai un viņas vīram bija jāpavada daudz laika un pūļu, lai iekurinātu krāsni un paciestu no tās nākošo smogu un dūmus. Meklējot alternatīvu, ģimene sazinājās ar pilsētas administrāciju.(..)."19

[3.9.2] Tīmekļvietnes 2025. gada 13. oktobra rakstā "Sociālā fonda Krasnojarskas filiāle paskaidroja, kuri SMO dalībnieki ir tiesīgi saņemt otro pensiju" tiek izplatīta informācija par Ukrainas militārās speciālās operācijas veterāniem, kuri ir sasnieguši atbilstošo vecumu un ir tiesīgi saņemt valsts invaliditātes pensiju, var saņemt otro vecuma vai darba stāža apdrošināšanas pensiju no savas drošības iestādes. Rakstā tiek skaidrota kārtība, kādā minētās izmaksas iespējams saņemt: "Šo pensiju tagad var piešķirt privātu militāro kompāniju un citu organizāciju karavīriem, kas palīdz uzdevumu izpildē speciālās operācijas zonā. To var saņemt arī DPR un LPR militāro formējumu, tiesībaizsardzības iestāžu un policijas locekļi, kuri kļuvuši par invalīdiem saistībā ar dalību kaujā pēc 2014. gada 11. maija. Iepriekš šai pensijai SFR reģionālajā nodaļā varēja pieteikties tikai brīvprātīgo formējumu locekļi. Mobilizētie un līgumkaravīri savas pensijas saņēma no tiesībaizsardzības iestādēm.(..)."20

[3.9.3] Tīmekļvietnes 2025. gada 7. oktobra rakstā "Krasnojarskas apgabala Rosselhoznadzor darbinieki nodeva divus transportlīdzekļus nosūtīšanai uz SMO zonu" tiek izplatīta informācija par Federālās veterinārās un fitosanitārās uzraudzības dienesta reģionālā biroja darbinieku ziedojumu, proti, nosūtīšanai uz SMO zonu ir nodoti divi transportlīdzekļi. Rakstā ir norādīts: "Kopš Otrās militārās operācijas sākuma Federālā veterinārās un fitosanitārās uzraudzības dienesta Krasnojarskas apgabala pārvalde sniedz palīdzību kaujiniekiem. Aģentūras darbinieki uztur regulārus kontaktus ar vienu no vienībām, kas sastāv no reģiona iedzīvotājiem. Ar Viskrievijas Tautas frontes reģionālās nodaļas palīdzību kaujinieki iepriekš bija saņēmuši visurgājēju "Tigr", elektroģeneratorus un citus mūsu (Krievijas) aizstāvju pieprasītās lietas."21

[4] Kopumā minētajās tīmekļvietnēs tiek izplatīta vienpusēja, maldinoša un tendencioza informācija par Krievijas karu Ukrainā, mobilizēts informatīvais un sabiedriskais atbalsts Ukrainā karojošajiem Krievijas karavīriem, leģitimizēta Krievijas nelikumīgi okupēto un anektēto Ukrainas teritoriju piederība Krievijai, nostiprināta Krievijai labvēlīga vēstures izpratne, kā arī veidota pozitīva attieksme pret Krieviju kopumā. Šādas informācijas izplatīšana, apzināti maldinot sabiedrību par Krievijas Federācijas patiesajiem mērķiem Ukrainā, tādējādi noskaņojot sabiedrību pret Ukrainas valsti un tautu, negatīvi ietekmē dažādu sabiedrības locekļu un grupu mierīgu līdzāspastāvēšanu, tajā skaitā arī Latvijā, kā arī turpina Krievijas Federācijas veiktās dezinformācijas izplatīšanas operācijas Latvijā un Eiropā, kā arī rada riskus provokācijām starp dažādām sabiedrības grupām, kas nepārprotami rada būtisku apdraudējumu Latvijas valsts drošībai un sabiedriskajai kārtībai un drošībai.

Ievērojot konstatēto, Padome

secina:

[5] Padome 2025. gada 31. oktobra sēdē ir pārliecinājusies par minētajās tīmekļvietnēs izplatīto saturu. Elektronisko sakaru likuma 112. panta pirmajā daļā ir noteikts: "Nacionālajai elektronisko plašsaziņas līdzekļu padomei, izvērtējot valsts iestāžu sniegto informāciju, ir tiesības pieņemt lēmumu, ar kuru ierobežo piekļuvi tādām Latvijas teritorijā pieejamām tīmekļvietnēm, kurās tiek izplatīts saturs, kas apdraud vai var apdraudēt valsts drošību vai sabiedrisko kārtību un drošību, liedzot piekļuvi šo tīmekļvietņu domēna vārdam vai interneta protokola (IP) adresei." Minētā tiesību norma paredz Padomes tiesības, izvērtējot no citām valsts pārvaldes iestādēm saņemto informāciju, pieņemt lēmumu par piekļuves liegšanu tīmekļvietnēm, ja tajās izplatītais saturs apdraud vai var apdraudēt valsts drošību vai sabiedrisko kārtību un drošību.

Ar terminu "valsts drošība" ir saprotama pasākumu sistēma valsts politisko un ekonomisko pamatu un valsts robežu aizsargāšanai. Šis termins ietver arī "nacionālo drošību", kas atbilstoši Nacionālās drošības likuma 1. pantā noteiktajam ir "valsts un sabiedrības īstenotu vienoto, mērķtiecīgu pasākumu rezultātā sasniegts stāvoklis, kurā ir garantēta valsts neatkarība, tās konstitucionālā iekārta un teritoriālā integritāte, sabiedrības brīvības attīstības perspektīva, labklājība un stabilitāte." Ievērojot to, ka ir nepieciešams nodrošināt nacionālo drošību un savlaicīgi prognozēt un novērst valsts iekšējo un ārējo apdraudējumu, kā arī garantēt valsts aizsardzību, sabiedrības drošību un tās demokrātisko attīstību, nav pieļaujams, ka Latvijas informatīvajā telpā - gan elektronisko plašsaziņas līdzekļu programmās un pakalpojumos, gan interneta vidē - tiek izplatīts tāds saturs, kas apdraud vai var radīt apdraudējumu valsts drošībai un sabiedriskajai kārtībai un drošībai.

[6] Padome secina, ka 3. punktā minētās tīmekļvietnes tiek izmantotas, lai izplatītu Krievijas propagandu, kas vērsta pret Ukrainas valsti un ukraiņu nāciju un rietumvalstīm kopumā. Tīmekļvietnes, kurās tiek izplatīta sagrozīta un nepatiesa informācija un karu attaisnojoša informācija, izplatīšanas ierobežošana ir nepieciešama, lai nodrošinātu valsts drošību, sabiedrisko kārtību un drošību.

[7] Ņemot vērā Padomes monitoringa rezultātā konstatēto, kompetentās iestādes sniegto informāciju, tīmekļvietnēs izvietoto saturu, normatīvajos aktos noteikto, kā arī ģeopolitisko situāciju pasaulē, Padome atzīst, ka piekļuves liegšana šī lēmuma 3. punktā un tā apakšpunktos minētajām tīmekļvietnēm veicama nekavējoties. Padome norāda, ka jebkura nepamatota kavēšanās ar piekļuves liegšanu tīmekļvietnēm veicinātu apstākļus, ka tīmekļvietnēs joprojām tiktu izplatīta tāda informācija, kas apdraud Latvijas valsts informatīvās telpas drošību, kā arī dezinformācija un viltus ziņas, taču esošajā ģeopolitiskajā situācijā tieši pretēji - nepieciešams nodrošināt uzticamas, kvalitatīvas un faktos balstītas patiesas informācijas pieejamību.

[8] Ņemot vērā, ka lēmums par piekļuves ierobežošanu minētajām tīmekļvietnēm ir administratīvais akts, pieņemot lēmumu par piekļuves ierobežošanu tīmekļvietnēm, jāizvērtē administratīvā akta lietderības apsvērumi.

[8.1] Administratīvā akta nepieciešamība leģitīmā mērķa sasniegšanai - Satversmes 100. pants paredz: "Ikvienam ir tiesības uz vārda brīvību, kas ietver tiesības brīvi iegūt, paturēt un izplatīt informāciju, paust savus uzskatus. Cenzūra ir aizliegta." Ikviens ierobežojums attiecībā uz informācijas pieejamību ir jāvērtē vārda brīvības, kas ir demokrātiskas un tiesiskas valsts pamatvērtība, ierobežošanas aspektā. Satversmes 116. pants noteic, ka vārda brīvību var ierobežot likumā paredzētos gadījumos, lai sasniegtu kādu no tajā paredzētajiem leģitīmajiem mērķiem - aizsargāt citu cilvēku tiesības, demokrātisko valsts iekārtu, sabiedrības drošību, labklājību un tikumību. Arī Eiropas Cilvēktiesību konvencijas 10. panta otrā daļa nosaka: "Tā kā šo brīvību īstenošana ir saistīta ar pienākumiem un atbildību, tā var tikt pakļauta tādām prasībām, nosacījumiem, ierobežojumiem vai sodiem, kas paredzēti likumā un nepieciešami demokrātiskā sabiedrībā, lai aizsargātu valsts drošības, teritoriālās vienotības vai sabiedriskās drošības intereses, nepieļautu nekārtības vai noziedzīgus nodarījumus, aizsargātu veselību vai tikumību, aizsargātu citu cilvēku cieņu vai tiesības, nepieļautu konfidenciālas informācijas izpaušanu vai lai saglabātu tiesu varas autoritāti un objektivitāti." Leģitīmais mērķis vārda brīvības ierobežošanai konkrētajā gadījumā nepārprotami ir valsts un sabiedrības drošība, tajā skaitā informatīvās telpas drošība, un demokrātiskas valsts iekārtas saglabāšana. Demokrātiskas valsts iekārtas aizsardzība kā leģitīms mērķis sevī ietver nacionālās drošības un Latvijas teritoriālās vienotības aizsardzību. Padome uzsver, ka elektronisko plašsaziņas līdzekļu programmās un pakalpojumos, kā arī tīmekļvietnēs internetā ir aizliegts izplatīt saturu, kas apdraud valsts drošību, un šis valsts drošības apdraudējums ir vērtējams ne vien Latvijas, bet arī citu valstu drošības kontekstā. Nav šaubu, ka apdraudējums valsts drošības interesēm tiek nodarīts arī izmantojot interneta resursus, tajā skaitā tīmekļvietnes, kurās tiek izplatīti apzināti maldinoši materiāli, tajā skaitā sagrozītas un faktiskajai situācijai neatbilstošas ziņas un dažādi informatīvi materiāli ar mērķi destabilizēt situāciju, šķelt sabiedrību un vairot sabiedrībā šaubas par notikumiem pasaulē. Satversmes tiesa ir atzinusi, ka ikvienam ir tiesības brīvi paust savus uzskatus jebkādā veidā - mutvārdos, rakstveidā, vizuāli, ar māksliniecisku izteiksmes līdzekļu palīdzību u. tml.22 Tomēr Satversmes tiesa ir atzinusi, ka tiesības uz vārda brīvību nav absolūtas un var tikt ierobežotas, ja tas nepieciešams sabiedrības interešu labā.23 Tāpat tiesības uz vārda brīvību nenozīmē visatļautību. Gan no Satversmes, gan arī no Latvijai saistošajiem starptautiskajiem cilvēktiesību dokumentiem izriet, ka tiesības uz vārda brīvību var ierobežot. Valsts var noteikt vārda brīvības ierobežojumus gadījumos, kad personas tiesības uz vārda brīvību tieši ietekmē citu personu tiesības, kā arī gadījumos, kad vārda brīvība rada nepārprotamus un tiešus draudus sabiedrībai.24 Ievērojot minēto, Padome uzskata, ka par leģitīmo mērķi, saskaņā ar kuru ir pieļaujams ar administratīvo aktu ierobežot personas vārda brīvību, atzīstama valsts interese aizsargāt valsts drošību un sabiedrisko kārtību un drošību. Gadījumā, ja personai piešķirtās tiesības brīvi paust savu viedokli tiek izmantotas negodprātīgi - ar mērķi apzināti izplatīt kara propagandu, dezinformāciju un maldināt sabiedrību, tā nav pieļaujama vārda brīvības izpausme un konkrētajā gadījumā tās ierobežošana ir uzskatāma par leģitīmu un samērīgu. Turklāt šāds vārda brīvības ierobežojums ir noteikts ar likumu, to paredz Elektronisko sakaru likuma 112. panta pirmā daļa.

[8.2] Administratīvā akta piemērotība mērķa sasniegšanai - attiecībā uz vārda brīvības ierobežojuma vērtējumu jāņem vērā, ka sabiedrībai ir tiesības saņemt patiesu informāciju. Padomes ieskatā, sabiedrības interesēs nav saņemt tādu informāciju, kas apdraud valsts vai sabiedrības drošību, valsts teritoriālo vienotību, tāpat sabiedrības interesēs nav saņemt informāciju, kas ir naidu kurinoša, kara propagandu saturoša, karu attaisnojoša un apzināti maldinoša. Šādas informācijas saņemšana daļā sabiedrības var radīt neuzticību valstij vai uztraukumu un bailes savas valsts pastāvēšanu un savu, savas ģimenes nākotni, kā arī šķelt dažādas sabiedrības grupas. Turklāt šī informācija satur arī dezinformāciju un šādas informācijas rezultātā var rasties un aktivizēties organizācijas, kuras atbalsta tajā skaitā radikālas idejas, kā arī to pretinieki, tādējādi neizslēdzot iespēju, ka valstu iekšienē var rasties dažādu grupu protesti un tādējādi neapšaubāmi tiek ietekmēta sabiedriskā kārtībā un cilvēku drošība, kas būtiski un nepārprotami ietekmē valsts drošību kopumā. Gadījumā, ja tīmekļvietnes, kurās tiek izplatīta informācija, kas apdraud valsts drošību vai būtiski apdraud sabiedrisko kārtību un drošību, Latvijas teritorijā nebūtu pieejamas, pieejamība šai informācijai būtu ievērojami mazāka, tādējādi arī šīs informācijas aprite samazinātos un ir prognozējams, ka nodarītais kaitējums būtu ievērojami mazāks. Līdz ar to, Padomes ieskatā, Elektronisko sakaru likuma 112. panta pirmajā daļā paredzētais instruments tiesību uz vārda brīvību ierobežošanai - tiesības pieņemt lēmumu, ar kuru ierobežo piekļuvi tādām Latvijas teritorijā pieejamām tīmekļvietnēm, kurās tiek izplatīts saturs, kas apdraud vai var apdraudēt valsts drošību vai sabiedrisko kārtību un drošību - ir uzskatāms par piemērotu līdzekli leģitīmā mērķa sasniegšanai.

[8.3] Vai mērķi nav iespējams sasniegt ar līdzekļiem, kas mazāk ierobežo administratīvā procesa dalībnieku tiesības vai intereses - Padomes ieskatā, piekļuves liegšana minētajām tīmekļvietnēm visefektīvāk nodrošina sabiedrības interešu aizsardzību. Padome norāda, ka, lai garantētu sabiedrības interešu aizsardzību, ir nepieciešams rīkoties nekavējoties, tādējādi Padome, pieņemot lēmumu, neuzklausa minēto tīmekļvietņu veidotājus. Atbilstoši Administratīvā procesa likumā noteiktajam Padome norāda, ka iemesls tīmekļvietņu pārstāvju neuzklausīšanai ir fakts, ka tīmekļvietnēs izplatītā informācija apdraud vai var apdraudēt valsts un sabiedrības drošību, tādēļ lēmums par piekļuves liegšanu tām pieņemams pēc iespējas ātrāk. Vienlaikus Padome uzsver, ka tās rīcībā ir visa nepieciešamā informācija par tīmekļvietnēs izvietoto saturu, tāpat, Padomes ieskatā, situāciju nebūtu iespējams mainīt, tīmekļvietņu veidotājiem izņemot vai liedzot piekļuvi atsevišķām satura vienībām, jo tīmekļvietnēs izvietotais saturs kopumā apdraud valsts drošību un sabiedrisko kārtību un drošību. Tāpat pat gadījumā, ja tiktu izņemtas atsevišķas satura vienības, gan Padomei, gan vēl kādai kompetentajai iestādei būtu jāiegulda nesamērīgi resursi nepārtrauktam tīmekļvietņu monitoringam, lai pārliecinātos, ka tīmekļvietnēs atkārtoti netiek izvietots jau iepriekš izņemtais valsts un sabiedrības drošību apdraudošais saturs, kā arī jāvērtē cits jauns saturs. Lai garantētu valsts un sabiedrības drošības interešu aizsardzību, Padome secina, ka citi, privātpersonu mazāk ierobežojoši līdzekļi, konkrētajā gadījumā nav piemērojami, jo tie nesasniegs mērķi. Mērķi - valsts un sabiedrības drošību apdraudoša satura izplatīšanas ierobežošanu un piekļuves ierobežošanu šim saturam - var sasniegt tikai liedzot piekļuvi tam.

[8.4] administratīvā akta samērīgums - vai sabiedrības ieguvums ir lielāks, nekā privātpersonas interešu aizskārums. APL 13. pantā nostiprinātais samērīguma princips nosaka: "Labumam, ko sabiedrība iegūst ar ierobežojumiem, kas uzlikti adresātam, ir jābūt lielākam nekā viņa tiesību vai tiesisko interešu ierobežojumam. Būtiski privātpersonas tiesību vai tiesisko interešu ierobežojumi ir attaisnojami tikai ar nozīmīgu sabiedrības labumu." Padomes ieskatā, konkrētajā gadījumā labums, ko iegūs sabiedrība, ir ievērojami lielāks nekā tiesību ierobežojums, jo sabiedrību vairs nesasniegs tāda informācija, kas apdraud gan Latvijas, gan Eiropas drošību kopumā, kā arī apzināti maldinoša informācija, kara propaganda un karu attaisnojoša informācija, par kuru paredzēta atbildība Krimināllikumā. Padomes ieskatā, šāds ierobežojums jo īpaši ir uzskatāms par samērīgu, ņemot vērā ģeopolitiskos apstākļus, kādos šobrīd atrodas Latvija un Pasaule. Krievijas Federācija jau ilgstoši veic mērķtiecīgas dezinformācijas kampaņas Latvijā un arī citās Eiropas valstīs ar mērķi izplatīt dezinformāciju, ieviest bailes un apzināti sagrozīt gan vēstures, gan mūsdienu notikumus. Ievērojot minēto ir īpaši svarīgi liegt piekļuvi šāda veida saturam un nodrošināt, ka sabiedrībai ir pieejams patiess, pārbaudīts un precīzs saturs par notikumiem Latvijā un Pasaulē. Tādējādi, Padomes ieskatā, sabiedrības ieguvums ir ievērojami lielāks nekā indivīda tiesību ierobežojums, jo sabiedrību, izmantojot šīs tīmekļvietnes, vairs nesasniegs kara propaganda, dezinformējošs un sabiedrības un valsts drošību apdraudošs saturs.

[9] Ievērojot minēto un izvērtējot lietā esošās ziņas par faktiem kopumā un savstarpējā sakarībā, Padome secina, ka tīmekļvietnēs militaryarms.ru, mustoi.ru, literia.ru, www.bashinform.ru, yutazy.ru, media73.ru, ivanovoobl.ru, nevadm.ru un gnkk.ru tiek izplatīts saturs, kas apdraud valsts drošību, tajā skaitā Latvijas nacionālo drošību.

[10] Padome saskaņā ar Administratīvā procesa likuma (turpmāk ̶ APL) 62. panta trešo daļu un papildus šā lēmuma 8.3. punktā norādītajam, norāda apsvērumus, kāpēc uzskata, ka pie konkrētā lēmuma pieņemšanas nav nepieciešams uzklausīt šī lēmuma adresātu viedokli. Saskaņā ar APL 62. panta otrās daļas 1. punktu "personas viedokļu un argumentu noskaidrošana nav nepieciešama, ja administratīvā akta izdošana ir steidzama un jebkura kavēšanās tieši apdraud valsts drošību, sabiedrisko kārtību, vidi, personas dzīvību, veselību un mantu." Ievērojot minēto, secināms, ka Padomei nav pienākuma uzklausīt lēmuma adresātu viedokli, jo jebkura kavēšanās lēmuma pieņemšanā rada draudus valsts drošībai un sabiedriskajai drošībai. Tāpat jāņem vērā, ka Padome pamatojusi šāda ierobežojuma atbilstību tiesību uz vārda brīvību aizsardzības kontekstā. Secinot, ka administratīvais akts samērīgi ierobežo personas, kas veido lēmuma 3. punktā un 9. punktā norādītās tīmekļvietnes, tiesības un šādu ierobežojumu sabiedrības interesēs ir nepieciešams noteikt bez kavēšanās, potenciālo adresātu viedokļa uzklausīšana nav nepieciešama.

[11] Ņemot vērā minēto, Padome uzskata par nepieciešamu izmantot tai Elektronisko sakaru likuma 112. panta pirmajā daļā piešķirtās tiesības, izvērtējot valsts iestāžu sniegto informāciju, "[..] pieņemt lēmumu, ar kuru ierobežo piekļuvi tādām Latvijas teritorijā pieejamām tīmekļvietnēm, kurās tiek izplatīts saturs, kas apdraud vai var apdraudēt valsts drošību vai sabiedrisko kārtību un drošību, liedzot piekļuvi šo tīmekļvietņu domēna vārdam vai interneta protokola (IP) adresei."

[12] Lai informētu tīmekļvietņu iespējamos lietotājus par iemeslu, kāpēc tīmekļvietnes vairs nav pieejamas, nepieciešams veikt minēto tīmekļvietņu lietotāju automātisku novirzīšanu uz Padomes izveidoto informatīvo paziņojumu: https://nelegalssaturs.lv.

Ievērojot minēto un saskaņā ar Elektronisko sakaru likuma 112. panta pirmo daļu un Administratīvā procesa likuma 67. pantu, Padome

nolemj:

1. Ierobežot piekļuvi Latvijā pieejamajām tīmekļvietnēm militaryarms.ru, mustoi.ru, literia.ru, www.bashinform.ru, yutazy.ru, media73.ru, ivanovoobl.ru, nevadm.ru, gnkk.ru liedzot piekļuvi šo tīmekļa vietņu domēna vārdam vai interneta protokola adresēm.

2. Ierobežot piekļuvi Latvijā pieejamo tīmekļa vietņu militaryarms.ru, mustoi.ru, literia.ru, www.bashinform.ru, yutazy.ru, media73.ru, ivanovoobl.ru, nevadm.ru, gnkk.ru dublējošajām spoguļlapām, kas pastāv jau lēmuma pieņemšanas brīdī vai izveidotas pēc tā pieņemšanas.

3. Pieņemto lēmumu paziņot Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijā reģistrētajiem interneta piekļuves pakalpojumu sniedzošajiem komersantiem.

4. Uzdot Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijā reģistrētajiem interneta piekļuves pakalpojumu sniedzošajiem komersantiem nekavējoties liegt piekļuvi tīmekļvietnēm un to domēna vārdiem, novirzot to lietotājus uz informatīvo paziņojumu https://nelegalssaturs.lv. Interneta piekļuves pakalpojuma sniedzējiem ir pienākums ierobežot piekļuvi konkrētajiem interneta resursiem gan izmantojot globāla tīmekļa prefiksu "www", gan bez tā.

5. Iekļaut domēna vārdus Padomes mājaslapā izvietotajā sarakstā, kurā norādīti tie domēna vārdi, kuru izmantošana ir tikusi ierobežota.

6. Atbildīgs par šī lēmuma izpildes kontroli ir Padomes priekšsēdētājs Ivars Āboliņš.

Saskaņā ar Administratīvā procesa likuma 188.panta otro daļu administratīvo aktu var pārsūdzēt Administratīvajā rajona tiesā viena mēneša laikā no tā spēkā stāšanās dienas. Saskaņā ar Elektronisko sakaru likuma 112. panta septīto daļu šā lēmuma apstrīdēšana un pārsūdzēšana neaptur tā darbību.

Ņemot vērā administratīvā akta steidzamību, Padome nosaka, ka administratīvais akts jāizpilda nekavējoties. Ja administratīvais akts netiks izpildīts labprātīgi, tas tiks izpildīts piespiedu kārtā. Administratīvā akta piespiedu izpildes izmaksas sedz adresāts.


1 Pieejams: https://militaryarms.ru/voennye-konflikty/skolko-dobrovolcev-iz-rossii-zapisalos-na-vojnu/, skatīts 31.10.2025.

2 Pieejams: https://militaryarms.ru/novosti/4-i-6-rota-pogibli-na-svo-pravda-ili-fejk/, skatīts 31.10.2025.

3 Pieejams: https://militaryarms.ru/armii-mira/sravnenie-rossii-i-ukrainy/, skatīts 31.10.2025.

4 Pieejams: https://mustoi.ru/vlyubitsya-v-rossiyu-kak-britanskij-bloger-stal-rossijskim-na-donbasse/, skatīts 31.10.2025.

5 Pieejams: https://mustoi.ru/finskix-russkix-postavyat-pered-vyborom/, skatīts 31.10.2025.

6 Pieejams: https://literia.ru/nws/direktor-rosgvardii-geroj-rossii-general-armii-viktor-zolotov-pozdravil-lichnyj-sostav-i-veteranov-sobr-s-professionalnym-prazdnikom-4/ , skatīts 31.10.2025.

7 Pieejams: https://literia.ru/nws/rosgvardejcy-peredali-v-zonu-provedeniya-specialnoj-voennoj-operacii-10-ruzhej/, skatīts 31.10.2025.

8 Pieejams: https://www.bashinform.ru/news/svo/2025-10-11/geroi-segodnyashnego-dnya-kto-segodnya-budet-rabotat-nad-buduschim-bashkirii-4420839, skatīts 31.10.2025.

9 Pieejams: https://www.bashinform.ru/articles/analytics/2025-09-17/odna-bolshaya-i-druzhnaya-semya-kak-bashkiriya-pomogaet-uchastnikam-svo-4390756, skatīts 31.10.23025.

10 Pieejams: https://yutazy.ru/news/patriotizm/urussinskie-gimnazisty-vstretilis-s-geroem-nasego-vremeni, skatīts 31.10.2025.

11 Pieejams: https://yutazy.ru/news/nasi-geroi/volontery-absaliamovo-podderzali-ucastnika-svo, skatīts 31.10.2025.

12 Pieejams: https://media73.ru/2025/terengulskiy-rayon-prodolzhaet-pomogat-boytsam-v-zone-svo, skatīts 31.10.2025.

13 Pieejams: https://media73.ru/2025/startoval-proekt-po-psikhologicheskoy-podderzhke-semey-uchastnikov-svo, skatīts 31.10.2025.

14 Pieejams: https://media73.ru/2025/veshkayma-prokuratura-pomogla-uchastniku-svo-s-posobiem-na-rebyenka, skatīts 31.10.2025.

15 Pieejams: https://ivanovoobl.ru/region/support, skatīts 31.10.2025.

16 Pieejams: https://ivanovoobl.ru/, skatīts 31.10.2025.

17 Pieejams: https://nevadm.ru/, skatīts 31.10.2025.

18 Pieejams: https://nevadm.ru/, skatīts 31.10.2025.

19 Pieejams: https://gnkk.ru/news/11-semyam-uchastnikov-svo-v-minusinske-us/, skatīts 31.10.2025.

20 Pieejams: https://gnkk.ru/news/kto-iz-uchastnikov-svo-imeet-pravo-na-vt/, skatīts 31.10.2025.

21 Pieejams: https://gnkk.ru/news/sotrudniki-rosselkhoznadzora-po-kra/, skatīts 31.10.2025.

22 Satversmes tiesas 2003. gada 5. jūnija spriedums lietā Nr. 2003-02-0106, secinājumu daļas 1. punkts. Kā arī 2003. gada 29. oktobra spriedums lietā Nr. 2003-05-01, 21. punkts.

23 Satversmes tiesas 2015. gada 2. jūlija spriedums lietā Nr. 2015-01-01, 13. punkts.

24 Satversmes tiesas 2003. gada 29. oktobra spriedums lietā Nr. 2003-05-01, secinājumu daļas 22. punkts.

Nacionālās elektronisko plašsaziņas līdzekļu padomes priekšsēdētājs I. Āboliņš