Nacionālās elektronisko plašsaziņas līdzekļu padomes lēmums Nr. 605/1-2
Rīgā 2025. gada 31. oktobrī
Nacionālā elektronisko plašsaziņas līdzekļu padome (turpmāk - Padome) šādā sastāvā - Padomes priekšsēdētājs Ivars Āboliņš, Padomes priekšsēdētāja vietniece Aurēlija Ieva Druviete, Padomes locekle Ieva Kalderauska, Padomes locekle Ilva Milzarāja un Padomes loceklis Andis Plakans -, izvērtējot Padomes Monitoringa departamenta 2025. gada 22. septembra pārbaudes ziņojumu Nr. P/2025/192/6-4 un no kompetentās valsts pārvaldes iestādes saņemto informāciju,
konstatē:
[1] Padome, veicot Latvijas informatīvās telpas monitoringu nolūkā veikt tai Elektronisko plašsaziņas līdzekļu likuma 60. pantā noteiktās funkcijas, ir veikusi dažādu tīmekļvietņu pārbaudi, vērtējot tīmekļvietnēs izvietoto audio, audiovizuālo un rakstisko saturu.
[2] 2025. gada 22. oktobrī Padome ir saņēmusi 2025. gada 21. oktobra vēstuli no citas kompetentās valsts pārvaldes iestādes, kurā sniegta informācija par tīmekļvietņu newsib.net, ctv7.ru, www.infopro54.ru, trk-bratsk.tv, kazachestvo.ru, sia.ru, sibru.com, lentv24.ru, gazetacrimea.ru un чукотка.рф pārbaudi un tajā konstatēto informāciju. Kompetentā iestāde norāda, ka tīmekļvietnēs newsib.net, ctv7.ru, www.infopro54.ru, trk-bratsk.tv, kazachestvo.ru, sia.ru, sibru.com, lentv24.ru, gazetacrimea.ru un чукотка.рф kopumā tiek izplatīta vienpusēja un tendencioza informācija par Krievijas karu Ukrainā, mobilizēts informatīvais un sabiedriskais atbalsts Ukrainā karojošajiem Krievijas karavīriem, nostiprināta Krievijai labvēlīga vēstures izpratne, kā arī veidota piederības sajūta un pozitīva kopējā attieksme pret Krieviju. VDD ieskatā tas var radīt negatīvu ietekmi uz Latvijas sabiedrības saliedētību, starpetniskajām attiecībām, vērtību izpratni, kā arī Latvijas valsts solidaritāti un atbalstu Ukrainai attiecībā uz tās neatkarību, suverenitāti un teritoriālo vienotību.
[3] Veicot minēto tīmekļvietņu pārbaudi (pārbaudes rezultāti apkopoti Padomes Monitoringa departamenta 2025. gada 22. septembra pārbaudes ziņojumā Nr. P/2025/192/6-4, kā arī kompetentās iestādes 2025. gada 21. oktobra vēstulē Nr. 21/2025/7636-IP) Padome un kompetentā valsts pārvaldes iestāde ir konstatējusi, ka minētajās tīmekļvietnēs tiek izplatīta sagrozīta un nepatiesa informācija par notikumiem Krievijā un pasaulē, tajā skaitā arī par karu Ukrainā, attaisnojot Krievijas iebrukumu Ukrainā un atbalstot Ukrainas daļu pievienošanu Krievijai. Tāpat konstatējamas ziņas par "speciālo militāro operāciju" Ukrainā atbilstoši Krievijas Federācijas īstenotajai propagandai, kā arī publicētā informācija ir vērsta pret Latvijas Republikas neatkarību, suverenitāti un teritoriālo integritāti. Šāda informācija Latvijas informatīvajā telpā var radīt maldīgu priekšstatu par notikumiem pasaulē, negatīvi ietekmēt dažādu sabiedrības grupu līdzāspastāvēšanu un radīt apdraudējumu Latvijas valsts drošībai. Visos pārbaudīto tīmekļvietņu izvietotajos rakstos ir konstatēts tiešs vai netiešs attaisnojums Krievijas karam pret Ukrainu. Dažos pārbaudīto tīmekļvietņu rakstos ir konstatēts tiešs vai netiešs aicinājums auditorijai pievienoties Krievijas bruņotajiem spēkiem, lai to sastāvā piedalītos speciālajā militārajā operācijā (Krievijas karā pret Ukrainu). Tāpat atsevišķos rakstos tiek sniegta informācija par to, kādu materiālo atbalstu saviem novadniekiem, kuri piedalās vai ir piedalījušies karā pret Ukrainu, un viņu ģimenēm sniedz Krievijas subjektu varas iestādes un iedzīvotāji, kā arī tiek sniegta informācija par "humānās" palīdzības sniegšanu Krievijas bruņoto spēku karavīriem, kuri piedalās Krievijas karā pret Ukrainu. Turpmāk lēmumā tiek norādīts, kāda veida informācija minētajās tīmekļvietnēs ir izvietota.
[3.1] Tīmekļvietnē newsib.net cita starpā izvietota šāda informācija:
[3.1.1] Tīmekļvietne newsib.net - ir Krievijas Federācija Novosibirskas pilsētas laikraksta "Novaja Sibirj" (latviešu: "Jaunā Sibīrija"; krievu: "Новая Сибирь") tīmekļvietne, "kas izceļ svarīgākos, jēgpilnākos, pamācošākos un aizraujošākos ikdienas dzīves stāstus." Tīmekļvietnē ir 8 (astoņas) sadaļas: "Ekonomika"; "Sabiedrība"; "Politika"; "Kultūra"; "Personas"; "Notikumi" un "Speciālie projekti". Pārbaudāmajā tīmekļvietnē Krievijas karš pret Ukrainu tiek dēvēts arī par Speciālo militāro operāciju (krievu: Специальная военная операция), saīsinājumā (latviešu: SMO; krievu: СВО; turpmāk arī - SMO);
[3.1.2] Tīmekļvietnē izvietots raksts "Novosibirskā atklāta NATO trofeju tehnikas izstāde" (krievu: "В Новосибирске открылась выставка трофейной техники НАТО"). Rakstā tiek izplatīta informācija, ka "Novosibirskā, Pimenova laukumā pie Valsts publiskās zinātniski tehniskās bibliotēkas, tika atklāta izstāde ar nosaukumu "Spēks ir Patiesībā - Lepnums un Uzvara", kurā tika prezentēta sagūstītā NATO tehnika. Izstādes atklāšanā 13. septembrī piedalījās gubernators Andrejs Travņikovs. NATO valstu sagūstīto ieroču un militārā aprīkojuma izstāde, ko SMO laikā iznīcināja un sagūstīja grupējuma "Centrs" karavīri, jau ir apmeklējusi sešus valsts reģionus. Novosibirskā tā ieradās no Altaja Republikas. Šeit eksponāti būs apskatāmi līdz 22. septembrim, pēc tam ekspozīcija ceļos uz Surgutu un Novij Urengoju. […]" Tādējādi auditorijai tiek pausts Krievijas imperiālistiskais naratīvs, kurš attaisno Ukrainas teritoriālās integritātes graušanu veicot Krievijas iebrukumu Ukrainā, un slavē Krievijas armijas panākumus karā pret Ukrainu;
[3.1.3] Tīmekļvietnē izvietots raksts "Svētku priekšvakarā Novosibirskā apbalvoti 128 Tēvzemes aizstāvji" (krievu: "128 защитников Отечества наградили в Новосибирске в преддверии праздника"). Rakstā tiek izplatīta informācija, ka "Novosibirskas apgabala valdības lielajā zālē 23. februāra priekšvakarā Tēvzemes aizstāvjiem tika pasniegtas balvas. Ceremonijā zīmotnes saņēma 128 cilvēki, tostarp piecas sievietes. […]Godātie Tēvzemes aizstāvji! Visu Likumdošanas sapulces deputātu vārdā es šodien vēršos pie jums ar īpaša lepnuma, īpašas pateicības un dziļākās cieņas vārdiem. Liels paldies par to, ko jūs darāt, par jūsu kalpošanu Tēvzemei. Šodien svinam tuvojošos svētkus - 23. februāri -, kad notiek speciālā militārā operācija, ar jaunu izpratni par tās nozīmi un jēgu. Izpratne par to, ka Tēvzemes aizstāvis ir gan parasts karavīrs, gan pieredzējis virsnieks, gan varonis, gan brīvprātīgais, gan rūpnīcas strādnieks, gan zemnieks, gan vecmāmiņa, kas auž maskēšanās tīklus... Bet jums, tiem, kas tur rokās ieročus, ir īpašs uzdevums. Jūs esat pelnījuši īpašu pateicību. Jūs aizstāvat Tēvzemi, Dzimteni, jūs esat parādījuši visai pasaulei krievu karavīra spēku!" uzsvēra Novosibirskas apgabala Likumdošanas sapulces priekšsēdētājs Andrejs Šimkivs (krievu: Председатель Законодательного собрания Новосибирской области Андрей Шимкив). Tādējādi Krievijas Federācijas iedzīvotāji, tiek netieši mudināti iestāties Krievijas bruņotajos spēkos, lai Krievijas bruņoto spēku sastāvā piedalītos Krievijas karā pret Ukrainu, vai arī sniegt materiālo palīdzību Krievijas armijai tās karā pret Ukrainu;
[3.1.4] Tīmekļvietnē izvietots raksts "Tikšanās tajā pašā vietā ar "Jaunajiem cilvēkiem"" (krievu: "Встреча с "Новыми людьми" на прежнем месте"). Rakstā tiek sniegta informācija, ka "Speciālā militārā operācija ir pilnīgi jauna lappuse mūsdienu Krievijas vēsturē, viņš saka. Un mēs palīdzam kaujiniekiem, mēs palīdzam cilvēkiem, kas ir šeit, aizmugurē, nodarbojas ar palīdzību frontei. Mēs cenšamies palīdzēt to puišu ģimenēm, kas ir tur. Katram laikam ir sava specifika, un mēs dzīvojam laikā, kurā dzīvojam." - tā uzsvēra Novosibirskas apgabala Likumdošanas sapulces deputāts Iļja Poļakovs (krievu: Илья Леонидович Поляков депутат Законодательного собрания Новосибирской области). Auditorijai tiek sniegta informācija, ka Novosibirskas politiķu, sabiedrisko darbinieku un biznesmeņu apvienība "Efektivitātes līga", kas sabiedrības priekšā iznāca kā partija "Jaunie cilvēki", stāsta par paveikto, sniedzot atbalstu speciālās militārās operācijas dalībniekiem no Novosibirskas, un Novosibirskas iedzīvotājiem, kuri nodarbojas ar palīdzību frontei. Tādējādi tiek izplatīts netiešs aicinājums kļūt par līgumkareivi Krievijas karā pret Ukrainu un tiek pausts Krievijas imperiālistiskais naratīvs, kurš attaisno Ukrainas teritoriālās integritātes graušanu.
[3.2] Tīmekļvietnē ctv7.ru cita starpā izvietota šāda informācija:
[3.2.1] Tīmekļvietne ctv7.ru - Krievijas Federācijas Mediju grupas "Jug Sibiri" (latviešu: Mediju grupa "Sibīrijas dienvidi"; krievu: Медиагруппа "Юг Сибири") tīmekļvietne. Mediju grupa "Jug Sibiri" ir vadošais uzņēmums Krievijas Hakasijas Republikā, kas apvieno galvenos mediju tirgus segmentus: televīziju, radio, internetu, producēšanu un reklāmas pārdošanu, tostarp, mediju grupai "Jug Sibiri" pieder informācijas resurss ctv7.ru un sociālie tīkli ar kopējo lietotāju skaitu vairāk nekā 100 tūkstoši;
[3.2.2] Tīmekļvietnē izvietots raksts "Krievijas Nacionālās gvardes karaspēka Sibīrijas apgabals apbalvots ar Žukova ordeni." (krievu: "Сибирский округ войск нацгвардии России наградили орденом Жукова"). Rakstā, tostarp, tiek sniegta informācija, ka "[…] Īpaši tika uzsvērti Nacionālās gvardes karaspēka Sibīrijas apgabala militārpersonu un darbinieku nopelni, pildot dienesta pienākumus speciālās militārās operācijas zonā. Pēc pilnvarotā pārstāvja vietnieka teiktā, aizstāvot Krievijas intereses, viņi demonstrē varonību un drosmi, demonstrē profesionalitāti, drosmi un centību vissarežģītākajos, bieži vien ekstremālos apstākļos. […]".Tādējādi auditorijai tiek pausts Krievijas imperiālistiskais naratīvs, kurš attaisno Ukrainas teritoriālās integritātes graušanu;
[3.2.3] Tīmekļvietnē izvietots raksts "Kravas automašīna ar humānās palīdzības kravu no Abakanas dosies pie SMO kaujiniekiem jūnija vidū" (krievu: "Фура с гумгрузом из Абакана уйдет бойцам СВО в середине июня"). Rakstā tiek sniegta informācija par to, ka: "Vēl viena kravas automašīna ar humānās palīdzības kravu no Abakanas nonāks pie specoperācijas kaujiniekiem. Pašlaik notiek savākšana. Palīdzība tiek pieņemta Kirovā, 20V, noliktava Nr. 3 ir atvērta trešdienās un ceturtdienās no plkst. 9.00 līdz 17.00, ziņo mērijā. Frontē mums nepieciešama taktika, instrumenti, medicīnas preces un aprīkojums (nepofams, kakla pastilas, dziedinošas ziedes, pretapdegumu līdzekļi, pretvīrusu un pretsāpju līdzekļi, sorbenti, žņaugi, piparu plāksteri), pārtika (kafija, tēja, ātri pagatavojams ēdiens, vēlams jau krūzītēs), apģērbs, higiēnas preces. […]Plānots, ka kravas automašīna ar kravu dosies ceļā jūnija vidū. Tā ieradīsies DTR (pašpasludinātās Doneckas Tautas Republikas) teritorijā, taču tai pakaļ ieradīsies arī kaujinieki no citiem virzieniem." Līdz ar to izvietotajā rakstā tiek izplatīts Krievijas karu Ukrainā atbalstošs naratīvs;
[3.2.4] Tīmekļvietnē izvietots raksts "Augstākās padomes deputāti tikās ar kaujiniekiem SMO zonā" (krievu: "Депутаты Верховного Совета встретились с бойцами в зоне СВО"). Rakstā tiek auditorijai tiek sniegta informācija par Krievijas Federācijas Hakasijas Republikas Augstākās padomes deputātu vizīti, ka: "Parlamentārieši nodeva humāno palīdzību saviem tautiešiem. Deputāti nesen atgriezās no Donbasa. Brauciens bija darba brauciens, taču oficiālo tikšanos vidū viņi atrada laiku apciemot mūsu tautiešus, tēvzemes aizstāvjus, kuri veic speciālās operācijas uzdevumus. Hakasijas delegācija ieradās apmeklēt 1307. motorizēto strēlnieku pulku un nodeva republikas iedzīvotāju sūtījumus. Viņi apmeklēja arī bērnu sociālo centru Gorlovkā (domāta Horlivka). Sīkāka informācija materiālā". Rakstā minētais materiāls ir pieejams audiovizuālā formātā. Rakstā auditorijai tiek izplatīts netiešs aicinājums kļūt par Krievijas bruņoto spēku līgumkareivi, akcentējot, ka ir un būs plašs atbalsta pasākumu plāns, tostarp, ne tikai humanitārais, bet arī morālais no Krievijas Federācijas reģionu deputātu puses.
[3.3] Tīmekļvietnē www.infopro54.ru cita starpā izvietota šāda informācija:
[3.3.1] Tīmekļvietne www.infopro54.ru - ir Krievijas Federācijas informatīvs un analītisks tiešsaistes izdevums - Novosibirskas un Novosibirskas apgabala ziņas. Sibīrijas ziņas. Dibinātājs: SIA "Novosibirsk Media" (krievu: ООО "Новосибирск Медиа"). Tīmekļvietnē ir galvenās sadaļas: "Ekoloģija"; "Konferences&"; "Projekti"; "Par nekustamo īpašumu"; "Biznesa pasākumi"; "Multivide" un atsevišķa sadaļa par Krievijas karu pret Ukrainu "Speciālā operācija";
[3.3.2] Tīmekļvietnē izvietots raksts "Novosibirskas augstskola nosūtīs uz SMO tūkstots komponentes droniem." (krievu: Новосибирский вуз отправит на СВО тысячу комплектующих для дронов"), kurā tiek sniegta informācija, ka: "Novosibirskas Valsts tehniskās universitātes (NETI) Studentu projektu aktivitāšu centrs izgatavoja un ziedoja Viskrievijas Tautas frontei 1000 dronu komponentes, kuras tiks nosūtītas uz SMO zonu. […] Pateicoties šai sadarbībai, universitātes studenti ne tikai deva ieguldījumu frontes (domāts Krievijas karš pret Ukrainu) atbalstam, bet arī ieguva praktiskas iemaņas 3D printera lietošanā: iestatot drukas režīmus atbilstoši modelim, izvēloties temperatūru, ātrumu un citus parametrus. […]". Rakstā auditorijai tiek izplatīts netiešs aicinājums sniegt materiāli tehnisko atbalstu Krievijas Federācijas bruņotajiem spēkiem karā pret Ukrainu, kā piemēru minot Novosibirskas Valsts tehniskās universitātes studentu atbalstu Krievijas Federācijas bruņotajiem spēkiem karā pret Ukrainu, ražojot komponentes bezpilota lidojošajiem aparātiem;
[3.3.3] Tīmekļvietnē izvietots raksts "VAKR Brīvprātīgo vienība "Orion" ir izsludinājusi uzņemšanu vakantajos amatos" (VAKR - Valsts armijas kaujas rezerve), (krievu: "Добровольческий отряд БАРС "Орион" объявил о наборе на вакантные должности"), (krievu: БАРС - Боевой армейский резерв страны), kurā auditorijai tiek sniegta informācija, ka: "VAKR vienība "Orion" iesaistīsies kaujas un speciālo operāciju īstenošanā, kuru mērķis ir aizsargāt Krievijas nacionālās intereses Speciālās militārās operācijas laikā. […]Līgumu var parakstīt uz 6, 8 vai 12 mēnešiem pēc kandidāta ieskatiem. Alga par dalību SMO no 210 000 rubļu mēnesī. Pretendentu atlase notiek vienības ietvaros, un reģistrācija notiek caur militāro komisariātu.
Garantijas ietver:
- kaujas dalības samaksu - 8000 rubļu dienā;
- prēmiju par ienaidnieka tehnikas iznīcināšanu vai sagrābšanu - no 50 000 līdz 1 000 000 rubļu apmērā;
- vienreizēju atalgojumu saņemot apbalvojumu - no 45 līdz 445 % no algas;
- izmaksu sakropļojuma gadījumā - 3 000 000 rubļu apmērā;
- pensijas saglabāšana pensionāriem;
- pilns medicīniskās, materiālais un pārtikas nodrošinājums;
- kara veterāna statuss;
- kredīta un nodokļu brīvdienas. […]".
Tādējādi auditorijai tiek sniegta informācija ar mudinājumu Krievijas pilsoņiem iestāties Krievijas Federācijas bruņotajos spēkos, lai piedalītos Krievijas karā pret Ukrainu, un ar to saistītajiem iegūstamajiem finansiālajiem labumiem;
[3.3.4] Tīmekļvietnē izvietots raksts "Novosibirskas lidmašīnu rūpnīca nosūtīja bumbvedēju partiju uz SMO" (krievu: "Новосибирский авиазавод отправил партию бомбардировщиков на СВО"). Rakstā auditorijai tiek sniegta informācija, ka Čkalova vārdā nosauktā Novosibirskas aviācijas rūpnīca nosūtījusi bumbvedēju SU-34 partiju uz SMO zonu. Tādējādi auditorijai tiek izplatīts Krievijas imperiālistiskais naratīvs, kurš attaisno Ukrainas teritoriālās integritātes graušanu veicot Krievijas iebrukumu Ukrainā, un popularizē Krievijas kaujas spējas karā pret Ukrainu.
[3.4] Tīmekļvietnē trk-bratsk.tv cita starpā izvietota šāda informācija:
[3.4.1] Tīmekļvietne trk-bratsk.tv - ir Krievijas Federācijas Bratskas pilsētas televīzijas un radio kompānijas "Bratska" (krievu: Телерадиокомпания "Братск") oficiālā tīmekļvietne. Tīmekļvietnē izvietoti raksti, kuri papildināti ar televīzijas un radio kompānijas "Bratska" raidījumiem, raidījumu sižetiem un fragmentiem, kuri audiovizuālā formātā izvietoti Krievijas tiešsaistes sociālās tīklošanas vietnē "VKontakte" (krievu: "ВКонтакте") un Krievijas platformā "Rutube" (krievu: "Рутьюб"), kurām ir ierobežota piekļuve Latvijas teritorijā;
[3.4.2] Tīmekļvietnē izvietots raksts "Drosmīgu lēmumu doties aizstāvēt savu Dzimteni pieņēma vēl pieci Bratskas iedzīvotāji." (krievu: "Отважное решение отправиться на защиту Родины приняли ещё пятеро братчан"). Rakstā auditorijai tiek sniegta informācija, ka: "Vēl pieci drosmīgi brīvprātīgie no Bratskas devās kalpot savai Dzimtenei (domāta brīvprātīga došanās Krievijas karā pret Ukrainu). Saskaņā ar tradīciju viņu ģimenes un draugi viņus pavadīja pie pilsētas administrācijas ēkas. Ar ceļa vārdiem un sirsnīgiem vēlējumiem - atgriezties mājās ar uzvaru - mūsu aizstāvjus uzrunāja arī Bratskas domes priekšsēdētāja Olga Jankova (krievu: Ольга Янькова), deputāts un kaujas veterāns Deniss Šepels un, protams, pilsētas mērs Aleksandrs Dubrovins (krievu: Александр Дубровин)." Tostarp rakstā izvietota informācija par iespējām kļūt par Krievijas bruņoto spēku līgumkareivi, kā arī valsts pabalstiem, sociālajām garantijām un atvieglojumiem Krievijas bruņoto spēku līgumkareivjiem. Tādējādi rakstā auditorijai tiek sniegta informācija ne tikai par brīvprātīgajiem Krievijas bruņoto spēku līgumkareivjiem, bet arī tiek izplatīts netiešs aicinājums kļūt par Krievijas bruņoto spēku līgumkareivi, akcentējot, ka ir un būs plašs atbalsta pasākumu plāns tiem, kuri būs piedalījušies Krievijas karā pret Ukrainu;
[3.4.3] Tīmekļvietnē izvietots raksts "Bratskā ir atvēries atlases punkts karadienestam pēc kontrakta" (krievu: "В Братске появился пункт отбора на службу по контракту"). Rakstā auditorijai tiek sniegta informācija, ka: "Bratskā atvērta bezpeļņas organizācijas "Zashchitnik.RF" (latviešu: "Krievijas Federācijas aizstāvis"; krievu: "Защитник.РФ") nodaļa. Irkutskas apgabala iedzīvotāji saņems konsultācijas par svarīgākajiem jautājumiem, kas saistīti ar militāro dienestu SMO. […] Fonda speciālisti paskaidros, kur un kā vislabāk parakstīt līgumu ar Aizsardzības ministriju, kādi apstākļi sagaida karavīrus aizmugurē un kaujas zonā un kādus atbalsta pasākumus nodrošina reģions. […]". Tādējādi rakstā auditorijai tiek izplatīts tiešs aicinājums kļūt par Krievijas bruņoto spēku līgumkareivi Krievijas karā pret Ukrainu, akcentējot, ka ir un būs plašs atbalsta pasākumu plāns tiem, kuri būs piedalījušies Krievijas karā pret Ukrainu;
[3.4.4] Tīmekļvietnē izvietots raksts "Nenovērtējams varoņdarbs. Vēl astoņi brīvprātīgie no Bratskas ir devušies uz SMO zonu." (krievu: "Неоценимый подвиг. Еще 8 добровольцев из Братска отправились в зону СВО"). Rakstā tiek izplatīta informācija, ka: "Viņi pieņēma lēmumu, kas ir pelnījis lielu cieņu! Agri no rīta astoņi Bratskas iedzīvotāji devās uz reģionālo pulcēšanās punktu Šeļehovā. Kā vienmēr, topošajiem varoņiem tika rīkota svinīga atvadīšana. Viņu ģimenes, draugi, administrācijas pārstāvji un Bratskas Domes priekšsēdētāja Olga Jankova novēlēja viņiem drošu ceļu. […] Šeļehovā karavīri parakstīs līgumus ar Krievijas Aizsardzības ministriju. Bratskas administrācija pārņems viņu ģimeņu pārvaldību. Atgādinām, ka visi karavīri, kas paraksta līgumus ar Aizsardzības ministriju, saņem valsts maksājumus, sociālās garantijas un pabalstus. […]". Tādējādi rakstā auditorijai tiek izplatīts netiešs aicinājums kļūt par Krievijas bruņoto spēku līgumkareivi, akcentējot, ka ir un būs plašs atbalsta pasākumu plāns tiem, kuri būs piedalījušies Krievijas karā pret Ukrainu, un viņu ģimenēm.
[3.5] Tīmekļvietnē kazachestvo.ru cita starpā izvietota šāda informācija:
[3.5.1] Tīmekļvietne kazachestvo.ru - Portāls "Krievijas kazaki" tika izveidots ar Krievijas Federācijas prezidenta pakļautībā esošās Kazaku lietu padomes prezidija lēmumu. Projekta mērķi: apkopot interesantākās ziņas, kas saistītas ar Krievijas kazakiem mūsdienās, reaģēt uz rezonanses tēmām, kas plašsaziņas līdzekļos rodas saistībā ar kazaku darbību, apkopot ekspertu un pārbaudītu informāciju par kazaku vēsturi un mūsdienu realitāti, publicēt Krievijas interaktīvā kartē nozīmīgu pozitīvu un negatīvu ziņu notikumu monitoringu, kas saistīti ar kazakiem;
[3.5.2] Tīmekļvietnē izvietots raksts ""Tu taču saproti, ka ne uz diskotēku brauc?" Kā kazaku sieviete devās uz SMO sekojot savam vīram" (krievu: ""Ты же понимаешь, что не на дискотеку едешь?" Как казачка отправилась на СВО вслед за супругом"), kurā tiek sniegta informācija, ka "Sekojot vīram, uz fronti devās arī viņa sieva. Viņas izsaukuma signāls ir noslēpumaināks un poētiskāks: Orhideja. Par to, kā pāris atbalsta viens otru frontē, lasiet šajā "Krievijas kazaku" portāla rakstā. […]". Rakstā tiek aprakstīta Sevostopoles laulātā pāra Alekseja Kolotajeva un Irinas Kolotajevas (krievu: Алексей Колотаев и Ирина Колотаева) piedalīšanās karā pret Ukrainu. Tādējādi rakstā auditorijai tiek izplatīts netiešs aicinājums kļūt par Krievijas bruņoto spēku līgumkareivi, un tiek pausts Krievijas imperiālistiskais naratīvs, kurš attaisno Ukrainas teritoriālās integritātes graušanu, attaisnojot to ar Krievijas kazaku patriotismu;
[3.5.3] Tīmekļvietnē izvietots raksts "Vladimirs Putins apbalvoja Kaukāza kazaku pulku ar Kutuzova ordeni." (krievu: "Владимир Путин наградил орденом Кутузова Кавказский казачий полк"), kurā tiek sniegta informācija, ka "247. gvardes gaisa desanta trieciena Kaukāza kazaku pulks ar Krievijas prezidenta Vladimira Putina dekrētu ir apbalvots ar Kutuzova ordeni. Par to savā Telegram kanālā paziņoja Stavropoles apgabala vadītājs Vladimirs Vladimirovs. "Mēs lepojamies ar saviem varonīgajiem desantniekiem, ar visiem mūsu karavīriem. Uzvara būs mūsu!" viņš ierakstīja." Tādējādi auditorijai tiek pausts Krievijas imperiālistiskais naratīvs, kurš attaisno Ukrainas teritoriālās integritātes graušanu un vienlaikus tiek heroizēti Krievijas bruņoties spēki par dalību Krievijas karā pret Ukrainu;
[3.5.4] Tīmekļvietnē izvietots raksts "Vidus-Amūras apgabala kazaku apvienības atamans, kā brīvprātīgais, ir devies uz SMO" (krievu: "Атаман Средне-Амурского ОКО (окружное казачье общество) отправился добровольцем на СВО"), kurā tiek sniegta informācija: "Vidus-Amūras apgabala kazaku apvienības atamans Nikolajs Škarupa (krievu: Николай Шкарупа ) ir pieņēmis lēmumu, kā brīvprātīgajam, doties uz speciālo militāro operāciju (domāts Krievijas karš pret Ukrainu). Viņa prombūtnes laikā atamana pienākumus pildīs rajona atamana pirmais vietnieks (biedrs) Jakovs Mamanazarovs. Par to tika paziņots Usūrijas kazaku biedrības Telegram kanālā. […]".Tādējādi rakstā auditorijai tiek izplatīts netiešs aicinājums kļūt par Krievijas bruņoto spēku līgumkareivi, un tiek pausts Krievijas imperiālistiskais naratīvs, kurš attaisno Ukrainas teritoriālās integritātes graušanu, attaisnojot to ar Krievijas kazaku patriotismu.
[3.6] Tīmekļvietnē sia.ru cita starpā izvietota šāda informācija:
[3.6.1] Tīmekļvietne sia.ru - ir Krievijas interneta izdevuma "Sibīrijas Informācijas Aģentūra" (krievu: "Сибирское Информационное Агентство"), kurš specializējas informācijas nodrošināšanā reģionālajiem akciju, finanšu, investīciju un nekustamā īpašuma tirgiem, oficiālā tīmekļvietne;
[3.6.2] Tīmekļvietnē izvietots raksts "Irkutskā tika izstrādāts vietējais kravas automobilis-visurgājējs SMO vajadzībām" (krievu: "Отечественный грузовик-вездеход разработали в Иркутске для нужд СВО"). Rakstā tiek sniegta informācija, ka: "Irkutskā ir izstrādāti unikāli apvidus automobiļi speciālās militārās operācijas vajadzībām. Šie transportlīdzekļi ir pilnībā funkcionējošas kravas automašīnas ar labu caurgājamību. […]". Tādējādi auditorijai tiek pausts Krievijas imperiālistiskais naratīvs, kurš attaisno Ukrainas teritoriālās integritātes graušanu, informējot auditoriju, ka Krievijas vietējie ražotāji nodrošina Krievijas bruņotos spēkus ar pašu ražotu tehniku karam pret Ukrainu;
[3.6.3] Tīmekļvietnē izvietots raksts "Irkutskas apgabalā SMO dalībnieku atbalstam 2025. gadā tiks piešķirti gandrīz 10 miljardi rubļu." (krievu: "Почти 10 млрд рублей выделят в 2025 году на поддержку участников СВО в Иркутской области"). Rakstā tiek sniegta informācija, ka Irkutskas apgabala gubernators Igors Kobzevs nosūtīja vēstījumu Likumdevēju sapulcei un sabiedrībai. Savā vēstījumā apgabala gubernators izklāstīja šogad plānoto finansiālo atbalstu SMO dalībniekiem. Tādējādi rakstā auditorijai tiek izplatīts netiešs aicinājums kļūt par Krievijas bruņoto spēku līgumkareivi, akcentējot, ka būs plašs atbalsta pasākumu plāns tiem, kuri būs piedalījušies Krievijas karā pret Ukrainu, un līdz ar to auditorijai tiek pausts Krievijas imperiālistiskais naratīvs, kurš attaisno Ukrainas teritoriālās integritātes graušanu;
[3.6.4] Tīmekļvietnē izvietots raksts un audiovizuālais materiāls "Irkutskas apgabalā ir palielināta vienreizējā izmaksa SMO dalībniekiem" (krievu: "Единовременную выплату участникам СВО увеличили в Иркутской области"). Rakstā tiek sniegta informācija, ka vienreizējā izmaksa SMO dalībniekiem "Iepriekš tā bija 400 000 rubļu. Šodien reģiona vadītājs parakstīja likumu, kas to palielina 2,5 reizes, līdz 1,4 miljoniem rubļu. Par to ziņoja Irkutskas apgabala valdības preses dienests. […]".Tādējādi rakstā auditorijai tiek izplatīts netiešs aicinājums kļūt par Krievijas bruņoto spēku līgumkareivi, akcentējot, ka būs plašs atbalsta pasākumu plāns tiem, kuri būs piedalījušies Krievijas karā pret Ukrainu, un līdz ar to auditorijai tiek pausts Krievijas imperiālistiskais naratīvs, kurš attaisno Ukrainas teritoriālās integritātes graušanu.
[3.7] Tīmekļvietnē sibru.com cita starpā izvietota šāda informācija:
[3.7.1] Tīmekļvietne sibru.com - ir Krievijas interneta izdevuma "Sibīrijas ziņas" (krievu: Сетевое издание "Новости Сибири"), oficiālā tīmekļvietne;
[3.7.2] Tīmekļvietnē izvietots raksts "SMO dalībnieki saņems motociklus no Ingušijas policijas" (krievu: "Участники СВО получат мотоциклы от полицейских Ингушетии"). Rakstā auditorijai tiek sniegta informācija, ka: "Svinīgā ceremonijā Ingušijas Iekšlietu ministrijas darbinieki nodeva "Tautas frontes" reģionālās nodaļas locekļiem humāno palīdzību, kas tiks nosūtīta uz īpašo militāro operāciju zonu. Pēc iekšlietu ministra Mihaila Korobkina (krievu: Михаил Коробкин) iniciatīvas departamenta darbinieki, kā arī iekšlietu struktūru veterāni un Sabiedriskās padomes locekļi piedalījās līdzekļu vākšanā motociklu, mobilo elektrostaciju, benzīna ģeneratoru, maskēšanās tīklu, instrumentu un cita aprīkojuma iegādei, kas nepieciešams sadzīves apstākļu nodrošināšanai frontes līnijā. Humānā palīdzība tiks nosūtīta Krievijas Bruņoto spēku vienību karavīriem, kas izvietoti gar frontes līniju." Rakstā auditorijai tiek izplatīts netiešs aicinājums sniegt materiāli tehnisko atbalstu Krievijas Federācijas bruņotajiem spēkiem karā pret Ukrainu, kā piemēru minot Ingušijas Iekšlietu ministrijas iniciatīvu nosūtīt Krievijas bruņoto karavīru atbalstam Krievijas karā pret Ukrainu motociklus un dažādus citus materiālos resursus;
[3.7.3] Tīmekļvietnē izvietots raksts "Gubernators Andrejs Travņikovs pateicās reģiona brīvprātīgajiem par palīdzību karavīriem SMO zonā." (krievu: "Губернатор Андрей Травников поблагодарил волонтёров региона за помощь бойцам в зоне СВО"). Rakstā auditorijai tiek sniegta informācija, ka: "(Novosibirskas) apgabala gubernators iepazinās ar Dovoļenskas rajona brīvprātīgo organizāciju radītajiem produktiem […] Šīs organizācijas ražo maskēšanās tīklus, tranšeju sveces, mājās gatavotas maltītes retortes iepakojumā ar ilgu glabāšanas laiku un izdzīvošanas aproces, specializētus spilvenus blindāžām un slimnīcām, nestuves, bezūdens higiēnas līdzekļus, gāzes balonus un citus nepieciešos priekšmetus. […]". Rakstā auditorijai tiek izplatīts netiešs aicinājums sniegt materiāli tehnisko atbalstu Krievijas Federācijas bruņotajiem spēkiem karā pret Ukrainu, kā piemēru minot Novosibirskas apgabala brīvprātīgos, kuri ražo dažādus materiālos resursus Krievijas bruņoto spēku karavīriem, kuri piedalās speciālajā militārajā operācijā (Krievijas karā pret Ukrainu);
[3.7.4] Tīmekļvietnē izvietots raksts "Aleksandra Ņevska brālības brīvprātīgie ir nosūtījuši palīdzību SMO frontes līnijām" (krievu: "Помощь на фронта СВО отправлена добровольцами Александро-Невского братства"). "Aleksandra Ņevska brālība regulāri sūta palīdzību SMO frontes līnijai, sniedzot mērķtiecīgu palīdzību karavīriem speciālo militāro operāciju zonā. […]". Rakstā auditorijai tiek izplatīts netiešs aicinājums sniegt materiāli tehnisko atbalstu Krievijas Federācijas bruņotajiem spēkiem karā pret Ukrainu, kā piemēru minot Novosibirskas Aleksandra Ņevska katedrāles brālību, kura regulāri sūta dažādus materiālos resursus Krievijas bruņoto spēku karavīriem, kuri piedalās speciālajā militārajā operācijā (Krievijas karā pret Ukrainu).
[3.8] Tīmekļvietnē lentv24.ru cita starpā izvietota šāda informācija:
[3.8.1] Tīmekļvietne lentv24.ru - ir Sanktpēterburgas televīzijas kanāla LenTV24 (krievu: ЛенТВ24), kas dibināts 1994. gadā kā Ļeņingradas reģionālā televīzijas kompānija, oficiālā tīmekļvietne. Sanktpēterburgas televīzijas kanālu LenTV24 finansē Ļeņingradas apgabala valdība un tas raida 24 stundas diennaktī Sanktpēterburgā un Ļeņingradas apgabalā. Tīmekļvietnē ir izvietoti raksti kas papildināti ar kanāla LenTV24 audiovizuāliem materiāliem;
[3.8.2] Tīmekļvietnē izvietots raksts "LenTV24 filmēšanas grupa savas jaunākās rotācijas laikā SVO zonā tikās ar autovadītājiem un karavīriem." (krievu: "Съемочная группа ЛенТВ24 познакомилась с водителями и бойцами во время очередной ротации в зоне СВО"). Rakstā, kurš papildināts ar audiovizuālu materiālu, auditorijai tiek sniegta informācija par Krievijas bruņoto spēku automašīnu šoferu un karavīru "varonīgo" cīņu pret Ukraiņiem Krievijas karā pret Ukrainu. Tādējādi auditorijai tiek pausts Krievijas imperiālistiskais naratīvs, kurš attaisno Ukrainas teritoriālās integritātes graušanu;
[3.8.3] Tīmekļvietnē izvietots raksts "Pieci dronu noteicēji uz SMO zonu tika nosūtīti no Vsevoložskas rajona" (krievu: "Пять определителей дронов отправил в зону СВО Всеволожский район"). Rakstā auditorijai tiek sniegta informācija par to, ka Ļeņingradas apgabala Vsevolžskas rajons nodevis Krievijas bruņotajiem spēkiem 5 (piecus) bezpilota lidojošo aparātu noteicējus, lai tos varētu izmantot Krievijas karā pret Ukrainu: "Šoreiz karavīri, kas piedalās speciālajā militārajā operācijā saņems piecus "Bulat" dronu noteicējus. Rajona administrācija norādīja, ka aprīkojums tika izvēlēts pēc Ļeņingradas kara apgabala pieprasījuma.[…]". Tādējādi auditorijai tiek pausts Krievijas imperiālistiskais naratīvs, kurš attaisno Ukrainas teritoriālās integritātes graušanu, un tiek izplatīts netiešs aicinājums iesaistīties Krievijas bruņoto spēku apgādē;
[3.8.4] Tīmekļvietnē izvietots raksts ""Msta-S" haubices apkalpes iznīcināja atbalsta punktus un bezpilota lidaparātu apkalpes Harkivas virzienā" (krievu: "Расчеты гаубиц "Мста-С" уничтожили опорные пункты и расчеты БПЛА на Харьковском направлении"). Rakstā, kurš papildināts ar audiovizuālu materiālu, auditorijai tiek sniegta informācija par to, ka: "[…] Grupējuma "Ziemeļi" 44. armijas korpusa "Msta-S" pašgājēju haubiču apkalpes, kurās dienē mūsu novadnieki, SMO zonā Harkivas virzienā iznīcināja maskētus vada atbalsta punktus, komandpunktu un bezpilota lidaparātu apkalpes, kā arī Ukrainas bruņoto spēku dzīvo spēku. […]". Tādējādi auditorijai tiek pausts Krievijas imperiālistiskais naratīvs, kurš attaisno Ukrainas teritoriālās integritātes graušanu, sniedzot informāciju par Krievijas "panākumiem" karā pret Ukrainu.
[3.9] Tīmekļvietnē gazetacrimea.ru cita starpā izvietota šāda informācija:
[3.9.1] Tīmekļvietne gazetacrimea.ru - pašpasludinātās Krimas Republikas, kura ir Krievijas ‒ Ukrainas kara laikā anektēta Ukrainas daļa Krimas pussalā, Valsts budžeta iestādes "Laikraksta "Krimskaja Gazeta" redakcija"", kas ir pašpasludinātās Krimas Republikas Iekšpolitikas, informācijas un komunikāciju ministrijas pakļauts uzņēmums (krievu: Государственное бюджетное учреждение Республики Крым "Редакция газеты "Крымская газета", подведомственное предприятие Министерства внутренней политики, информации и связи Республики Крым), oficiālā tīmekļvietne. Tīmekļvietnē ir izveidota atsevišķa sadaļa par Krievijas karu pret Ukrainu "SMO" (krievu: "СВО").
[3.9.2] Tīmekļvietnē izvietots raksts "Izsaukuma signāls Bodro: smagi ievainotais piecas dienas mēģināja nokļūt pie savējiem, bet deva sev pavēli: "Dzīvot!"" (krievu: "Позывной Бодро: тяжелораненый добирался до своих пять дней, но дал себе приказ: "Жить!""). Rakstā auditorijai tiek sniegta informācija par Krievijas bruņoto spēku karavīra Alekseja ar izsaukuma signālu "Bodro" "varonību" Krievijas karā pret Ukrainu. Tādējādi, heroizējot Krievijas bruņoto spēku karavīrus Krievijas karā pret Ukrainu, auditorijai tiek pausts Krievijas imperiālistiskais naratīvs, kurš attaisno Ukrainas teritoriālās integritātes graušanu;
[3.9.3] Tīmekļvietnē izvietots raksts "Krima nosūtīja uz frontes līnijām vēl vienu humānās palīdzības partiju" (krievu: "Крым отправил на передовую очередную партию гуманитарной помощи"). Rakstā auditorijai tiek sniegta informācija, ka: "Krimas Republikas Valsts domes deputāti, kā arī Simferopoles un Černomorskas rajonu domju deputāti ar brīvprātīgo centra "Darām labu" palīdzību savāca un nosūtīja uz fronti vēl vienu humānās palīdzības partiju. Frontei tika piegādāti maskēšanās tīkli, būvmateriāli un pārtikas krājumi. […]". Rakstā auditorijai tiek izplatīts netiešs aicinājums sniegt materiāli tehnisko atbalstu Krievijas Federācijas bruņotajiem spēkiem karā pret Ukrainu, kā piemēru minot pašpasludinātās Krimas Republikas Valsts domes deputātus, kā arī Simferopoles un Černomorskas rajonu domju deputātus, kuri nosūta dažādus materiālos resursus Krievijas bruņoto spēku karavīriem, kuri piedalās speciālajā militārajā operācijā (Krievijas karā pret Ukrainu);
[3.9.4] Tīmekļvietnē izvietots raksts "Krimas brīvprātīgie SMO kaujiniekiem nodeva frekvenču analizatorus priekš cīņas ar droniem" (krievu: "Крымские волонтёры передали бойцам СВО анализаторы частот для борьбы с дронами"). Rakstā auditorijai tiek sniegta informācija, ka: "Krimas Tautas frontes brīvprātīgie ziedoja frekvenču analizatorus karavīriem frontē, kuri palīdzēs aizstāvēties pret ienaidnieka (domāta Ukrainas armija) uzbrukumiem. […]". Rakstā auditorijai tiek izplatīts netiešs aicinājums sniegt materiāli tehnisko atbalstu Krievijas Federācijas bruņotajiem spēkiem karā pret Ukrainu, kā piemēru minot pašpasludinātās Krimas Republikas Tautas frontes brīvprātīgos, kuri nosūta dažādus materiālos resursus Krievijas bruņoto spēku karavīriem, kuri piedalās speciālajā militārajā operācijā (Krievijas karā pret Ukrainu).
[3.10] Tīmekļvietnē чукотка.рф cita starpā izvietota šāda informācija:
[3.10.1] Tīmekļvietne чукотка.рф - ir Krievijas Federācijas Čukotkas autonomā apgabala valdības oficiālā tīmekļvietne;
[3.10.2] Tīmekļvietnē izvietots raksts "Čukotkā iedibināta kaujas operāciju veterānu diena" (krievu: "На Чукотке учрежден День ветеранов боевых действий"). Rakstā auditorijai tiek sniegta informācija, ka "Čukotkas autonomā apgabala Domes 39. sesijā deputāti vienbalsīgi atbalstīja apgabala valdības iniciatīvu noteikt jaunu reģionālu piemiņas dienu. Kaujas operāciju veterānu diena Čukotkā tiks atzīmēta 1. jūlijā. […] Čukotkas autonomā apgabala domes priekšsēdētājs Leonīds Nikolajevs uzsvēra, ka šī piemiņas dienas noteikšana ir loģisks solis sistemātisku centienu īstenošanā, lai sniegtu visaptverošu atbalstu speciālās militārās operācijas dalībniekiem un viņu ģimenēm. […]". Tādējādi auditorijai tiek pausts Krievijas imperiālistiskais naratīvs, kurš attaisno Ukrainas teritoriālās integritātes graušanu veicot Krievijas iebrukumu Ukrainā, un godina kaujiniekus, kuri ir piedalījušies Krievijas karā pret Ukrainu;
[3.10.3] Tīmekļvietnē izvietots raksts "Gaisa aizsardzības sistēmas naktī virs Brjanskas apgabala notrieca astoņus Ukrainas bezpilota lidaparātus" (krievu: "Средства ПВО сбили восемь украинских беспилотников над Брянской областью за ночь"). Rakstā auditorijai tiek sniegta informācija, ka "[…]Akcija "Spēks patiesībā-2025" ir Krievijas Aizsardzības ministrijas visas Krievijas projekta "Vienotība atmiņā. Spēks varoņdarbā!" jūras posms. Tās mērķis ir saglabāt vēsturisko patiesību par Otro pasaules karu, stiprināt nacionālās vērtības un Krievijas valstiskuma pamatus, kā arī izcelt Klusā okeāna karavīru varonību, kas tika demonstrēta speciālās militārās operācijas laikā.". Tādējādi auditorijai tiek pausts Krievijas imperiālistiskais naratīvs, kurš attaisno Ukrainas teritoriālās integritātes graušanu veicot Krievijas iebrukumu Ukrainā, un godina kaujiniekus, kuri ir piedalījušies Krievijas karā pret Ukrainu;
[3.10.4] Tīmekļvietnē izvietots raksts "Čukotkā vienreizējais maksājums SMO dalībniekiem ir palielināts līdz 2,2 miljoniem rubļu." (krievu: "На Чукотке до 2,2 млн рублей увеличена единовременная выплата участникам СВО"). Rakstā tiek sniegta informācija, ka: "Čukotkas autonomajā apgabalā ir palielināts vienreizējais reģionālais maksājums speciālo militārās operācijas (SMO) dalībniekiem. Ar gubernatora Vladislava Kuzņecova lēmumu tas tagad ir 2,2 miljoni rubļu. Šis pasākums attieksies uz rezervistiem, kuri ir parakstījuši līgumu uz vismaz vienu gadu, sākot ar 2025. gada 29. jūliju. […]".Tādējādi rakstā auditorijai tiek izplatīts netiešs aicinājums kļūt par Krievijas bruņoto spēku līgumkareivi, akcentējot, ka ir palielināts finansiālais atbalsts tiem Čukotkas apgabala iedzīvotājiem, kuri būs piedalījušies Krievijas karā pret Ukrainu.
[4] Minētajās tīmekļvietnēs tiek publicēts saturs, kas atbilst Krievijas agresīvās kara propagandas naratīvam. Šajās tīmekļvietnēs publicētais saturs atbalsta un attaisno Krievijas iebrukumu Ukrainā un Ukrainas daļu pievienošanu Krievijai. Tostarp šajās tīmekļvietnēs ir konstatēts tiešs vai netiešs aicinājums auditorijai pievienoties Krievijas bruņotajiem spēkiem, lai to sastāvā piedalītos "speciālajā militārajā operācijā" (Krievijas karā pret Ukrainu) - faktiski tas ir rekrutēšanas piedāvājums auditorijai iesaistīties Krievijas bruņotajos spēkos, sniedzot informāciju par to, kādu materiālo atbalstu saviem novadniekiem, kuri piedalās vai ir piedalījušies karā pret Ukrainu, un viņu ģimenēm sniedz Krievijas varas iestādes un iedzīvotāji. Informācija, kas tiek publicēta minētajās tīmekļvietnēs, var radīt maldīgu priekštatu par Krievijas izvērsto karu Ukrainā, kā arī veicināt Krievijas īstenoto kara noziegumu attaisnošanu Latvijas sabiedrībā, tādējādi, iespējams, netieši aicinot tajā skaitā Latvijas iedzīvotājus kļūt par Krievijas bruņoto spēku līgumkareivjiem karā pret Ukrainu. Kopumā minētajās tīmekļvietnēs konstatēts, ka tās turpina Krievijas Federācijas veiktās dezinformācijas izplatīšanas operācijas Latvijā un Eiropā, kā arī rada riskus dažādām negatīvām provokācijām starp dažādām sabiedrības grupām, kas nepārprotami rada būtisku apdraudējumu Latvijas valsts drošībai un sabiedriskajai kārtībai un drošībai.
Ievērojot konstatēto, Padome
secina:
[5] Padomes 2025. gada 31. oktobra sēdes laikā Padome ir pārliecinājusies par Lēmuma 3. punktā minētajās tīmekļvietnēs izvietoto saturu. Elektronisko sakaru likuma 112. panta pirmajā daļā ir noteikts, ka "Nacionālajai elektronisko plašsaziņas līdzekļu padomei, izvērtējot valsts iestāžu sniegto informāciju, ir tiesības pieņemt lēmumu, ar kuru ierobežo piekļuvi tādām Latvijas teritorijā pieejamām tīmekļvietnēm, kurās tiek izplatīts saturs, kas apdraud vai var apdraudēt valsts drošību vai sabiedrisko kārtību un drošību, liedzot piekļuvi šo tīmekļvietņu domēna vārdam vai interneta protokola (IP) adresei." Minētā tiesību norma paredz Padomes tiesības, izvērtējot no citām valsts pārvaldes iestādēm saņemto informāciju, pieņemt lēmumu par piekļuves liegšanu tīmekļvietnēm, ja tajās izplatītais saturs apdraud vai var apdraudēt valsts drošību vai sabiedrisko kārtību un drošību.
Ar terminu "valsts drošība" ir saprotama pasākumu sistēma valsts politisko un ekonomisko pamatu un valsts robežu aizsargāšanai. Šis termins ietver arī "nacionālo drošību", kas atbilstoši Nacionālās drošības likuma 1. pantā noteiktajam ir "valsts un sabiedrības īstenotu vienoto, mērķtiecīgu pasākumu rezultātā sasniegts stāvoklis, kurā ir garantēta valsts neatkarība, tās konstitucionālā iekārta un teritoriālā integritāte, sabiedrības brīvības attīstības perspektīva, labklājība un stabilitāte." Ievērojot to, ka ir nepieciešams nodrošināt nacionālo drošību un savlaicīgi prognozēt un novērst valsts iekšējo un ārējo apdraudējumu, kā arī garantēt valsts aizsardzību, sabiedrības drošību un tās demokrātisko attīstību, nav pieļaujams, ka Latvijas informatīvajā telpā - gan elektronisko plašsaziņas līdzekļu programmās un pakalpojumos, gan interneta vidē - tiek izplatīts tāds saturs, kas apdraud vai var radīt apdraudējumu valsts drošībai un sabiedriskajai kārtībai un drošībai.
[6] Padome secina, ka 3. punktā minētās tīmekļvietnes tiek izmantotas, lai, piemēram, izplatītu propagandu, kara propagandu, atbalstītu karu Ukrainā (tostarp dēvējot to par "specoperāciju" un "speciālo militāro operāciju") un pret Ukrainas valsti un ukraiņu nāciju vērstu naratīvu, pie tam tīmekļvietnēs tiek izplatīts tiešs vai netiešs aicinājums auditorijai pievienoties Krievijas bruņotajiem spēkiem, lai to sastāvā piedalītos "speciālajā militārajā operācijā" (Krievijas karā pret Ukrainu), kas faktiski ir rekrutēšanas piedāvājums auditorijai iestāties Krievijas bruņotajos spēkos, lai piedalītos karadarbībā Krievijas bruņoto spēku sastāvā Krievijas karā pret Ukrainu. Tīmekļvietņu, kurās tiek izplatīta sagrozīta un nepatiesa informācija, kara propaganda, kā arī karu attaisnojoša informācija, izplatīšanas ierobežošana ir nepieciešama, lai nodrošinātu valsts drošību, sabiedrisko kārtību un drošību.
[7] Ņemot vērā Padomes monitoringa rezultātā konstatēto, kompetentās iestādes sniegto informāciju, tīmekļvietnēs izvietoto saturu, normatīvajos aktos noteikto, kā arī ģeopolitisko situāciju pasaulē, Padome atzīst, ka piekļuves liegšana šī lēmuma 3. punktā un tā apakšpunktos minētajām tīmekļvietnēm veicama nekavējoties. Padome norāda, ka jebkura nepamatota kavēšanās ar piekļuves liegšanu tīmekļvietnēm veicinātu apstākļus, ka tīmekļvietnēs joprojām tiktu izplatīta tāda informācija, kas apdraud valsts un sabiedrības drošību, kā arī dezinformācija un viltus ziņas, taču esošajā ģeopolitiskajā situācijā tieši pretēji - nepieciešams nodrošināt uzticamas, kvalitatīvas un faktos balstītas patiesas informācijas pieejamību.
[8] Ņemot vērā, ka lēmums par piekļuves ierobežošanu minētajām tīmekļvietnēm ir administratīvais akts, pieņemot lēmumu par piekļuves ierobežošanu tīmekļvietnēm, jāizvērtē administratīvā akta lietderības apsvērumi.
[8.1] Administratīvā akta nepieciešamība leģitīmā mērķa sasniegšanai - Satversmes 100. pants paredz: "Ikvienam ir tiesības uz vārda brīvību, kas ietver tiesības brīvi iegūt, paturēt un izplatīt informāciju, paust savus uzskatus. Cenzūra ir aizliegta." Ikviens ierobežojums attiecībā uz informācijas pieejamību ir jāvērtē vārda brīvības, kas ir demokrātiskas un tiesiskas valsts pamatvērtība, ierobežošanas aspektā. Satversmes 116. pants noteic, ka vārda brīvību var ierobežot likumā paredzētos gadījumos, lai sasniegtu kādu no tajā paredzētajiem leģitīmajiem mērķiem - citu cilvēku tiesības, demokrātisko valsts iekārtu, sabiedrības drošību, labklājību un tikumību. Arī Eiropas Cilvēktiesību konvencijas 10. panta otrā daļa nosaka: "Tā kā šo brīvību īstenošana ir saistīta ar pienākumiem un atbildību, tā var tikt pakļauta tādām prasībām, nosacījumiem, ierobežojumiem vai sodiem, kas paredzēti likumā un nepieciešami demokrātiskā sabiedrībā, lai aizsargātu valsts drošības, teritoriālās vienotības vai sabiedriskās drošības intereses, nepieļautu nekārtības vai noziedzīgus nodarījumus, aizsargātu veselību vai tikumību, aizsargātu citu cilvēku cieņu vai tiesības, nepieļautu konfidenciālas informācijas izpaušanu vai lai saglabātu tiesu varas autoritāti un objektivitāti." Leģitīmais mērķis vārda brīvības ierobežošanai konkrētajā gadījumā nepārprotami ir valsts un sabiedrības drošība (tajā skaitā informatīvās telpas drošība), demokrātiskas valsts iekārtas saglabāšana. Demokrātiskas valsts iekārtas aizsardzība kā leģitīms mērķis sevī ietver nacionālās drošības un Latvijas teritoriālās vienotības aizsardzību. Padome uzsver, ka elektronisko plašsaziņas līdzekļu programmās un pakalpojumos, kā arī tīmekļvietnēs internetā ir aizliegts izplatīt saturu, kas apdraud valsts drošību, un šis valsts drošības apdraudējums ir vērtējams ne vien Latvijas, bet arī citu valstu drošības kontekstā. Nav šaubu, ka apdraudējums valsts drošības interesēm tiek nodarīts arī izmantojot interneta resursus, tajā skaitā tīmekļvietnes, kurās tiek izplatītas ziņas un dažādi informatīvi materiāli. Satversmes tiesa ir atzinusi, ka ikvienam ir tiesības brīvi paust savus uzskatus jebkādā veidā - mutvārdos, rakstveidā, vizuāli, ar māksliniecisku izteiksmes līdzekļu palīdzību u.tml.1 Tomēr Satversmes tiesa ir atzinusi, ka tiesības uz vārda brīvību nav absolūtas un var tikt ierobežotas, ja tas nepieciešams sabiedrības interešu labā.2 Tāpat tiesības uz vārda brīvību nenozīmē visatļautību. Gan no Satversmes, gan arī no Latvijai saistošajiem starptautiskajiem cilvēktiesību dokumentiem izriet, ka tiesības uz vārda brīvību var ierobežot. Valsts var noteikt vārda brīvības ierobežojumus gadījumos, kad personas tiesības uz vārda brīvību tieši ietekmē citu personu tiesības, kā arī gadījumos, kad vārda brīvība rada nepārprotamus un tiešus draudus sabiedrībai.3 Ievērojot minēto, Padome uzskata, ka par leģitīmo mērķi, saskaņā ar kuru ir pieļaujams ar administratīvo aktu ierobežot personas vārda brīvību, atzīstama valsts interese aizsargāt valsts drošību un sabiedrisko kārtību un drošību. Gadījumā, ja personai piešķirtās tiesības brīvi paust savu viedokli tiek izmantotas negodprātīgi - ar mērķi apzināti izplatīt kara propagandu, dezinformāciju un maldināt sabiedrību, tā nav pieļaujama vārda brīvības izpausme un konkrētajā gadījumā tās ierobežošana ir uzskatāma par leģitīmu un samērīgu.
[8.2] Administratīvā akta piemērotība mērķa sasniegšanai - Attiecībā uz vārda brīvības ierobežojuma vērtējumu jāņem vērā, ka sabiedrībai ir tiesības saņemt patiesu informāciju. Padomes ieskatā, sabiedrības interesēs nav saņemt tādu informāciju, kas apdraud valsts vai sabiedrības drošību, valsts teritoriālo vienotību, tāpat sabiedrības interesēs nav saņemt informāciju, kas ir naidu kurinoša un apzināti maldinoša. Šādas informācijas saņemšana daļā sabiedrības var radīt uztraukumu un bailes savas valsts pastāvēšanu un savu, savas ģimenes nākotni, kā arī šķelt sabiedrību. Turklāt šī informācija satur arī dezinformāciju un šādas informācijas rezultātā var rasties un aktivizēties organizācijas, kuras atbalsta radikālas idejas, kā arī to pretinieki, tādējādi neizslēdzot iespēju, ka valstu iekšienē var rasties dažādu grupu protesti un tādējādi neapšaubāmi tiek ietekmēta sabiedriskā kārtībā un cilvēku drošība, kas būtiski un nepārprotami ietekmē valsts drošību kopumā. Gadījumā, ja tīmekļvietnes, kurās tiek izplatīta informācija, kas apdraud valsts drošību, Latvijas teritorijā nebūtu pieejamas, pieejamība šai informācijai būtu krietni mazāka, tādējādi arī šīs informācijas aprite samazinātos un ir prognozējams, ka nodarītais kaitējums būtu ievērojami mazāks. Līdz ar to, Padomes ieskatā, Elektronisko sakaru likumā paredzētais instruments tiesību uz vārda brīvību ierobežošanai - tiesības pieņemt lēmumu, ar kuru ierobežo piekļuvi tādām Latvijas teritorijā pieejamām tīmekļvietnēm, kurās tiek izplatīts saturs, kas apdraud vai var apdraudēt valsts drošību vai sabiedrisko kārtību un drošību - ir uzskatāms par piemērotu līdzekli leģitīmā mērķa sasniegšanai.
[8.3] Vai mērķi nav iespējams sasniegt ar līdzekļiem, kas mazāk ierobežo administratīvā procesa dalībnieku tiesības vai intereses - Padomes ieskatā, piekļuves liegšana minētajām tīmekļvietnēm visefektīvāk nodrošina sabiedrības interešu aizsardzību. Padome norāda, ka, lai garantētu sabiedrības interešu aizsardzību, ir nepieciešams rīkoties nekavējoties, tādējādi Padome, pieņemot lēmumu, neuzklausa minēto tīmekļvietņu veidotājus. Atbilstoši Administratīvā procesa likumā noteiktajam Padome norāda, ka iemesls tīmekļvietņu pārstāvju neuzklausīšanai ir fakts, ka tīmekļvietnēs izplatītā informācija apdraud valsts un sabiedrības drošību, tādēļ lēmums par piekļuves liegšanu tām pieņemams pēc iespējas ātrāk. Vienlaikus Padome uzsver, ka tās rīcībā ir visa nepieciešamā informācija par tīmekļvietnēs izvietoto saturu, tāpat, Padomes ieskatā, situāciju nebūtu iespējams mainīt, tīmekļvietņu veidotājiem izņemot vai liedzot piekļuvi atsevišķām satura vienībām, jo tīmekļvietnēs izvietotais saturs kopumā apdraud valsts drošību un sabiedrisko kārtību un drošību. Tāpat pat gadījumā, ja tiktu izņemtas atsevišķas satura vienības, Padomei būtu jāiegulda nesamērīgi resursi nepārtrauktam tīmekļvietņu monitoringam, lai pārliecinātos, ka tīmekļvietnēs atkārtoti netiek izvietots jau iepriekš izņemtais valsts drošību apdraudošais saturs, kā arī cits jauns saturs. Lai garantētu valsts un sabiedrības drošības interešu aizsardzību, Padome secina, ka citi, privātpersonu mazāk ierobežojoši līdzekļi, konkrētajā gadījumā nav piemērojami, jo tie nesasniegs mērķi. Mērķi - piekļuves ierobežošanu šim saturam - var sasniegt tikai liedzot piekļuvi tam.
[8.4] administratīvā akta samērīgumu - vai sabiedrības ieguvums ir lielāks, nekā privātpersonas interešu aizskārums. Tiesību piemērošanas neatņemama sastāvdaļa ir tiesisko seku konkretizēšana un šajā posmā tiesību piemērotāja pienākums ir apsvērt tiesiskās sekas un izvēlēties tās sekas, kuras sasniedz tiesību mērķi - taisnīgumu.4 Uz šādu iestādes pienākumu norāda arī APL 13. pantā nostiprinātais samērīguma princips: "Labumam, ko sabiedrība iegūst ar ierobežojumiem, kas uzlikti adresātam, ir jābūt lielākam nekā viņa tiesību vai tiesisko interešu ierobežojumam. Būtiski privātpersonas tiesību vai tiesisko interešu ierobežojumi ir attaisnojami tikai ar nozīmīgu sabiedrības labumu." Padomes ieskatā, konkrētajā gadījumā labums, ko iegūs sabiedrība, ir ievērojami lielāks nekā tiesību ierobežojums, jo sabiedrību vairs nesasniegs tāda informācija, kas apdraud gan Latvijas, gan Ukrainas valstu drošību un arī Eiropas drošību kopumā, kā arī apzināti maldinoša informācija un kara propaganda. Padomes ieskatā, šāds ierobežojums jo īpaši ir uzskatāms par samērīgu, ņemot vērā ģeopolitiskos apstākļus, kādos šobrīd atrodas Latvija un Pasaule. Krievija jau ilgstoši veic mērķtiecīgas dezinformācijas kampaņas Latvijā un arī citās Eiropas valstīs ar mērķi izplatīt dezinformāciju, ieviest bailes un apzināti sagrozīt gan vēstures gan mūsdienu notikumus. Ievērojot minēto ir īpaši svarīgi liegt piekļuvi šāda veida saturam un nodrošināt, ka sabiedrībai ir pieejams patiess, pārbaudīts un precīzs saturs par notikumiem Latvijā un Pasaulē. Tādējādi, Padomes ieskatā, sabiedrības ieguvums ir ievērojami lielāks nekā indivīda tiesību ierobežojums, jo sabiedrību, izmantojot šīs tīmekļvietnes, vairs nesasniegs kara propaganda, dezinformējošs un sabiedrības un valsts drošību apdraudošs saturs.
[9] Ievērojot minēto un izvērtējot lietā esošās ziņas par faktiem kopumā un savstarpējā sakarībā, Padome secina, ka tīmekļvietnēs newsib.net, ctv7.ru, www.infopro54.ru, trk-bratsk.tv, kazachestvo.ru, sia.ru, sibru.com, lentv24.ru, gazetacrimea.ru un чукотка.рф tiek izplatīts saturs, kas apdraud valsts drošību, tajā skaitā Latvijas nacionālo drošību.
[10] Padome saskaņā ar APL 62. panta trešo daļu un papildu 8.3. punktā norādītajam norāda apsvērumus, kāpēc tā uzskata, ka pie konkrētā lēmuma pieņemšanas nav nepieciešams uzklausīt šī lēmuma adresātu viedokli. Saskaņā ar APL 62. panta otrās daļas 1. punktā noteikto "personas viedokļu un argumentu noskaidrošana nav nepieciešama, ja administratīvā akta izdošana ir steidzama un jebkura kavēšanās tieši apdraud valsts drošību, sabiedrisko kārtību, vidi, personas dzīvību, veselību un mantu." Ievērojot minēto, secināms, ka Padomei nav pienākuma uzklausīt lēmuma adresātu viedokli, jo jebkura kavēšanās lēmums pieņemšanā rada draudus valsts drošībai un sabiedriskajai drošībai. Tāpat jāņem vērā, ka Padome pamatojusi šāda ierobežojuma atbilstību tiesību uz vārda brīvību aizsardzības kontekstā. Secinot, ka administratīvais akts samērīgi ierobežo personas, kas veido lēmuma 3. punktā (izvērstā veidā) un 9. punktā norādīto tīmekļvietņu, tiesības un šādu ierobežojumu sabiedrības interesēs ir nepieciešams noteikt bez kavēšanās, potenciālo adresātu viedokļa uzklausīšana nav nepieciešama.
[11] Ņemot vērā minēto, Padome uzskata par nepieciešamu izmantot tai Elektronisko sakaru likuma 112. pantā piešķirtās tiesības, izvērtējot valsts iestāžu sniegto informāciju, "[..] pieņemt lēmumu, ar kuru ierobežo piekļuvi tādām Latvijas teritorijā pieejamām tīmekļvietnēm, kurās tiek izplatīts saturs, kas apdraud vai var apdraudēt valsts drošību vai sabiedrisko kārtību un drošību, liedzot piekļuvi šo tīmekļvietņu domēna vārdam vai interneta protokola (IP) adresei."
[12] Lai informētu tīmekļvietņu iespējamos lietotājus par iemeslu, kāpēc tīmekļvietne vairs nav pieejama, nepieciešams veikt minēto tīmekļvietņu lietotāju automātisku novirzīšanu uz Padomes izveidoto informatīvo paziņojumu: https://nelegalssaturs.lv.
Ievērojot minēto un saskaņā ar Elektronisko sakaru likuma 112. panta pirmo daļu un Administratīvā procesa likuma 67. pantu, Padome
nolemj:
1. Ierobežot piekļuvi Latvijā pieejamām tīmekļvietnēm newsib.net, ctv7.ru, www.infopro54.ru, trk-bratsk.tv, kazachestvo.ru, sia.ru, sibru.com, lentv24.ru, gazetacrimea.ru un чукотка.рф, liedzot piekļuvi šo tīmekļvietņu domēna vārdiem vai interneta protokola adresēm.
2. Ierobežot piekļuvi Latvijā pieejamo tīmekļvietņu newsib.net, ctv7.ru, www.infopro54.ru, trk-bratsk.tv, kazachestvo.ru, sia.ru, sibru.com, lentv24.ru, gazetacrimea.ru un чукотка.рф dublējošām spoguļlapām.
3. Pieņemto lēmumu paziņot Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijā reģistrētajiem interneta piekļuves pakalpojumu sniedzošajiem komersantiem.
4. Uzdot Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijā reģistrētajiem interneta piekļuves pakalpojumu sniedzošajiem komersantiem nekavējoties liegt piekļuvi tīmekļvietnei un tās domēna vārdiem, novirzot to lietotājus uz informatīvo paziņojumu https://nelegalssaturs.lv. Interneta piekļuves pakalpojuma sniedzējiem ir pienākums ierobežot piekļuvi konkrētajiem interneta resursiem gan izmantojot globāla tīmekļa prefiksu "www", gan bez tā.
5. Iekļaut domēna vārdus Padomes mājaslapā izvietotajā sarakstā, kurā norādīti tie domēna vārdi, kuru izmantošana ir tikusi ierobežota.
6. Atbildīgs par šī lēmuma izpildes kontroli ir Padomes priekšsēdētājs Ivars Āboliņš.
Saskaņā ar Administratīvā procesa likuma 188.panta otro daļu administratīvo aktu var pārsūdzēt Administratīvajā rajona tiesā viena mēneša laikā no tā spēkā stāšanās dienas. Saskaņā ar Elektronisko sakaru likuma 112. panta septīto daļu šā lēmuma apstrīdēšana un pārsūdzēšana neaptur tā darbību.
Ņemot vērā administratīvā akta steidzamību, Padome nosaka, ka administratīvais akts jāizpilda nekavējoties. Ja administratīvais akts netiks izpildīts labprātīgi, tas tiks izpildīts piespiedu kārtā. Administratīvā akta piespiedu izpildes izmaksas sedz adresāts.
1 Satversmes tiesas 2003. gada 5. jūnija spriedums lietā Nr. 2003-02-0106, secinājumu daļas 1. punkts. Kā arī 2003. gada 29. oktobra spriedums lietā Nr. 2003-05-01, 21. punkts.
2 Satversmes tiesas 2015. gada 2. jūlija spriedums lietā Nr. 2015-01-01, 13. punkts.
3 Satversmes tiesas 2003. gada 29. oktobra spriedums lietā Nr. 2003-05-01, secinājumu daļas 22. punkts.
4 Satversmes tiesas 2007. gada 28. februāra lēmums lietā Nr. 2006-41-01, 14.2. punkts.
Nacionālās elektronisko plašsaziņas līdzekļu padomes priekšsēdētājs I. Āboliņš