Nacionālās elektronisko plašsaziņas līdzekļu padomes lēmums Nr. 604/1-2
Rīgā 2025. gada 31. oktobrī
Nacionālā elektronisko plašsaziņas līdzekļu padome (turpmāk - Padome) šādā sastāvā - Padomes priekšsēdētājs Ivars Āboliņš, Padomes priekšsēdētāja vietniece Aurēlija Ieva Druviete, Padomes locekle Ieva Kalderauska, Padomes locekle Ilva Milzarāja un Padomes loceklis Andis Plakans -, izvērtējot Padomes Monitoringa departamenta 2025. gada 30. septembra pārbaudes ziņojumu Nr. P/2025/195/6-4 un no kompetentās valsts pārvaldes iestādes saņemto informāciju,
konstatē:
[1] Padome, veicot Latvijas informatīvās telpas monitoringu nolūkā veikt tai Elektronisko plašsaziņas līdzekļu likuma 60. pantā noteiktās funkcijas, ir veikusi dažādu tīmekļvietņu pārbaudi, vērtējot tīmekļvietnēs izvietoto audio, audiovizuālo un rakstisko saturu.
[2] 2025. gada 22. oktobrī Padome ir saņēmusi 2025. gada 21. oktobra vēstuli no citas kompetentās valsts pārvaldes iestādes, kurā sniegta informācija par tīmekļvietņu gra.ru, tagilcity.ru, www.donnews.ru, www.1rnd.ru, dontr.ru, fedpress.ru, salsknews.ru un www.domostroydon.ru pārbaudi un tajā konstatēto informāciju. Kompetentā iestāde norāda, ka tīmekļvietnēs gra.ru, tagilcity.ru, www.donnews.ru, www.1rnd.ru, dontr.ru, fedpress.ru, salsknews.ru un www.domostroydon.ru kopumā tiek izplatīta vienpusēja un tendencioza informācija par Krievijas karu Ukrainā, mobilizēts informatīvais un sabiedriskais atbalsts Ukrainā karojošajiem Krievijas karavīriem, kā arī veidota piederības sajūta un pozitīva kopējā attieksme pret Krieviju. VDD ieskatā tas var radīt negatīvu ietekmi uz Latvijas sabiedrības saliedētību, starpetniskajām attiecībām, vērtību izpratni, kā arī Latvijas valsts solidaritāti un atbalstu Ukrainai attiecībā uz tās neatkarību, suverenitāti un teritoriālo vienotību.
[3] Veicot minēto tīmekļvietņu pārbaudi (pārbaudes rezultāti apkopoti Padomes Monitoringa departamenta 2025. gada 30. septembra pārbaudes ziņojumā Nr. P/2025/195/6-4, kā arī kompetentās iestādes 2025. gada 21. oktobra vēstulē Nr. 21/2025/7673-IP) Padome un kompetentā valsts pārvaldes iestāde ir konstatējusi, ka minētajās tīmekļvietnēs tiek izplatīta sagrozīta un nepatiesa informācija par notikumiem Krievijā un pasaulē, tajā skaitā arī par karu Ukrainā, attaisnojot Krievijas iebrukumu Ukrainā un atbalstot Ukrainas daļu pievienošanu Krievijai. Tāpat konstatējamas ziņas par "speciālo militāro operāciju" Ukrainā atbilstoši Krievijas Federācijas īstenotajai propagandai, kā arī publicētā informācija ir vērsta pret Latvijas Republikas neatkarību, suverenitāti un teritoriālo integritāti. Visos pārbaudīto tīmekļvietņu izvietotajos rakstos ir konstatēts tiešs vai netiešs attaisnojums karam Ukrainā. Dažos pārbaudīto tīmekļvietņu rakstos ir konstatēts tiešs vai netiešs aicinājums pievienoties Krievijas bruņotajiem spēkiem, lai to sastāvā piedalītos speciālajā militārajā operācijā (Krievijas karā pret Ukrainu). Tāpat atsevišķos rakstos tiek sniegta informācija par to, kādu materiālo atbalstu saviem novadniekiem, kuri piedalās vai ir piedalījušies Krievijas karā pret Ukrainu, un viņu ģimenēm sniedz Krievijas subjektu varas iestādes un iedzīvotāji, kā arī tiek sniegta informācija par "humānās" palīdzības sniegšanu Krievijas bruņoto spēku karavīriem, kuri piedalās Krievijas karā pret Ukrainu. Šāda informācija Latvijas informatīvajā telpā var radīt maldīgu priekšstatu par notikumiem pasaulē, negatīvi ietekmēt dažādu sabiedrības grupu līdzāspastāvēšanu un radīt apdraudējumu Latvijas valsts drošībai. Turpmāk lēmumā tiek norādīts, kāda veida informācija minētajās tīmekļvietnēs ir izvietota.
[3.1] Tīmekļvietnē gra.ru cita starpā izvietota šāda informācija:
[3.1.1] Tīmekļvietne gra.ru - ir Krievijas advokātu ģildes (latviešu saīsinājumā: KAĢ) (krievu: Гильдия российских адвокатов (saīsinājumā: ГРА)), kura sevi pozicionē kā profesionālu, brīvprātīgu, pašpārvaldošu, bezpeļņas Krievijas Federācijas advokātu asociāciju un juristu apvienību, ko dibinājuši 50 Krievijas advokāti, oficiālā tīmekļvietne. Tīmekļvietnei ir 9 sadaļas ar apakšsadaļām. Tostarp ir sadaļa, kurā tiek publicēts žurnāls "Krievijas advokāts" (krievu: журнал "Российский адвокат"), kurā ir izvietoti raksti par Krievijas advokatūras darbību;
[3.1.2] Tīmekļvietnes sadaļā "Žurnāls "Krievijas advokāts"" izvietots raksts "KAĢ pilnvarotais pārstāvis, SKTP (Starptautiskās krievu tautiešu padomes) pārstāvis Doneckas un Luhanskas Tautas Republikās V. A. Korovņikovs tika apbalvots ar Krievijas Federācijas Tieslietu ministrijas medaļu." (krievu: "Полномочный представитель ГРА, МСРС (Международный совет российских соотечественников) в Донецкой и Луганской Народных Республиках В. А. Коровников награжден медалью Министерства юстиции РФ"). Rakstā tiek izplatīta informācija, ka "Krievijas advokātu ģildes, Starptautiskās krievu tautiešu padomes Doņeckas un Luhanskas Tautas Republikās pilnvarotais pārstāvis, Maskavas pilsētas Advokātu palātas loceklis, advokātu kolēģijas "Maskavas juridiskais centrs" loceklis, Krievijas goda advokāts Vladimirs Aleksandrovičs Korovņikovs, saskaņā ar Krievijas Federācijas tieslietu ministra K. A. Čuičenko rīkojumu apbalvots ar Krievijas Federācijas Tieslietu ministrijas resorisko apbalvojumu - Anatolija Koni medaļu. Apbalvojums tika piešķirts par augstu pilsonisko atbildību un personīgo ieguldījumu uzdevumu veiksmīgā izpildē speciālās militārās operācijas mērķu sasniegšanā. Ar V. A. Korovņikova piedalīšanos tika izveidota Doņeckas Tautas Republikas Advokātu asociācija. Kopš SMO pirmsākumiem advokāts aktīvi sadarbojās ar Krievijas Federācijas Izmeklēšanas komitejas Galveno militārās izmeklēšanas pārvaldi." Rakstā tiek pausts Krievijas imperiālistiskais naratīvs, kurš attaisno Ukrainas teritoriālās integritātes graušanu, veicot Krievijas iebrukumu Ukrainā. Tāpat rakstā tiek sniegta arī informācija par pašpasludinātās Doneckas Tautas Republikas integrēšanas leģitimizāciju Krievijas Federācijas sastāvā, iedibinot Krievijas Federācijas juridiskās institūcijas Ukrainas Doneckas apgabalā;
[3.1.3] Tīmekļvietnes sadaļā "Žurnāls "Krievijas advokāts"" izvietots raksts "Krievijas tieslietu ministrs K. A. Čuičenko pastāstīja Krievijas prezidentam V. V. Putinam par advokātu dalību SMO" (krievu: "Министр юстиции РФ К.А.Чуйченко рассказал Президенту РФ В.В. Путину об участии адвокатов в СВО"). Rakstā tiek izplatīta informācija, ka "Krievijas prezidents Vladimirs Putins tikās ar Krievijas tieslietu ministru Konstantīnu Čuičenko. Ministrs informēja viņu, ka Krievijas advokāti piedalās speciālajā militārajā operācijā Ukrainā. Kopumā tika mobilizēti 58 juristi, un vēl 218 pieteicās brīvprātīgi. "Šis ir ļoti nozīmīgs skaitlis, un tas daudz ko liecina par Krievijas advokatūras dziļo un pareizo pilsonisko pozīciju," uzsvēra K. A. Čuičenko. Pēc viņa teiktā, 24 no mobilizētajiem advokātiem tika nogalināti un vēl 36 tika ievainoti." Rakstā Krievijas Federācijas iedzīvotāji tiek netieši mudināti iestāties Krievijas bruņotajos spēkos, lai piedalītos Krievijas karā pret Ukrainu, kā piemēru minot Krievijas advokātus, kuri aktīvi piedalās Krievijas karā pret Ukrainu Krievijas bruņoto spēku sastāvā;
[3.1.4] Tīmekļvietnes sadaļā "Žurnāls "Krievijas advokāts"" izvietots raksts "G. B. Mirzojevs pasniedza medaļu "Par ieguldījumu krievu pasaules saliedēšanā" SVO dalībniekam S. M. Agejevam." (krievu: "Г. Б. Мирзоев вручил медаль "За вклад в сплочение Русского мира" участнику СВО С.М. Агееву"). Rakstā tiek sniegta informācija, ka "2025. gada 12. februārī Centrālajā advokātu namā Starptautiskās Krievijas tautiešu padomes (SKTP) priekšsēdētājs, Krievijas Federācijas Federālās advokātu palātas viceprezidents, Krievijas Federācijas Goda jurists profesors G. B. Mirzojevs svinīgi pasniedza SKTP medaļu "Par ieguldījumu krievu pasaules saliedēšanā" speciālās militārās operācijas (Krievijas kara pret Ukrainu) dalībniekam, jūras kājnieku galvenajam staršinam Sergejam Mihailovičam Agejevam." Rakstā Krievijas Federācijas iedzīvotāji, tiek netieši mudināti iestāties Krievijas bruņotajos spēkos, lai Krievijas bruņoto spēku sastāvā piedalītos Krievijas karā pret Ukrainu, kā piemēru minot Krievijas bruņoto spēku kaujinieku, kuram par piedalīšanos Krievijas karā pret Ukrainu ir piešķirts apbalvojums "Par ieguldījumu krievu pasaules saliedēšanā".
[3.2] Tīmekļvietnē tagilcity.ru cita starpā izvietota šāda informācija:
[3.2.1] Tīmekļvietne tagilcity.ru - Krievijas Federācijas Ņižņijtagilas (krievu: Нижний Тагил) pilsētas informatīva tīmekļvietne, kurā tiek izvietotas jaunākās ziņas par galvenajiem notikumiem un incidentiem Ņižņijtagilā un Sverdlovskas apgabalā uz šodienu, tostarp politiskās, ekonomiskās un kultūras ziņas;
[3.2.2] Tīmekļvietnē izvietots raksts "Tieši no SMO: Ņižņijtagilā atklāta ieroču izstāde" (krievu: "Прямиком с СВО: в Нижнем Тагиле открылась выставка оружия"). Rakstā, tostarp, tiek sniegta informācija, ka "[…] Uz Ņižņijtagilu tika nogādāti ieroči, kas iegūti kaujas uzdevuma laikā speciālo militāro operāciju zonā. Trofejas tika izstādītas izstādē, kas veltīta Lielā Tēvijas kara Uzvaras dienas 80. gadadienai." Rakstā tiek pausts Krievijas imperiālistiskais naratīvs, kurš attaisno Ukrainas teritoriālās integritātes graušanu, un propagandē Krievijas "panākumus" Krievijas karā pret Ukrainu;
[3.2.3] Tīmekļvietnē izvietots raksts "200 šautenes un gandrīz 5 tūkstošus patronu sverdlovskieši nodeva SMO kaujiniekiem" (krievu: "200 ружей и почти 5 тысяч патронов передали свердловчане для бойцов СВО"). Rakstā tiek sniegta informācija par to, ka: "Sverdlovskas apgabala iedzīvotāji turpina ziedot savas medību šautenes izmantošanai speciālo militāro operāciju zonā. Kopš 2025. gada sākuma reģions ir kļuvis par nozīmīgu gludstobra ieroču piegādātāju. Saskaņā ar Krievijas Nacionālās gvardes datiem, valdības iestādēm ir piegādāti 733 šādi ieroči, no kuriem 211 ziedojuši brīvprātīgie. Līdz ar bisēm ziedotas arī aptuveni 4,7 tūkstoši patronu. Militārpersonas pateicās reģiona iedzīvotājiem par sniegto palīdzību." Rakstā tiek izplatīts Krievijas karu Ukrainā atbalstošs naratīvs un tiek izteikts netiešs aicinājums ziedot Krievijas bruņotajiem spēkiem gludstobra ieročus un patronas, izmantošanai Krievijas karā pret Ukrainu;
[3.2.4] Tīmekļvietnē izvietots raksts "Divi "Urāli" un "buhanka": no Tagilas ar humāno palīdzību trīs automašīnas devās uz SMO" (krievu: "Два "Урала" и буханка: из Тагила на СВО отправились три фуры с гуманитаркой"). Rakstā tiek sniegta informācija par to, ka: "Ņižņijtagila ir nosūtījusi savu 50. humānās palīdzības konvoju karavīriem, kas piedalās speciālajā militārajā operācijā. Šis jubilejas sūtījums tika savākts ar pilsētas varas iestāžu atbalstu un vietējo brīvprātīgo pūlēm - tā jau ir kļuvusi par senu tradīciju. […] Pēc organizatoru teiktā, pilsētas iedzīvotāju un bizness atbalsts joprojām nekrītas. Ar katru jaunu reisu arvien vairāk uzņēmēju pievienojas akcijai, ziedojot naudu, preces vai transportu. Dažu dienu laikā palīdzība tiks piegādāta karavīriem dažādos SMO iecirkņos". Rakstā tiek izplatīts netiešs aicinājums sniegt materiāli tehnisko atbalstu Krievijas Federācijas bruņotajiem spēkiem Krievijas karā pret Ukrainu, kā piemēru minot Ņižņijtagilas iedzīvotāju un uzņēmēju organizētās sadzīves mantu piegādes Krievijas bruņotajiem spēkiem, kas tiks izmantotas Krievijas karā pret Ukrainu.
[3.3] Tīmekļvietnē www.donnews.ru cita starpā izvietota šāda informācija:
[3.3.1] Tīmekļvietne www.donnews.ru - ir Krievijas Federācijas Rostovas pie Donas pilsētas un Rostovas apgabala interneta izdevuma tīmekļvietne, kuru pārvalda SIA "Rostovas ziņu aģentūra" (krievu: ООО "Ростовское агентство новостей");
[3.3.2] Tīmekļvietnē izvietots raksts "Rostovas apgabalā ir ieviests jauns pasākums SMO dalībnieku ģimeņu atbalstam" (krievu: "В Ростовской области ввели новую меру поддержки для семей участников СВО"). Rakstā tiek sniegta informācija, ka: "Rostovas apgabalā ir apstiprināta jaunu atbalsta programma militārpersonu ģimenēm, kas piedalās speciālajā militārajā operācijā. Tagad karavīru sievas varēs atgūt pusi no B kategorijas transportlīdzekļa braukšanas nodarbību izmaksām autoskolā." Rakstā tiek izplatīts netiešs aicinājums kļūt par Krievijas bruņoto spēku līgumkareivi, akcentējot, ka ir un būs plašs atbalsta pasākumu plāns Krievijas bruņoto spēku līgumkareivju ģimenēm un Krievijas karā pret Ukrainu kritušo kaujinieku atraitnēm;
[3.3.3] Tīmekļvietnē izvietots raksts "Rostovā bērni no maznodrošinātām ģimenēm un SMO dalībnieku ģimenēm var saņemt bezmaksas ceļazīmi uz vasaras nometni" (krievu: "В Ростове дети из малоимущих семей и семей участников СВО могут получить бесплатную путёвку в летний лагерь"). Rakstā tiek sniegta informācija, ka: "Rostovā bērni no maznodrošinātām speciālās militārās operācijas dalībnieku ģimenēm, var saņemt bezmaksas ceļazīmes vasaras nometnei. Par to preses konferencē par bērnu drošību vasaras brīvlaikā paziņoja Rostovas administrācijas sociālo lietu vadītāja vietniece Viktorija Černišova." Tādējādi rakstā tiek izplatīts netiešs aicinājums kļūt par Krievijas bruņoto spēku līgumkareivi, akcentējot, ka ir un būs plašs atbalsta pasākumu plāns Krievijas bruņoto spēku līgumkareivju ģimenēm;
[3.3.4] Tīmekļvietnē izvietots raksts "Putins atbalstīja pilotprojektu SMO dalībnieku atbalstam Rostovas apgabalā" (krievu: "Путин поддержал пилотный проект по поддержке участников СВО в Ростовской области"). Rakstā tiek izplatīta informācija, ka: "Darba tikšanās laikā Rostovas apgabala gubernators Jurijs Sļusars iepazīstināja Krievijas prezidentu Vladimiru Putinu ar pilotprojektu, kas paredzēts, lai atbalstītu speciālās militārās operācijas (SMO) dalībniekus un viņu ģimenes. […] Vladimirs Putins, iepazīstoties ar projektu, atzīmēja, ka līdzīgi projekti ir jāuzlabo un jātiražē arī citos reģionos." Tādējādi rakstā tiek izplatīts netiešs aicinājums kļūt par Krievijas bruņoto spēku līgumkareivi, akcentējot, ka ir un būs plašs atbalsta pasākumu plāns tiem, kuri būs piedalījušies Krievijas karā pret Ukrainu, kā arī viņu ģimenēm.
[3.4] Tīmekļvietnē www.1rnd.ru cita starpā izvietota šāda informācija:
[3.4.1] Tīmekļvietne www.1rnd.ru - ir Krievijas Federācijas Rostovas pie Donas pilsētas informatīvā tīmekļvietne;
[3.4.2] Tīmekļvietnē izvietots raksts "Par izrādīto drosmi Rostovas apgabala brīvprātīgie tika apbalvoti ar ordeņiem un medaļām" (krievu: "За проявленное мужество орденами и медалями наградили добровольцев Ростовской области"), kurā tiek sniegta informācija, ka "Rostovas apgabalā, vienā no motorizēto strēlnieku vienības teritorijā, Dienvidu militārā apgabala pavēlniecība pasniedza brīvprātīgajiem valsts apbalvojumus par drosmi un varonību kaujas misiju laikā SMO laikā." Rakstā tiek pausts Krievijas imperiālistiskais naratīvs, kurš attaisno Ukrainas teritoriālās integritātes graušanu un vienlaikus tiek heroizēti Krievijas bruņotie spēki par dalību Krievijas karā pret Ukrainu;
[3.4.3] Tīmekļvietnē izvietots raksts "Rostovas apgabala iedzīvotāji var bez maksas nosūtīt speciālās militārās operācijas kaujiniekiem pasta sūtījumus līdz 10 kg" (krievu: "Жители Ростовской области могут бесплатно передавать посылки до 10 кг для бойцов СВО"), kurā tiek sniegta informācija, ka "Sākot ar 1. maiju, militārpersonām īpašo operāciju zonā pasta sūtījumus var sūtīt bez maksas. Vienīgais ierobežojums ir svars, tas nedrīkst pārsniegt 10 kilogramus. Par to paziņoja Krievijas Pasta preses dienests. Tagad visās pasta nodaļās visā valstī var bez maksas nosūtīt sūtījumu SMO kaujiniekam. Sūtījumu skaitam nav ierobežojumu. Piegādei tiek pieņemtas pakas, kuru svars ir līdz 10 kg. Tās pasta nodaļā jānogādā neatvērtas." Rakstā tiek pausts Krievijas imperiālistiskais naratīvs, kurš attaisno Ukrainas teritoriālās integritātes graušanu, un vienlaikus tiek sniegta informācija par atvieglojumiem palīdzības sniegšanai Krievijas bruņoto spēku karavīriem, kuri piedalās Krievijas karā pret Ukrainu;
[3.4.4] Tīmekļvietnē izvietots raksts "SMO dalībnieku ģimenes ārpus kārtas pieņems Donas valdības iestādes un vietējās pašvaldības." (krievu: "Семьи участников СВО будут вне очереди принимать в органах власти и местного самоуправления Дона"), kurā tiek sniegta informācija: "[…] Mēs turpinām konsekvento nostāju, paplašinot mobilizēto militārpersonu, kuri iesaistīti speciālajā militārajā operācijā, un viņu ģimenes locekļu tiesības un sociālās priekšrocības." Tādējādi rakstā tiek izplatīts netiešs aicinājums kļūt par Krievijas bruņoto spēku līgumkareivi, akcentējot, ka ir un būs plašs atbalsta pasākumu plāns tiem, kuri būs piedalījušies Krievijas karā pret Ukrainu, kā arī viņu ģimenēm.
[3.5] Tīmekļvietnē dontr.ru cita starpā izvietota šāda informācija:
[3.5.1] Tīmekļvietne dontr.ru - ir Krievijas Valsts televīzijas un radio kompānijas "Dona-TR" (GTRK "Dona-TR"), kura ir Viskrievijas valsts televīzijas un radio kompānijas (VGTRK) filiāle Rostovas apgabalā (krievu: ГТРК "Дон-ТР" - филиал ВГТРК в Ростовской области) oficiālā tīmekļvietne. VGTRK un līdz ar to arī tās filiāle Rostovas apgabalā GTRK "Dona-TR" ir iekļauta Padomes Regulas (ES) Nr. 269/2014 (2014. gada 17. marts) par ierobežojošiem pasākumiem attiecībā uz darbībām, ar ko tiek grauta vai apdraudēta Ukrainas teritoriālā integritāte, suverenitāte un neatkarība sankcionēto juridisko personu (vienības) sarakstā ar 155. numuru. Tīmekļvietnē ir izvietoti raksti un GTRK "Dona-TR" gan raidījumi, gan raidījumu fragmenti;
[3.5.2] Tīmekļvietnē izvietots ziņu raidījums ""Vēstis. Don" 24.09.2025 (21:10) - DONTR.RU" (krievu: ""Вести. Дон" 24.09.2025 (21:10) - DONTR.RU");
[3.5.3] Tīmekļvietnē izvietots raksts "Ir kļuvis zināms datums un laiks organizētai humānās palīdzības vākšanai SMO kaujiniekiem Rostovā - DONTR.RU" (krievu: "Стала известна дата и время организованного сбора гумпомощи для бойцов СВО в Ростове - DONTR.RU"). Rakstā tiek sniegta informācija, ka: "Šogad Rostovas mērs Pilsētas dienas masu svinību vietā aicināja visus piedalīties plaša mēroga humānās palīdzības vākšanā speciālās militārās operācijas kaujiniekiem. Pasākums notiks piektdien, 19. septembrī, pirms Rostovas dzimšanas dienas. Humānās palīdzības savākšanas punkti katra pilsētas rajona administrācijās būs atvērti no plkst. 9:00 līdz 15:00." Rakstā tiek izplatīts aicinājums sniegt humanitāro palīdzību Krievijas bruņoto spēku karavīriem, kuri piedalās Krievijas karā pret Ukrainu. Tāpat rakstā tiek pausts Krievijas imperiālistiskais naratīvs, kurš attaisno Ukrainas teritoriālās integritātes graušanu;
[3.5.4] Tīmekļvietnē izvietots raksts un audiovizuālais materiāls "Vienā no Dienvidu militārā apgabala mācību centriem poligonā tiek gatavoti līgumkareivji - DONTR.RU" (krievu: "На полигоне одного из учебных центров ЮВО готовят контрактников - DONTR.RU"). Rakstā tiek sniegta informācija, ka: "Karavīriem, kuri ir noslēguši pirmo kontraktu ar Krievijas Aizsardzības ministriju, tika parādīts, kā ieņemt apdzīvotu vietu. Mācības notika vienā no Dienvidu militārā apgabala mācību centriem poligonā. Jauniesaucamie grupās trenējās iznīcināt nosacītos ienaidniekus pilsētu teritorijās. Kaujinieku sagatavošanā izmantoja kājnieku ieročus ar tukšām patronām. Viņi arī apguva, kā izvairīties no ienaidnieka droniem un tos iznīcināt. Kā instruktori tika iesaistīti speciālās militārās operācijas dalībnieki." Rakstā tiek izplatīts netiešs aicinājums kļūt par Krievijas bruņoto spēku līgumkareivi un tiek pausts Krievijas imperiālistiskais naratīvs, kurš attaisno Ukrainas teritoriālās integritātes graušanu.
[3.6] Tīmekļvietnē fedpress.ru cita starpā izvietota šāda informācija:
[3.6.1] Tīmekļvietne fedpress.ru - ir Krievijas starpreģionālās mediju holdingkompānijas "FederalPress" (krievu: "ФедералПресс") oficiālā tīmekļvietne. "FederalPress" darbojas astoņos Krievijas federālajos apgabalos. Tās galvenais uzdevums ir veicināt lielāku pārredzamību starp reģionālajām pašvaldībām un uzņēmumiem, kā arī izveidot vienotu informācijas telpu Krievijas reģionos un Maskavā;
[3.6.2] Tīmekļvietnē izvietots raksts "Peskovs: Krievijas ekonomika ir veiksmīgi pielāgojusies SMO vajadzībām" (krievu: "Песков: российская экономика успешно адаптировалась к нуждам СВО"). Rakstā tiek sniegta informācija, ka: "MASKAVA, 28. septembris, FederalPress. Krievijas ekonomika veiksmīgi finansē specoperāciju un saglabā tās sociālo fokusu. To intervijā Pāvelam Zarubinam paziņoja Krievijas prezidenta preses sekretārs Dmitrijs Peskovs. […] Peskova ieskatā, Krievijas ekonomika ir nodemonstrējusi elastību un pielāgošanās spēju jaunajiem apstākļiem, spējot pārorientēties uz iekšzemes resursiem un vajadzībām. Tas ne tikai nodrošināja nepārtrauktu finansējumu armijai un aizsardzības rūpniecībai, bet arī saglabāja sociālās saistības pret iedzīvotājiem." Rakstā tiek pausts Krievijas imperiālistiskais naratīvs, kurš attaisno Ukrainas teritoriālās integritātes graušanu veicot Krievijas iebrukumu Ukrainā, kā arī tiek slavēta Krievijas spēja pielāgoties ilgstošai karadarbībai pret Ukrainu;
[3.6.3] Tīmekļvietnē izvietots raksts "Krievijas armija atbrīvoja trīs apdzīvotās vietas: kas notika SMO zonā līdz 27. septembra pusdienlaikam" (krievu: "Российская армия освободила три населенных пункта: что произошло в зоне СВО к полудню 27 сентября"). Rakstā tiek sniegta informācija, ka: "[…]Krievijas bruņotie spēki turpina ofensīvu, atbrīvojot no Ukrainas spēkiem trīs apdzīvotās vietas speciālās militārās operācijas zonā. Par to paziņoja Krievijas Aizsardzības ministrija, uzsverot "Rietumu", "Dienvidu" un "Austrumu" karaspēka grupējumu veiksmīgās darbības.[…] Saskaņā ar Aizsardzības ministrijas sniegto informāciju, Krievijas vienības pēdējo 24 stundu laikā ir guvušas ievērojamus panākumus vairākos frontes posmos. Konkrēti, karaspēku grupējumam "Rietumi" izdevās pārņemt kontroli pār Derilovo ciematu, kas atrodas Doņeckas sektorā. Arī "Dienvidu" karaspēku grupējuma karavīri demonstrēja panākumus, atbrīvojot Maiskoje ciemu. Tikpat nozīmīgus rezultātus sasniedza arī "Austrumu" grupējuma vienības. Viņiem izdevās izlauzties cauri ienaidnieka aizsardzībai un atbrīvot Stepovoje ciemu, kas atrodas Dņepropetrovskas apgabalā". Rakstā tiek pausts Krievijas imperiālistiskais naratīvs, kurš attaisno Ukrainas teritoriālās integritātes graušanu veicot Krievijas iebrukumu Ukrainā, kā arī slavē Krievijas bruņotos spēkus par "panākumiem" Ukrainas okupācijā;
[3.6.4] Tīmekļvietnē izvietots raksts "Sūtījums no visas sirds: kā humānā palīdzība no Puškinskije Gori (pilsētciemats Krievijas Pleskavas apgabalā) atbalsta SMO cīnītājus" (krievu: "Посылка от всего сердца: как гуманитарная помощь из Пушкинских Гор поддерживает бойцов СВО"). Rakstā tiek sniegta informācija, ka: "Puškinskije Gori iedzīvotāji arvien vairāk piedalās humānās palīdzības vākšanā, atsaucoties uz brīvprātīgo aicinājumiem palīdzēt karavīriem, kuri frontes līnijā nonāk sarežģītos apstākļos. Puškinskije Gori brīvprātīgais Vitālijs (Skobars) pastāstīja, kā tiek vākta un piegādāta humānā palīdzība SMO karavīriem." Rakstā tiek izplatīts netiešs aicinājums sniegt materiāli tehnisko atbalstu Krievijas Federācijas bruņotajiem spēkiem Krievijas karā pret Ukrainu, kā piemēru minot Krievijas pilsētciemata Puškinskije Gori iedzīvotājus, kuri regulāri sūta dažādus materiālos resursus Krievijas bruņoto spēku karavīriem, kuri piedalās speciālajā militārajā operācijā (Krievijas karā pret Ukrainu).
[3.7] Tīmekļvietnē salsknews.ru cita starpā izvietota šāda informācija:
[3.7.1] Tīmekļvietne salsknews.ru - ir Krievijas Rostovas apgabala, Saļskas pilsētas interneta izdevums "SalskNews" (krievu: "Новости Сальска");
[3.7.2] Tīmekļvietnē izvietots raksts "Donas deputāti pieņēma jaunus atbalsta pasākumus SMO dalībniekiem un kaujas operāciju veterāniem" (krievu: "Донские депутаты приняли новые меры поддержки участников СВО и ветеранов боевых действий"). Rakstā tiek sniegta informācija, ka: "Rostovas apgabala Likumdošanas asamblejas 22. sēdē parlamentārieši pieņēma jaunus reģionālā atbalsta pasākumus SMO dalībniekiem. Konkrēti, deputāti paplašināja to personu kategorijas, kuras ir tiesīgas saņemt kompensāciju par mājokļa gazifikācijas izdevumiem." Rakstā tiek izplatīts netiešs aicinājums kļūt par Krievijas bruņoto spēku līgumkareivi, akcentējot to, ka Rostovas apgabalā tiek piešķirts papildu atbalsts tiem Rostovas apgabala iedzīvotājiem, kuri būs piedalījušies Krievijas karā pret Ukrainu;
[3.7.3] Tīmekļvietnē izvietots raksts "SMO dalībnieki Rostovas apgabalā varēs bez maksas veikt zobu protezēšanu." (krievu: "Участники СВО смогут пройти зубопротезирование в Ростовской области бесплатно"). Rakstā tiek sniegta informācija, ka: "Rostovā pie Donas ir uzsākts pilotprojekts, kas nodrošina bezmaksas zobu protēzes īpašās militārās operācijas veterāniem. Par to savā Telegram kanālā paziņoja Rostovas apgabala gubernatora pienākumu izpildītājs Jurijs Sļusars." Tādējādi rakstā tiek izplatīts netiešs aicinājums kļūt par Krievijas bruņoto spēku līgumkareivi, akcentējot to, ka Rostovas apgabalā tiek piešķirts papildu atbalsts tiem Rostovas apgabala iedzīvotājiem, kuri būs piedalījušies Krievijas karā pret Ukrainu;
[3.7.4] Tīmekļvietnē izvietots raksts "Labdarības fonda "Svjatogor" Saļskas filiāle piegādāja SMO zonai vēl vienu humānās palīdzības partiju" (krievu: "Сальский филиал БФ "Святогор" доставил в зону СВО очередную партию гуманитарной помощи"). Rakstā tiek sniegta informācija, ka: "Pateicoties Saļskas brīvprātīgajiem, mūsu karavīri (domāta Krievijas armija) un mediķi saņēma visu nepieciešamo - sākot ar pārtiku un zālēm un beidzot ar bruņojumu bezpilota lidaparātiem, sākot ar elektrostaciju un beidzot ar laivu vienībai, kas izvietota pie Dņepras." Rakstā tiek izplatīts netiešs aicinājums sniegt materiāli tehnisko atbalstu Krievijas Federācijas bruņotajiem spēkiem Krievijas karā pret Ukrainu, kā piemēru minot Krievijas Saļskas brīvprātīgos, kuri regulāri piegādā dažādus materiālos resursus un bruņojumu Krievijas bruņoto spēku karavīriem, kuri piedalās speciālajā militārajā operācijā (Krievijas karā pret Ukrainu).
[3.8] Tīmekļvietnē www.domostroydon.ru cita starpā izvietota šāda informācija:
[3.8.1] Tīmekļvietne www.domostroydon.ru - ir Krievijas Federācijas elektroniskais periodiskais izdevums "Jaunbūves Rostovā pie Donas un Rostovas apgabalā" (krievu: "Новостройки Ростова-на-Дону и Ростовской области";
[3.8.2] Tīmekļvietnē izvietots raksts "Rostovas apgabalā plāno izveidot 1,5 miljardus rubļu vērtu SMO muzeju" (krievu: "В Ростовской области планируют создать музей СВО за 1,5 млрд рублей"). Rakstā tiek sniegta informācija, ka "Speciālo militāro operāciju muzeja izveide Rostovas apgabalā tiek lēsta 1,5 miljardu rubļu apmērā. Projektu plānots pabeigt piecu gadu laikā, ziņo KBT Dienvidi (Krievijas biznesa telekanāls; krievu: "РБК ЮГ" - российский бизнес-телеканал), atsaucoties uz Rostovas apgabala kultūras ministri Annu Dmitrijevu. Tādējādi rakstā tiek pausts Krievijas imperiālistiskais naratīvs, kurš attaisno Ukrainas teritoriālās integritātes graušanu veicot Krievijas iebrukumu Ukrainā, un godina kaujiniekus, kuri ir piedalījušies Krievijas karā pret Ukrainu;
[3.8.3] Tīmekļvietnē izvietots raksts "Pirmos zemes gabalus Rostovas apgabalā saņēma SMO dalībnieki" (krievu: "Первые земельные участки получили участники СВО в Ростовской области"). Rakstā tiek sniegta informācija, ka "Pirmos zemes gabalus Rostovas apgabalā saņēmuši speciālās militārās operācijas (SMO) dalībnieki, ziņo ziņu aģentūra DON 24, atsaucoties uz apgabala Īpašuma un zemes attiecību ministru Jevgēņiju Osičenko. Saskaņā ar sniegto informāciju, zeme tika nodrošināta 17 SMO dalībniekiem un viņu ģimenēm. Piešķirtos zemes gabalus var izmantot mājas vai garāžas celtniecībai, personīgās saimniecības vadīšanai vai dārzkopībai. Pēc Osičenko teiktā, kopš likuma stāšanās spēkā ministrija ir saņēmusi aptuveni 90 bijušo kaujinieku pieprasījumus par zemes gabaliem. Arī vietējās pašvaldības ir saņēmušas vairāk nekā 100 pieteikumu. "Svarīga nianse: zemi īpašumā var saņemt SMO dalībnieki, kuriem ir īpaši nopelni - Krievijas varoņi, apbalvotie ar ordeņiem par kaujas misiju veikšanu, kā arī viņu ģimenes locekļiem. Tie, kas nav saņēmuši šādus apbalvojumus, var nomāt zemi dārzkopībai un pēc tam to izpirkt" skaidroja Osīčenko." Tādējādi rakstā tiek pausts Krievijas imperiālistiskais naratīvs, kurš attaisno Ukrainas teritoriālās integritātes graušanu veicot Krievijas iebrukumu Ukrainā, un godina kaujiniekus, kuri ir piedalījušies Krievijas karā pret Ukrainu, nodrošinot tos ar zemes gabaliem īpašumā vai ar iespējām iegādāties zemes gabalus uz atvieglotiem noteikumiem;
[3.8.4] Tīmekļvietnē izvietots raksts "Rostovā pie Donas ir atcelti masu pasākumi, kas veltīti Pilsētas svētkiem" (krievu: "В Ростове-на-Дону отменили массовые мероприятия в День города"). Rakstā tiek sniegta informācija, ka: "Rostovā pie Donas netiks rīkoti nekādi brīvdabas kultūras un izklaides pasākumi, lai atzīmētu pilsētas dibināšanas 276. gadadienu. Par to savā Telegram kanālā paziņoja pilsētas administrācijas vadītājs Aleksandrs Skrjabins. […] Šajā dienā pilsēta organizēs humānās palīdzības vākšanas akciju speciālās militārās operācijas dalībniekiem. Piedalīties var ikviens, un sīkāka informācija būs pieejama vēlāk, norāda mērs." Rakstā tiek izplatīts tiešs aicinājums sniegt "humāno" palīdzību Krievijas Federācijas bruņotajiem spēkiem Krievijas karā pret Ukrainu.
[4] Minētajās tīmekļvietnēs tiek publicēts saturs, kas atbilst Krievijas agresīvās kara propagandas naratīvam. Šajās tīmekļvietnēs publicētais saturs atbalsta un attaisno Krievijas iebrukumu Ukrainā un Ukrainas daļu pievienošanu Krievijai. Tostarp šajās tīmekļvietnēs ir konstatēts tiešs vai netiešs aicinājums auditorijai pievienoties Krievijas bruņotajiem spēkiem, lai to sastāvā piedalītos "speciālajā militārajā operācijā" (Krievijas karā pret Ukrainu) - faktiski tas ir rekrutēšanas piedāvājums auditorijai iesaistīties Krievijas bruņotajos spēkos, sniedzot informāciju par to, kādu materiālo atbalstu saviem novadniekiem, kuri piedalās vai ir piedalījušies karā pret Ukrainu, un viņu ģimenēm sniedz Krievijas varas iestādes un iedzīvotāji. Informācija, kas tiek publicēta minētajās tīmekļvietnēs, var radīt maldīgu priekštatu par Krievijas izvērsto karu Ukrainā, kā arī veicināt Krievijas īstenoto kara noziegumu attaisnošanu Latvijas sabiedrībā, tādējādi, iespējams, netieši aicinot tajā skaitā Latvijas iedzīvotājus kļūt par Krievijas bruņoto spēku līgumkareivjiem karā pret Ukrainu. Kopumā minētajās tīmekļvietnēs konstatēts, ka tās turpina Krievijas Federācijas veiktās dezinformācijas izplatīšanas operācijas Latvijā un Eiropā, kā arī rada riskus dažādām negatīvām provokācijām starp dažādām sabiedrības grupām, kas nepārprotami rada būtisku apdraudējumu Latvijas valsts drošībai un sabiedriskajai kārtībai un drošībai.
Ievērojot konstatēto, Padome
secina:
[5] Padomes 2025. gada 31. oktobra sēdes laikā Padome ir pārliecinājusies par Lēmuma 3. punktā minētajās tīmekļvietnēs izvietoto saturu. Elektronisko sakaru likuma 112. panta pirmajā daļā ir noteikts, ka "Nacionālajai elektronisko plašsaziņas līdzekļu padomei, izvērtējot valsts iestāžu sniegto informāciju, ir tiesības pieņemt lēmumu, ar kuru ierobežo piekļuvi tādām Latvijas teritorijā pieejamām tīmekļvietnēm, kurās tiek izplatīts saturs, kas apdraud vai var apdraudēt valsts drošību vai sabiedrisko kārtību un drošību, liedzot piekļuvi šo tīmekļvietņu domēna vārdam vai interneta protokola (IP) adresei." Minētā tiesību norma paredz Padomes tiesības, izvērtējot no citām valsts pārvaldes iestādēm saņemto informāciju, pieņemt lēmumu par piekļuves liegšanu tīmekļvietnēm, ja tajās izplatītais saturs apdraud vai var apdraudēt valsts drošību vai sabiedrisko kārtību un drošību.
Ar terminu "valsts drošība" ir saprotama pasākumu sistēma valsts politisko un ekonomisko pamatu un valsts robežu aizsargāšanai. Šis termins ietver arī "nacionālo drošību", kas atbilstoši Nacionālās drošības likuma 1. pantā noteiktajam ir "valsts un sabiedrības īstenotu vienoto, mērķtiecīgu pasākumu rezultātā sasniegts stāvoklis, kurā ir garantēta valsts neatkarība, tās konstitucionālā iekārta un teritoriālā integritāte, sabiedrības brīvības attīstības perspektīva, labklājība un stabilitāte." Ievērojot to, ka ir nepieciešams nodrošināt nacionālo drošību un savlaicīgi prognozēt un novērst valsts iekšējo un ārējo apdraudējumu, kā arī garantēt valsts aizsardzību, sabiedrības drošību un tās demokrātisko attīstību, nav pieļaujams, ka Latvijas informatīvajā telpā - gan elektronisko plašsaziņas līdzekļu programmās un pakalpojumos, gan interneta vidē - tiek izplatīts tāds saturs, kas apdraud vai var radīt apdraudējumu valsts drošībai un sabiedriskajai kārtībai un drošībai.
[6] Padome secina, ka 3. punktā minētās tīmekļvietnes tiek izmantotas, lai, piemēram, izplatītu propagandu, kara propagandu, atbalstītu karu Ukrainā (tostarp dēvējot to par "specoperāciju" un "speciālo militāro operāciju") un pret Ukrainas valsti un ukraiņu nāciju vērstu naratīvu, pie tam tīmekļvietnēs tiek izplatīts tiešs vai netiešs aicinājums auditorijai pievienoties Krievijas bruņotajiem spēkiem, lai to sastāvā piedalītos "speciālajā militārajā operācijā" (Krievijas karā pret Ukrainu), kas faktiski ir rekrutēšanas piedāvājums auditorijai iestāties Krievijas bruņotajos spēkos, lai piedalītos karadarbībā Krievijas bruņoto spēku sastāvā Krievijas karā pret Ukrainu. Tīmekļvietņu, kurās tiek izplatīta sagrozīta un nepatiesa informācija, kara propaganda, kā arī karu attaisnojoša informācija, izplatīšanas ierobežošana ir nepieciešama, lai nodrošinātu valsts drošību, sabiedrisko kārtību un drošību.
[7] Ņemot vērā Padomes monitoringa rezultātā konstatēto, kompetentās iestādes sniegto informāciju, tīmekļvietnēs izvietoto saturu, normatīvajos aktos noteikto, kā arī ģeopolitisko situāciju pasaulē, Padome atzīst, ka piekļuves liegšana šī lēmuma 3. punktā un tā apakšpunktos minētajām tīmekļvietnēm veicama nekavējoties. Padome norāda, ka jebkura nepamatota kavēšanās ar piekļuves liegšanu tīmekļvietnēm veicinātu apstākļus, ka tīmekļvietnēs joprojām tiktu izplatīta tāda informācija, kas apdraud valsts un sabiedrības drošību, kā arī dezinformācija un viltus ziņas, taču esošajā ģeopolitiskajā situācijā tieši pretēji - nepieciešams nodrošināt uzticamas, kvalitatīvas un faktos balstītas patiesas informācijas pieejamību.
[8] Ņemot vērā, ka lēmums par piekļuves ierobežošanu minētajām tīmekļvietnēm ir administratīvais akts, pieņemot lēmumu par piekļuves ierobežošanu tīmekļvietnēm, jāizvērtē administratīvā akta lietderības apsvērumi.
[8.1] Administratīvā akta nepieciešamība leģitīmā mērķa sasniegšanai - Satversmes 100. pants paredz: "Ikvienam ir tiesības uz vārda brīvību, kas ietver tiesības brīvi iegūt, paturēt un izplatīt informāciju, paust savus uzskatus. Cenzūra ir aizliegta." Ikviens ierobežojums attiecībā uz informācijas pieejamību ir jāvērtē vārda brīvības, kas ir demokrātiskas un tiesiskas valsts pamatvērtība, ierobežošanas aspektā. Satversmes 116. pants noteic, ka vārda brīvību var ierobežot likumā paredzētos gadījumos, lai sasniegtu kādu no tajā paredzētajiem leģitīmajiem mērķiem - citu cilvēku tiesības, demokrātisko valsts iekārtu, sabiedrības drošību, labklājību un tikumību. Arī Eiropas Cilvēktiesību konvencijas 10. panta otrā daļa nosaka: "Tā kā šo brīvību īstenošana ir saistīta ar pienākumiem un atbildību, tā var tikt pakļauta tādām prasībām, nosacījumiem, ierobežojumiem vai sodiem, kas paredzēti likumā un nepieciešami demokrātiskā sabiedrībā, lai aizsargātu valsts drošības, teritoriālās vienotības vai sabiedriskās drošības intereses, nepieļautu nekārtības vai noziedzīgus nodarījumus, aizsargātu veselību vai tikumību, aizsargātu citu cilvēku cieņu vai tiesības, nepieļautu konfidenciālas informācijas izpaušanu vai lai saglabātu tiesu varas autoritāti un objektivitāti." Leģitīmais mērķis vārda brīvības ierobežošanai konkrētajā gadījumā nepārprotami ir valsts un sabiedrības drošība (tajā skaitā informatīvās telpas drošība), demokrātiskas valsts iekārtas saglabāšana. Demokrātiskas valsts iekārtas aizsardzība kā leģitīms mērķis sevī ietver nacionālās drošības un Latvijas teritoriālās vienotības aizsardzību. Padome uzsver, ka elektronisko plašsaziņas līdzekļu programmās un pakalpojumos, kā arī tīmekļvietnēs internetā ir aizliegts izplatīt saturu, kas apdraud valsts drošību, un šis valsts drošības apdraudējums ir vērtējams ne vien Latvijas, bet arī citu valstu drošības kontekstā. Nav šaubu, ka apdraudējums valsts drošības interesēm tiek nodarīts arī izmantojot interneta resursus, tajā skaitā tīmekļvietnes, kurās tiek izplatītas ziņas un dažādi informatīvi materiāli. Satversmes tiesa ir atzinusi, ka ikvienam ir tiesības brīvi paust savus uzskatus jebkādā veidā - mutvārdos, rakstveidā, vizuāli, ar māksliniecisku izteiksmes līdzekļu palīdzību u.tml.1 Tomēr Satversmes tiesa ir atzinusi, ka tiesības uz vārda brīvību nav absolūtas un var tikt ierobežotas, ja tas nepieciešams sabiedrības interešu labā.2 Tāpat tiesības uz vārda brīvību nenozīmē visatļautību. Gan no Satversmes, gan arī no Latvijai saistošajiem starptautiskajiem cilvēktiesību dokumentiem izriet, ka tiesības uz vārda brīvību var ierobežot. Valsts var noteikt vārda brīvības ierobežojumus gadījumos, kad personas tiesības uz vārda brīvību tieši ietekmē citu personu tiesības, kā arī gadījumos, kad vārda brīvība rada nepārprotamus un tiešus draudus sabiedrībai.3 Ievērojot minēto, Padome uzskata, ka par leģitīmo mērķi, saskaņā ar kuru ir pieļaujams ar administratīvo aktu ierobežot personas vārda brīvību, atzīstama valsts interese aizsargāt valsts drošību un sabiedrisko kārtību un drošību. Gadījumā, ja personai piešķirtās tiesības brīvi paust savu viedokli tiek izmantotas negodprātīgi - ar mērķi apzināti izplatīt kara propagandu, dezinformāciju un maldināt sabiedrību, tā nav pieļaujama vārda brīvības izpausme un konkrētajā gadījumā tās ierobežošana ir uzskatāma par leģitīmu un samērīgu.
[8.2] Administratīvā akta piemērotība mērķa sasniegšanai - Attiecībā uz vārda brīvības ierobežojuma vērtējumu jāņem vērā, ka sabiedrībai ir tiesības saņemt patiesu informāciju. Padomes ieskatā, sabiedrības interesēs nav saņemt tādu informāciju, kas apdraud valsts vai sabiedrības drošību, valsts teritoriālo vienotību, tāpat sabiedrības interesēs nav saņemt informāciju, kas ir naidu kurinoša un apzināti maldinoša. Šādas informācijas saņemšana daļā sabiedrības var radīt uztraukumu un bailes savas valsts pastāvēšanu un savu, savas ģimenes nākotni, kā arī šķelt sabiedrību. Turklāt šī informācija satur arī dezinformāciju un šādas informācijas rezultātā var rasties un aktivizēties organizācijas, kuras atbalsta radikālas idejas, kā arī to pretinieki, tādējādi neizslēdzot iespēju, ka valstu iekšienē var rasties dažādu grupu protesti un tādējādi neapšaubāmi tiek ietekmēta sabiedriskā kārtībā un cilvēku drošība, kas būtiski un nepārprotami ietekmē valsts drošību kopumā. Gadījumā, ja tīmekļvietnes, kurās tiek izplatīta informācija, kas apdraud valsts drošību, Latvijas teritorijā nebūtu pieejamas, pieejamība šai informācijai būtu krietni mazāka, tādējādi arī šīs informācijas aprite samazinātos un ir prognozējams, ka nodarītais kaitējums būtu ievērojami mazāks. Līdz ar to, Padomes ieskatā, Elektronisko sakaru likumā paredzētais instruments tiesību uz vārda brīvību ierobežošanai - tiesības pieņemt lēmumu, ar kuru ierobežo piekļuvi tādām Latvijas teritorijā pieejamām tīmekļvietnēm, kurās tiek izplatīts saturs, kas apdraud vai var apdraudēt valsts drošību vai sabiedrisko kārtību un drošību - ir uzskatāms par piemērotu līdzekli leģitīmā mērķa sasniegšanai.
[8.3] Vai mērķi nav iespējams sasniegt ar līdzekļiem, kas mazāk ierobežo administratīvā procesa dalībnieku tiesības vai intereses - Padomes ieskatā, piekļuves liegšana minētajām tīmekļvietnēm visefektīvāk nodrošina sabiedrības interešu aizsardzību. Padome norāda, ka, lai garantētu sabiedrības interešu aizsardzību, ir nepieciešams rīkoties nekavējoties, tādējādi Padome, pieņemot lēmumu, neuzklausa minēto tīmekļvietņu veidotājus. Atbilstoši Administratīvā procesa likumā noteiktajam Padome norāda, ka iemesls tīmekļvietņu pārstāvju neuzklausīšanai ir fakts, ka tīmekļvietnēs izplatītā informācija apdraud valsts un sabiedrības drošību, tādēļ lēmums par piekļuves liegšanu tām pieņemams pēc iespējas ātrāk. Vienlaikus Padome uzsver, ka tās rīcībā ir visa nepieciešamā informācija par tīmekļvietnēs izvietoto saturu, tāpat, Padomes ieskatā, situāciju nebūtu iespējams mainīt, tīmekļvietņu veidotājiem izņemot vai liedzot piekļuvi atsevišķām satura vienībām, jo tīmekļvietnēs izvietotais saturs kopumā apdraud valsts drošību un sabiedrisko kārtību un drošību. Tāpat pat gadījumā, ja tiktu izņemtas atsevišķas satura vienības, Padomei būtu jāiegulda nesamērīgi resursi nepārtrauktam tīmekļvietņu monitoringam, lai pārliecinātos, ka tīmekļvietnēs atkārtoti netiek izvietots jau iepriekš izņemtais valsts drošību apdraudošais saturs, kā arī cits jauns saturs. Lai garantētu valsts un sabiedrības drošības interešu aizsardzību, Padome secina, ka citi, privātpersonu mazāk ierobežojoši līdzekļi, konkrētajā gadījumā nav piemērojami, jo tie nesasniegs mērķi. Mērķi - piekļuves ierobežošanu šim saturam - var sasniegt tikai liedzot piekļuvi tam.
[8.4] administratīvā akta samērīgumu - vai sabiedrības ieguvums ir lielāks, nekā privātpersonas interešu aizskārums. Tiesību piemērošanas neatņemama sastāvdaļa ir tiesisko seku konkretizēšana un šajā posmā tiesību piemērotāja pienākums ir apsvērt tiesiskās sekas un izvēlēties tās sekas, kuras sasniedz tiesību mērķi - taisnīgumu.4 Uz šādu iestādes pienākumu norāda arī APL 13. pantā nostiprinātais samērīguma princips: "Labumam, ko sabiedrība iegūst ar ierobežojumiem, kas uzlikti adresātam, ir jābūt lielākam nekā viņa tiesību vai tiesisko interešu ierobežojumam. Būtiski privātpersonas tiesību vai tiesisko interešu ierobežojumi ir attaisnojami tikai ar nozīmīgu sabiedrības labumu." Padomes ieskatā, konkrētajā gadījumā labums, ko iegūs sabiedrība, ir ievērojami lielāks nekā tiesību ierobežojums, jo sabiedrību vairs nesasniegs tāda informācija, kas apdraud gan Latvijas, gan Ukrainas valstu drošību un arī Eiropas drošību kopumā, kā arī apzināti maldinoša informācija un kara propaganda. Padomes ieskatā, šāds ierobežojums jo īpaši ir uzskatāms par samērīgu, ņemot vērā ģeopolitiskos apstākļus, kādos šobrīd atrodas Latvija un Pasaule. Krievija jau ilgstoši veic mērķtiecīgas dezinformācijas kampaņas Latvijā un arī citās Eiropas valstīs ar mērķi izplatīt dezinformāciju, ieviest bailes un apzināti sagrozīt gan vēstures gan mūsdienu notikumus. Ievērojot minēto ir īpaši svarīgi liegt piekļuvi šāda veida saturam un nodrošināt, ka sabiedrībai ir pieejams patiess, pārbaudīts un precīzs saturs par notikumiem Latvijā un Pasaulē. Tādējādi, Padomes ieskatā, sabiedrības ieguvums ir ievērojami lielāks nekā indivīda tiesību ierobežojums, jo sabiedrību, izmantojot šīs tīmekļvietnes, vairs nesasniegs kara propaganda, dezinformējošs un sabiedrības un valsts drošību apdraudošs saturs.
[9] Ievērojot minēto un izvērtējot lietā esošās ziņas par faktiem kopumā un savstarpējā sakarībā, Padome secina, ka tīmekļvietnēs gra.ru, tagilcity.ru, www.donnews.ru, www.1rnd.ru, dontr.ru, fedpress.ru, salsknews.ru, www.domostroydon.ru tiek izplatīts saturs, kas apdraud valsts drošību, tajā skaitā Latvijas nacionālo drošību.
[10] Padome saskaņā ar APL 62. panta trešo daļu un papildu 8.3. punktā norādītajam norāda apsvērumus, kāpēc tā uzskata, ka pie konkrētā lēmuma pieņemšanas nav nepieciešams uzklausīt šī lēmuma adresātu viedokli. Saskaņā ar APL 62. panta otrās daļas 1. punktā noteikto "personas viedokļu un argumentu noskaidrošana nav nepieciešama, ja administratīvā akta izdošana ir steidzama un jebkura kavēšanās tieši apdraud valsts drošību, sabiedrisko kārtību, vidi, personas dzīvību, veselību un mantu." Ievērojot minēto, secināms, ka Padomei nav pienākuma uzklausīt lēmuma adresātu viedokli, jo jebkura kavēšanās lēmums pieņemšanā rada draudus valsts drošībai un sabiedriskajai drošībai. Tāpat jāņem vērā, ka Padome pamatojusi šāda ierobežojuma atbilstību tiesību uz vārda brīvību aizsardzības kontekstā. Secinot, ka administratīvais akts samērīgi ierobežo personas, kas veido lēmuma 3. punktā (izvērstā veidā) un 9. punktā norādīto tīmekļvietņu, tiesības un šādu ierobežojumu sabiedrības interesēs ir nepieciešams noteikt bez kavēšanās, potenciālo adresātu viedokļa uzklausīšana nav nepieciešama.
[11] Ņemot vērā minēto, Padome uzskata par nepieciešamu izmantot tai Elektronisko sakaru likuma 112. pantā piešķirtās tiesības, izvērtējot valsts iestāžu sniegto informāciju, "[..] pieņemt lēmumu, ar kuru ierobežo piekļuvi tādām Latvijas teritorijā pieejamām tīmekļvietnēm, kurās tiek izplatīts saturs, kas apdraud vai var apdraudēt valsts drošību vai sabiedrisko kārtību un drošību, liedzot piekļuvi šo tīmekļvietņu domēna vārdam vai interneta protokola (IP) adresei."
[12] Lai informētu tīmekļvietņu iespējamos lietotājus par iemeslu, kāpēc tīmekļvietne vairs nav pieejama, nepieciešams veikt minēto tīmekļvietņu lietotāju automātisku novirzīšanu uz Padomes izveidoto informatīvo paziņojumu: https://nelegalssaturs.lv.
Ievērojot minēto un saskaņā ar Elektronisko sakaru likuma 112. panta pirmo daļu un Administratīvā procesa likuma 67. pantu, Padome
nolemj:
1. Ierobežot piekļuvi Latvijā pieejamām tīmekļvietnēm gra.ru, tagilcity.ru, www.donnews.ru, www.1rnd.ru, dontr.ru, fedpress.ru, salsknews.ru un www.domostroydon.ru, liedzot piekļuvi šo tīmekļvietņu domēna vārdiem vai interneta protokola adresēm.
2. Ierobežot piekļuvi Latvijā pieejamo tīmekļvietņu gra.ru, tagilcity.ru, www.donnews.ru, www.1rnd.ru, dontr.ru, fedpress.ru, salsknews.ru, un www.domostroydon.ru dublējošām spoguļlapām.
3. Pieņemto lēmumu paziņot Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijā reģistrētajiem interneta piekļuves pakalpojumu sniedzošajiem komersantiem.
4. Uzdot Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijā reģistrētajiem interneta piekļuves pakalpojumu sniedzošajiem komersantiem nekavējoties liegt piekļuvi tīmekļvietnei un tās domēna vārdiem, novirzot to lietotājus uz informatīvo paziņojumu https://nelegalssaturs.lv. Interneta piekļuves pakalpojuma sniedzējiem ir pienākums ierobežot piekļuvi konkrētajiem interneta resursiem gan izmantojot globāla tīmekļa prefiksu "www", gan bez tā.
5. Iekļaut domēna vārdus Padomes mājaslapā izvietotajā sarakstā, kurā norādīti tie domēna vārdi, kuru izmantošana ir tikusi ierobežota.
6. Atbildīgs par šī lēmuma izpildes kontroli ir Padomes priekšsēdētājs Ivars Āboliņš.
Saskaņā ar Administratīvā procesa likuma 188. panta otro daļu administratīvo aktu var pārsūdzēt Administratīvajā rajona tiesā viena mēneša laikā no tā spēkā stāšanās dienas. Saskaņā ar Elektronisko sakaru likuma 112. panta septīto daļu šā lēmuma apstrīdēšana un pārsūdzēšana neaptur tā darbību.
Ņemot vērā administratīvā akta steidzamību, Padome nosaka, ka administratīvais akts jāizpilda nekavējoties. Ja administratīvais akts netiks izpildīts labprātīgi, tas tiks izpildīts piespiedu kārtā. Administratīvā akta piespiedu izpildes izmaksas sedz adresāts.
1 Satversmes tiesas 2003. gada 5. jūnija spriedums lietā Nr. 2003-02-0106, secinājumu daļas 1. punkts. Kā arī 2003. gada 29. oktobra spriedums lietā Nr. 2003-05-01, 21. punkts.
2 Satversmes tiesas 2015. gada 2. jūlija spriedums lietā Nr. 2015-01-01, 13. punkts.
3 Satversmes tiesas 2003. gada 29. oktobra spriedums lietā Nr. 2003-05-01, secinājumu daļas 22. punkts.
4 Satversmes tiesas 2007. gada 28. februāra lēmums lietā Nr. 2006-41-01, 14.2. punkts.
Nacionālās elektronisko plašsaziņas līdzekļu padomes priekšsēdētājs I. Āboliņš