1. Noteikumi nosaka valsts reģionālās attīstības atbalsta pasākumu īstenošanas, novērtēšanas un finansēšanas kārtību.
2. Noteikumos lietoti šādi termini:
2.1. projekta iesniedzējs – pašvaldība, pašvaldības kapitālsabiedrība, privāta kapitālsabiedrība, kurā valsts daļa pamatkapitālā pārsniedz 50 procentus vai kurā pašvaldības daļa pamatkapitālā atsevišķi vai kopsummā pārsniedz 50 procentus, vai kurā vairāku pašvaldību daļa pamatkapitālā kopsummā pārsniedz 65 procentus, speciālās ekonomiskās zonas pārvalde vai ostas pārvalde, kura Latvijas Investīciju un attīstības aģentūras (turpmāk – aģentūra) izsludinātajā atlasē iesniegusi projekta iesniegumu atbalsta saņemšanai;
2.2. atbalsta saņēmējs – projekta iesniedzējs, attiecībā uz kuru aģentūra ir pieņēmusi lēmumu par atbalsta piešķiršanu;
2.3. projekta dzīves cikls – investīcijas ekonomiski derīgais laikposms, kurā ir iespējams gūt finansiālu vai ekonomisku labumu no projektā ieguldītajiem līdzekļiem vai radītajiem aktīviem. Par projekta dzīves ciklu uzskatāms projekta īstenošanas laiks un piecu gadu periods pēc projekta īstenošanas beigām.
3. Atbalsta piešķiršanas mērķis ir veicināt vietējo uzņēmējdarbību un pašvaldību ekonomisko attīstību, atbalstot jaunu komersantu dibināšanu, esošo komersantu attīstību un darba vietu radīšanu pašvaldībās, tādējādi veicinot investīciju piesaisti un eksporta veicināšanu reģionos.
5. Aģentūra atbalstu sniedz saskaņā ar Eiropas Komisijas 2023. gada 13. decembra Regulu (ES) 2023/2831 par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam (turpmāk – Komisijas regula 2023/2831) vai kā atbalstu, kas nekvalificējas kā komercdarbības atbalsts. Atbalsts nekvalificējas kā komercdarbības atbalsts, ja projekta iesniedzējam atbalsts paredzēts darbībām, kas nav saistītas ar saimnieciskās darbības veikšanu.
6. Ir attiecināmas šādas darbības un izmaksas:
6.1. uzņēmējdarbības atbalsta konkursa īstenošana:
6.1.1. izmaksas granta nodrošināšanai komersantiem biznesa attīstības projektu līdzfinansēšanai;
6.1.2. izmaksas granta nodrošināšanai komersantiem daudzdzīvokļu māju būvniecības projektu līdzfinansēšanai;
6.2. uz uzņēmējdarbības infrastruktūras attīstību vērstas darbības:
6.2.1. inženierkonsultanta, būvprojekta izstrādes, būvuzraudzības un autoruzraudzības izmaksas;
6.2.2. autoceļu un ielu būvdarbu izmaksas;
6.2.3. inženiertīklu pieslēgumu ierīkošanas izmaksas.
8. Šo noteikumu 6. punktā minētās attiecināmās izmaksas un darbības projekta iesniedzējam ir attiecināmas no 2025. gada 1. janvāra.
9. Šo noteikumu 6.1. apakšpunktā minēto darbību nodrošina atbalsta saņēmējs, attiecīgi piešķirot saņemto atbalstu kā grantu komersantu projektu līdzfinansēšanai, nodrošinot komercdarbības atbalsta nosacījumu piemērošanu.
10. Atbalsts vienam projekta iesniedzējam neatkarīgi no iesniegto projektu iesniegumu vai tajos iekļauto objektu skaita nepārsniedz 200 000 euro.
11. Atbalsta intensitāte:
11.1. 100 % – atbalsta saņēmējiem to pašvaldību teritoriju ietvaros, kurām ir tieša robeža ar Krievijas Federāciju vai Baltkrievijas Republiku, vai atbalsta saņēmējiem, kuru tranzīta nozari negatīvi ietekmējusi Krievijas Federācijas militārā agresija pret Ukrainu;
11.2. no 50 % līdz 85 % – atkarībā no pašvaldību iedzīvotāju ienākuma nodokļa summas. Atbalsta intensitāte ir augstāka pašvaldībām, kurām uz vienu iedzīvotāju 2023. gadā bija zemāka iedzīvotāju ienākuma nodokļu summa pēc darba ņēmēja deklarētās dzīvesvietas.
13. Ja atbalsts tiek piešķirts saskaņā ar Komisijas regulu 2023/2831, aģentūra pārbauda, vai plānotais de minimis atbalsts kopā ar iepriekšējos trijos gados, skaitot no atbalsta piešķiršanas dienas, piešķirto de minimis atbalstu viena vienota uzņēmuma līmenī nepārsniedz Komisijas regulas 2023/2831 3. panta 2. punktā noteikto maksimālo de minimis atbalsta apmēru, ievērojot Komisijas regulas 2023/2831 3. panta 8. punkta nosacījumus uzņēmumu apvienošanās vai iegādes gadījumā un 3. panta 9. punkta nosacījumus uzņēmuma sadalīšanas gadījumā. Viens vienots uzņēmums atbilst Komisijas regulas 2023/2831 2. panta 2. punktam.
14. Šo noteikumu ietvaros piešķirto de minimis atbalstu drīkst kumulēt ar citu de minimis atbalstu, tai skaitā attiecībā uz vienām un tām pašām attiecināmajām izmaksām, līdz Komisijas regulas 2023/2831 3. panta 2. punktā noteiktajam attiecīgajam robežlielumam, kā arī drīkst kumulēt ar citiem komercdarbības atbalsta regulējumiem, tai skaitā attiecībā uz vienām un tām pašām attiecināmajām izmaksām, ja netiek pārsniegta attiecīgā maksimālā atbalsta intensitāte vai atbalsta summa, kāda noteikta komercdarbības atbalsta programmā, ad-hoc lēmumā vai Eiropas Komisijas lēmumā. De minimis atbalstu ar citu de minimis atbalstu par vienām un tām pašām izmaksām var apvienot, ja pēc atbalstu apvienošanas atbalsta vienībai vai izmaksu pozīcijai attiecīgā maksimālā atbalsta intensitāte nepārsniedz 100 %. Projekta iesniedzējs kopā ar projekta iesniegumu iesniedz visu informāciju par plānoto un piešķirto komercdarbības atbalstu, tai skaitā attiecībā uz tām pašām attiecināmajām izmaksām, norādot atbalsta piešķiršanas datumu, atbalsta sniedzēju, atbalsta pasākumu un plānoto vai piešķirto atbalsta summu un atbalsta intensitāti.
15. Ja atbalsts tiek sniegts saskaņā ar Komisijas regulu 2023/2831, aģentūra atbalsta piešķiršanā ievēro darbību un nozaru ierobežojumus, kas noteikti Komisijas regulas 2023/2831 1. panta 1. punktā.
16. Ja atbalsta saņēmējs, kam atbalstu piešķir saskaņā ar Komisijas regulu 2023/2831, vienlaikus darbojas vienā vai vairākās Komisijas regulas 2023/2831 1. panta 1. punkta "a", "b", "c" vai "d" apakšpunktā minētajās nozarēs, atbalstu drīkst piešķirt tikai tad, ja tas nodrošina šo nozaru darbību vai uzskaites nodalīšanu, lai saskaņā ar Komisijas regulas 2023/2831 1. panta 2. punktu darbības izslēgtajās nozarēs negūst labumu no de minimis atbalsta, ko piešķir saskaņā ar šiem noteikumiem.
17. Lai piešķirtu atbalstu, projekta iesniegumu un projekta iesniedzēju vērtē atbilstoši noteiktajiem atbilstības un kvalitātes kritērijiem.
18. Aģentūra projekta iesniegumu un projekta iesniedzēju vērtē atbilstoši šādiem atbilstības kritērijiem:
18.1. projekta iesniegums ir iesniegts noteiktajā termiņā;
18.2. projekta iesnieguma veidlapa ir pilnībā aizpildīta, un to ir parakstījusi projekta iesniedzēja amatpersona vai pilnvarota persona;
18.3. projekta iesniegumam pievienoti visi nepieciešamie dokumenti, kas minēti šo noteikumu 21. punktā;
18.4. projekts paredz nodrošināt ekonomisko attīstību, tai skaitā komersanta saimnieciskās darbības attīstību pašvaldības teritorijā;
18.5. projekta iesniegums atbilst visiem Komisijas regulas 2023/2831 nosacījumiem, ja atbalstu piešķir saskaņā ar šo regulu;
18.6. projekta iesniedzējs atbilst šo noteikumu 2.1. apakšpunktam;
18.7. pašvaldības kapitālsabiedrībai saskaņā ar tiesas spriedumu nav pasludināts maksātnespējas process, nav ierosināta tiesiskās aizsardzības procesa lieta vai netiek īstenots tiesiskās aizsardzības process (ja attiecināms).
19. Aģentūra projekta iesniedzēju vērtē atbilstoši šādiem kvalitātes kritērijiem tās pašvaldības ietvaros, kurā tiks īstenots projekts:
19.1. plānotais privāto investīciju apmērs pret publiskā finansējuma atbalsta apmēru;
19.2. sociālekonomiskie rādītāji:
19.2.1. ierobežoti finanšu resursi ekonomiskajai attīstībai 2023. gadā (iedzīvotāju ienākuma nodokļa ieņēmumi uz 1000 km2 teritorijas);
19.2.2. ierobežoti cilvēkresursi ekonomiskajai attīstībai 2024. gadā (iedzīvotāju īpatsvars virs darbspējas vecuma);
19.2.3. attīstības potenciāls ar augošu dzimstību 2024. gadā (dzimušo skaits uz 1000 iedzīvotājiem);
19.2.4. ekonomiskie izaicinājumi 2024. gadā (bezdarba līmenis %).
20. Aģentūra ne vēlāk kā mēneša laikā pēc šo noteikumu spēkā stāšanās dienas izstrādā un apstiprina konkursa nolikumu un izsludina pirmo atklāto projektu iesniegumu atlasi valsts platformā biznesa attīstībai www.business.gov.lv (turpmāk – platforma business.gov.lv), norādot projektu iesniegumu iesniegšanas termiņu, atlases ietvaros pieejamo finansējumu, projektu iesniegumu vērtēšanas kārtību, kā arī vietu, kur var iepazīties ar nolikumu un saņemt papildinformāciju. Konkursa nolikumam pievieno projekta iesnieguma veidlapu un citu iesniedzamo dokumentu veidlapas.
21. Projekta iesniedzējs projekta iesniegumu iesniedz platformā business.gov.lv un pievieno tam šādu informāciju un dokumentus:
21.1. informāciju par nepieciešamo atbalsta veidu un apmēru;
21.2. informāciju, kas skaidro ieguldījumus un to ietekmi uz pašvaldības vietējās ekonomikas attīstību, un pašvaldības apliecinājumu par projekta iesniedzēja plānotā projekta nozīmīgumu pašvaldības vietējās ekonomikas attīstībā un pašvaldības ilgtspējīgas attīstības stratēģijas vai programmu mērķu sasniegšanā;
21.3. informāciju par privātā līdzfinansējuma (investīciju) apmēru;
21.4. projekta aprakstu, kas ietver plānotās projekta izdevumu pozīcijas euro izteiksmē;
21.5. de minimis atbalsta sistēmā aizpildītu veidlapu atbilstoši normatīvajiem aktiem par de minimis atbalsta uzskaites un piešķiršanas kārtību vai projekta iesniegumā norāda sistēmā izveidotās un apstiprinātās veidlapas identifikācijas numuru, ja projekta iesniedzējs pretendē uz atbalstu saskaņā ar Komisijas regulu 2023/2831;
21.6. pašvaldības kapitālsabiedrības apliecinājumu, ka tā neatbilst maksātnespējas jomu regulējošos normatīvajos aktos noteiktajiem kritērijiem, lai tai pēc kreditoru pieprasījuma piemērotu maksātnespējas procedūru (ja attiecināms).
22. Projekta iesniegumu un projekta iesniedzēju vērtē atbilstoši:
22.1. atbilstības kritērijiem saskaņā ar šo noteikumu 18. punktu, lai pārbaudītu, vai projekta iesniedzējs un projekta iesniegums atbilst noteiktajām prasībām un ir virzāms kvalitātes kritēriju pārbaudei;
22.2. kvalitātes kritērijiem saskaņā ar šo noteikumu 19. punktu, lai izvērtētu projekta iesnieguma kvalitāti saistībā ar atbalsta programmas mērķi.
23. Ja projekta iesniegums vai projekta iesniedzējs neatbilst šo noteikumu 18. punktā minētajiem kritērijiem, aģentūra rakstiski pieprasa projekta iesniedzējam precizēt projekta iesniegumu vai iesniegt papildu informāciju. Aģentūra pieprasījumu nosūta uz projekta iesniedzēja norādīto elektroniskā pasta adresi. Projekta iesniedzējs precizēto projekta iesniegumu vai nepieciešamo papildu informāciju iesniedz aģentūrā triju darbdienu laikā.
24. Ja projekta iesniedzējs precizēto projekta iesniegumu vai nepieciešamo papildu informāciju elektroniski iesniedz platformā business.gov.lv triju darbdienu laikā pēc aģentūras pieprasījuma nosūtīšanas, aģentūra projekta iesniegumu vērtē atkārtoti atbilstoši atbilstības kritērijiem.
25. Ja pēc atkārtotas vērtēšanas projekta iesniegums neatbilst kādam no šo noteikumu 18. punktā minētajiem atbilstības kritērijiem vai projekta iesniedzējs triju darbdienu laikā pēc aģentūras pieprasījuma nosūtīšanas nav iesniedzis precizēto projekta iesniegumu vai nepieciešamo papildu informāciju, aģentūra pieņem lēmumu par atteikumu piešķirt atbalstu.
26. Aģentūra projektu iesniegumus atbilstoši to iegūtajam kvalitātes kritēriju vērtējumam sarindo šādā kārtībā:
26.1. vispirms sarindo tos pēc plānotā privāto investīciju apmēra pret publiskā finansējuma apmēru, priekšroku dodot projektiem ar augstāko plānoto privāto investīciju apmēru pret publiskā finansējuma apmēru;
26.2. secīgi maina rindas secību, ņemot vērā šādus nosacījumus:
26.2.1. paaugstina vietu rindā, ņemot vērā vismaz vienu šādu sociālekonomisko rādītāju (atbilstoši statistikas datiem):
26.2.1.1. projekta iesniegumā ir identificēti ierobežoti finanšu resursi ekonomiskajai attīstībai 2023. gadā (mazāki iedzīvotāju ienākuma nodokļa ieņēmumi uz 1000 km2 teritorijas);
26.2.1.2. projekta iesniegumā ir identificēti ierobežoti cilvēkresursi ekonomiskajai attīstībai 2024. gadā (lielāks iedzīvotāju īpatsvars virs darbspējas vecuma);
26.2.1.3. projekta iesniegumā ir identificēts augstāks attīstības potenciāls ar augošu dzimstību 2024. gadā (lielāks dzimušo skaits uz 1000 iedzīvotājiem);
26.2.1.4. projekta iesniegumā ir identificēti lielāki ekonomiskie izaicinājumi 2024. gadā (lielāks bezdarba līmenis %);
26.2.2. nodrošinot atbalstu saskaņā ar šo noteikumu 26.2.1. apakšpunktā minētajiem nosacījumiem, ievēro, ka atbalstu saņem vismaz viena pašvaldība katrā reģionā pēc vismaz viena rādītāja un pārējie projekti tiek skatīti rindas kārtībā pēc plānotā privāto investīciju rādītāja, skatot visus reģionus jeb Latviju kopā.
27. Aģentūra mēneša laikā no projektu iesniegumu atlases kārtas noslēgšanās dienas izvērtē iesniegtos projektu iesniegumus un pieņem lēmumu par atbalsta piešķiršanu vai atteikumu piešķirt atbalstu. Divu nedēļu laikā pēc lēmuma par atbalsta piešķiršanu tiek noslēgts līgums par attiecīgā projekta īstenošanu.
28. Atbalsts tiek piešķirts ar aģentūras lēmumu par atbalsta piešķiršanu un ir uzskatāms par atbalstu atbalsta saņēmējam, ievērojot šo noteikumu 6. punktā minētos nosacījumus. Lēmuma par atbalsta piešķiršanu pieņemšanas diena ir uzskatāma par komercdarbības atbalsta piešķiršanas brīdi.
29. Atbalsta saņēmējs pēc līguma noslēgšanas par projekta īstenošanu pieprasa aģentūrai maksājuma pieprasījumu, ja projekts ir īstenots, iesniedzot informāciju par faktiski veiktajiem maksājumiem atbilstoši šo noteikumu 6. punktā minētajām darbībām un izmaksām un pamatojošo dokumentāciju (tai skaitā iepirkuma dokumentāciju), vai, ja projekts atrodas īstenošanā vai vēl nav uzsākts, – avansa maksājuma pieprasījumu 100 % apmērā par šo noteikumu 6. punktā minētajām darbībām un izmaksām un dokumentāciju, kas pamato avansa maksājuma nepieciešamību.
30. Aģentūra līdz 2025. gada 12. decembrim iesniedz valsts pārvaldes vienotajā pakalpojumu centrā informāciju par veiktajiem faktiskajiem maksājumiem vai avansa maksājumiem 100 % apmērā (ja attiecināms).
31. Ja tiek pārkāpti Komisijas regulas 2023/2831 nosacījumi, de minimis atbalsta saņēmējam ir pienākums atmaksāt aģentūrai projekta ietvaros saņemto nelikumīgo de minimis atbalstu kopā ar procentiem no līdzekļiem, kas ir brīvi no komercdarbības atbalsta, atbilstoši Komercdarbības atbalsta kontroles likuma IV vai V nodaļas nosacījumiem.
32. Atbalsta saņēmējs saņemto atbalstu izlieto ne vēlāk kā līdz 2025. gada 31. decembrim, bet projektu īsteno ne ilgāk kā līdz 2026. gada 30. novembrim.
33. Atbalsta saņēmējam ir pienākums mēneša laikā pēc saņemtā atbalsta izlietojuma iesniegt aģentūrai pamatojošos dokumentus, kas apliecina faktiski veiktos maksājumus. Aģentūra pēc pamatojošo dokumentu izskatīšanas pieņem lēmumu par piešķirtā atbalsta izlietojumu.
34. Iepirkumus atbalsta saņēmējs veic atklātā, pārredzamā, konkurenci nodrošinošā veidā un saskaņā ar normatīvajiem aktiem publisko iepirkumu jomā, ievērojot nediskriminācijas principus. Publiskos iepirkumus var īstenot sociāli atbildīgā veidā. Projekta ietvaros ir atbalstāma vides prasību un inovatīva risinājuma integrēšana preču un pakalpojuma iepirkumos (zaļais publiskais iepirkums un inovāciju publiskais iepirkums).
35. Aģentūra nodrošina projekta uzraudzību, lai projekta dzīves ciklā atbalsts ar komercdarbības atbalstu nesaistītam projektam nekļūst par tādu atbalstu, kas būtu kvalificējams kā komercdarbības atbalsts.
36. Atbalsta saņēmējam visā projekta dzīves ciklā ir pienākums informēt aģentūru, ja ar komercdarbības atbalsta sniegšanu nesaistīts projekts projekta dzīves ciklā kļūst par projektu, kuram sniegtais atbalsts būtu kvalificējams kā komercdarbības atbalsts.
37. Ja ar komercdarbības atbalsta sniegšanu nesaistīts projekts projekta dzīves ciklā kļūst par projektu, kuram sniegtais atbalsts būtu kvalificējams kā komercdarbības atbalsts, atbalsta saņēmējs no finansējuma, par kuru nav saņemts nekāds komercdarbības atbalsts, atmaksā aģentūrai nelikumīgo komercdarbības atbalstu kopā ar procentiem saskaņā ar Komercdarbības atbalsta kontroles likuma IV vai V nodaļu.
38. Ja atbalsts tiek piešķirts saskaņā ar Komisijas regulu 2023/2831, aģentūra atbalsta uzskaiti veic saskaņā ar normatīvajiem aktiem par de minimis atbalsta uzskaites un piešķiršanas kārtību, tai skaitā nodrošina piešķirtā atbalsta uzskaiti un informācijas glabāšanu 10 gadus no dienas, kad atbilstoši šiem noteikumiem ir piešķirts pēdējais atbalsts, kā arī pēc pieprasījuma iesniedz šo informāciju Eiropas Komisijā.
39. Atbalsta saņēmējs nodrošina ar atbalsta sniegšanu saistītās dokumentācijas un informācijas pieejamību 10 gadus, skaitot no atbalsta piešķiršanas dienas.
40. Kad saņemts atbalsta saņēmēja pārskats un pamatojošie dokumenti par saņemtā atbalsta izlietojumu, tai skaitā iepirkuma dokumentācija, aģentūra veic atbalsta izlietojuma pārbaudi. Ja tiek identificēti pārkāpumi, aģentūra nodrošina atbalsta atgūšanu, ievērojot šo noteikumu III nodaļā minēto kārtību.
41. Aģentūra līdz 2026. gada 30. decembrim iesniedz Ekonomikas ministrijā informāciju par atbalsta saņēmējiem, piešķirto finansējumu, privāto investīciju apmēru pret publisko finansējumu, kā arī citu informāciju, kas saistīta ar atbalsta programmas novērtēšanu.