Tiesību akts: spēkā esošs
Jelgavas novada pašvaldības saistošie noteikumi Nr. 2

Jelgavā 2025. gada 29. janvārī
Sabiedrisko ūdenssaimniecības pakalpojumu sniegšanas un lietošanas kārtība Jelgavas novadā
APSTIPRINĀTI
ar Jelgavas novada domes
2025. gada 29. janvāra lēmumu Nr. 2 (prot. Nr. 2)


Izdoti saskaņā ar Pašvaldību likuma 45. panta otrās daļas
1. punktu, Ūdenssaimniecības pakalpojumu likuma
6. panta ceturtās daļas 1.–4. punktu un piekto daļu
I. Vispārīgie jautājumi

1. Saistošie noteikumi (turpmāk – Noteikumi) nosaka:

1.1. kārtību, kādā ūdensapgādes un kanalizācijas tīkli un būves tiek pievienotas centralizētajām ūdensapgādes un kanalizācijas sistēmām;

1.2. centralizētās ūdensapgādes un kanalizācijas sistēmu ekspluatācijas un aizsardzības prasības;

1.3. sabiedriskā ūdenssaimniecības pakalpojuma līgumā ietveramos noteikumus, līguma slēgšanas, grozīšanas un izbeigšanas kārtību;

1.4. brīvkrānu izmantošanas kārtību;

1.5. administratīvo atbildību par Noteikumu pārkāpšanu.

2. Noteikumos lietoto terminu skaidrojums:

2.1. pakalpojuma līgums – sabiedriskā ūdenssaimniecības pakalpojuma līgums starp pakalpojumu lietotāju un pakalpojumu sniedzēju par noteikta veida sabiedrisko ūdenssaimniecības pakalpojumu sniegšanas, lietošanas, uzskaites un norēķinu kārtību, kā arī abu pušu tiesībām, pienākumiem un atbildības robežām;

2.2. tīklu apkalpošanas robežu akts – pakalpojumu sniedzēja un pakalpojumu lietotāja parakstīts akts, kurā norādītas robežas, kādās ūdensvada un kanalizācijas tīklus apkalpos katra pakalpojuma līguma puse (pusēm vienojoties, tās var būt arī ārpus sabiedriskā pakalpojuma sniegšanas piederības robežas);

2.3. ūdens patēriņa norma komercuzskaitei – ūdens patēriņa norma vienam iedzīvotājam atbilstoši Noteikumu 3. pielikumam;

2.4. brīvkrāns – publiska dzeramā ūdens ņemšanas vieta, kas pieslēgta centralizētajai ūdensapgādes sistēmai:

2.5. pakalpojumu sniedzējs – persona, kurai pašvaldība piešķir īpašas tiesības sniegt ūdenssaimniecības pakalpojumus Jelgavas novada administratīvajā teritorijā;

2.6. pakalpojumu lietotājs – nekustamā īpašuma īpašnieks (dzīvokļu īpašumu mājā – visi dzīvokļu īpašnieki) vai valdītājs, kurš saņem noteikta veida ūdenssaimniecības pakalpojumus, pamatojoties uz noslēgtu pakalpojuma līgumu.

3. Pārējie Noteikumos ietvertie termini lietoti Ūdenssaimniecības pakalpojumu likuma un saistīto Ministru kabineta noteikumu izpratnē.

4. Ja kanalizācijas notekūdeņi tiek novadīti centralizētajos kanalizācijas tīklos, kas atrodas citas pašvaldības administratīvajā teritorijā, notekūdeņu sastāvam jāatbilst konkrētās pašvaldības noteiktajām prasībām.

II. Kārtība, kādā ūdensapgādes vai kanalizācijas tīkli vai būves tiek pievienotas centralizētajai ūdensapgādes un centralizētajai kanalizācijas sistēmai

5. Lai pievienotu nekustamo īpašumu centralizētajiem ūdenssaimniecības tīkliem, zemes vai būves īpašnieks vai Latvijas Republikā noteiktajā kārtībā īpašnieka pilnvarota persona aizpilda iesniegumu būvniecības informācijas sistēmā www.bis.gov.lv (turpmāk – BIS) kā saņēmēju norādot pakalpojumu sniedzēju, kura īpašumā ir maģistrālā ūdenssaimniecības infrastruktūra un pieprasa tam izsniegt tehniskos noteikumus īpašuma pievienošanai centralizētajiem ūdenssaimniecības tīkliem.

6. Ūdenssaimniecības pakalpojumu sniedzējs Būvniecības informācijas sistēmā (BIS) noteiktā laikā izskata iesniegumu un sagatavo tehniskos noteikumus īpašuma pievienošanai centralizētajiem ūdenssaimniecības tīkliem, ievietojot tos sistēmā.

7. Tehnisko noteikumu sagatavošanu un izsniegšanu pakalpojumu sniedzējs veic bez maksas.

8. Īpašnieks pilnībā par saviem līdzekļiem organizē un nodrošina būvniecības procesu īpašuma pieslēgumam centralizētajiem ūdenssaimniecības tīkliem atbilstoši Latvijas Republikas būvniecību regulējošo normatīvu un pakalpojumu sniedzēja izsniegtajos tehniskajos noteikumos izvirzītajām prasībām.

9. Pakalpojumu sniedzējs ir tiesīgs uzraudzīt būvdarbus, ja izbūvētās ūdensapgādes un kanalizācijas sistēmas pēc izbūves tiks nodotas pakalpojumu sniedzējam.

10. Ja ēkas ūdensapgādes tīkls ir pieslēgts centralizētās ūdensapgādes tīkliem, nekādu citu (vietējās akas, urbumi u.c.) ūdensapgādes sistēmu pieslēgumi šiem tīkliem nav pieļaujami.

11. Ja ūdensvada ievadu vai kanalizācijas izvadu centralizētajai ūdensapgādes sistēmai vai centralizētajai kanalizācijas sistēmai nav iespējams pievienot, tad pakalpojumu lietotājs savstarpēji vienojoties ar citu pakalpojuma lietotāju ir tiesīgs pievienot ūdensvada ievadu un/vai kanalizācijas izvadu pie cita pakalpojumu lietotāja ūdensapgādes (aiz komercuzskaites mēraparāta mezgla) un kanalizācijas cauruļvadiem, tai skaitā šķērsojot trešās personas nekustamo īpašumu, ja šāda pievienošana ir rakstveidā saskaņota ar zemes īpašnieku un pakalpojumu lietotāju un šāda pievienošana nepasliktina ūdensapgādes un kanalizācijas pakalpojuma saņemšanu citiem pakalpojumu lietotājiem. Šādā gadījumā ir jābūt saskaņotam tīklu apkalpošanas robežu aktam un noslēgtam līgumam starp blakuslietotāju un pakalpojumu lietotāju, kas tiek reģistrēts kā apgrūtinājums Zemesgrāmatā. Izpildmērījums pēc darbu pabeigšanas iesniedzams trešajai personai un pakalpojumu sniedzējam.

III. Centralizēto ūdensapgādes un kanalizācijas sistēmu ekspluatācijas, lietošanas un aizsardzības prasības

12. Pēc saskaņošanas ar pakalpojumu lietotāju, pakalpojumu sniedzējs savu sistēmu uzturēšanai ir tiesīgs jebkurā laikā apsekot pakalpojumu lietotāja nekustamo īpašumu, lai pārliecinātos par ūdensapgādes un kanalizācijas inženierbūvju ekspluatācijas drošību un atbilstību ekspluatācijas noteikumiem.

13. Gadījumā, ja pakalpojumu sniedzējs konstatē centralizētās ūdensapgādes un centralizētās kanalizācijas sistēmas drošas ekspluatācijas apdraudējuma riskus, pakalpojumu sniedzējs ir tiesīgs nekavējoties atslēgt pakalpojumu lietotāja ūdensapgādes un kanalizācijas sistēmu no centralizētās ūdensapgādes un kanalizācijas sistēmas.

14. Vietās, kur atrodas pakalpojumu sniedzēja ūdensvada un kanalizācijas sistēmas, jābūt iespējai brīvi piebraukt speciālajai tehnikai un mehānismiem, lai varētu likvidēt avāriju vai veikt sistēmas apkopes profilaktiskos darbus.

15. Centralizētajā kanalizācijas sistēmā ir aizliegts novadīt notekūdeņus:

15.1. kuri satur Noteikumu 1.pielikumā minētās vielas;

15.2. kuru sastāvā piesārņojošo vielu koncentrācijas daudzums pārsniedz Noteikumu 2. pielikumā noteiktās maksimāli pieļaujamās koncentrācijas normas.

16. Ja pakalpojumu lietotāja novadāmo notekūdeņu piesārņojums pārsniedz Noteikumu 2. pielikumā maksimāli pieļaujamās koncentrācijas normas, tad pakalpojumu lietotājs, pirms notekūdeņu novadīšanas centralizētajā kanalizācijas sistēmā, nodrošina to attīrīšanu vietējās attīrīšanas iekārtās tādā pakāpē, lai netiktu pārsniegtas piesārņojošo vielu maksimāli pieļaujamās koncentrācijas normas.

17. Nekustamajos īpašumos, kuros nodarbojas ar sabiedriskās ēdināšanas pakalpojumu sniegšanu vai pārtikas produktu ražošanu, ir jābūt ierīkotiem tauku uztvērējiem.

18. Pakalpojumu lietotāja pienākums ir informēt pakalpojumu sniedzēju par tehnoloģiskajām avārijām, kuru rezultātā var rasties paaugstināts piesārņojums novadāmajos notekūdeņos.

19. Pakalpojumu sniedzējam ir tiesības, informējot un saskaņojot pārbaudes laiku/vietu ar pakalpojuma lietotāju, pārbaudīt jebkuru teritoriju, iekārtu vai citu objektu, neatkarīgi no īpašuma piederības, lai pārliecinātos par normatīvajos aktos noteikto prasību ievērošanu, kas saistīti ar ūdenssaimniecības pakalpojumu sniegšanu.

20. Pieslēdzot objektu pie centralizētajiem ūdenssaimniecības pakalpojumiem, pakalpojumu sniedzējs ar atbildības robežu aktu komunikāciju uzturēšanas atbildības robežas nosaka šādi:

20.1. Ūdensapgādes tīkliem:

20.1.1. daudzdzīvokļu mājām – mājas ārējā siena;

20.1.2. pārējiem objektiem – ja maģistrālais ūdensvads iet caur pakalpojuma lietotāju īpašumu, tad atbildības robeža ir ūdensvada pievienojuma vieta, citos gadījumos pakalpojumu lietotāja īpašuma robeža;

20.2. Kanalizācijas tīkliem – notekūdeņu izvada pirmā skataka, skaitot no pakalpojumu sniedzēja kanalizācijas tīkla. Gadījumos, ja vairāku īpašumu, to skaitā daudzdzīvokļu mājas, kanalizācijas izvadi ir saslēgti virknē, tad atbildības robeža ir pirmās mājas pirmā skataka, skaitot no pakalpojumu sniedzēja kanalizācijas tīkla.

21. Komercuzskaites mēraparāta mezgla izbūve (ierīkošana) ārpus piederības robežas, ar pakalpojumu sniedzēju saskaņotā vietā, pieļaujama šādos gadījumos:

21.1. ja īpašums ir pieslēgts centralizētajiem kanalizācijas tīkliem, savukārt ūdensapgāde tiek nodrošināta no lokālā ūdens ieguves avota (urbums, aka un tml.);

21.2. ja paaugstināts gruntsūdens līmenis uz piederības robežas var radīt bojājuma risku komercuzskaites mēraparātam, apgrūtināt vai padarīt neiespējamu tā rādījumu nolasīšanu vai nomaiņu;

21.3. ja komercaparāta mezgla izbūve uz piederības robežas ir saistītas ar nesamērīgām izmaksām vai tās izbūves rezultātā ir nepieciešams likvidēt esošos stādījumus (krūmus, kokus un tml.).

22. Izbūvējot (ierīkojot) komercuzskaites mēraparāta mezglu ārpus piederības robežas, īpašnieks nodrošina:

22.1. pakalpojumu sniedzēja netraucētu piekļuvi komercuzskaites mēraparātam pēc pakalpojumu sniedzēja pieprasījuma;

22.2. ka no piederības robežas līdz komercuzskaites mēraparātam netiek ierīkots neviens pieslēgums vai atzars.

23. Aizliegts:

23.1. būvēt būves virs ūdensvada un kanalizācijas tīkliem, stādīt kokus un krūmus ūdensvada un kanalizācijas tīklu ekspluatācijas aizsargjoslās;

23.2. bez saskaņošanas ar pakalpojumu sniedzēju veikt ūdensvada aizbīdņu patvaļīgu atvēršanu vai aizvēršanu;

23.3. izveidot iekšējās ūdensapgādes tīkla pieslēgumus pirms komercuzskaites mēraparāta mezgla;

23.4. novietot automašīnas un cita veida transporta tehniku vai citus smagus priekšmetus uz atbilstoši apzīmētām hidrantu akām;

23.5. atvērt un nocelt centralizētās ūdensapgādes un centralizētās kanalizācijas tīklu skataku vākus, centralizētās kanalizācijas tīklu skatakās izliet asenizācijas un citus notekūdeņus, novadīt nokrišņu un grunts ūdeņus, kā arī izmest atkritumus vai citus priekšmetus;

23.6. veikt jebkādas darbības pakalpojumu sniedzēja īpašumā vai valdījumā esošajās centralizētās ūdensapgādes un kanalizācijas sistēmās bez saskaņošanas ar pakalpojumu sniedzēju.

24. Gadījumos, ja virs ūdensvada un kanalizācijas tīkliem augošie koki traucē sistēmas darbībai, pakalpojumu sniedzējs ir tiesīgs veikt virs tīkliem augošo koku un krūmu zāģēšanu, savlaicīgi, bet ne mazāk kā divas nedēļas iepriekš informējot par to nekustamā īpašuma īpašnieku vai valdītāju.

25. Nekustamā īpašuma īpašnieks vai valdītājs nedrīkst ierobežot plāksnīšu ar hidrantu, armatūras un skataku izvietojuma norāžu izvietošanu uz ēku sienām vai žogiem. Pirms plāksnīšu izvietošanas, pakalpojumu sniedzējam ir pienākums saskaņot ar nekustamā īpašuma īpašnieku vai valdītāju to izvietošanas vietu.

26. Ja komercuzskaites mēraparāta mezglā ir apvadlīnija, kas nodrošina ugunsdzēsības iekšējā ūdensvada un/vai pakalpojumu lietotāja teritorijā esošo hidrantu darbību, pakalpojumu sniedzējs noplombē apvadlīnijas aizbīdni noslēgtā stāvoklī un sagatavo plombēšanas aktu. Pakalpojumu lietotājs ir atbildīgs par plombas tehnisko stāvokli un saglabāšanu.

27. Noteikumu 26. punktā minēto plombu no apvadlīnijas aizbīdņa drīkst noņemt tikai dzēšot ugunsgrēku vai ugunsdzēsības dienestam veicot ugunsdzēsības sistēmas pārbaudi. Pakalpojumu lietotājam ir pienākums 24 stundu laikā paziņot pakalpojumu sniedzējam par notikušo ugunsgrēku vai ugunsdzēsības sistēmas pārbaudi un izsaukt pakalpojumu sniedzēja pārstāvi aizbīdņa noplombēšanai.

28. Lietot ūdeni no ugunsdzēsības hidrantiem ir atļauts tikai ugunsgrēka gadījumā vai pakalpojumu sniedzēja vajadzībām.

29. Pakalpojumu sniedzējs atsevišķos gadījumos var atļaut lietot ūdeni no ugunsdzēsības hidrantiem, ja par izlietoto ūdeni tiek samaksāts, atbilstoši komercuzskaites mēraparāta rādījumiem, ja tāds ir izveidots, vai pamatojoties uz pakalpojumu sniedzēja veikto aprēķinu.

IV. Brīvkrānu izmantošanas kārtība

30. Ūdenssaimniecības pakalpojumu, izmantojot brīvkrānu, sniedz pakalpojuma lietotājam, kurš ir noslēdzis līgumu ar pakalpojumu sniedzēju par ūdenssaimniecības pakalpojumu nodrošināšanu nekustamajam īpašumam, izmantojot ūdens brīvkrānu.

31. Pakalpojumu lietotāja patērēto ūdens daudzumu no ūdens brīvkrāna nosaka pēc komercuzskaites mēraparāta rādījumiem.

32. Ir aizliegts ūdens brīvkrānam pievienot cauruļvadus, tā tuvumā mazgāt veļu, automašīnas, traukus, mājdzīvniekus un veikt citas darbības, kas ir pretrunā ar sanitārajām normām.

33. Ūdens brīvkrāna izveidošana ir jāsaskaņo ar pakalpojumu sniedzēju.

34. Ūdens brīvkrāns ir jāaprīko ar komercuzskaites mezglu.

35. Pakalpojumu sniedzējs, iepriekš brīdinot, likvidē ūdens brīvkrānus vietās, kur nekustamā īpašuma īpašniekiem ir nodrošināta iespēja izbūvēt ūdensvada ievadu un saņemt centralizētus ūdensapgādes pakalpojumus.

V. Sabiedriskā ūdenssaimniecības pakalpojuma līgumā ietveramie noteikumi, līguma slēgšanas, grozīšanas un izbeigšanas kārtība

36. Pakalpojuma līgumā, papildus citos normatīvos aktos noteiktajam, iekļaujamas šādas sastāvdaļas un nosacījumi:

36.1. sniegtā ūdenssaimniecības pakalpojuma veids;

36.2. adrese, kurā pakalpojums tiek sniegts;

36.3. pakalpojuma sniegšanas sākuma datums;

36.4. ūdens patēriņa norma vienam iedzīvotājam (norādīta Noteikumu 3. pielikumā);

36.5. atsauce uz tīmekļa vietni, kurā ir publicēti aktuāli pakalpojumu tarifi;

36.6. pakalpojumu uzskaites kārtība;

36.7. līgumsods.

37. Pakalpojuma līguma sagatavošanai persona, kura vēlas saņemt ūdenssaimniecības pakalpojumus, iesniedz pakalpojumu sniedzējam pieteikumu, norādot līguma slēgšanai nepieciešamās pakalpojumu sniedzēja noteiktās ziņas.

38. Ja pakalpojuma līguma slēdzējs, pārņemot nekustamo īpašumu, nav pieaicinājis pakalpojumu sniedzēju komercuzskaites mēraparāta rādījumu fiksēšanai vai nevar uzrādīt komercuzskaites mēraparāta rādījumu fiksēšanas dokumentu (piemēram, rādījumu nodošanas-pieņemšanas aktu), pakalpojuma līguma slēdzējam norēķini par ūdenssaimniecības pakalpojumiem jāsāk veikt ar pakalpojumu sniedzēja pēdējo konkrētajā īpašumā uzskaitīto komercuzskaites mēraparāta rādījumu.

39. Mainoties nekustamā īpašuma īpašniekam vai valdītājam, pakalpojuma līgums tiek izbeigts.

VI. Kompetence un atbildība par Noteikumu pārkāpšanu

40. Par Noteikumu neievērošanu izsaka brīdinājumu vai piemēro naudas sodu fiziskajām personām līdz 100 naudas soda vienībām, bet juridiskām personām līdz 300 naudas soda vienībām.

41. Noteikumu izpildi atbilstoši savai kompetencei kontrolē pakalpojumu sniedzējs un Jelgavas novada Pašvaldības policija, bet administratīvā pārkāpuma procesu līdz administratīvā pārkāpuma lietas izskatīšanai veic Jelgavas novada Pašvaldības policijas amatpersonas. Administratīvo pārkāpumu lietas par Noteikumu pārkāpšanu izskata Jelgavas novada pašvaldības Administratīvā komisija. 

VII. Noslēguma jautājums

42. Ar šo Noteikumu spēkā stāšanās brīdi spēku zaudē Jelgavas novada pašvaldības 2022. gada 30. marta saistošie noteikumi Nr. 11 "Sabiedrisko ūdenssaimniecības pakalpojumu sniegšanas un lietošanas kārtība Jelgavas novadā" (protokols Nr. 27, lēmums Nr. 50).

Jelgavas novada pašvaldības domes priekšsēdētājs U. Ainārs
1. pielikums
saistošajiem noteikumiem Nr. 2
"Sabiedrisko ūdenssaimniecības pakalpojumu
sniegšanas un lietošanas kārtība
Jelgavas novadā"
Vielas, kuras aizliegts novadīt centralizētajā kanalizācijas tīklā

1. Prioritārās vielas, kuras atzītas par ūdens videi īpaši bīstamām un kuru emisiju un noplūde jānovērš līdz normatīvajos aktos noteiktajam laikam.

2. Degoši piemaisījumi un izšķīdinātas gāzveida vielas, kuras var veicināt uzliesmojošu maisījumu rašanos centralizētajā kanalizācijas sistēmā.

3. Bioloģiski nedegradējamas sintētiskās virsmas aktīvās vielas (SVAV);

4. Skābes un citas vielas, kuras var izraisīt cilvēka veselībai bīstamu gāzu (sērūdeņraža oglekļa oksīda, zilskābes, sēroglekļa u.c.) izdalīšanos.

5. Radioaktīvas vielas.

6. Cieti priekšmeti, tekstilizstrādājumi, smiltis, grunts, eļļas, tauki un citas vielas, kas var veicināt centralizētās kanalizācijas sistēmas (vai cauruļvadu) aizsērēšanu.

7. Nesasmalcināti pārtikas un ražošanas atkritumi, koncentrēti šķīdumi, atslāņa un krāsvielu šķīdumi, kas radušies, skalojot cisternas, kublus un tml.

8. Vielas vai šķidrumi, kuru temperatūra pārsniedz +40°C, un vides pH robežas pārsniedz no 6.5 līdz 8.5.

2. pielikums
saistošajiem noteikumiem Nr. 2
"Sabiedrisko ūdenssaimniecības pakalpojumu
sniegšanas un lietošanas kārtība
Jelgavas novadā"
Maksimāli pieļaujamās vielu koncentrācijas

Nr. p.k.

Viela

Koncentrācija (mg/l)

1.

Bioloģiskais skābekļa patēriņš (BSP5)

350

2.

Ķīmiskais skābekļa patēriņš (ĶSP)

740

3.

Kopējās suspendētās vielas

450

4.

Kopējais fosfors

16

5.

Kopējais slāpeklis

50

3. pielikums
saistošajiem noteikumiem Nr. 2
"Sabiedrisko ūdenssaimniecības pakalpojumu
sniegšanas un lietošanas kārtība
Jelgavas novada pašvaldībā"
Ūdens un kanalizācijas patēriņa normas komercuzskaitei

Nr. p.k.

Ēku labiekārtotības pakāpe

Viena iedzīvotāja ūdens patēriņš mēnesī (m3)

1.

Dzīvokļos daudzdzīvokļu ēkas ar pieslēgumu centralizētai ūdensapgādei un kanalizācijai

10

2.

Savrupmājās ar pieslēgumu centralizētai ūdensapgādei un kanalizācijai

15

3.

Savrupmājās ar pieslēgumu centralizētajai kanalizācijai

15

4.

Ēkas ar brīvkrāniem ārpus ēkas

1

Paskaidrojuma raksts
Jelgavas novada pašvaldības 2025. gada 29. janvāra saistošajiem noteikumiem Nr. 2 "Sabiedrisko ūdenssaimniecības pakalpojumu sniegšanas un lietošanas kārtība Jelgavas novadā"

Paskaidrojuma raksta sadaļas

Norādāmā informācija

1. Mērķis un nepieciešamības pamatojums1.1. 2023. gada 1. janvārī spēkā stājās Pašvaldību likums un spēku zaudēja likums "Par pašvaldībām". Pašvaldību likuma pārejas noteikumu 6. punkts nosaka, ka dome izvērtē uz likuma "Par pašvaldībām" normu pamata izdoto saistošo noteikumu atbilstību šim likumam un izdod jaunus saistošos noteikumus atbilstoši šajā likumā ietvertajam pilnvarojumam.

1.2. Saistošie noteikumi "Sabiedrisko ūdenssaimniecības pakalpojumu sniegšanas un lietošanas kārtība Jelgavas novadā" (turpmāk – Saistošie noteikumi) izstrādāti ar mērķi pilnveidot sabiedrisko ūdenssaimniecības pakalpojumu sniegšanas un lietošanas kārtību, lai veicinātu kvalitatīvu pakalpojumu pieejamību un nodrošinātu pakalpojumu lietotājus ar nepārtrauktiem ūdenssaimniecības pakalpojumiem, tādējādi Jelgavas novada administratīvajā teritorijā uzlabojot vides stāvokli un dabas resursu racionālu izmantošanu. Saistošie noteikumi izstrādāti ar mērķi nodrošināt Jelgavas novada pašvaldības ārējo normatīvo aktu atbilstību augstāka juridiskā spēka normatīvajiem aktiem, veicot nepieciešamo aktualizāciju, tajā skaitā, atsevišķu prasību un nosacījumu precizēšanu.

1.3. Ūdenssaimniecības pakalpojumu likuma 6. panta ceturtā daļa nosaka prasību pašvaldībai izstrādāt saistošos noteikumus par:

1) kārtību, kādā ūdensapgādes tīkli vai kanalizācijas tīkli un būves tiek pievienotas centralizētajai ūdensapgādes sistēmai vai centralizētajai kanalizācijas sistēmai;

2) centralizētās ūdensapgādes sistēmas un centralizētās kanalizācijas sistēmas ekspluatācijas, lietošanas un aizsardzības prasības;

3) sabiedriskā ūdenssaimniecības pakalpojuma līgumā ietveramos noteikumus, kā arī šī līguma slēgšanas, grozīšanas un izbeigšanas noteikumus;

4) brīvkrānu izmantošanas kārtību;

5) decentralizēto kanalizācijas pakalpojumu sniegšanas un uzskaites kārtību.

1.4. Atbilstoši Ūdenssaimniecības pakalpojumu likuma 6. panta ceturtajai daļai un Pašvaldību likuma 45. panta otrās daļas 1. punktam, Saistošie noteikumi nosaka:

1) kārtību, kādā ūdensapgādes un kanalizācijas tīkli un būves tiek pievienotas centralizētajām ūdensapgādes un kanalizācijas sistēmām;

2) centralizētās ūdensapgādes un kanalizācijas sistēmu ekspluatācijas un aizsardzības prasības;

3) sabiedriskā ūdenssaimniecības pakalpojuma līgumā ietveramos noteikumus, līguma slēgšanas, grozīšanas un izbeigšanas kārtību;

4) brīvkrānu izmantošanas kārtību;

5) administratīvo atbildību par Saistošo noteikumu pārkāpšanu.

Pašvaldību likuma 45. panta otrās daļas 1. punkts nosaka, ka dome ir tiesīga paredzēt administratīvos sodus par saistošo noteikumu pārkāpšanu, ja likumos nav noteikts citādi, par centralizētās ūdensapgādes sistēmas un centralizētās kanalizācijas sistēmas ekspluatācijas, lietošanas un aizsardzības prasību neievērošanu, kā arī par ūdenssaimniecības pakalpojumu sniegšanu un lietošanu, izņemot jautājumus par ūdenssaimniecības pakalpojumu līguma saturu, slēgšanu, grozīšanu un izbeigšanu.

2. Fiskālā ietekme uz pašvaldības budžetuSaistošo noteikumu kontroles nodrošināšanai nav plānots veidot jaunas pašvaldības institūcijas, darbavietas vai paplašināt esošo institūciju kompetenci, tādēļ Saistošo noteikumu izpildei tiek prognozēta pozitīva ietekme uz pašvaldības budžeta ienākumu sadaļu, jo saņemtā soda nauda par Saistošo noteikumu neievērošanu tiks ieskaitīta pašvaldības budžetā.
3. Sociālā ietekme, ietekme uz vidi, iedzīvotāju veselību, uzņēmējdarbības vidi pašvaldības teritorijā, kā arī plānotā regulējuma ietekmi uz konkurenci3.1. Saistošo noteikumu izpilde var pozitīvi ietekmēt iedzīvotāju veselību, jo, iespējams, vairāk tiks likvidētas vietējās ūdens ņemšanas vietas, izbūvēti pieslēgumi centralizētajai ūdensapgādes sistēmai vai centralizētajai kanalizācijas sistēmai.

3.2. Saistošo noteikumu izpilde var uzlabot dabas resursu racionālu izmantošanu, jo tiks izbūvēti vēl vairāk pieslēgumi centralizētajai ūdensapgādes sistēmai vai centralizētajai kanalizācijas sistēmai, kā arī sekmēt kvalitatīvu ūdenssaimniecības pakalpojumu sniegšanu, vienlaicīgi nodrošinot tīras vides saglabāšanu.

Saistošo noteikumu izpilde neietekmē uzņēmējdarbības vidi un ietekmi uz konkurenci pašvaldības teritorijā.

4. Ietekme uz administratīvajām procedūrām un izmaksāmSaistošo noteikumu projekts neskar administratīvās procedūras un nemaina personām veicamās darbības līdzšinējo kārtību.
5. Ietekme uz pašvaldības funkcijām un cilvēkresursiemSaistošo noteikumu īstenošana neietekmēs pašvaldībai pieejamos cilvēkresursus, jo nav nepieciešama jaunu darba vietu izveide.
6. Informācija par izpildes nodrošinājumuSaistošo noteikumu ievērošanu kontrolē Pakalpojumu sniedzējs un Jelgavas novada Pašvaldības policija, bet administratīvā pārkāpuma procesu līdz administratīvā pārkāpuma lietas izskatīšanai veic Jelgavas novada Pašvaldības policijas amatpersonas. Administratīvo pārkāpumu lietas par Saistošo noteikumu pārkāpšanu izskata Jelgavas novada pašvaldības Administratīvā komisija.
7. Prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem, ko sniedz mērķa sasniegšana7.1. Noteikumi ir atbilstoši iecerētā mērķa sasniegšanas nodrošināšanai un paredz tikai to, kas ir vajadzīgs minētā mērķa sasniegšanai, pašvaldības autonomās funkcijas izpildei.

7.2. Pašvaldības izraudzītie līdzekļi ir leģitīmi, un Saistošie noteikumi ir atbilstoši augstāka juridiskā spēka normatīvajiem aktiem.

8. Izstrādes gaitā veiktās konsultācijas ar privātpersonām un institūcijāmAtbilstoši Pašvaldību likuma 46. panta trešajai daļai Saistošo noteikumu projekts un tam pievienotais paskaidrojuma raksts no 2024. gada 12. decembra līdz 2025. gada 2. janvārim tika publicēts pašvaldības oficiālajā tīmekļvietnē www.jelgavasnovads.lv sabiedrības viedokļa noskaidrošanai, nodrošinot iespēju ikvienai personai iesniegt savus priekšlikumus vai iebildumus. Minētajā termiņā sabiedrības priekšlikumi, iebildumi vai komentāri par Saistošo noteikumu projektu netika saņemti.
Jelgavas novada pašvaldības domes priekšsēdētājs U. Ainārs
09.09.2025