Nacionālās elektronisko plašsaziņas līdzekļu padomes lēmums Nr. 488/1-2
Rīgā 2025. gada 24. jūlijā
Nacionālā elektronisko plašsaziņas līdzekļu padome (turpmāk - Padome) šādā sastāvā - Padomes priekšsēdētājs Ivars Āboliņš, Padomes priekšsēdētāja vietniece Aurēlija Ieva Druviete, Padomes locekle Ieva Kalderauska un Padomes loceklis Andis Plakans -, izvērtējot Padomes Monitoringa departamenta 2025. gada 3. jūlija pārbaudes ziņojumu Nr. P/2025/160/6-4 un no kompetentās valsts pārvaldes iestādes saņemto informāciju,
konstatē:
[1] Padome, pildot Elektronisko plašsaziņas līdzekļu likuma (turpmāk ̶ EPLL) 60. pantā noteiktās funkcijas, veica Latvijas Republikas informatīvās telpas monitoringu, vērtējot tīmekļvietnēs obl1.ru, www.opennov.ru, www.ghpa.ru, www.4vsar.ru, patriot.synergy.ru, мобилизация.рф, www.mkchita.ru, 1line.info, служба-по-контракту24.рф, ksonline.ru izvietoto audio, audiovizuālo un rakstveida saturu.
[2] 2025. gada 15. jūlijā Padome saņēma citas kompetentās valsts pārvaldes iestādes 2025. gada 14. jūlija vēstuli, kurā sniegta informācija par tīmekļvietņu obl1.ru, www.opennov.ru, www.ghpa.ru, www.4vsar.ru, patriot.synergy.ru, мобилизация.рф, www.mkchita.ru, 1line.info, служба-по-контракту24.рф, ksonline.ru satura pārbaudi un tajā konstatēto informāciju. Vēstulē norādīts, ka tīmekļvietnēs izplatītais saturs ir pretrunā Latvijas informatīvās telpas drošības un nacionālās drošības interesēm. Kompetentā iestāde norāda, ka tīmekļvietnēs obl1.ru, www.opennov.ru, www.ghpa.ru, www.4vsar.ru, patriot.synergy.ru, мобилизация.рф, www.mkchita.ru, 1line.info, служба-по-контракту24.рф, ksonline.ru kopumā tiek izplatīta vienpusēja un tendencioza informācija par Krievijas karu Ukrainā, mobilizēts informatīvais un sabiedriskais atbalsts Ukrainā karojošajiem Krievijas karavīriem, leģitimizēta Krievijas nelikumīgi okupēto un anektēto Ukrainas teritoriju piederība Krievijai, nostiprināta Krievijai labvēlīga vēstures izpratne, kā arī veidota pozitīva attieksme pret Krieviju kopumā. Kompetentās iestādes ieskatā, tas var radīt negatīvu ietekmi uz Latvijas sabiedrības saliedētību, starpetniskajām attiecībām, vērtību izpratni, kā arī Latvijas valsts solidaritāti un atbalstu Ukrainai attiecībā uz tās neatkarību, suverenitāti un teritoriālo vienotību tās starptautiski atzītajās robežās.
Savukārt tīmekļvietnes служба-по-контракту24.рф un мобилизация.рф izvērtējums liecina, ka tās kalpo kā speciālas platformas karavīru rekrutēšanai Krievijā dalībai Krievijas uzsāktajā karadarbībā Ukrainā. Turpmāk lēmumā tiek norādīts, kāda veida informācija minētajās tīmekļvietnēs ir izvietota.
[3] Veicot minēto tīmekļvietņu pārbaudi (pārbaudes rezultāti apkopoti Padomes Monitoringa departamenta 2025. gada 3. jūlija pārbaudes ziņojumā Nr. P/2025/160/6-4, kā arī kompetentās iestādes 2025. gada 14. jūlija vēstulē Nr. 21/2025/4983-IP, Padome un kompetentā valsts pārvaldes iestāde ir konstatējušas, ka minētajās tīmekļvietnēs tiek izplatīta sagrozīta un tendencioza informācija par notikumiem Krievijā un pasaulē. No tīmekļvietnēs obl1.ru, www.opennov.ru, www.ghpa.ru, www.4vsar.ru, patriot.synergy.ru, мобилизация.рф, www.mkchita.ru, 1line.info, служба-по-контракту24.рф, ksonline.ru izvietotās informācijas ir secināms, ka tajās tiek izvietota Krievijas veidotā un izplatītā propagandas informācija par notikumiem Krievijā un pasaulē, tendenciozi un vienpusēji atspoguļoti notikumi Ukrainā, konstatējamas ziņas par "speciālo militāro operāciju" Ukrainā atbilstoši Krievijas Federācijas īstenotajai propagandai, kā arī publicētā informācija ir vērsta pret Latvijas Republikas neatkarību, suverenitāti un teritoriālo integritāti, tāpat Krievijas veidotās vēstures izpratnes par Otro pasaules karu nostiprināšanai, koncentrējoties uz padomju armijas karavīru ieguldījumu cīņā pret nacismu un fašismu, padomju armijas militāro sasniegumu izcelšanu un padomju armijas karavīru piemiņas glorificēšanu. Šāda informācija Latvijas informatīvajā telpā var radīt maldīgu priekšstatu par notikumiem pasaulē, negatīvi ietekmēt dažādu sabiedrības grupu līdzāspastāvēšanu un radīt apdraudējumu Latvijas valsts drošībai.
[3.1] Tīmekļvietnē obl1.ru tiek izplatīta informācija (ziņas), kas saistīta ar karu Ukrainā, kas tiek dēvēta par speciālo militāro operāciju (turpmāk ‒ SMO), kā arī informācija par dalībniekiem piedāvātajām sociālajām rehabilitāciju un sociālajām atbalsta programmām, kā arī izplatīta slavinoša informācija par SMO dalībniekiem, dēvējot tos par varoņiem.
[3.1.1] Minētās tīmekļvietnes sadaļas "programmas" un "reportāžas" būtībā ir audiovizuāls pakalpojums pēc pieprasījuma, kur tiek izplatītas dažādas programmas, tajā skaitā par speciālo militāro operāciju. Sadaļā "reportāžas" izvietoti video par reģiona aktualitātēm, tajā skaitā par atbalsta pasākumiem SMO. 2025. gada 24. jūnija video tiek izplatīta informācija par Orlas novada administrācijā piegādāto ziedojumu: transportlīdzekli, pārtiku, apģērbu, militāru aprīkojumu, kas paredzēts nosūtīšanai Krievijas karavīriem, kas atrodas karadarbības zonā Hersonas apgabalā Ukrainā.1
[3.1.2] 2025. gada 27. janvārī tiek izplatīts raidījums "Kopā ar Uzvaras armiju", kas veltīts SMO dalībnieku atbalstam un Krievijas iebrukuma Ukrainā glorificēšanai, par Orlas bērnu aizsardzības fonda iesaisti Ukrainas bērnu un Ukrainas bēgļu jautājumu risināšanā, kā arī SMO dalībnieku slavināšanā šī fonda projektā "Mans tētis ̶ varonis", kura ietvaros cita starpā tiek vākti ziedojumi.2
[3.1.3] Tīmekļvietnes sadaļā "Ziņas" 2025. gada 1. jūlijā publicēta informācija: "50 SMO dalībnieki piedalīsies profesionālā apmācībā programmas "Orlas zemes varoņi" ietvaros", kur teikts, ka "kara veterānu dienā Orlas apgabala gubernators Andrejs Kļičkovs paziņoja par reģionālās programmas "Orlas zemes varoņi" atlases pabeigšanu. Projekta ietvaros 50 speciālās militārās operācijas dalībniekiem tika dota iespēja iziet profesionālo pārkvalifikāciju. Apmācība sāksies 2025. gada 5. augustā.(..)."3
[3.2] Tīmekļvietnē www.opennov.ru tiek izplatīta informācija par SMO dalībniekiem piedāvātajām rehabilitācijas iespējām, sociālajām garantijām, kā arī slavinošas ziņas par SMO dalībniekiem, dēvējot tos par varoņiem un iemūžinot viņu piemiņu memoriālās plāksnēs.
[3.2.1] 2025. gada 30. jūnijā rakstā "SMO veterāns Vitālijs Silenbergs: programma "Varoņi. Ņižņijnovgorodas apgabals" palīdzēs dalībniekiem dot ieguldījumu reģiona attīstībā" tiek izplatīts SMO karavīra viedoklis par minētās programmas lietderību novada attīstībā, bez tam tiek slavināti SMO karavīri, kas karadarbības apstākļos iemācījušies veikt multi funkcionālas darbības. Minētā programma "Varoņi. Ņižņijnovgorodas apgabals" tiek īstenota ar reģionālās valdības un jauno vadības personāla apmācības koordinācijas departamenta atbalstu. Projekta mērķis ir integrēt Ņižņijnovgorodas militārā apgabala veterānus valsts pārvaldes sistēmā.4
[3.2.2] 2025. gada 25. jūnijā rakstā "No ieguvumiem Ņižņijnovgorodas pedagogiem līdz SMO varoņu piemiņas saglabāšanai: svarīgākais no pilsētas domes sanāksmes" tiek izplatīta informācija par deputātu lēmumu ieviest jaunu atbalsta pasākumu pašvaldību bērnudārzu darbiniekiem. Pēc mēra Jurija Šalabajeva teiktā, "No šī gada 1. septembra pirmsskolas izglītības iestāžu darbiniekiem tiks kompensēti līdz 80 % no vecāku maksas par bērnudārzu izmaksām. Apvienojumā ar pašreizējo reģionālo pabalstu tas nozīmē, ka pedagogu, auklīšu un citu pirmsskolas izglītības iestāžu darbinieku bērni varēs apmeklēt bērnudārzus pilnīgi bez maksas." Īpaša uzmanība deputātu sanāksmē tika pievērsta SMO laikā bojā gājušo Ņižņijnovgorodas iedzīvotāju piemiņas iemūžināšanas jautājumam. Pēc piemiņas iemūžināšanas komitejas ierosinājuma deputāti atbalstīja piemiņas plākšņu uzstādīšanu.5
[3.3] Tīmekļvietnē www.ghpa.ru tiek izplatīta informācija ne tikai par izglītības iestādi, studiju virzieniem, pētniecisko darbu un studiju procesu, bet arī Krievijas imperiālistiskā propaganda un slavinoša informāciju par Krievijas agresiju pret Ukrainu, slavinot gan karavīrus kas attaisno Krievijas iebrukumu Ukrainā, tās okupētās teritorijas dēvējot par Krievijas teritoriju.
[3.3.1] Tīmekļvietnes 2025. gada 23. jūnija rakstā "Štiglica akadēmijas pasniedzējs Viskrievijas lielajā plenērā Arteka nometnē" tiek izplatīta informācija par minētās augstskolas pasniedzēju, kurš piedalās plēnērā, kas tiek rīkots Ukrainas okupētajā teritorijā, proti, Krimas pussalā, nometnē "Arteks", kur plenēra ietvaros Arteka bērniem tika organizētas mākslas meistarklases. Jaunie mākslinieki gleznoja jūru, (..) Arteka gleznaino dabu. Radošā darba laikā bērni iepazinās ar Krimas leģendām un mītiem, uzzināja par pussalas izcilajiem māksliniekiem un svarīgākajiem brīžiem paša Arteka vēsturē.6
[3.3.2] 2025. gada 1. jūlija rakstā "Militāro operāciju veterānu diena Krievijā tiek svinēta kopš 2009. gada 1. jūlija" tiek izplatīta informācija: "2025. gada maijā stājās spēkā federālais likums, saskaņā ar kuru par militāro operāciju veterāniem tiek atzītas militārpersonas, tiesībaizsardzības iestāžu darbinieki un brīvprātīgo formējumu kaujinieki, kas piedalījās bruņota iebrukuma Krievijas teritorijā atvairīšanā. Tā ir cilvēku, kas aizstāvēja Dzimtenes intereses, tiesības - uz savu īpašo piemiņas un vienotības dienu. Šo cilvēku dienesta ģeogrāfija ir plaša, taču viņiem visiem ir viena kopīga iezīme: viņi izpildīja Dzimtenes (Krievijas) pavēli reālā kaujas situācijā. Arī Doņeckas un Luhanskas Tautas republikas (Ukrainas okupētie apgabali) teritorijās notiekošās speciālās militārās operācijas dalībnieki atzīmē šo nozīmīgo dienu. Štiglica akadēmija dziļi godina Dzimtenes aizstāvju varoņdarbu un aktīvi viņus atbalsta. Katru ceturksni mēs nosūtām humāno palīdzību uz fronti. Mūsu studenti mākslinieki ar savām rokām veido pastkartes, ikonas, attēlus - visu, kas var atbalstīt karavīrus un sniegt viņiem dvēseles siltumu. Ikgadējās konferences "Varoņa tēls" ietvaros vienmēr ir atvērta sadaļa, kas veltīta SMO dalībniekiem. Īpašu vietu ieņem "#SMOi (savējie)" projekts: skolotāji un skolēni veido cīnītāju portretus, un kopš 2022. gada dažādās vietās jau ir notikušas vairāk nekā 15 šo darbu izstādes."7
[3.3.3] 2025. gada 20. jūnija rakstā "Zinātniskā pulka darbība Štiglica akadēmijā" tiek izplatīta informācija: "22. jūnijs ir Atceres un bēdu diena - Lielā Tēvijas kara sākuma gadadiena. Šajā neaizmirstamajā datumā mēs pabeidzam Krievijas Izglītības un zinātnes ministrijas visas Krievijas akciju "Zinātniskais pulks", kas veltīta Uzvaras 80. gadadienai. (..). Kampaņa turpināsies arī nākotnē, jo mums visiem kara paaudzes varoņdarba piemiņas saglabāšana ir ne tikai morāls un ētisks pienākums, bet arī patriotisks pienākums pret Tēvzemi."8
[3.4] Tīmekļvietnē www.4vsar.ru tiek izplatīta informācija par SMO dalībniekiem, to slavinoša informācija un apbalvojumi par dalību SMO Ukrainā, kā arī tiek izplatīta reklāma par rekrutēšanās iespējām Krievijas armijā, par to saņemot vienreizējas un regulāras naudas izmaksas.
[3.4.1] 2025. gada 1. jūlija rakstā "Saratovas Uzvaras parkā tika iemūžināti 330 SMO laikā kritušo tautiešu vārdi" tiek izplatīta informācija: "Šodien, 1. jūlijā, Saratovā, Uzvaras parka teritorijā Sokolova kalnā, notika ceremonija, kas veltīta speciālās militārās operācijas laikā dzīvību atdevušo karavīru piemiņai. Pasākuma ietvaros tika ierakstīti speciālās militārās operācijas laikā kritušo vārdi."9
[3.4.2] 2025. gada 1. jūlija rakstā "Saratovas Uzvaras parkā tika iemūžināti 330 SMO laikā kritušo tautiešu vārdi" tiek izplatīta informācija: "Šodien, 1. jūlijā, Saratovā, Uzvaras parka teritorijā Sokolova kalnā, notika ceremonija, kas veltīta speciālās militārās operācijas laikā dzīvību atdevušo karavīru piemiņai. Pasākuma ietvaros tika ierakstīti speciālās militārās operācijas laikā kritušo vārdi."10
[3.4.2] 2025. gada 20. jūnija rakstā "Saratovā SMO dalībniekam tika piešķirta medaļa "Par drosmi kaujas zonā"" tiek izplatīta informācija: ""Kaujas brālības" Oktobra pamatnodaļas valdes priekšsēdētājam Sergejam Frolkovam tika piešķirta II pakāpes medaļa "Par drosmi" Karavīrs brīvprātīgi devās uz karadarbības zonu specvienības "Ahmat" sastāvā. Viņš piedalījās Luhanskas Tautas Republikas (Ukraina) teritorijas atbrīvošanā."11
[3.5] Tīmekļvietnē patriot.synergy.ru tiek izplatīta informācija, kas saistīta ar karu Ukrainā, kas tiek dēvēta par speciālo militāro operāciju jeb SMO, kā arī par Krievijas bērnu un jaunatnes patriotisko audzināšanu, ka vērsta un Krievijas iebrukuma Ukrainā attaisnošanu un tās dalībnieku glorificēšanu, tajā skaitā rīkojot izstādes.
[3.5.1] Tīmekļvietnes sadaļā "Specoperācijas varoņi" ir izvietoti video par SMO dalībniekiem, kas piedalās vai krituši SMO u.tml. Video materiāli glorificē SMO dalībniekus un attaisno Krievijas iebrukumu Ukrainā."12
[3.5.2] Tīmekļvietnes sadaļā "ziņas un pasākumi" 2024. gada 16. septembra rakstā "19. septembrī ar lidojumu no Šeremetjevas lidostas līdz Krievijas galējiem punktiem - sāksies Sinerģijas universitātes Patriotiskās izglītības centra unikālā patriotiskā projekta - mobilās izstādes "Speciālās operācijas varoņi" noslēdzošais posms", tiek izplatīta informācija par SMO dalībniekiem veltītu izstādi, kas tiek izstādīta visā Krievijā, tajā skaitā galējā Krievijas rietumu punktā: Kaļiņingradā, uzsverot tās militāro nozīmi.13
[3.6] Tīmekļvietnē мобилизация.рф tiek izplatīta informācija (ziņas), kas saistīta ar karu Ukrainā, kas tiek dēvēta par speciālo militāro operāciju, kā arī informācija par SMO dalībniekiem piedāvātajām sociālajām atbalsta programmām, palīdzību biznesa dibināšanā un uzņēmēju atbalstu karadarbības nodrošināšanā ar pirmās nepieciešamības precēm, pārtiku, medicīnas līdzekļiem u.tml.
[3.6.1] Tīmekļvietnes apakšsadaļā par uzņēmēju palīdzību frontei tiek izplatīta informācija : "Jau no paša SMO pirmsākumiem uzņēmumi ir aktīvi palīdzējuši frontei: ražojuši nepieciešamās preces, iepirkuši produktus, organizējuši piegādes. Taču šīs iniciatīvas un centieni bija izkliedēti, tāpēc mēs izveidojām vienotu platformu uzņēmējiem, kuri vēlas palīdzēt militārpersonām, un apvienojām uzņēmējdarbības iniciatīvas. Ar skaidru un pārredzamu loģistiku un savākšanas punktiem, kas izvietoti uz Tautas frontes reģionālo nodaļu bāzes katrā reģionā."14
[3.6.2] Tīmekļvietnes apakšsadaļā par uzņēmēju palīdzību SMO veterāniem tiek izplatīta informācija: "Ir uzsākta izglītojoša programma par uzņēmējdarbības pratību speciālās militārās operācijas veterāniem un tās laikā kritušo ģimenes locekļiem. Pēc programmas pabeigšanas kopā ar Krievijas Franšīzes asociāciju apmācītajiem tiks dota iespēja attīstīt savu biznesa projektu franšīzes ietvaros."15
[3.6.3] Tīmekļvietnes daļā par uzņēmēju palīdzību SMO veterāniem dibināt savu biznesu tiek izplatīta informācija: "Projekta mērķis ir ne tikai atbalstīt SMO dalībniekus, bet arī jaunos uzņēmējus jauniegūtajos Krievijas reģionos (Ukrainas okupētajā teritorijā)."16
[3.7] Tīmekļvietnē www.mkchita.ru tiek izplatīta informācija, kas saistīta ar karu Ukrainā, kas tiek dēvēta par speciālo militāro operāciju jeb SMO, kā arī Krievijas propaganda un dezinformācija par Ukrainas bruņoto spēku veiktajām darbībām attiecībā pret civiliedzīvotājiem Doņeckas apgabalā. Tās tīmekļvietnē esošās satura vienības, piemēram, "SMO Ukrainā", kuru pirmavots ir "Maskavas komjaunietis" (https://www.mk.ru), nav pieejamas.17
[3.7.1] Tīmekļvietnes 2025. gada 28. marta rakstā "Aizbaikāla novadā sākusies projekta "Varoņi. Uzvaras. Nākotne" jaunā sezona", tiek izplatīta informācija: "Aizbaikāla teritorijā ir uzsākta projekta "Varoņi. Uzvaras. Nākotne" jaunā sezona, kuras ietvaros apgabala gubernators Aleksandrs Osipovs dosies uz rajoniem un tiešraides sarunā ar to vadītājiem apspriedīs pašvaldību aktuālās problēmas."18
[3.7.2] Tīmekļvietnes 2025. gada 2. jūlija rakstā "DTR novērsts ienaidnieka dronu masveida uzlidojums" tiek izplatīta informācija: "Elektroniskās karadarbības sistēma "Donbasa Kupols" novērsa ienaidnieka (Ukraiņu) dronu masveida uzbrukumu Doņeckas Tautas Republikas teritorijai. Reģionālais aizsardzības štābs ziņoja par Ukrainas bruņoto spēku pastrādātajām zvērībām. Saskaņā ar organizācijas sniegto informāciju, nakts uzbrukuma laikā sistēma pārtvēra 38 bezpilota lidaparātus. Visi Ukrainas droni bija vērsti pret Doņeckas un Makejevkas dzīvojamajiem rajoniem. Turklāt virs Gorlovkas tika pārtverti 75 bezpilota lidaparāti - tie bija izlūkošanas un trieciena tipa. Kopumā sistēma 24 stundu laikā pārtvēra 113 Ukrainas dronus."19
[3.8] Tīmekļvietnē 1line.info tiek izplatīta informācija, kas saistīta ar karu Ukrainā, kas tiek dēvēta par speciālo militāro operāciju jeb SMO, slavināti SMO dalībnieki un vietnē ir izveidota atsevišķa sadaļa, kurā izvietota informācija, kas veltīta SMO dalībnieku un viņu ģimenes locekļu atbalstam, kā arī reklāmas un sludinājumi ar aicinājumu rekrutēties Krievijas armijā.
[3.8.1] 2025. gada 18. aprīļa rakstā "Viktors Lobanovs: "95 procenti ir cilvēki, kas devās aizstāvēt Dzimteni"" cita starpā ir norādīts: "Starp speciālās militārās operācijas Ukrainā dalībniekiem ir dažāda vecuma, dažāda izglītības līmeņa, ģimenes statusa cilvēki no dažādām vietām. Taču intervijās, kuras ievietojam""1-LiNE" tīmekļa vietnē, ir pamanāmas vismaz divas kopīgas iezīmes: no vienas puses, sarunu biedri ir pārliecināti, ka frontē aizstāvēja savu dzimteni, un, no otras puses, līdz pēdējam brīdim viņi centās nestāstīt radiniekiem, ka dodas uz SMO."20
[3.8.2] 2025. gada 31. marta rakstā "Vladimirs Cimļanskis: "Pašreizējā iesaukšanas kampaņa tiks veikta, izmantojot valsts informācijas sistēmu"" cita starpā ir norādīts: "Militārpersonas, kas dienē obligātajā dienestā, netiks nosūtītas uz Krievijas Bruņoto spēku vienību izvietošanas punktiem jaunajos Krievijas Federācijas reģionos - tie ir Doņeckas un Luhanskas Tautas Republikas, Hersonas un Zaporožjes apgabali, lai tur piedalītos speciālo militāro operāciju uzdevumu īstenošanā. Trešdaļa obligātā iesaukuma karavīru tiks nosūtīti uz mācību vienībām un militārajām vienībām, kur piecu mēnešu laikā viņi apgūs modernu militāro aprīkojumu un iegūs militārās specialitātes. Pēc apmācību pabeigšanas, atbilstoši iegūtajām prasmēm, viņi tiks nosūtīti uz konkrētām karaspēka vienībām."21
[3.9] Tīmekļvietnē служба-по-контракту24.рф tiek izplatīta reklāma ar aicinājumu rekrutēties Krievijas armijā, lai piedalītos SMO un par to varētu saņemt dažādas sociālās garantijas un bonusus, kā arī saņemt gan vienreizējas, gan regulāras naudas izmaksas.
[3.9.1] Tīmekļvietnes 1line.info galvenajā lapā tiek izplatīta reklāma "Kļūsti par varoni un piebiedrojies savējiem" ar aicinājumu rekrutēties Krievijas armijā, lai varētu piedalīties SMO un par to saņemt dažādas sociālās garantijas un bonusus, kā arī saņemt gan vienreizējas, gan regulāras naudas izmaksas. Uzspiežot uz rekrutēšanas reklāmas laukuma, lietotājs tiek novirzīts uz tīmekļvietni служба-по-контракту24.рф, kur norādīti rekrutēšanas nosacījumi un sociālās garantijas, iesniedzamie dokumenti, kontakti un darbojas tiešsaistes līguma noslēgšanas iespēja.22
[3.10] Tīmekļvietnē ksonline.ru cita starpā tiek izplatīta arī informācija, kas saistīta ar karadarbībā Ukrainā, kas tiek dēvēta par speciālo militāro operāciju jeb SMO dalībniekiem, to slavināšanu, sociālo nodrošināšanu un sociālo rehabilitāciju ar mērķi viņus reintegrēt sabiedrībā.
[3.10.1] Krievijas Federācijas Novosibirskas holdinga kompānijas "Kontinents-Sibīrija" tīmekļvietne satur sadaļas ekonomika, politika, ziņas, sabiedrība, finanses, sadarbības partneri u.c. Tīmekļvietnes 2025. gada 15. jūnija rakstā "Festivāls "Sibīrijas uguns 2025" pulcēja Novosibirskas apgabala militāro operāciju dalībniekus un atveidotājus" cita starpā tiek izplatīta informācija: "Starptautiskais militāri vēsturiskais festivāls "Sibīrijas uguns" ir lielākais tūrisma pasākums ne tikai Novosibirskas apgabalā, bet arī Sibīrijas federālajā apgabalā. Pirms septiņiem gadiem "Sibīrijas uguns" apmeklējums pārsniedza 40 tūkstošu cilvēkus, un šis skaitlis katru gadu turpina pieaugt. 2025. gadā festivāls ir veltīts Lielā Tēvijas kara uzvaras 80. gadadienai. (..) Pirmo reizi festivāla ietvaros notika demonstrācijas izrāde "SMO: speciālo uzdevumu vienības karavīri darbā", ko organizēja SMO dalībnieki, Krievijas specvienību veterāni no Apvienotās Novosibirskas vienības "Tēvzemes līga"."23
[3.10.2] 2025. gada 1. jūlija rakstā "Novosibirskas apgabala pašvaldībās uzstāsies sadarbības nodaļu vadītāja vietnieki darbā ar SMO veterāniem" cita starpā ir norādīts, ka, "ņemot vērā, ka SMO dalībnieki labāk nekā citi izprot problēmas, ar kurām karavīri var saskarties pēc atgriešanās mājās, jaunu amatu ieviešana būs svarīgs solis ceļā uz efektīvu vadību un karavīru un viņu ģimeņu aktīvu iesaistīšanos viņu dzimtenes sociālekonomiskajā dzīvē. Turklāt SMO pabeigušie vadītāja vietnieki varēs nodibināt uzticības pilnas attiecības ar citām militārpersonām, kas veicinās viņu veiksmīgu adaptāciju civilajā dzīvē. Var teikt, ka šī ir savlaicīga atbilde uz šā laika prasībām," komentēja Novosibirskas apgabala valdības priekšsēdētāja vietnieks un reģionālās politikas ministrs Romāns Burdins."24
[4] Kopumā minētajās tīmekļvietnēs tiek izplatīta Krievijas propagandas radīta informācija par notikumiem Krievijā un pasaulē, tendenciozi un vienpusēji atspoguļoti notikumi Ukrainā, attaisnota Krievijas agresija, propagandēta Krievijas militārā varenība, bet Rietumeiropas valstu vadītāji dēvēti par pilnīgi nespējīgiem pieņemt atbildīgus lēmumus attiecībā uz miera nodrošināšanu. Šādas informācijas izplatīšana, apzināti maldinot sabiedrību par Krievijas Federācijas patiesajiem mērķiem Ukrainā, tādējādi noskaņojot sabiedrību pret Ukrainas valsti un tautu, negatīvi ietekmē dažādu sabiedrības locekļu un grupu mierīgu līdzāspastāvēšanu, tajā skaitā arī Latvijā, kā arī turpina Krievijas Federācijas veiktās dezinformācijas izplatīšanas operācijas Latvijā un Eiropā, kā arī rada riskus provokācijām starp dažādām sabiedrības grupām, kas nepārprotami rada būtisku apdraudējumu Latvijas valsts drošībai un sabiedriskajai kārtībai un drošībai.
Ievērojot konstatēto, Padome
secina:
[5] Padome 2025. gada 24. jūlija sēdē ir pārliecinājusies par minētajās tīmekļvietnēs izplatīto saturu. Elektronisko sakaru likuma 112. panta pirmajā daļā ir noteikts: "Nacionālajai elektronisko plašsaziņas līdzekļu padomei, izvērtējot valsts iestāžu sniegto informāciju, ir tiesības pieņemt lēmumu, ar kuru ierobežo piekļuvi tādām Latvijas teritorijā pieejamām tīmekļvietnēm, kurās tiek izplatīts saturs, kas apdraud vai var apdraudēt valsts drošību vai sabiedrisko kārtību un drošību, liedzot piekļuvi šo tīmekļvietņu domēna vārdam vai interneta protokola (IP) adresei." Minētā tiesību norma paredz Padomes tiesības, izvērtējot no citām valsts pārvaldes iestādēm saņemto informāciju, pieņemt lēmumu par piekļuves liegšanu tīmekļvietnēm, ja tajās izplatītais saturs apdraud vai var apdraudēt valsts drošību vai sabiedrisko kārtību un drošību.
Ar terminu "valsts drošība" ir saprotama pasākumu sistēma valsts politisko un ekonomisko pamatu un valsts robežu aizsargāšanai. Šis termins ietver arī "nacionālo drošību", kas atbilstoši Nacionālās drošības likuma 1. pantā noteiktajam ir "valsts un sabiedrības īstenotu vienoto, mērķtiecīgu pasākumu rezultātā sasniegts stāvoklis, kurā ir garantēta valsts neatkarība, tās konstitucionālā iekārta un teritoriālā integritāte, sabiedrības brīvības attīstības perspektīva, labklājība un stabilitāte." Ievērojot to, ka ir nepieciešams nodrošināt nacionālo drošību un savlaicīgi prognozēt un novērst valsts iekšējo un ārējo apdraudējumu, kā arī garantēt valsts aizsardzību, sabiedrības drošību un tās demokrātisko attīstību, nav pieļaujams, ka Latvijas informatīvajā telpā - gan elektronisko plašsaziņas līdzekļu programmās un pakalpojumos, gan interneta vidē - tiek izplatīts tāds saturs, kas apdraud vai var radīt apdraudējumu valsts drošībai un sabiedriskajai kārtībai un drošībai.
[6] Padome secina, ka 3. punktā minētās tīmekļvietnes tiek izmantotas, lai izplatītu Krievijas propagandu, kas vērsta pret Ukrainas valsti un ukraiņu nāciju un rietumvalstīm kopumā. Tīmekļvietnes, kurās tiek izplatīta sagrozīta un nepatiesa informācija un karu attaisnojoša informācija, izplatīšanas ierobežošana ir nepieciešama, lai nodrošinātu valsts drošību, sabiedrisko kārtību un drošību.
[7] Ņemot vērā Padomes monitoringa rezultātā konstatēto, kompetentās iestādes sniegto informāciju, tīmekļvietnēs izvietoto saturu, normatīvajos aktos noteikto, kā arī ģeopolitisko situāciju pasaulē, Padome atzīst, ka piekļuves liegšana šī lēmuma 3. punktā un tā apakšpunktos minētajām tīmekļvietnēm veicama nekavējoties. Padome norāda, ka jebkura nepamatota kavēšanās ar piekļuves liegšanu tīmekļvietnēm veicinātu apstākļus, ka tīmekļvietnēs joprojām tiktu izplatīta tāda informācija, kas apdraud Latvijas valsts informatīvās telpas drošību, kā arī dezinformācija un viltus ziņas, taču esošajā ģeopolitiskajā situācijā tieši pretēji - nepieciešams nodrošināt uzticamas, kvalitatīvas un faktos balstītas patiesas informācijas pieejamību.
[8] Ņemot vērā, ka lēmums par piekļuves ierobežošanu minētajām tīmekļvietnēm ir administratīvais akts, pieņemot lēmumu par piekļuves ierobežošanu tīmekļvietnēm, jāizvērtē administratīvā akta lietderības apsvērumi.
[8.1] Administratīvā akta nepieciešamība leģitīmā mērķa sasniegšanai - Satversmes 100. pants paredz: "Ikvienam ir tiesības uz vārda brīvību, kas ietver tiesības brīvi iegūt, paturēt un izplatīt informāciju, paust savus uzskatus. Cenzūra ir aizliegta." Ikviens ierobežojums attiecībā uz informācijas pieejamību ir jāvērtē vārda brīvības, kas ir demokrātiskas un tiesiskas valsts pamatvērtība, ierobežošanas aspektā. Satversmes 116. pants noteic, ka vārda brīvību var ierobežot likumā paredzētos gadījumos, lai sasniegtu kādu no tajā paredzētajiem leģitīmajiem mērķiem - aizsargāt citu cilvēku tiesības, demokrātisko valsts iekārtu, sabiedrības drošību, labklājību un tikumību. Arī Eiropas Cilvēktiesību konvencijas 10. panta otrā daļa nosaka: "Tā kā šo brīvību īstenošana ir saistīta ar pienākumiem un atbildību, tā var tikt pakļauta tādām prasībām, nosacījumiem, ierobežojumiem vai sodiem, kas paredzēti likumā un nepieciešami demokrātiskā sabiedrībā, lai aizsargātu valsts drošības, teritoriālās vienotības vai sabiedriskās drošības intereses, nepieļautu nekārtības vai noziedzīgus nodarījumus, aizsargātu veselību vai tikumību, aizsargātu citu cilvēku cieņu vai tiesības, nepieļautu konfidenciālas informācijas izpaušanu vai lai saglabātu tiesu varas autoritāti un objektivitāti." Leģitīmais mērķis vārda brīvības ierobežošanai konkrētajā gadījumā nepārprotami ir valsts un sabiedrības drošība, tajā skaitā informatīvās telpas drošība, un demokrātiskas valsts iekārtas saglabāšana. Demokrātiskas valsts iekārtas aizsardzība kā leģitīms mērķis sevī ietver nacionālās drošības un Latvijas teritoriālās vienotības aizsardzību. Padome uzsver, ka elektronisko plašsaziņas līdzekļu programmās un pakalpojumos, kā arī tīmekļvietnēs internetā ir aizliegts izplatīt saturu, kas apdraud valsts drošību, un šis valsts drošības apdraudējums ir vērtējams ne vien Latvijas, bet arī citu valstu drošības kontekstā. Nav šaubu, ka apdraudējums valsts drošības interesēm tiek nodarīts arī izmantojot interneta resursus, tajā skaitā tīmekļvietnes, kurās tiek izplatīti apzināti maldinoši materiāli, tajā skaitā sagrozītas un faktiskajai situācijai neatbilstošas ziņas un dažādi informatīvi materiāli ar mērķi destabilizēt situāciju, šķelt sabiedrību un vairot sabiedrībā šaubas par notikumiem pasaulē. Satversmes tiesa ir atzinusi, ka ikvienam ir tiesības brīvi paust savus uzskatus jebkādā veidā - mutvārdos, rakstveidā, vizuāli, ar māksliniecisku izteiksmes līdzekļu palīdzību u. tml.25 Tomēr Satversmes tiesa ir atzinusi, ka tiesības uz vārda brīvību nav absolūtas un var tikt ierobežotas, ja tas nepieciešams sabiedrības interešu labā.26 Tāpat tiesības uz vārda brīvību nenozīmē visatļautību. Gan no Satversmes, gan arī no Latvijai saistošajiem starptautiskajiem cilvēktiesību dokumentiem izriet, ka tiesības uz vārda brīvību var ierobežot. Valsts var noteikt vārda brīvības ierobežojumus gadījumos, kad personas tiesības uz vārda brīvību tieši ietekmē citu personu tiesības, kā arī gadījumos, kad vārda brīvība rada nepārprotamus un tiešus draudus sabiedrībai.27 Ievērojot minēto, Padome uzskata, ka par leģitīmo mērķi, saskaņā ar kuru ir pieļaujams ar administratīvo aktu ierobežot personas vārda brīvību, atzīstama valsts interese aizsargāt valsts drošību un sabiedrisko kārtību un drošību. Gadījumā, ja personai piešķirtās tiesības brīvi paust savu viedokli tiek izmantotas negodprātīgi - ar mērķi apzināti izplatīt kara propagandu, dezinformāciju un maldināt sabiedrību, tā nav pieļaujama vārda brīvības izpausme un konkrētajā gadījumā tās ierobežošana ir uzskatāma par leģitīmu un samērīgu. Turklāt šāds vārda brīvības ierobežojums ir noteikts ar likumu, to paredz Elektronisko sakaru likuma 112. panta pirmā daļa.
[8.2] Administratīvā akta piemērotība mērķa sasniegšanai - attiecībā uz vārda brīvības ierobežojuma vērtējumu jāņem vērā, ka sabiedrībai ir tiesības saņemt patiesu informāciju. Padomes ieskatā, sabiedrības interesēs nav saņemt tādu informāciju, kas apdraud valsts vai sabiedrības drošību, valsts teritoriālo vienotību, tāpat sabiedrības interesēs nav saņemt informāciju, kas ir naidu kurinoša, kara propagandu saturoša, karu attaisnojoša un apzināti maldinoša. Šādas informācijas saņemšana daļā sabiedrības var radīt neuzticību valstij vai uztraukumu un bailes savas valsts pastāvēšanu un savu, savas ģimenes nākotni, kā arī šķelt dažādas sabiedrības grupas. Turklāt šī informācija satur arī dezinformāciju un šādas informācijas rezultātā var rasties un aktivizēties organizācijas, kuras atbalsta tajā skaitā radikālas idejas, kā arī to pretinieki, tādējādi neizslēdzot iespēju, ka valstu iekšienē var rasties dažādu grupu protesti un tādējādi neapšaubāmi tiek ietekmēta sabiedriskā kārtībā un cilvēku drošība, kas būtiski un nepārprotami ietekmē valsts drošību kopumā. Gadījumā, ja tīmekļvietnes, kurās tiek izplatīta informācija, kas apdraud valsts drošību vai būtiski apdraud sabiedrisko kārtību un drošību, Latvijas teritorijā nebūtu pieejamas, pieejamība šai informācijai būtu ievērojami mazāka, tādējādi arī šīs informācijas aprite samazinātos un ir prognozējams, ka nodarītais kaitējums būtu ievērojami mazāks. Līdz ar to, Padomes ieskatā, Elektronisko sakaru likuma 112. panta pirmajā daļā paredzētais instruments tiesību uz vārda brīvību ierobežošanai - tiesības pieņemt lēmumu, ar kuru ierobežo piekļuvi tādām Latvijas teritorijā pieejamām tīmekļvietnēm, kurās tiek izplatīts saturs, kas apdraud vai var apdraudēt valsts drošību vai sabiedrisko kārtību un drošību - ir uzskatāms par piemērotu līdzekli leģitīmā mērķa sasniegšanai.
[8.3] Vai mērķi nav iespējams sasniegt ar līdzekļiem, kas mazāk ierobežo administratīvā procesa dalībnieku tiesības vai intereses - Padomes ieskatā, piekļuves liegšana minētajām tīmekļvietnēm visefektīvāk nodrošina sabiedrības interešu aizsardzību. Padome norāda, ka, lai garantētu sabiedrības interešu aizsardzību, ir nepieciešams rīkoties nekavējoties, tādējādi Padome, pieņemot lēmumu, neuzklausa minēto tīmekļvietņu veidotājus. Atbilstoši Administratīvā procesa likumā noteiktajam Padome norāda, ka iemesls tīmekļvietņu pārstāvju neuzklausīšanai ir fakts, ka tīmekļvietnēs izplatītā informācija apdraud vai var apdraudēt valsts un sabiedrības drošību, tādēļ lēmums par piekļuves liegšanu tām pieņemams pēc iespējas ātrāk. Vienlaikus Padome uzsver, ka tās rīcībā ir visa nepieciešamā informācija par tīmekļvietnēs izvietoto saturu, tāpat, Padomes ieskatā, situāciju nebūtu iespējams mainīt, tīmekļvietņu veidotājiem izņemot vai liedzot piekļuvi atsevišķām satura vienībām, jo tīmekļvietnēs izvietotais saturs kopumā apdraud valsts drošību un sabiedrisko kārtību un drošību. Tāpat pat gadījumā, ja tiktu izņemtas atsevišķas satura vienības, gan Padomei, gan vēl kādai kompetentajai iestādeibūtu jāiegulda nesamērīgi resursi nepārtrauktam tīmekļvietņu monitoringam, lai pārliecinātos, ka tīmekļvietnēs atkārtoti netiek izvietots jau iepriekš izņemtais valsts un sabiedrības drošību apdraudošais saturs, kā arī jāvērtē cits jauns saturs. Lai garantētu valsts un sabiedrības drošības interešu aizsardzību, Padome secina, ka citi, privātpersonu mazāk ierobežojoši līdzekļi, konkrētajā gadījumā nav piemērojami, jo tie nesasniegs mērķi. Mērķi - valsts un sabiedrības drošību apdraudoša satura izplatīšanas ierobežošanu un piekļuves ierobežošanu šim saturam - var sasniegt tikai liedzot piekļuvi tam.
[8.4] administratīvā akta samērīgums - vai sabiedrības ieguvums ir lielāks, nekā privātpersonas interešu aizskārums. APL 13. pantā nostiprinātais samērīguma princips nosaka: "Labumam, ko sabiedrība iegūst ar ierobežojumiem, kas uzlikti adresātam, ir jābūt lielākam nekā viņa tiesību vai tiesisko interešu ierobežojumam. Būtiski privātpersonas tiesību vai tiesisko interešu ierobežojumi ir attaisnojami tikai ar nozīmīgu sabiedrības labumu." Padomes ieskatā, konkrētajā gadījumā labums, ko iegūs sabiedrība, ir ievērojami lielāks nekā tiesību ierobežojums, jo sabiedrību vairs nesasniegs tāda informācija, kas apdraud gan Latvijas, gan Eiropas drošību kopumā, kā arī apzināti maldinoša informācija, kara propaganda un karu attaisnojoša informācija, par kuru paredzēta atbildība Krimināllikumā. Padomes ieskatā, šāds ierobežojums jo īpaši ir uzskatāms par samērīgu, ņemot vērā ģeopolitiskos apstākļus, kādos šobrīd atrodas Latvija un Pasaule. Krievijas Federācija jau ilgstoši veic mērķtiecīgas dezinformācijas kampaņas Latvijā un arī citās Eiropas valstīs ar mērķi izplatīt dezinformāciju, ieviest bailes un apzināti sagrozīt gan vēstures, gan mūsdienu notikumus. Ievērojot minēto ir īpaši svarīgi liegt piekļuvi šāda veida saturam un nodrošināt, ka sabiedrībai ir pieejams patiess, pārbaudīts un precīzs saturs par notikumiem Latvijā un Pasaulē. Tādējādi, Padomes ieskatā, sabiedrības ieguvums ir ievērojami lielāks nekā indivīda tiesību ierobežojums, jo sabiedrību, izmantojot šīs tīmekļvietnes, vairs nesasniegs kara propaganda, dezinformējošs un sabiedrības un valsts drošību apdraudošs saturs.
[9] Ievērojot minēto un izvērtējot lietā esošās ziņas par faktiem kopumā un savstarpējā sakarībā, Padome secina, ka tīmekļvietnēs obl1.ru, www.opennov.ru, www.ghpa.ru, www.4vsar.ru, patriot.synergy.ru, мобилизация.рф, www.mkchita.ru, 1line.info, служба-по-контракту24.рф, ksonline.ru tiek izplatīts saturs, kas apdraud valsts drošību, tajā skaitā Latvijas nacionālo drošību.
[10] Padome saskaņā ar Administratīvā procesa likuma (turpmāk ̶ APL) 62. panta trešo daļu un papildus šā lēmuma 8.3. punktā norādītajam, norāda apsvērumus, kāpēc uzskata, ka pie konkrētā lēmuma pieņemšanas nav nepieciešams uzklausīt šī lēmuma adresātu viedokli. Saskaņā ar APL 62. panta otrās daļas 1. punktu "personas viedokļu un argumentu noskaidrošana nav nepieciešama, ja administratīvā akta izdošana ir steidzama un jebkura kavēšanās tieši apdraud valsts drošību, sabiedrisko kārtību, vidi, personas dzīvību, veselību un mantu." Ievērojot minēto, secināms, ka Padomei nav pienākuma uzklausīt lēmuma adresātu viedokli, jo jebkura kavēšanās lēmuma pieņemšanā rada draudus valsts drošībai un sabiedriskajai drošībai. Tāpat jāņem vērā, ka Padome pamatojusi šāda ierobežojuma atbilstību tiesību uz vārda brīvību aizsardzības kontekstā. Secinot, ka administratīvais akts samērīgi ierobežo personas, kas veido lēmuma 3. punktā un 9. punktā norādītās tīmekļvietnes, tiesības un šādu ierobežojumu sabiedrības interesēs ir nepieciešams noteikt bez kavēšanās, potenciālo adresātu viedokļa uzklausīšana nav nepieciešama.
[11] Ņemot vērā minēto, Padome uzskata par nepieciešamu izmantot tai Elektronisko sakaru likuma 112. panta pirmajā daļā piešķirtās tiesības, izvērtējot valsts iestāžu sniegto informāciju, "[..] pieņemt lēmumu, ar kuru ierobežo piekļuvi tādām Latvijas teritorijā pieejamām tīmekļvietnēm, kurās tiek izplatīts saturs, kas apdraud vai var apdraudēt valsts drošību vai sabiedrisko kārtību un drošību, liedzot piekļuvi šo tīmekļvietņu domēna vārdam vai interneta protokola (IP) adresei."
[12] Lai informētu tīmekļvietņu iespējamos lietotājus par iemeslu, kāpēc tīmekļvietnes vairs nav pieejamas, nepieciešams veikt minēto tīmekļvietņu lietotāju automātisku novirzīšanu uz Padomes izveidoto informatīvo paziņojumu: https://nelegalssaturs.lv.
Ievērojot minēto un saskaņā ar Elektronisko sakaru likuma 112. panta pirmo daļu un Administratīvā procesa likuma 67. pantu, Padome
nolemj:
1. Ierobežot piekļuvi Latvijā pieejamajām tīmekļvietnēm obl1.ru, www.opennov.ru, www.ghpa.ru, www.4vsar.ru, patriot.synergy.ru, мобилизация.рф, www.mkchita.ru, 1line.info, служба-по-контракту24.рф, ksonline.ru liedzot piekļuvi šo tīmekļa vietņu domēna vārdam vai interneta protokola adresēm.
2. Ierobežot piekļuvi Latvijā pieejamo tīmekļa vietņu obl1.ru, www.opennov.ru, www.ghpa.ru, www.4vsar.ru, patriot.synergy.ru, мобилизация.рф, www.mkchita.ru, 1line.info, служба-по-контракту24.рф, ksonline.ru dublējošajām spoguļlapām, kas pastāv jau lēmuma pieņemšanas brīdī vai izveidotas pēc tā pieņemšanas.
3. Pieņemto lēmumu paziņot Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijā reģistrētajiem interneta piekļuves pakalpojumu sniedzošajiem komersantiem.
4. Uzdot Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijā reģistrētajiem interneta piekļuves pakalpojumu sniedzošajiem komersantiem nekavējoties liegt piekļuvi tīmekļvietnēm un to domēna vārdiem, novirzot to lietotājus uz informatīvo paziņojumu https://nelegalssaturs.lv. Interneta piekļuves pakalpojuma sniedzējiem ir pienākums ierobežot piekļuvi konkrētajiem interneta resursiem gan izmantojot globāla tīmekļa prefiksu "www", gan bez tā.
5. Iekļaut domēna vārdus Padomes mājaslapā izvietotajā sarakstā, kurā norādīti tie domēna vārdi, kuru izmantošana ir tikusi ierobežota.
6. Atbildīgs par šī lēmuma izpildes kontroli ir Padomes priekšsēdētājs Ivars Āboliņš.
Saskaņā ar Administratīvā procesa likuma 188. panta otro daļu administratīvo aktu var pārsūdzēt Administratīvajā rajona tiesā viena mēneša laikā no tā spēkā stāšanās dienas. Saskaņā ar Elektronisko sakaru likuma 112. panta septīto daļu šā lēmuma apstrīdēšana un pārsūdzēšana neaptur tā darbību.
Ņemot vērā administratīvā akta steidzamību, Padome nosaka, ka administratīvais akts jāizpilda nekavējoties. Ja administratīvais akts netiks izpildīts labprātīgi, tas tiks izpildīts piespiedu kārtā. Administratīvā akta piespiedu izpildes izmaksas sedz adresāts.
1 Pieejams: https://obl1.ru/reportage?page=4, skatīts 24.07.2025.
2 Pieejams: https://obl1.ru/programmy/spetsproekty, skatīts 24.07.2025.
3 Pieejams: https://obl1.ru/news/50-uchastnikov-svo-proydut-professionalnuyu-podgotovku-po-programme-geroi-zemli-orlovskoy, skatīts 24.07.2025.
4 Pieejams: https://www.opennov.ru/articles/obshchestvo/veteran-svo-vitaliy-sillenberg-programma-geroi-nizhegorodskaya-oblast-pomozhet-uchastnikam-vnesti-vk/?sphrase_id=11559, skatīts 24.07.2025.
5 Pieejams: https://www.opennov.ru/articles/lenta-novostey/ot-lgot-nizhegorodskim-vospitatelyam-do-sokhraneniya-pamyati-geroev-svo-glavnoe-s-zasedaniya-gordumy/?sphrase_id=11559, skatīts 24.07.2025.
6 Pieejams: https://www.ghpa.ru/academy/all/item/prepodavatel-akademii-shtiglitsa-na-vserossijskom-bolshom-plenere-v-lagere-artek, skatīts 24.07.2025.
7 Pieejams: https://www.ghpa.ru/academy/all/item/den-veteranov-boevykh-dejstvij-otmechaetsya-v-rossii-s-1-iyulya-2009-goda, skatīts 24.07.2025.
8 Pieejams: https://www.ghpa.ru/academy/all/item/aktsiya-nauchnyj-polk-v-akademii-shtiglitsa, skatīts 24.07.2025.
9 Pieejams: https://www.4vsar.ru/news/v-saratovskom-parke-pobedy-yvekovechili-199406/, skatīts 24.07.2025.
10 Pieejams: https://www.4vsar.ru/news/v-saratovskom-parke-pobedy-yvekovechili-199406/, skatīts 24.07.2025.
11 Pieejams: https://www.4vsar.ru/news/v-saratove-ychastniky-svo-vrychili-199145/, skatīts 24.07.2025.
12 Pieejams: https://patriot.synergy.ru/video/, skatīts 24.07.2025.
13 Pieejams: https://patriot.synergy.ru/news/19-sentyabrya-reysom-iz-aeroporta-sheremetevo-nachnetsya-zapadnyy-i-zaklyuchitelnyy-etap-unikalnogo-, skatīts 24.07.2025.
14 Pieejams: https://мобилизация.рф/front/, skatīts 24.07.2025.
15 Pieejams: https://мобилизация.рф/veteran/, skatīts 24.07.2025.
16 Pieejams: https://мобилизация.рф/biznes/, skatīts 24.07.2025.
17 Pieejams: https://www.mkchita.ru/, skatīts 24.07.2025.
18 Pieejams: https://www.mkchita.ru/social/2025/03/28/novyy-sezon-proekta-geroi-pobedy-budushhee-startoval-v-zabaykale.html, skatīts 24.07.2025.
19 Pieejams: https://www.mk-donbass.ru/social/2025/07/02/v-dnr-predotvratili-massirovannyy-nalyot-vrazheskikh-bespilotnikov.html, skatīts 24.07.2025.
20 Pieejams: https://1line.info/interviews/obshchestvo/viktor-lobanov-protsentov-95-eto-lyudi-kotorye-poshli-zashchishchat-rodinu.html , skatīts 24.07.2025.
21 Pieejams: https://1line.info/opinions/obshchestvo/vladimir-tsimlyanskiy-nyneshnyaya-prizyvnaya-kampaniya-proydyet-s-ispolzovaniem-gosudarstvennoy-info.html, skatīts 24.07.2025.
22 Pieejams: https://служба-по-контракту24.рф/, skatīts 24.07.2025.
23 Pieejams: https://ksonline.ru/575839/festival-sibirskij-ogon-2025-sobral-v-novosibirskoj-oblasti-uchastnikov-i-rekonstruktorov-boevyh-dejstvij/, skatīts 24.07.2025.
24 Pieejams: https://ksonline.ru/577547/zamestiteli-glav-po-vzaimodejstviyu-s-veteranami-svo-poyavyatsya-v-munitsipalnyh-obrazovaniyah-novosibirskoj-oblasti/, 24.07.2025.
25 Satversmes tiesas 2003. gada 5. jūnija spriedums lietā Nr. 2003-02-0106, secinājumu daļas 1. punkts. Kā arī 2003. gada 29. oktobra spriedums lietā Nr. 2003-05-01, 21. punkts.
26 Satversmes tiesas 2015. gada 2. jūlija spriedums lietā Nr. 2015-01-01, 13. punkts.
27 Satversmes tiesas 2003. gada 29. oktobra spriedums lietā Nr. 2003-05-01, secinājumu daļas 22. punkts.
Nacionālās elektronisko plašsaziņas
līdzekļu
padomes priekšsēdētājs I. Āboliņš