1. Saistošie noteikumi nosaka tirgus nepilnību vai tādus pašvaldības īpašumus un pakalpojumus, kas ir stratēģiski svarīgi Bauskas novada pašvaldības (turpmāk – Pašvaldība) administratīvās teritorijas attīstībai.
2. Par tirgus nepilnību ir atzīstama situācija, kad tirgus nav spējīgs nodrošināt Pašvaldības administratīvās teritorijas iedzīvotāju interešu īstenošanu attiecīgajā jomā, kas var izpausties kādā no šādiem veidiem:
2.1. pastāv pieprasījums pēc noteiktiem pakalpojumiem un precēm, taču tajā nav komersantu, kuri varētu nodrošināt šo pieprasījumu;
2.2. attiecīgajā pakalpojumu un preču tirgū darbojas komersanti, taču ir apgrūtināta konkrēto preču vai pakalpojumu saņemšana;
2.3. privāto komersantu darbība attiecīgajā tirgū ir iespējama, tomēr ienākšana tajā ir apgrūtināta.
3. Par pakalpojumiem, kas Pašvaldības administratīvajā teritorijā novērš tirgus nepilnību tiek atzīti:
3.1. ūdenssaimniecības jomā – centralizētā ūdensapgāde, kanalizācija, asenizācija (izņemot Bauskas pilsētu), santehniķa pakalpojumi;
3.2. siltumenerģijas ražošanas un siltumenerģijas tirdzniecības pakalpojumi;
3.3. veselības aprūpes pakalpojumu jomā – stacionārie pakalpojumi, ģimenes ārsta pakalpojumi, zobārstniecības pakalpojumi (valsts apmaksātie pakalpojumi līdz 18 gadu vecumam (neieskaitot));
3.4. ārstu speciālistu konsultācijas un izmeklējumi, dienas stacionāra pakalpojumi;
3.5. Pašvaldības īpašumā esošo dzīvokļu pārvaldīšanas pakalpojums, kam noteikts sociālā dzīvokļa statuss;
3.6. Pašvaldības īpašumā esošo dzīvokļu, kam nav noteikts sociāla dzīvokļa statuss, pārvaldīšanas pakalpojumi;
3.7. daudzdzīvokļu māju pārvaldīšanas pakalpojumi – situācijā kad konkrētajā tirgū nav pietiekams citu tirgus dalībnieku vai arī šie tirgus dalībnieki dažādu iemeslu dēļ nevēlas sniegt namu pārvaldīšanas un apsaimniekošanas pakalpojumus konkrētajā Pašvaldības teritorijā;
3.8. elektriķa pakalpojumi – situācijā ja konkrētajā tirgū nav pietiekams skaits citu tirgus dalībnieku vai arī šie tirgus dalībnieki dažādu iemeslu dēļ nevēlas sniegt elektriķa pakalpojumus konkrētajā Pašvaldības teritorijā.
4. Par Pašvaldības administratīvās teritorijas stratēģiski svarīgiem īpašumiem ir atzīstami Pašvaldības un Pašvaldībai piederošo kapitālsabiedrību vadījumā esoši sabiedriski nozīmīgi īpašumi, kas uzskatāmi par Pašvaldības ierobežotu resursu vai kuriem ir stratēģiska nozīme Pašvaldības administratīvās teritorijas ekonomiskajai attīstībai un drošībai.
5. Par Pašvaldības administratīvās teritorijas stratēģiski svarīgiem īpašumiem ir atzīstami Pašvaldības un Pašvaldībai piederošo kapitālsabiedrību SIA "Bauskas novada komunālserviss", SIA "Bauskas slimnīca", SIA "Zemgales mutes veselības centrs" valdījumā esošie nekustamie īpašumi (būves un zeme) un infrastruktūra (tai skaitā ūdensapgādes, siltumapgādes, pretplūdu, veselības aprūpes iekārtas, ierīces, sistēmas u.tml.), kas nepieciešama un tiek izmantota saistošajos noteikumos minēto stratēģiski svarīgo pakalpojumu sniegšanai.
6. Par Pašvaldības stratēģiski svarīgiem pakalpojumiem ir atzīstami Pašvaldības vai Pašvaldības kapitālsabiedrību sniegti pakalpojumi, kas skar ievērojamu Pašvaldības administratīvās teritorijas iedzīvotāju daļu un ir nozīmīgi iedzīvotāju vajadzību nodrošināšanai vai tautsaimniecības nozaru funkcionēšanai.
7. Par Pašvaldības stratēģiski svarīgiem pakalpojumiem tiek noteikti:
7.1. no Pašvaldību likuma 4. panta pirmās daļas 1. punktā minēto funkciju izrietošu uzdevumu izpilde ūdenssaimniecības, siltumapgādes un sadzīves atkritumu apsaimniekošanas pakalpojumu jomā. Pakalpojumi tiek sniegti, veicot komercdarbību atbilstoši Saimniecisko darbību statistiskās klasifikācijas Eiropas Kopienā (NACE 2. redakcija) klasifikācijas kodiem 35.30, 36.00, 37.00, 38.10;
7.2. no Pašvaldību likuma 4. panta pirmās daļas 2. punktā minēto funkciju izrietošu uzdevumu izpilde pretplūdu pasākumu jomā – nodrošinot lietus ūdens novadīšanas sistēmu uzturēšanu. Pakalpojumi tiek sniegti, veicot komercdarbību atbilstoši Saimniecisko darbību statistiskās klasifikācijas Eiropas Kopienā (NACE 2. redakcija) klasifikācijas kodam 37.00;
7.3. no Pašvaldību likuma 4. panta pirmās daļas 6. punktā minēto funkciju izrietošu uzdevumu izpilde veselības aprūpes pakalpojumu pieejamības jomā – slimnīcu darbība, ārstu un zobārstu prakses pakalpojumi. Pakalpojumi tiek sniegti, veicot komercdarbību atbilstoši Saimniecisko darbību statistiskās klasifikācijas Eiropas Kopienā (NACE 2. redakcija) klasifikācijas kodiem 86.10, 86.20, 86.30;
7.4. no Pašvaldību likuma 4. panta pirmās daļas 10. punktā minēto funkciju izrietošu uzdevumu izpilde dzīvojamā fonda uzturēšanas jomā – nekustamo īpašumu pārvaldīšanas un apsaimniekošanas pakalpojumi. Pakalpojumi tiek sniegti, veicot komercdarbību atbilstoši Saimniecisko darbību statistiskās klasifikācijas Eiropas Kopienā (NACE 2. redakcija) klasifikācijas kodiem 68.32, 81.10.
8. Saistošajos noteikumos noteiktie Pašvaldības kapitālsabiedrību sniegtie pakalpojumi tirgus nepilnības vai daļējas tirgus nepilnības apstākļos, stratēģiski svarīgu īpašumu pārvaldīšana un stratēģiski svarīgie pakalpojumi ir sniedzami ņemot vērā Pašvaldības tiešās līdzdalības izvērtējumu atbilstoši Publiskas personas kapitāla daļu un kapitālsabiedrību pārvaldības likuma 7. pantam.
Paskaidrojuma raksta sadaļas | Norādāmā informācija |
1. Mērķis un nepieciešamības pamatojums | Saistošo noteikumu izdošanas mērķis ir noteikt tirgus nepilnību vai tādus Bauskas novada pašvaldības (turpmāk – Pašvaldība) un Pašvaldībai piederošo kapitālsabiedrību vadījumā esošus sabiedriski nozīmīgus īpašumus un pakalpojumus, kas ir stratēģiski svarīgi Pašvaldības administratīvās teritorijas attīstībai. Saistošie noteikumi izstrādāti saskaņā ar Valsts pārvaldes iekārtas likuma un Publiskas personas kapitāla daļu un kapitālsabiedrību pārvaldības likuma nosacījumiem. Saskaņā ar Valsts pārvaldes iekārtas likuma 88. panta ceturto daļu pēc tam, kad pašvaldības dome ir veikusi izvērtējumu pašvaldības līdzdalības iegūšanai kapitālsabiedrībā, tā izdod saistošos noteikumus, nosakot tirgus nepilnību vai tādus pašvaldības īpašumus vai preces un pakalpojumus, kas ir stratēģiski svarīgi pašvaldības administratīvās teritorijas attīstībai. Atbilstoši Valsts pārvaldes iekārtas likuma 88. panta sestajai daļai šā panta ceturtajā daļā minētajā normatīvajā aktā norāda publiskas personas funkcijas un konkrētus komercdarbības veidus, kādos šīs funkcijas tiks pildītas, lai sasniegtu šā panta pirmajā daļā noteiktos mērķus. |
2. Fiskālā ietekme uz pašvaldības budžetu | Saistošo noteikumu īstenošana neparedz fiskālu ietekmi uz pašvaldības budžetu. |
3. Sociālā ietekme, ietekme uz vidi, iedzīvotāju veselību, uzņēmējdarbības vidi pašvaldības teritorijā, kā arī plānotā regulējuma ietekme uz konkurenci | Sociālā ietekme – nav. Ietekme uz vidi – nav. Ietekme uz iedzīvotāju veselību – nav. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi – ietekme ir pozitīva, iedzīvotāji un uzņēmēji ir informēti par uzņēmējdarbību ar stratēģisku nozīmi Pašvaldībā. Ietekme uz konkurenci ir pozitīva, tiek veicināta privāto komersantu iesaiste tirgus nepilnību novēršanā Pašvaldības administratīvajā teritorijā. Saistošie noteikumi attiecas uz komersantiem, kas var būt ieinteresēti veikt komercdarbību un iegūt informāciju par stratēģiski svarīgiem īpašumiem un stratēģiski svarīgiem pakalpojumiem, kā arī par komercdarbības jomām, kurās pastāv tirgus nepilnība. |
4. Ietekme uz administratīvajām procedūrām un to izmaksām | Saistošajiem noteikumiem nav ietekme uz administratīvajām procedūrām un to izmaksām. |
5. Ietekme uz pašvaldības funkcijām un cilvēkresursiem | Saistošo noteikumu īstenošana neparedz jaunu institūciju vai darba vietu izveidi, kā arī esošo institūciju kompetences paplašināšanu. |
6. Informācija par izpildes nodrošināšanu | Saistošie noteikumi ir piemēroti iecerētā mērķa sasniegšanas nodrošināšanai un ietver tikai regulējumu minētā mērķa sasniegšanai, t.i., nodrošinot normatīvajos aktos noteikto. Pašvaldības izraudzītie līdzekļi ir samērīgi un atbilstoši mērķa sasniegšanai. |
7. Prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem, ko sniedz mērķa sasniegšana | Saistošie noteikumi ir izstrādāti Valsts pārvaldes iekārtas likuma 88. panta ceturtajā daļā uzliktā pienākuma izpildei – izdod saistošos noteikumus, kuros nosaka tirgus nepilnību vai tādus pašvaldības īpašumus, vai preces un pakalpojumus, kas ir stratēģiski svarīgi pašvaldības administratīvās teritorijas attīstībai. Saistošajos noteikumos izraudzītie izmaksu līdzekļi ir samērīgi un atbilstoši, lai nodrošinātu iecerētā mērķa sasniegšanu un ietver leģitīmu – normatīvajos aktos noteikto regulējumu. |
8. Izstrādes gaitā veiktās konsultācijas ar privātpersonām un institūcijām | Saistošo noteikumu izstrādes procesā notikušas diskusijas starp Pašvaldības amatpersonām un speciālistiem. Saistošo noteikumu projekts un tam pievienotais paskaidrojuma raksts publicēts pašvaldības oficiālajā tīmekļvietnē www.bauskasnovads.lv sabiedrības viedokļa noskaidrošanai no 2025. gada 12. maija līdz 2025. gada 26. maijam. Noteiktajā termiņā neviens ieteikums vai priekšlikums nav saņemts. |