1. Apstiprināt Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 1.3.1. specifiskā atbalsta mērķa "Izmantot digitalizācijas priekšrocības iedzīvotājiem, uzņēmumiem, pētniecības organizācijām un publiskajām iestādēm" 1.3.1.1. pasākuma "IKT risinājumu un pakalpojumu attīstība un iespēju radīšana privātajam sektoram" projekta "Jaunas Personu apliecinošu dokumentu informācijas sistēmas izstrāde, daļējas pašapkalpošanās risinājuma ieviešana un personu apliecinošu dokumentu izsniegšanas tehniskās infrastruktūras attīstība" (turpmāk – projekts) pasi (pielikums) un projekta izmaksas 10 000 000 euro apmērā (Eiropas Reģionālās attīstības fonda finansējumu 8 500 000 euro apmērā un valsts budžeta finansējumu 1 500 000 euro apmērā), kā arī iekļaut projektu 1.3.1.1. pasākuma atbalstāmo projektu sarakstā.
2. Centrālajai finanšu un līgumu aģentūrai uzaicināt Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldi iesniegt projekta iesniegumu Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 1.3.1. specifiskā atbalsta mērķa "Izmantot digitalizācijas priekšrocības iedzīvotājiem, uzņēmumiem, pētniecības organizācijām un publiskajām iestādēm" 1.3.1.1. pasākuma "IKT risinājumu un pakalpojumu attīstība un iespēju radīšana privātajam sektoram" (turpmāk – 1.3.1.1. pasākums) ietvaros.
3. Projektu finansēt 1.3.1.1. pasākuma ietvaros, ja projekta iesniegums atbilst Ministru kabineta 2024. gada 4. jūnija noteikumiem Nr. 338 "Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 1.3.1. specifiskā atbalsta mērķa "Izmantot digitalizācijas priekšrocības iedzīvotājiem, uzņēmumiem, pētniecības organizācijām un publiskajām iestādēm" 1.3.1.1. pasākuma "IKT risinājumu un pakalpojumu attīstība un iespēju radīšana privātajam sektoram" īstenošanas noteikumi" un apstiprinātajiem projekta iesnieguma atlases kritērijiem.
4. Noteikt Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldi par atbildīgo iestādi projekta īstenošanā un projekta pasē plānoto rezultātu (tai skaitā finanšu, rezultātu un ieguvumu rādītāju) sasniegšanā.
5. Noteikt, ka pēc projekta pabeigšanas projekta rezultātu uzturēšanas izmaksas ir ne vairāk kā 1 230 643 euro gadā. Papildus nepieciešamo finansējumu ne vairāk kā 1 069 645 euro gadā Iekšlietu ministrijai pieprasīt normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā.
|
2. Saistītie projekti
3. Projekta mērķis un galvenie ieguvumi
| |||
| |||
| |||
|
| ||
| |||
| |||
| |||
|
| ||
|
|
| |
|
| ||
|
| ||
|
| ||
|
| ||
|
| ||
|
|
|
4. Projekta finansējums un īstenošanas termiņš
4.1. Projekta finansējums |
Eiropas Reģionālā attīstības fonda finansējumu 8 500 000 euro apmērā un valsts budžeta finansējumu 1 500 000 euro apmērā, kopējais Projekta finansējums - 10 000 000 euro. |
4.2. Projekta īstenošanas termiņš |
57 mēneši |
5. Projekta ieguldījums 1.3.1.1. pasākuma "IKT risinājumu un pakalpojumu attīstība un iespēju radīšana privātajam sektoram" mērķa rādītāju sasniegšanā
5.1. Ietekme uz Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas rādītājiem
Ietekme | Atbilstības novērtējums | Īss ietekmes apraksts |
5.1.1. Uzņēmumu digitalizācijas veicināšana | N/A | N/A
|
5.1.2. Eiropas Savienības prasību izpilde | 1) Eiropas Parlamenta un Padomes regula (ES) Nr. 910/2014 (2014. gada 23. jūlijs) par elektronisko identifikāciju un uzticamības pakalpojumiem elektronisko darījumu veikšanai iekšējā tirgū un ar ko atceļ Direktīvu 1999/93/EK 2) Komisijas īstenošanas regula (ES) 2024/2977 ar ko paredz noteikumus par to, kā Eiropas Parlamenta un Padomes Regula (ES) Nr. 910/2014 piemērojama attiecībā uz Eiropas digitālās identitātes makiem izsniegtajiem personas identifikācijas datiem un atribūtu elektroniskajiem apliecinājumiem | 1) 5.a panta 1.punkts - katra dalībvalsts 24 mēnešu laikā pēc šā panta 23. punktā un 5.c panta 6. punktā minēto īstenošanas aktu stāšanās spēkā dienas nodrošina vismaz vienu Eiropas digitālās identitātes maku; 5.a panta 5.punkta f) apakšpunkts - Eiropas digitālās identitātes maki jo īpaši nodrošina, ka personas identifikācijas dati, kas pieejami no elektroniskās identifikācijas shēmas, atbilstoši kurai tiek nodrošināts Eiropas digitālās identitātes maks, unikāli pārstāv fizisko personu, juridisko personu vai fizisko personu, kas pārstāv fizisko vai juridisko personu, un ir saistīta ar minēto Eiropas digitālās identitātes maku; 2) 3.panta 3.punkts - 3. Personas identifikācijas datu sniedzēji nodrošina, ka Eiropas digitālās identitātes maka vienībām izdotie personas identifikācijas dati atbilst pielikumā noteiktajām tehniskajām specifikācijām. Projektā paredzētās aktivitātes nodrošinās procesu minētā Komisijas īstenošanas regulas (ES) 2024/2977 noteikuma izpildei.4 |
5.1.3. IKT atbalsta ilgtspēja (t.sk. resursu un tehnoloģiju konsolidācija) | Atbilst | Jaunās PADIS versijas programmatūras un datu izmitināšanai IeM IC tiktu izmantoti centralizēti koplietošanas skaitļošanas un datu apstrādes resursi. |
5.2. Modernizēto pārvaldes procesu IKT risinājumi
Skaits | IKT risinājuma nosaukums | Īss apraksts5 | Lietotāju skaits (ar atšifrējumu - saimnieciskās darbības veicēji vai iestādes) | Termiņš ieviešanai produkcijā (gads, ceturksnis) |
5.2.1. Nosaukums Personu apliecinošu dokumentu informācijas sistēma (PADIS) (VIRSIS Nr. 628) Fizisko personu reģistra informācijas sistēma (FPRIS) (VIRSIS Nr. 1128) | 1) Tiks izstrādāta jauna PADIS versija, iekļaujot esošās PADIS pamatfunkcionalitāti, kā arī nodrošinot vismaz šādas prasības: - personu apliecinošu dokumentu personalizācijai un pēcpersonalizācijai nepieciešamo risinājumu izstrāde; - funkcionalitāte pirkstu nospiedumu verifikācijai, izmantojot biometriju; - funkcionalitāte, kas atbalsta klientu rindu organizēšanu un pieteikšanos personu apliecinošu dokumentu noformēšanas pakalpojumu saņemšanai; - PADIS ārējo saskarņu pārvaldības optimizēšanu un pārnesi uz FPRIS saskarņu pārvaldības moduli Integris, PADIS datu izplatīšanas tīmekļa pakalpju pilnveidošanai; - integrācijas ar Latvijas Valsts radio un televīzijas centra e-identitātes platformu elektroniskās identitātes apliecināšanas un e-paraksta sertifikātu izsniegšanas procesa pilnveidošanai; - integrācija ar Valsts digitālās attīstības aģentūras pārziņā esošo Oficiālo elektronisko adrešu informācijas sistēmu fizisko personu e-adreses aktivizēšanai. 2) Jauna e-pakalpojuma izstrāde - attālinātai pieteikšanās PAD izsniegšanai, kurā paredzēta vismaz šāda funkcionalitāte: - attālināta pieteikšanās pakalpojuma saņemšanai klātienē PMLP teritoriālajā nodaļā; - pirmreizēja vai atkārtota personu apliecinoša dokumenta iesnieguma noformēšana, tajā tiešsaistē ielasot un pārbaudot datus no citām informācijas sistēmām – datu avotiem; - valsts nodevas apmaksa. E-pakalpojums tiks izmitināts Valsts pārvaldes pakalpojumu portālā (tīmekļa vietnes adrese https://latvija.gov.lv). 3) e-pakalpojuma izveide vai pilnveide, kurā paredzēts, ka persona e-vidē sniegs ziņas FPRIS, izmantojot drošu kanālu, lai nodrošinātu savlaicīgu ziņu iekļaušanu FPRIS un nodrošinot datu kvalitāti un atbilstību, tādējādi arī nodrošinot FPR ziņu aktualitāti personu apliecinošu dokumentu noformēšanai un veicinot personu apliecinošu dokumentu izsniegšanas procesu. E-pakalpojums tiks izmitināts Valsts pārvaldes pakalpojumu portālā (tīmekļa vietnes adrese https://latvija.gov.lv). | PADIS: 5 iestādes* PMLP – 360 lietotāja saskarnes lietotāji; Ārlietu ministrija – 101 lietotāja saskarnes lietotāji; IeM IC – 7 lietotāja saskarnes lietotāji; Latvijas zvērinātu notāru padome – 1 programmas saskarnes lietotājs; Valsts ieņēmumu dienests – 8 lietotāja saskarnes lietotāji. * norādītie lietotāji netiek ieskaitīti 1.3.1.1. pasākuma rezultāta rādītāja "jaunu un modernizētu publisko digitālo pakalpojumu, produktu un procesu lietotāji" vērtībā. Projekta kopējais finansējums netiek ieskaitīts 1.3.1.1.pasākuma iznākuma rādītāja "saimnieciskās darbības veicējiem izstrādāto digitālo pakalpojumu, produktu un procesu vērtība" vērtībā.
| 2029. gada IV ceturksnis |
5.3. Ietekme uz pārvaldes centralizētām funkcijām un koplietošanas pakalpojumiem
Ja pasākuma ietvaros plānots pilnveidot pārvaldes centralizētu funkciju vai koplietošanas pakalpojumu, jānorāda informācija par MK jau apstiprinātu centralizētas funkcijas vai koplietošanas pakalpojuma attīstības plānu (piemēram, Atveseļošanas fonda investīciju ietvaros). Plānojot jaunas centralizētas funkcijas vai koplietošanas pakalpojuma attīstību to ilgtspējīgs modelis vispirms jāapstiprina MK.
Skaits | Pakalpojums (pakalpojumu grupa) | Koplietošanas pakalpojumu lietotāji (institūcijas) | Norāde uz MK lēmumu par attīstības plānu |
N/A |
5.4. Centralizēti pārvaldāmās nozares būtiskās datu kopas
Skaits | Saturu raksturojošs nosaukums | Termiņš piekļuves nodrošināšanai (gads, ceturksnis) |
5.3.1. Nosaukums | ||
Atvērto datu portālam no PADIS tiks nodoti statistikas dati par kalendārā gada laikā izsniegtajiem personu apliecinošajiem dokumentiem sadalījumā pa to veidiem. | Sākot ar 2031. gada I ceturksni |
6. Izmaksu un ieguvumu analīze
Projektā plānoto pasākumu īstenošanai ir nepieciešami 10 000 000 euro. Papildus turpmāk katru gadu ir nepieciešamas uzturēšanas izmaksas indikatīvi 1 069 645 euro apmērā (kopējās uzturēšanas izmaksas 1 230 643 euro, taču tiek ņemts vērā PMLP jau piešķirtais finansējums PADIS uzturēšanai), kas Projekta dzīves cikla (10 gadu) laikā veido 9 885 233 euro. Kopā Projekta izstrādes, ieviešanas un uzturēšanas izmaksas 10 gadu periodā veido 19 885 233 euro. Projekta īstenošana nodrošinās PAD izsniegšanas procesa nepārtrauktību un drošību, kā arī attiecīgos ieguldījumus atsver turpmāk minētie būtiskākie sociālekonomiskie ieguvumi 27 180 116 euro apmērā, kuri tiks sasniegti pēc Projekta īstenošanas 10 gadu periodā (saskaņā ar veikto izmaksu un ieguvumu analīzi (turpmāk - IIA), Projekta atdeve uz katru ieguldīto euro būs 1,11 euro). Jaunās PADIS versijas izstrāde, organizējot to modernā mūsdienīgā arhitektūrā, paaugstinās PADIS ātrdarbību un veiktspēju, samazinās tās neplānotus darbības pārtraukumus, samazinās darbības atjaunošanai nepieciešamo laiku. Pirms Projekta īstenošanas PADIS nepieejamība ir vidēji 4 stundas mēnesī, paredzams, ka pēc Projekta īstenošanas PADIS nepieejamības periodi ievērojami samazināsies un būs vidēji 0,5 stundas mēnesī, sasniedzot starpību 3,5 stundas. PADIS nepieejamības perioda samazinājums sniedz ieguvumu: - PMLP klientiem, kas ietaupīs laiku un varēs būt ekonomiski aktīvi, jo nebūs jāgaida PMLP PADIS nepieejamības dēļ (vidēji 184 apkalpoto klientu skaits stundā x 42 PADIS nepieejamības stundas gadā = 7715 stundas, ko var izteikt kā iespējamo IKP pieaugumu 148 043 euro gadā); - PMLP darbaspēka produktivitātē, jo samazināsies darbinieku dīkstāves stundas (darbiniekiem samazināsies dīkstāve par 5880 stundām x vidējā darba alga stundā 8,93 euro = 52 500 euro gadā). Kopumā 10 gadu periodā pēc Projekta īstenošanas ieguvums vērtējams 2 005 429 euro apmērā. Pateicoties programmatūras modulārai uzbūvei, pieaugs tās uzturēšanas un nemitīgas pilnveides procesu efektivitāte - samazināsies PADIS problēmu identifikācijai un novēršanai nepieciešamais laiks, samazināsies ar PADIS programmatūras ielāpu un jaunu versiju piegādi un uzstādīšanu saistītie darbības pārtraukumi, kā arī programmatūras atjaunojumu ietekme uz konkrētā atjauninājuma neskarto PADIS funkcionalitāti. Modulāras arhitektūras un automatizēto programmatūras piegāžu izmantošana, ļaus saīsināt programmatūras izstrādes – ieviešanas ciklus un pēc nepieciešamības palielinās to intensitāti, lai ātrāk ieviestu produkcijā nepieciešamos PADIS funkcionalitātes uzlabojumus. PAD noformēšanas pakalpojuma nodrošināšana un pieejamības paaugstināšana. Pašreizējais PAD izsniegšanas darba vietu aprīkojums ir nolietojies, tas samazina PMLP iespējas sniegt PAD izsniegšanas pakalpojumu iedzīvotājiem, līdz ar to darba vietu aprīkojuma atjaunošana un nomaiņa nodrošinās PAD izsniegšanas pakalpojuma sniegšanu. Pašapkalpošanās kiosku pieejamība klientam sniegs iespēju arī nofotografēties un nodot pirkstu nospiedumus. Izmantojot Projekta ietvaros ieviesto klientu pašapkalpošanās risinājumu – PADIS e-pakalpojums, klientam tiks nodrošināta iespēja patstāvīgi, sev ērtā laikā un vietā, izveidot sagatavi iesniegumam PAD noformēšanai, veikt valsts nodevas apmaksu un pieteikties pakalpojuma saņemšanai klātienē PMLP teritoriālajā nodaļā. PADIS e-pakalpojuma ieviešana samazinās vidēji par 20% viena klienta patērēto laiku PMLP teritoriālajā nodaļā. Vienlaikus radīsies nepieciešamība pēc darba spēka, kurš nodrošinās pašapkalpošanās procesā sniegto datu kvalitātes un atbilstības pārbaudi. Ietaupītos darba spēka resursus būs iespējams novirzīt citu uzdevumu veikšanai PMLP kompetences jomās. Viena klienta apkalpošanai PMLP šobrīd nepieciešamas vidēji 14 minūtes, pēc Projekta ieviešanas ir paredzams samazinājums vidēji par 20%. Ietaupīto pakalpojuma saņemšanas laiku klienti varēs izmantot ekonomiski aktīvi un tādējādi nodrošināt IKP pieaugumu. Pieņemot, ka 10 gadu periodā pēc Projekta ieviešanas būs līdzīgs klientu skaits kā iepriekšējo gadu ciklā, un pieņemot, ka no PMLP klientiem, kas periodā no 2030.-2039. saņems PAD, ekonomiski aktīvi būs 68,7 % (ekonomiski aktīvo iedzīvotāju % 2024. gadā), var aprēķināt, ka Projekta īstenošanā radītie rezultāti šiem klientiem ietaupīs indikatīvi vidēji 11 872 stundas gadā, kas varēs tikt izmantotas ekonomiski aktīvi. 2023. gadā reālā darbaspēka produktivitāte uz vienu nostrādāto stundu bija 19,19 euro6, piemērojot šo likmi un neiekļaujot iespējamo darbaspēka produktivitātes pieaugumu – gada laikā var tikt sniegts ieguldījums IKP 227 820 euro apmērā un kopā 10 gadu periodā - 2 278 202 euro. PAD saņemšana ārpus PMLP – samazināts PMLP apmeklējuma reižu skaits. Projekta ietvaros tiks veikts pētījums, lai definētu prasības un nosacījumus PAD izsniegšanai ārpus PMLP, kā arī tiks papildināta PADIS un veikti grozījumi normatīvajos aktos. PAD saņemšana ārpus PMLP sniegs iespēju klientiem ierasties PMLP vienu, nevis divas reizes. Pieņemot, ka no PMLP ekonomiski aktīvajiem klientiem (68,7%), 2030. gadā 20%, 2031. gadā – 30%, 2032. gadā – 40% (% rādītājs var būt arī lielāks saistībā ar augstu pakalpojuma pieprasījumu), 2033. un turpmākajos gados – 50% klientu vēlēsies saņemt PAD ārpus PMLP, klientu ietaupīto laiku ceļā uz un no PMLP, kā arī PMLP apmeklējuma laiku (kopā vidēji 1 stunda, ko klienti varēs izmantot ekonomiski aktīvi) var izteikt finansiāli kā ieguvumu IKP pieaugumam - 10 gadu periodā 22 186 187 euro. Procesu digitalizācija, samazinot papīra dokumentācijas izmantošanu. Šobrīd PAD saņemšanai klientu apkalpošanas procesā klientiem tiek izsniegti vairāki papīra dokument - iesniegums personu apliecinoša dokumenta izsniegšanai (1 lapa), rakstveida informācija par dokumentu saņemšanu (1 lapa), PIN-PUK kodi un tā aktivizēšanas instrukcija (1 aploksne un 2 lapas). Projekta ietvaros iespējama procesu digitalizēšana, lai atteiktos no iepriekšminēto dokumentu izsniegšanas papīra formātā. Pieņemot, ka 1 lapas izmaksas ir 0,05 euro (370 300 klienti gadā × 2 lapas × 0,05 = 37 030 EUR) un vienas aploksnes un tās saturošās papīra dokumentācijas izmaksas ir 0,17 euro (200 000 klienti, kas vēlas saņemt personas apliecību jeb ID karti × 0,17 euro = 34 000 EUR), samazinot papīra dokumentācijas izmantošanu PMLP ietaupīs finanšu līdzekļus vidēji 71 030 euro gadā un kopā 10 gadu periodā – 710 300 euro. Gatavība krīzes gadījumā nodrošināt PAD personalizācijas procesa nepārtrauktību. Starptautiskās Civilās aviācijas organizācijas ieteikumi (https://www.icao.int/publications/Documents/9303_p3_cons_en.pdf) attiecībā uz mašīnlasāmiem ceļošanas dokumentiem (Machine readable travel documents - MRTD) nosaka, ka valstīm jāveic atbilstoši pasākumi, lai nodrošinātu MRTD ražošanu katastrofu gadījumos, piemēram - plūdi, ugunsgrēks un aprīkojuma kļūme. Ieteikums ir nodrošināt sekundārās ražošanas telpas, ja ražošana tiek realizēta centralizēti. Lai izpildītu minētās prasības un ņemot vērā ģeopolitisko situāciju pasaulē, PMLP nepieciešams iegādāties tehnisko infrastruktūru un programmnodrošinājumu personu apliecinošo dokumentu personalizācijas procesa nodrošināšanai alternatīvā lokācijā. |
7. Cita būtiska informācija
Projekta pārvaldības un īstenošanas kapacitāti veidos šādas organizatoriskās struktūras: 1. Projekta uzraudzības padome – uzraudzības struktūra, kas tiek izveidota uz Projekta īstenošanas laiku, lai nodrošinātu Projekta mērķa sasniegšanu. Uzraudzības padome ir atbildīga par Projekta rezultātiem, tā uzraudzīs Projekta aktivitāšu īstenošanu un rezultātu atbilstību galalietotāju un sadarbības partneru vajadzībām, kā arī apstiprinās ārēju faktoru ietekmē radušos izmaiņu nepieciešamību projektā. Uzraudzības padomes sastāvā tiks iekļauti finansējuma saņēmēja vadības, Projekta sadarbības partneru, nozares ministrijas un informācijas un komunikācijas tehnoloģiju pārvaldības organizācijas pārstāvji. Projekta uzraudzības padome tiks izveidota pēc Projekta īstenošanas līguma noslēgšanas atbilstoši Ministru kabineta 2024. gada 4. jūnija noteikumu Nr. 338 "Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 1.3.1. specifiskā atbalsta mērķa "Izmantot digitalizācijas priekšrocības iedzīvotājiem, uzņēmumiem, pētniecības organizācijām un publiskajām iestādēm" 1.3.1.1. pasākuma "IKT risinājumu un pakalpojumu attīstība un iespēju radīšana privātajam sektoram" īstenošanas noteikumi" 48.punktam. 2. Projekta vadības grupa – vadības struktūra, kas tiek izveidota uz projekta īstenošanas laiku, lai nodrošinātu noteiktu projekta aktivitāšu rezultātu sasniegšanu. Tā ir atbildīga par projekta darbību īstenošanu, dod uzdevumus projekta vadītājam un komandai, lemj par nepieciešamajām izmaiņām projektā, atbild par projekta rezultātu sasniegšanu Projekta uzraudzības padomei, kā arī sniedz tai attiecīgus priekšlikumus. Projekta vadības grupas sastāvā tiks iekļauta finansējuma saņēmēja vadība un atbildīgo struktūrvienību vadītāji, projekta vadītājs, sadarbības partneru pārstāvji, var tikt pieaicināti Projekta komandas pārstāvji un Projektā iesaistīto trešo pušu pārstāvji (piemēram, komersantu pārstāvji, eksperti u.c.). Projektā var veidot vairākas PADIS attīstības projekta vadības grupas dalījumā pa loģiskiem Projekta apgabaliem (piemēram, pa Projekta darbībām vai izstrādājamiem risinājumiem). Projekta vadības grupa tiks veidota ar PMLP priekšnieka rīkojumu. 3. Projekta vadītājs – uz projekta īstenošanas laiku uz pilnu slodzi darbā pieņemts profesionāls projekta vadītājs, kas atbildīgs par Projekta īstenošanu saskaņā ar Projekta pieteikumu un Projekta īstenošanu reglamentējošajiem iekšējiem un ārējiem normatīviem aktiem. Projekta vadītāja darba uzdevumi un pienākumi tiks noteikti amata aprakstā. 4. Projekta komanda – eksperti Projekta darbību īstenošanai un ieviešanai. Projekta komandu pamatā veido PMLP eksperti un sadarbības partneru deleģētie pārstāvji, kas uz rīkojuma pamata piesaistīti Projektam un ir atbildīgi par konkrētu darbu izpildi saskaņā ar vienošanos par Projekta īstenošanu un Projekta vadības grupas noteiktajiem uzdevumiem. Daļa komandas dalībnieku tiks norīkota no esošo darbinieku vidus, paredzot iesaisti Projektā saskaņā ar daļlaika attiecināmības principu, kā arī nosakot piemaksas par papildus veicamo darbu, bet daļa – nolīgstot jaunus darbiniekus uz projekta īstenošanas laiku. Projekta īstenošanas personāls tiks nodarbināts, pamatojoties uz darba līguma, vienošanās un/vai rīkojuma pamata, un darbinieku pienākumi tiks noteikti amata aprakstā vai rīkojumā. Pēc nepieciešamības Projekta komandas darbā var tikt piesaistīti ārējie izstrādātāji un pakalpojuma sniedzēji, ar ko noslēgts līgums par pakalpojumu sniegšanu, kā arī pieaicināti eksperti, trešo pušu pārstāvji, nosakot to pienākumus rīkojumā vai līgumā. Projekta īstenošanas komandas dalībnieki jau pirms Projekta ieviešanas ir veikuši priekšizpēti, lai veiktu Projektā paredzēto pasākumu kalendārā laika grafika, personāla un finanšu resursu plānošanu. Tā kā līdz šim Latvijā nav tikuši realizēti pašapkalpošanās risinājumi personu apliecinošu dokumentu izsniegšanā, PMLP eksperti ir iepazinušies ar citu valstu pieredzi, izmantojot e-pakalpojumu, pašapkalpošanās kioskus un dokumentu piegādi klienta norādītajā adresē. Būtiskākie Projekta ieviešanas riski: - tehnoloģiju nesavietojamība. Lai novērstu šo risku, izstrādājot tehniskās specifikācijas PADIS izstrādei, iekārtu iegādei un e-pakalpojuma izveidei, tiks paredzēta visu risinājumu savietojamība; - PMLP personāla resursu nepietiekamība, tādēļ Projekta īstenošanas komandā tiks piesaistīti papildus darbinieki (darba līgums uz projekta īstenošanas laiku); - iepirkumu konkursos finanšu piedāvājumi pārsniedz Projektā pieejamo finansējumu. Riska iestāšanās gadījumā var tikt pieņemts lēmums par Projekta sfēras sašaurināšanu atbilstoši finansējuma apjomam. - Veicot IIA, tika identificēti šādi riski, kuru iestāšanās gadījumā samazinās Projekta ekonomiskā vērtība: - ieguvums "klientu laika ietaupījums un ekonomiskā produktivitāte (samazināts PMLP klātienes apmeklējuma reižu skaits PAD saņemšanai)" samazinās par 12,23%. Lai mazinātu šo risku, PMLP īstenos informatīvas aktivitātes (īpaši augsta pakalpojuma pieprasījuma periodos), lai klientiem nodrošinātu informāciju par šāda pakalpojuma pieejamību un klientu ieguvumiem šo pakalpojumu izmantojot. Ņemot vērā, ka IIA aprēķinos netika piemēroti koeficienti tādām pozīcijām kā PMLP klientu apkalpošanas darbinieku atlīdzība (norādīti 2025. gada dati) un darbaspēka produktivitāte uz vienu nostrādāto stundu (norādīti 2023. gada dati), 10 gadu periodā pēc Projekta īstenošanas, pieaugot šo pozīciju vērtībām, palielināsies arī sociālekonomiskais ieguvums finansiālajā izteiksmē; - investīciju izmaksas palielinās par 19,43%. PMLP, plānojot Projekta īstenošanai nepieciešamo finanšu līdzekļu apmēru, ir ņēmusi vērā līdzšinējo pieredzi un reālās pakalpojumu un iekārtu izmaksas. Lai netiku pārsniegtas Projekta īstenošanai plānotās investīciju izmaksas, saskaņā ar augstāk minētajiem Projekta ieviešanas risku novēršanas pasākumiem – ja iepirkumu konkursos finanšu piedāvājumi pārsniegs Projektā pieejamo finansējumu, var tikt pieņemts lēmums par Projekta sfēras sašaurināšanu atbilstoši finansējuma apjomam; - darbības izmaksas palielinās par 25,17%. PMLP, attīstot jaunas informācijas sistēmas un risinājumus, to uzturēšanai pieprasa 10 – 15% no izstrādes un iegādes izmaksām. Ņemot vērā iepriekšējo pieredzi, lai nodrošinātu Projekta ietvaros izstrādāto risinājumu un iegādāto iekārto uzturēšanu, PMLP ir aprēķinājusi uzturēšanas izdevumus 13 % apmērā. Saskaņā ar Ministru kabineta 2024. gada 4. jūnija noteikumu Nr. 338 " Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 1.3.1. specifiskā atbalsta mērķa "Izmantot digitalizācijas priekšrocības iedzīvotājiem, uzņēmumiem, pētniecības organizācijām un publiskajām iestādēm" 1.3.1.1. pasākuma "IKT risinājumu un pakalpojumu attīstība un iespēju radīšana privātajam sektoram" īstenošanas noteikumi" 36.punktu, maksimālais projektu īstenošanas termiņš ir 3 gadi, taču, ņemot vērā PMLP iepriekšējo pieredzi projektu īstenošanā un informācijas sistēmu izstrādē, lai nodrošinātu kvalitatīvu jaunas sistēmas izstrādi, drošības auditu, veiktspējas testu veikšanu un sistēmas ieviešanu, Projekta īstenošana ir jāparedz līdz 2029. gada beigām. Projekts tiks īstenots un finansēts no ES fondu līdzekļiem ne ilgāk par 2029. gada 31. decembri. Finansējuma piešķiršana Projekta īstenošanai ir nepieciešama valsts deleģētu funkciju veikšanai, netiks sniegts atbalsts saimnieciskai darbībai un komercdarbībai. Ņemot vērā PADIS nozīmību personu tiesību un pienākumu nodrošināšanā un valsts pienākumu nodrošināt iedzīvotājus ar personu apliecinošiem dokumentiem to identifikācijas nodrošināšanai gan fiziskā, gan elektroniskā vidē, kas attiecīgi sekmē pakalpojumu pieejamību un personu pienākumu izpildi, kā arī lai nodrošinātu personu apliecinošu dokumentu izsniegšanas nepārtrauktību, pakalpojuma pieejamību un atbilstību mūsdienu tendencēm, kā arī ievērojot personu apliecinošu dokumentu izsniegšanas procesa saistību ar citu valstij būtisku procesu – personu elektroniskās identifikācijas un elektroniskā paraksta nodrošināšanu, ir kritiski svarīgi PADIS un ar to saistītos procesus izstrādāt īpaši rūpīgi, pārdomāti un atbilstošā laika periodā, kur uzsvars liekams uz kvalitāti nevis ātrumu. Uz Projekta ieviešanas termiņu PMLP bija jau norādījusi Projekta Attīstības aktivitātes aprakstā, kas bija iesniegta VARAM un arī PMLP sagatavotajā informācijā (iesniegta VARAM) Ministru kabineta Digitālās modernizācijas tematiskās komitejas 2024.gada 16.jūlija sēdei. Veiksmīgai Projekta ieviešanai nepieciešams realizēt šādas savstarpēji saistītas aktivitātes (kas cita starpā ietver laikietilpīgu iepirkumu tehnisko specifikāciju izstrādi, iepirkumu veikšanu un iepirkumu līgumu izpildi): 1. Sabiedrības vajadzībām atbilstoša PAD uzlabota piegādes modeļa izstrāde (pētījums), izvērtējot tehniski-organizatorisko risinājumu un tā ekonomisko pamatojumu PAD piegādei personas izvēlētā adresē. Piedāvāto modeli paredzēts izmantot tai skaitā PADIS tehniskā risinājuma izstrādei. 2. PADIS tehniskās specifikācijas izstrāde, cita starpā plānojot un nosakot prasības: 2.1. PAD izsniegšanas un pārvaldības procesu atbalstam; 2.2. PAD pieteikumu sagatavošanas daļējas pašapkalpošanās procesu atbalstam; 2.3. E-adreses aktivizēšanai (t.sk integrācijai ar E-adreses IS attiecīgo API); 2.4. eParaksts mobile pieteikuma noformēšanai (t.sk integrācijai ar LVRTC IS attiecīgo API); 2.5. integrācijām ar: 2.5.1. daļējas pašapkalpošanās kiosku iekārtām (augsta līmeņa prasību apraksts), 2.5.2. biometrijas datu iegūšanas iekārtām, 2.5.3. personalizācijas iekārtām, 2.5.4. ārējām IS (FPRIS (Integris), LVRTC IS, IeM IC BDAS, IeM IC IIIS, u.c.), 2.5.5. klientu apkalpošanas rindu vadības sistēmu, 2.5.6. PAD personalizācijas programmatūru (primārajā un alternatīvajā PAD personalizācijas centrā), 2.5.7. PAD pēcpersonalizācijas risinājumiem, 2.5.8. PAD turētāju apziņošanas risinājumiem (SMS serviss, E-adrese, u.c), 2.5.9. PAD piegādes pakalpojuma sniedzēja IS; 2.6. PADIS e-pakalpojumam. 3. PADIS tehniskā risinājuma izstrāde, testēšana, lietotāju un administratoru apmācības, ieviešana. 4. Auditi un saistīto procesu sertifikācijas uzraudzība, tai skaitā: 4.1. PADIS un PAD e-pakalpojuma drošības auditi un veiktspējas testēšana; 4.2. PADIS funkcionalitātes izvērtēšana eIDAS un USPS prasību atbilstībai saistībā ar personas apliecībās iekļaujamajiem elektroniskās identifikācijas un elektroniskā paraksta sertifikātiem; 4.3. PAD izsniegšanas ārpus PMLP piegādātāju risinājuma audits un sertifikācija. 4.4. ISO/IEC 27001 un ISO 9001 audits personu apliecinošu dokumentu personalizācijas, ar personu apliecinošu dokumentiem un to izsniegšanu saistīto tehnoloģiju pārvaldībai. 5. PADIS e-pakalpojuma izstrāde, testēšana un ieviešana; 6. PAD noformēšanas darba vietu aprīkojuma iegāde un integrācija ar PADIS; 7. Daļējas pašapkalpošanās kiosku tehniskās specifikācijas izstrāde, cita starpā izstrādājot prasības: 7.1. Kiosku lietotāja saskarnei; 7.2. Integrācijai ar PADIS. 8. Daļējas pašapkalpošanās kiosku iegāde, lietotāja interfeisa izstrāde, integrācija ar PADIS, testēšana un ieviešana; 9. Personalizācijas iekārtu un programmnodrošinājuma iegāde alternatīvajam PAD personalizācijas centram. 10. FPRIS e-pakalpojuma tehniskās specifikācijas izstrāde. 11. FPRIS e-pakalpojuma izstrāde, testēšana (t.sk. veiktspējas un drošības testēšana) un ieviešana. Daļa no minētajām darbībām nevar tikt realizētas vienlaicīgi, tās jāveic secīgi, daļa ir atkarīga no izstrādātā vai piegādātā, kā arī aktivitātes ir savstarpēji saistītas un tās nav iespējams atdalīt, tāpēc visu aktivitāšu ieviešanai nepieciešamais termiņš ir 2029.gada beigas. |
8. Atbildīgā kontaktpersona
|
|
|
|
|
|
Lietotie saīsinājumi:
IKT – informācijas un komunikācijas tehnoloģijas
MK – Ministru kabinets
VARAM – Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrija
1 Arhitektūra apstiprināta ar Valsts informācijas un komunikācijas tehnoloģiju pārvaldības vadītāju foruma 22.01.2025. sanāksmes protokolu.
2 Ja Projekta ietvaros būs nepieciešams nodrošināt fiziskās personas identifikācijas datus plašākā apmērā nekā norādīts EK regulā 2024/2977 (2024. gada 28. novembris), PMLP rosinās Projekta grozījumus un Projekta finansējuma palielināšanu.
3 Projekta laikā vai 2 gadus pēc projekta noslēguma, ja attiecināms
4 Ja Projekta ietvaros būs nepieciešams nodrošināt fiziskās personas identifikācijas datus plašākā apmērā nekā norādīts EK regulā 2024/2977 (2024. gada 28. novembris), PMLP rosinās Projekta grozījumus un Projekta finansējuma palielināšanu.
5 Iekļaujot norādi pakalpojumam, procesam vai produktam, kas izstrādāts – izveidots/pilnveidots un vai reģistrēts VIRSIS)
6 https://stat.gov.lv/lv/statistikas-temas/valsts-ekonomika/ikp-gada/2359-produktivitates-raditaji?themeCode=IK