Darbības ar dokumentu

Nacionālās elektronisko plašsaziņas līdzekļu padomes lēmums Nr. 27/1-2

Rīgā 2025. gada 4. aprīlī

Par piekļuves ierobežošanu tīmekļa vietnēm sib.fm; taganrogprav.ru; gtrk-vyatka.ru; msun.ru; dobro.ru; amurmedia.ru, lug-info.ru

Nacionālā elektronisko plašsaziņas līdzekļu padome (turpmāk - Padome) šādā sastāvā - Padomes priekšsēdētājs Ivars Āboliņš, Padomes priekšsēdētāja vietniece Ieva Kalderauska, Padomes loceklis Andis Plakans -, izvērtējot Padomes Monitoringa departamenta 2025. gada 20. marta pārbaudes ziņojumu Nr. P/2025/93/6-4, kā arī kompetentās valsts pārvaldes iestādes sniegto informāciju,

konstatē:

[1] Padome, veicot Latvijas informatīvās telpas monitoringu nolūkā veikt tai Elektronisko plašsaziņas līdzekļu likumā un Elektronisko sakaru likumā noteiktās funkcijas, ir veikusi dažādu tīmekļa vietņu pārbaudi, vērtējot tīmekļa vietnēs izvietoto audio, audiovizuālo un rakstisko saturu.

[2] 2025. gada 14. janvārī Padome ir saņēmusi vēstuli no citas kompetentās valsts pārvaldes iestādes, kurā sniegta informācija par tīmekļa vietņu sib.fm; taganrogprav.ru; gtrk-vyatka.ru; msun.ru; dobro.ru; amurmedia.ru; lug-info.ru pārbaudi un tajā konstatēto informāciju.

[3] Veicot minēto tīmekļa vietņu pārbaudi (pārbaudes rezultāti apkopoti Padomes Monitoringa departamenta 2025. gada 20. marta pārbaudes ziņojumā Nr. P/2025/93/6-4, kā arī kompetentās iestādes 2025. gada 26. marta vēstulē Nr. 21/2025/2274-IP) Padome un kompetentā valsts pārvaldes iestāde ir konstatējusi, minētajās tīmekļa vietnēs kopumā tiek izplatīta Krievijas oficiālā pozīcija par ārpolitikas un starptautiskās drošības politikas jautājumiem (it sevišķi karu Ukrainā), Krievijas dezinformācija un propaganda par Krievijas militāro agresiju Ukrainā, vēsturiskie notikumi Krievijai labvēlīgā veidā, kā arī kopumā veidota pozitīva attieksme pret Krieviju. Kompetentās valsts pārvaldes ieskatā, tas var radīt negatīvu ietekmi uz Latvijas sabiedrības saliedētību, starpetniskajām attiecībām, vērtību izpratni, kā arī Latvijas valsts solidaritāti un atbalstu Ukrainai.

[3.1] Tīmekļa vietnē sib.fm cita starpā izvietota šāda informācija:

[3.1.1] Tas ir Krievijas interneta laikraksts, kurā Krievijas karš pret Ukrainu tiek dēvēts par speciālo militāro operāciju (turpmāk arī saīsinājumā - SMO; krievu: СВО), kā arī tiek izplatīta Krievijas iebrukumu Ukrainā atbalstošs un dalību reklamējošs saturs.;

[3.1.2] Tīmekļvietnē konstatēts raksts "Novosibirskā nosaukts izmaksu apmērs ārvalstu pilsoņiem, kas piedalās SMO" (krievu: "В Новосибирске назван размер выплат для иностранных граждан, участвующих в СВО"), kurā tiek izplatīta informācija par to, ka ārvalstu pilsoņi, kas noslēdz viena gada līgumu ar Krievijas armiju, var iegūt Krievijas pilsonību vienkāršotā kārtībā un tas attiecas arī uz viņu ģimenes locekļiem. Rakstā minēts arī atalgojums, kuru iegūs ārzemju kaujinieki par dienesta pienākumu izpildi (minimums 200 000 Krievijas rubļi mēnesī). Rakstā iekļautā informācija iegūta no Krievijas armijas rekrutēšanas tīmekļvietnes. Piedāvājot Krievijas pilsonību personai un viņa ģimenei un samērīgu atalgojumu, kā arī norādot uz cita veida labumiem, ko iespējams iegūt, karojot Krievijas armijā, cita starpā tiek izplatīta Krievijā valdošā režīma propaganda. Rakstā Krievijas iebrukums Ukrainā tiek arī saukts par "speciālo militāro operāciju".1;

[3.1.3] Tīmekļvietnē konstatēts raksts "Ukrainas bruņoto spēku zaudējumi un iznīcinātā tehnika: kas zināms par kaujām iebrukuma zonā 10. martā" (krievu: "Потери ВСУ и уничтоженная техника: что известно о боях в зоне СВО на 10 марта"), kurā ziņo par Ukrainas bruņoto spēku tehnikas un cilvēku zaudējumiem. Tiek ziņots par uzbrukumiem Harkivas, Doneckas, Zaporižjas un Hersonas apgabalos, izmantojot artilēriju, dronus un aviāciju, kā arī apgalvo, ka notriekts ukraiņu MiG-29 iznīcinātājs un 50 bezpilota lidaparāti, turpinot ierasto propagandas naratīvu par Ukrainas smagajiem zaudējumiem un Krievijas kaujinieku panākumiem kara laukā. Rakstā Krievijas iebrukums Ukrainā tiek arī saukts par "speciālo militāro operāciju".2;

[3.1.4] Tīmekļvietnē konstatēts raksts "SMO veterāni var bez maksas iegūt zemes gabalu Krimā" (krievu: "Ветераны СВО могут бесплатно получить земельный участок в Крыму"), kurā tiek leģitimēta Krievijas okupācija Krimā, kā arī raksta mērķis ir veicināt cilvēkus pievienoties Krievijas armijai, gūstot finansiālus labumus. Dalot Ukrainas zemi Krievijas veterāniem, tiek pausta ideja, ka Krimas pussala ir Krievijas zeme. Rakstā arī no Ukrainas atdalītos Harkivas, Doneckas, Zaporižjas un Hersonas apgabalus sauc par atsevišķām valstiskām vienībām. Karu Ukrainā arī dēvē par "speciālo militāro operāciju".3;

[3.2] Tīmekļa vietnē taganrogprav.ru cita starpā izvietota šāda informācija:

[3.2.1] Tas ir Krievijas federācijas Taganroga reģiona interneta laikraksts "Taganroga patiesība" (krievu: "Таганрогская правда"), kurā tiek izvietots Krievijas iebrukumu Ukrainā atbalstošs saturs. Tīmekļvietnē Krievijas iebrukums Ukrainā tiek saukts par speciālo militāro operāciju.;

[3.2.2] Tīmekļvietnē izvietots raksts "Deputāti apmeklēja SMO zonu un nodeva karavīriem kārtējo humānās palīdzības sūtījumu" (krievu: "Депутаты побывали в зоне СВО и передали бойцам очередную партию гуманитарной помощи"). Rakstā tiek minēts, ka Taganroga pilsētas domes priekšsēdētājs apmeklēja kara fronti un nodeva humanitāro palīdzību no Taganroga novada, uzsverot, ka šāda palīdzība Krievijas kaujiniekiem ir nepieciešama, lai sargātu valsti un mieru. Šāds raksts lasītājam demonstrē atbalstu Krievijas iebrucējiem Ukrainā, izplatot maldinošu vēstījumu, ka Krievija, iebrūkot Ukrainā, aizsargājas.4;

[3.2.3] Tīmekļvietnē izvietots raksts "Sļusars iecēla par savu vietnieku teritoriālās aizsardzības jautājumos SMO dalībnieku." (krievu: "Слюсарь назначил своим замом по теробороне участника СВО"). Rakstā tiek minēts, ka Rostovas apgabala gubernators Jurijs Sļusars 4. martā par savu vietnieku teritoriālās aizsardzības jautājumos iecēla Krievijas iebrukuma Ukrainā dalībnieku Dmitriju Vodolacki. Šāds raksts caur valsts drošības retoriku veido priekštatu lasītājam, ka Krievijas iebrukuma Ukrainā veterāni pēc dienesta saņem svarīgus amatus valsts pārvaldē. Šādi lasītājam tiek parādīts, ka Krievija rūpējas par saviem kaujiniekiem, kurus arī pēc armijas dienesta ieceļ svarīgos valsts pārvaldes amatos. Šāda raksta mērķis arī mēģina parādīt lasītājam, ka Krievija karā aizsargājas, jo pēc dienesta veterāni tiek pie amatiem drošības jautājumos. Rakstā Krievijas iebrukums Ukrainā tiek saukts par "speciālo militāro operāciju".5;

[3.2.4] Tīmekļvietnē izvietots raksts "Sļusars sāka izglītības programmu SMO dalībniekiem "Donas varoņi"" (krievu: "Слюсарь дал старт образовательной программе для участников СВО "Герои Дона""). Rakstā tiek minēts, ka Rostovas apgabala vadītājs Jurijs Sļusars ir paziņojis par jaunu programmu "Donas varoņi", kas paredzēta Krievijas iebrukuma Ukrainā dalībniekiem un kļūs par daļu no Krievijas prezidenta projekta "Varoņu laiks". Programma piedāvās izglītību un profesionālās iespējas Krievijas iebrukuma Ukrainā veterāniem un aktīvajiem karavīriem pēc viņu atgriešanās reģionā, veidojot viņus par nākotnes valsts pārvaldes darbiniekiem. Šāds raksts slavina Krievijas kaujiniekus, kas piedalījās un piedalās Krievijas iebrukumā Ukrainā, saucos tos par varoņiem. Rakstā tiek manīta arī Krievijas armijas dienesta propaganda, demonstrējot valsts gādību par kaujiniekiem pēc kara dienesta. Rakstā Krievijas iebrukums Ukrainā tiek saukts par "speciālo militāro operāciju".6

[3.3] Tīmekļa vietnē gtrk-vyatka.ru cita starpā izvietota šāda informācija:

[3.3.1] Tā ir Krievijas televīzijas programmas "Rossija" (krievu: "Россия") Kirovas apgabala filiāles interneta portāls, kurā var piekļūt Krievijas iebrukumu Ukrainā atbalstošam saturam. Tīmekļvietnē var piekļūt trim radio programmu tiešraidēm, kuras tiek finansētas no Krievijas valsts budžeta - Radio Majak Kirovā (krievu: "Радио Маяк в Кирове"), Radio Vesti FM Kirovā (krievu: "Радио Вести FM в Кирове"), Radio Rossii Kirovā (krievu: "Радио России в Кирове").;

[3.3.2] Tīmekļvietnē tiek izvietoti īsi raksti ar video un audio ierakstiem, kurus Latvijas teritorijā nevar atskaņot ierobežojumu dēļ, kas ir piešķirti tīmekļa vietnei "rutube.ru". Krievijas iebrukums Ukrainā tīmekļvietnē tiek dēvēts par speciālo militāro operāciju.;

[3.3.3] Tīmekļvietnē izvietots raksts "Kirovas policisti nosūtīja jaunu dīzeļģeneratoru uz SMO zonu" (krievu: "Кировские полицейские отправили в зону СВО новый дизельный генератор"). Rakstā tiek minēts, ka Kirovas apgabala policisti savāca līdzekļus iegādājās 10 kW dīzeļģeneratoru, ko nosūtīja uz Krievijas iebrukuma zonu Ukrainā, lai nodrošinātu elektrību vienam no militārajiem vienību posteņiem. Šāda raksta mērķis parāda lasītājam, ka Krievijas sabiedrība atbalsta Krievijas iebrukumu Ukrainā un ir gatava palīdzēt kaujiniekiem, sniedzot ziedojumus.7;

[3.3.4] Tīmekļvietnē izvietots raksts "Karavīri tikās ar Kirovas apgabala jaunatni" (krievu: "Военнослужащие встретились с молодёжью Кировской области"). Rakstā minēts, ka Kirovas apgabala izglītības iestādes apmeklēja Krievijas kaujinieki, kas piedalās iebrukumā Ukrainā. Savā vizītē viesi stāstīja jauniešiem par savu pieredzi karā un sabiedrības ziedojumu nozīmi kara frontē. Rakstā arī norādīja, ka pasākumā jaunieši tika piesaukti piedalīties labdarības akcijās un palīdzēt Krievijas kaujiniekiem kara frontē. Rakstā iebrukums Ukrainā tika saukts par speciālo militāro operāciju. Raksta mērķis ir likt lasītājam izjust empātiju par Krievijas kaujiniekiem un radīt vēlmi tiem palīdzēt.8;

[3.3.5] Tīmekļvietnē izvietots raksts "Krievijas SMO veterāni var uzlabot savu veselību Krievijas Sociālā fonda rehabilitācijas centros" (krievu: "Ветераны СВО могут поправить своё здоровье в центрах реабилитации Социального фонда России"). Rakstā minēts, ka Krievijas iebrukuma veterāni var saņemt bezmaksas rehabilitāciju Krievijas Sociālā fonda rehabilitācijas centros, kas atrodas 12 reģionos, tostarp Kirovas apgabalā. Centros tiek nodrošināta ārstnieciskā vingrošana, hidroterapija un dubļu procedūras, lai palīdzētu ievainotajiem karavīriem atgūties pēc frontē gūtajiem ievainojumiem. Pacientiem tiek izstrādāti individuāli rehabilitācijas plāni, un valsts sedz ārstēšanas, ceļošanas un uzturēšanās izmaksas. Šāda raksta mērķis ir parādīt lasītājam, ka Krievijas varas iestādes rūpējas par saviem kaujiniekiem arī pēc dienesta veikšanas, sniedzot dažādus labumus. Rakstā iebrukums Ukrainā tika saukts par speciālo militāro operāciju.9

[3.4] Tīmekļa vietnē msun.ru cita starpā izvietota šāda informācija:

[3.4.1] Tā ir Krievijas jūras universitāte nosaukta admirāļa G. I. Neveļska vārdā (krievu: "Морской государственный университет имени адмирала Г.И. Невельского") mājaslapa.;

[3.4.2] Tīmekļvietnē izvietota informatīvā sadaļa "Valsts fonds "Tēvzemes aizstāvji"" (krievu: "Государственный фонд "Защитники Отечества""), kurā ir izvietoti divi informatīvie video par Krievijas palīdzības nodrošināšanu kara veterāniem, kas piedalījās karā pret Ukrainu. Abos video fragmentos ir parādīts, kādi ir valsts sniegtie labumi un kā tos iegūt. Tīmekļvietnē Krievijas iebrukumu Ukrainā sauc par speciālo militāro operāciju.10

[3.5] Tīmekļa vietnē dobro.ru cita starpā izvietota šāda informācija:

[3.5.1] Tīmekļa vietne ir Krievijas labdarības organizācijas mājas lapa, kurā tiek vākta humanitārā palīdzība Krievijas kaujiniekiem, kas piedalās iebrukumā pret Ukrainu. Tīmekļvietnē arī tiek izplatīta Krievijas iebrukumu Ukrainā atbalstošs un dalību reklamējošs saturs, kā arī Krievijas iebrukums Ukrainā tiek saukts par speciālo militāro operāciju.;

[3.5.2] Tīmekļvietnes sadaļā "gribu palīdzēt" (krievu: "хочу помочь") izvietota apakšsadaļa "brīvprātīgais darbs" (krievu: "Волонтёрская помощь"), kurā var pēc atslēgvārda "SMO" (krievu: "СВО") atlasīt brīvprātīgā darba sludinājumus ar mērķi palīdzēt Krievijas kaujiniekiem Ukrainā.11 Tika konstatēti sludinājumi ar aicinājumu piedalīties maskēšanas tīklu izgatavošanā12, kā arī humanitārās palīdzības gatavošanā un piegādes veikšanā Krievijas kaujiniekiem13.

[3.6] Tīmekļa vietnē amurmedia.ru cita starpā izvietota šāda informācija:

[3.6.1] Tīmekļa vietne ir Krievijas federācijas interneta laikraksts, kurš sevī apvieno vairākus interneta laikrakstus. Tīmekļvietnē ir izvietots saturs, kas atbalsta Krievijas iebrukumu Ukrainā.;

[3.6.2] Tīmekļvietnē izvietots raksts "Trutņevs pateicās Tālo Austrumu valsts ierēdņiem-brīvprātīgajiem, kuri atgriezās no SMO" (krievu: "Трутнев поблагодарил дальневосточных госслужащих-добровольцев, вернувшихся с СВО."). Rakstā tiek minēts, ka no tālajiem austrumiem atgriezās Krievu kaujinieki, kas brīvprātīgi devās karā uz Ukrainu, bet pirms tam strādāja valsts iestādēs. Rakstā šie cilvēki tika parādīti kā varoņi, sniegti apbalvojumi. Rakstā arī minēts, ka brīvprātīgo grupu formēšana turpināsies "līdz Krievijas uzvarai". Šāds raksts parāda, ka Krievijā sabiedrībā atbalsta Krievijas kaujiniekus un vēlas turpināt karu.14;

[3.6.3] Tīmekļvietnē izvietots raksts ""Atgriezieties mājās" - Habarovskas skolēnu vēstules SMO dalībniekiem" (krievu: ""Возвращайтесь домой" - письма хабаровских школьников, адресованные участникам СВО."). Rakstā tiek parādītas bērnu vēstules Krievijas kaujiniekiem Ukrainā, kurās bērni vēl viņiem panākumus kaujas laukā. Rakstā tiek izmantoti bērni, lai parādītu sabiedrības atbalstu Krievijas karam pret Ukrainu. Rakstā Krievijas iebrukumu sauc par speciālo militāro operāciju. Rakstā Krievijas kaujinieki tiek dēvēti par varoņiem.15;

[3.6.4] Tīmekļvietnē izvietots raksts ""Habarovskas novada sievietes sniedz vispusīgu atbalstu SMO dalībniekiem" (krievu: "Женщины Хабаровского края оказывают всестороннюю поддержку бойцам СВО"). Rakstā tiek parādīts, ka Habarovskas pilsētā sievietes apvienojās, lai sniegtu palīdzību Krievijas kaujiniekiem Ukrainā. Kopumā dalībnieces iesaistījās humānās palīdzības organizēšanā, apģērbu šūšanā, maskēšanās tīklu aušanā un sociālajā aprūpē. Šāds raksts mēģina parādīt lasītājam, ka Krievijas sabiedrība atbalsta karu Ukrainā un veic savu ieguldījumu Krievijas uzvarai. Rakstā Krievijas iebrukums Ukrainā tiek saukts par speciālo militāro operāciju.16

[3.7] Tīmekļa vietnē lug-info.ru cita starpā izvietota šāda informācija:

[3.7.1] Tīmekļa vietne ir Krievijas interneta laikraksts "Luhanskas Informācijas Centrs" (krievu: "Луганский Информационный Центр"), kura mērķis ir izplatīt informāciju, ka Ukrainas Luhanskas reģions ir daļa no Krievijas. Tīmekļvietnē ir izvietots saturs, kas atbalsta Krievijas iebrukumu Ukrainā. Tīmekļvietnes naratīvs ir veidots ar mērķi izplatīt Krievijas propagandu iekarotajās ukraiņu zemēs.;

[3.7.2] Tīmekļvietnē izvietots raksts "Krievijas armija atbrīvoja vēl piecus ciemus Kurskas apgabalā no Kijivas neonacistiem - Krievijas Aizsardzības ministrija" (krievu: "Армия России освободила от киевских неонацистов еще пять сел в Курской области - Минобороны"). Rakstā minēts, ka Krievijas kaujinieki ir atbrīvojuši apdzīvotos punktus Kurskas reģionā. Rakstā Ukrainas karavīri tiek saukti par neonacistiem, lai kurinātu naidu pret ukraiņiem un viņu karaspēku.17;

[3.7.3] Tīmekļvietnē izvietots raksts "Krievijas bruņotie spēki veica triecienus Ukrainas bruņoto spēku personāla un tehnikas koncentrācijas vietām 152 rajonos - Krievijas Aizsardzības ministrija" (krievu: "ВС РФ нанесли удары по местам скопления живой силы и техники ВСУ в 152 районах - Минобороны"). Rakstā tiek aprakstīti Krievijas armijas veiktie uzbrukumi Ukrainas karavīru pozīcijām un gūtie panākumi. Rakstā Ukrainas karavīri tiek saukti par neonacistiem, kas tiek darīts ar mērķi noniecināt Ukraiņu karavīrus. Šāds raksts ir veidots ar mērķi parādīt, ka Krievija konfliktā uzvar.18

Ievērojot konstatēto, Padome

secina:

[4] Padomes 2025. gada 22. janvāra sēdes laikā Padome ir pārliecinājusies par minētajās tīmekļa vietnēs izplatīto saturu. Elektronisko sakaru likuma 112. panta pirmajā daļā ir noteikts, ka "Nacionālajai elektronisko plašsaziņas līdzekļu padomei, izvērtējot valsts iestāžu sniegto informāciju, ir tiesības pieņemt lēmumu, ar kuru ierobežo piekļuvi tādām Latvijas teritorijā pieejamām tīmekļvietnēm, kurās tiek izplatīts saturs, kas apdraud vai var apdraudēt valsts drošību vai sabiedrisko kārtību un drošību, liedzot piekļuvi šo tīmekļvietņu domēna vārdam vai interneta protokola (IP) adresei." Minētā tiesību norma paredz Padomes tiesības, izvērtējot no citām valsts pārvaldes iestādēm saņemto informāciju, pieņemt lēmumu par piekļuves liegšanu tīmekļa vietnēm, ja tajās izplatītais saturs apdraud vai var apdraudēt valsts drošību vai sabiedrisko kārtību un drošību.

Ar terminu "valsts drošība" ir saprotama pasākumu sistēma valsts politisko un ekonomisko pamatu un valsts robežu aizsargāšanai. Šis termins ietver arī "nacionālo drošību", kas atbilstoši Nacionālās drošības likuma 1. pantā noteiktajam ir "valsts un sabiedrības īstenotu vienoto, mērķtiecīgu pasākumu rezultātā sasniegts stāvoklis, kurā ir garantēta valsts neatkarība, tās konstitucionālā iekārta un teritoriālā integritāte, sabiedrības brīvības attīstības perspektīva, labklājība un stabilitāte." Ievērojot to, ka ir nepieciešams nodrošināt nacionālo drošību un savlaicīgi prognozēt un novērst valsts iekšējo un ārējo apdraudējumu, kā arī garantēt valsts aizsardzību, sabiedrības drošību un tās demokrātisko attīstību, nav pieļaujams, ka Latvijas informatīvajā telpā - gan elektronisko plašsaziņas līdzekļu programmās un pakalpojumos, gan interneta vidē - tiek izplatīts tāds saturs, kas apdraud vai var radīt apdraudējumu valsts drošībai un sabiedriskajai kārtībai un drošībai.

[5] Padome secina, ka 3. punktā minētās tīmekļa vietnes tiek izmantotas, lai, piemēram, izplatītu propagandu, kara propagandu, atbalstītu karu Ukrainā (tostarp dēvējot to par "specoperāciju" jeb "speciālo militāro operāciju") un pret Ukrainas valsti un ukraiņu nāciju vērstu naratīvu. Tīmekļa vietņu, kurās tiek izplatīta sagrozīta un nepatiesa informācija, kara propaganda, kā arī karu attaisnojoša informācija, izplatīšanas ierobežošana ir nepieciešama, lai nodrošinātu valsts drošību, sabiedrisko kārtību un drošību.

[6] Ņemot vērā Padomes monitoringa rezultātā konstatēto, kompetentās iestādes sniegto informāciju, tīmekļa vietnēs izvietoto saturu, normatīvajos aktos noteikto, kā arī ģeopolitisko situāciju pasaulē, Padome atzīst, ka piekļuves liegšana šī lēmuma 3. punktā un tā apakšpunktos minētajām tīmekļa vietnēm veicama nekavējoties. Padome norāda, ka jebkura nepamatota kavēšanās ar piekļuves liegšanu tīmekļa vietnēm veicinātu apstākļus, ka tīmekļa vietnēs joprojām tiktu izplatīta tāda informācija, kas apdraud valsts drošību, kā arī dezinformācija un viltus ziņas, taču esošajā ģeopolitiskajā situācijā tieši pretēji - nepieciešams nodrošināt uzticamas, kvalitatīvas un faktos balstītas patiesas informācijas pieejamību.

[7] Ņemot vērā, ka lēmums par piekļuves ierobežošanu minētajām tīmekļa vietnēm ir administratīvais akts, pieņemot lēmumu par piekļuves ierobežošanu tīmekļa vietnēm, jāizvērtē administratīvā akta lietderības apsvērumi.

[7.1] Administratīvā akta nepieciešamība leģitīmā mērķa sasniegšanai - Satversmes 100. pants paredz: "Ikvienam ir tiesības uz vārda brīvību, kas ietver tiesības brīvi iegūt, paturēt un izplatīt informāciju, paust savus uzskatus. Cenzūra ir aizliegta." Ikviens ierobežojums attiecībā uz informācijas pieejamību ir jāvērtē vārda brīvības, kas ir demokrātiskas un tiesiskas valsts pamatvērtība, ierobežošanas aspektā. Satversmes 116. pants noteic, ka vārda brīvību var ierobežot likumā paredzētos gadījumos, lai sasniegtu kādu no tajā paredzētajiem leģitīmajiem mērķiem - citu cilvēku tiesības, demokrātisko valsts iekārtu, sabiedrības drošību, labklājību un tikumību. Arī Eiropas Cilvēktiesību konvencijas 10. panta otrā daļa nosaka: "Tā kā šo brīvību īstenošana ir saistīta ar pienākumiem un atbildību, tā var tikt pakļauta tādām prasībām, nosacījumiem, ierobežojumiem vai sodiem, kas paredzēti likumā un nepieciešami demokrātiskā sabiedrībā, lai aizsargātu valsts drošības, teritoriālās vienotības vai sabiedriskās drošības intereses, nepieļautu nekārtības vai noziedzīgus nodarījumus, aizsargātu veselību vai tikumību, aizsargātu citu cilvēku cieņu vai tiesības, nepieļautu konfidenciālas informācijas izpaušanu vai lai saglabātu tiesu varas autoritāti un objektivitāti." Leģitīmais mērķis vārda brīvības ierobežošanai konkrētajā gadījumā nepārprotami ir valsts un sabiedrības drošība (tajā skaitā informatīvās telpas drošība), demokrātiskas valsts iekārtas saglabāšana. Demokrātiskas valsts iekārtas aizsardzība kā leģitīms mērķis sevī ietver nacionālās drošības un Latvijas teritoriālās vienotības aizsardzību. Padome uzsver, ka elektronisko plašsaziņas līdzekļu programmās un pakalpojumos, kā arī tīmekļa vietnēs internetā ir aizliegts izplatīt saturu, kas apdraud valsts drošību, un šis valsts drošības apdraudējums ir vērtējams ne vien Latvijas, bet arī citu valstu drošības kontekstā. Nav šaubu, ka apdraudējums valsts drošības interesēm tiek nodarīts arī izmantojot interneta resursus, tajā skaitā tīmekļa vietnes, kurās tiek izplatītas ziņas un dažādi informatīvi materiāli. Satversmes tiesa ir atzinusi, ka ikvienam ir tiesības brīvi paust savus uzskatus jebkādā veidā - mutvārdos, rakstveidā, vizuāli, ar māksliniecisku izteiksmes līdzekļu palīdzību u.tml.19 Tomēr Satversmes tiesa ir atzinusi, ka tiesības uz vārda brīvību nav absolūtas un var tikt ierobežotas, ja tas nepieciešams sabiedrības interešu labā.20 Tāpat tiesības uz vārda brīvību nenozīmē visatļautību. Gan no Satversmes, gan arī no Latvijai saistošajiem starptautiskajiem cilvēktiesību dokumentiem izriet, ka tiesības uz vārda brīvību var ierobežot. Valsts var noteikt vārda brīvības ierobežojumus gadījumos, kad personas tiesības uz vārda brīvību tieši ietekmē citu personu tiesības, kā arī gadījumos, kad vārda brīvība rada nepārprotamus un tiešus draudus sabiedrībai.21 Ievērojot minēto, Padome uzskata, ka par leģitīmo mērķi, saskaņā ar kuru ir pieļaujams ar administratīvo aktu ierobežot personas vārda brīvību, atzīstama valsts interese aizsargāt valsts drošību un sabiedrisko kārtību un drošību. Gadījumā, ja personai piešķirtās tiesības brīvi paust savu viedokli tiek izmantotas negodprātīgi - ar mērķi apzināti izplatīt kara propagandu, dezinformāciju un maldināt sabiedrību, tā nav pieļaujama vārda brīvības izpausme un konkrētajā gadījumā tās ierobežošana ir uzskatāma par leģitīmu un samērīgu.

[7.2] Administratīvā akta piemērotība mērķa sasniegšanai - Attiecībā uz vārda brīvības ierobežojuma vērtējumu jāņem vērā, ka sabiedrībai ir tiesības saņemt patiesu informāciju. Padomes ieskatā, sabiedrības interesēs nav saņemt tādu informāciju, kas apdraud valsts vai sabiedrības drošību, valsts teritoriālo vienotību, tāpat sabiedrības interesēs nav saņemt informāciju, kas ir naidu kurinoša un apzināti maldinoša. Šādas informācijas saņemšana daļā sabiedrības var radīt uztraukumu un bailes savas valsts pastāvēšanu un savu, savas ģimenes nākotni, kā arī šķelt sabiedrību. Turklāt šī informācija satur arī dezinformāciju un šādas informācijas rezultātā var rasties un aktivizēties organizācijas, kuras atbalsta radikālas idejas, kā arī to pretinieki, tādējādi neizslēdzot iespēju, ka valstu iekšienē var rasties dažādu grupu protesti un tādējādi neapšaubāmi tiek ietekmēta sabiedriskā kārtībā un cilvēku drošība, kas būtiski un nepārprotami ietekmē valsts drošību kopumā. Tāpat, ņemot vērā, ka tīmekļa vietnēs tiek izvietota informācija par dažāda veida labumiem, kurus var iegūt, pievienojoties Krievijas Federācijas armijai, pastāv risks, ka armijai pievienojas arvien jauni cilvēki, kas iepazinušies ar šajās tīmekļa vietnēs izvietoto informāciju, tādējādi palielinot Krievijas Federācijas armijas kareivju skaitu un iespējas karot Ukrainā. Gadījumā, ja tīmekļa vietnes, kurās tiek izplatīta informācija, kas apdraud valsts drošību, Latvijas teritorijā nebūtu pieejamas, pieejamība šai informācijai būtu krietni mazāka, tādējādi arī šīs informācijas aprite samazinātos un ir prognozējams, ka nodarītais kaitējums būtu ievērojami mazāks. Līdz ar to, Padomes ieskatā, Elektronisko sakaru likumā paredzētais instruments tiesību uz vārda brīvību ierobežošanai - tiesības pieņemt lēmumu, ar kuru ierobežo piekļuvi tādām Latvijas teritorijā pieejamām tīmekļa vietnēm, kurās tiek izplatīts saturs, kas apdraud vai var apdraudēt valsts drošību vai sabiedrisko kārtību un drošību - ir uzskatāms par piemērotu līdzekli leģitīmā mērķa sasniegšanai.

[7.3] Vai mērķi nav iespējams sasniegt ar līdzekļiem, kas mazāk ierobežo administratīvā procesa dalībnieku tiesības vai intereses - Padomes ieskatā, piekļuves liegšana minētajām tīmekļa vietnēm visefektīvāk nodrošina sabiedrības interešu aizsardzību. Padome norāda, ka, lai garantētu sabiedrības interešu aizsardzību, ir nepieciešams rīkoties nekavējoties, tādējādi Padome, pieņemot lēmumu, neuzklausa minēto tīmekļa vietņu veidotājus. Atbilstoši Administratīvā procesa likumā noteiktajam Padome norāda, ka iemesls tīmekļa vietņu pārstāvju neuzklausīšanai ir fakts, ka tīmekļa vietnēs izplatītā informācija apdraud valsts un sabiedrības drošību, tādēļ lēmums par piekļuves liegšanu tām pieņemams pēc iespējas ātrāk. Vienlaikus Padome uzsver, ka tās rīcībā ir visa nepieciešamā informācija par tīmekļa vietnēs izvietoto saturu, tāpat, Padomes ieskatā, situāciju nebūtu iespējams mainīt, tīmekļa vietņu veidotājiem izņemot vai liedzot piekļuvi atsevišķām satura vienībām, jo tīmekļa vietnēs izvietotais saturs kopumā apdraud valsts drošību un sabiedrisko kārtību un drošību. Tāpat pat gadījumā, ja tiktu izņemtas atsevišķas satura vienības, Padomei būtu jāiegulda nesamērīgi resursi nepārtrauktam tīmekļa vietņu monitoringam, lai pārliecinātos, ka tīmekļa vietnēs atkārtoti netiek izvietots jau iepriekš izņemtais valsts drošību apdraudošais saturs, kā arī cits jauns saturs. Lai garantētu valsts un sabiedrības drošības interešu aizsardzību, Padome secina, ka citi, privātpersonu mazāk ierobežojoši līdzekļi, konkrētajā gadījumā nav piemērojami, jo tie nesasniegs mērķi. Mērķi - piekļuves ierobežošanu šim saturam - var sasniegt tikai liedzot piekļuvi tam.

[7.4] administratīvā akta samērīgumu - vai sabiedrības ieguvums ir lielāks, nekā privātpersonas interešu aizskārums. Tiesību piemērošanas neatņemama sastāvdaļa ir tiesisko seku konkretizēšana un šajā posmā tiesību piemērotāja pienākums ir apsvērt tiesiskās sekas un izvēlēties tās sekas, kuras sasniedz tiesību mērķi - taisnīgumu.22 Uz šādu iestādes pienākumu norāda arī APL 13. pantā nostiprinātais samērīguma princips: "Labumam, ko sabiedrība iegūst ar ierobežojumiem, kas uzlikti adresātam, ir jābūt lielākam nekā viņa tiesību vai tiesisko interešu ierobežojumam. Būtiski privātpersonas tiesību vai tiesisko interešu ierobežojumi ir attaisnojami tikai ar nozīmīgu sabiedrības labumu." Padomes ieskatā, konkrētajā gadījumā labums, ko iegūs sabiedrība, ir ievērojami lielāks nekā indivīda tiesību ierobežojums, jo sabiedrību vairs nesasniegs tāda informācija, kas apdraud gan Latvijas, gan Ukrainas valstu drošību un arī Eiropas drošību kopumā, kā arī apzināti maldinoša informācija un kara propaganda. Padomes ieskatā, šāds ierobežojums jo īpaši ir uzskatāms par samērīgu, ņemot vērā ģeopolitiskos apstākļus, kādos šobrīd atrodas Latvija un Pasaule. Krievija jau ilgstoši veic mērķtiecīgas dezinformācijas kampaņas Latvijā un arī citās Eiropas valstīs ar mērķi izplatīt dezinformāciju, ieviest bailes un apzināti sagrozīt gan vēstures, gan mūsdienu notikumus. Ievērojot minēto, ir īpaši svarīgi liegt piekļuvi šāda veida saturam un nodrošināt, ka sabiedrībai ir pieejams patiess, pārbaudīts un precīzs saturs par notikumiem Latvijā un Pasaulē. Tādējādi, Padomes ieskatā, sabiedrības ieguvums ir ievērojami lielāks nekā indivīda tiesību ierobežojums, jo sabiedrību, izmantojot šīs tīmekļa vietnes, vairs nesasniegs kara propaganda, dezinformējošs un sabiedrības un valsts drošību apdraudošs saturs.

[8] Ievērojot minēto un izvērtējot lietā esošās ziņas par faktiem kopumā un savstarpējā sakarībā, Padome secina, ka tīmekļa vietnēs sib.fm; taganrogprav.ru; gtrk-vyatka.ru; www.msun.ru; dobro.ru; amurmedia.ru, lug-info.ru tiek izplatīts saturs, kas apdraud valsts drošību, tajā skaitā Latvijas nacionālo drošību.

[9] Padome saskaņā ar APL 62. panta trešo daļu un papildu 8.3. punktā norādītajam norāda apsvērumus, kāpēc tā uzskata, ka pie konkrētā lēmuma pieņemšanas nav nepieciešams uzklausīt šī lēmuma adresātu viedokli. Saskaņā ar APL 62. panta otrās daļas 1. punktā noteikto "personas viedokļu un argumentu noskaidrošana nav nepieciešama, ja administratīvā akta izdošana ir steidzama un jebkura kavēšanās tieši apdraud valsts drošību, sabiedrisko kārtību, vidi, personas dzīvību, veselību un mantu." Ievērojot minēto, secināms, ka Padomei nav pienākuma uzklausīt lēmuma adresātu viedokli, jo jebkura kavēšanās lēmums pieņemšanā rada draudus valsts drošībai un sabiedriskajai drošībai. Tāpat jāņem vērā, ka Padome ir pamatojusi šāda ierobežojuma atbilstību tiesību uz vārda brīvību aizsardzības kontekstā. Secinot, ka administratīvais akts samērīgi ierobežo personas, kas veido lēmuma 3. punktā (izvērstā veidā) un 9. punktā norādīto tīmekļa vietņu, tiesības un šādu ierobežojumu sabiedrības interesēs ir nepieciešams noteikt bez kavēšanās, potenciālo adresātu viedokļa uzklausīšana nav nepieciešama.

[10] Ņemot vērā minēto, Padome uzskata par nepieciešamu izmantot tai Elektronisko sakaru likuma 112. pantā piešķirtās tiesības, izvērtējot valsts iestāžu sniegto informāciju, "[..] pieņemt lēmumu, ar kuru ierobežo piekļuvi tādām Latvijas teritorijā pieejamām tīmekļvietnēm, kurās tiek izplatīts saturs, kas apdraud vai var apdraudēt valsts drošību vai sabiedrisko kārtību un drošību, liedzot piekļuvi šo tīmekļvietņu domēna vārdam vai interneta protokola (IP) adresei."

[11] Lai informētu tīmekļa vietņu iespējamos lietotājus par iemeslu, kāpēc tīmekļa vietne vairs nav pieejama, nepieciešams veikt minēto tīmekļa vietņu lietotāju automātisku novirzīšanu uz Padomes izveidoto informatīvo paziņojumu: https://nelegalssaturs.lv.

Ievērojot minēto un saskaņā ar Elektronisko sakaru likuma 112. panta pirmo daļu un Administratīvā procesa likuma 67. pantu, Padome

nolemj:

1. Ierobežot piekļuvi Latvijā pieejamām tīmekļa vietnēm "sib.fm; taganrogprav.ru; gtrk-vyatka.ru; www.msun.ru; dobro.ru; amurmedia.ru, lug-info.ru", liedzot piekļuvi šo tīmekļa vietņu domēna vārdiem vai interneta protokola adresēm.

2. Ierobežot piekļuvi Latvijā pieejamo tīmekļa vietņu sib.fm; taganrogprav.ru; gtrk-vyatka.ru; www.msun.ru; dobro.ru; amurmedia.ru, lug-info.ru; dublējošām spoguļlapām.

3. Pieņemto lēmumu paziņot Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijā reģistrētajiem interneta piekļuves pakalpojumu sniedzošajiem komersantiem.

4. Uzdot Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijā reģistrētajiem interneta piekļuves pakalpojumu sniedzošajiem komersantiem nekavējoties liegt piekļuvi tīmekļa vietnēm un tās domēna vārdiem, novirzot to lietotājus uz informatīvo paziņojumu https://nelegalssaturs.lv. Interneta piekļuves pakalpojuma sniedzējiem ir pienākums ierobežot piekļuvi konkrētajiem interneta resursiem gan izmantojot globāla tīmekļa prefiksu "www", gan bez tā.

5. Iekļaut domēna vārdus Padomes mājaslapā izvietotajā sarakstā, kurā norādīti tie domēna vārdi, kuru izmantošana ir tikusi ierobežota.

6. Atbildīgs par šī lēmuma izpildes kontroli ir Padomes priekšsēdētājs Ivars Āboliņš.

Saskaņā ar Administratīvā procesa likuma 188. panta otro daļu administratīvo aktu var pārsūdzēt Administratīvajā rajona tiesā viena mēneša laikā no tā spēkā stāšanās dienas. Saskaņā ar Elektronisko sakaru likuma 112. panta septīto daļu šā lēmuma apstrīdēšana un pārsūdzēšana neaptur tā darbību.

Ņemot vērā administratīvā akta steidzamību, Padome nosaka, ka administratīvais akts jāizpilda nekavējoties. Ja administratīvais akts netiks izpildīts labprātīgi, tas tiks izpildīts piespiedu kārtā. Administratīvā akta piespiedu izpildes izmaksas sedz adresāts.


1 Pieejams: https://sib.fm/news/2025/03/10/v-novosibirske-nazvan-razmer-vyplat-dlya-inostrannyh-grazhdan-uchastvuyuschih-v-svo

2 Pieejams: https://sib.fm/news/2025/03/10/poteri-vsu-i-unichtozhennaya-tehnika-chto-izvestno-o-boyah-v-zone-svo-na-10-marta

3 Pieejams: https://sib.fm/news/2025/03/06/veterany-svo-mogut-besplatno-poluchit-zemelnyj-uchastok-v-krymu

4 Pieejams: https://taganrogprav.ru/deputaty-pobyvali-v-zone-svo-i-peredali-bojczam-ocherednuyu-partiyu-gumanitarnoj-pomoshhi/

5 Pieejams: https://taganrogprav.ru/slyusar-naznachil-svoim-zamom-po-teroborone-uchastnika-svo/

6 Pieejams: https://taganrogprav.ru/slyusar-dal-start-obrazovatelnoj-programme-dlya-uchastnikov-svo-geroi-dona/

7 Pieejams: https://www.gtrk-vyatka.ru/vesti/society/105710-kirovskie-policejskie-otpravili-v-zonu-svo-novyj-dizelnyj-generator.html

8 Pieejams: https://www.gtrk-vyatka.ru/vesti/education/105607-voennosluzhaschie-vstretilis-s-molodezhju-kirovskoj-oblasti.html

9 Pieejams: https://www.gtrk-vyatka.ru/vesti/society/105707-veterany-svo-mogut-popravit-svoe-zdorove-v-centrah-reabilitacii-socialnogo-fonda-rossii.html

10 Pieejams: https://www.msun.ru/ru/promo_fzo/

11 Pieejams: https://dobro.ru/search?from_date=2025-03-12&location%5Btitle%5D=%D0%95%D0%B2%D0%
BF%D0%B0%D1%82%D0%BE%D1%80%D0%B8%D1%8F&location%5Bregion%5D=91&location%5Blat%
5D=45.190629&location%5Blon%5D=33.367634&categories%5B0%5D=391614&t=e

12 Pieejams: https://dobro.ru/event/11002425

13 Pieejams: https://dobro.ru/event/11050726

14 Pieejams: https://amurmedia.ru/news/2005926/?from=31

15 Pieejams: https://amurmedia.ru/news/2003007/?from=31

16 Pieejams: https://amurmedia.ru/news/2003007/?from=31

17 Pieejams: https://lug-info.ru/news/armija-rossii-osvobodila-ot-kievskih-neonacistov-esche-pjat-sel-v-kurskoj-oblasti/

18 Pieejams: https://lug-info.ru/news/vs-rf-nanesli-udary-po-mestam-skoplenija-zhivoj-sily-i-tehniki-vsu-v-152-rajonah/

19 Satversmes tiesas 2003. gada 5. jūnija spriedums lietā Nr. 2003-02-0106, secinājumu daļas 1. punkts. Kā arī 2003. gada 29. oktobra spriedums lietā Nr. 2003-05-01, 21. punkts.

20 Satversmes tiesas 2015. gada 2. jūlija spriedums lietā Nr. 2015-01-01, 13. punkts.

21 Satversmes tiesas 2003. gada 29. oktobra spriedums lietā Nr. 2003-05-01, secinājumu daļas 22. punkts.

22 Satversmes tiesas 2007. gada 28. februāra lēmums lietā Nr. 2006-41-01, 14.2. punkts.

Nacionālās elektronisko plašsaziņas līdzekļu
padomes priekšsēdētājs I. Āboliņš