1. Saistošie noteikumi nosaka koplietošanas transportlīdzekļu izmantošanas kārtību, koplietošanas transportlīdzekļu samazināta atļautā braukšanas ātruma zonu un koplietošanas transportlīdzekļu novietošanas aizlieguma zonu izvietojumu Siguldas pilsētā.
2. Koplietošanas transportlīdzekļi saistošo noteikumu izpratnē ir koplietošanas elektroskrejriteņi un velosipēdi.
3. Koplietošanas transportlīdzekļus Siguldas pilsētā ir aizliegts novietot ārpus Siguldas novada pašvaldības, turpmāk – Pašvaldība, izveidotajām koplietošanas transportlīdzekļu stāvēšanas vietām. Pašvaldības izveidotās koplietošanas transportlīdzekļu stāvēšanas vietas ir apzīmētas ar horizontālu apzīmējumu uz seguma (asfalta vai bruģakmens) – laukums, ko norobežo baltas krāsas stūru līnijas, laukuma vidū laukuma numurs, P burts un koplietošanas transportlīdzekļa piktogramma (grafisks simbols).
4. Pašvaldības iestādes "Siguldas novada pašvaldības centrālā pārvalde" Komunikācijas pārvalde publicē koplietošanas transportlīdzekļu stāvēšanas vietu izvietojumu un koplietošanas transportlīdzekļu samazināta atļautā braukšanas ātruma zonas Pašvaldības tīmekļvietnē www.sigulda.lv (turpmāk – karte).
5. Koplietošanas transportlīdzekļu pakalpojumu sniedzējam (turpmāk – Pakalpojumu sniedzējs) katru kalendāro gadu pirms pakalpojuma uzsākšanas un koplietošanas transportlīdzekļu izvietošanas Siguldas pilsētā jāsaņem Pašvaldības iestādes "Pašvaldības infrastruktūras saimnieciskā nodrošinājuma pārvalde" saskaņojums par koplietošanas transportlīdzekļu izvietošanu. Pašvaldības iestādei "Pašvaldības infrastruktūras saimnieciskā nodrošinājuma pārvalde" ir tiesības atcelt izdoto saskaņojumu, ja Pakalpojumu sniedzējs neievēro saistošo noteikumu prasības.
6. Pašvaldība pārskata un aktualizē kartē norādītās koplietošanas transportlīdzekļu stāvēšanas vietas un samazināta atļautā braukšanas ātruma zonas pēc nepieciešamības.
7. Koplietošanas transportlīdzekļu samazināta atļautā braukšanas ātruma zonās koplietošanas transportlīdzekļu braukšanas ātrums nedrīkst pārsniegt 15 km/h.
8. Koplietošanas transportlīdzekļu pakalpojumu sniegšanai atļauts izmantot tikai tādus koplietošanas transportlīdzekļus, kuri aprīkoti ar sistēmu, kas regulē ātrumu (izņemot velosipēdus, kas tiek darbināti tikai ar cilvēka muskuļu spēku) un novietošanu, pielāgojot to Pašvaldības norādītajām koplietošanas transportlīdzekļu stāvēšanas vietām un samazināta atļautā braukšanas ātruma zonām.
9. Koplietošanas transportlīdzekļu pakalpojumu sniedzējs nodrošina koplietošanas transportlīdzekļu maksimālā ātruma ierobežojumu un novietošanas iestatījumu uzstādīšanu, atbilstoši saistošo noteikumu prasībām.
10. Pakalpojumu sniedzējs nodrošina koplietošanas transportlīdzekļa, kas novietots stāvēšanai neatbilstoši saistošo noteikumu prasībām, pārvietošanu uz atļauto stāvēšanas vietu nekavējoties, bet ne vēlāk kā trīs stundu laikā pēc informācijas saņemšanas.
11. Saistošo noteikumu pārkāpšanas gadījumā Siguldas novada Pašvaldības policija informē Pakalpojumu sniedzēju par pienākumu veikt saistošo noteikumu 10. punktā minētās darbības.
12. Saistošo noteikumu izpildi kontrolē Siguldas novada Pašvaldības policija, kurai ir tiesības izdot administratīvo aktu par saistošajos noteikumos paredzēto prasību neievērošanu.
Paskaidrojuma raksta sadaļa | Norādāmā informācija |
1. Mērķis un nepieciešamības pamatojums | 1.1. Saskaņā ar Ceļu satiksmes likuma 9. panta astoto daļu pašvaldība ir tiesīga noteikt koplietošanas transportlīdzekļu izmantošanas noteikumus, ātruma ierobežojuma zonas, novietošanas aizlieguma zonas, izvērtējot to sabiedrisko nepieciešamību un atbilstību drošības kritērijiem. 1.2. Saistošo noteikumu izdošanas mērķis ir noteikt koplietošanas transportlīdzekļu izmantošanas kārtību, koplietošanas transportlīdzekļu samazināta atļautā braukšanas ātruma zonu un koplietošanas transportlīdzekļu novietošanas aizlieguma zonu izvietojumu Siguldas pilsētā. 1.3. Līdzīgi kā citās Eiropas valstīs, arī Latvijā koplietošanas transportlīdzekļu, īpaši elektroskrejriteņu, izmantošana ir populāra, tai skaitā arī Siguldas pilsētā. Lai gan mikromobilitāte, ko šie koplietošanas transportlīdzekļi piedāvā, ir vērtējama pozitīvi, un tos izmanto iedzīvotāji un tūristi, diemžēl uzsākoties koplietošanas transportlīdzekļu, īpaši elektroskrejriteņu, izmantošanas sezonai, novērojamas problēmtendences: nepareizi novietoti/nomesti elektroskrejriteņi, kas aizšķērso gājēju un velo ceļus, ietves, un atrodas vietās, kur tiem nevajadzētu atrasties, piemēram, ielu krustojumos, kā arī apdraud mazākaizsargātākos ceļu satiksmes dalībniekus. Lai minēto problēmu atrisinātu, ar saistošajiem noteikumiem paredzēts Siguldas pilsētā aizliegt novietot koplietošanas transportlīdzekļus ārpus pašvaldības izveidotajām koplietošanas transportlīdzekļu stāvēšanas vietām. Kopējais koplietošanas transportlīdzekļu stāvvietu skaits un izvietojums pilsētā plānots pietiekami plašs, tādējādi saglabājot mikromobilitāti, ko šie koplietošanas transportlīdzekļi piedāvā. Paredzot saistošajos noteikumos koplietošanas transportlīdzekļu novietošanas un braukšanas ātruma prasības, preventīvi tiek novērsti ceļu satiksmes negadījumi, kuros iesaistīti koplietošanas transporlīdzekļi, tiek uzlabota ceļu satiksmes drošība, kā arī koplietošanas transportlīdzekļu lietotāji tiek disciplinēti, jo paredz tiem novietot koplietošanas transportlīdzekļus tikai konkrētās vietās. 1.4. Ar saistošo noteikumu izdošanu tiktu nodrošināta Siguldas novada attīstības programmā 2021.–2027. gadam noteikto pasākumu realizācija un redzējums, kāds paredzēts Siguldas novada ilgtspējīgas attīstības stratēģijā 2021.–2045. gadam. Proti, Siguldas novada attīstības programmas 2021.–2027. gadam Rīcības plāna Vidēja termiņa prioritātes VTP6 "Mobilitāte un transports" rīcības virziena RV13 "Satiksmes infrastruktūra" uzdevuma U46 "Uzlabot transporta būvju infrastruktūru un apgaismojumu" rīcība R.158. paredz "Transportlīdzekļu novietņu (t.sk. park&ride) izveidošana un aprīkošana, viedo tehnoloģiju izmantošana, t.sk. stāvvietu aizpildījuma uzskaite, vienota informācijas sistēma, u.tml." ar sasniedzamo rezultātu: Izveidotas un izmantojot viedās tehnoloģijas aprīkotas transportlīdzekļu novietnes. 1.5. Saistošie noteikumi skar Siguldas novada sabiedrības interesi dzīvot un uzturēties sabiedrībai drošā vidē, kuru kā vērtību atzīst arī Siguldas novada pašvaldība. Saistošo noteikumu ieviešana veicinās drošāku koplietošanas transportlīdzekļu izmantošanu, primāri aizsargājot mazāk aizsargātāko ceļu satiksmes dalībnieku dzīvību un veselību, kā arī koplietošanas transportlīdzekļu izmantošana tiks padarīta mazāk traucējoša apkārtējiem. |
2. Fiskālā ietekme uz pašvaldības budžetu | 2. Noteikumu īstenošanas fiskālās ietekmes prognoze uz pašvaldības budžetu: 2.1. noteikumu izpilde notiks pašvaldības kārtējā gada budžeta ietvaros; 2.2. ieņēmumu daļā ietekmes nav; 2.3. ietekme uz budžeta izdevumu daļu ir saistīta ar koplietošanas transportlīdzekļu stāvēšanas vietu iezīmēšanu ar horizonatālo apzīmējumu; 2.4. nav paredzēta ietekme uz citām pozīcijām budžeta ieņēmumu vai izdevumu daļā. 3. Saistošo noteikumu izpilde tiks īstenota esošo cilvēkresursu ietvaros, papildus resursi sakarā ar jaunu institūciju vai darba vietu veidošanu un esošo institūciju kompetences paplašināšana nav nepieciešama. |
3. Sociālā ietekme, ietekme uz vidi, iedzīvotāju veselību, uzņēmējdarbības vidi pašvaldības teritorijā, kā arī plānotā regulējuma ietekme uz konkurenci | 3.1. Sociālā ietekme – tiks veicināta satiksmes dalībnieku paradumu maiņa, uzlabosies satiksmes dalībnieku braukšanas kultūra, drošība, kas veicinās iedzīvotāju labsajūtu. 3.2. Ietekme uz vidi – nav attiecināms. 3.3. Ietekme uz iedzīvotāju veselību – saistošajos noteikumos noteiktā kārtība mazinās bīstamības, kas var ietekmēt cilvēku drošību un veselību, un ceļu satiksmes negadījumu skaitu, kuros cieš koplietošanas transportlīdzekļu vadītāji, kā arī citi satiksmes dalībnieki, kas iesaistīti koplietošanas transportlīdzekļu vadītāju izraisītajos negadījumos. 3.4. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi pašvaldības teritorijā – saistošie noteikumi paredz jaunu regulējumu, kas attiecināms uz koplietošanas transportlīdzekļu pakalpojumu sniedzējiem. Saistošie noteikumi neierobežo uzņēmējdarbības aktivitātes un komersantu, kas sniedz koplietošanas transportlīdzekļu pakalpojumus, konkurētspēju; saistošajos noteiktumos noteiktā kārtība nodrošinās koplietošanas transportlīdzekļu pakalpojumu sniedzējiem vienlīdzīgas tiesības un iespējas. 3.5. Ietekme uz konkurenci – tiešā veidā neietekmē tirgus dalībnieku skaitu un pakalpojuma pieejamību tirgū, jo saistošo noteikumu regulējums attiecināms uz visiem attiecīgās sfēras komercdarbības veicējiem. |
4. Ietekme uz administratīvajām procedūrām un to izmaksām | 4.1. Saistošo noteikumu piemērošanā personas var vērsties: 4.1.1. Siguldas novada pašvaldības iestādē "Pašvaldības infrastruktūras saimnieciskā nodrošinājuma pārvalde", kuras kompetencē ir saskaņojuma izsniegšana par koplietošanas transportlīdzekļu izvietošanu Siguldas pilsētā pirms pakalpojuma uzsākšanas, kā arī pārskatīt un aktualizēt kartē norādītās koplietošanas transportlīdzekļu stāvēšanas vietas un samazināta atļautā braukšanas ātruma zonas; 4.1.2. Siguldas novada Pašvaldības policijā, kuras kompetencē ir saistošo noteikumu izpildes kontrole. 4.2. Saistošie noteikumi paredz šādas administratīvās procedūras: 4.2.1. koplietošanas transportlīdzekļu pakalpojumu sniedzējam katru kalendāro gadu pirms pakalpojuma uzsākšanas un koplietošanas transportlīdzekļu izvietošanas Siguldas pilsētā jāsaņem pašvaldības iestādes "Pašvaldības infrastruktūras saimnieciskā nodrošinājuma pārvalde" saskaņojums par koplietošanas transportlīdzekļu izvietošanu; 4.2.2. pašvaldības iestādei "Pašvaldības infrastruktūras saimnieciskā nodrošinājuma pārvalde" saistošajos noteikumos paredzētas tiesības atcelt izdoto saskaņojumu, ja pakalpojumu sniedzējs neievēro saistošo noteikumu prasības; 4.2.3. saistošo noteikumu izpildes kontroles ietvaros Siguldas novada Pašvaldības policijai ir tiesības izdot administratīvo aktu par saistošo noteikumu prasību neievērošanu. |
5. Ietekme uz pašvaldības funkcijām un cilvēkresursiem | 5.1. Saistošie noteikumi izstrādāti Ceļu satiksmes likuma 9. panta astotajā daļā noteiktā pilnvarojuma izpildei. 5.2. Saistošo noteikumu izpilde notiks iesaistot esošos cilvēkresursus, papildus institūcijas un darba vietas netiks radītas. |
6. Informācija par izpildes nodrošināšanu | 6.1. Saistošo noteikumu izpildes nodrošināšanā netiek paredzēta jaunu institūciju izveide, esošo likvidācija vai reorganizācija. 6.2. Saistošo noteikumu izpildi nodrošinās Siguldas novada pašvaldības iestādes "Siguldas novada pašvaldības centrālā pārvalde" Komunikācijas pārvalde, Siguldas novada pašvaldības iestāde "Pašvaldības infrastruktūras saimnieciskā nodrošinājuma pārvalde", Siguldas novada Pašvaldības policija. |
7. Prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem, ko sniedz mērķa sasniegšana | Saistošie noteikumi izstrādāti atbilstoši normatīvajos aktos noteiktajam pilnvarojumam un mērķim. Nosakot koplietošanas transportlīdzekļu izmantošanas kārtību, koplietošanas transportlīdzekļu samazināta atļautā braukšanas ātruma zonu un koplietošanas transportlīdzekļu novietošanas aizlieguma zonu izvietojumu Siguldas pilsētā, tiek veicināta drošāka koplietošanas transportlīdzekļu izmantošana, primāri aizsargāta mazāk aizsargātāko ceļu satiksmes dalībnieku dzīvība un veselība, kā arī koplietošanas transportlīdzekļu izmantošana tiek padarīta drošāka un mazāk traucējoša apkārtējiem. Saistošajos noteikumos ietvertais regulējums un noteiktie ierobežojumi ir vērsti uz šī mērķa sasniegšanu un ir samērīgi. |
8. Izstrādes gaitā veiktās konsultācijas ar privātpersonām un institūcijām | 8.1. Saistošo noteikumu izstrādes laikā veiktas konsultācijas ar Satiksmes ministriju un Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministriju. 8.2. Atbilstoši Pašvaldību likuma 46. panta trešajai daļai, saistošo noteikumu projekts un tam pievienotais paskaidrojumu raksts no 10.02.2025. līdz 24.02.2025. publicēts Siguldas novada pašvaldības tīmekļvietnē www.sigulda.lv sabiedrības viedokļa noskaidrošanai. Publicēšanas laikā par saistošo noteikumu projektu saņemti šādi viedokļi: 1) Koplietošanas transportlīdzekļu samazināta atļautā braukšanas ātruma zonās koplietošanas transportlīdzekļu braukšanas ātrums nedrīkst pārsniegt 20 km/h. Viedoklis nav ņemts vērā. Saistošajos noteikumos ietvertais braukšanas ātrums noteikts, ņemot vērā Satiksmes ministrijas norādes, proti, ierastā prakse ir atļauto braukšanas ātrumu samazināt līdz 15 km/h. Līdz ar to noteiktais braukšanas ātrums ir samērīgs un adekvāts ierobežojums ceļu satiksmes drošības nodrošināšanai. 2) Izteikts priekšlikums saistošajos noteikumos paredzēt, ka koplietošanas transportlīdzekļi šo saistošo noteikumu izpratnē ir arī koplietošanas automašīnas, kā arī ierobežot koplietošanas automašīnu novietošanu skolu stāvlaukumos. Viedoklis nav ņemts vērā. Gan Ceļu satiksmes likums, gan Ministru kabineta 2015. gada 2. jūnija noteikumi Nr. 279 "Ceļu satiksmes noteikumi" nosaka prasības, kādas jāievēro, lai ceļu satiksmē piedalītos ar mehāniskajiem transportlīdzekļiem, kā arī organizēt satiksmi skolu stāvlaukumos iespējams ar ceļa zīmēm. Līdz ar to nav nepieciešams šīs prasības atsevišķi noteikt saistošajos noteikumos. 3) Nepieciešams papildināt saistošos noteikumus ar kritērijiem un nosacījumiem par koplietošanas transportlīdzekļu stāvēšanas vietām, aprakstot kritērijus, kā tiek novērtētas dabas aizsardzības un sabiedriskās drošības principi, vienlaikus tiek ņemtas vērā iedzīvotāju mobilitātes intereses. Viedoklis nav ņemts vērā. Atsevišķus kritērijus saistošajos noteikumos nav nepieciešams norādīt, jo, jau izstrādājot saistošo noteikumu regulējumu, tika ņemtas vērā problēmtendences: nepareizi novietoti/nomesti elektroskrejriteņi, kas aizšķērso gājēju un velo ceļus, ietves, un atrodas vietās, kur tiem nevajadzētu atrasties, piemēram, ielu krustojumos, kā arī apdraud mazākaizsargātākos ceļu satiksmes dalībniekus. Tādējādi, lai minēto problēmu risinātu, ar saistošajiem noteikumiem ir paredzēts, ka koplietošanas transportlīdzekļus Siguldas pilsētā aizliegts novietot ārpus izveidotajām koplietošanas transportlīdzekļu stāvēšanas vietām. Vienlaikus, izstrādājot saistošos noteikumus, ņemts vērā, lai koplietošanas transportlīdzekļu stāvvietu skaits un izvietojums pilsētā būtu pietiekami plašs, tādējādi saglabājot mikromobilitāti, ko šie koplietošanas transportlīdzekļi piedāvā. Līdz ar to saistošajos noteikumos noteiktās prasības neietekmēs mobilitātes iespējas, ko piedāvā koplietošanas transportlīdzekļu izmantošana. Šīm stāvēšanas vietām nav ietekmes uz vidi, jo tās paredzētas vietās, kurās drīkst pārvietoties ar koplietošanas transportlīdzekļiem, vienlaikus nodrošinot, ka šīs stāvēšanas vietas veicina drošāku koplietošanas transportlīdzekļu izmantošanu un preventīvi novērš ceļu satiksmes negadījumus, kuros iesaistīti koplietošanas transportlīdzekļi. |