Tiesību akts: spēkā esošs
Tiesību akts zaudēs spēku 2026. gada 1. janvārī.
Ventspils novada domes saistošie noteikumi Nr. 1

Ventspils novadā 2025. gada 30. janvārī (prot. Nr. 64, 1. §)
Ventspils novada pašvaldības 2025. gada konsolidētais budžets
Izdoti saskaņā ar likuma "Pašvaldību likums" 10. panta
pirmās daļas 1. punktu, 48. pantu, likuma "Par pašvaldību budžetiem"
16. un 17. pantu, likumu "Par budžetu un finanšu vadību"

1. Saistošie noteikumi nosaka Ventspils novada pašvaldības (turpmāk – Pašvaldība) 2025. gada pamatbudžeta un ziedojumu, dāvinājumu budžeta ieņēmumu, izdevumu, saistību apmēru saimnieciskajā gadā un turpmākajos gados, kā arī budžeta izpildītāju pienākumus un atbildību.

2. Apstiprināt Ventspils novada pašvaldības konsolidēto pamatbudžetu budžetu 2025. gadam, šādā apmērā (1. pielikums):

2.1. kārtējā gada ieņēmumi – 20 985 040 euro;

2.2. kārtējā gada izdevumi – 25 668 285 euro;

2.3. naudas līdzekļu atlikums uz gada sākumu – 4 278 035 euro.

3. Apstiprināt Ventspils novada pašvaldības konsolidēto pamatbudžeta izdevumu plānu pa iestādēm un struktūrvienībām pēc funkcionālajām kategorijām (2. pielikums).

4. Apstiprināt Ventspils novada pašvaldības konsolidēto ziedojumu, dāvinājumu budžetu 2025. gadam, šādā apmērā (3.4. pielikums):

4.1. kārtējā gada ieņēmumi – 5 350 euro;

4.2. kārtējā gada izdevumi – 7 248 euro;

4.3. naudas līdzekļu atlikums uz gada sākumu – 1 898 euro.

5. Apstiprināt Ventspils novada pašvaldības aizņēmumu un galvojumu apmēru 2025. gadā un turpmākajos gados (5. pielikums).

6. Apstiprināt Ventspils novada pašvaldības autoceļa fonda līdzekļu plānu vidējam termiņam 2025. gadā un divos turpmākajos gados (6. pielikums).

7. Ventspils novada pašvaldības Finanšu nodaļa 2025. gadā nodrošina pašvaldības aizņēmumu pamatsummas atmaksu un kredītu procentu samaksu, saskaņā ar noslēgtajiem aizņēmumu līgumiem un budžetā šim mērķim plānotajiem līdzekļiem.

8. Budžeta izpildītāji ir atbildīgi par to, lai piešķirto līdzekļu ietvaros nodrošinātu efektīvu un racionālu pašvaldības budžeta līdzekļu izlietojumu un, lai izdevumi pēc naudas plūsmas nepārsniedz attiecīgajam mērķim tāmē plānotos pašvaldības budžeta izdevumus atbilstoši ekonomiskajām un funkcionālajām kategorijām.

9. Saistošie noteikumi par pašvaldības budžeta apstiprināšanu un budžeta grozījumiem stājas spēkā nākamajā dienā pēc to izsludināšanas oficiālajā izdevumā "Latvijas Vēstnesis" un tie publicējami pašvaldības tīmekļa vietnē www.ventspilsnovads.lv.

Ventspils novada domes priekšsēdētājs A. Mucenieks
Pielikums
Paskaidrojuma raksts
par Ventspils novada pašvaldības budžetu 2025. gadam

Attīstības rādītāji

Ventspils novads atrodas Latvijas ziemeļrietumos, Kurzemes reģionā, Baltijas jūras piekrastē. Latvijas jūras robeža ir 490 km, no kuriem Ventspils novada krasta līnija gar Baltijas jūru stiepjas nepilnu 94 km garumā. Ventspils novads sauszemē robežojas ar Ventspils valstspilsētu, Kuldīgas, Talsu un Dienvidkurzemes novadiem.

Ventspils novada kopējā platība ir 2457,56 km2, no kuriem 64 % aizņem meži, 20,9 % – lauksaimniecībā izmantojamās zemes. No kopējās Ventspils novada teritorijas platības, 15,98 % aizņem dabas liegumi (purvi, tīreļi, staignāji, mitrāji) tai skaitā arī natura 2000 teritorijas.

Viena no novada vērtībām ir atrašanās vieta pie Baltijas jūras, tās piekraste ir aptuveni 94 km gara, ar plašu pludmales daļu, kas ietekmē uzņēmējdarbības virzienus pagastos. Ventspils novadā, pārsvarā uzņēmējdarbības jomas ir saistītas ar mežistrādi, lauksaimniecību, tūrismu un zvejniecību.

Ventspils novadu šķērso valsts nozīmes autoceļš A10 (E22) Rīga–Ventspils un dzelzceļa līnija Rīga–Ventspils, kas savienojums ar loģistikas centriem. Ņemot vērā plašo novada teritoriju, galvaspilsētas Rīgas sasniedzamība no apdzīvotām vietām atšķiras, kopumā ceļā pavadāmam laikam ar automašīnu variējot no 2 h maršrutā Ugāles–Rīga (attālums 150 km) līdz 2 h 40 min, lai nokļūtu no Užavas uz Rīgu (attālums 200 km). Tāpat atšķiras attālums un ceļā pavadāmā laika līdz tuvākajam nacionālas nozīmes centram Ventspils valstspilsētai, kurā atrodas novada administrācija.

Viens no raksturīgākajiem teritorijas attīstības rādītājiem ir teritorijas attīstības indekss, kuru aprēķina Valsts reģionālās attīstības aģentūra, balstoties uz datiem par ekonomiski aktīvo individuālo komersantu un komercsabiedrību skaitu uz 1000 iedzīvotājiem, bezdarba līmeni, trūcīgo personu īpatsvaru, dabiskās kustības saldo, ilgtermiņa migrācijas saldo, noziedzīgo nodarījumu skaitu, iedzīvotāja ienākuma nodokļu lielumu, demogrāfisko stāvokli. Pēdējā attīstības līmeņa indeksa redakcija atjaunota 2021. gadā. Ventspils novada teritorijas attīstības līmeņa izmaiņu indekss pēc 2020. gada datiem bija -0,180. Kopumā Ventspils novads vietu rangā starp citiem novadiem būtiski nav mainījis, kā arī turpmākajos gados krasas izmaiņas nav paredzamas.

Iedzīvotāju struktūra un skaita dinamika

Ventspils novadā apdzīvotības struktūru ietekmē dažādi faktori – lieli mežu masīvi, purvi, lauksaimniecības zemju teritorijas, jūras piekraste, vēsturiskās un militārās būves, ceļu tīkls un dzelzceļa līnijas, kā arī dabas liegumi.

1. attēls. Iedzīvotāju skaita izmaiņas Ventspils novadā 01.01.2020.–01.07.2024. periodā (PMLP)

Uz 2024. gada 1. janvāri iedzīvotāju skaits Ventspils novadā ir ar lejupejošu tendenci pret 2023. gada 1. janvāri (skat. 1.attēlu). Izvērtējot iedzīvotāju skaita dinamiku ilgākā termiņā, jāsecina, ka attiecībā pret 2020. gadu, iedzīvotāju skaits novada teritorijā ir samazinājies par 7 %, ko veicinājis negatīvais dabiskā pieauguma un migrācijas saldo.

2. attēls. Iedzīvotāju skaits Ventspils novadā pa pagastiem uz 01.07.2024. (PMPL)

Ņemot vērā novada teritorijas īpatnību – mežu un lauksaimniecības zemju platības, saskaņā ars CSP datiem uz 2024. gada sākumu iedzīvotāju blīvums novada teritorijā ir vidēji 4 cilvēki/km2. Visblīvāk apdzīvots ir Vārves pagasts (12 cilv./km2) un Piltenes pilsēta, visretāk – Ances pagasts (1 cilv./km2) (skat. 2. attēlu).

Apskatot iedzīvotāju galvenās vecumu grupas uz 2024. gada 25. septembri ir sekojošas: darbspējas vecuma cilvēki sastāda 63,72 % (skaits palielinājies par 0,72 % salīdzinājumā ar 2023. gadu), līdz darbspējas vecumam – 15,26 %, virs darbspējas vecuma – 21,30 % iedzīvotāju, (skat. 3. attēlu). Salīdzinot iedzīvotāju galvenās vecuma grupas Kurzemes reģionā ar tuvākajām pašvaldībām, Ventspils novada rādītāji ir kopumā atbilstoši reģionam.

3. attēls. Iedzīvotāju skaits Ventspils novadā pa vecuma grupām uz 25.09.2024. (CSP)

2024. gada novembrī bezdarba līmenis Ventspils novadā ir samazinājies uz 3,8 % salīdzinājumā ar 2023. gada novembri, kad bezdarba līmenis bija augstāks, t.i. 4,6 %. Kā arī vērtējot kopumā Kurzemē 2024. gada novembrī bezdarba līmenis bija augstāks, kā Ventspils novadā. 2024. gada desmit mēnešu griezumā bezdarba līmenis Ventspils novadā turpināja samazināties, uz 1. oktobri sasniedzot 3,5 % (skat. 4. attēlu), kas skaidrojamu darba tirgus stabilizēšanos. Salīdzinot ar valstī vidējo un Kurzemes reģiona bezdarba līmeni, to var vērtēt kā līdzvērtīgu.

4. attēls. Bezdarba līmenis Ventspils novadā (NVA)

Lielāko bezdarbnieku grupu veido iedzīvotāji pirmspensijas vecumā. Galvenie iemesli, kāpēc bezdarbniekiem ir grūtības uzsākt darba attiecības – sociālās problēmas, zemā kvalifikācija, veselības problēmas. Iedzīvotāju darbspējas vecumā, t.sk. jauniešu – bezdarbnieku (t.sk. personas pēc bērnu kopšanas atvaļinājuma) skaits, salīdzinot ar iepriekšējo gadu, ir krietni samazinājies. Ja iepriekšējos gados aktuāla problēma bija darba vietu trūkums tuvāk dzīvesvietai, tad jāatzīmē, ka arvien vairāk tiek piedāvātas attālinātā darba iespējas, jo pieaug nepieciešamība pēc izglītotiem speciālistiem attiecīgajā nozarē. Darba devējam tiek dota iespēja izvēlēties atbilstošāko un piemērotāko pretendentu no visiem Latvijas reģioniem. Ventspils novada pašvaldība piedalās Nodarbinātības valsts aģentūras organizētajā nodarbinātības veicināšanas pasākumā "Algoti pagaidu sabiedriskie darbi". 2024. gadā bija 3 (trīs) darba vietas izveidotas, bet 2025. gadā plānotas tikai 2 (divas).

2024. gadā novadā kopš gada sākuma ir jaundibināti 37 uzņēmumi, kas ir par 8 uzņēmumiem vairāk, kā 2022. gadā, liecina Lursoft apkopotā informācija uz 2025. gada 1. janvāri. Tas liecina par iedzīvotāju uzņēmību un ekonomisko izaugsmi novadā kopumā.

Vidējā darba alga bruto gan privātajā sektorā, gan valsts pārvaldē Ventspils novadā 2021. gadā bija 806,83 EUR. 2022., 2023. gada un 2024. gada pirmajos 3. ceturkšņos gadu apskatot, var secināt, ka atalgojums ir pieaudzis proporcionāli pret vidējo atalgojumu valstī. Atalgojuma, Ventspils novadā strādājošiem un valstī vidēji, lielāko atšķirību veido vidējās darba samaksas straujais pieaugums Rīgā un Pierīgā (skat. 5. attēlu).

5. attēls. Vidējais bruto atalgojums1

Vērtējot pēc ekonomiskās attīstības rādītājiem, Ventspils novadu raksturo kā labu ekonomisko vidi – bezdarba līmenis ir samazinājies, iedzīvotāju skaits minimāli samazinās, strādājošo darba samaksa ir pieaugusi, nodarbināto skaits, uzņēmumu lielums un apgrozījums u.c. ir ar augšupejošu tendenci. Lai veicinātu Ventspils novada attīstību, būtiska uzmanība jāpievērš dzīvojamā fonda attīstībai, radot iedzīvotājiem iespēju izvēlēties sev piemērotu mājokli, tādējādi palielinot apdzīvotību pašvaldības teritorijā.

Pēc Ventspils novada pašvaldības nekustamo īpašumu nodaļas apkopotiem datiem uz 2024. gada 1. decembri novada pagastos palīdzību meklējuši 24 iedzīvotāji, savukārt 2022. gadā, tie bija 53 iedzīvotāji un 2023. gadā 17 iedzīvotāji, pēc kā iespējams secināt, ka pieprasījums pēc dzīvokļiem 2023. gadā un 2024. gadā ir bijis nemainīgs.

Ne mazāk svarīga loma ir mobilitātes nodrošināšanai, sabiedriskā transporta nodrošinājumam, ceļu kvalitātei un satiksmes drošībai brīvai iedzīvotāju pārvietošanās iespējai novada teritorijā, kas ir atrunāts Ventspils novada stratēģiskos mērķos un ilgtermiņa prioritātēs 2030. Attīstot kvalitatīvu ceļu tīklu, tiek sekmēta uzņēmējdarbības attīstība2, veicināta tūrisma attīstība un iedzīvotāju interese iegādāties nekustamos īpašumus Ventspils novada teritorijā.

Iedzīvotāja skaita dati liecina par nepieciešamību pēc pašvaldībai veicamā darba uzdevumiem:

- radīt labvēlīgu vidi uzņēmējdarbības attīstībai;

- drošas vides, infrastruktūras veidošana visā novada teritorijā;

- radīt saturīgu brīvā laika pavadīšanas iespējas visām paaudzēm, t.sk. jauniešiem.

Rezultātā mazinātos iedzīvotāju aizplūšanas temps, palielinātos iedzīvotāju piesaiste novadam, t.sk. jaunu ģimeņu un ģimeņu ar bērniem.

2025. gada galvenie uzdevumi, prioritātes, pasākumi

Neskatoties uz to, ka pašvaldība 2025. gada budžeta projekta sagatavošanā saskarās ar izaicinājumiem pašvaldības budžeta ieņēmumu un izdevumu sabalansēšanā, pašvaldība tomēr arī 2025. gadā plāno turpināt aktīvu darbu pie Attīstības programmā 2020.–2026. gadam izvirzīto vidēja termiņa prioritāšu, rīcības virzienu un uzdevumu īstenošanas, realizējot gan investīciju projektus ar, gan bez piesaistītā ārvalstu finanšu palīdzības finansējuma atbalstu.

Pašvaldības budžeta izdevumi pa nozarēm projektiem bez piesaistītā ārvalstu finanšu palīdzības finansējuma.

Pašvaldības plānotais izdevumu apjoms izglītības infrastruktūras attīstībai veido 677 tūkst. euro, t.sk. būtiskākas investīcijas plānotas Piltenē, Ugālē un Tārgales pagastā, veicot pirmskolas izglītības iestādes "Taurenītis" Maija ielā 6, Piltenē teritorijas labiekārtošanas darbus, Tārgales pamatskolas dabaszinību kabineta remontu un jauna aprīkojuma iegādi, tualešu telpu remontu, ceļa posma remontu uz ēdnīcu, pirmskolas izglītības iestādi un sporta zāli, Ugāles vidusskolas iekšējā ugunsdzēsības ūdensvada atjaunošanas darbus un bibliotēkas telpu pārplānošanu kā arī citus pasākumus izglītības iestāžu materiāltehniskas bāzes stiprināšanai.

Savukārt plānotais izdevumu apjoms ceļu infrastruktūras sakārtošanai veido 1,35 milj. euro, t.sk. būtiskākās investīcijas Piltenē, Tārgales pagastā un Ugālē, veicot pašvaldības autoceļa T-12 "Niedriņi–Tuči" pārbūvi, Tārgales pagastā, autoceļa Ug-60 "Bumbieri–Riekstiņi" posma, Ug-26 "Arāji–Salas" un Ug-66 "Arāji–Salas 2" brauktuvju pārbūve, Ug-62 "Rūpnīcas iela 11" brauktuves atjaunošanas darbus Ugālē, Ugāles pagastā, Bērzu ielas pārbūve un Iebrauktuves pārbūve Lielā ielā 7, Piltenē.

Pašvaldībai 2025. gada budžetā ir rezervēti līdzekļi Ventspils novada pagastu vides un teritorijas uzturēšanai 216 tūkst. euro apmērā, veicot rotaļu laukumu izveidi un rotaļu elementu uzstādīšanu Ances pagastā, atsevišķu rotaļu elementu uzstādīšanu Stiklu ciemā, Puzes pagatsā, celiņu izbūvi Centra parka teritorijā Piltenē.

Tāpat būtiski ieguldījumi ir plānoti kultūras infrastruktūras attīstībai Ugāles, Piltenes, Popes, Puzes, Usma, Užavas un Vārves pagastu kultūras iestādēs, t.sk. bibliotēkās par kopējo summu 199 tūkst. euro, veicot ēkas fasādes un jumta remontu Piltenes kultūras nama ēkai Maija ielā 8, Piltenē u.c. pasākumus kultūras iestāžu infrastruktūras sakārtošanai (gaismekļu nomaiņu uz energoefektīvākiem, telpu kosmētiskos remontus, grīdas segumu atjaunošanas darbus).

Tāpat 2025. gada ietvaros ir plānotas investīcijas sabiedriskās kārtības un drošības stiprināšanai jaunizveidotās pašvaldības iestādes "Ventspils novada pašvaldības policija" telpu pielāgošanu deleģētās funkcijas īstenošanai, nedzīvojamā fonda sakārtošanai Rūpnīcas ielā 6, Ugālē, veicot remontdarbus un pielāgojot dzīvokļus vides pieejamības prasībām. Investīcijas novadpētniecības stiprināšanai un jauniešu brīvā laika pavadīšanas nodrošināšanai, kā arī pārvaldes funkciju realizēšanai par kopējo summu 143 tūkst. euro apmērā.

Pašvaldība 2025. gadā turpinās 2024. gadā uzsākto Eiropas Savienības fondu līdzfinansētu projektu īstenošanu par kopējo summu 1,6 milj. euro attīstot un labiekārtojot publisko ārtelpu pie mājas "Purenes", Zlēku pagastā, Ventspils novadā, kā arī veicot pašvaldības pievedceļa pārbūvi Liepenes ciemā, Baltijas jūras piekrastē. 2025. gada būvdarbu sezonā ar Eiropas Reģionālās attīstības fonda atbalstu plānota divu ceļa posmu Tārgales pagastā – T-51 "Jaunozoli–Ceļinieki" un T-3 "Laimiņas–Kamārce" seguma pārbūve ar kopējo garumu 2,65 km un viena ceļa posma Vārves pagastā Va-7 "Pasiekstes ceļš" pārbūves darbi 1,08 km garumā, tādejādi attīstīto uzņēmējdarbības publisko infrastruktūru un palielināt nodarbinātību un ekonomisko aktivitāti pašvaldībā esošiem komersantiem.

Piltenes izglītības jomas speciālisti turpinās dalību ERASMUS+ projekta "Tiešsaistes izglītība – mācīšana un mācīšanās". Tāpat Ventspils novada iedzīvotājiem būs iespēja apgūt jaunas digitālās prasmes Atveseļošanās un noturības mehānisma plāna 2021.–2026. gadam līdzfinansētā projekta "Sabiedrības digitālo prasmju attīstība" ietvaros. Atbalsta gadījumā Eiropas Sociālā fonda Plus līdzfinansētā projekta ietvaros ir plānots izveidot jaunu sabiedrībā balstītu sociālo pakalpojumu "Specializētās darbnīcas" pilngadīgām personām ar garīga rakstura traucējumiem. 2025. gada ietvaros ir plānots veikt nepieciešamo iepirkumu norisi, lai 2026. gadā pavasarī novada pašvaldības divus morāli un tehniski novecojušos autobusus nomainītu videi draudzīgi bezemisiju elektrouzlādes autobusi pašvaldības izglītojamo pārvadāšanai

Plānotās pašvaldības aktivitātes uzņēmējdarbības attīstībā

2025. gadā turpināsies darbs pie individuālu konsultāciju sniegšanas tiem uzņēmējiem, fiziskām personām, kuras vēlas attīstīt vai uzsākt uzņēmējdarbību novadā, piesaistot ES un citus finansējumus. Tiks organizētas uzņēmēju tikšanās ar pašvaldības pārstāvjiem ar mērķi veicināt uzņēmējus iesaistīties kooperatīva izveidē.

Pašvaldība turpinās uzrunāt un aicināt lauku iedzīvotājus, īpaši jauniešus, uzņēmējus un organizācijas celt savu kapacitāti, iesaistot izglītojošos pasākumos sadarbībā ar Latvijas Lauku konsultāciju un izglītības centru, lai dažādotu lauku ekonomiku, mudināt darboties radoši, attīstīt esošos un veidot jaunus pakalpojumus.

Ventspils novada pašvaldība jau divpadsmito gadu organizēs pašvaldības projektu konkursu "SOLIS", kurā aicinās piedalīties kā uzņēmējus, tā arī fiziskas personas. Konkursa uzvarētāji saņems pašvaldības līdzfinansējumu savas uzņēmējdarbības uzsākšanai, attīstībai un jaunu darba vietu izveidošanai. Kā arī, tiek plānots iesaistīties Kurzemes plānošanas reģiona izsludinātajos uzņēmējdarbības veicināšanas konkursos.

Ņemot vērā lielo uzņēmēju ieinteresētību, atsaucību un apmeklētību, novada organizētajos semināros un godināšana pasākumos 2024. gadā, arī 2025. gadā tiek plānots organizēt šāda veida pasākumus.

Visā Latvijā jau 4 gadu norisinās Māju kafejnīcu dienas. Ņemot vērā lielo atsaucību no apmeklētāju puses 2023. gadā un 2024. gadā, arī 2025. gadā tiek plānots turpināt šo aktivitāti, popularizējot Ventspils novadu.

2022. un 2023. gadā Ventspils novads pārstāvēja uzņēmējus starptautiskajā izstādē "Riga Food", kur apmeklētāji izrādīja lielu interesi par novada mājražotāju produkciju, līdz ar to, tiek plānots izstādi apmeklēt arī 2025. gadā. Ventspils novada mājražotāji, uzņēmēji tiks aicināti savu produkciju, pakalpojumus popularizēt gan Kurzemes uzņēmēju dienās u.c. pasākumos.

Lai sekmētu novada iedzīvotāju dzīves vides kvalitātes uzlabošanu, ik gadu pašvaldība organizē pašvaldības projektu konkursu biedrībām un nodibinājumiem – "Mēs savā novadā". Piesaistot finansējumu, iedzīvotāji saviem spēkiem realizē dažādus sabiedriskā labuma projektus.

Pašvaldība turpinās sadarboties ar Ventspils Tūrisma informācijas centru, Kurzemes Tūrisma asociāciju, Kurzemes Plānošanas reģionu, Latvijas Lauku konsultācijas centru un Latvijas Lauku tūrisma asociāciju "Lauku ceļotājs", lai popularizētu novada uzņēmējus, viņu pakalpojumus, apskates objektus u.c.

Pašvaldības raksturojums

Ventspils novadā pašpārvaldi un pašvaldības iedzīvotāju pārstāvību nodrošina to ievēlētā Ventspils novada dome, kas pieņem lēmumus, nosaka pašvaldības institucionālo struktūru, lemj par autonomo funkciju un brīvprātīgo iniciatīvu īstenošanu un par kārtību, kādā nodrošina pašvaldībai deleģēto valsts pārvaldes funkciju un pārvaldes uzdevumu izpildi; izstrādā un izpilda pašvaldības budžetu.

Ventspils novada dome savu darbu organizē, ievērojot LR likumus, Ministru kabineta noteikumus, Ventspils novada pašvaldības nolikumu un citus normatīvos dokumentus.

Ventspils novada pašvaldība ir izveidota 2009. gada 1. jūlijā pēc vietējo pašvaldību administratīvi teritoriālās reformas pabeigšanas saskaņā ar administratīvi teritoriālā iedalījuma noteikumiem. Ventspils novadā ir 12 pagasti un viena pilsēta. Pēc pašvaldību vēlēšanām 2021. gadā Ventspils novada dome atbilstoši Pašvaldības domes vēlēšanu likumam sastāv no 15 deputātiem.

Ventspils novada pašvaldība savu darbu virza atbilstoši LR likumam "Pašvaldību likums" un Ventspils novada pašvaldības nolikumam – organizē novada pašvaldības autonomo funkciju un nodrošina deleģēto valsts pārvaldes funkciju un pārvaldes uzdevumu izpildi, kā arī likumos noteiktajos gadījumos veic pienākumus, kas saistīti ar novada, pilsētas un pagastu iedzīvotāju izglītības un sociālās palīdzības jautājumiem, kultūras iestāžu darbību un sniedz šīm iestādēm metodisku palīdzību.

Domes funkciju realizēšanu un darbības nodrošināšanu nodrošina pastāvīgās deputātu komitejas sniedzot atzinumus jautājumos, kas saistīti ar komiteju kompetenci, sagatavo un iesniedz novada domē izskatīšanai lēmumu projektus, izskata domes un pašvaldības iestāžu budžetu projektus. Atsevišķu pašvaldības funkciju veikšanai novada dome ir izveidojusi komisijas. Tās darbojas pastāvīgo komiteju vai tiešā domes pakļautībā.

Komitejas:

• Finanšu komiteja (7 deputāti);

• Sociālo, izglītības, kultūras un sporta komiteja (7 deputāti);

• Teritorijas un ekonomikas attīstības komiteja (7 deputāti);

• Nekustamo īpašumu apsaimniekošanas komiteja (7 deputāti);

Komisijas:

• Pašvaldības dzīvojamo māju privatizācijas un mantas atsavināšanas komisija;• Bērnu un jaunatnes lietu komisija;

• Interešu izglītības programmu izvērtēšanas komisija;

• Nekustamo īpašumu iznomāšanas komisija;

• Tehniskā komisija;

• Pedagoģiski medicīniskā komisija;

• Debitoru parādu izvērtēšanas komisija;

• Sporta komisija;• Medību koordinācijas komisija;
• Projektu, investīciju un būvniecības komisija;• Darījumu ar lauksaimniecības zemi izvērtēšanas komisija;
• Vides un uzņēmējdarbības attīstības komisija;• Ilgtermiņa ieguldījumu un krājumu novērtēšanas komisija;
• Iepirkumu komisija;

• Licencēšanas komisija;

• Vēlēšanu komisija;

• Ventspils valstspilsētas un Ventspils novada sadarbības teritorijas Civilās aizsardzības komisija;
• Dzīvokļu komisija;

• Administratīvā komisija;

• Administratīvo aktu strīdu komisija;

• Bērnu lietu sadarbības grupa;

• Apbalvošanas komisija;

• Budžeta komisija.

Ventspils novada dome ir izveidojusi sekojošas iestādes:

• Ventspils novada pašvaldības administrācija;

• Ventspils novada Sociālais dienests;

• Ventspils novada Bāriņtiesa;

• Ventspils novada Izglītības pārvalde;

• Ventspils novada pašvaldības policija.

Novada pašvaldības administrācija – ir pašvaldības iestāde, kas nodrošina domes pieņemto lēmumu izpildi, kā arī domes darba organizatorisko un tehnisko apkalpošanu. Administrācija iekļauj sekojošas nodaļas un ārpus nodaļām esošus darbiniekus:

• Finanšu nodaļa;

• Domes kanceleja un komunikācijas nodaļa;

• Nekustamo īpašumu nodaļa;

• Personāla nodaļa;

• Informācijas tehnoloģiju nodaļa;

• Dzimtsarakstu nodaļa;

• Kultūras nodaļa;

• Būvinspekcija;

• Pašvaldības speciālisti (darbinieki)

Novada pašvaldības Kultūras nodaļas pakļautībā ir novada domes izveidotie 11 kultūras centri, 13 bibliotēkas un 3 novadpētniecības ekspozīcijas.

Ventspils novada pašvaldības sniegto pakalpojumu pieejamību pašvaldības teritoriālajās vienībās uz 2025. gada 1. janvāri nodrošina 5 pagastu apvienību pārvaldes, un 1 pilsētas un pagastu apvienība, kuras Ventspils novada pašvaldībā uzskatāmas par struktūrvienībām:

• Užavas un Jūrkalnes pagastu apvienības pārvalde;• Tārgales un Ances pagastu apvienības pārvalde;
• Popes un Puzes pagastu apvienības pārvalde;

• Piltenes pilsētas/pagasta un Zlēku pagastu apvienības pārvalde;

• Ugāles un Usmas pagastu apvienības pārvalde;

• Vārves un Ziru pagastu apvienības pārvalde;

Novada pašvaldības Izglītības pārvaldes padotībā ir 6 pamatizglītības iestādes; 1 vidējās izglītības iestāde; 4 pirmskolas izglītības iestādes; 3 profesionālās izglītības iestādes un 3 bērnu un jauniešu centri.

Novada pašvaldības administrācija nodrošina pašvaldības domes un tās izveidoto komiteju organizatorisko un tehnisko apkalpošanu. Citas pašvaldības institūcijas nodrošina pašvaldības kompetences jautājumu (autonomo un uzdoto funkciju) izpildi. Pašvaldības institucionālā sistēma, precizējot katras institūcijas tiesisko statusu, ir noteikta novada pašvaldības nolikumā, kā arī attiecīgās nodaļas kompetenci regulējošā iekšējā normatīvajā aktā.

Novada pašvaldības administrācijas un struktūrvienību darbu vada pašvaldības izpilddirektors. Viņš organizē pašvaldības saistošo noteikumu un citu normatīvo aktu izpildi, domes noteiktajā kārtībā rīkojas ar pašvaldības mantas un finanšu resursiem, slēdz saimnieciskus darījumus ar juridiskajām un fiziskajām personām, organizē budžeta projekta izstrādāšanu, kā arī saimnieciskā gada un gada publiskā pārskata sagatavošanu, atbild par pārraudzībā esošo pašvaldības iestāžu un pakļautībā esošo centrālās administrācijas nodaļu darbu pašvaldības nolikumā noteiktajā kārtībā, kā arī veic citus pienākumus, kas paredzēti pašvaldības nolikumā un domes lēmumos.

Budžets

Pašvaldības darbības finansiālo pamatu veido budžets, kas ir svarīgākais instruments pašvaldības autonomo funkciju izpildes nodrošināšanai, ekonomisko un sociālo vajadzību sabalansēšanai, kā arī teritorijas ilgtermiņa attīstībai.

Ventspils novada pašvaldības budžets 2025. gadam sastāv no konsolidēta pamatbudžeta un konsolidēta ziedojuma budžeta, ko veido attiecīgas ieņēmumu un izdevumu daļas. Konsolidācijā ir iekļautas sekojošas Ventspils novada pašvaldības iestādes:

• Ventspils novada pašvaldības administrācija;

• Ventspils novada Sociālais dienests;

• Ventspils novada Bāriņtiesa;

• Ventspils novada Izglītības pārvalde;

• Ventspils novada pašvaldības policija.

Sagatavojot budžeta projektu 2025. gadam, pašvaldība ir ņēmusi vērā visu nozaru intereses un centusies sabalansēt pieejamos finanšu līdzekļus tā, lai nodrošinātu uzlabojumus sabiedrībai svarīgās jomās. Pieejamie resursi tika plānoti atbilstoši novada attīstības prioritātēm, nodrošinot visu pašvaldības iestāžu un to struktūrvienību darbību, attīstību veicinošu investīciju projektu ieviešanu un realizāciju.

Skaitliskā informācija par budžeta ieņēmumiem, izdevumiem, saistībām un galvojumiem ir norādīta Ventspils novada domes saistošo noteikumu "Ventspils novada pašvaldības 2025. gada konsolidētais budžets" 1. līdz 6. pielikumā.

Pamatbudžets

Ieņēmumi

Konsolidētā pamatbudžeta ieņēmumi plānoti 20 985 040 euro kopsummā un tos veido nodokļu ieņēmumi, nenodokļu ieņēmumi (no nodevām, sodiem un sankcijām), pārējie nenodokļu ieņēmumi (no pašvaldības īpašuma pārdošanas), ieņēmumi no iestāžu sniegtajiem maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi, kā arī transferti (mērķdotācijas, kas tiek saņemtas no atsevišķām ministrijām un pašvaldībām un paredzētas galvenokārt pedagogu darba samaksai, autoceļu uzturēšanai, transferti ES fondu finansēto projektu īstenošanai un transferti pašvaldību maksājumiem par izglītības pakalpojumiem) (skat 6. attēlu).

6. attēls. Ventspils novada pašvaldības konsolidētā pamatbudžeta ieņēmumu plāns 2025. gadam

Pašvaldības konsolidētā pamatbudžeta kontu atlikums uz 2025. gada 1. janvāri ir 4 278 034,73 euro.

Nodokļu ieņēmumi sastāda būtiskāko pašvaldības ieņēmumu daļu 10 782 225 euro, jeb 51 % no pamatbudžeta kopējiem ieņēmumiem.

Iedzīvotāju ienākuma nodokļa (IIN) prognoze 2025. gadam ir 9 157 675 euro, par 818 440 euro lielāka, nekā 2024. gada prognoze.

Nekustamā īpašuma nodokļa (NĪN) prognoze 2025. gadam (t.sk. iepriekšējo gadu parādi un soda naudas) par zemi – 1 178 500 euro, par ēkām – 148 300 euro, par mājokļiem – 52 750 euro. Prognoze paliek nemainīga pret 2024. gadu.

Dabas resursu nodokļa prognoze ir 245 000 euro.

Transferti 2025. gadā plānoti 9 006 921 euro, jeb 43 % no pamatbudžeta kopējiem ieņēmumiem. No tiem Valsts budžeta transverti ir 8 656 921 euro, kas ietver mērķdotācijas izglītības, sporta, kultūras nozarēm, autoceļu un ielu uzturēšanai, dotāciju no pašvaldības izlīdzināšanas fonda un transfertus ES līdzfinansētiem projektiem.

Valsts budžeta mērķdotācijas 2025. gadā plānotas 3 842 363 euro. No tām lielāko īpatsvaru 2 470 092 euro, jeb 64 % sastāda mērķdotācija izglītības nozarei (pedagogu darba samaksai un valsts sociālās apdrošināšanas obligātajām iemaksām, 1.–4. klašu skolēnu ēdināšanai, asistentu pakalpojumiem, mācību līdzekļu iegādei, mazākumtautību atbalstam), īpatsvaru 20 %, jeb 758 814 euro sastāda mērķdotācija pašvaldībā ceļu, ielu un tiltu uzturēšanai, īpatsvars 15 %, jeb 564 956 euro sastāda sociāla nozare (mērķdotācijas asistentu pakalpojumiem, mājokļu atbalstam, mazākumtautību atbalstam, GMI pabalsta daļējai kompensācijai). Atlikušo mērķdotācijas daļu sastāda mērķdotācija Ziru feldšeru punkta darbības nodrošināšanai, Kultūras pulciņu atalgojumam un mērķdotācija piekrastes apsaimniekošanai.

Valsts budžeta dotācija no pašvaldību finanšu izlīdzināšanas fonda (PFI fonda) 3 164 388 euro, jeb 37 %. Pašvaldību no valsts budžeta iestādēm saņemtie transferti Eiropas Savienības politiku instrumentu un pārējās ārvalstu finanšu palīdzības līdzfinansētajiem projektiem 1 650 170 euro, jeb 19 %.

Pašvaldību budžeta transfertu ieņēmumi ir plānoti 350 000 euro – ieņēmumi no citām pašvaldībām par izglītības pakalpojumiem.

Nenodokļu ieņēmumu lielāko īpasvara daļu 625 000 euro, jeb 87 % sastāda ieņēmumi no nekustamā īpašuma pārdošanas, mazāko daļu veidoi no ūdenstilpju un zvejas tiesību nomas un zvejas tiesību rūpnieciskas izmantošanas (licences), valsts un pašvaldības nodevas un naudas sodi.

Maksas pakalpojumus un citus pašu ieņēmumus 479 952 euro apmērā veido ieņēmumi par zemes nomu un telpu nomu, vecāku maksa par bērnu ēdināšanu izglītības iestādēs un interešu pulciņu apmeklēšanu mūzikas skolās, ieņēmumi par ieejas biļetēm kultūras pasākumos, ieņēmumi par dabas resursu ieguvi u.c. ieņēmumi.

Izdevumi

Konsolidētā pamatbudžeta izdevumi plānoti 25 668 285 euro apmērā (neieskaitot Valsts kases aizņēmumu pamatsummas atmaksas).

7. attēls. Ventspils novada pašvaldības konsolidētā pamatbudžeta izdevumu plāns 2025. gadam atbilstoši funkcionālajām kategorijām

Vispārējie valdības dienesti – 4 346 631 euro

Izdevumi paredzēti pašvaldības darbības nodrošināšanai, finanšu vadībai un klientu apkalpošanai, t.sk.:

• novada administrācijai (dome, komisijas, komitejas un administrācijas nodaļas) 2 454 248 euro, t.sk.:

• deputātu atlīdzībai 233 209 euro (t.sk. domes priekšsēdētāja un priekšsēdētāja vietnieku atlīdzība un valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas);

pagastu administrācijām 900 470 euro;

aizņēmumu procentu maksājumiem un parāda apkalpošanas maksājumiem Valsts kasei 554 202 euro;

rezerves konkrētiem mērķiem 252 341 euro (2025. gada pašvaldību vēlēšanu organizēšanai, datortehnikas iegādei pašvaldības struktūrvienībām, bēru pabalstiem pašvaldības darbiniekiem par piederīgo zaudēšanu, mācību maksas kompensācijas, rezerves redzes korekciju līdzekļu iegādei pašvaldības darbiniekiem, u.c. rezerves).

Neparedzēti gadījumi (rezerves fonds) 185 370 euro.

2025. gada budžetā ir plānots atalgojuma pieaugums pašvaldībā strādājošiem darbiniekiem, pielietojot nosacījumu palielinājumam: 2,6 %, bet ne mazāk kā 40 euro.

Sabiedriskā kārtība un drošība – 197 647 euro

2024. gadā savu darbību uzsāka Ventspils novada Pašvaldības policija (turpmāk tekstā – PP). Pašvaldības policija 2025. gadā turpinās 2024. gadā iesāktos darbus. 2024. gadā tika paveikti sākotnējie darbi, lai PP varētu uzsākt savu darbību Ventspils novadā. Ir apsekota un iepazīta novada teritorija, apzinātas lielākās problēmas (atkritumu apsaimniekošanas jomā un mājas dzīvnieku turēšanas jomā – iedzīvotāji nereti pārkāpj un neievēro normatīvajos aktos noteiktās prasības) novadā, kas nav kritiskas, bet ir nepieciešams tās risināt. Tāpat aktuāla problēma novadā ir Aizsargjoslu likumā noteikto prasību ievērošana no Latvijas iedzīvotāju un citu valstu tūristu puses. Šim jautājumam PP pievērsīs lielu uzmanību, kā pirmais paveiktais darbs šajā gadā – pavasarī, kopā ar VAS "Latvijas valsts meži", ir plānots nojaukt visas nelegālās apmetņu vietas, kas uzbūvētas aizsargjoslā no Jūrkalnes līdz Užavai.

PP būs klāt, nodrošinot sabiedrisko kārtību, visos lielākos vai mazākos novada rīkotajos pasākumos. Gada griezumā stiprināsim sadarbību ar skolām, veicot lekcijas ar skolu audzēkņiem par dažādām tēmām.

PP darbinieki veiks nepieciešamās apmācības, kas noteiktas ar likumu normām (Bērnu tiesību aizsardzības kursi, Pirmās medicīniskās palīdzības sniegšana, u.c.).

2025. gadā ir plānots PP izvietojumā Popē atremontēt policijas vajadzībām vēl vienu telpu, kas tiks izmantota kā universāla telpa gan apmeklētāju pieņemšanai, administratīvo pārkāpumu lietu izskatīšanai un arī kā apmācību telpa.

Tāpat gada griezumā tiks iepirktas PP darba vajadzībām nepieciešamais inventārs, kas netika iegādāts 2024. gadā. Viens PP transportlīdzeklis tiks aprīkots ar videonovērošanas sistēmu.

PP turpinās sadarboties ar Valsts policiju likumā "Par policiju" noteikto pienākumu izpildē, sniegs atbalstu, nepieciešamības gadījumā, novada Bāriņtiesai un Sociālajam dienestam.

Ekonomiskā darbība – 2 917 449 euro

Zivsaimniecība – 92 126 euro, t.sk.:

• 63 412 euro – pašvaldības teritorijā esošo ūdenstilpņu un to teritoriju apsaimniekošanai;

• 28 714 euro – Ekspluatācijas (apsaimniekošanas) noteikumu izstrāde Ventas upei

Autoceļu uzturēšana/kapitālais remonts – 2 197 246 euro, t.sk.:

• 1 132 934 euro – Valsts budžeta mērķdotācija ceļu, ielu un tiltu uzturēšanai, kapitālieguldījumiem;

• 54 771 euro – pašvaldības līdzfinansējums ceļu, ielu un tiltu kapitālajiem ieguldījumiem;

• 1 009 541 euro – plānotais finansējums no ES struktūrfondiem ceļu, ielu un tiltu kapitālajiem ieguldījumiem.

Plānotie kapitālieguldījumi autoceļos šajā valdības funkcijā:

• Dalība ERAF projektā: Infrastruktūras izveide uzņēmējdarbības attīstībai: pašvaldības autoceļu T-51 Jaunozoli–Ceļinieki; Va-7 Pasiekstes ceļš; T-3 Laimiņas–Kamārce pārbūve;

• Pašvaldības pievedceļa pārbūve Liepenes ciemā. Baltijas jūras piekrastē;

• Iebrauktuves pārbūve Lielā ielā 7, Piltenē;

• Bērzu ielas pārbūve Piltenē;

• Gājēju celiņa izveidošana gar V1314 "Popes centra ceļš" Popes pagastā

• Pašvaldības finansējuma daļa no autoceļu rezervēm aizņēmuma ņemšanai – Pašvaldības autoceļa T-12 "Niedriņi–Tuči" pārbūve, Tārgales pagastā;

• Ceļu atjaunošanai Ugāles pagastā;

• Pašvaldības finansējuma daļa no autoceļu rezervēm aizņēmuma ņemšanai – Autoceļa Ug-62 "Rūpnīcas iela 11" brauktuves atjaunošana Ugāles pagastā;

• Pašvaldības finansējuma daļa no autoceļu rezervēm aizņēmuma ņemšanai – Pašvaldības a/c Ug-60 "Bumbieri–Riekstiņi" posma, Ug-26 "Arāji–Salas" un Ug-66 "Arāji–Salas 2" brauktuvju 0,65 km pārbūve Ugāles pagastā;

• Pašvaldības finansējuma daļa no autoceļu rezervēm aizņēmuma ņemšanai – Pašvaldības autoceļa Va-67 "Vārves Līvānciema ceļš" brauktuves atjaunošana, Vārves pagastā;

• Gājēju celiņa izveidošana no autoceļa Zi-18 "Rožlejas–Dimanti" uz NĪ "Saulgrieži" Zirās, Ziru pagastā;

Projektu vadība un attīstība – 610 077 euro, t.sk.:

Pašvaldības finansējums:

• 133 348 euro – pašvaldības finansējums projektu līdzfinansēšanai, teritorijas plānojuma redakciju izstrādēm, uzņēmējdarbības atbalstam, sadarbībai ar Kurzemes plānošanas reģionu, Kurzemes tūrisma asociācijas biedrību, Ventspils tūrisma informācijas centru, Lauku konsultantu centru, Ziemeļkurzemes biznesa asociācijas biedrību, uzņēmuma gada balvas organizēšana u.c. aktivitātēm tūrisma un uzņēmējdarbības atbalstam.

• 15 000 euro – pašvaldības projektu konkurss – SOLIS – atbalsts uzņēmējdarbības uzsākšanai, attīstībai un jaunu darba vietu izveidošanai;

• 10 000 euro – pašvaldības projektu konkurss – Mēs savā novadā – lai sekmētu nevalstiskā sektora darbību un aktivitātes;

• 15 000 euro – pašvaldības projektu konkurss – Kultūras projekts;

• 5 000 euro – pašvaldības projektu konkurss – Jaunietis darbībā;

• 20 000 euro – pašvaldības līdzfinansējums LEADER projektiem;

• 45 000 euro – līdzdalības projektu budžets;

• 3 600 euro – Remigrācijas atbalsta pasākumam;

• 57 990 euro – Jaunu vienoto klientu apkalpošanas centru izveide.

Plānotais finansējums no ES struktūrfondiem, t.sk.

• 15 000 euro – Sabiedrības digitālo prasmju attīstība;

• 8 400 euro – Reimigrācijas atbalsta pasākumam;

• 67 080 euro – Jaunu vienoto klientu apkalpošanas centru izveidei;

• 203 280 euro – Bezemisiju transportlīdzekļu iegāde.

Pārējā ekonomiskā darbība – 11 379 euro.

Pašvaldība plāno dalību NVO projektā "Algotie pagaidu sabiedriskie darbi" paredzot 2025. gadā 2 darba vietas Ventspils novada pašvaldības teritorijā.

Vides aizsardzība – 455 186 euro

Lielākās budžeta pozīcijas:

• 38 291 euro – atkritumu apsaimniekošanai piejūras krastā, parkos, kapos;

• 85 918 euro – uzkrājums atkritumu poligona "Pentuļi" apsaimniekošanai pēc tā darbības slēgšanas;

• 25 000 euro – bīstamo koku un koku vainagu kopšanai;

• 12 000 euro – sanitārā dienesta pakalpojumiem (beigto un klaiņojošo dzīvnieku savākšanai);

• 11 000 euro – Pirmskolas izglītības iestādes "Taurenītis" teritorijas labiekārtojums Maija 6 (t.sk. lietus ūdens sakārtošana), Piltenes pilsētā;

• 140 000 euro – Sadzīves un lietus ūdens kanalizācijas tīklu pieslēgumu izbūve Maija iela 5, Maija iela 7 un Lauku iela 2, Piltenē;

• 10 500 euro – Atkritumu šķirošanas laukuma izveide Usmas pagastā.

Pašvaldības teritoriju un mājokļu apsaimniekošana – 5 293 998 euro

Pagastu/pilsētas teritoriju labiekārtošana – 967 893 euro, (pļaušana, sētnieku, labiekārtošanas strādnieku, remonta strādnieku, traktoristu, elektriķu atlīdzība, stādījumi, parku un gājēju ietvju inventāra labošana, labiekārtošanas tehnikas iegāde un uzturēšana, traktortehnikas uzturēšana).

Komunālie pakalpojumi mājsaimniecībām – 55 799 euro. Pašvaldības kapitālsabiedrībai nenodoto dzīvojamo māju apsaimniekošana, komunālo pakalpojumu nodrošināšana.

Nedzīvojamā fonda uzturēšana – 186 713 euro. Pašvaldībai piederošu nedzīvojamo ēku uzturēšana (ēkas, garāžas, angāri)

Rezerves konkrētiem mērķiem – 757 273 euro.

Lielākās pozīcijas:

• 32 925 euro – skolēnu nodarbinātībai vasaras mēnešos;

• 45 000 euro – apkure tukšajos dzīvokļos;

• 96 000 euro – Pašvaldības atbalsts mājsaimniecībām – apkures izmaksu sadārdzinājuma kompensācija;

• 120 952 euro – Pašvaldības atbalsts mājsaimniecībām – dzeramā ūdens izmaksu sadārdzinājuma kompensācija;

• 154 396 euro – Pašvaldības atbalsts mājsaimniecībām – kanalizācijas izmaksu sadārdzinājuma kompensācija;

• 34 000 euro – apsaimniekošanas maksa par tukšajiem dzīvokļiem;

• 20 000 euro – līdzfinansējums māju siltināšanai;

• 105 000 euro – Nī novērtēšana, uzmērīšana, ierakstīšana Zemes grāmatā; Nī apdrošināšana; Mežu apsaimniekošana;

• 22 000 euro – graustu nojaukšanai;

• 70 000 euro – budžeta iestāžu pievienotās vērtības nodokļa maksājumi;

• 40 000 euro – Ekspluatācijas (apsaimniekošanas) noteikumu izstrāde Irbes upei.

Remonta darbu plāns no pašvaldības budžeta – 1 300 000 euro (t.sk. 1 000 000 euro – būvniecībai; 300 000 euro – dokumentācijas izstrādēm), aizņēmums 1 240 776 euro.

Lielākās pozīcijas:

Pašvaldības fin. EUR

Aizņēmums, EUR

Pagasts

Plānotie darbi

30 000 AnceRotaļu laukuma izveide
100 000 PilteneSkolas jumta un skursteņu remonts, noteku nomaiņa un Sporta zāles remonts un sienas plaisu novēršana
60 000 PilteneInternāta dzīvokļu remonts
11 20099 000PiltenePII Taurenītis teritorijas labiekārtojums Maija 6 (t.sk.lietus ūdens sakārtošana)
23 127108 000PilteneKultūras nama ēkas fasādes un jumta remonts
23 010153 000PilteneCeliņu izbūve Centra parka teritorijā
28 500 PilteneSiltumtrases atzara uz kultūras namu posma remonts
24 500 PopeVienkāršotā telpu atjaunošana – iedzīvotāju pieņemšanas/administratīvās komisijas kabineta izveide ēkā Gobas – pašvaldības policijai
31 000 PuzeSkola – divu kāpņu telpu remonts
30 000 PuzeBērnu rotaļu nojume PII teritorijā
50 000 TārgaleSkola – sanmezglu, kabinetu remonti
20 000 TārgaleSkola – siltummezgla rekonstrukcija
15 000 TārgaleSkola – nojumes izbūve pirmskolas grupu rotaļu laukumā
23 200320 280TārgaleCeļš – Pašvaldības autoceļa T-12 "Niedriņi–Tuči" pārbūve
40 050 UgāleSkola – Bibliotēkas telpu pārplānošana, projekta dokumentācija, remonts, inventārs
48 800 UgāleSkola – iekšējā ugunsdzēsības ūdensvada atjaunošana
17 600 UgālePirmskola – "Lācītis" 2. stāva gaiteņa remonts
15 000 UgālePirmskola – "Lācītis" Fasādes remonts
14 000 UgālePirmskola – "Lācītis" – dokumentācijas izstrādei – teritorijas labiekārtošanai
12 000 UgāleMūzikas un Mākslas skola – Tehniskās telpas ierīkošana, lietvedības kabineta remonts
30 000 UgāleRūpnīcas 6 dzīvokļu remonts
60 000 UgāleMežrūpnieki – ģimenes ārsta prakses telpu remonts
11 400127 500UgāleCeļš – Autoceļa Ug-62 "Rūpnīcas iela 11" brauktuves atjaunošana
26 160383 607UgāleCeļš – Pašvaldības a/c Ug-60 "Bumbieri–Riekstiņi" posma, Ug-26 "Arāji–Salas" un Ug-66 "Arāji–Salas 2" brauktuvju 0,65 km pārbūve
12 000 UžavaSkola – 2.stāva koridora remonts
35 000 VārveSkola – Divu sākumskolas klašu telpu kosmētiskais remonts
15 000 VārveSkola – Zēnu sporta ģērbtuves dušas telpas remonts
15 000 VārveBērnu centra "Tīne" kosmētiskais remonts
2 70049 389VārveCeļš – Pašvaldības autoceļa Va-67 "Vārves Līvānciema ceļš" brauktuves atjaunošana
28 820 ZirasAdministratīvās ēkas Saulgrieži apkures maiņa uz sašķidrinātās naftas gāzes apkuri

Dalība ES finansētos projektos – 785 544 euro:

• 33 104 euro – Piekrastes apsaimniekošanas praktisko aktivitāšu realizēšana;

• 685 497 euro – Teritorijas labiekārtojums pie mājām "Purenes";

• 66 943 euro – Gājēju tilta atjaunošana Blāzmā, Puzes pagastā. Būvdarbi uzsākti 2024. gadā.

Veselība – 15 093 euro.

Nacionālā veselības dienesta finansējums – primārās veselības aprūpes pakalpojumu apmaksai ārstniecības iestādei – Ziru pagasta feldšerpunkts.

Atpūta, kultūra, sports un reliģija – 1 713 964 euro

Atpūtas un sporta pasākumi – 288 438 euro:

• 119 832 euro sabiedrisko un jauniešu centru darbības nodrošināšanai;

• 57 140 euro Piltenes stadiona un Popes sporta angāra uzturēšanai un darbības nodrošināšanai;

• 72 606 euro – sporta organizēšana pagastos iedzīvotājiem;

• 38 860 euro – Finansējums dalībai 2025. gada Latvijas Skolu jaunatnes dziesmu un deju svētkos.

Bibliotēkas – 357 245 euro. 13 pašvaldību bibliotēku uzturēšanai un darbības nodrošināšanai.

Novadpētniecības ekspozīcijas – 51 582 euro. 3 novadpētniecības ekspozīciju uzturēšanai un darbības nodrošināšanai

Kultūras/tautas/saieta nami – 993 6991 euro:

• 939 827 euro – kultūras un tautas namu uzturēšana, darbības nodrošināšana, pasākumu atbalstīšana;

• 38 445 euro – pasākumu finansēšanai no ieņēmumiem par plānotiem biļešu ieņēmumiem un ieņēmumiem par telpu nomu;

• 15 427 euro – Valsts mērķdotācija pulciņu vadītāju atalgojuma izmaksām, t.sk. 2024. gada atlikums 19 euro;

2025. gadā Ventspils novada pašvaldības kultūras nodaļas pakļautībā darbojas 24 struktūrvienības: tai skaitā 11 kultūras, tautas un saietu nami kā arī 13 bibliotēkas.

Ventspils novada 12 pagastos kopā darbojas 40 amatierkolektīvi: 1 senioru deju kolektīvs, 4 vidējās paaudzes deju kolektīvi, 3 pirmsskolas bērnu deju kolektīvi, 1 pūtēju orķestris, 10 amatierteātri, 1 bērnu amatierteātris, 1 etnogrāfiskais ansamblis, 5 folkloras kopas, 10 vokālie ansambļi, 1 vokāli instrumentālais ansamblis un 1 līnijdeju kolektīvs kā arī pērnā gada nogalē izveidotais Ventspils novada jauktais koris.

2025. gadā Ventspils pašvaldības Kultūras nodaļa izvirza vairākas prioritātes:

• Turpināt saglabāt līdzsvaru starp profesionālo mākslu un amatiermākslu. Tiks turpināta augsta līmeņa profesionāļu piesaiste, vienlaikus integrējot viņus kopprojektos ar novada amatierkolektīviem un kopienas dalībniekiem;

• Folkloras kopu dalība starptautiskajā folkloras festivālā "Baltica 2025", kas notiks no 26. līdz 30. jūnijam Latgalē. Festivāla tēma "Valoda". Ņemot vērtā labos rezultātus folkloras kopu Baltica skatē, kura norisinājās pērnā gada oktobrī Talsos, festivālā piedalīsies visas piecas Ventspils novada folkloras kopas un etnogrāfiskais ansamblis;

• Ventspils deju kolektīvu dalība IX Vidējās paaudzes dejotāju svētki Salaspilī 27. maijā;

• Visu deju kolektīvu jaunā Dziesmusvētku repertuāra apguve;

• Sadarbības veicināšana ar jauno Ventspils un Ventspils novada deju virsvadītāju, kopmēģinājumu izveide;

• Ventspils novada amatierkolektīvu atskaites jeb skates koncertu kvalitatīva norise, kas tradicionāli norisinās martā un aprīlī. Šogad atskaites koncerts kopā ar meistarklasi notiks arī visiem novada bērnu kolektīviem. Kopā novadā ir 6 šādi kolektīvi ir – 2 popgrupas Piltenē, 1 amatierteātris Popē, 1 deju kolektīvs Tārgalē, 1 deju kolektīvs Ugālē, 1 deju kolektīvs Zlēkās.

• Dažādi tipa meistarklašu organizēšana amatierkolektīvu vadītājiem un dalībniekiem. Oktobris tiek plānots kā meistarklašu mēnesis. 2024. gadā tika iedibināta šāda tradīcija, lai celtu profesionalitāti vadītājiem meistarklases notika ansambļu un teātru režisoru vadītājiem. Šajā gadā meistarklases plānotas arī dejotājiem un folkloras kopām;

• Jaunu, kvalificētu speciālistu piesaiste Novada kultūras dzīves līmeņa celšanai;

• Mārketinga aktivitātes pasākumu apmeklētāju piesaistei (vides reklāmas, sadarbība ar Kurzemes televīziju, Kurzemes radio, Ventas balss u.c. medijiem);

2025. gadā 12 Ventspils novada pagastos kultūras pasākumi plānoti ņemot vērā iedzīvotāju grupu dažādību (vecuma grupas, intereses, sociālās grupas, u.c.). Nozīmīgāko pasākumu organizēšanu Kultūras nodaļa plāno kā kopdarbu, veidojot darba grupas, apvienojot vairāku pagastu kultūras darbinieku resursus, tā panākot kvalitatīvāku pasākumu norisi. Liels uzsvars tiks likts novada pasākumiem, kas jau ir kļuvuši vai kļūs par Ventspils novada vizītkarti tādejādi popularizējot novadu un attīstot kultūras tūrismu novadā.

Informatīvā laikraksta "Ventspils Novadnieks" izdošanai – 23 000 euro.

Izglītība – 8 257 682 euro

Pirmsskolas izglītība – 1 154 828 euro:

• 503 759 euro – 4 pirmskolu darbības nodrošināšanai, t.sk. tehnisko darbinieku darba algām;

• 512 619 euro – pašvaldības finansējums pedagogu darba atalgojumam;

• 138 450 euro – Valsts mērķdotācija pedagogu darba atalgojumam;

Pamatskolas/vidusskolas izglītība – 4 744 678 euro:

• 1 861 187 euro – 6 pamatskolau un 1 vidusskolas darbības nodrošināšanai, t.sk. tehnisko darbinieku darba algām;

• 531 792 euro – pašvaldības finansējums pedagogu darba atalgojumam;

• 34 129 euro – Pašvaldības finansējums izglītības veicināšanas pasākumiem (radošajām darbnīcām, rezerve pedagogu darba algas pieaugumam 2024. gada septembrī);

• 1 877 273 euro – Valsts mērķdotācija pedagogu darba atalgojumam;

• 196 397 euro – Valsts mērķdotācija 5–6gadnieku pedagogu darba algām;

• 96 610 euro – Valsts mērķdotācija interešu izglītības pedagogu darba algām;

• 35 957 euro – Valsts mērķdotācija mācību līdzekļiem;

• 9 626 euro – Valsts mērķdotācija asistentu pakalpojumiem izglītības iestādēs;

• 33 455 euro – plānoto ieņēmumu par maksas pakalpojumiem (telpu noma, sporta infrastruktūras noma, ēdināšanas pakalpojumi) novirzīšana izdevumos;

Dalība ES projektos – 68 252 euro:

• 24 674 euro – Dalība ES projektā ERASMUS – Kopā uz veiksmi: jauniešu un pedagogu partnerība skolas attīstībai;

• 14 000 euro – Dalība ES projektā ERASMUS – Tiešsaistes izglītība – mācīšana un mācīšanās;

• 13 617 euro – Dalība projektā – Atbalsts izglītojamo individuālo kompetenču attīstībai;

• 15 961 euro – Dalība projektā – Skolas soma.

Interešu un profesionālās ievirzes izglītība – 551 310 euro:

• 146 025 euro – 3 interešu izglītības mācību iestāžu (Piltenes mūzikas sklola, Ugāles mūzikas un mākslas skola, Bērnu un jaunatnes sporta skola) darbības nodrošināšanai, t.sk. tehnisko darbinieku darba algām;

• 116 820 euro – pašvaldības finansējums pedagogu darba atalgojumam;

• 265 346 euro – Valsts mērķdotācija pedagogu darba atalgojumam;

• 14 493 euro – ieņēmumi no vecāku maksām par līdzmaksājumiem mūzikas un mākslas skolās novirzīšana izdevumos skolu darbības nodrošināšanai;

Dalība ES projektā "Proti un Dari" – 8 626 euro:

Izglītības papildus pakalpojumi (pārvadājumi, ēdināšana) – 939 324 euro:

• 356 122 euro – skolēnu pārvadājumu nodrošināšana;

• 327 932 euro – pašvaldības finansējums skolu/vidusskolu skolēnu brīvpusdienu nodrošināšanai;

• 160 036 euro – pašvaldības finansējums 4 pirmskolas izglītības iestāžu bezmaksas ēdināšanas nodrošināšanai audzēkņiem;

• 93 489 euro – Valsts finansējums 1.–4. klašu izglītojamo ēdināšanai;

• 1 745 euro – Valsts finansējums 1.–4. klašu izglītojamo ēdināšanai Ukrainas civiliedzīvotāju audzēkņiem;

Pārējā izglītības vadība – 867 542 euro:

• 177 542 euro – Izglītības pārvalde;

• 690 000 euro – savstarpējie norēķini par izglītību.

Ventspils novada pašvaldības iestāde "Ventspils novada Izglītības pārvalde" īsteno valsts un pašvaldības izglītības politiku Ventspils novada domes deleģētās kompetences ietvaros.

Lai sniegtu objektīvu ieskatu par Ventspils novada izglītības iestādēm, to piedāvātajiem pakalpojumiem un izglītības jomas situāciju kopumā, kā arī atspoguļotu novada izglītības prioritātes 2023.–2028. gadam, ir izstrādāts dokumentu "Izglītības nozares izvērtējums Ventspils novadā", kas balstīts uz visaptverošu ekosistēmas izpēti, analizējot nozari raksturojošus rādītājus, izglītības programmu un pakalpojumu nodrošinājumu, izglītības vidi, pārvaldību, ņemot vērā nacionālā līmenī definētās prioritātes izglītības nozares turpmākai attīstībai. Analizētie izglītības pakalpojumi ietver pirmsskolas izglītību, pamata un vidējo, profesionālās ievirzes un interešu izglītību, speciālo izglītību, profesionālo, augstāko un mūžizglītību, kā arī izstrādāta un apstiprināta tematiska rīcības programma "Priekšlaicīgas mācību pārtraukšanas prevencijas sistēma un ieviešanas plāns".

Ventspils novadā 2024./2025. mācību gadā darbojas 7 vispārizglītojošās skolas, – 6 pamatskolas, 1 vidusskola un 4 pirmsskolas izglītības iestādes, 3 profesionālās ievirzes izglītības iestādes, – 1 mūzikas un mākslas skola, 1 mūzikas skola un bērnu un jauniešu sporta skola.

2024./2025. mācību gadā pašvaldības vispārizglītojošās skolās mācības uzsāka 794 audzēkņi t.sk. 1.–6. klasē 531 audzēkņi, 7.–9. klasē 246 audzēkņi, 10.–12. klasē 17 audzēkņi.

Pirmsskolas izglītības programmu apguvi 2024. gadā uzsāka 423 bērni vecumā no 1,5 līdz 6 gadiem, tai skaitā 178 piecgadīgie un sešgadīgie bērni. Nodarbības tiek nodrošinātas 27 grupām ar vidēji 16 bērniem grupā.

Ar 2023. gada 1. septembri Valsts kompensē ½ no 1.–4. klašu ēdināšanas – 1,545 euro dienā, otru pusi kompensē pašvaldība. Pašvaldība nodrošina brīvpusdienas skolēniem no 5.–7. klasei un 100 % kompensē ēdināšanu pirmsskolas izglītības iestādēs. Skolēniem no 8.–12. klasei pašvaldība daļēji kompensē pusdienas – vecāku līdzmaksājums sastāda 0,40 euro par vienu porciju.

2025. gadā plānots finansējums 5 838 euro apmērā, piešķirot naudas balvas pedagogiem, kuru audzēkņi ieguvuši godalgotās vietas, valsts, atklātajās, Kurzemes reģiona, starpnovadu mācību priekšmetu olimpiādēs, kā arī pedagogiem, kuri ieguvuši nomināciju "Gada Skolotājs".

2024. gadā 36 pedagogiem un 59 audzēkņiem svinīgā pasākumā pasniegtas naudas balvas un Pateicības raksts. Naudas balvas saņēma arī audzēkņi un treneri par augstiem sasniegumiem sportā.

2024./2025. mācību gadā pirmsskolas izglītības iestādēs un vispārizglītojošās skolās visās klašu grupās turpina kompetenču pieejas mācību satura īstenošanu.

2025. gadā plānots uzlabot izglītības kvalitāti novada izglītības iestādēs, tiks organizēti monitoringa darbi: 1. klasei, 7. un 8. klasei latviešu valodā un matemātikā, izveidotas izglītības iestāžu datu kartes.

2024./2025. mācību gadā plānota dalība Valsts Izglītības un satura centra organizētajos valsts nozīmes konkursos un pasākumos, t.sk., XIII Latvijas Skolu jaunatnes dziesmu un deju svētkos.

Skolu vasaras brīvlaikos turpināsim piedāvāt novada skolēniem piedalīties radošajās darbnīcās, finansējumu tam nodrošina pašvaldība EUR 8.000,00 apmērā.

Izglītības darba prioritātes 2024./2025. mācību gadā:  

Kvalitatīvas mācības – kompetenču pieejā balstīta mācību satura īstenošana un vērtēšanas sistēmas pilnveide:

- izglītojamo spēju kompleksi lietot zināšanas, prasmes un paust uzskatu, risināt problēmas mainīgās, reālās dzīves situācijās veicināšana;

- pedagogu atbalsta sistēmas pilnveide;

- izglītojamo mācību sasniegumu vērtēšanas sistēmas pilnveide.

Atbilstība izglītības mērķiem – mērķtiecīgi virzīta izglītības kvalitātes paaugstināšana, pamatojoties datos, procesā un rezultātos balstītā pieejā:

- rezultātu un sniegumu atbilstības izvirzītajiem izglītības mērķiem analīze;

- izglītības kvalitātes monitoringa sistēmas izveide.

Iekļaujoša un atbalstoša vide – ikviena indivīda vienreizīguma ievērošana izglītības procesa īstenošanā:

- atbalsta sistēmas efektīvas darbības pilnveide;

– iekļaujoša un uz vienlīdzības principiem balstītu izglītības programmu īstenošana.

Veiksmīga izglītības pārvaldība – sadarbības attīstīšana visos līmeņos:

- nodrošināt efektīvu atbalstu izglītības iestāžu kā mācīšanās organizācijas pilnveidē;

- kvalitatīvu cilvēkresursu piesaiste.

Plānotie atbalsta pasākumi:

• Metodisks atbalsts izglītības iestādēm izglītības kvalitātes nodrošināšanā un valsts pārbaudes darbu analīzē;

• Atbalsta pasākumi – kompetencēs balstīta izglītības satura īstenošanā (1.–12. klasēs) un pirmsskolā;

• Datu analīze un izmantošana izglītības kvalitātes uzlabošanā;

• Rezultātu un snieguma atbilstības izvērtējums, mērķu analizēšana un uzlabojumu ieviešana;

• Jēgpilna IT integrēšana mācību procesā;

• Izglītojamo mācību sasniegumu vērtēšanas sistēmas pilnveide;

• Sadarbība ar izglītības iestāžu vadītājiem institucionālās akreditācijas, pašnovērtējuma struktūras un iestāžu vadītāju vērtēšanas kārtības īstenošana novadā;

• Izglītības iestāžu lomas stiprināšana vietējā kopienā;

• Pašvaldības pakalpojuma savstarpējās koordinācijas nodrošināšana;

• Ventspils valstspilsētas un Ventspils novada pedagogu labo ideju un inovāciju pieredzes diena, vieslektoru pieredzes semināri un darbnīcas;

• Mācību jomu koordinatoru atbalsts – mācību satura saskaņota plānošana, pieredzes apmaiņa mācību procesam nozīmīgās jomās;

• Iedeju un pieredzes dienas skolās, pirmsskolas izglītības iestādēs, "Labās prakses" piemēru popularizēšana;

• Mācību priekšmetu olimpiāžu un konkursu uzvarētāju apbalvošanas pasākumi;

• Izglītības darbinieku konferences;

• Konkurss "Gada Skolotājs";

• Vecāku konferences;

• Dalība ESF projektos;

• Valsts Kultūrkapitāla fonda mērķprogramma "Latvijas skolas soma";

• Dažādi izglītojošie pasākumi skolēniem izglītības iestādēs;

• Konkursa "Jaunietis darbībā" organizēšana;

• Jauniešu dienu organizēšana;

• Vasaras skolas radošo darbnīcu nodrošināšana jaunu zināšanu un komunikācijas prasmju ieguvei matemātikā, dabaszinātnēs, svešvalodās;

• Pasākumi gatavojoties Latvijas olimpiādei vieglatlētikā;

• Gatavošanās Latvijas XIII Skolu jaunatnes dziesmu un deju svētkiem.

Sociālā aizsardzība – 2 470 635 euro

Sociālā aizsardzība invaliditātes gadījumā – 399 673 euro – asistentu pakalpojumi. 100 % Valsts finansējums;

Mājokļa atbalsts – 377 784 euro:

• 340 000 euro – Mājokļu atbalsts – 30 % Valsts budžeta kompensācija;

• 37 784 euro – Grupu dzīvokļi – 100 % Valsts un citu pašvaldību segums.

Pārējais citur neklasificēts atbalsts sociāli atstumtām personām – 898 704 euro:

• 859 748 euro – sociālie pabalsti un pakalpojumi;

• 38 956 euro – Atbalsts Ukrainas civiliedzīvotājiem;

Pārējā citur neklasificētā sociālā aizsardzība – 452 194 euro:

• 450 148 euro – Sociālā dienesta administrācija;

Dalība ES projektos – 202 046 euro:

• 6 000 euro – dalība Sabiedrības Integrācijas fonda projektā – Pārtikas un pamata materiālu palīdzības nodrošinājums

• 8 626 euro – Dalība projektā "PROTI UN DARI";

• 13 451 euro – Mājokļa pielāgošana cilvēkiem ar funkcionāliem traucējumiem;

• 75 000 euro – Dienas aprūpes centra senioriem izveide;

• 98 969 euro – Sabiedrībā balstītu sociālo pakalpojumu pieejamības palielināšana Ventspils novadā;

2025. gadā ir saglabāti visi iepriekšējā gadā nodrošināto pabalstu veidi un papildināti brīvprātīgās iniciatīvas un papildus sociālās palīdzības pabalstu veidi. Vairākiem pabalstu veidiem ir paaugstinātas summas. Piem: Represēto pabalstam un pabalstam krīzes situācijā. Ir izstrādāti Saistošie noteikumi, kur noteikti dažādi sociālo pakalpojumu veidi un to saņemšanas kārtība, lai nodrošinātu iedzīvotājiem sociālo pakalpojumu pieejamību arī pēc deinstitucionalizācijas procesa noslēguma. Turpināsies jaunu pakalpojumu ieviešana personām ar garīga rakstura traucējumiem, ģimenēm ar bērniem un senioriem. Kopumā Ventspils novadā tiek nodrošināti ap 62 dažādu sociālo pakalpojumu un pabalstu veidi. Saskaņā ar Sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības likumu, pašvaldībai primāri jānodrošina pabalsts garantētā minimālā ienākumu līmeņa nodrošināšanai un mājokļa pabalsts, kā arī jānodrošina atbalsts bāreņiem, audžuģimenēm, daudzbērnu ģimenēm, senioriem, personām ar invaliditāti un citām mazaizsargātām personu grupām.

2025. gadā plānots palielināt GMI pabalstu un dažādu ienākumu līmeņu slieksni ar 1. janvāri.

Ņemot vērā, ka vairums sociālo pakalpojumu Ventspils novada pašvaldībā tiek iepirkti no sociālo pakalpojumu sniedzējiem, plānojams, ka 2025. gadā šo pakalpojumu izmaksas pieaugs par apmēram par 4–5 %. Pieaugums saistīts ar minimālās algas paaugstināšanu valstī.

Plānots turpināt iesasitīties Labklājības Ministrijas projektā "Profesionāla sociālā darba attīstība pašvaldībās". Šī projekta ietvaros sociālā darba speciālistiem ir iespēja piedalīties supervīzījās un apmācībās ar 50 % Valsts līdzfinansējumu. Šī paša projekta ietvaros plānots iesasitīties apmācībās "Vasaras skolās"un dažādu metodiku, pieeju un prakšu ieviešanā darbā ar dažādām mērķgrupām un aprobēšanā.

2025. gadā turpināsim administrēt Ventspils novadā asistenta pakalpojumu ap 100 personām ar I vai II grupas invaliditāti. Tiks paaugstināta asistenta un pavadoņa pakalpojumu sniedzēju atlīdzība. Aprūpes mājās pakalpojumu plānots paplašināt diferencētu pakalpojumu.

2025. gadā esam plānojuši startēt ES projektu konkursos, lai iesviestu sabiedrībā balstītus sociālos pakalpojumus, kā, piemēram, "Specializētās darbnīcas" personām ar invaliditāti vai Dienas centra pakalpojumus senioriem ar demenci.

2025. gadā ir plānots palielināt atbalstu bērnu un jauniešu īslaicīgai nodarbinātībai vasaras brīvlaikā. Esam apsiprinājuši savu dalību projektā "Proti un dari" 2, kur 12 jauniešiem nodrošināsim mentora pakalpojumu un palīdzēsim atrast tiem datba vietu vai iesaistīt izglītībā vai nodarbinātībā.

2025. gadā Sociālais dienests paredz turpināt sniegt atbalstu Ukrainas civiliedzīvotājiem, kā arī nodrošināt atbalsta sniegšanu Ventspils novada iedzīvotājiem dažādu situāciju risināšanā.

2025. gadā turpināsim sniegt materiālo atbalstu un organizēsim papaildpasākumus Eiropas atbalsta fonds vistrūcīgākajā personām projekta ietvaros. Sadarbībā ar nevalstiskajām organizācijām plānojam iesaistīties Borisa un Ināras Teterevu fonda projektā "Pats savam saimes galdam".

2024. gadā sekmīgi esam realizējuši projektu "Mājokļa pielāgošanai cilvēkiem ar kustību traucējumiem" 1. personai. 2025. gadā plānojam atbalstīt vēl vienu personu ar kustību traucējumiem un pielāgot mājokli šīs pašas aktivitātes ietvaros.

Atbalsts ģimenēm ar bērniem – 150 906 euro – Pašvaldības bāriņtiesa.

Bāriņtiesas sastāvā strādā priekšsēdētāja, četri pilna darba laika bāriņtiesas locekļi no kuriem viens pilda arī bāriņtiesas priekšsēdētāja vietnieka pienākumus.

Bāriņtiesas darbs paredz, ka regulāri jāveic uzraudzība un dažādas obligātās darbības – pārbaudes, viedokļu noskaidrošanas, notariālo darbību veikšanas, utml., par veiktajām darbībām, pamatojoties uz normatīvajiem aktiem, jāsagatavo pārbaužu akti, tikšanās apraksti, protokoli, u.c. Tādejādi nepieciešams nokļūt pie iedzīvotājiem jebkurā plašā novada pagastā. Bāriņtiesas rīcībā ir automašīna VWGolf KN7350, kā arī nepieciešams noslēgt patapinājuma līgumus ar 3 bāriņtiesas darbiniekiem par personisko automašīnu izmantošanu darba vajadzībām.

Saskaņā ar Bāriņtiesu likumu tiks veikti likumā noteiktie apliecinājumi. Sagatavoti un apliecināti vai tikai sagatavoti vai apliecināti darījumu līgumi, iesniegumi, pilnvaras, nostiprinājuma lūgumi, veikti paraksta īstuma apliecinājumi, testamentu akti un citi darījumi. Nodevas par veiktajiem apliecinājumiem tiek ieskaitītas pašvaldības budžetā.

Bāriņtiesai ir uzticēta valsts funkcija ļoti sensitīvā tiesību aizsardzības jomā – bērnu tiesību un interešu aizsardzībā. Bāriņtiesa ir krīzes situāciju risināšanas iestāde, kuras prioritārā funkcija ir nodrošināt bērna un aizgādnībā esošās personas tiesību un interešu aizsardzību.

Bāriņtiesas darba apjoms pieaug – lietu komplicētība un darbinieku noslogojums, kā arī augstais emocionālās spriedzes līmenis, nemitīgā normatīvo aktu maiņa valstī, ļoti augstās amata prasības Bāriņtiesas darbiniekiem. Bāriņtiesai kā īpaša statusa iestādei nav tiesību atteikties veikt tai deleģētās funkcijas situācijās, kad bērna vai aizgādnībā esošas personas veselība vai dzīvība ir apdraudēta, tādēļ pienākumu veikšana šādās situācijās, bet arī situācijās, kad Bāriņtiesas darbinieku saskarsme ir ar agresīvu, neadekvātu vai apreibinošu vielu ietekmē esošu personu, var būtiski apdraudēt pašu Bāriņtiesas darbinieku veselību un dzīvību.

Budžetā nepieciešams piešķirt finansējumu pamatdarbības nodrošināšanai, semināriem un kursiem, pasākumiem, kas veicinātu esošo darbinieku motivāciju un vēlmi saglabāt esošo darba vietu, stiprinot bāriņtiesu to pamata funkciju izpildē.

Ziedojumu budžets

Ziedojuma budžeta izdevumi plānoti 7 248 euro apmērā. No kuriem 7 002 euro plānots saņemt kultūras/tautas/saietu namiem.

Pašvaldības konsolidētā ziedojumu budžeta kontu atlikums uz 2025. gada 1. janvāri ir 1 897,73 euro.

Pašvaldības aizņēmumi un galvojumi

Saskaņā ar noslēgtiem aizņēmumu līgumiem ar Valsts kasi, 2025. gadā paredzēts atmaksāt aizņēmumu pamatsummu 1 343 962 euro apmērā, kredītprocentu maksu 524 202 euro un Valsts kases apkalpošanas maksu 28 514 euro apmērā.

Pašvaldība paredz veikt aizņēmumus 2 281 117 euro apmērā:

• 1 240 776 euro – Pašvaldības kapitālajiem remonta darbiem;

• 1 040 341 euro – ES projektu realizācijai, pēc projekta realizēšanas priekšfinansēto ieguldījumu dzēšot -531 945 euro apmērā no ES projekta finansējuma.

Ventspils novada pašvaldība ir sniegusi galvojumus SIA "VNK serviss" pašvaldības autonomo funkciju veikšanai. Galvojuma atlikusī summa uz 2025. gada 1. janvāri sastāda 5 961 502 euro.


1 Oficiālais statistikas portāls, iegūts: https://stat.gov.lv/lv/statistikas-temas/darbs/alga/preses-relizes/14299-darba-samaksas-parmainas-2023-gada-2-ceturksni

2  Ventspils novada ilgtspējīgas attīstības stratēģija2030., iegūts: https://ventspilsnovads.lv/images/stories/Attistibas_nodala/2015/IAS/Ventspils_novada_IAS.pdf

Ventspils novada domes priekšsēdētājs A. Mucenieks
07.02.2025