Tiesību akts: spēkā esošs
Attēlotā redakcija: 28.06.2025. - ... / Spēkā esošā
Ministru kabineta noteikumi Nr. 24

Rīgā 2025. gada 7. janvārī (prot. Nr. 1 47. §)
Noteikumi par produktivitātes aizdevumiem uzņēmumu inovācijām
I. Vispārīgie jautājumi

1. Noteikumi nosaka:

1.1. kārtību, kādā īsteno Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 1.2.1. specifiskā atbalsta mērķa "Pētniecības un inovāciju kapacitātes stiprināšana un progresīvu tehnoloģiju ieviešana uzņēmumiem" 1.2.1.2. pasākumu "Produktivitātes aizdevumi uzņēmumu inovācijām" (turpmāk – pasākums);

1.2. pasākuma mērķi;

1.3. pasākumam pieejamo finansējumu;

1.4. atbalsta piešķiršanas nosacījumus;

1.5. atbalstāmo darbību un izmaksu attiecināmības nosacījumus;

1.6. atbalsta uzskaiti, neatbalstāmās nozares un darbības.

(Grozīts ar MK 25.06.2025. noteikumiem Nr. 375)

2. Noteikumos lietoti šādi termini:

2.1. atzinums – Latvijas Zinātnes padomes (ja plānots izstrādāt inovatīvu produktu) vai Aizsardzības ministrijas (ja plānots izstrādāt divējāda lietojuma inovatīvu produktu) sagatavots dokuments, kas apliecina, ka projekta pieteikumā minētais produkts atbilst inovatīvam produktam vai divējāda lietojuma inovatīvam produktam;

2.2. projekts – aktivitāšu kopums, par kuru gala saņēmējs piesakās atbalstam, iesniedzot projekta pieteikumu akciju sabiedrībā "Attīstības finanšu institūcija Altum" (turpmāk – sabiedrība "Altum");

2.3. kapitāla atlaide – sabiedrības "Altum" aizdevuma vai sabiedrības "Altum" paralēlā aizdevuma pamatsummas daļējs samazinājums;

2.4. cits finansētājs – kredītiestāde, tās filiāle vai meitas sabiedrība, līzinga sabiedrība vai ieguldījumu fonds, kas ir tiesīgs sniegt finanšu pakalpojumus Latvijas Republikā, starptautiska finanšu institūcija;

2.5. darbu sākums – atbilstoši Komisijas 2014. gada 17. jūnija Regulas (ES) Nr. 651/2014, ar ko noteiktas atbalsta kategorijas atzīst par saderīgām ar iekšējo tirgu, piemērojot Līguma 107. un 108. pantu (turpmāk – Komisijas regula Nr. 651/2014), 2. panta 23. punktam ar ieguldījumu saistītu būvdarbu sākums vai pirmā juridiski saistošā apņemšanās pasūtīt aprīkojumu, vai citas saistības, kas padara ieguldījumu neatgriezenisku, – atkarībā no tā, kas notiek pirmais. Zemes pirkšanu un tādus sagatavošanās darbus kā atļauju saņemšana un priekšizpētes veikšana neuzskata par darbu sākumu;

2.6. viens vienots uzņēmums – sniedzot atbalstu saskaņā ar Komisijas 2023. gada 13. decembra Regulas (ES) 2023/2831 par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam (turpmāk – Komisijas regula 2023/2831), attiecas uz komersantu un ietver visus ar to saistītos komersantus, kuru starpā pastāv vismaz vienas no attiecībām, kas minētas Komisijas regulas 2023/2831 2. panta 2. punktā;

2.7. viedās specializācijas stratēģijas jomas (RIS3) – nacionāla mēroga pētniecības un inovācijas stratēģijas, kas formulē tautsaimniecības transformācijas virzienus un ir vērstas uz stimuliem, kuri atbalsta augstākas pievienotās vērtības pakalpojumu un produktu veidošanas stimulēšanu, produktivitātes kāpināšanu, zināšanu pārnesi un efektīvākas resursu izmantošanas domāšanas ieviešanu visos uzņēmējdarbības ciklos, un kas tiek iedalītas šādās jomās:

2.7.1. zināšanu ietilpīga bioekonomika;

2.7.2. biomedicīna, medicīnas tehnoloģijas, farmācija;

2.7.3. fotonika un viedie materiāli;

2.7.4. viedā enerģētika un mobilitāte;

2.7.5. informācijas un komunikāciju tehnoloģijas;

2.8. inovatīvs produkts – jauns vai būtiski uzlabots produkts gala saņēmēja līmenī. Būtiski uzlabojumi ir, piemēram, jaunu funkciju pievienošana, funkcionālo īpašību un lietojuma uzlabošana, tai skaitā kvalitātes paaugstināšana, finansiālā pieejamība, lietojamības un ērtuma uzlabošana, ekonomiskāka izmantošana, izturības palielināšana, produkta dzīves ilguma pagarināšana. Nav nepieciešami visu produkta funkciju vai darbības specifikāciju būtiski uzlabojumi;

2.9. pētniecība un attīstība – radošs darbs, kas, sistemātiski un mērķtiecīgi izmantojot zinātnes metodes, tiek veikts, lai palielinātu zināšanu apjomu un izmantotu šīs zināšanas jaunu izstrādņu un tehnoloģiju izveidei;

2.10. pētniecības un attīstības darbības – ar tehnoloģiju attīstību, prototipēšanu un tehnoloģiju pārnesi saistīts radošs darbs, kas tiek sistemātiski veikts, lai palielinātu zināšanu apjomu, tostarp zināšanas par cilvēku, kultūru un sabiedrību, un izmantotu šīs zināšanas jaunu izstrādņu izveidei. Pētniecības un attīstības procesā iespējams jauninājuma elements un zinātniskas vai tehnoloģiskas neskaidrības novēršana;

2.11. gala saņēmējs – Latvijas Republikas komercreģistrā reģistrēts komersants, kas atbilst šādiem nosacījumiem:

2.11.1. tas ir sīkais (mikro) komersants, kas atbilst Komisijas regulas Nr. 651/2014 I pielikuma 2. panta 3. punktā noteiktajiem kritērijiem, mazais komersants, kas atbilst Komisijas regulas Nr. 651/2014 I pielikuma 2. panta 2. punktā noteiktajiem kritērijiem, vidējais komersants, kas atbilst Komisijas regulas Nr. 651/2014 I pielikuma 2. panta 1. punktā noteiktajiem kritērijiem, vai arī mazais vidējas kapitalizācijas komersants vai vidējas kapitalizācijas komersants, kas atbilst Eiropas Parlamenta un Padomes 2015. gada 25. jūnija Regulas (ES) 2015/1017 par Eiropas Stratēģisko investīciju fondu, Eiropas Investīciju konsultāciju centru un Eiropas Investīciju projektu portālu, ar ko groza Regulas (ES) Nr. 1291/2013 un (ES) Nr. 1316/2013 – Eiropas Stratēģisko investīciju fonds, 2. panta 6. un 7. punktam;

2.11.2. tam saskaņā ar Valsts ieņēmumu dienesta administrēto nodokļu (nodevu) parādnieku datubāzē publiski pieejamo informāciju nav nodokļu vai nodevu parādu, tai skaitā valsts sociālās apdrošināšanas obligāto iemaksu parādu, kas kopsummā pārsniedz 150 euro, izņemot nodokļu maksājumus, kuru maksāšanas termiņš saskaņā ar likuma "Par nodokļiem un nodevām" 24. panta pirmo, 1.3 un 1.7 daļu ir pagarināts, sadalīts termiņos, atlikts vai atkārtoti sadalīts termiņos;

2.11.3. ja tas pretendē uz atbalstu saskaņā ar Komisijas regulu Nr. 651/2014, tas nav uzskatāms par grūtībās nonākušu komersantu saskaņā ar Komisijas regulas Nr. 651/2014 2. panta 18. punktu (vērtējot saistības grupas līmenī) un ir iesniedzis apliecinājumu, ka tam nav pasludināts projekta iesniedzēja maksātnespējas process, nav ierosināta tiesiskās aizsardzības procesa lieta, netiek īstenots tiesiskās aizsardzības process, nav apturēta vai pārtraukta projekta iesniedzēja saimnieciskā darbība vai projekta iesniedzējs netiek likvidēts;

2.11.4. tas ievēro šo noteikumu VI nodaļā minētos ierobežojumus par neatbalstāmajām projekta nozarēm un darbībām;

2.11.5. ja tas pretendē uz atbalstu saskaņā ar Komisijas regulu Nr. 651/2014, uz to (vērtējot saistības grupas līmenī) neattiecas neizpildīts līdzekļu atgūšanas rīkojums saskaņā ar iepriekšēju Komisijas lēmumu, ar ko atbalsts, kuru piešķīrusi tā pati dalībvalsts, atzīts par nelikumīgu un nesaderīgu ar kopējo tirgu, atbilstoši Komisijas regulas Nr. 651/2014 1. panta 4. punkta "a" un "b" apakšpunktam;

2.11.6. tas piekrīt, ka par to iegūtā informācija saskaņā ar šo noteikumu 57. un 58. punktu tiek izmantota analītikas vajadzībām;

2.11.7. tas nesadarbojas ar Krievijas Federāciju vai Baltkrievijas Republiku;

2.12. (svītrots ar MK 25.06.2025. noteikumiem Nr. 375);

2.13. produktivitāte – gala saņēmēja algu pieaugums.

(Grozīts ar MK 25.06.2025. noteikumiem Nr. 375)

3. Šo noteikumu izpratnē par inovatīvu produktu neuzskata:

3.1. kādas procesa daļas izmantošanas pārtraukšanu;

3.2. kapitāla aizvietošanu (izmantotajiem moduļiem identisku moduļu iegāde, paplašinājumi, kas nerada specifikācijas uzlabojumus, iekārtu un programmatūras atjauninājumi);

3.3. citu ražotāju preču vai procesu tālākpārdošanu;

3.4. estētiskas izmaiņas, garšas un smaržas izmaiņas un citus uzlabojumus mārketinga nolūkā, kas nemaina produkta funkcijas, lietojumu vai tehniskās īpašības;

3.5. komponentu cenu maiņas dēļ radušās izmaiņas.

(Grozīts ar MK 25.06.2025. noteikumiem Nr. 375)

4. Pasākuma mērķis ir nodrošināt finansējuma pieejamību gala saņēmēju attīstībai Latvijā, sniedzot atbalstu inovatīvu (tai skaitā divējāda lietojuma) produktu izstrādei, stimulējot privātā sektora ieguldījumus pētniecībā, attīstībā un inovācijās, kas ietver atbalstu jaunu ēku (tai skaitā ražošanas ēku) izbūvei, iekārtu iegādei un ražošanas pieslēgumu izveidei, kā arī jaunu darba vietu radīšanu viedās specializācijas stratēģijas (RIS3) jomās.

(MK 25.06.2025. noteikumu Nr. 375 redakcijā)

5. Pasākumam pieejamais un plānotais kopējais Eiropas Reģionālās attīstības fonda un valsts budžeta finansējums un pasākuma ietvaros sasniedzamie rādītāji līdz 2029. gada 31. decembrim ir noteikti saskaņā ar normatīvo aktu, kas nosaka Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam ietvaros izmantojamo finanšu instrumentu īstenošanas kārtību, pieejamo finansējumu, atbalstāmās darbības un attiecināmās izmaksas. 

(MK 25.06.2025. noteikumu Nr. 375 redakcijā)

6. (Svītrots ar MK 25.06.2025. noteikumiem Nr. 375)

7. (Svītrots ar MK 25.06.2025. noteikumiem Nr. 375)

8. Lai nodrošinātu finansējumu sabiedrības "Altum" aizdevuma, aizdevuma ar kapitāla atlaidi vai paralēlā aizdevuma ar kapitāla atlaidi (daļā, kas pārsniedz pieejamo kapitāla atlaides apmēru) piešķiršanai, sabiedrība "Altum" var piesaistīt valsts aizdevumu kredītlīnijas veidā vai piesaistīt finansējumu tirgū (tai skaitā aizņemoties finansējumu no starptautiskajām finanšu institūcijām) ne vairāk kā 65 000 000 euro apmērā. Valsts aizdevuma atmaksas termiņš ir līdz 2049. gada 31. decembrim. Kapitāla atlaidi sedz no pasākumā piešķirtā publiskā finansējuma. Valsts aizdevumam nepiemēro riska likmi, un to nodrošina ar komercķīlu, sabiedrībai "Altum" ieķīlājot prasījuma tiesības un to nākamās sastāvdaļas kā lietu kopību, kas izrietēs no sabiedrības "Altum" izsniegtajiem aizdevumiem.

(MK 25.06.2025. noteikumu Nr. 375 redakcijā)

9. Aizdevumus, aizdevumus ar kapitāla atlaidi un paralēlos aizdevumus ar kapitāla atlaidi izsniedz sabiedrība "Altum", noslēdzot civiltiesisku līgumu ar gala saņēmēju un, ja attiecināms, citu finansētāju (turpmāk – aizdevuma līgums). Ja aizdevuma līgums netiek īstenots atbilstoši tajā ietvertajiem nosacījumiem, sabiedrībai "Altum" ir tiesības to vienpusēji lauzt un atgūt neatbilstoši izmaksāto finansējumu.

10. Sabiedrība "Altum" finansē tikai tādas darbības, kuras ir atzinusi par ekonomiski dzīvotspējīgām. Sabiedrība "Altum" izvērtē komersanta investīciju projekta ilgtspēju, projekta īstenošanai nepieciešamo līdzfinansējumu, nodrošinājuma pietiekamību, komersanta esošo un nākotnes finanšu situāciju, zināšanu un pieredzes atbilstību projektā paredzēto darbību veiksmīgai īstenošanai, kā arī analizē identificētos uzņēmējdarbības riskus un citus faktorus komersanta aizdevuma kvalitātes noteikšanai.

11. Atbalstu sniedz projektu īstenošanai Latvijas Republikas teritorijā. Atbalstītajiem projektiem jābūt saistītiem ar šo noteikumu 4. punktā minēto pasākuma mērķi vienā no šo noteikumu 2.7. apakšpunktā minētajām RIS3 jomām.

II. Atbalsta piešķiršanas nosacījumi inovatīvu produktu izstrādei

(Nodaļas nosaukums MK 25.06.2025. noteikumu Nr. 375 redakcijā)

12. Atbalstu inovatīvu produktu izstrādei 300 000–5 000 000 euro apmērā sniedz kombinētu finanšu instrumentu veidā kā:

12.1. sabiedrības "Altum" aizdevumu ar kapitāla atlaidi, ja projekta finansēšanā nav iesaistīts cits finansētājs;

12.2. sabiedrības "Altum" paralēlo aizdevumu ar kapitāla atlaidi, ja projektu līdzfinansē kopā ar vienu vai vairākiem citiem finansētājiem, ievērojot šādus nosacījumus:

12.2.1. paralēlais aizdevums ir struktūrā subordinēts attiecībā pret cita finansētāja sniegto kredītu un ir pastiprināts ar zemāku nodrošinājuma kārtu nekā cita finansētāja sniegtais kredīts;

12.2.2. citu finansētāju sniegtā kredīta vai finanšu līzinga apmērs nav mazāks par atbilstoši šiem noteikumiem izsniegtā sabiedrības "Altum" paralēlā aizdevuma summu;

12.2.3. paralēlā aizdevuma procentu likmi pielīdzina cita finansētāja kredīta likmei. Ja mainīgās likmes noteikšanas, pārskatīšanas vai grozīšanas brīdī Eiropas starpbanku piedāvātā likme ir negatīva, tad Eiropas starpbanku piedāvātajai likmei tiek piemērota nulles vērtība. Sabiedrība "Altum" var piemērot augstāku gada procentu likmes fiksētās daļas likmi nekā cita finansētāja aizdevumam vai finanšu līzingam pievienotās gada procentu likmes fiksētās daļas likmi, lai ievērotu šo noteikumu 27. un 28. punktā noteikto maksimāli pieļaujamo atbalsta intensitāti, ja atbalstu piešķir kā reģionālo atbalstu saskaņā ar Komisijas regulas Nr. 651/2014 14. pantu, vai šo noteikumu 30.4. apakšpunktā minēto apmēru, ja atbalstu piešķir kā de minimis atbalstu saskaņā ar Komisijas regulu Nr. 2023/2831.

(Grozīts ar MK 25.06.2025. noteikumiem Nr. 375)

13. Atbalstu sniedz gala saņēmējiem, kuru projekti saskaņā ar šo noteikumu 2.8. apakšpunktā minētajiem nosacījumiem paredzēti inovatīvu produktu izstrādei vai divējāda lietojuma inovatīvu produktu izstrādei drošības un aizsardzības jomā.

(MK 25.06.2025. noteikumu Nr. 375 redakcijā)

14. Sabiedrība "Altum" sagatavo un tīmekļvietnē www.altum.lv publicē paziņojumu par projektu pieteikumu saņemšanas uzsākšanu. Pirmās 40 darbdienas no dienas, kad uzsākta projektu pieteikumu saņemšana, sabiedrība "Altum" pieņem tikai tādus projektu pieteikumus, kuros paredzēta divējāda lietojuma inovatīvu produktu izstrāde drošības un aizsardzības jomā. Pēc 40 darbdienām sabiedrība "Altum" pieņem arī pārējos projektu pieteikumus.

(MK 25.06.2025. noteikumu Nr. 375 redakcijā)

15. (Svītrots ar MK 25.06.2025. noteikumiem Nr. 375)

16. Lai nodrošinātu inovatīva produkta un divējāda lietojuma inovatīva produkta vērtēšanu, Latvijas Zinātnes padome un Aizsardzības ministrija izmanto inovatīvu produktu un divējāda lietojuma inovatīvu produktu vērtēšanas metodiku, kuru izstrādājusi Ekonomikas ministrija sadarbībā ar Latvijas Zinātnes padomi un Aizsardzības ministriju.

(MK 25.06.2025. noteikumu Nr. 375 redakcijā)

17. Gala saņēmējs, iesniedzot projekta pieteikumu sabiedrībā "Altum" atbalsta saņemšanai divējāda lietojuma inovatīva produkta izstrādei drošības un aizsardzības jomā, iesniedz arī Aizsardzības ministrijas atzinumu par pieteiktā produkta atbilstību divējāda lietojuma inovatīvam produktam drošības un aizsardzības jomā. Lai nodrošinātu piešķirtā atbalsta atbilstību šiem noteikumiem, sabiedrībai "Altum" ir tiesības datus par gala saņēmēju un projektu nodot Aizsardzības ministrijai, savukārt Aizsardzības ministrijai ir tiesības datus par gala saņēmēju un projektu nodot sabiedrībai "Altum".

(MK 25.06.2025. noteikumu Nr. 375 redakcijā)

18. Aizsardzības ministrija 20 darbdienu laikā pēc gala saņēmēja iesnieguma saņemšanas izsniedz šo noteikumu 17. punktā minēto atzinumu. Aizsardzības ministrija var pagarināt atzinuma izsniegšanas termiņu par 10 darbdienām.

(MK 25.06.2025. noteikumu Nr. 375 redakcijā)

19. Gala saņēmējs, iesniedzot projekta pieteikumu sabiedrībā "Altum" atbalsta saņemšanai inovatīva produkta izstrādei, iesniedz arī Latvijas Zinātnes padomes atzinumu par pieteiktā produkta atbilstību inovatīvam  produktam. Lai nodrošinātu piešķirtā atbalsta atbilstību šiem noteikumiem, sabiedrībai "Altum" ir tiesības datus par komersantu un projektu nodot Latvijas Zinātnes padomei, savukārt Latvijas Zinātnes padomei ir tiesības datus par komersantu un projektu nodot sabiedrībai "Altum".

(MK 25.06.2025. noteikumu Nr. 375 redakcijā)

20. Latvijas Zinātnes padome 30 darbdienu laikā pēc gala saņēmēja iesnieguma saņemšanas izsniedz šo noteikumu 19. punktā minēto atzinumu. 

(MK 25.06.2025. noteikumu Nr. 375 redakcijā)

20.1 Lai nodrošinātu atzinuma sniegšanu un piešķirtā atbalsta atbilstību šiem noteikumiem, Aizsardzības ministrija, Latvijas Zinātnes padome, sabiedrība "Altum" un Ekonomikas ministrija slēdz vienošanos.

(MK 25.06.2025. noteikumu Nr. 375 redakcijā)

21. Atbalstu inovatīvu produktu izstrādei primāri sniedz kā reģionālo atbalstu saskaņā ar Komisijas regulas Nr. 651/2014 14. pantu.

22. Šo noteikumu 21. punktā minētā atbalsta attiecināmās izmaksas gala saņēmējiem visu veidu sākotnējiem ieguldījumiem ir:

22.1. izmaksas par ieguldījumiem materiālajos aktīvos saskaņā ar Komisijas regulas Nr. 651/2014 2. panta 29. punktu un nemateriālajos aktīvos saskaņā ar Komisijas regulas Nr. 651/2014 2. panta 30. punktu;

22.2. paredzamās algu izmaksas, ko rada sākotnējā ieguldījuma rezultātā radītās jaunās darba vietas, kas izveidotas projekta īstenošanas rezultātā, rēķinot par divu gadu periodu, un ir nepieciešamas darbam ar jauno iekārtu vai ražošanas līniju.

23. Ja atbalstu sniedz saskaņā ar šo noteikumu 21. punktu, ievēro šādus nosacījumus:

23.1. projekta attiecināmās izmaksas ir sākotnējie ieguldījumi saskaņā ar Komisijas regulas Nr. 651/2014 2. panta 49. punkta "a" apakšpunktu:

23.2. aktīvi (tai skaitā ēkas un būves) ir jauni;

23.3. ar materiālo aktīvu nomu saistītās izmaksas ir attiecināmas, ja ir ievēroti Komisijas regulas Nr. 651/2014 14. panta 5. un 6. punktā minētie nosacījumi un attiecībā uz zemi, ēkām un ražotni ar nomu un apbūvi saistītās tiesības ir nostiprinātas zemesgrāmatā (ja attiecināms) un noma un apbūves tiesības mazajiem vidējas kapitalizācijas komersantiem un vidējas kapitalizācijas komersantiem ilgst vismaz piecus gadus vai vidējiem komersantiem vismaz trīs gadus pēc paredzētās investīciju projekta pabeigšanas dienas un ir spēkā visā aizdevuma līguma darbības laikā;

23.4. sākotnējie ieguldījumi būvniecībā vai nekustamā īpašuma iegādē ir attiecināmi tikai kompleksam investīciju projektam, kurā paredzēta arī iekārtu iegāde, ievērojot attiecināmo investīciju izmaksu proporciju līdz 40 procentiem būvniecībai un nekustamā īpašuma iegādei;

23.5. nemateriālie aktīvi atbilst Komisijas regulas Nr. 651/2014 14. panta 8. punktā minētajiem nosacījumiem. Mazajiem vidējas kapitalizācijas gala saņēmējiem vai vidējas kapitalizācijas gala saņēmējiem nemateriālos aktīvus var finansēt līdz 50 procentiem no sākotnējo ieguldījumu kopējām attiecināmajām ieguldījumu izmaksām. Sīkajiem (mikro), mazajiem vai vidējiem komersantiem nemateriālos aktīvus var finansēt 100 procentu apmērā no sākotnējo ieguldījumu kopējām attiecināmajām ieguldījumu izmaksām.

(MK 25.06.2025. noteikumu Nr. 375 redakcijā)

24. Sākotnējie ieguldījumi pēc projekta pabeigšanas paliek Latvijā attiecīgajā atbalsta intensitātes kopējās statistiski teritoriālo vienību klasifikācijas (turpmāk – NUTS) 3. līmeņa reģionā (atbilstoši 2021. gada datiem), kurā tiek īstenots atbalstāmais projekts, vai paliek Latvijā jebkurā reģionā vismaz trīs gadus (sīkajiem (mikro), mazajiem vai vidējiem komersantiem) vai vismaz piecus gadus (mazajiem vidējas kapitalizācijas komersantiem vai vidējas kapitalizācijas komersantiem) atbilstoši Komisijas regulas Nr. 651/2014 14. panta 5. punkta nosacījumiem, ja atbalsts tiek piešķirts saskaņā ar šo noteikumu 27.2. apakšpunktu.

(MK 25.06.2025. noteikumu Nr. 375 redakcijā)

25. Ja attiecināmās izmaksas aprēķina, pamatojoties uz paredzamajām radītajām jaunajām darba vietas izmaksām saskaņā ar šo noteikumu 22.2. apakšpunktu, jābūt izpildītiem visiem šādiem nosacījumiem:

25.1. ieguldījumu projekts attiecīgajā uzņēmējdarbības vietā rada darbinieku skaita tīru pieaugumu salīdzinājumā ar vidējo rādītāju iepriekšējos 12 mēnešos, kas nozīmē, ka no attiecīgajā periodā izveidoto darba vietu skaita atņem visas zaudētās darba vietas;

25.2. katru izveidoto amata vietu aizpilda triju gadu laikā pēc ieguldījumu projekta īstenošanas beigām;

25.3. katru darba vietu, kas radīta ieguldījuma rezultātā, attiecīgajā teritoriālajā apgabalā (pilsētas, novads vai reģions) saglabā vismaz trīs gadus no dienas, kad attiecīgā amata vieta pirmo reizi aizpildīta.

26. Ikvienu sākotnējo ieguldījumu, kurš attiecas uz to pašu vai līdzīgu darbību atbilstoši Komisijas regulas Nr. 651/2014 2. panta 50. punktā noteiktajai definīcijai un kuru tas pats saņēmējs (grupas līmenī) ir sācis triju gadu laikā no dienas, kad sākti darbi pie cita atbalstītā ieguldījuma tajā pašā NUTS 3. līmeņa reģionā (atbilstoši 2021. gada datiem), uzskata par daļu no vienota ieguldījumu projekta. Vienotam ieguldījumu projektam, kas ir lielu ieguldījumu projekts, un lielu ieguldījumu projektam, kas nav vienotais ieguldījumu projekts, saskaņā ar Komisijas regulas Nr. 651/2014 2. panta 52. punktu (neatkarīgi no gala saņēmēja lieluma) atbalstu piešķir, ievērojot šādus nosacījumus:

26.1. Rīgā:

26.1.1. projektam līdz 55 miljoniem euro piemēro 30 procentus no attiecināmo izmaksu summas;

26.1.2. projekta daļai no 55 miljoniem līdz 110 miljoniem euro piemēro 15 procentus no attiecināmo izmaksu summas;

26.1.3. projekta daļai, kas pārsniedz 110 miljonus euro, piemēro 0 procentus no attiecināmo izmaksu summas;

26.2. Kurzemes, Zemgales, Vidzemes un Latgales NUTS 3. līmeņa reģionā (atbilstoši 2021. gada datiem):

26.2.1. projektam līdz 55 miljoniem euro piemēro 50 procentus no attiecināmo izmaksu summas;

26.2.2. projekta daļai no 55 miljoniem līdz 110 miljoniem euro piemēro 25 procentus no attiecināmo izmaksu summas;

26.2.3. projekta daļai, kas pārsniedz 110 miljonus euro, piemēro 0 procentus no attiecināmo izmaksu summas;

26.3. administratīvajām teritorijām Pierīgas reģionā (tai skaitā Limbažu novadā, Ogres novadā, Saulkrastu novadā un Tukuma novadā):

26.3.1. projektam līdz 55 miljoniem euro piemēro 30 procentus no attiecināmo izmaksu summas;

26.3.2. projekta daļai no 55 miljoniem līdz 110 miljoniem euro piemēro 15 procentus no attiecināmo izmaksu summas;

26.3.3. projekta daļai, kas pārsniedz 110 miljonus euro, piemēro 0 procentus no attiecināmo izmaksu summas.

27. Ja atbalstu sniedz saskaņā ar šo noteikumu 21. punktu un projektā plānotie sākotnējie ieguldījumi tiek veikti Latvijā divos vai vairākos dažādas atbalsta intensitātes NUTS 3. līmeņa reģionos (atbilstoši 2021. gada datiem), piemēro vienu no šādām atbalsta intensitātēm:

27.1. katram NUTS 3. līmeņa reģionam (atbilstoši 2021. gada datiem) piekritīgo sākotnējo ieguldījumu izmaksām piemēro attiecīgā NUTS 3. līmeņa reģiona (atbilstoši 2021. gada datiem) atbalsta intensitāti;

27.2. ja no sākotnējiem ieguldījumiem (neatkarīgi no to atrašanās vietas) gala saņēmējs gūst labumu vienā vai vairākos dažādas atbalsta intensitātes NUTS 3. līmeņa reģionos (atbilstoši 2021. gada datiem), visam projektam piemēro zemāko atbalsta intensitāti starp atbalsta intensitātes NUTS 3. līmeņa reģioniem (atbilstoši 2021. gada datiem), kuros gala saņēmējs gūst labumu no projekta īstenošanas.

28. Atbalstam, ko sniedz saskaņā ar šo noteikumu 21. punktu, maksimāli pieļaujamā atbalsta intensitāte no projekta attiecināmajām izmaksām ir:

28.1. Rīgas NUTS 3. līmeņa reģionā (atbilstoši 2021. gada datiem) – 30 procenti mazajiem vidējas kapitalizācijas komersantiem un vidējas kapitalizācijas komersantiem, 40 procenti vidējiem komersantiem un 50 procenti sīkajiem (mikro) vai mazajiem komersantiem;

28.2. Kurzemes, Zemgales, Vidzemes un Latgales NUTS 3. līmeņa reģionā (atbilstoši 2021. gada datiem) – 50 procenti mazajiem vidējas kapitalizācijas komersantiem un vidējas kapitalizācijas komersantiem, 60 procenti vidējiem komersantiem un 70 procenti sīkajiem (mikro) vai mazajiem komersantiem;

28.3. administratīvajām teritorijām Pierīgas NUTS 3. līmeņa reģionā (atbilstoši 2021. gada datiem), tai skaitā Limbažu novadā, Ogres novadā, Saulkrastu novadā un Tukuma novadā, – 30 procenti mazajiem vidējas kapitalizācijas komersantiem un vidējas kapitalizācijas komersantiem, 40 procenti vidējiem komersantiem un 50 procenti sīkajiem (mikro) vai mazajiem komersantiem.

29. Ja atbalstu sniedz kā reģionālo atbalstu saskaņā ar Komisijas regulas Nr. 651/2014 14. pantu:

29.1. gala saņēmējs atbilstoši Komisijas regulas Nr. 651/2014 14. panta 14. punktam nodrošina līdzfinansējumu vismaz 25 procentu apmērā no projekta attiecināmajām izmaksām, izmantojot pašu līdzekļus vai ārējo finansējumu, tai skaitā cita finansētāja izsniegtu kredītu vai finanšu līzingu. Par šo līdzfinansējumu nav saņemts nekāds publiskais atbalsts, tai skaitā de minimis atbalsts;

29.2. gala saņēmējs ievēro nosacījumus atbilstoši Komisijas regulas Nr. 651/2014 14. panta 7. punktam.

30. Ja atbalstu inovatīvu produktu izstrādei nav iespējams sniegt saskaņā ar Komisijas regulu Nr. 651/2014, tad to var piešķirt kā de minimis atbalstu saskaņā ar Komisijas regulu 2023/2831, ievērojot šādus nosacījumus:

30.1. aizdevumu gala saņēmējam nepiešķir, ja de minimis atbalsts ir saistīts ar kādu no Komisijas regulas 2023/2831 1. panta 1. punktā noteiktajām nozarēm un darbībām vai ja atbalsts ir saistīts ar šo noteikumu 53.1., 53.2. un 53.3. apakšpunktā minētajiem nosacījumiem un Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. jūnija Regulas (ES) 2021/1058 par Eiropas Reģionālās attīstības fondu un Kohēzijas fondu (turpmāk – regula 2021/1058) 7. panta 1. punktā noteiktajām nozarēm;

30.2. ja gala saņēmējs vienlaikus darbojas gan kādā no nozarēm, kas minētas Komisijas regulas 2023/2831 1. punkta "a", "b", "c" vai "d" apakšpunktā, gan vienā vai vairākās citās nozarēs, uz kurām attiecas šīs regulas darbības joma, tas nodrošina šo nozaru darbību vai izmaksu nodalīšanu saskaņā ar Komisijas regulas 2023/2831 1. panta 2. punktu, nodrošinot, ka darbības nozarēs, kuras ir izslēgtas no šīs regulas darbības jomas, negūst labumu no de minimis atbalsta, ko piešķir saskaņā ar Komisijas regulu 2023/2831;

30.3. lai saņemtu atbalstu, gala saņēmējs sabiedrībā "Altum" kopā ar projekta pieteikumu iesniedz informāciju par iepriekš saņemto de minimis atbalstu, ievērojot normatīvos aktus par de minimis atbalsta uzskaites un piešķiršanas kārtību;

30.4. komercdarbības atbalsts tiek piešķirts saskaņā ar Komisijas regulu 2023/2831, nodrošinot, ka de minimis atbalsta kopsumma, ko viena dalībvalsts piešķīrusi vienam vienotam uzņēmumam, nevienā triju gadu periodā no de minimis atbalsta piešķiršanas lēmuma pieņemšanas dienas nepārsniedz 300 000 euro atbilstoši Komisijas regulas 2023/2831 3. panta 2. punktam, kā arī ievērojot Komisijas regulas 2023/2831 3. panta 8. punkta nosacījumus komersantu apvienošanās vai iegādes gadījumā un Komisijas regulas 2023/2831 3. panta 9. punkta nosacījumus komersantu sadalīšanas gadījumā;

30.5. sabiedrības "Altum" aizdevumam vai paralēlajam aizdevumam nepiešķir un nepiemēro kapitāla atlaidi, ja tā pārsniedz šo noteikumu 30.4. apakšpunktā minētos limitus;

30.6. atbalstu nepiešķir, ja gala saņēmējs atbilst normatīvajos aktos maksātnespējas jomā noteiktajiem kritērijiem, uz kuriem pamatojoties kreditors vai parādnieks var pieprasīt maksātnespējas procesu, vai ja mazā vidējas kapitalizācijas komersanta vai vidējas kapitalizācijas komersanta kredītreitings ir zemāks par "B–" atbilstoši šo noteikumu ​​ pielikumam;

30.7. atbalstāmi ir ieguldījumi jaunu aktīvu iegādē, ar investīciju projektu saistīto darbinieku atalgojuma izmaksas un ar nemateriālo aktīvu nomu saistītās izmaksas;

30.8. zemes, ēku un ražotnes nomas un apbūves tiesības ir nostiprinātas zemesgrāmatā (ja attiecināms);

30.9. ieguldījumi būvniecībā vai nekustamā īpašuma iegādē ir attiecināmi tikai kompleksam investīciju projektam, kurā paredzēta arī iekārtu iegāde, ievērojot attiecināmo investīciju izmaksu proporciju līdz 40 procentiem būvniecībai un nekustamā īpašuma iegādei.

(Grozīts ar MK 25.06.2025. noteikumiem Nr. 375)

31. Sabiedrības "Altum" piešķirtā maksimālā kapitāla atlaide ir līdz 30 procentiem no sabiedrības "Altum" piešķirtā aizdevuma ar kapitāla atlaidi apmēra vai sabiedrības "Altum" paralēlā aizdevuma ar kapitāla atlaidi apmēra, bet ne vairāk kā 1 500 000 euro, nepārsniedzot šajos noteikumos norādīto pieļaujamo atbalsta intensitāti vai komersantam pieejamo de minimis limita apmēru.

(MK 25.06.2025. noteikumu Nr. 375 redakcijā)

32. Uz sabiedrības "Altum" aizdevumu ar kapitāla atlaidi vai paralēlo aizdevumu ar kapitāla atlaidi var pretendēt gala saņēmēji, kuri pēc projekta pabeigšanas katra pēcuzraudzības gada beigās ir sasnieguši visus šādus rādītājus:

32.1. gala saņēmēja ieguldījumu apjoms pētniecībā un attīstībā Latvijā gala saņēmēja līmenī ir vismaz 50 000 euro gadā;

32.2. gala saņēmēja apgrozījuma apmērs salīdzinājumā ar apgrozījuma apmēru gadā, kad tika pabeigts investīciju projekts, ir vismaz divas reizes lielāks nekā investīciju projekta attiecināmo izmaksu apmērs;

32.3. uz katriem kopējās pieejamās kapitāla atlaides 250 000 euro ir radīta vismaz viena jauna darba vieta ar pilnu darba slodzi vai saglabāta esoša darba vieta ar pilnu darba slodzi un ar darba samaksas pieaugumu, un kopā ir radītas vismaz divas jaunas darba vietas ar pilnu darba slodzi vai saglabātas esošas darba vietas ar pilnu darba slodzi un ar darba samaksas pieaugumu;

32.4. izveidotās darba vietas tiek saglabātas vismaz divus gadus pēc to izveidošanas, un šajā laikā tiek nodrošināts, ka mēneša vidējā bruto darba samaksa darbiniekiem, kas pieņemti darbā investīciju projekta īstenošanas rezultātā, nav mazāka par mēneša vidējās bruto darba samaksas apmēru tautsaimniecībā iepriekšējā gadā, kam piemērots koeficients 1,6. Ja projekta īstenošanas rezultātā netiek izveidotas jaunas darba vietas, bet tiek saglabātas esošās, mēneša vidējā bruto darba samaksa darbiniekiem, kam saglabātas darba vietas, nav mazāka par mēneša vidējās bruto darba samaksas apmēru tautsaimniecībā iepriekšējā gadā, kam piemērots koeficients 1,6, papildus nodrošinot bruto darba samaksas pieaugumu vismaz 30 % apmērā.

(MK 25.06.2025. noteikumu Nr. 375 redakcijā)

33. Ekonomikas ministrija sadarbībā ar sabiedrību "Altum" izstrādā pēcuzraudzības metodiku un publicē to savā tīmekļvietnē.

(MK 25.06.2025. noteikumu Nr. 375 redakcijā)

34. Gala saņēmējiem ir pienākums aizpildīt un katru gadu ne vēlāk kā līdz 1. maijam iesniegt Centrālajā statistikas pārvaldē pārskatu par pētniecības un attīstības darbu izpildi uzņēmējdarbības sektorā attiecīgajā pārskata gadā un pārskatu par inovācijām uzņēmējdarbībā saskaņā ar normatīvajiem aktiem par oficiālās statistikas veidlapu paraugu apstiprināšanu un veidlapu aizpildīšanu un iesniegšanu.

35. Valsts ieņēmumu dienests Ekonomikas ministrijai pēc pieprasījuma sniedz šādus ar gala saņēmēju saistītos datus:

35.1. gala saņēmēja pēdējā noslēgtā pārskata gada ikmēneša pievienotās vērtības nodokļa deklarācijās iekļautā uz citu Eiropas Savienības dalībvalsti piegādāto preču Eiropas Savienības teritorijā vērtība, eksportēto preču vērtība un to darījumu vērtība, kuru veikšanas vieta nav iekšzeme;

35.2. noteiktajā termiņā jaunradītajās darba vietās algoto personu bruto darba samaksa mēnesī un datums, kurā gala saņēmējam ir uzsāktas darba attiecības ar konkrēto personu.

(MK 25.06.2025. noteikumu Nr. 375 redakcijā)

36. Pēc projekta pilnīgas pabeigšanas un komersanta iesnieguma saņemšanas par pēcuzraudzības uzsākšanu, bet ne vēlāk kā pēc diviem gadiem kopš projekta pilnīgas pabeigšanas Ekonomikas ministrija uzsāk un trīs secīgus gadus īsteno attiecīgā projekta šo noteikumu 32. punktā minēto rādītāju pēcuzraudzību. Ekonomikas ministrija katru pēcuzraudzības gadu izvērtē investīciju projekta rādītāju izpildi. Gala saņēmējam ir pienākums pēc katra pilnā pēcuzraudzības gada noslēguma iesniegt Ekonomikas ministrijā šo noteikumu 32. punktā minēto rādītāju izpildi pamatojošu dokumentāciju, tai skaitā revidenta pārskatus. Projekts uzskatāms par pilnībā pabeigtu saskaņā ar aizdevuma līgumā noteikto projekta īstenošanas termiņu. Sabiedrība "Altum" informē Ekonomikas ministriju par projekta faktisko pabeigšanas datumu.

(MK 25.06.2025. noteikumu Nr. 375 redakcijā)

36.1 Divu mēnešu laikā pēc pēcuzraudzības gada noslēguma Ekonomikas ministrija saņem no Valsts ieņēmumu dienesta, Centrālās statistikas pārvaldes un gala saņēmēja šo noteikumu 34.35. un 36. punktā minēto informāciju un triju mēnešu laikā pēc tam, kad ir beidzies pēcuzraudzības gads, izvērtē, vai gala saņēmējs konkrētajā pēcuzraudzības gadā atsevišķi ir sasniedzis šo noteikumu 32. punktā minētos rādītājus, un pieņem lēmumu par rādītāju sasniegšanu vai nesasniegšanu. Ja gala saņēmējs nesniedz pēcuzraudzībai nepieciešamo informāciju, kapitāla atlaide netiek piemērota.  

(MK 25.06.2025. noteikumu Nr. 375 redakcijā)

36.2 Sabiedrība "Altum" kapitāla atlaidi var piemērot, ja Ekonomikas ministrija ir pieņēmusi lēmumu par rādītāju sasniegšanu. Ja Ekonomikas ministrija ir pieņēmusi lēmumu, ka rādītāji nav sasniegti, kapitāla atlaide netiek piemērota. Ekonomikas ministrija par lēmumu informē sabiedrību "Altum".

(MK 25.06.2025. noteikumu Nr. 375 redakcijā)

36.3 Lai nodrošinātu projekta un piešķirtā atbalsta atbilstību šiem noteikumiem, sabiedrībai "Altum" ir tiesības nodot datus par gala saņēmēju un projektu Ekonomikas ministrijai, savukārt Ekonomikas ministrijai ir tiesības nodot datus par gala saņēmēju un projektu sabiedrībai "Altum". Ekonomikas ministrija un sabiedrība "Altum" slēdz vienošanos par informācijas apmaiņu.

(MK 25.06.2025. noteikumu Nr. 375 redakcijā)

36.4 Kapitāla atlaide tiek piemērota trīs daļās. Pēc katra pēcuzraudzības gada var tikt piemērota viena trešdaļa no šo noteikumu 31. punktā minētās sabiedrības "Altum" kapitāla atlaides daļas, ievērojot šo noteikumu 32. un 36.2 punktā minētos nosacījumus.

(MK 25.06.2025. noteikumu Nr. 375 redakcijā)

III. Atbalsta piešķiršanas nosacījumi pētniecības un attīstības darbībām

37. Atbalstu pētniecības un attīstības darbībām 300 000–1 000 000 euro apmērā sniedz kā sabiedrības "Altum" aizdevumu. 

38. Atbalstu pētniecības un attīstības darbībām sniedz kā de minimis atbalstu saskaņā ar Komisijas regulu 2023/2831, ievērojot šādus nosacījumus:

38.1. aizdevumu gala saņēmējam nepiešķir, ja de minimis atbalsts ir saistīts ar kādu no Komisijas regulas 2023/2831 1. panta 1. punktā noteiktajām nozarēm un darbībām vai ja atbalsts ir saistīts ar šo noteikumu 53.1.53.2. un 53.3. apakšpunktā minētajiem nosacījumiem un regulas 2021/1058 7. panta 1. punktā noteiktajām nozarēm;

38.2. ja gala saņēmējs vienlaikus darbojas gan kādā no nozarēm, kas minētas Komisijas regulas 2023/2831 1. punkta "a", "b", "c" vai "d" apakšpunktā, gan vienā vai vairākās citās nozarēs, uz kurām attiecas šīs regulas darbības joma, tas nodrošina šo nozaru darbību vai izmaksu nodalīšanu saskaņā ar Komisijas regulas 2023/2831 1. panta 2. punktu, nodrošinot, ka darbības nozarēs, kuras ir izslēgtas no šīs regulas darbības jomas, negūst labumu no de minimis atbalsta, ko piešķir saskaņā ar Komisijas regulu 2023/2831;

38.3. lai saņemtu atbalstu, gala saņēmējs sabiedrībā "Altum" kopā ar projekta pieteikumu iesniedz informāciju par iepriekš saņemto de minimis atbalstu, ievērojot normatīvos aktus par de minimis atbalsta uzskaites un piešķiršanas kārtību;

38.4. komercdarbības atbalsts tiek piešķirts saskaņā ar Komisijas regulu 2023/2831, nodrošinot, ka de minimis atbalsta kopsumma, ko viena dalībvalsts piešķīrusi vienam vienotam uzņēmumam, nevienā triju gadu periodā no de minimis atbalsta piešķiršanas lēmuma pieņemšanas dienas nepārsniedz 300 000 euro atbilstoši Komisijas regulas 2023/2831 3. panta 2. punktam, kā arī ievērojot Komisijas regulas 2023/2831 3. panta 8. punkta nosacījumus komersantu apvienošanās vai iegādes gadījumā un Komisijas regulas 2023/2831 3. panta 9. punkta nosacījumus komersantu sadalīšanas gadījumā;

38.5. atbalstu nepiešķir gala saņēmējam, kuram lēmuma par atbalsta piešķiršanu brīdī par atbalsta piešķiršanu ar tiesas spriedumu ir pasludināts maksātnespējas process, ir ierosināta tiesiskās aizsardzības procesa lieta vai tiek īstenots tiesiskās aizsardzības process;

38.6. atbalstu nepiešķir, ja gala saņēmējs atbilst normatīvajos aktos maksātnespējas jomā noteiktajiem kritērijiem, uz kuriem pamatojoties kreditors vai parādnieks var pieprasīt maksātnespējas procesu, vai ja mazā vidējas kapitalizācijas komersanta vai vidējas kapitalizācijas komersanta kredītreitings ir zemāks par "B–" atbilstoši šo noteikumu ​​pielikumam.

(Grozīts ar MK 25.06.2025. noteikumiem Nr. 375)

IV. Kārtība un nosacījumi, lai pieteiktos atbalstam

39. Gala saņēmējs piesakās atbalstam, iesniedzot projekta pieteikumu sabiedrībā "Altum".

40. Sabiedrība "Altum" gala saņēmēju un projektu vērtē, pamatojoties uz šādiem dokumentiem, ko gala saņēmējs iesniedzis kopā ar projekta pieteikumu:

40.1. projekta pieteikums, kurā ietverts biznesa projekts;

40.2. ja atbalstu paredzēts sniegt saskaņā ar šo noteikumu 21. punktu, – gala saņēmēja parakstīts apliecinājums, ka tas nav veicis un neveiks Komisijas regulas Nr. 651/2014 14. panta 16. punktā norādītās darbības, kuras definētas Komisijas regulas Nr. 651/2014 2. panta 61.a punktā;

40.3. ja atbalstu paredzēts sniegt saskaņā ar šo noteikumu 21. punktu, – gala saņēmēja parakstīts apliecinājums, ka uz to nav attiecināma Komisijas regulas Nr. 651/2014 2. panta 18. punkta "c" apakšpunktā minētā situācija – tas neatbilst Latvijas Republikas normatīvajos aktos noteiktajiem kritērijiem, lai tam pēc kreditoru pieprasījuma vai parādnieka pieteikuma uzsāktu maksātnespējas procesu;

40.4. ja paredzēts sabiedrības "Altum" paralēlais aizdevums, – cita finansētāja lēmums par finansējuma piešķiršanu projekta īstenošanai;

40.5. informācija par plānoto un piešķirto atbalstu tā paša projekta ietvaros (tai skaitā par tām pašām attiecināmajām izmaksām), norādot atbalsta piešķiršanas datumu, atbalsta sniedzēju, atbalsta pasākumu, plānoto un piešķirto atbalsta summu un atbalsta intensitāti;

40.6. ja atbalstu paredzēts sniegt saskaņā ar šo noteikumu 21. punktu, – apliecinājums, ka šo noteikumu 12. punktā minētais projekta pieteikums atbilst Komisijas regulas Nr. 651/2014 6. panta 2. punktā ietvertajām prasībām par projekta pieteikumā iekļaujamo informāciju un ir iesniegts sabiedrībā "Altum" pirms darbu sākuma;

40.7. ja biznesa projekts paredz divējāda lietojuma inovatīva produkta izstrādi, – Aizsardzības ministrijas atzinums;

40.8. ja biznesa projekts paredz inovatīva produkta izstrādi, – Latvijas Zinātnes padomes atzinums;

40.9. cita sabiedrības "Altum" pieprasītā informācija, kas nepieciešama, lai izvērtētu gala saņēmēja un projekta atbilstību šajos noteikumos paredzētajiem atbalsta saņemšanas nosacījumiem.

(Grozīts ar MK 25.06.2025. noteikumiem Nr. 375)

41. Ja gala saņēmēja projektam piesaista citu publisko finansējumu, projektu var uzsākt tad, kad visās iestādēs, kur tas pretendē uz atbalstu, ir iesniegts projekta pieteikums un ir pieņemts lēmums par atbalsta piešķiršanu vai noslēgts līgums (ja atbalstu nepiešķir ar lēmumu).

42. Sabiedrībai "Altum" ir tiesības neslēgt aizdevuma līgumu ar gala saņēmēju un atteikt izmaksu (tai skaitā gadījumos, kad lēmums par atbalsta piešķiršanu jau ir pieņemts), ja sabiedrībai "Altum" kļūst zināmi apstākļi, ka gala saņēmējs vai projekts vairs neatbilst šo noteikumu nosacījumiem un atbalstu nevar izsniegt saskaņā ar sabiedrībai "Altum" saistošajiem normatīvajiem aktiem.

43. Gala saņēmējam atbalstu piešķir brīdī, kad sabiedrība "Altum" pieņem lēmumu par aizdevuma, aizdevuma ar kapitāla atlaidi vai paralēlā aizdevuma ar kapitāla atlaidi piešķiršanu, lēmumā nosakot atbalsta maksimālo apjomu, atbalsta intensitāti un maksimālo pieejamo kapitāla atlaidi. Atbalstu piešķir, ja gala saņēmējs atbilst šajos noteikumos minētajām valsts atbalsta saņemšanas prasībām saskaņā ar šo noteikumu 21., 30. vai 38. punktā minēto valsts atbalsta regulējumu.

44. Sabiedrības "Altum" aizdevuma, aizdevuma ar kapitāla atlaidi vai paralēlā aizdevuma ar kapitāla atlaidi (tai skaitā tā pagarinājuma, ja attiecināms) termiņš nepārsniedz 15 gadus.

(MK 25.06.2025. noteikumu Nr. 375 redakcijā)

45. Termiņa pagarinājums ir iespējams, nepārsniedzot noteikto maksimālo aizdevuma termiņu:

45.1. ja atbalstu sākotnēji sniedz saskaņā ar šo noteikumu 21.30. vai 38. punktu un termiņa pagarinājums nerada sākotnēji piešķirtā valsts atbalsta summas un intensitātes pārsniegumu, nodrošinot Komisijas regulas Nr. 651/2014 5. pantā vai Komisijas regulas 2023/2831 4. pantā noteiktos atbalsta pārredzamības nosacījumus, tas ir, netiek piešķirts jauns atbalsts;

45.2. ja tas ir jauns atbalsts, ko sniedz saskaņā ar šo noteikumu 30. vai 38. punktu, un ja atbalstu arī sākotnēji sniedza saskaņā ar šo noteikumu 30. vai 38. punktu. Ja gala saņēmējs atbilst šo noteikumu 30. vai 38. punktā minētā atbalsta saņemšanas prasībām, atbalstu piešķir, kad sabiedrība "Altum" ir pieņēmusi jaunu lēmumu, kurā noteikts atbalsta maksimālais apmērs.

46. Sabiedrības "Altum" aizdevuma ar kapitāla atlaidi vai paralēlā aizdevuma ar kapitāla atlaidi pamatsummas atmaksu:

46.1. daļā, kas pārsniedz kapitāla atlaides apmēru, gala saņēmējs uzsāk pēc projekta pabeigšanas;

46.2. daļā, kas ir vienāda ar kapitāla atlaides apmēru, gala saņēmējs uzsāk astoņu mēnešu laikā pēc pēcuzraudzības perioda noslēguma, bet ne vēlāk kā 68 mēnešu laikā pēc projekta pabeigšanas, ja gala saņēmējs nav izpildījis šo noteikumu 32. punktā minētos rādītājus vai nav saņemta informācija par šo noteikumu 32. punktā minēto rādītāju izpildi. Ja līdz brīdim, kad tiek piemērota kapitāla atlaide, aizdevuma pamatsumma ir atmaksāta tādā apmērā, ka tās atlikums ir mazāks par piemērojamo kapitāla atlaidi, piemērojamās kapitāla atlaides apmēru samazina līdz faktiskajam aizdevuma pamatsummas atlikuma apmēram.

(Grozīts ar MK 25.06.2025. noteikumiem Nr. 375)

V. Subsīdijas ekvivalenta aprēķināšana un atbalsta kumulācija

47. Sabiedrības "Altum" aizdevumam, aizdevumam ar kapitāla atlaidi vai paralēlajam aizdevumam ar kapitāla atlaidi subsīdijas ekvivalentu aprēķina šādā kārtībā:

47.1. sabiedrības "Altum" aizdevumam subsīdijas ekvivalentu aprēķina kopā par visu atbalsta periodu, faktiski piemēroto procentu summu atskaitot no procentu summas, kas jāmaksā saskaņā ar Eiropas Komisijas konkrētajam periodam noteikto bāzes likmi (publicēta Eiropas Komisijas Konkurences ģenerāldirektorāta tīmekļvietnē), kā arī riska likmi, kuras procentuālais apmērs tiek noteikts atbilstoši sabiedrības "Altum" izsniegtajam aizdevuma saņēmēja reitingam un piedāvātajam nodrošinājumam;

47.2. sabiedrības "Altum" aizdevumam ar kapitāla atlaidi vai paralēlajam aizdevumam ar kapitāla atlaidi kopējo subsīdijas ekvivalentu aprēķina un nosaka, summējot subsīdijas ekvivalenta daļas sabiedrības "Altum" aizdevuma vai paralēlā aizdevuma daļai, kas ir vienāda ar piešķirto kapitāla atlaidi, un sabiedrības "Altum" aizdevuma vai paralēlā aizdevuma daļai, kas pārsniedz piešķirtās kapitāla atlaides apjomu:

47.2.1. sabiedrības "Altum" aizdevuma vai paralēlā aizdevuma daļai, kas ir vienāda ar piešķirto kapitāla atlaidi, subsīdijas ekvivalents ir vienāds ar komersantam piešķirto kapitāla atlaides apmēru;

47.2.2. sabiedrības "Altum" aizdevuma daļai, kas pārsniedz piešķirtās kapitāla atlaides apjomu, subsīdijas ekvivalentu aprēķina kopā par visu atbalsta periodu, faktiski piemērojamo procentu summu atskaitot no procentu summas, kura jāmaksā saskaņā ar Eiropas Komisijas konkrētajam periodam noteikto bāzes likmi (bāzes un risku likmes publicētas Eiropas Komisijas Konkurences ģenerāldirektorāta tīmekļvietnē) un riska likmi, kuras procentuālais apmērs tiek noteikts atbilstoši sabiedrības "Altum" izsniegtajam aizdevuma saņēmēja reitingam un piedāvātajam nodrošinājumam;

47.2.3. sabiedrības "Altum" paralēlā aizdevuma daļai, kas pārsniedz piešķirtā kapitāla atlaides apjomu, subsīdijas ekvivalentu aprēķina kopā par visu atbalsta periodu, faktiski piemēroto procentu summu atskaitot no procentu summas, kas jāmaksā saskaņā ar Eiropas Komisijas konkrētajam periodam noteikto bāzes likmi (publicēta Eiropas Komisijas Konkurences ģenerāldirektorāta tīmekļvietnē), kā arī riska likmi, kuras procentuālais apmērs tiek noteikts atbilstoši sabiedrības "Altum" izsniegtajam aizdevuma saņēmēja reitingam un piedāvātajam nodrošinājumam, bet ne mazāk kā 650 bāzes punktu apmērā.

(Grozīts ar MK 25.06.2025. noteikumiem Nr. 375)

48. Atbalstu, kas piešķirts saskaņā ar šo noteikumu 21. punktu:

48.1. var apvienot ar citu valsts atbalstu, kura attiecināmās izmaksas nav nosakāmas, nepārsniedzot šajos noteikumos paredzēto finansējuma intensitāti un apmēru un nepārsniedzot maksimālā publiskā finansējuma apmēru vai maksimālo robežvērtību, kas noteikta citā valsts atbalsta programmā, individuālā atbalsta projektā vai Eiropas Komisijas lēmumā;

48.2. par vienām un tām pašām attiecināmajām izmaksām nedrīkst apvienot ar atbalstu, kuru sniedz saskaņā ar Eiropas Komisijas lēmumiem, kas pieņemti atbilstoši Eiropas Komisijas 2023. gada 9. marta paziņojumam "Krīzes un pārkārtošanās pagaidu regulējums valsts atbalsta pasākumiem, ar ko atbalsta ekonomiku pēc Krievijas agresijas pret Ukrainu" (C(2023) 1711 final);

48.3. var apvienot ar šīs vai ar citas atbalsta programmas vai individuālā atbalsta projekta ietvaros piešķirto finansējumu (tai skaitā par tām pašām attiecināmajām izmaksām) un ar de minimis atbalstu, ievērojot nosacījumu, ka šo noteikumu ietvaros piešķirtais finansējums kopā ar šīs vai citas atbalsta programmas vai individuālā atbalsta projekta ietvaros piešķirto finansējumu nepārsniedz maksimāli pieļaujamo reģionālā finansējuma intensitāti, kas norādīta šo noteikumu 28. punktā;

48.4. nedrīkst apvienot ar reģionālo atbalstu citu reģionālā atbalsta projektu vai programmu ietvaros attiecībā uz atbalstu algu izmaksām.

49. (Svītrots ar MK 25.06.2025. noteikumiem Nr. 375)

50. Gala saņēmējs, ievērojot Komisijas regulas 2023/2831 5. panta 1. un 3. punktu, de minimis atbalstu drīkst kumulēt ar citu de minimis atbalstu līdz Komisijas regulas 2023/2831 3. panta 2. punktā noteiktajam attiecīgajam robežlielumam, kā arī drīkst kumulēt ar citu valsts atbalstu attiecībā uz vienām un tām pašām attiecināmajām izmaksām vai citu valsts atbalstu tam pašam riska finansējuma pasākumam, ja šīs kumulācijas rezultātā netiek pārsniegta attiecīgā maksimālā atbalsta intensitāte vai atbalsta summa, kāda noteikta valsts atbalsta programmā vai Eiropas Komisijas lēmumā. Šo noteikumu ietvaros saņemto de minimis atbalstu var apvienot ar citu de minimis atbalstu par vienām un tām pašām attiecināmajām izmaksām, ja pēc atbalstu apvienošanas atbalsta vienībai vai izmaksu pozīcijai attiecīgā maksimālā atbalsta intensitāte nepārsniedz 100 procentus.

51. Ja tiek pārkāpti Komisijas regulas Nr. 651/2014 vai Komisijas regulas 2023/2831 nosacījumi, gala saņēmējiem ir pienākums atmaksāt sabiedrībai "Altum" projekta ietvaros saņemto nelikumīgo komercdarbības atbalstu kopā ar procentiem no līdzekļiem, kas ir brīvi no komercdarbības atbalsta, atbilstoši Komercdarbības atbalsta kontroles likuma IV vai V nodaļas nosacījumiem.

VI. Atbalsta uzskaite, neatbalstāmās nozares un darbības

52. Gala saņēmēja pienākumi:

52.1. nodrošināt informācijas uzskaiti par saņemto finansējumu un glabāt to 10 gadus no atbalsta piešķiršanas dienas;

52.2. nodrošināt darbību un finanšu plūsmu nodalīšanu atbalstāmajās nozarēs, ja gala saņēmējs vienlaikus darbojas saskaņā ar šiem noteikumiem atbalstāmajās nozarēs un neatbalstāmajās nozarēs atbilstoši šo noteikumu 53. punktam;

52.3. nodrošināt interešu konflikta, krāpšanas un korupcijas risku neesību;

52.4. (svītrots ar MK 25.06.2025. noteikumiem Nr. 375).

53. Atbalsts netiek sniegts šādām darbībām, nozarēm, iekārtām un gala saņēmējiem:

53.1. ieroču un munīcijas tirdzniecībai (Saimniecisko darbību statistiskās klasifikācijas Eiropas Kopienā 2. redakcijas 1. atjauninājuma (turpmāk – NACE 2.1. red.) klase 47.63 "Sporta aprīkojuma mazumtirdzniecība");

53.2. azartspēlēm un derībām (NACE 2.1. red. 92. nodaļa "Azartspēles un derības");

53.3. tabakas izstrādājumu ražošanai un tirdzniecībai (NACE 2.1. red. 12. nodaļa "Tabakas izstrādājumu ražošana", klase 46.35 "Tabakas izstrādājumu vairumtirdzniecība", klase 47.26 "Tabakas izstrādājumu mazumtirdzniecība" un klase 47.92 "Specializētas mazumtirdzniecības starpniecības pakalpojumi");

53.4. finanšu un apdrošināšanas darbībai (NACE 2.1. red. L sadaļa "Finanšu un apdrošināšanas darbības"), izņemot finanšu tehnoloģiju uzņēmumus jeb tādus uzņēmumus, kas attīsta jaunus biznesa modeļus, iedzīvina inovācijas, veido jaunus finanšu produktus un pakalpojumus, pilnveido pakalpojumu sniegšanas veidus un biznesa modeļus;

53.5. aizdevumu refinansēšanai un restrukturēšanai;

53.6. uzsāktu projektu īstenošanai, ja gala saņēmējs pretendē uz atbalstu saskaņā ar Komisijas regulu Nr. 651/2014;

53.7. saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. jūnija Regulu (ES) 2021/1060, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai (turpmāk – regula 2021/1060):

53.7.1. regulas 2021/1060 64. panta 1. punkta "a" apakšpunktā minētajām izmaksām;

53.7.2. Eiropas Savienības fondu projektu līdzfinansēšanai, tai skaitā priekšfinansēšanai saskaņā ar regulas 2021/1060 58. panta 7. punktu;

53.7.3. gala saņēmējam zemes iegādei, ja maksa par zemes iegādi pārsniedz 10 procentus no sabiedrības "Altum" izsniegtā aizdevuma, aizdevuma ar kapitāla atlaidi vai paralēlā aizdevuma ar kapitāla atlaidi vai 15 procentus no sabiedrības "Altum" aizdevuma, aizdevuma ar kapitāla atlaidi vai paralēlā aizdevuma ar kapitāla atlaidi, ja zeme atrodas pamestā teritorijā vai bijušās rūpniecības teritorijā, kurā ir ēkas, saskaņā ar regulas 2021/1060 64. panta 1. punkta "b" apakšpunktu;

53.8. regulas 2021/1058 7. panta 1. punktā noteiktajām nozarēm;

53.9. Komisijas regulas 2023/2831 1. panta 1. punktā noteiktajām neatbalstāmajām nozarēm un darbībām, ja gala saņēmējs pretendē uz atbalstu saskaņā ar Komisijas regulu 2023/2831;

53.10. Komisijas regulas Nr. 651/2014 1. panta 2. punkta "c" un "d" punktā noteiktajām neatbalstāmajām nozarēm un darbībām, ja gala saņēmējs pretendē uz atbalstu saskaņā ar Komisijas regulu Nr. 651/2014;

53.11. Komisijas regulas Nr. 651/2014 1. panta 3. punktā noteiktajām neatbalstāmajām nozarēm un darbībām atbilstoši Komisijas regulas Nr. 651/2014 2. panta 8., 9., 10. un 11. punktā noteiktajām definīcijām, ja gala saņēmējs pretendē uz atbalstu saskaņā ar Komisijas regulu Nr. 651/2014;

53.12. (svītrots ar MK 25.06.2025. noteikumiem Nr. 375);

53.13. Komisijas regulas Nr. 651/2014 13. panta "a" punktā noteiktajām nozarēm atbilstoši Komisijas regulas Nr. 651/2014 2. panta 13., 43. un 43.a punktā noteiktajām definīcijām, ja gala saņēmējs pretendē uz atbalstu saskaņā ar Komisijas regulu Nr. 651/2014;

53.14. Komisijas regulas Nr. 651/2014 13. panta "b" punktā noteiktajām nozarēm atbilstoši Komisijas regulas Nr. 651/2014 2. panta 45. un 130. punktā noteiktajām definīcijām un platjoslas tīkla attīstīšanai, ja gala saņēmējs pretendē uz atbalstu saskaņā ar Komisijas regulu Nr. 651/2014;

53.15. ja atbalsta saņēmējs pretendē uz atbalstu saskaņā ar šo noteikumu 38. punktu:

53.15.1. zemes iegādei, nekustamā īpašuma iegādei un būvniecībai, izņemot gadījumus, kad tas nepieciešams projekta pētniecības un attīstības darbībām, ievērojot šo noteikumu 53.7.3. apakšpunktā minētos ierobežojumus;

53.15.2. gatavu iekārtu pielāgošanai, lai tās uzstādītu un uzsāktu to lietošanu esošās uzņēmējdarbības ietvaros.

(Grozīts ar MK 25.06.2025. noteikumiem Nr. 375)

54. Pasākuma īstenošanā atbalstu nepiešķir darbībām, kuras uzskatāmas par faktiski pabeigtām vai pilnībā īstenotām, pirms ir iesniegts projekta pieteikums par atbalsta programmas finansējuma saņemšanu, ievērojot regulas 2021/1060 63. panta 6. punktu.

55. Sabiedrībai "Altum" ir pienākums:

55.1. nodrošināt informācijas uzskaiti par saņemto finansējumu un piešķirto atbalstu un glabāt to 10 fiskālos gadus no dienas, kad piešķirts pēdējais atbalsts saskaņā ar šiem noteikumiem;

55.2. nodrošināt Komisijas regulas Nr. 651/2014 9. panta 1. un 4. punktā noteiktā publicēšanas pienākuma izpildi;

55.3. (svītrots ar MK 25.06.2025. noteikumiem Nr. 375).

56. Aizsardzības ministrijai un Latvijas Zinātnes padomei ir pienākums, sniedzot atzinumu, nodrošināt interešu konfliktu neesību.

(MK 25.06.2025. noteikumu Nr. 375 redakcijā)

56.1 Aizsardzības ministrijai un Latvijas Zinātnes padomei ir tiesības pieprasīt no gala saņēmēja papildu informāciju, kas nepieciešama, lai sniegtu šo noteikumu ​17. un ​19. punktā minēto atzinumu.

(MK 25.06.2025. noteikumu Nr. 375 redakcijā)

57. Ekonomikas ministrija ne vēlāk kā trīs gadus pēc atbalsta piešķiršanas, ņemot vērā Centrālās statistikas pārvaldes sniegtos datus, apkopo informāciju par gala saņēmēja eksporta apjomu un produktivitātes pieaugumu, tai skaitā vērtējot, vai produktivitātes pieaugums atbalstītajos gala saņēmējos sasniedz vismaz 10 procentus triju gadu laikā no gala saņēmēju noslēguma pārskata iesniegšanas dienas.

58. Gala saņēmējam pēc projektu pabeigšanas ir pienākums divu kalendāra mēnešu laikā pēc kalendāra gada noslēguma iesniegt Centrālajā statistikas pārvaldē datus par šādiem RIS3 rādītājiem katrā no RIS3 jomām:

58.1. pētniecības un attīstības izdevumu apjoms – publiskais finansējums (euro);

58.2. pētniecības un attīstības izdevumu apjoms – privātās investīcijas (euro);

58.3. kopējie pētniecības un attīstības izdevumi (euro):

58.3.1. iekšējie izdevumi veiktajiem pētniecības un attīstības darbiem, kas ir kapitālizdevumi, – ēkas, iekārtas, intelektuālā īpašuma tiesības, datoru programmatūra (euro);

58.3.2. ārējie izdevumi pētniecības un attīstības darbiem, kas pasūtīti citās iestādēs, uzņēmumos, organizācijās;

58.4. kopējais pētniecības un attīstības personāls (pilna laika ekvivalents):

58.4.1. iekšējais pētniecības un attīstības personāls;

58.4.2. ārējais pētniecības un attīstības personāls;

58.5. piesaistītais ārvalstu finansējums (euro) (no starptautiskajām pētniecības programmām vai ārvalstu partneriem) pētniecībai;

58.6. rūpnieciskie pētījumi (pētniecības un attīstības izdevumu apjoms, euro);

58.7. tehniski ekonomiskā priekšizpēte (pētniecības un attīstības izdevumu apjoms, euro);

58.8. jaunradītie produkti (preces un pakalpojumi, kas nav tehnoloģijas) (skaits);

58.9. eksperimentālās izstrādes (pētniecības un attīstības izdevumu apjoms, euro);

58.10. jaunradītās tehnoloģijas (skaits);

58.11. radītie rūpnieciskā īpašuma objekti (skaits).

(MK 25.06.2025. noteikumu Nr. 375 redakcijā)

VII. Noslēguma jautājumi

59. Lēmumus par reģionālā atbalsta piešķiršanu saskaņā ar šo noteikumu 21. punktu var pieņemt līdz Komisijas regulas Nr. 651/2014 darbības beigām, bet ne vēlāk kā līdz 2027. gada 31. decembrim.

60. Lēmumus par de minimis atbalsta piešķiršanu saskaņā ar šo noteikumu 30. vai 38. punktu var pieņemt līdz Komisijas regulas 2023/2831 darbības beigām, bet ne vēlāk kā līdz 2029. gada 31. decembrim, izņemot šo noteikumu 45.2. apakšpunktā minēto gadījumu, kad šo lēmumu var pieņemt līdz Komisijas regulas 2023/2831 darbības beigām.

(MK 25.06.2025. noteikumu Nr. 375 redakcijā)

Ministru prezidente E. Siliņa

Ekonomikas ministrs V. Valainis
Pielikums
Ministru kabineta
2025. gada 7. janvāra
noteikumiem Nr. 24

(Pielikums MK 25.06.2025. noteikumu Nr. 375 redakcijā)

Gada drošās zonas prēmijas likmes
Nr. p. k.Kredīta kvalitātes klaseReitingu aģentūras "Standard and Poor's" reitingsReitingu aģentūras "Fitch" reitingsReitingu aģentūras "Moody's" reitingsGada drošās zonas prēmijas likme
nodrošinājuma līmenis1
augstsparastszems
1.Visaugstākā kvalitāteAAAAAAAaa0,4 %0,4 %0,4 %
2.Ļoti augsta maksātspējaAA +
AA
AA –
AA +
AA
AA –
Aa 1
Aa 2
Aa 3
0,4 %0,4 %0,4 %
3.Pietiekama maksātspēja

BBB +
BBB
BBB –

BBB +
BBB
BBB –

Baa 1
Baa 2
Baa 3
0,8 %0,8 %0,8 %
4.Maksātspēja jutīgi reaģē uz nelabvēlīgiem apstākļiemBB +
BB
BB +
BB
Ba 1
Ba 2
2 %2 %2 %
5.Maksātspēju varētu mazināt nelabvēlīgi apstākļi

BB –
B +

BB –
B +

Ba 3
B 1
3,8 %3,8 %3,8 %
B
B –
B
B –
B 2
B 3
6,3 %6,3 %6,3 %
6.Maksātspēja ir atkarīga no labvēlīgu apstākļu noturīgumaCCC +
CCC
CCC –
CC
CCC +
CCC
CCC –
CC
C
Caa 1
Caa 2
Caa 3
---
7.Netiek pildītas vai gandrīz netiek pildītas saistībasSD
D
DDD
DD
D
Ca
C
---

Piezīme. 1Augsts nodrošinājuma līmenis – zaudējumi saistību neizpildes gadījumā ir 30 % vai mazāki. Parasts nodrošinājuma līmenis – zaudējumi saistību neizpildes gadījumā ir no 31 % līdz 59 %. Zems nodrošinājuma līmenis – zaudējumi saistību neizpildes gadījumā ir 60 % vai lielāki. Jaundibinātiem saimnieciskās darbības veicējiem gada drošās zonas prēmijas likme ir 3,8 %, bet ne mazāka par drošās zonas prēmijas likmi, ko piemēro mātes sabiedrībai.

28.06.2025