1. Saistošie noteikumi (turpmāk tekstā – Noteikumi) nosaka:
1.1. kārtību, kādā uzturamas ēkas, būves un to teritorijas Līvānu novadā un kopjami īpašumi un tiem piegulošās publiskā lietošanā esošās teritorijas, kā arī atbildību par Noteikumos minēto prasību neievērošanu.
1.2. īpašumam piegulošo, publiskā lietošanā nodoto pašvaldības teritoriju (gājēju ietves un zālāji līdz brauktuves malai, izņemot sabiedriskā transporta pieturvietas; turpmāk – piegulošā teritorija) kopšanu;
1.3. prasības būvju fasādēm un citām ārējām konstrukcijām pilsētvides ainavas uzturēšanai;
1.4. administratīvo atbildību par saistošo noteikumu pārkāpšanu.
2. Nekustamā īpašuma un tam piegulošo publiskā lietošanā esošo teritoriju uzturēšana un kopšana nodrošina:
2.1. neapbūvētā zemes gabalā – zemes īpašnieks vai tiesiskais valdītājs;
2.2. apbūvētā zemes gabalā – ēkas īpašnieks, ja saskaņā ar zemes nomas līgumu nav noteikta cita kārtība, bet, ja ēkas īpašnieks nav noskaidrojams, zemes īpašuma un tam piegulošās teritorijas kopšanu nodrošina zemes īpašnieks;
2.3. dalītā īpašuma gadījumā – dzīvojamās mājas dzīvokļu īpašnieku pārvaldnieks (ja dzīvojamās mājas pārvaldīšanas darbības uzdots veikt pārvaldniekam), kura pienākums ir kopt zemes gabalus, kas nepieciešami šo māju uzturēšanai, pārvaldīšanai un apsaimniekošanai.
3. Noteikumu 2. punktā minētajām personām ir pienākums Līvānu pilsētā un Līvānu novada ciemu teritorijās nodrošināt zemes īpašumam (t.sk. viendzīvokļa dzīvojamās mājas) piegulošās teritorijas kopšanu no zemes īpašuma robežas līdz ietves, bet ja tādas nav, brauktuves tuvākai malai, bet ne vairāk kā 3 m platumā, ievērojot nosacījumu, ka piegulošās teritorijas platība, kas nekustamā īpašuma īpašniekam ir jākopj nepārsniedz pusi no nekustamā īpašuma platības, un šajos noteikumos noteikto kārtību.
4. Noteikumu 2. punktā minētās personas zemes īpašumam piegulošajā teritorijā, kā arī teritorijā, kas vērsta pret publisku ārtelpu Līvānu pilsētā un ciemu teritorijās, nodrošina:
4.1. zāles pļaušanu un savākšanu:
4.1.1. pilsētas un ciemu teritorijās pļaut zālienu ne retāk kā divas reizes gadā, pirmā reize līdz 22. jūnijam, otrā reize līdz 15. augustam;
4.1.2. citās Līvānu novada pagastu teritorijās paredzot zālāju pļaušanu vismaz vienu reizi gadā ne vēlāk kā līdz 15. augustam;
4.2. teritorijas sakopšanu, t.sk. apstādījumu uzturēšanu, koku un krūmu zaru apzāģēšanu virs ietvēm un brauktuvēm koku un krūmu zaru apzāģēšanu virs ietvēm un brauktuvēm.
5. Dzīvojamās mājas, kuras neizmanto saimnieciskajai darbībai, vienīgais īpašnieks, kas ir pensionārs vai persona ar 1. vai 2. grupas invaliditāti ir atbrīvots no nekustamajam īpašumam piegulošās teritorijas tīrības uzturēšanas un kopšanas darbiem, kas noteikti saistošo noteikumu 4.1.1. apakšpunktā, ja īpašumā savu dzīvesvietu nav deklarējusi vai faktiski nedzīvo neviena pilngadīga darbspējīga persona. Šajā gadījumā nekustamajam īpašumam piegulošās teritorijas tīrības uzturēšanu un kopšanu nodrošina Pašvaldība.
6. Par būvju uzturēšanu tādā tehniskajā un vizuālajā kārtībā, kas atbilst būves arhitektoniskajam stilam, nedegradē vidi un nebojā apkārtesošo ainavu atbild tās īpašnieks vai, ja tāda nav, tiesiskais valdītājs vai lietotājs, kā arī daudzdzīvokļu dzīvojamās mājas pārvaldnieks.
7. Būvju fasādes un citas ārējās konstrukcijas uztur tādā tehniskajā stāvoklī un ārējā izskatā, kas nedegradē vidi un nebojā apkārtesošo ainavu, ievērojot šādas prasības:
7.1. nodrošina būvju fasāžu ārējās apdares savlaicīgu atjaunošanu un krāsošanu, nepieļaujot būvju apdares materiālu plaisāšanu, nodrupšanu, koroziju, satrupēšanu;
7.2. likvidē uz būvju fasādēm vai citām ārējām konstrukcijām, kā arī lietusūdens novadīšanas sistēmā augošu zāli, krūmus, sūnas, kokus, izņemot būvniecības ieceres dokumentācijā paredzētus gadījumus.
8. Nekustamā īpašuma īpašnieks nodrošina publiski redzamu nekustamajā īpašumā esošo žogu, vārtu un vārtiņu uzturēšanu tehniskā un vizuālā kārtībā, to atjaunošanu, savlaicīgu krāsošanu, remontēšanu vai nojaukšanu.
9. Saistošo noteikumu 4. punktā noteikto prasību ievērošanu kontrolē un administratīvā pārkāpuma procesu līdz administratīvās pārkāpuma lietas izskatīšanai veic Līvānu novada Pašvaldības policija un administratīvā pārkāpuma lietu izskata Līvānu novada pašvaldības Administratīvā komisija.
10. Par Noteikumu 4. punktā noteikto darbību nepildīšanu piemēro brīdinājumu vai naudas sodu līdz četrdesmit naudas soda vienībām.
11. Noteikumu III nodaļā noteikto prasību ievērošanu kontrolē un administratīvā pārkāpuma procesu veic Līvānu novada Būvvaldes būvinspektors.
12. Par Noteikumu 7. punkta pirmajā apakšpunktā noteikto prasību neievērošanu piemēro brīdinājumu vai naudas sodu līdz piecdesmit naudas soda vienībām.
13. Par Noteikumu 7. punkta otrajā apakšpunktā noteikto prasību neievērošanu piemēro brīdinājumu vai naudas sodu līdz trīsdesmit naudas soda vienībām.
14. Par Noteikumu 8. punktā noteikto prasību neievērošanu piemēro brīdinājumu vai naudas sodu līdz trīsdesmit naudas soda vienībām.
15. Ar Noteikumu spēkā stāšanās brīdi spēku zaudē Līvānu novada pašvaldības domes 2022. gada 29. septembra saistošie noteikumi Nr. 10 "Par Līvānu novada pašvaldības teritorijas kopšanu un būvju uzturēšanu".
Paskaidrojuma raksts sadaļa | Norādāmā informācija |
1. Mērķis un nepieciešamības pamatojums | 1.1. Saistošo noteikumu izdošanas mērķis ir ar ārējo normatīvo aktu noteikt tiesisko regulējumu, kas nodrošinātu Līvānu novada administratīvās teritorijas sakopšanu un tajā esošo ēku un būvju uzturēšanas prasības. 1.2. Nekustamo īpašumu īpašnieki ne vienmēr sakopj sava īpašuma teritoriju. Pilsētās un ciemos daudziem privātajiem īpašumiem piekļaujas arī pašvaldībai piederošas publiskas teritorijas. Pašvaldībai nav nepieciešamo resursu visus tos uzturēt kārtībā un kopt pilnā apjomā. Daudzi īpašnieki labprātīgi sakopj arī piegulošas teritorijas, tādējādi rūpējoties par sev tuvumā esošo kārtību un patīkamo vidi. Tajā pat laikā citiem īpašniekiem attieksme pret vides uzturēšanu kārtībā ir pavirša. Rezultātā īpašumiem piegulošās publiskās teritorijas un arī pašu īpašumu teritorijas ir nesakoptas (netiek savlaicīgi nopļauta zāle, notīrīts sniegs). Ziemas periodā ir svarīgi, lai ietves būtu savlaicīgi atbrīvotas no sniega un tās neslīdētu. Ievērojama daļa personu, kas pārvietojas pa ietvēm ir gados vecāki cilvēki, kuriem pārvietošanās pa nekoptu ietvi sagādā ievērojamas grūtības. Apkārtesošo ainavu bojā arī vidi degradējošas būves pilsētā un ciemos novada teritorijā. 1.3. No 2023. gada 1. janvāra spēkā stājās Pašvaldību likums. Saistošie noteikumi izstrādāti atbilstoši spēkā esošajam normatīvajam regulējumam. Saskaņā ar Pašvaldību likuma 45. panta pirmās daļas 3. un 4. punktu dome ir tiesīga izdot saistošos noteikumus un paredzēt administratīvo atbildību par to pārkāpšanu, nosakot administratīvos pārkāpumus un par tiem piemērojamos administratīvos sodus, ja likumos nav noteikts citādi, jautājumos par teritoriju un būvju uzturēšanu, ciktāl tas saistīts ar sabiedrības drošību, sanitārās tīrības uzturēšanu un pilsētvides ainavas saglabāšanu, par īpašumam piegulošu, publiskā lietošanā nodotu pašvaldības teritoriju (gājēju ietves un zālāji līdz brauktuves malai, izņemot sabiedriskā transporta pieturvietas) kopšanu. Nepieciešamību izdot šādus saistošos nosaka tas, ka iepriekšējie saistošie noteikumi par teritoriju uzkopšanu ir izdoti uz likuma "Par pašvaldībām" pamata, bet tas ir zaudējis spēku. Tas nozīmē, ka ņemot vērā Pašvaldību likuma pārejas noteikumu 6. punktu, izvērtē un izdod jaunus saistošos noteikumus atbilstoši Pašvaldību likumā ietvertajam pilnvarojumam. Vienlaicīgi noteikumi tiek pārskatīti un pilnveidoti, ņemot vērā likumdošanā paredzēto deleģējumu attiecībā uz pašvaldību tiesībām izdot saistošos noteikumus un pašvaldībā esošajām problēmām šajā jomā. 1.4. Par saistošo noteikumu atsevišķu punktu neievērošanu ir paredzēta administratīvā atbildība – brīdinājums vai naudas sods, ievērojot Administratīvās atbildības likumā noteiktos minimālos un maksimālos soda apmērus. Piemērojamā soda apmērs tiks diferencēts atkarībā no pārkāpuma un nodarītā kaitējuma smaguma, ko izvērtēs pašvaldības policijas darbinieks vai Administratīvā komisija vai būvinspektors (atkarībā no pārkāptā noteikumu punkta). Nosakot administratīvā soda veidu un mēru, tiks ņemts vērā izdarītā pārkāpuma raksturs, pie atbildības saucamās personas mantiskais stāvoklis, pārkāpuma izdarīšanas apstākļi, atbildību mīkstinošos un pastiprinošos apstākļi. Prasību ēku fasāžu un citu ārējo konstrukciju uzturēšanai pārkāpumus līdz administratīvā pārkāpuma izskatīšanai veic Būvvaldes būvinspektors. Administratīvā naudas soda piemērošana tiks veikta tikai situācijās, kad aizrādījumi nebūs devuši gaidīto rezultātu. 1.5. Pašvaldība ir paredzējusi arī savu līdzdalību privātajiem īpašumiem pieguļošo teritoriju kopšanā, kas mazina personām radīto apgrūtinājumu. Noteikumos paredzēta pašvaldības līdzdalība īpašumam pieguļošās teritorijas kopšanā. 1.6. Saistošo noteikumu mērķis ir ne vien aizsargāt visu pašvaldības iedzīvotāju intereses – dzīvošanu sakoptā vidē, bet arī nodrošināt, lai publiskā lietošanā esošās teritorijas tiktu koptas sistemātiski un pienācīgi, kas nodrošina pilsētā sanitāro tīrību un pilsētvides sakoptību, kā arī novērš cilvēku veselības un satiksmes drošības apdraudējumus. Līdz ar to tiek veicināta sabiedrības labklājība un aizsargāta sabiedrības drošība. 1.7. Saistošajos noteikumos ir noteikta kārtība un veicamie pienākumi nekustamo īpašumu īpašniekam vai tiesiskajam valdītājam, būves īpašniekam un dzīvojamās mājas pārvaldniekam, lai pienācīgi koptu nekustamam īpašumam un tam piegulošo publiskā lietošanā nodoto pašvaldības teritoriju. Tādējādi tiek nodrošināta pašvaldības teritorijas sakoptība un sanitārā tīrība, kas nodrošina iedzīvotāju kopējās publiskās intereses dzīvot labiekārtotā un sanitāri tīrā teritorijā. 1.8. Attiecībā uz īpašumam piegulošo teritoriju un neapbūvēta nekustamā īpašuma teritoriju (saistošo noteikumu 2. punkts) ir noteikta platība, uz kādu attiecas pienākums kopt īpašumam piegulošo, publiskā lietošanā nodotu Pašvaldības teritoriju un neapbūvētu nekustamā īpašuma teritoriju. Pašvaldība īpašumam publiskā lietošanā nodotas pašvaldības teritorijas piegulošās teritorijas kopjamo platību, t.i. ne vairāk kā trīs metrus no nekustamā īpašuma vai dzīvojamās mājas funkcionāli nepieciešamā zemesgabala robežas, ir noteikusi, ņemot vērā Pašvaldības iepriekšējo praksi, kā arī līdzšinējo Pašvaldības līdzdalību teritorijas kopšanā un to, ka piegulošās teritorijas kopjamā platība nevienā gadījumā nepārsniedz pusi no nekustamā īpašuma platības. Personām uzliktais pienākums nodrošina samērīgumu starp personai uzlikto pienākumu un sabiedrības interesēs sasniedzamo mērķi – nodrošināt sakoptu pilsētvidi. Attiecībā uz teritorijas kopšanu saistošie noteikumi paredz zāliena nopļaušanas biežumu neatrunājot konkrētu zāles garumu. Lai arī minētā norma var šķist ierobežojoša, tomēr tā ietverta saistošajos noteikumos ar mērķi nepieļaut kaitēkļiem labvēlīgas vides radīšanu. Ņemot vērā minēto, lai aizsargātu sabiedrības drošību, ir noteikta prasība zāles pļaušanas biežumam. Atbilstoši Slimību profilakses un kontroles centra sniegtajai informācijai (https://www.spkc.gov.lv) gara zāle var veicināt ērču, kas ir cilvēkiem un mājdzīvniekiem bīstamu slimību pārnēsātājas, izplatību. Ērču aktivitātes sezona Latvijā parasti ilgst no aprīļa sākuma līdz oktobra beigām. Regulāra zālāju pļaušana ir efektīvs veids, kā mazināt ērču, citu insektu un kaitēkļu, čūsku un grauzēju vairošanos pilsētvidē. Tādējādi labums, ko iegūst sabiedrība ar Saistošajiem noteikumiem uzliekot privātpersonām pienākumus attiecībā uz zālāju pļaušanu ir lielāks par šo privātpersonu interesēm nodarīto kaitējumu. Vadoties pēc minētajām rekomendācijām, Saistošajos noteikumos iestrādāta prasība nopļaut zālāju nekustamajos īpašumos, kā arī īpašumam piegulošajā, publiskajā lietošanā nodotā teritorijā. 1.9. Saistošajos noteikumos ir paredzēti atvieglojumi un to piešķiršanas kārtība nekustamo īpašumu īpašniekiem par īpašumiem piegulošās teritorijas kopšanu. Satversmes tiesa 2014. gada 6. novembra spriedumā lietā Nr. 2013-20-03 (turpmāk – Spriedums) ir atzinusi pašvaldību tiesības noteikt pienākumu uzkopt nekustamajam īpašumam piegulošu publiskā lietošanā esošu teritoriju. Spriedumā Satversmes tiesa secināja, ka pašvaldībām, saistošajos noteikumos nosakot publiskā lietošanā esošas teritorijas kopšanas kārtību, jāizvērtē, kā nodrošināt samērīgumu starp personai uzlikto pienākumu un sasniedzamo mērķi – nodrošināt sakoptu pilsētvidi. Norādīts arī, ka pašvaldībai pēc iespējas jāparedz atvieglojumi personām, kuras vecuma, veselības stāvokļa vai citu objektīvu iemeslu dēļ nespēj izpildīt minēto pienākumu. Lai īstenotu samērīgu pienākumu uzlikšanu privātpersonām un pašvaldības līdzdalību attiecīgo autonomo funkciju izpildes nodrošināšanā, saistošie noteikumi paredz pašvaldības pienākumus, kas mazina personām radīto apgrūtinājumu. Pašvaldība nodrošina piegulošo teritoriju kopšanu pie tiem nekustamajiem īpašumiem, kuru īpašnieki saskaņā ar Saistošajiem noteikumiem ir atbrīvoti no piegulošās teritorijas kopšanas pienākumiem. 1.10. Saistošie noteikumi paredz arī pienākumu uzturēt būvju ārējās fasādes un citas ārējās konstrukcijas tehniskajā stāvoklī un izskatā, kas nedegradē vidi un nebojā apkārt esošo ainavu. |
2. Fiskālā ietekme uz pašvaldības budžetu | 2.1. Saistošo noteikumu īstenošanas fiskālās ietekmes prognoze uz pašvaldības budžetu – izdevumu daļa atkarīga no īpašumam piegulošās publiskā lietošanā esošās teritorijas uzturēšanas un kopšanas izmaksām. 2.2. Pašvaldības budžeta ieņēmumu palielinājumu nav iespējams prognozēt, jo nav paredzams to personu skaits, kurām tiks piemērots administratīvais sods saskaņā ar šiem saistošajiem noteikumiem. 2.3. Nav nepieciešami resursi jaunu institūciju vai darba vietu veidošanai. |
3. Sociālā ietekme, ietekme uz vidi, iedzīvotāju veselību, uzņēmējdarbības vidi pašvaldības teritorijā, kā arī plānotā regulējuma ietekme uz konkurenci | 3.1. Sociālā ietekme – sasitošie noteikumi sekmēs sanitārās tīrības uzturēšanu, teritorijas sakoptību, aizsardzību un pilsētvides ainavas saglabāšanu, tādējādi uzlabojot vides kvalitāti, un tas kopumā pozitīvi ietekmēs pašvaldības iedzīvotāju dzīvesveidu, kultūru, labsajūtu un pašvaldības sabiedrību kopumā, jo ikviens vēlas dzīvot sakoptā un sakārtotā vidē. 3.2. Ietekme uz vidi – šo saistošo noteikumu izpilde pozitīvi ietekmēs vides sakopšanu. 3.3. Ietekme uz iedzīvotāju veselību – šo saistošo noteikumu izpilde var pozitīvi ietekmēt iedzīvotāju veselību. 3.4. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi pašvaldības teritorijā – šo saistošo noteikumu izpilde neietekmē uzņēmējdarbības vidi pašvaldības teritorijā. 3.5. Ietekme uz konkurenci – šo saistošo noteikumu izpilde neietekmē konkurenci. |
4. Ietekme uz administratīvajām procedūrām un to izmaksām | 4.1. Administratīvā pārkāpuma procesu par noteikumu prasību pārkāpumiem līdz administratīvā pārkāpuma lietas izskatīšanai atkarībā no izskatāmā noteikumu pārkāpuma veic Līvānu novada Pašvaldības policija un Līvānu novada Būvvalde. Šīs arī ir institūcijas, kurās iedzīvotāji var vērsties saistošo noteikumu piemērošanas jautājumos. Administratīvā pārkāpuma lietu izskata Līvānu novada pašvaldības Administratīvā komisija un noteikumos paredzētajos gadījumos Līvānu novada Būvvalde. 4.2. Nav paredzētas papildus administratīvo procedūru izmaksas. |
5. Ietekme uz pašvaldības funkcijām un cilvēkresursiem | 5.1. Saistošie noteikumi nosaka kārtību, kādā Līvānu novada pašvaldības administratīvajā teritorijā tiek uzturēta sanitārā tīrība un veikti teritorijas sakopšanas darbi nekustamajiem īpašumiem piegulošās publiskā lietošanā esošās teritorijās, kā arī nosaka prasības, kā tiek uzturētas būves un tām pieguļošās teritorijas. Pašvaldības būvvalde, atbildīgie tehniskie speciālisti un pašvaldības policijas inspektori tiks iesaistīti publiskām teritorijām piegulošo īpašumu apsekošanās, situācijas novērtēšanā un nepieciešamo pasākumu īstenošanā, lai panāktu noteikumos izvirzīto mērķu sasniegšanu. 5.2. Saistošo noteikumu īstenošana neietekmēs Pašvaldībai pieejamos cilvēkresursus, jo nav nepieciešama jaunu institūciju vai darba vietu izveide. |
6. Informācija par izpildes nodrošināšanu | 6.1. Izpildi nodrošina Līvānu novada Pašvaldības policijas un Būvvaldes kontrole. Minētās institūcijas sekos, kā šie noteikumi tiek ievēroti un pārkāpumu gadījumā tiks piemēroti administratīvie sodi. 6.2. Papildus resursi minēto institūciju darbībai nav nepieciešami. |
7. Prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem, ko sniedz mērķa sasniegšana | 7.1. Noteikumi ir piemēroti tajā paredzētā mērķa sasniegšanas nodrošināšanai un paredz tikai to, kas ir vajadzīgs minētā mērķa sasniegšanai. Pašvaldības izraudzītie līdzekļi ir piemēroti leģitīmā mērķa sasniegšanai un tās rīcība ir atbilstoša. 7.2. Izdodot saistošos noteikumus, tiks izpildīts Pašvaldības likuma Pārejas noteikumu 6. punktā noteiktais pienākums. |
8. Izstrādes gaitā veiktās konsultācijas ar privātpersonām un institūcijām | 8.1. Konsultācijas ar sabiedrības pārstāvjiem saistošo noteikumu izstrādes procesā nav notikušas. Konsultācijas ir notikušas ar Līvānu novada Pašvaldības policiju un Būvvaldi. 8.2. Atbilstoši Pašvaldību likuma 46. panta trešajā daļā noteiktajam, saistošo noteikumu projekts tika publicēts Līvānu novada pašvaldības oficiālajā tīmekļvietnē divas nedēļas (no 2024. gada 2. jūlija līdz 2024. gada 15. jūlijam). Privātpersonu ierosinājumi nav saņemti. |