1. Saistošie noteikumi (turpmāk – Nolikums) nosaka kārtību, kādā Liepājas valstspilsētas pašvaldība (turpmāk – Pašvaldība) organizē līdzdalības budžeta projektu konkursu (turpmāk – Konkurss) un piešķir finansējumu sabiedrības ierosināto pilsētas teritorijas attīstības projektu ideju un citu sabiedrībai aktuālu iniciatīvu īstenošanai (turpmāk – Projekti) Pašvaldības administratīvajā teritorijā, kā arī kārtību, kādā notiek Projektu iesniegšana, vērtēšana un īstenošana.
2. Konkursa mērķi:
2.1. veicināt Pašvaldības administratīvās teritorijas iedzīvotāju iesaisti pilsētas teritorijas attīstības projektu un citu sabiedrībai aktuālu iniciatīvu īstenošanā, kuru rezultātā tiek uzlabota Pašvaldības autonomo funkciju vai brīvprātīgo iniciatīvu īstenošana;
2.2. nodrošināt sabiedrības līdzdalību pilsētas attīstības ilgtspējas procesos;
2.3. radīt publiski pieejamus uzlabojumus pilsētvidē un īstenot citas sabiedrībai aktuālas iniciatīvas, veicinot iedzīvotāju sadarbību un līdzdalību Pašvaldības darbā;
2.4. informēt sabiedrību par līdzdalības rezultātiem, nodrošinot līdzdalības procesa caurskatāmību un atgriezenisko saiti.
3. Konkursu izsludina un organizē, kā arī sabiedrības līdzdalības budžeta ieviešanas procesu un Projektu īstenošanas uzraudzību nodrošina Liepājas Centrālās administrācijas Vides, veselības un sabiedrības līdzdalības daļa.
4. Paziņojumu par Konkursa izsludināšanu publicē Pašvaldības oficiālajā tīmekļvietnē www.liepaja.lv, norādot:
4.1. Projekta pieteikumu iesniegšanas vietu, veidu un formu;
4.2. Projekta pieteikumu iesniegšanas termiņu, ne mazāku par 30 dienām;
4.3. kontaktpersonu papildu informācijas saņemšanai;
4.4. citu informāciju.
5. Pašvaldības dome, apstiprinot kārtējā gada Pašvaldības budžetu, pieņem lēmumu, kurā nosaka:
5.1. kopējā finansējuma apmēru līdzdalības budžeta Projektu ideju īstenošanai;
5.2. finansējuma sadalījuma nosacījumus un maksimālo finansējumu viena Projekta īstenošanai;
5.3. citus līdzdalības budžeta ieviešanas nosacījumus.
7. Kopējais līdzdalības budžeta apjoms katru gadu tiek plānots Pašvaldības gadskārtējā budžetā, atbilstoši Pašvaldību likuma 59. panta otrajai daļai.
9. Finansējumu piešķir Projektu idejām, kas pēc to izvērtēšanas atbilst Nolikumā noteiktajiem atlases kritērijiem, saņēmušas visaugstāko novērtējumu sabiedrības balsojuma rezultātā un vienlaikus iekļaujas šim mērķim apstiprinātā budžeta ietvaros.
10. Projekta īstenošanai var piešķirt daļēju finansējumu, ja iesniedzējs Projekta pieteikuma iesniegumā ir norādījis, ka Projekts var tikt īstenots arī nepilnā apjomā.
11. Finansējuma piešķiršanai un sabiedrības balsošanai tiek virzīti Projekta pieteikumi, kas atbilst šādiem kritērijiem:
11.1. tiek paredzēts ieguldījums Pašvaldībai piederošā īpašumā vai ieguldījums citai personai piederošā īpašumā tikai gadījumā, kad ir saņemts attiecīgā īpašnieka saskaņojums un ieguldījums nepieciešams, lai īstenotu Pašvaldības autonomās funkcijas vai brīvprātīgās iniciatīvas;
11.2. Projekta īstenošanas vietai ir jābūt sabiedrībai plaši pieejamai un publiskā lietošanā esošai;
11.3. Projekts ir saistīts ar citu Pašvaldības rīcību, kuras rezultātā tiek uzlabota pašvaldības autonomo funkciju vai brīvprātīgo iniciatīvu īstenošana;
11.4. Projektā paredzētie ieguldījumi ir ekonomiski pamatoti un tā rezultāta ikgadējās uzturēšanas izmaksas nepārsniedz 10 % gadā no kopējā attiecīgā Projekta budžeta;
11.5. Projektu iespējams īstenot vienā kārtā;
11.6. Projekts atbilst Nolikuma 5. punktā minētajā Pašvaldības domes lēmumā noteiktajam;
11.7. Projektā plānotās aktivitātes netiek finansētas no citām Pašvaldības atbalsta programmām un tās nav pretrunā ar Pašvaldības attīstības plānošanas dokumentiem;
11.8. Projektam nav komerciāla, reliģiska vai politiska rakstura.
12. Konkursa komisija (turpmāk – Komisija), kuru apstiprina Pašvaldības dome, izvērtē Konkursam iesniegto Projektu pieteikumu atbilstību Nolikumā noteiktajiem atbilstības kritērijiem, veic Projekta idejas īstenošanas iespējamības pārbaudi un virza iedzīvotāju balsošanai.
13. Komisija var lūgt papildu informāciju no iesniedzēja, citām valsts un pašvaldības iestādēm vai nozaru ekspertiem, ja tas nepieciešams Projekta pieteikuma īstenošanas iespējamības pārbaudei.
14. Komisija lēmumu par Projektu virzīšanu iedzīvotāju balsošanai pieņem 40 dienu laikā pēc Projektu iesniegšanas termiņa beigām.
15. Komisija noraida Projekta pieteikumu, ja:
15.1. Projekta pieteikums neatbilst Nolikumā noteiktajām prasībām un atbilstības kritērijiem;
15.2. Projekta īstenošana ir atzīta par neiespējamu;
15.3. nav pietiekams finansējums Projekta īstenošanai.
16. Komisija var izbeigt Konkursu bez rezultāta, ja:
16.1. nav iesniegts neviens Projekta pieteikums;
16.2. visi iesniegtie Projekta pieteikumi tiek noraidīti;
16.3. tiek konstatēts cits būtisks iemesls, kas liedz turpināt Konkursa norisi.
18. Projekta pieteikumu dalībai Konkursā var iesniegt fiziska persona, biedrība vai nodibinājums, atbilstoši Pašvaldību likuma 60. panta trešās daļas 1. punktam (turpmāk – Iesniedzējs).
20. Projekta pieteikumu veido:
20.1. aizpildīta Projekta pieteikuma forma Teritorijas attīstības plānošanas informācijas sistēmas (TAPIS) līdzdalības budžeta informācijas sistēmas modulī;
20.2. Projekta idejas skice, ja paredzēta infrastruktūras labiekārtošana (norādāmi būtisko elementu izmēri (cm) un to izvietojums uz zemesgabala robežu plāna vai izdrukas no augstas detalizācijas topogrāfiskās informācijas sistēmas);
20.3. plānoto infrastruktūras labiekārtojumu elementu vizuālie materiāli, ja plānota infrastruktūras labiekārtošana;
20.4. dokuments, kas apliecina Iesniedzēja pilnvarotās personas tiesības rīkoties Iesniedzēja vārdā, ja Projekta pieteikumu iesniedz pilnvarotā persona;
20.5. dokuments, kas apliecina privātpersonas piekrišanu, ja Projekts tiek īstenots privātpersonai piederošā īpašumā.
22. Projektu pieteikumus iesniedz elektroniski Teritorijas attīstības plānošanas informācijas sistēmas (TAPIS) līdzdalības budžeta informācijas sistēmas modulī.
23. Iesniedzējs ir tiesīgs pirms Projekta pieteikuma iesniegšanas termiņa beigām veikt labojumus un papildināt iesniegto Projekta pieteikumu vai atsaukt to līdz balsošanas termiņa sākumam, informējot par to Pašvaldību.
24. Iesniedzēja iesniegts Projekta pieteikums ir apliecinājums tam, ka viņš ir iepazinies ar Nolikumu, ievēros to un uzņemas atbildību par tajā minēto prasību izpildi.
26. Projektus, kuri atbilst Nolikumā noteiktajiem atbilstības kritērijiem un kuru īstenošana ir atzīta par iespējamu, Komisija nodod balsošanai iedzīvotājiem.
27. Balsošana par Projektiem notiek elektroniski, izmantojot Teritorijas attīstības plānošanas informācijas sistēmas (TAPIS) līdzdalības budžeta informācijas sistēmas moduli, vai klātienē Liepājas Centrālās administrācijas Klientu apkalpošanas un pakalpojumu centrā.
28. Balsot par Projektiem var persona, kas sasniegusi 16 gadu vecumu un kuras deklarētā dzīvesvieta ir Liepājas valstspilsētas administratīvajā teritorijā.
29. Pašvaldībai ir tiesības pārbaudīt, vai persona balsojuma brīdī ir sasniegusi 16 gadu vecumu un deklarējusi savu dzīvesvietu Pašvaldībā, tādējādi pārliecinoties, ka balsojums ir derīgs. Nederīgi balsojumi tiek anulēti.
30. Balsošana notiek 14 dienas kopš balsojuma publicēšanas Pašvaldības oficiālajā tīmekļvietnē www.liepaja.lv.
31. Projekta ideja ir atbalstāma, ja par Projektu ir saņemti ne mazāk kā 10 % no kopējā saņemto derīgo balsu skaita.
32. Ja sabiedrības balsojuma rezultātā Projekti saņem vienādu balsu skaitu, bet finansējums ir pietiekams tikai viena Projekta īstenošanai, tad tiek atbalstīts tas Projekta pieteikums, kurš iesniegts pirmais.
33. Noslēdzoties Konkursa balsojuma termiņam, Komisija apkopo balsojuma rezultātus un nosaka projektus, kuri ir saņēmuši lielāko atbilstošu balsu skaitu un vienlaikus iekļaujas Projektu konkursam plānotā finansējuma ietvaros.
34. Pēc sabiedrības balsojuma rezultātu apkopošanas Komisija virza projektus apstiprināšanai Pašvaldības domē, kas pieņem lēmumu par finansējuma piešķiršanu Projektu īstenošanai.
35. Pēc Pašvaldības domes lēmuma pieņemšanas Pašvaldības izpilddirektors norīko Pašvaldības administrācijas struktūrvienību, kuras kompetencē būs atbalstītā Projekta īstenošana.
36. Projekti, kuri sabiedrības balsojumā nav saņēmuši pietiekamu balsu skaitu vai neiekļaujas Projektu konkursam piešķirtā finansējuma ietvaros, tiek atstāti bez virzības.
37. Komisija par pieņemto Pašvaldības domes lēmumu paziņo Iesniedzējam 14 dienu laikā no lēmuma pieņemšanas dienas.
38. Paziņojums par Konkursa rezultātiem tiek publicēts Pašvaldības oficiālajā tīmekļvietnē www.liepaja.lv, norādot Projekta ideju un īstenošanas vietu.
39. Konkursa kārtībā apstiprināto Projektu īsteno Nolikuma 35. punkta kārtībā noteiktais Projekta īstenotājs, ievērojot programmas līdzekļu piešķiršanas, sadalīšanas un apmaksas kārtības iekšējos noteikumus un sadarbojoties ar Iesniedzēju.
40. Projekta īstenošanu uzsāk triju mēnešu laikā pēc Konkursa rezultātu paziņošanas un īsteno divu gadu laikā.
41. Ja apstiprinātais Projekts netiek īstenots divu gadu laikā neparedzētu apstākļu vai nesamērīga sadārdzinājuma dēļ, šim mērķim paredzētos finanšu līdzekļus novirza nākamā gada Konkursam.
Paskaidrojuma raksta sadaļa | Norādāmā informācija |
1. Mērķis un nepieciešamības pamatojums | Pašvaldību likuma 59. pants nosaka jaunu sabiedrības iesaistes pašvaldības darbā veidu – līdzdalības budžeta ieviešanu. Tā mērķis ir veicināt pašvaldības administratīvās teritorijas iedzīvotāju iesaisti teritorijas attīstības jautājumu izlemšanā, ievērojot Pašvaldību likuma prasības un to, ka par līdzdalības budžeta izlietojumu lemj pašvaldības administratīvās teritorijas iedzīvotāji. Līdzdalības budžeta īstenošanas tiesiskais regulējums noteikts Pašvaldību likuma 59., 60., 61. un 62. pantā. Pašvaldību likuma pārejas noteikumu 7. punkts pašvaldībām uzliek par pienākumu no 2025. gada gadskārtējā budžetā paredzēt finansējumu līdzdalības budžetam. Saistošo noteikumu mērķis ir veicināt Liepājas valstspilsētas pašvaldības administratīvās teritorijas iedzīvotāju iesaisti pilsētvides, infrastruktūras attīstības un citu sabiedrībai aktuālu iniciatīvu ieviešanā, īstenojot sabiedrības ierosinātos pašvaldības teritorijas attīstības projektus, lai izpildītu pašvaldības autonomās funkcijas un brīvprātīgās iniciatīvas; nodrošinātu sabiedrības iesaisti pašvaldības lēmumu pieņemšanas procesos un dotu iespēju iedzīvotājiem tiešā veidā lemt par nepieciešamo iniciatīvu ieviešanu, kuras īstenos pašvaldība. Līdzdalības budžets sekmēs efektīvu, atklātu un atbildīgu pašvaldības darbu un šī darba atbilstību administratīvās teritorijas iedzīvotāju interesēm, nodrošinot vietējā līmeņa demokrātiju, sadarbību un panākot iedzīvotāju vajadzībām atbilstošākos un efektīvākos risinājumus, kā arī veicinot iedzīvotāju izpratni par pašvaldības darbu. Liepājas valstspilsētas pašvaldības domes 2023. gada 19. oktobra saistošo noteikumu Nr. 17 "Liepājas valstspilsētas pašvaldības nolikums" 66. punkts nosaka, ka pašvaldība ar sabiedrības iesaistes palīdzību īsteno sabiedrības līdzdalības budžetu atbilstoši ikgadējā pašvaldības budžetā šim mērķim paredzētajiem līdzekļiem. Līdzdalības budžeta apguves kārtību projektu konkursa un iedzīvotāju balsojuma rezultātā nosaka Liepājas valstspilsētas pašvaldības domes apstiprināts nolikums. Līdzdalības budžeta projektu konkurss sniegs iespēju iedzīvotājiem noteikt, kā pašvaldības attīstībai tiek izmantota daļa no pašvaldības budžeta. |
2. Fiskālā ietekme uz pašvaldības budžetu | Atbilstoši Pašvaldību likuma 59. panta otrajai daļai, pašvaldība gadskārtējā pašvaldības budžetā paredz finansējumu sabiedrības līdzdalības budžetam vismaz 0,5 procentu apmērā no pašvaldības vidējiem viena gada iedzīvotāju ienākuma nodokļa un nekustamā īpašuma nodokļa faktiskajiem ieņēmumiem, kas tiek aprēķināti par pēdējiem trim gadiem. Līdzdalības budžeta projektu realizācijai kopējais pieejamais finansējums tiks noteikts gadskārtējā pašvaldības budžetā. Liepājas valstspilsētas pašvaldības 2025. gada budžetā līdzdalības budžeta projektu konkursa norisei plānots finansējums 257 226 euro apmērā. |
3. Sociālā ietekme, ietekme uz vidi, iedzīvotāju veselību, uzņēmējdarbības vidi pašvaldības teritorijā, kā arī plānotā regulējuma ietekme uz konkurenci | Sociālā ietekme – tiks veicināta sabiedrības iesaiste pašvaldības darbā, sabiedrībai nepieciešamo iniciatīvu īstenošanai tiks rīkots projektu konkurss, kura norisi reglamentēs nolikums. Lai veicinātu iedzīvotāju iesaisti pašvaldības darbā un līdzdalību pilsētvides un infrastruktūras attīstības jautājumu lemšanā, ievērojot iedzīvotāju intereses, projektu konkursa kritērijiem atbilstošie un sabiedrības balsojuma rezultātā visaugstāko novērtējumu ieguvušie projekti tiks īstenoti par pašvaldības budžeta līdzekļiem. Ieviešot pašvaldības līdzdalības budžeta projektu konkursu, iedzīvotājiem tiek mazināts atstumtības risks, radot visiem vienādas iespējas ietekmēt apkārtējās vides uzlabojumus, veicināta savstarpējā sadarbība un sabiedrības saliedēšana, saskaņota rīcība kopējam labumam, kā arī nostiprināta piederības sajūta savai pilsētai. Ietekme uz vidi – šiem saistošajiem noteikumiem nav tieša ietekme uz vidi, taču iedzīvotāji konkursā var iesniegt projektus, kuru īstenošanas rezultātā var tikt uzlaboti kādi konkrēti apkārtējās vides apstākļi, un tieši ietekmēt, kādus vides uzlabojumus pašvaldība ievieš pilsētā. Ietekme uz iedzīvotāju veselību – šiem saistošajiem noteikumiem nav tieša ietekme uz iedzīvotāju veselību, taču iedzīvotāji konkursā var iesniegt projektus, kas paredzēti sabiedrības veselības uzlabošanai. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi pašvaldības teritorijā – šiem saistošajiem noteikumiem nav tieša ietekme uz uzņēmējdarbības vidi, taču pašvaldība normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā varēs piesaistīt uzņēmējus konkursā uzvarējušo projektu realizācijai. Līdzdalības budžetā apstiprinātās projektu idejas realizē pašvaldība, ievērojot visus normatīvos aktus attiecībā uz publiskā iepirkuma regulējumu un nodrošinot atbilstību brīvai un godīgai konkurencei. |
4. Ietekme uz administratīvajām procedūrām un to izmaksām | Saistošo noteikumu izpildi, Projektu ieviešanu, īstenošanu un uzraudzību nodrošina Liepājas Centrālās administrācijas Vides, veselības un sabiedrības līdzdalības daļa esošās darba atlīdzības ietvaros. Projektu iesniegšana un iedzīvotāju balsošana notiks Teritorijas attīstības plānošanas informācijas sistēmas (TAPIS) līdzdalības budžeta informācijas sistēmas modulī, kuru izstrādā VARAM. Iesniegto līdzdalības budžeta projektu ideju atbilstību noteiktajiem kritērijiem, realizācijas iespējamību izvērtē un iedzīvotāju balsošanai nodod konkursa vērtēšanas komisija, kura izveidota ar Liepājas valstspilsētas domes lēmumu. Komisijas locekļi atlīdzību par veikto darbu komisijā nesaņem. Projekta iesniedzējiem konsultācijas nodrošinās atbildīgo pašvaldības struktūrvienību darbinieki savas atlīdzības ietvaros. Informācija par līdzdalības budžeta projektu konkursu tiks ievietota Pašvaldības tīmekļvietnē www.liepaja.lv. Papildu administratīvo procedūru izmaksas nav paredzētas. |
5. Ietekme uz pašvaldības funkcijām un cilvēkresursiem | Saistošo noteikumu izpildei tiek noteikti jauni pienākumi vai uzdevumi esošajām institūcijām un to darbiniekiem, jo pašvaldībai ir palielinājies noteikto funkciju un uzdevumu apjoms. Saistošo noteikumu izpildē nav paredzēts izveidot jaunas institūcijas vai darba vietas, esošo likvidācija vai reorganizācija. |
6. Informācija par izpildes nodrošināšanu | Saistošo noteikumu izpildi nodrošina pašvaldība saskaņā ar Pašvaldību likuma 62. panta pirmo daļu. Projektu konkursu izsludina, organizē un īsteno Liepājas Centrālās administrācijas Vides, veselības un sabiedrības līdzdalības daļa. Projektu iesniegšana un iedzīvotāju balsošana notiek Teritorijas attīstības plānošanas informācijas sistēmas (TAPIS) līdzdalības budžeta informācijas sistēmas modulī (skat. vietnes skatu). Iesniegto līdzdalības budžeta projektu ideju atbilstību noteiktajiem kritērijiem un realizācijas iespējamību izvērtē un iedzīvotāju balsošanai nodod konkursa vērtēšanas komisija, kura izveidota ar Liepājas valstspilsētas pašvaldības domes lēmumu. Iedzīvotāju balsojums nosaka atbalstāmos projektus, kuru īstenošanu nodrošina ar izpilddirektora rīkojumu noteiktā atbildīgā pašvaldības administrācijas struktūrvienība. |
7. Prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem, ko sniedz mērķa sasniegšana | Saistošie noteikumi veicinās pašvaldības administratīvās teritorijas iedzīvotāju iesaisti teritorijas attīstības jautājumu izlemšanā. Sabiedrības ierosinātajiem pašvaldības teritorijas attīstības projektiem finansējuma apmērs tiks plānots pašvaldības ikgadējā budžetā ne mazāk kā 0,5 procentu apmērā no pašvaldības vidējiem viena gada iedzīvotāju ienākuma nodokļa un nekustamā īpašuma nodokļa faktiskajiem ieņēmumiem, kas tiek aprēķināti par pēdējiem trim gadiem. Iedzīvotāju rosinātajos projektos paredzētie ieguldījumi tiek plānoti ekonomiski pamatoti, un realizēto projektu ikgadējās uzturēšanas izmaksas nevarēs pārsniegt 10 % gadā no kopējā attiecīgā projekta budžeta. |
8. Izstrādes gaitā veiktās konsultācijas ar privātpersonām un institūcijām | Saistošo noteikumu izstrādes procesā notikušas konsultācijas ar citām pašvaldībām un atbildīgo nozares ministriju. Atbildīgie speciālisti piedalījušies VARAM un biedrības "Sabiedriskās politikas centrs "Providus"" darbsemināros. Lai iesaistītu iedzīvotājus saistošo noteikumu izstrādes procesā, Liepājas Centrālā administrācija ir organizējusi divus darbseminārus pašvaldībā un saņēmusi priekšlikumus, kas ņemti vērā, izstrādājot saistošos noteikumus. Atbilstoši Pašvaldību likuma 46. panta trešajā daļā noteiktajam, sabiedrības viedokļa noskaidrošanai un priekšlikumu iesniegšanai, saistošo noteikumu projekts un tam pievienotais paskaidrojuma raksts no 2024. gada 3. oktobra līdz 17. oktobrim tika publicēts pašvaldības oficiālajā tīmekļvietnē www.liepaja.lv, paredzot iespēju ikvienam interesentam iesniegt savus priekšlikumus un komentārus, kā arī informācija tika izvietota pašvaldības telpās Rožu ielā 6 apmeklētājiem pieejamā vietā. Noteiktā termiņa ietvaros saņemti 7 priekšlikumi: 1. Svītrot no 5. punkta 5.2. apakšpunktā sekojošo – "finansējuma sadalījuma nosacījumus", jo līdzdalības budžets (nosaukums) pats par sevi definē, ka pašvaldība nosaka finansējuma apmēru, bet par izlietojumu aicina lemt iedzīvotājus. Pašvaldība, lemjot par gadskārtējā budžeta sadalījumu, saglabā vistiešākās iespējas realizēt tai uzticēto autonomo funkciju realizēšanu, kuras tiek plānotas un akceptētas visdažādākos veidos un kur sabiedrības iesaiste ir daudz mazākā apmērā, kā to paredz līdzdalības budžets. Priekšlikums netiek atbalstīts. Apakšpunktā minētie finansējuma sadalījuma nosacījumi neierobežo iedzīvotāju iespējas iesniegt savas idejas un lemt par to atbalstīšanu vai noraidīšanu. Finansējuma sadalījuma nosacījumos paredzēts iekļaut tādus aspektus kā, piemēram, projektu sadali kategorijās (lielie/mazie projekti), kopējā līdzdalības budžeta dalījumu katrai projektu grupai, procentuālu sadalījumu starp infrastruktūras projektiem un "mīkstajiem" projektiem. Mērķis šim regulējumam nekādā gadījumā nav mazināt iedzīvotāju līdzdalību, bet tikai noteikt kopējo ietvaru, lai tiktu nodrošināta iespēja iesniegt daudzveidīgus un sabiedrībai vajadzīgus projektu pieteikumus, kas būs atbilstoši tā brīža ekonomiskajai situācijai, valstiski noteiktiem ierobežojumiem vai attīstības uzstādījumiem, piemēram, klimatneitralitātes veicināšanas jomā. 2. Svītrot vai precizēt 5. punkta 5.3. apakšpunktu, jo šāda rīcība var veicināt slēptas vienošanās, kā rezultātā var tikt pielāgoti papildus nosacījumi kādam noteiktam projektam. Nosacījumiem jābūt skaidri saprotamiem. Priekšlikums netiek atbalstīts. Iekļaujot saistošajos noteikumos šādu apakšpunktu, pašvaldības mērķis ir paredzēt iespēju noteikt nosacījumus šobrīd neparedzamu apstākļu gadījumā, piemēram, noteikt nosacījumus, kas būtu atbilstoši tā brīža ekonomiskajai situācijai vai valstī noteiktiem ierobežojumiem, valstiskiem attīstības uzstādījumiem, piemēram, klimatneitralitātes veicināšanas jomā. Apstiprinot kārtējā gada pašvaldības budžetu, līdzdalības budžeta finansējuma sadalījuma nosacījumi būs publiski pieejami pašvaldības tīmekļvietnē www.liepaja.lv, kā arī detalizēti atspoguļoti, izsludinot pieteikšanos līdzdalības budžeta projektu konkursā. 3. Precizēt 11. punkta 11.4. apakšpunktā rakstīto, sniedzot atsauces uz Pašvaldību likumā rakstīto (tādējādi ievērojot tiesību aktu hierarhiju). Runa ir par 10 %. Priekšlikums netiek atbalstīts. Pašvaldību likuma 60. panta trešās daļas 3. punkta nosacījumi paredz, ka "projektā paredzētie ieguldījumi ir ekonomiski pamatoti, tostarp izvērtējot investīciju uzturēšanu un ilgtspējai nepieciešamo finansējumu". Saistošo noteikumu projekta 11.4. apakšpunkts nav pretrunā Pašvaldību likumam, tikai nosaka precīzu ikgadējās uzturēšanas izmaksu slieksni, kas jau projekta plānošanas posmā ir zināms gan iedzīvotājiem, gan pašvaldībai. 4. Pārskatīt 11. punkta 11.6. apakšpunktu, ņemot vērā priekšlikumu 1. un 2. punktā rakstīto. Priekšlikums netiek atbalstīts (skatīt atbildes pamatojumu pie 1. un 2. priekšlikuma). 5. un 6. priekšlikums saturiski līdzīgi. 5. Papildināt nolikumu ar punktu, kurā noteikts Konkursa Komisijas skaitliskais sastāvs un Komisijas locekļu izvēles/iecelšanas kārtība. Runa ir par atklātumu un caurspīdīgumu Komisijas sastāva izvēlē. 6. Noteikt, ka Konkursa komisijā (turpmāk – Komisija), kuru veido iedzīvotāji, būtu iedzīvotāji ar nepieciešamajām profesionālajām prasmēm, nevis ierēdņi, kuri, pēc iedzīvotāja domām, lemtu iedzīvotāju vietā un kuru apstiprina Pašvaldības dome. Priekšlikumi netiek iekļauti saistošo noteikumu projekta redakcijā. Jautājums par komisijas sastāvu un pienākumiem tiks atrunāts ar atsevišķu domes lēmumu. Nolikuma 12. punktā norādīts, ka komisija izvērtē Konkursam iesniegto Projektu pieteikumu atbilstību Nolikumā noteiktajiem atbilstības kritērijiem, veic Projekta idejas īstenošanas iespējamības pārbaudi un virza iedzīvotāju balsošanai. Tas nozīmē, ka vienīgie iemesli, kāpēc komisija var pieņemt lēmumu nevirzīt ideju iedzīvotāju balsošanai ir tad, ja nav izpildīti atbilstības kritēriji, kas noteikti saistošo noteikumu 11. punktā, un ja ideju nav iespējams īstenot objektīvu iemeslu dēļ (apgrūtinājumi zemes gabalam, nesamērīgi dārgas īstenošanas un/vai uzturēšanas izmaksas, ideja jau tiek īstenota vai to var īstenot caur citu pašvaldības finansējuma avotu u.tml.). 7. Sākot ar 2026. gadu rast papildus iespēju par Projektiem balsot, izmantojot Liepājas aplikāciju, tādējādi paplašinot personu loku, kuri var tikt iesaistīti līdzdalības budžeta izlietošanā (ierosinājums nav pretrunā ar Pašvaldību likuma 61. panta 5. punktu). Paplašinām iespēju Liepājas aplikācijas pielietojumā. Norādām, ka VARAM ir izstrādājis līdzdalības budžeta informācijas sistēmu (LBIS), kurā iedzīvotāji iesniegs savas idejas un balsos par projektiem. Ņemot vērā, ka šīs sistēmas izveidē jau ir ieguldīts liels valsts un Eiropas Atveseļošanas fonda finansējums (749 070 euro) un ir plānots turpināt veikt sistēmas uzlabošanu un papildināšanu, pašvaldībai nav lietderīgi veidot savu alternatīvu sistēmu, ieguldot ievērojamus līdzekļus šādas sistēmas izveidē un uzturēšanā. Papildu norādām, ka VARAM liedz veidot dublējošās informācijas sistēmas. |