1. Saistošie noteikumi nosaka zemes vienību ar kadastra apzīmējumiem 54660010722, 54660011292, 54660011250, 54660010824, 54660010758, kas atrodas Ozolniekos, Ozolnieku pagastā, Jelgavas novadā (turpmāk – Mežaparks), apsaimniekošanas un aizsardzības kārtību.
2. Mežaparka teritorijas kopējā platība ir 69,3989 ha, teritorijas robeža noteikta šo saistošo noteikumu 1. pielikumā.
3. Saistošo noteikumu mērķis ir nodrošināt Mežaparka estētisko, ainavisko, ekoloģisko, vides, kultūrvēsturisko, izglītojošo, aktīvās atpūtas un rekreācijas vērtību.
4. Aizsargjoslas un aprobežojumus, kas attiecas uz Mežaparka teritoriju nosaka Aizsargjoslu likums. Mežaparka teritorijas uzturēšanā, izmantošanā un aizsardzībā jāievēro visu veidu aizsargjoslas un normatīvajos aktos noteiktie apgrūtinājumi.
5. Mežaparka teritorijā sastopami aizsargājamie biotopi un sugu dzīvotne:
5.1. veci vai dabiski boreāli meži 2. variants;
5.2. ierobežoti izmantojamas īpaši aizsargājamā sugas – gada staipekņa – atradnes;
5.3. dižkoks – Druvinieku priede;
5.4. čemurziežu dižtauriņš.
6. Noteikumi aizsargājamo biotopu saglabāšanai Mežaparkā:
6.1. regulāri attīrīt teritoriju no biotopiem neraksturīgām lapu koku sugām;
6.2. teritorijā aizliegt īpaši aizsargājamo sugu augu lasīšanu, noplūkšanu un izrakšanu, kā arī dzīvotņu postīšanu;
6.3. saglabāt un saudzēt teritorijā esošās bioloģiski vecās priedes;
6.4. attīrīt teritoriju no biotopiem neraksturīgām svešzemju sugām, t.sk., Kanādas zeltslotiņas, pļaujot ne retāk kā divas reizes gadā.
7. Mežaparka teritorijā jāievēro vispārējās dabas aizsardzības prasības, lai:
7.1. nodrošinātu meža bioloģiskās daudzveidības saglabāšanu;
7.2. saglabātu meža spēju pasargāt augsni no erozijas;
7.3. pasargātu virszemes un pazemes ūdeņus no piesārņošanas;
7.4. saglabātu būtiskus kultūras mantojuma elementus mežā;
7.5. veicinātu meža noturību un pielāgošanos klimata pārmaiņām.
9. Mežaparka teritorijā atļauts veikt kopšanas cirti, ainavu cirti, sanitāro cirti un citas cirtes, ievērojot atbilstošajos normatīvajos aktos noteiktās prasības.
Precizējumi: Jelgavas novada domes 2024. gada 25. septembra lēmums Nr. 5 (protokols Nr. 24)
10. Mežaparkā nobraukt no ceļiem vai īpaši marķētām trasēm un pārvietoties pa meža zemēm ar mehānisko transporta līdzekli atļauts tikai mērķiem, kas saistīti ar Mežaparka atjaunošanu un/vai uzraudzību.
Precizējumi: Jelgavas novada domes 2024. gada 25. septembra lēmums Nr. 5 (protokols Nr. 24)
12. Mežaparkā ir aizliegts kurināt ugunskurus un, bez iepriekšējas saskaņošanas ar pašvaldību, celt teltis un citas pagaidu rakstura celtnes.
14. Dabas tūrisma un izziņas infrastruktūras elementu, teritorijas labiekārtojuma un citu būvju būvniecību Mežaparka teritorijā ir atļauts veikt saskaņā ar būvniecību reglamentējošiem normatīvajiem aktiem.
15. Ja dabas tūrisma un izziņas infrastruktūras elementu, teritorijas labiekārtojuma un citu būvju būvniecībai Mežaparka teritorijā ir nepieciešams atmežot noteiktu teritoriju, atmežošana ir veicama atbilstoši normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā.
16. Uzturoties Mežaparka teritorijā, jāievēro meža ugunsdrošības noteikumi, kārtība atpūtas vietu izmantošanā, kā arī aizliegts bojāt meža augsni un meža infrastruktūru, postīt putnu ligzdas un skudru pūžņus un citādi kaitēt meža augiem un dzīvniekiem.
Precizējumi: Jelgavas novada domes 2024. gada 25. septembra lēmums Nr. 5 (protokols Nr. 24)
17. Mežaparka teritorijā ir jānodrošina:
17.1. esošo apstādījumu saglabāšana, apkopšana un atjaunošana atbilstoši šiem saistošajiem noteikumiem;
17.2. savlaicīga visu nepieciešamo agrotehnisko pasākumu veikšana:
17.2.1. sauso un bojāto koku un zaru apgriešana gar Mežaparka celiņiem;
17.2.2. cīņa ar augu kaitēkļiem un invazīvajām sugām (Kanādas zeltslotiņu u.c.);
17.2.3. regulāra zāles pļaušana;
17.2.4. regulāra pameža kopšana;
17.3. ugunsdrošības prasību ievērošana, īpaši Valsts meža dienesta izsludinātā meža ugunsbīstamā perioda laikā;
17.4. atkritumu apsaimniekošana atbilstoši Jelgavas novada domes saistošajiem noteikumiem.
18. Informatīvo, reklāmas un jebkura cita veida rakstisko un vizuālo materiālu izvietošana Mežaparka teritorijā atļauta tikai pēc iepriekšējas saskaņošanas ar Jelgavas novada būvvaldi.
19. Mežaparka teritorijas nomniekiem piederošo objektu (tirdzniecības punktu, stendu utt.) noformējumam jāatbilst vizuālajam stilam, kas saskaņots ar Jelgavas novada būvvaldi.
(Nodaļa svītrota ar Jelgavas novada domes 2024. gada 25. septembra lēmumu Nr. 5 (protokols Nr. 24))
Paskaidrojuma raksta sadaļa | Norādāmā informācija |
1. Mērķis un nepieciešamības pamatojums | Meža likuma 38.3 panta pirmajā daļā ir noteikts, ka mežaparku izveido vietējā pašvaldība pēc vienošanās ar zemes īpašnieku, izdodot saistošos noteikumus par konkrēta parka vai mežaparka izveidošanu, apsaimniekošanu un aizsardzību. Kārtību, kā ir izveidojams mežaparks, kā arī mežaparka apsaimniekošanas pamatnosacījumus nosaka Ministru kabineta 2013. gada 5. marta noteikumi Nr. 123 "Noteikumi par parku un mežaparku izveidošanu mežā un to apsaimniekošanu", kuru 29. punktā ir noteikts, ka mežaparks ir uzskatāms par izveidotu, ja dome ir izdevusi mežaparka apsaimniekošanas noteikumus. Ar Administratīvo teritoriju un apdzīvoto vietu likuma pārejas noteikumu 17. punktu noteikts, ka novada dome izvērtē novadu veidojošo bijušo pašvaldību pieņemtos saistošos noteikumus un pieņem jaunus novada saistošos noteikumus. 1.1. Nodrošināt teritorijas estētisko, ainavisko, ekoloģisko, vides, kultūrvēsturisko, izglītojošo, aktīvās atpūtas un rekreācijas vērtību izmantošanu, apsaimniekošanu un saglabāšanu, veicinot teritorijas ilgtspējīgu attīstību, vienlaikus nodrošinot sabiedrību ar kvalitatīviem rekreācijas resursiem; 1.2. Saistošie noteikumi nepieciešami, lai mežā izveidotu mežaparku un noteiktu teritorijas apsaimniekošanas pamatnosacījumus; 1.3. Tiesiskais regulējums: Meža likuma 1. panta pirmās daļas 30. punkts un 38.3 pants. 1.4. Ministru kabineta 2013. gada 5. marta noteikumi Nr. 123 "Noteikumi par parku un mežaparku izveidošanu mežā un to apsaimniekošanu" 29. punkts nosaka, ka Mežaparks ir uzskatāms par izveidotu, ja dome ir izdevusi Mežaparka apsaimniekošanas noteikumus. |
2. Fiskālā ietekme uz pašvaldības budžetu | 2.1. Saistošo noteikumu īstenošana neietekmēs pašvaldības budžetu, neradīs papildus izmaksas. 2.2. Saistošo noteikumu īstenošana neietekmēs Pašvaldībai pieejamos resursus, jo nav nepieciešama jaunu institūciju vai darba vietu izveide vai esošo institūciju kompetences paplašināšanu, lai nodrošinātu saistošo noteikumu izpildi. |
3. Sociālā ietekme, ietekme uz vidi, iedzīvotāju veselību, uzņēmējdarbības vidi pašvaldības teritorijā, kā arī plānotā regulējuma ietekme uz konkurenci | 3.1. Paredzama tieša sociālā ietekme, jo teritorijas apsaimniekošana, estētisko, ainavisko, ekoloģisko, vides, kultūrvēsturisko, izglītojošo, aktīvās atpūtas un rekreācijas vērtību uzturēšana ir saistāma ar cilvēku dzīvesveidu, kultūru un sabiedrību kopumā; 3.2. Ietekme uz iedzīvotāju veselību ar saistošo noteikumu piemērošanu tiek vērtēta pozitīva, ņemot vērā pieejamos rekreācijas resursus teritorijā; 3.3. Ietekme uz vidi ar saistošo noteikumu īstenošanu mazinās teritorijas tiešas vai netiešas pārmaiņas vidē, kas var ietekmēt cilvēku, viņa veselību un drošību, kā arī vides bioloģisko daudzveidību, augsni, zemes dzīles, ūdeni, gaisu, klimatu, ainavu, kultūras un dabas mantojumu; 3.4. Nav tiešas ietekmes uz uzņēmējdarbības vidi, līdz ar to konkurence netiek ietekmēta. |
4. Ietekme uz administratīvajām procedūrām un to izmaksām | Saistošo noteikumu piemērošanas jautājumos persona var vērsties pie Mežaparka apsaimniekotāja. |
5. Ietekme uz pašvaldības funkcijām un cilvēkresursiem | Saistošie noteikumi izstrādāti, lai īstenotu pašvaldības autonomo funkciju, kas uzliek pienākumu gādāt par pašvaldības administratīvās teritorijas labiekārtošanu un sanitāro tīrību (publiskai lietošanai paredzēto teritoriju apgaismošana un uzturēšana; parku, skvēru un zaļo zonu ierīkošana un uzturēšana), kā arī noteikt teritoriju un būvju uzturēšanas prasības, ciktāl tas saistīts ar sabiedrības drošību, sanitārās tīrības uzturēšanu un pilsētvides ainavas saglabāšanu. |
6. Informācija par izpildes nodrošināšanu | Saistošo noteikumu izpildes nodrošināšanai nav plānots veidot jaunas pašvaldības institūcijas, darbavietas vai paplašināt esošo institūciju kompetenci. |
7. Prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem, ko sniedz mērķa sasniegšana | 7.1. Saistošie noteikumi ir piemēroti iecerētā mērķa un pašvaldības autonomās funkcijas izpildes nodrošināšanai; 7.2. Mērķa sasniegšanai saistošie noteikumi nosaka samērīgas prasības teritorijas apsaimniekošanai, uzturēšanai un teritorijas ilgtspējīgai attīstībai kā arī nosaka samērīgu atbildību par saistošo noteikumu neievērošanu. |
8. Izstrādes gaitā veiktās konsultācijas ar privātpersonām un institūcijām | Saistošo noteikumu projekts "Ozolnieku mežaparka teritorijas apsaimniekošanas noteikumi" publicēts pašvaldības oficiālajā tīmekļa vietnē sabiedrības viedokļa noskaidrošanai. Viedokļa izteikšanas termiņš noteikts ne mazāk kā divas nedēļas no publikācijas dienas (03.05.2024.–17.05.2024.). Viedokļi netika saņemti. Jelgavas novada pašvaldībā 2024. gada 26. jūlijā saņemta Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrijas vēstule Nr. 1-18/4741, kurā sniegts detalizēts viedoklis par saistošiem noteikumiem Nr. 12 "Ozolnieku mežaparka teritorijas apsaimniekošanas noteikumi" (turpmāk – saistošie noteikumi). Vēstulē izteikti šādi iebildumi: 1. Precizēt saistošo noteikumu tiesisko pamatojumu, svītrojot norādi uz Pašvaldību likuma 4. panta pirmās daļas 2. punktu, jo tajā nav noteikts deleģējums pašvaldībai izdot saistošos noteikumus. Pašvaldība piekrīt iebildumam un Saistošajos noteikumos tiek precizēts tiesiskais pamatojums, svītrojot norādi uz Pašvaldības likuma 4. panta pirmās daļas 2. punktu. 2. Precizēt saistošo noteikumu 5. un 6. punktu, jo to jau paredz Sugu un biotopu aizsardzības likums un Ministru kabineta 2017. gada 20. jūnija noteikumi Nr. 350 "Noteikumi par īpaši aizsargājamo biotopu veidu sarakstu". Pašvaldība nepiekrīt precizēt saistošo noteikumu 5. un 6. punktu, jo Ministru kabineta 2017. gada 20. jūnija noteikumi Nr. 350 "Noteikumi par īpaši aizsargājamo biotopu veidu sarakstu" uzskaita vispārīgus aizsargājamo biotopu veidus, taču saistošo noteikumu 5. punkts nosaka tieši mežaparkā esošos biotopu veidus. Savukārt saistošo noteikumu 6. punktā noteikti konkrēti pasākumi, kas jāveic vai ko aizliegts veikt tieši mežaparka teritorijā, kas nav tieši tādā veidā atrunāts Sugu un biotopu aizsardzības likumā. 3. Pārskatīt saistošo noteikumu 7., 14. un 15. punktus un nepieciešamības gadījumā tos precizēt, ņemot vērā regulējumu, kurš jau noteikts Meža likumā un Ministru kabineta 2013. gada 5. marta noteikumos Nr. 123 "Noteikumi par parku un mežaparku izveidošanu mežā un to apsaimniekošanu". Pašvaldība izvērtēja noteikumu minētos punktus un uzskata, ka tos nav nepieciešams precizēt, jo regulējumā, kurš jau noteikts Meža likumā un Ministru kabineta 2013. gada 5. marta noteikumos Nr. 123 "Noteikumi par parku un mežaparku izveidošanu mežā un to apsaimniekošanu" tieši šādā redakcijā informācija nav iekļauta. 4. Pārskatīt saistošo noteikumu 9. punktu, jo to jau paredz Meža likuma 38.2 panta otrā daļa. Pārskatīts saistošo noteikumu 9. punkts un precizēts, atsakoties no sadaļas, kur teikts, ka mežaparkā ir aizliegta kailcirte, jo to jau nosaka Meža likuma 38.2 panta otrā daļa. 5. Pārskatīt saistošo noteikumu 11. punktu, jo Meliorācijas likuma 22. panta pirmā daļa paredz, ka pašvaldības meliorācijas sistēmas būvniecību, ekspluatāciju un uzturēšanu nodrošina attiecīgā pašvaldība. Vienlaikus Meliorācijas likuma 33. pants paredz administratīvo atbildību par meliorācijas sistēmas pielūžņošanu, piesārņošanu, aizaudzēšanu vai aizsprostošanu. Pašvaldība piekrīt iebildumam un saistošo noteikumu 11. punkts tiek svītrots. 6. Pārskatīt saistošo noteikumu 12. un 16. punktu un izvērtēt, vai regulējums daļā par ugunskuru kurināšanas aizliegumu publiskās vietās nedublē Ugunsdrošības un ugunsdzēsības likumu un Ministru kabineta 2016. gada 19. aprīļa noteikumus Nr. 238 "Ugunsdrošības noteikumi". Tieslietu ministrija ir paudusi viedokli1, ka nakšņošana vai gulēšana tam neparedzētā, publiskā lietošanā nodotā pašvaldības teritorijā un objektos, tostarp telts vai tai līdzīgas konstrukcijas nakšņošanai uzstādīšana, var tikt vērtēta visai atšķirīgi atkarībā no konkrētā izpausmes veida. Piemēram, ja gulēšana vai telts uzstādīšana traucē citu personu mieru vai institūciju darbību, tad tā varētu būt sīkā huligānisma izpausme. Citos gadījumos tas varētu būt jautājums par publiskā lietošanā nodotu pašvaldības teritoriju izmantošanu (Pašvaldību likuma 45. panta pirmās daļas 2. punkts). Pārskatot un izvērtējot saistošo noteikumu 12. un 16. punktu, tika konstatēts, ka tie nedublē Ugunsdrošības un ugunsdzēsības likumu un Ministru kabineta 2016. gada 19. aprīļa noteikumus Nr. 238 "Ugunsdrošības noteikumi". 7. Svītrot saistošo noteikumu 13. punktu, jo par stāvēšanu vietās, kur nav iespējams piebraukt, nepārkāpjot ceļu satiksmes noteikumu prasības, administratīvā atbildība ir paredzēta Ceļu satiksmes likuma 57. panta ceturtās daļas 8. punktā. Savukārt administratīvā atbildība par braukšanu pa ietvēm, gājēju ceļiem, velosipēdu ceļiem vai citām vietām (sadalošām joslām, ceļa nomalēm, apstādījumiem u. tml.), kas nav paredzētas transportlīdzekļu braukšanai, ir paredzēta Ceļu satiksmes likuma 54. panta astotajā daļā. Pašvaldība piekrīt iebildumam un saistošo noteikumu 13. punkts tiek svītrots. 8. Pārskatīt saistošo noteikumu 16. punktu, jo minētais pārkāpuma sastāvs pēc būtības kvalificējams kā sabiedriskās lietošanas objektu (koku) bojāšana. Vēršam uzmanību, ka administratīvā atbildība par vispārpieņemtu uzvedības normu pārkāpumiem (sīkais huligānisms) ir paredzēta Administratīvo sodu likumā par pārkāpumiem pārvaldes, sabiedriskās kārtības un valsts valodas lietošanas jomā 11. panta pirmajā daļā. Vienlaikus par koku patvaļīgu ciršanu vai bojāšanu administratīvā atbildība paredzēta Meža likuma 51. panta 11. daļā un Krimināllikuma 109. pantā. Savukārt administratīvie pārkāpumi atkritumu apsaimniekošanas jomā ir ietverti Atkritumu apsaimniekošanas likuma 43. pantā. Vienlaikus par piegružošanu ar sīkiem sadzīves atkritumiem pašvaldība var piemērot administratīvo atbildību saskaņā ar administratīvo sodu likuma 11. panta pirmo daļu. Izskatot saistošo noteikumu 16. punktu, tiks svītrota daļa par meža piesārņošanu ar atkritumiem, jo to paredz Atkritumu apsaimniekošanas likums. 9. Svītrot saistošo noteikumu VI nodaļu "Noteikumu izpildes kontrole un administratīvā atbildība par noteikumu neievērošanu", jo Administratīvās atbildības likuma 2. panta ceturtā daļa noteic, ka pašvaldības dome ir tiesīga izdot saistošos noteikumus, paredzot administratīvo atbildību par to pārkāpšanu, likumā "Par pašvaldībām" noteiktajos gadījumos. Ņemot vērā iebildumus, tiks svītrota saistošo noteikumu VI nodaļa "Noteikumu izpildes kontrole un administratīvā atbildība par noteikumu neievērošanu". 10. precizēts saistošo noteikumu 10. punkts izsakot to šādā redakcijā: "Mežaparkā nobraukt no ceļiem vai īpaši marķētām trasēm un pārvietoties pa meža zemēm ar mehānisko transporta līdzekli atļauts tikai mērķiem, kas saistīti ar Mežaparka atjaunošanu un/vai uzraudzību." |
1 Tieslietu ministrijas 2023. gada 26. maija vēstule ministrijai Nr. 1-13.10/1707;