Tiesību akts: spēkā esošs
Rīgas domes saistošie noteikumi Nr. RD-24-299-sn

Rīgā 2024. gada 18. septembrī (prot. Nr. 128, 13. §)
Par sabiedrības vadītu kopienu centru pilotprojekta īstenošanu
Izdoti saskaņā ar Pašvaldību likuma 44. panta otro daļu
I. Vispārīgie jautājumi

1. Saistošie noteikumi nosaka kārtību, kādā Rīgas valstspilsētas pašvaldība (turpmāk – pašvaldība) īsteno sabiedrības vadītu kopienu centru (turpmāk – kopienas centrs) pilotprojektu (turpmāk – pilotprojekts).

2. Saistošo noteikumu mērķis ir atbalstīt kopienu centru darbības modeļa izveidi, ņemot vērā iedzīvotāju vajadzības un pašvaldības resursus konkrētajās apkaimēs, tādējādi īstenojot Rīgas attīstības programmā 2022.–2027. gadam izvirzītās prioritātes "Mūsdienīga un atvērta pilsētas pārvaldība" vienu no uzdevumiem "Veicināt iedzīvotāju un NVO līdzdalību pašvaldībai būtisku lēmumu pieņemšanā un funkciju īstenošanā", kā arī Rīgas valstspilsētas sabiedrības integrācijas pamatnostādņu 2019.–2024. gadam īstenošanas rīcības plāna 2022.–2024. gadam rīcības "Apkaimju iedzīvotāju līdzdalības un piederības sajūtas veicināšana" vienu no pasākumiem "NVO vadīta apkaimes / kopienas centra pilotprojekta sagatavošana un īstenošana".

3. Pilotprojekta mērķis ir noteikt nevalstisko organizāciju spēju finansiāli, administratīvi un saturiski nodrošināt kopienas centra darbību atbilstoši pašvaldības un kopienas (apkaimes) pieprasījumam, vajadzībām un interesēm, sniedzot atbalstu tādu pašvaldības autonomo funkciju kā interešu izglītība, piedalīšanās kultūras dzīvē, veselīga dzīvesveida veicināšana, darbs ar jaunatni, sociālais atbalsts un saimnieciskās darbības sekmēšana izpildes nodrošināšanā, kā arī pašvaldības brīvprātīgās funkcijas – sabiedrības integrācija un līdzdalība – izpildes nodrošināšanā.

4. Pilotprojekta ietvaros veicamās darbības:

4.1. atklāta konkursa rīkošana kopienu centru operatoru (turpmāk – operatori) noteikšanai (turpmāk – konkurss);

4.2. vienreizēja finansiālā atbalsta (turpmāk – grants) piešķiršana operatoriem kopienu centru darbības uzsākšanai; kopējais pilotprojekta maksimālais granta apmērs ir līdz 120 000 euro;

4.3. pašvaldības nekustamo īpašumu iznomāšana operatoriem kopienu centru darbības nodrošināšanai;

4.4. kopienu centru darbības izvērtēšana.

5. Saistošo noteikumu 4.1., 4.2. un 4.4. apakšpunktā noteiktās darbības veic Rīgas Apkaimju iedzīvotāju centrs, savukārt saistošo noteikumu 4.3. apakšpunktā noteikto darbību veic pašvaldības Īpašuma departaments (turpmāk – departaments) un Rīgas Apkaimju iedzīvotāju centrs.

II. Pilotprojekta īstenošanas kārtība

6. Rīgas Apkaimju iedzīvotāju centra vadītājs apstiprina konkursa vērtēšanas komisijas (turpmāk – komisija) sastāvu un konkursa nolikumu, kurā tiek noteikta:

6.1. pieteikuma iesniegšanas un noformēšanas kārtība;

6.2. granta apjoms attiecībā uz katru saistošo noteikumu 8. punktā minēto nekustamo īpašumu;

6.3. pieteikuma izvērtēšanas kārtība un vērtēšanas kritēriji;

6.4. lēmuma par konkursa uzvarētāju un granta piešķiršanu pieņemšanas un paziņošanas kārtība;

6.5. līguma par kopienas centra darbības nodrošināšanu un granta piešķiršanu noslēgšanas kārtība;

6.6. līguma par nekustamā īpašuma kopienas centra darbības nodrošināšanai iznomāšanu noslēgšanas kārtība;

6.7. operatora pārskatu par kopienas centra darbību un granta izlietojumu iesniegšanas kārtība.

7. Konkursā var piedalīties biedrību un nodibinājumu reģistrā reģistrētas nevalstiskās organizācijas (turpmāk – pretendents), kuras atbilst šādiem kritērijiem:

7.1. pretendents darbību veic pašvaldības administratīvajā teritorijā;

7.2. pretendentam nav nodokļu un citu valsts vai pašvaldību noteikto obligāto maksājumu parāda, kas pārsniedz 150 euro;

7.3. pretendents ir izpildījis visas līgumsaistības pret pašvaldību, kurām iestājies izpildes termiņš;

7.4. uz pretendentu neattiecas Ministru kabineta 2018. gada 20. februāra noteikumu Nr. 97 "Publiskas personas mantas iznomāšanas noteikumi" (turpmāk – MK noteikumi) 14. punktā noteiktie gadījumi;

7.5. pretendentam nav ierosināta tiesiskās aizsardzības procesa lieta, netiek īstenots tiesiskās aizsardzības process vai tam nav pasludināts maksātnespējas process, tas netiek apsūdzēts naudas atmazgāšanā un sankciju pārkāpšanas regulējuma neievērošanā, tā saimnieciskā darbība nav izbeigta vai apturēta vai tas neatbilst valsts tiesību aktos noteiktajiem kritērijiem, lai tam pēc kreditoru pieprasījuma piemērotu maksātnespējas procedūru.

8. Konkurss tiek rīkots kopienu centru darbības nodrošināšanai šādos pašvaldības nekustamajos īpašumos:

8.1. Sīmaņa ielā 14, Rīgā (kadastra Nr. 01000170151);

8.2. Čiekurkalna 3. šķērslīnijā 11, Rīgā (kadastra Nr. 01005870117 un Nr. 01000870213);

8.3. Vienības gatvē 117A, Rīgā (kadastra Nr. 01001072205).

9. Pretendentam, piedaloties konkursā kopienas centra darbības nodrošināšanai saistošo noteikumu 8.1. apakšpunktā minētajā nekustamajā īpašumā, jāņem vērā, ka līdz 10 % telpu var izmantot pašvaldība kopienas centra būtībai atbilstošu funkciju nodrošināšanai, samazinot operatoram nodotā nekustamā īpašuma apjomu, veicot attiecīgus grozījumus saistošo noteikumu 21.2. apakšpunktā minētajā līgumā.

10. Kopienas centra mērķa grupas:

10.1. konkrētās apkaimes vai tuvumā esošo apkaimju iedzīvotāji;

10.2. iedzīvotāji, kuriem ir vēlme veidot un ietekmēt sabiedrību vietējā līmenī – aktīvisti;

10.3. citas iedzīvotāju grupas atbilstoši apkaimes vajadzībām (seniori, bērni, jaunieši, jauniebraucēji, personas ar invaliditāti un/vai funkcionēšanas traucējumiem, mazturīgie).

11. Kopienas centra darbības principi:

11.1. iekļaujošas, atvērtas vides veidošana dažādām mērķa grupām;

11.2. grūti sasniedzamo mērķa grupu (t. sk. jauniebraucēju) tieša uzrunāšana tām saprotamā veidā;

11.3. piederības sajūtas kopienai un apkaimei veicināšana;

11.4. darbība, kas balstīta aktīvismā, līdzdarbībā un līdzatbildībā kopējā labuma vairošanai;

11.5. kopienas resursu apzināšana un mērķtiecīga izmantošana kopienas centra darbībā;

11.6. koprade;

11.7. ilgtspējīga dzīvesveida veicināšana (materiālu tālāka izmantošana, tiešā pirkšana, pašdarbība);

11.8. aktīva komunikācija digitālajā vidē.

12. Kopienas centram var būt šādi darbības virzieni:

12.1. iedzīvotāju līdzdalības un iesaistes veicināšana – aktivitāšu rīkošana vai vides radīšana, kas veicinātu kopienas dalībnieku iesaisti kopienas darbības procesos;

12.2. sabiedrības integrācijas darbs kopienā – aktivitāšu rīkošana vai vides radīšana, kas veicinātu iekļaujošas kopienas veidošanos;

12.3. izglītības pasākumi kopienā – izglītojošu pasākumu rīkošana dažādām mērķa grupām vai kopienai kopumā, kas būtu noderīga kopienas pārstāvju dzīves kvalitātes uzlabošanai (t. sk. par veselīgu dzīvesveidu, klimatneitralitāti, civilo aizsardzību u. c. aktuālām tēmām);

12.4. kultūras un sporta pasākumi kopienā – kultūras un sporta aktivitāšu rīkošana kopienas kopības un piederības sajūtas stiprināšanai;

12.5. sociālais atbalsts kopienā – sociālā atbalsta sniegšana un pašpalīdzība konkrētām mērķa grupām (piemēram, mazturīgie, seniori, jaunās māmiņas);

12.6. vietējās uzņēmējdarbības veicināšana – atbalsts un tīklošanās mazajiem uzņēmējiem, t. sk. sociālās uzņēmējdarbības attīstības veicināšana, sociālo iniciatīvu attīstīšana.

13. Operatoram saistošo noteikumu 8.1. apakšpunktā norādītajā kopienas centrā ir jāpiedāvā un jānodrošina:

13.1. regulāri, publiski izziņoti sabiedrības līdzdalības pasākumi apkaimes iedzīvotājiem;

13.2. vismaz pieci no 12. punktā norādītajiem darbības virzieniem atbilstoši kopienas un apkaimes vajadzībām un vēlmēm;

13.3. pašam – vismaz 30 % kopienas centra aktivitāšu (pārējās aktivitātes nodrošina sadarbības partneri un apakšnomnieki);

13.4. vismaz 50 % telpu pieejamība kopienai;

13.5. apakšnomā tiek nodots ne vairāk par 70 % telpu ar nosacījumu veikt aktivitātes kopienai;

13.6. vismaz 50 % no kopienas centra aktivitātēm bez maksas.

14. Operatoram saistošo noteikumu 8.2. apakšpunktā norādītajā kopienas centrā ir jāpiedāvā un jānodrošina:

14.1. regulāri, publiski izziņoti sabiedrības līdzdalības pasākumi apkaimes iedzīvotājiem;

14.2. vismaz četri no 12. punktā norādītajiem darbības virzieniem atbilstoši kopienas un apkaimes vajadzībām un vēlmēm;

14.3. pašam – vismaz 40 % kopienas centra aktivitāšu (pārējās aktivitātes nodrošina sadarbības partneri un apakšnomnieki);

14.4. vismaz 50 % telpu pieejamība kopienai;

14.5. apakšnomā tiek nodots ne vairāk par 60 % telpu ar nosacījumu veikt aktivitātes kopienai;

14.6. vismaz 50 % no kopienas centra aktivitātēm bez maksas.

15. Operatoram saistošo noteikumu 8.3. apakšpunktā norādītajā kopienas centrā ir jāpiedāvā un jānodrošina:

15.1. regulāri, publiski izziņoti sabiedrības līdzdalības pasākumi apkaimes iedzīvotājiem;

15.2. vismaz trīs no 12. punktā norādītajiem darbības virzieniem atbilstoši kopienas un apkaimes vajadzībām un vēlmēm;

15.3. pašam – vismaz 50 % aktivitāšu (parējās aktivitātes nodrošina sadarbības partneri);

15.4. vismaz 70 % no kopienas centra aktivitātēm bez maksas.

16. Paziņojums par konkursa izsludināšanu tiek publicēts pašvaldības oficiālajā tīmekļvietnē www.riga.lv un tīmekļvietnē www.apkaimes.lv, norādot:

16.1. pieteikumu iesniegšanas vietu un kārtību;

16.2. pieteikumu iesniegšanas termiņu;

16.3. konkursa nolikumu;

16.4. pilotprojekta īstenošanas periodu.

17. Konkursā attiecībā uz katru no 8. punktā minētajiem nekustamajiem īpašumiem tiek vērtēta:

17.1. pretendenta izstrādātā kopienas centra darbības koncepcijas īstenojamība, kā arī izvēlēto darbības virzienu kvalitāte, aktualitāte un atbilstība MK noteikumu 6.4. apakšpunktam;

17.2. pretendenta izstrādātais kopienas centra biznesa plāns, kas ietver finansējuma piesaistes veidus (uz saistošo noteikumu 8.3. apakšpunktā minēto nekustamo īpašumu attiecas tikai finansējuma piesaistes veidi);

17.3. pretendenta un tā piesaistītā personāla iepriekšējā pieredze/darbība;

17.4. pretendenta vīzija, kā uzrunāt vietējo kopienu;

17.5. pretendenta vīzija, kā nodrošināt kopienas vajadzībās/interesēs balstītas aktivitātes.

18. Konkursā par kopienas centra darbības nodrošināšanu katrā no saistošo noteikumu 8. punktā minētajiem nekustamajiem īpašumiem uzvar pretendents, kas atbilstoši vērtēšanas kritērijiem saņēmis lielāko punktu skaitu. Lēmumu par konkursa uzvarētāju, granta piešķiršanu un tā apjomu, kā arī piemērojamo nomas maksas samazinājumu pieņem komisija.

19. Komisijas lēmumu var apstrīdēt Rīgas pilsētas izpilddirektoram.

20. Paziņojumu par konkursa rezultātiem publicē pašvaldības oficiālajā tīmekļvietnē www.riga.lv un tīmekļvietnē www.apkaimes.lv, norādot konkursa uzvarētāju un piešķirtā granta apjomu.

21. Ar kopienas centra operatoru pašvaldība slēdz šādus līgumus:

21.1. Rīgas Apkaimju iedzīvotāju centrs slēdz līgumu par kopienas centra darbības nodrošināšanu un granta piešķiršanu;

21.2. pamatojoties uz līgumu, kas noslēgts atbilstoši saistošo noteikumu 21.1. apakšpunktā noteiktajam, departaments un Rīgas Apkaimju iedzīvotāju centrs slēdz līgumu par nekustamā īpašuma iznomāšanu kopienas centra darbības nodrošināšanai.

22. Saistošo noteikumu 21. punktā minētos līgumus pašvaldība slēdz uz šādu termiņu:

22.1. par saistošo noteikumu 8.1. un 8.2. apakšpunktā minētajiem nekustamajiem īpašumiem – uz sešiem gadiem ar iespēju pagarināt līdz 12 gadiem;

22.2. par saistošo noteikumu 8.3. apakšpunktā minēto nekustamo īpašumu – uz trim gadiem ar iespēju pagarināt līdz pieciem gadiem.

23. Nekustamais īpašums operatoram tiek iznomāts saskaņā ar MK noteikumu 6.4. apakšpunktu. Nomas maksa tiek noteikta atbilstoši sertificēta nekustamā īpašuma vērtētāja noteiktajai tirgus nomas maksai. Operators papildus nomas maksai kompensē iznomātājam neatkarīga vērtētāja atlīdzības summu. Atbilstoši MK noteikumu 87.5. apakšpunktam operatoram tiek piemērota samazināta nomas maksa 50 % apmērā no noteiktā nomas maksas apmēra. Operators ir tiesīgs nodot telpas apakšnomā atbilstoši MK noteikumu 109. un 111. punktam tikai ar iznomātāja rakstisku piekrišanu.

24. Piešķirto grantu operators var izlietot tikai šādu savu izmaksu segšanai:

24.1. kopienas centra darbinieku darba algas;

24.2. nomas maksa pirmos sešus mēnešus no nekustamā īpašuma nomas termiņa sākuma atbilstoši noslēgtajam nekustamā īpašuma nomas līgumam;

24.3. maksājumi par pakalpojumiem, kas saistīti ar nekustamā īpašuma lietošanu;

24.4. nepieciešamo remontdarbu izdevumi;

24.5. izdevumi kopienas centra aktivitāšu (atbilstoši saistošo noteikumu 12. punktā norādītajiem darbības virzieniem) nodrošināšanai.

25. Kopienas centra pastāvīgai un pilnvērtīgai darbībai nepieciešamo papildu finansējumu piesaista kopienas centra operators.

26. Lai noteiktu operatora spēju vadīt kopienas centru atbilstoši saistošo noteikumu 3. punktā minētajam pilotprojekta mērķim, sniedzot operatoram ieteikumus darbības uzlabošanai vai izskatot iespēju pārtraukt pilotprojektu, tiek veikta pilotprojekta starprezultātu novērtēšana šādos termiņos:

26.1. attiecībā uz saistošo noteikumu 8.1. apakšpunktā minēto nekustamo īpašumu – pēc trim gadiem no saistošo noteikumu 21.1. apakšpunktā norādītā līguma noslēgšanas brīža;

26.2. attiecībā uz saistošo noteikumu 8.2. apakšpunktā minēto nekustamo īpašumu – pēc diviem gadiem no saistošo noteikumu 21.1. apakšpunktā norādītā līguma noslēgšanas brīža;

26.3. attiecībā uz saistošo noteikumu 8.3. apakšpunktā minēto nekustamo īpašumu – pēc viena gada no saistošo noteikumu 21.1. apakšpunktā norādītā līguma noslēgšanas brīža.

27. Operatoram ir pienākums:

27.1. nodrošināt pastāvīgu kopienas centra darbību;

27.2. sadarboties ar pašvaldību kopienas centra darbības nodrošināšanai;

27.3. atmaksāt saņemto grantu, ja tas izmaksāts, operatoram sniedzot nepatiesu vai nepilnīgu informāciju vai nepaziņojot par apstākļiem, kuri ietekmē tiesības uz granta saņemšanu;

27.4. atmaksāt saņemtā granta daļu, ja tā izlietota, neievērojot saistošo noteikumu 24. punkta nosacījumus;

27.5. pildīt līgumu, kurus operators noslēdzis ar Rīgas Apkaimju iedzīvotāju centru un departamentu, nosacījumus.

III. De minimis atbalsta nosacījumi operatoram

28. Piešķirot grantu un piemērojot samazinātu nomas maksu (turpmāk – de minimis atbalsts) operatoram, tiek piemēroti Eiropas Komisijas 2023. gada 13. decembra Regulā (ES) Nr. 2023/2831 "Par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam" (turpmāk – regula) noteiktie piešķiršanas nosacījumi.

29. Rīgas Apkaimju iedzīvotāju centrs veic de minimis atbalsta pretendenta izvērtēšanu atbilstoši regulas nosacījumiem uz de minimis atbalsta piešķiršanas brīdi.

30. De minimis atbalstu uzskata par piešķirtu ar dienu:

30.1. attiecībā uz grantu – kad noslēgts saistošo noteikumu 21.1. apakšpunktā norādītais līgums;

30.2. attiecībā uz samazināto nomas maksu – kad noslēgts saistošo noteikumu 21.2. apakšpunktā norādītais līgums.

31. Piešķirot de minimis atbalstu, Rīgas Apkaimju iedzīvotāju centrs pārbauda, vai plānotais de minimis atbalsts kopā ar iepriekšējos trīs gados, skaitot no atbalsta piešķiršanas dienas, piešķirto de minimis atbalstu viena vienota uzņēmuma līmenī nepārsniedz regulas 3. panta 2. punktā noteikto maksimālo de minimis atbalsta apmēru. Viens vienots uzņēmums ir uzņēmums, kas atbilst regulas 2. panta 2. punktā noteiktajam.

32. Grants de minimis atbalsta veidā tiek piešķirts kā vienreizējs maksājums. Nomas maksas samazinājums de minimis atbalsta veidā tiek piešķirts par visu sākotnējo nomas periodu. Pagarinot nomas termiņu, lai piemērotu nomas maksas samazinājumu atbilstoši saistošo noteikumu 23. punktam, tiek atkārtoti izvērtēta operatora atbilstība de minimis atbalsta piešķiršanas nosacījumiem. Nomas termiņa pagarinājuma gadījumā, piešķirot nomas maksas samazinājumu, par de minimis atbalsta piešķiršanas dienu uzskata vienošanās pie nomas līguma noslēgšanas dienu.

33. De minimis atbalstu saskaņā ar regulu piešķir, ievērojot regulas 1. panta 1. punktā minētos nozaru un darbību ierobežojumus. Ja atbalsta pretendents vienlaikus darbojas vienā vai vairākās regulas 1. panta 1. punkta a), b), c) un d) apakšpunktā minētajās nozarēs, atbalstu drīkst piešķirt tikai tad, ja atbalsta pretendents nodrošina šo nozaru darbību vai uzskaites nodalīšanu, lai saskaņā ar regulas 1. panta 2. punktu darbības izslēgtajās nozarēs negūst labumu no de minimis atbalsta, ko piešķir saskaņā ar saistošajiem noteikumiem.

34. Saistošo noteikumu ietvaros piešķirto de minimis atbalstu var apvienot ar citu de minimis atbalstu, t. sk. par vienām un tām pašām attiecināmajām izmaksām līdz regulas 3. panta 2. punktā noteiktajam attiecīgajam robežlielumam, ja pēc atbalstu apvienošanas atbalsta vienībai vai izmaksu pozīcijai attiecīgā maksimālā atbalsta intensitāte nepārsniedz 100 %.

35. Rīgas Apkaimju iedzīvotāju centrs uzglabā visus ar de minimis atbalsta piešķiršanu saistītos datus 10 gadus, sākot no dienas, kurā saskaņā ar saistošajos noteikumos noteikto piešķirts pēdējais de minimis atbalsts.

36. De minimis atbalsta saņēmējs uzglabā visus ar de minimis atbalsta piešķiršanu saistītos datus 10 gadus no de minimis atbalsta piešķiršanas dienas atbilstoši regulas 6. panta 3. un 7. punktam.

37. De minimis atbalsta piešķiršana un uzskaite tiek veikta saskaņā ar normatīvajiem aktiem par de minimis atbalsta uzskaites un piešķiršanas kārtību. Saistošo noteikumu ietvaros piešķirtā de minimis atbalsta uzskaiti nodrošina Rīgas Apkaimju iedzīvotāju centrs. Atbalsta pretendents atbalsta pieteikumā norāda de minimis atbalsta uzskaites sistēmā aizpildītās veidlapas identifikācijas numuru.

38. Ja tiek pārkāpti regulas nosacījumi, de minimis atbalsta saņēmējam ir pienākums atmaksāt Rīgas Apkaimju iedzīvotāju centram saistošo noteikumu ietvaros saņemto nelikumīgo de minimis atbalstu kopā ar procentiem no līdzekļiem, kas ir brīvi no komercdarbības atbalsta, atbilstoši Komercdarbības atbalsta kontroles likuma IV vai V nodaļas nosacījumiem.

39. De minimis atbalstu saistošo noteikumu ietvaros piešķir līdz 2031. gada 30. jūnijam.

Rīgas domes priekšsēdētājs V. Ķirsis
Paskaidrojuma raksts
Rīgas domes 2024. gada 18. septembra saistošajiem noteikumiem Nr. RD-24-299-sn "Par sabiedrības vadītu kopienu centru pilotprojekta īstenošanu"
1. Mērķi un nepieciešamības pamatojums, tostarp raksturojot iespējamās alternatīvas, kas neparedz tiesiskā regulējuma izstrādi

Saistošo noteikumu mērķis ir atbalstīt sabiedrības vadītu kopienu centru (turpmāk arī – kopienu centri) darbības modeļa izveidi, ņemot vērā iedzīvotāju vajadzības un pašvaldības resursus konkrētajās apkaimēs, tādējādi īstenojot Rīgas attīstības programmā 2022.–2027. gadam izvirzītās prioritātes "Mūsdienīga un atvērta pilsētas pārvaldība" vienu no uzdevumiem "Veicināt iedzīvotāju un NVO līdzdalību pašvaldībai būtisku lēmumu pieņemšanā un funkciju īstenošanā". Turklāt NVO vadīta apkaimes/kopienas centra pilotprojekta sagatavošana un īstenošana iekļauta Rīgas valstspilsētas sabiedrības integrācijas pamatnostādņu 2019.–2024. gadam īstenošanas rīcības plāna 2022.–2024. gadam rīcībā "Apkaimju iedzīvotāju līdzdalības un piederības sajūtas veicināšana".

Pilotprojekta mērķis ir noteikt nevalstisko organizāciju spēju finansiāli, administratīvi un saturiski nodrošināt kopienas centra darbību atbilstoši pašvaldības un kopienas (apkaimes) pieprasījumam, vajadzībām un interesēm, tāpēc saistošie noteikumi paredz virkni vērtēšanas kritēriju, lai atlasītu visatbilstošāko kopienas centra operatoru. Tajā skaitā tiks vērtēta pretendenta izstrādātā kopienas centra darbības koncepcijas īstenojamība, kā arī izvēlēto darbības virzienu kvalitāte, aktualitāte un atbilstība Ministru kabineta 2018. gada 20. februāra noteikumu Nr. 97 "Publiskas personas mantas iznomāšanas noteikumi" 6.4. apakšpunktam, proti, vai pretendenta darbība sniegs nozīmīgu labumu sabiedrībai vai kādai tās daļai un būs vērsta uz pilsoniskas sabiedrības attīstību, izglītības, zinātnes, kultūras un veselības veicināšanu, sporta atbalstīšanu, vides aizsardzību, kā arī sabiedrības, it īpaši sociāli mazaizsargāto personu grupu, sociālās labklājības celšanu.

Tiek paredzēts, ka kopienu centri ar nevalstiskā sektora palīdzību sekmēs tādu pašvaldības autonomo funkciju kā interešu izglītība, piedalīšanās kultūras dzīvē, veselīga dzīvesveida veicināšana, darbs ar jaunatni, sociālais atbalsts izpildi, sekmēs saimniecisko darbību, kā arī pašvaldības brīvprātīgās funkcijas – sabiedrības integrācija un līdzdalība – izpildes nodrošināšanu.

Atbilstoši Pašvaldību likuma 44. panta otrajai daļai, lai nodrošinātu pašvaldības autonomo funkciju un brīvprātīgo iniciatīvu izpildi, pašvaldības dome var izdot saistošos noteikumus.

2. Fiskālā ietekme uz pašvaldības budžetu, iekļaujot attiecīgus aprēķinus

Saistošie noteikumi paredz īstenot pilotprojektu trijos nekustamajos īpašumos. Pilotprojekta īstenošanai visos trijos nekustamajos īpašumos nepieciešami 120 000 euro, ko atbilstoši saistošajiem noteikumiem paredzēts izlietot granta piešķiršanai kopienu centru operatoriem kopienu centru darbības uzsākšanai.

Pašvaldības budžeta ieņēmumi tiek plānoti no kopienu centru darbībai nodoto nekustamo īpašumu nomas maksas, kuru noteiks neatkarīgs vērtētājs. Kopienas centra operators var pretendēt uz nekustamā īpašuma nomas maksas atlaidi 50% apmērā no noteiktā nomas maksas apmēra saskaņā ar Ministru kabineta 2018. gada 20. februāra noteikumu Nr. 97 "Publiskas personas mantas iznomāšanas noteikumi" 87.5. apakšpunktu, proti, atlaide piemērojama, ja nomas objekts tiks izmantots sociālās aizsardzības, kultūras, izglītības, zinātnes, sporta, vides un dzīvnieku aizsardzības vai veselības aprūpes funkciju nodrošināšanai.

Uz saistošo noteikumu sagatavošanas brīdi divi no kopienu centru darbībai nodotajiem nekustamajiem īpašumiem netiek izmantoti, bet trešais ir iznomāts saimnieciskās darbības veikšanai par tirgus nomas maksu, kas pašvaldībai nedod nozīmīgus ienākumus. Turklāt pašvaldībai nebūs jāuztur šobrīd neizmantotie kopienu centru darbībai nodotie nekustamie īpašumi, jo kopienu centru operatoram pašam būs jānodrošina finansējuma piesaiste, izņemot kopienu centru darbības uzsākšanai pašvaldības paredzēto finansējumu (grantu).

3. Sociālā ietekme, ietekme uz vidi, iedzīvotāju veselību, uzņēmējdarbības vidi pašvaldības teritorijā, kā arī plānotā regulējuma ietekme uz konkurenci (aktuālā situācija, prognozes tirgū un atbilstība brīvai un godīgai konkurencei)

Saistošie noteikumi paredz atbalstīt sabiedrības vadītu kopienu centru izveidi, kuru primārais darbības virziens būtu iedzīvotāju līdzdalības un iesaistes veicināšana (aktivitāšu rīkošana vai vides radīšana, kas veicinātu kopienas dalībnieku iesaisti kopienas darbības procesos) un sabiedrības integrācijas darbs kopienā (aktivitāšu rīkošana vai vides radīšana, kas veicinātu iekļaujošas kopienas veidošanos). Papildus iespējamie darbības virzieni būtu: izglītības pasākumi kopienā (izglītojošu pasākumu rīkošana dažādām mērķa grupām vai kopienai kopumā, kas būtu noderīga kopienas pārstāvju dzīves kvalitātes uzlabošanai, tajā skaitā par veselīgu dzīvesveidu, klimatneitralitāti, civilo aizsardzību u.c. aktuālām tēmām), kultūras un sporta pasākumi kopienā (kultūras un sporta aktivitāšu rīkošana kopienas kopības un piederības sajūtas stiprināšanai), sociālais atbalsts kopienā (sociālā atbalsta sniegšana un pašpalīdzība konkrētām mērķa grupām, piemēram, mazturīgie, seniori, jaunās māmiņas), kā arī vietējās uzņēmējdarbības veicināšana (atbalsts un tīklošanās mazajiem uzņēmējiem, t. sk. sociālās uzņēmējdarbības attīstības veicināšana, sociālo iniciatīvu attīstīšana). Tādējādi saistošajiem noteikumiem būs ļoti labvēlīga sociālā ietekme, kā arī pozitīva ietekme uz vidi, iedzīvotāju veselību un uzņēmējdarbības vidi pašvaldības administratīvajā teritorijā, konkrēti – attiecīgajās apkaimēs, kurās darbosies kopienu centri.

Plānots, ka kopienu centri fokusēsies uz tādām aktivitātēm, kas noklās neesošo un papildinās esošo piedāvājumu apkaimēs, neradot draudus godīgai konkurencei.

4. Ietekme uz administratīvajām procedūrām un to izmaksām gan attiecībā uz saimnieciskās darbības veicējiem, gan fiziskajām personām un nevalstiskā sektora organizācijām, gan budžeta finansētām institūcijām

Saistošie noteikumi paredz, ka administratīvās procedūras tiek noteiktas nolikumā par konkursa rīkošanu kopienu centru operatoru noteikšanai, kuru apstiprina Rīgas Apkaimju iedzīvotāju centra vadītājs un kas tiek publicēts pašvaldības oficiālajā tīmekļvietnē www.riga.lv un tīmekļvietnē www.apkaimes.lv. Nolikumā regulējamo jautājumu loks noteikts saistošajos noteikumos.

Saistošie noteikumi nosaka, ka pašvaldībai, konkrēti Rīgas Apkaimju iedzīvotāju centram, būs jānodrošina operatoram piešķirtā de minimis atbalsta uzskaite saskaņā ar spēkā esošajiem normatīvajiem aktiem.

5. Ietekme uz pašvaldības funkcijām un cilvēkresursiem

Saistošo noteikumu izpildei nav nepieciešams veidot jaunas pašvaldības institūcijas, darba vietas vai paplašināt esošo institūciju kompetenci.

6. Izpildes nodrošināšana

Saistošie noteikumu izpildi lielākajā daļā nodrošinās Rīgas Apkaimju iedzīvotāju centrs un nelielā daļā arī pašvaldības Īpašuma departaments.

7. Prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem, ko sniedz mērķa sasniegšana

Pašvaldības ieguldījums un izvirzītās prasības ir samērīgas attiecībā pret sagaidāmo rezultātu – sabiedrības vadītu kopienu centru darbību, kas, kā apskatīts iepriekš, veicinās vairāku pašvaldības autonomo un brīvprātīgo funkciju izpildi un nodrošinās pozitīvu sociālo ietekmi apkaimēs.

Pašvaldības izraudzītie līdzekļi ir leģitīmi un rīcība ir atbilstoša augstāka juridiskā spēka tiesību normām.

8. Izstrādes gaitā veiktās konsultācijas ar privātpersonām un institūcijām, tostarp sabiedrības viedokļa noskaidrošanā gūtā informācija

Saistošo noteikumu izstrādes gaitā veiktas konsultācijas ar biedrību "Rīgas Apkaimju alianse" un Finanšu ministriju.

Atbilstoši Komercdarbības atbalsta kontroles likuma 10. panta pirmajai daļai saistošo noteikumu projekts un tam pievienotais paskaidrojuma raksts tika nosūtīts Finanšu ministrijai sākotnējai izvērtēšanai attiecībā uz de minimis atbalstu sniegšanu. Finanšu ministrijas 2024. gada 27. augusta atbildes vēstulē Nr. 7-4/18 / 2529 norādīts, ka saistošo noteikumu projekts ir sagatavots, ievērojot atbilstošā komercdarbības atbalsta regulējuma normas.

Atbilstoši Pašvaldību likuma 46. panta trešajai daļai saistošo noteikumu projekts un tam pievienotais paskaidrojuma raksts no 2024. gada 22. augusta līdz 2024. gada 4. septembrim tika publicēts Rīgas valstspilsētas pašvaldības oficiālajā tīmekļvietnē www.riga.lv sabiedrības viedokļa noskaidrošanai. Publikācijā norādītajā laikposmā tika saņemti Čiekurkalna attīstības biedrības un biedrības "Rīgas Apkaimju alianse" priekšlikumi un komentāri, kas daļēji pārklājas, tāpēc tiek apskatīti apkopotā veidā:

1) abu biedrību priekšlikums saistošo noteikumu 8.2. apakšpunktā minētajam nekustamajam īpašumam Čiekurkalna 3. šķērslīnijā 11 noteikt tādus pašus izmantošanas nosacījumus (13. un 14. punkts) kā 8.1. apakšpunktā minētajam nekustamajam īpašumam Sīmaņa ielā 14 ņemts vērā daļēji, proti, ir noteikts, ka nekustamajam īpašumam Čiekurkalna 3.  šķērslīnijā 11, tāpat kā nekustamajā īpašumā Sīmaņa ielā 14, ir jānodrošina vismaz 50 % telpu pieejamība kopienai (14.4. apakšpunkts) un vismaz 50 % no kopienas centra aktivitātēm jānodrošina bez maksas (14.6. apakšpunkts), savukārt apakšnomā nododamais maksimālais telpu apjoms ir paaugstināts uz 60 % (bija 50 %), nevis uz 70 %, kā tas ir noteikts nekustamajam īpašumam Sīmaņa ielā 14 (14.5. apakšpunkts), jo telpu platība Čiekurkalna 3. šķērslīnijā 11 ir būtiski mazāka, nekā telpu platība Sīmaņa ielā 14;

2) Čiekurkalna attīstības biedrības komentārs par saistošo noteikumu projekta 23. punktā paredzēto kārtību, kādā tiek noteikta nekustamā īpašuma nomas maksa, paužot bažas, ka tā varētu būt nesamērīgi augsta, nav ņemts vērā, jo minētajā punktā noteiktā kārtība atbilst Ministru kabineta 2018. gada 20. februāra noteikumu Nr. 97 "Publiskas personas mantas iznomāšanas noteikumi" prasībām;

3) abu biedrību priekšlikums saistošo noteikumu projekta 24.2. apakšpunktā noteikt, ka piešķirto grantu operators var izlietot nomas maksas segšanai pirmos sešus mēnešus (nevis trīs mēnešus) no nekustamā īpašuma nomas termiņa sākuma, ir ņemts vērā;

4) biedrības "Rīgas Apkaimju alianse" priekšlikums saistošajos noteikumos paredzēt, ka 8.1. un 8.2. apakšpunktā minētajos nekustamajos īpašumos pastāv kārtība, kādā risināt situācijas, kad pilotprojekta darbības laikā kopienas centra operators konstatē, ka nekustamajā īpašumā nepieciešami lieli neatliekami ieguldījumi, lai saglabātu šī nekustamā īpašuma kā kopienas centra funkcionalitāti, nav ņemts vērā, jo tas neietilpst saistošo noteikumu tvērumā un ir risināms nekustamā īpašuma nomas līguma ietvaros.

Rīgas domes priekšsēdētājs V. Ķirsis
24.09.2024