Tiesību akts: spēkā esošs
Liepājas valstspilsētas pašvaldības domes saistošie noteikumi Nr. 25

Liepājā 2024. gada 13. jūnijā (prot. Nr. 6, 23. §)
Saistošie noteikumi par koku ciršanu ārpus meža un apstādījumu aizsardzību Liepājas valstspilsētas pašvaldības teritorijā
PRECIZĒTI
ar Liepājas valstspilsētas pašvaldības domes
2024. gada 22. augusta lēmumu Nr. 333/8

Izdoti saskaņā ar Pašvaldību likuma
44. panta otro daļu,
Mežu likuma 8. panta otro daļu,
Ministru kabineta 2012. gada 2. maija
noteikumu Nr. 309 "Noteikumi par koku ciršanu
ārpus meža
" 22. punktu
I. Vispārīgie jautājumi

1. Saistošie noteikumi par koku ciršanu ārpus meža un apstādījumu aizsardzību Liepājas valstspilsētas pašvaldības teritorijā (turpmāk – saistošie noteikumi) nosaka:

1.1. apstādījumu kopšanas un aizsardzības kārtību Liepājas valstspilsētas (turpmāk – pilsēta) administratīvajā teritorijā;

1.2. ārpus meža augošu koku (turpmāk – koki) ciršanas izvērtēšanas kārtību, publiskās apspriešanas procedūras kārtību un sabiedrībai nozīmīgus publiskās apspriešanas gadījumus;

1.3. zaudējumu atlīdzības par dabas daudzveidības samazināšanu (turpmāk – zaudējumu atlīdzība) aprēķināšanas un atlīdzināšanas kārtību.

2. Publiskie apstādījumi saistošo noteikumu izpratnē ir koki, krūmi u.c. veida zaļumstādījumi, kas atrodas publiskā vietā vai īpašumam piegulošā publiskā lietošanā nodotā pašvaldības teritorijā (turpmāk – piegulošā teritorija).

II. Apstādījumu kopšana un aizsardzība

3. Aizliegts patvaļīgi bez Liepājas būvvaldes saskaņojuma veidot apstādījumus valstij vai pašvaldībai piederošos vai piekrītošos zemes īpašumos.

4. Kopšanas darbi kokiem, kuru vainagi projicējas uz publiski pieejamām vai blakus esošām publiskām zemes vienību teritorijām vai ēkām, vai kuri atrodas īpašumam piegulošā teritorijā, ir veicami, ievērojot ielas vai kvartāla robežās raksturīgo ainavu visā tās garumā. Koku vainagu apzāģēšanu šajos apstādījumos drīkst veikt, pieaicinot kokkopi (arboristu).

5. Publiskajos apstādījumos un apstādījumos, kuri projicējas uz publisku ārtelpu vai atrodas īpašumam piegulošajā teritorijā ir aizliegts:

5.1. veikt jebkādas darbības, kas bojā vai iznīcina apstādījumus, tostarp, ja neprofesionālas kopšanas dēļ koki zaudē dekorativitāti, noturību, kalst vai pilnībā zaudē augtspēju;

5.2. apcirst koku saknes vai bojāt mizu un stumbru, lauzt zarus;

5.3. aizmūrēt koku dobumus, dedzināt tos, aizzāģēt vai citādi izmainīt mikroklimatu koku dobumos;

5.4. kokus stumbrus apbērt ar zemi, apkraut ar būvgružiem, apliet ar augiem kaitīgām ķīmiskām vielām vai produktiem.

III. Ārpus meža augošu koku ciršanas izvērtēšanas kārtība

6. Iesniegumus par koku ciršanu izskata Liepājas valstspilsētas pašvaldības Apstādījumu uzraudzības komisija (turpmāk – Komisija).

7. Lai saņemtu atļauju ārpus meža augošu koku ciršanai (turpmāk – atļauja), zemes īpašnieks vai tiesiskais valdītājs Komisijā iesniedz:

7.1. motivētu rakstveida iesniegumu, norādot cērtamo koku atrašanās vietu (zemesgabala kadastra apzīmējums vai adrese), ģinti vai sugu, daudzumu un ciršanas iemeslu;

7.2. īpašuma vai valdījuma tiesību apliecinošus dokumentus, ja attiecīgā informācija nav pieejama valsts informācijas sistēmās;

7.3. zemesgabala robežu vai situācijas plāna kopiju ar atzīmētiem cērtamajiem kokiem. Gadījumā, ja plānota vairāku koku ciršana, zemesgabala robežu vai situācijas plāns papildināms ar arborista sagatavotu informāciju ar cērtamo koku numerāciju, to sugu un stumbra apkārtmēru 1,3 m augstumā no sakņu kakla;

7.4. daudzdzīvokļu dzīvojamās mājas dzīvokļu īpašnieku kopības lēmumu par koku ciršanu;

7.5. kopīpašuma gadījumā zemesgabala kopīpašnieku saskaņojuma apliecinošu dokumentu;

7.6. būveksperta slēdzienu, ja koks bojā ēku, inženierkomunikācijas vai traucē to darbību.

8. Komisija veic koku apskati dabā un pieņem lēmumu par:

8.1. zaudējumu atlīdzības apmēru;

8.2. publiskās apspriešanas rīkošanu;

8.3. atļaujas izsniegšanu vai atteikumu izsniegt atļauju.

9. Par dabas daudzveidības samazināšanu pilsētā tiek noteikti šādi koeficienti:

9.1. k=0, ja paredzēts nocirst koku, kura augtspēja ir pilnīgi vai daļēji zudusi. Koki, kuru augtspēja ir pilnīgi vai daļēji zudusi, nosakāmi atbilstoši meža apsaimniekošanu regulējošiem normatīvajiem aktiem;

9.2. k=0,5, ja koka nociršana būtiski nesamazina vides kvalitāti vai tiek likvidēts retināšanas nolūkos;

9.3. k=1, ja tiek cirsts pilsētvidei vērtīgs koks (vesels, ainaviski un ekoloģiski augstvērtīgs koks).

10. Atļauja derīga vienu gadu no izsniegšanas dienas. Ja beidzies atļaujas derīguma termiņš, pamatojoties uz ierosinātāja iesniegumu, kurš iesniegts līdz atļaujas derīguma termiņa beigām, atļauju var pagarināt uz gadu. Ja gada laikā netiek veikta lēmumā noteiktā zaudējumu atlīdzības apmaksa, pamatojoties uz ierosinātāja iesniegumu, jautājums par koku ciršanu tiek izskatīts atkārtoti (no jauna).

11. Ja koku ciršana ir paredzēta būvniecību regulējošos normatīvajos aktos noteiktā kārtībā izstrādātā un akceptētā būvniecības ieceres dokumentācijā, tad atļauja ir derīga uz būvniecības ieceres realizācijas termiņa laiku.

12. Komisijas pieņemtos lēmumus var apstrīdēt Administratīvā procesa likuma noteiktajā kārtībā un termiņā padotības kārtībā Liepājas valstspilsētas pašvaldības domē.

IV. Publiskās apspriešanas procedūras kārtība

13. Komisija lēmumā par publiskās apspriešanas procedūras organizēšanu nosaka publiskās apspriešanas procedūras termiņu, kas nepārsniedz 20 dienas.

14. Par sabiedrībai nozīmīgiem gadījumiem, kad atbilstoši Ministru kabineta 2012. gada 2. maija noteikumu Nr. 309 "Noteikumi par koku ciršanu ārpus meža" 17. punktam rīkojama publiskā apspriešana, uzskatāmi gadījumi, kad koka ciršana paredzēta pilsētas teritorijā esošā publiski nepieejamā valstij vai pašvaldībai piederošā vai piekrītošā objektā un Komisija konstatējusi koka ainavisko, dendroloģisko vai ekoloģisko nozīmīgumu un koka nozīmi dabas daudzveidības saglabāšanā.

15. Koku ciršanas ierosinātājs publiskās apspriešanas vajadzībām par saviem līdzekļiem izgatavo planšeti divos eksemplāros (ne mazāku kā A1 formātā), kurā iekļauta ciršanai plānoto koku fotofiksācija (fotofiksācija nedrīkst būt vecāka par vienu mēnesi), teritorijas fotofiksācija (fotofiksācija nedrīkst būt vecāka par vienu mēnesi) un ģenerālplāns ar likvidējamiem kokiem. Planšetē papildus jānorāda šādas ziņas:

15.1. koku ciršanas ierosinātājs (fiziskās personas vārds, uzvārds vai juridiskās personas nosaukums, reģistrācijas numurs un juridiskā adrese) un kontakttālrunis;

15.2. zemesgabala, kurā plānots cirst kokus, adrese un kadastra apzīmējums;

15.3. informācija par ciršanai plānotajiem kokiem (koku suga, skaits, celma diametrs) un koku ciršanas pamatojums;

15.4. informācija par plānoto būvniecību vai citiem sabiedrībai nozīmīgiem gadījumiem (ieceres nosaukums, projektētājs);

15.5. informācija (koku suga, skaits) ģenerālplānā un skaidrojošajā aprakstā, ja paredzēti jauni stādījumi.

16. Koku ciršanas ierosinātājs ne vēlāk kā piecas darba dienas pirms publiskās apspriešanas procedūras uzsākšanas iesniedz Komisijai saskaņošanai 15. punktā minētās planšetes skici, nosūtot to uz elektroniskā pasta adresi apstadijumu.komisija@liepaja.lv.

17. Vienu planšeti izgatavo no ūdensnecaurlaidīga un pret apkārtējās vides ietekmi noturīga materiāla. Planšeti koku ciršanas ierosinātājs novieto tuvumā pie nociršanai paredzētiem kokiem labi redzamā vietā, kur tā ir pamanāma, skaidri izlasāma un vietā, kur ir vislielākā iedzīvotāju plūsma. Planšeti var izvietot pie ciršanai plānotā koka (nebojājot koku), pie ēkas, žoga vai citas būves, kas atrodas attiecīgajā zemesgabalā, vai kā brīvstāvošu objektu, neparedzot rakšanas darbus.

18. Koku ciršanas ierosinātājs ne vēlāk kā nākamajā dienā pēc planšetes izvietošanas nosūta izvietotās planšetes un izvietošanas vietas fotofiksāciju Komisijai uz saistošo noteikumu 16. punktā norādīto elektroniskā pasta adresi.

19. Koku ciršanas ierosinātājs veic koku, par kuru nociršanu rīkojama publiskā apspriešana, marķēšanu dabā, tā stumbru apsienot ar košas krāsas auklu vai lentu.

20. Koku ciršanas ierosinātājs ne vēlāk kā divas darba dienas pirms publiskās apspriešanas procedūras uzsākšanas, vienu no saskaņotajām planšetēm iesniedz Komisijā izvietošanai Liepājas valstspilsētas pašvaldības ēkas vestibilā Peldu ielā 5, Liepājā, kā arī nosūta uz saistošo noteikumu 16. punktā norādīto elektroniskā pasta adresi.

21. Koku ciršanas ierosinātājam ir pienākums nodrošināt planšetes atrašanos pie nociršanai plānotajiem kokiem vai to tuvumā visu publiskās apspriešanas procedūras laiku un atjaunot to sākotnējā izskatā, ja planšete ir pazudusi vai bojāta. Gadījumā, ja planšete ir pazudusi vai bojāta tādā veidā, ka nav salasāma, Komisija var pagarināt publiskās apspriešanas laiku par tik dienām, cik planšete vai tajā esošā informācija nav bijusi pieejama sabiedrībai.

22. Komisija ne vēlāk kā vienu darba dienu pirms publiskās apspriešanas procedūras uzsākšanas paziņojumu par publiskās apspriešanas procedūras rīkošanu nosūta ievietošanai Liepājas valstspilsētas pašvaldības tīmekļvietnē www.liepaja.lv.

23. Rakstveida atsauksmes par publisko apspriešanu koku ciršanai iesniedzamas Komisijā publiskās apspriešanas laikā.

24. Komisija ne vēlāk kā divu nedēļu laikā pēc publiskās apspriešanas procedūras pabeigšanas apkopo publiskās apspriešanas rezultātus (saņemtos priekšlikumus, iebildumus, atsauksmes u.tml.), atkārtoti izskata jautājumu par koku ciršanu un pieņem lēmumu atbilstoši saistošo noteikumu 8. punktam.

25. Ja notikusi būvniecības ieceres, kurā paredzēta arī koku ciršana, publiskā apspriešana, tad papildu publiskā apspriešana saistībā ar koku ciršanu nav nepieciešama.

26. Publiskās apspriešanas procedūra uzskatāma par notikušu arī tad, ja pēc publiskās apspriešanas nav saņemts neviens sabiedrības ierosinājums. Publiskās apspriešanas rezultātus apstiprina Komisija.

27. Publiskās apspriešanas procedūrai beidzoties, koku ciršanas ierosinātājam ir pienākums noņemt saistošo noteikumu 15. punktā minēto novietoto planšeti un 19. punktā minētos koku marķējumus.

V. Noslēguma jautājums

28. Atzīt par spēku zaudējušiem Liepājas valstspilsētas pašvaldības domes 2021. gada 16. decembra saistošos noteikumus Nr. 22 "Saistošie noteikumi par koku ciršanu ārpus meža un apstādījumu aizsardzību Liepājas valstspilsētas pašvaldības teritorijā" (Latvijas Vēstnesis, 2022., 36. nr.).

Liepājas valstspilsētas pašvaldības domes priekšsēdētājs G. Ansiņš
Saistošo noteikumu "Saistošie noteikumi par koku ciršanu ārpus meža un apstādījumu aizsardzību Liepājas valstspilsētas pašvaldības teritorijā"
paskaidrojuma raksts

Paskaidrojuma raksta sadaļa

Norādāmā informācija

1. Mērķis un nepieciešamības pamatojumsPašvaldību likuma pārejas noteikumu 6. punkts noteic, ka dome izvērtē uz likuma "Par pašvaldībām" normu pamata izdoto saistošo noteikumu atbilstību šim likumam un izdod jaunus saistošos noteikumus atbilstoši šajā likumā ietvertajam pilnvarojumam. Līdz jaunu saistošo noteikumu spēkā stāšanās dienai, bet ne ilgāk kā līdz 2024. gada 30. jūnijam piemērojami uz likuma "Par pašvaldībām" normu pamata izdotie saistošie noteikumi, ciktāl tie nav pretrunā ar šo likumu.

Izvērtējot Liepājas valstspilsētas pašvaldības domes 2021. gada 16. decembra saistošos noteikumus Nr. 22 "Saistošie noteikumi par koku ciršanu ārpus meža un apstādījumu aizsardzību Liepājas valstspilsētas pašvaldības teritorijā", konstatēts, ka nepieciešams pieņemt jaunus saistošos noteikumus ar atbilstošu to izdošanas tiesisko pamatu.

Saistošo noteikumu projekts paredz arī papildināt šobrīd spēkā esošo saistošo noteikumu prasības, iekļaujot papildu prasības apstādījumu aizsardzībai, kā arī iekļaujot tiesību normas par koku aizsardzību būvdarbu veikšanas laikā.

Vienlaikus saistošo noteikumu projekts precizē Liepājas valstspilsētas pašvaldības (turpmāk arī – pašvaldība) iestāžu nosaukumus atbilstoši Liepājas valstspilsētas pašvaldības domes 2023. gada 19. oktobra saistošo noteikumu Nr. 17 "Liepājas valstspilsētas pašvaldības nolikums" 27. punktam.

2. Fiskālā ietekme uz pašvaldības budžetuSaistošo noteikumu projekts neparedz grozīt tiesību normas, kas nosaka zaudējumu atlīdzību par dabas daudzveidības samazināšanu, līdz ar ko būtiskas fiskālās ietekmes uz pašvaldības budžetu nebūs. Tā kā nav iespējams paredzēt nocērtamo koku apjomu, prognozējams, ka ietekme uz budžetu varētu būt līdzvērtīga iepriekšējā gada rādītājiem. 2023. gada ieņēmumi no dabas daudzveidībai nodarīto zaudējumu atlīdzības veidojuši 23 800 euro. Netiek plānots, ka budžeta izdevumu daļa varētu palielināties vai būtiski mainīties, jo saistošie noteikumi neparedz veidot jaunas institūcijas, paplašināt to kompetenci vai ieviest papildu administratīvās procedūras saistošo noteikumu izpildes kontrolei.
3. Sociālā ietekme, ietekme uz vidi, iedzīvotāju veselību, uzņēmējdarbības vidi pašvaldības teritorijā, kā arī plānotā regulējuma ietekme uz konkurenciSaistošajiem noteikumiem nav tieša sociālā ietekme, kā arī ietekme uz iedzīvotāju veselību, uzņēmējdarbības vidi pašvaldības teritorijā un konkurenci. Negatīvā ietekme uz vidi eventuāli tiks mazināta, ņemot vērā, ka ieņēmumi no dabas daudzveidībai nodarīto zaudējumu atlīdzināšanas tiek novirzīti dabas resursu atjaunošanai, uzturot esošos apstādījumus, kā arī ierīkojot jaunus, tādējādi, uzlabojot vides kvalitāti un pilsētvides ainavu. Saistošie noteikumi neierobežo uzņēmējdarbības aktivitātes un būvniecības vai citu jomu komersantu konkurētspēju, kuri visbiežāk lūdz atļauju koku ciršanai, jo prasības koku ciršanas atļaujas saņemšanai, kā arī zaudējumu atlīdzībai netiek mainītas.
4. Ietekme uz administratīvajām procedūrām un to izmaksāmSaistošie noteikumi neparedz papildu administratīvās procedūras pašvaldībā. Publiskai lietošanai nodotu apstādījumu uzraudzību veic Liepājas pašvaldības policija, par ko administratīvā atbildība ir noteikta normatīvajos aktos. Koku ciršanas atļauju izsniedz pašvaldības Apstādījumu uzraudzības komisija.

Nepieciešamības gadījumā informāciju par saistošo noteikumu prasību izpildi sniedz pašvaldības Apstādījumu uzraudzības komisija.

Administratīvo procedūru izmaksas, kas saistītas ar atļaujas saņemšanu un zaudējumu atlīdzības apmēra noteikšanu visām personām ir vienādas un atkarīgas no nocirsto koku sortimenta un apmēra, izmantojot zaudējumu aprēķināšanas formulu, ja vien citi ārējie normatīvie akti nenoteic citu kārtību.

5. Ietekme uz pašvaldības funkcijām un cilvēkresursiemSaistošo noteikumu izpildi nodrošinās pašvaldības Apstādījumu uzraudzības komisija un Liepājas pašvaldības policija esošo funkciju un uzdevumu ietvaros, nav paredzēta jaunu institūciju izveide vai esošo institūciju reorganizācija.
6. Informācija par izpildes nodrošināšanuSaistošo noteikumu izpildes nodrošināšanā netiek paredzēta jaunu institūciju izveide, esošo likvidācija vai reorganizācija.
7. Prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem, ko sniedz mērķa sasniegšanaSaistošo noteikumu projekts nerada papildu prasības un izmaksas mērķa sasniegšanai.
8. Izstrādes gaitā veiktās konsultācijas ar privātpersonām un institūcijāmAtbilstoši Pašvaldību likuma 46. panta trešajā daļā noteiktajam, saistošo noteikumu projekts un tam pievienotais paskaidrojuma raksts sabiedrības viedokļa noskaidrošanai no 2024. gada 8. maija līdz 2024. gada 23. maijam tika publicēts pašvaldības oficiālajā tīmekļvietnē www.liepaja.lv, paredzot iespēju ikvienam interesentam iesniegt savus priekšlikumus un komentārus, kā arī informācija tika izvietota pašvaldības telpās Rožu ielā 6 apmeklētājiem pieejamā vietā. Noteiktā termiņa ietvaros priekšlikumi par saistošo noteikumu projekta redakciju netika saņemti.
Liepājas valstspilsētas pašvaldības domes priekšsēdētājs G. Ansiņš
10.09.2024