1. Saistošie noteikumi (turpmāk – noteikumi) nosaka kārtību, kādā kopjama Gulbenes novada pašvaldības (turpmāk – pašvaldība) administratīvā teritorija un uzturamas tajā esošās būves, kā arī nosaka atbildību par šīs kārtības neievērošanu.
2. Noteikumu II nodaļā paredzēto pienākumu izpildi nodrošina:
2.1. nekustamā īpašuma īpašnieks vai faktiskais valdītājs;
2.2. būves īpašnieks, ja nekustamais īpašums sastāv no zemesgabala un būves, kas pieder dažādām personām, un ja saskaņā ar zemes nomas līgumu nav noteikta cita kārtība; ja būves īpašnieks nav noskaidrojams, nekustamā īpašuma piegulošās teritorijas kopšanu nodrošina zemes īpašnieks;
2.3. daudzdzīvokļu dzīvojamās mājas pārvaldnieks, ja nekustamā īpašuma sastāvā ir daudzdzīvokļu māja.
3. Būves (arī nedzīvojamās būves), tās fasādes un žoga, kas ir publiski redzama, uzturēšanu kārtībā veic atbilstoši normatīvo aktu paredzētajām prasībām, nodrošinot būves ārējā izskata atbilstību pilsētvides ainavas vai ainaviski vērtīgās teritorijas prasībām attiecīgajās teritorijās, kā arī:
3.1. neizmanto dažāda veida aizsargtīklus vai līdzīgus risinājumus uz būvju fasādēm vai citām ārējām konstrukcijām;
3.2. logu stiklojuma, durvju vai vārtu neesamības gadījumā, kā arī gadījumā, kad logu stiklojuma, durvju vai vārtu tehniskais stāvoklis pakļauj būvju iekštelpas laikapstākļu ietekmei, veic to atjaunošanu vai nodrošina būvju logu, durvju vai vārtu ailu noslēgšanu ar vienveidīgiem materiāliem atbilstoši būvju arhitektoniskajam stilam, kā arī atjauno atlocījušās palodzes vai novērš citus līdzīgus bojājumus;
3.3. nepieļauj būves dekoratīvo elementu bojājumus;
3.4. nepieļauj bojājumus būvju lietusūdens novadīšanas sistēmu elementos (piemēram, korozijas radītus caurumus, atsevišķu elementu neesamību u.c.);
3.5. nepieļauj un likvidē uz būves fasādes vai citām ārējām konstrukcijām, kā arī lietusūdens novadīšanas sistēmā augošus krūmus, kokus, sūnas, vīteņaugus, stiebrzāli vai citus augus;
3.6. būves apdares materiālu plaisāšanas, nodrupšanas, erozijas vai trupes gadījumā veic apdares atjaunošanu;
3.7. būves fasādes un citu ārējo konstrukciju krāsojuma izbalēšanas, nolupšanas, noskalošanas vai arī daļējas neesamības gadījumā veic krāsojuma atjaunošanu.
4. Nekustamā īpašuma piegulošā publiskā lietošanā esošā teritorijā nodrošina:
4.1. teritorijas kopšanu, ietvju tīrīšanu, ja to nenodrošina pašvaldība, zāliena nopļaušanu (zāles garums nedrīkst pārsniegt 20 cm) ne mazāk kā līdz 3 metriem, mērot perpendikulāri no nekustamā īpašuma teritorijas;
4.2. ietvju un slīpās bruģētās ietves zonas no brauktuves malas līdz ietves horizontālajai zonai attīrīšanu no sniega un ledus, kā arī pretslīdes materiāla kaisīšanu līdz plkst. 8.00 (pastiprinātas snigšanas un apledojuma veidošanās apstākļos nodrošināma gājēju ietvju tīrīšana un pretslīdes materiāla kaisīšana, nepieļaujot uz tām sniega kupenu un ledus veidošanos), ja to nenodrošina pašvaldība.
5. Ārpus Gulbenes pilsētas centra zonas neapbūvētajās teritorijās zāli nopļauj ne mazāk kā trīs metru platā joslā no ietves vai, ja tādas nav, brauktuves malas (pļaušanu neveic nekustamajā īpašumā, kas ir klasificēts kā lauksaimniecībā izmantojamā zeme, mežs, krūmājs vai purvs).
6. No noteikumu 4. punktā noteiktajiem pienākumiem var tikt atbrīvoti viendzīvokļa māju, kuras netiek izmantotas saimnieciskajai darbībai, īpašnieki, kas ir trūcīgas vai maznodrošinātas personas, ja šīs personas turklāt ir:
6.1. vientuļi pensionāri, kuriem ir noteikta 1. vai 2. grupas invaliditāte un kuriem nav kopīgas deklarētās dzīvesvietas ar citām pilngadīgām personām;
6.2. pensionāri, kuriem ir noteikta 1. vai 2. grupas invaliditāte un kuriem ir kopīga deklarētā dzīvesvieta ar personām, kuras ir pensionāri vai personas ar 1. vai 2. grupas invaliditāti.
7. Lai saņemtu noteikumu 6. punktā noteiktos atvieglojumus, persona vēršas ar iesniegumu Gulbenes pilsētas pārvaldē vai attiecīgajā pagasta pārvaldē (turpmāk – pārvalde). Pārvaldes vadītājs 10 darba dienu laikā no dienas, kad pārvaldē saņemts personas iesniegums, pieņem lēmumu par nekustamā īpašuma īpašnieka atbrīvošanu no noteikumu 4. punktā paredzēto pienākumu pildīšanas uz laiku, kas nepārsniedz 12 mēnešu termiņu.
8. Ja atvieglojuma saņēmējam ir zuduši apstākļi, kas ir par pamatu atvieglojuma saņemšanai, viņam ir pienākums 10 darba dienu laikā par to paziņot pārvaldei.
9. Par noteikumu 3. punktā noteikto prasību neievērošanu fiziskām personām piemēro brīdinājumu vai naudas sodu līdz 50 naudas soda vienībām, bet juridiskām personām piemēro brīdinājumu vai naudas sodu līdz 280 naudas soda vienībām.
10. Par noteikumu 4. punktā noteikto prasību neievērošanu fiziskām personām piemēro brīdinājumu vai naudas sodu līdz 50 naudas soda vienībām, bet juridiskām personām piemēro brīdinājumu vai naudas sodu līdz 280 naudas soda vienībām.
11. Par noteikumu 5. punktā noteikto prasību neievērošanu fiziskām personām piemēro brīdinājumu vai naudas sodu līdz 50 naudas soda vienībām, bet juridiskām personām piemēro brīdinājumu vai naudas sodu līdz 280 naudas soda vienībām.
12. Administratīvā pārkāpuma procesu par noteikumu 3. punkta prasību pārkāpumu līdz administratīvās lietas izskatīšanai veic Gulbenes novada būvvalde. Administratīvā pārkāpuma lietu izskata Gulbenes novada pašvaldības administratīvā komisija.
13. Administratīvā pārkāpuma procesu par noteikumu 4. un 5. punkta prasību neievērošanu un administratīvā pārkāpuma lietas izskatīšanu veic Gulbenes novada pašvaldības policija.
14. Atzīt par spēku zaudējušiem Gulbenes novada pašvaldības domes 2021. gada 30. decembra saistošos noteikumus Nr. 28 "Par teritorijas kopšanu un būvju uzturēšanu Gulbenes novadā".
Paskaidrojuma raksta sadaļa | Norādāmā informācija |
1. Mērķis un nepieciešamības pamatojums | 1.1. Saistošo noteikumu projekts "Par teritorijas kopšanu un būvju uzturēšanu Gulbenes novadā" (turpmāk – Saistošie noteikumi) izstrādāts ar mērķi izdot Pašvaldību likumā ietvertajam pilnvarojumam atbilstošus teritorijas kopšanas un būvju uzturēšanas saistošos noteikumus Gulbenes novadā. 1.2. Pamatojoties uz Pašvaldību likuma Pārejas noteikumu 6. punktu, pašvaldības dome izvērtē uz likuma "Par pašvaldībām" normu pamata izdoto saistošo noteikumu atbilstību šim likumam un izdod jaunus saistošos noteikumus atbilstoši šajā likumā ietvertajam pilnvarojumam. Šobrīd spēkā esošie Gulbenes novada domes 2021. gada 30. decembra saistošie noteikumi Nr. 28 "Par teritorijas kopšanu un būvju uzturēšanu Gulbenes novadā" ir izdoti, pamatojoties uz likuma "Par pašvaldībām" regulējumu, kas ir zaudējis spēku. Ievērojot minēto, šie saistošie noteikumi ir piemērojami, ciktāl tie nav pretrunā ar Pašvaldību likumu, bet ne ilgāk kā līdz 2024. gada 30. jūnijam. 1.3. Pašvaldību likuma 4. panta pirmās daļas 2. punkts nosaka pašvaldības pienākumu gādāt par pašvaldības administratīvās teritorijas labiekārtošanu un sanitāro tīrību (publiskai lietošanai paredzēto teritoriju apgaismošana un uzturēšana; parku, skvēru un zaļo zonu ierīkošana un uzturēšana; pretplūdu pasākumi; kapsētu un beigto dzīvnieku apbedīšanas vietu izveidošana un uzturēšana), kā arī noteikt teritoriju un būvju uzturēšanas prasības, ciktāl tas saistīts ar sabiedrības drošību, sanitārās tīrības uzturēšanu un pilsētvides ainavas saglabāšanu. Atbilstoši Pašvaldību likuma 4. panta trešajai daļai autonomo funkciju izpildi atbilstoši savai kompetencei organizē un par to atbild pašvaldība. Pašvaldību likuma 44. panta otrajā daļā noteikts deleģējums pašvaldībai izdot saistošos noteikumus, lai nodrošinātu pašvaldības autonomo funkciju un brīvprātīgo iniciatīvu izpildi, ievērojot likumos vai Ministru kabineta noteikumos paredzēto funkciju izpildes kārtību. Saskaņā ar Pašvaldību likuma 45. panta pirmās daļas 3. un 4. punktu pašvaldības dome ir tiesīga izdot saistošos noteikumus un paredzēt administratīvo atbildību par to pārkāpšanu, nosakot administratīvos pārkāpumus un par tiem piemērojamos administratīvos sodus, ja likumos nav noteikts citādi, cita starpā šādos jautājumos: par teritoriju un būvju uzturēšanu, ciktāl tas saistīts ar sabiedrības drošību, sanitārās tīrības uzturēšanu un pilsētvides ainavas saglabāšanu; kā arī par īpašumam piegulošu, publiskā lietošanā nodotu pašvaldības teritoriju (gājēju ietves un zālāji līdz brauktuves malai, izņemot sabiedriskā transporta pieturvietas) kopšanu. 1.4. Saistošie noteikumi nosaka kārtību, kādā kopjama Gulbenes novada pašvaldības administratīvā teritorija un uzturamas tajā esošās būves. Papildus minētajam Saistošie noteikumi paredz atbildību par šīs kārtības neievērošanu, nosaka kompetentās institūcijas, kas kontrolē noteikumu izpildi un veic administratīvā pārkāpumu procesu, pieņemot lēmumus administratīvā pārkāpuma lietās, kā arī paredz piemērojamo administratīvo atbildību – brīdinājumu vai naudas sodu. 1.5. Nolūkā nodrošināt samērīgumu starp privātpersonai uzlikto pienākumu un sakoptu vidi, piegulošās teritorijas platums ir noteikts ne mazāk kā līdz 3 metriem, tādējādi sasniedzot Saistošo noteikumu mērķi un uzliekot samērīgu pienākumu personai. Vienlaikus Saistošie noteikumi paredz atvieglojumus īpašumam piegulošās teritorijas kopšanā noteiktām iedzīvotāju kategorijām. Lai nodrošinātu samērīgu pienākumu uzlikšanu privātpersonām un pašvaldības līdzdalību, pašvaldība nodrošina kopšanu un sanitārās tīrības uzturēšanu par pašvaldības budžeta līdzekļiem noteiktās teritorijās (lielākā daļa pilsētas ietvju), kā arī zāles pļaušanu piegulošajā teritorijā (ievērojot ielas izvietojuma specifiku) Rīgas ielā, Ozolu ielā, Skolas ielā, Bērzu ielā, Miera ielā. Ievērojot minēto, ir nodrošināts samērīgums starp privātpersonai uzlikto pienākumu un sabiedrības interesēs sasniedzamo mērķi. 1.6. Saistošo noteikumu 4.1. apakšpunktā ir paredzēts privātpersonu pienākums veikt regulāru zāles pļaušanu piegulošajā teritorijā, nosakot, ka zāles garums nepārsniedz 20 centimetrus, kas ir optimāls variants, ņemot vērā, ka: 1) minētā prasība ir pastāvoša jau daudzus gadus, kā rezultātā privātpersonām laika gaitā jau ir izstrādājies zināms "paradums" jeb "vēsturiskais aspekts" attiecībā uz zāles garuma kontroles ievērošanu; 2) minētā prasība nodrošina ne tikai estētisku skatu zālienam un tā vizuālo tīrību, bet arī ierobežo nezāļu vairošanos, kā arī zāliena cerošanu un blīvas velēnas veidošanos (turklāt rudenī zāles garums 20 cm apmērā ir maksimālais, lai neveidotos kūla); 3) jo garāka zāle, jo labvēlīgāki dažādu insektu, tajā skaitā arī ērču, kā arī dažādu rāpuļu, tajā skaitā čūsku, vairošanās apstākļi (šis aspekts Gulbenei kā īpaši apzaļumotai mazpilsētai, kuru ieskauj meži, ir ļoti aktuāls), kas pilsētvidē var radīt lielākus riskus iedzīvotāju un viesu veselībai; 4) izvēlētais zāles garums ir saistīts ar pļaušanas regularitāti un pļaušanas augstumu, tādejādi nodrošinot ilgtspējīgu zālāju apsaimniekošanu, veselīgu un ainavisku zālāju, vienlaikus mazinot zālāju izdegšanas riskus. Šāda prasība pamatota ar sabiedrības tiesībām dzīvot sakoptā pilsētvidē un tā ir samērīga, jo nodrošina gan sakoptu pilsētvidi, gan ilgtspējīgu un vienmērīgu zālāju uzturēšanu, gan būtiski uzlabo sanitāro tīrību, mazina grauzēju, čūsku un insektu radītos riskus iedzīvotājiem. Ievērojot minēto Saistošo noteikumu prasību, tiks veicināta arī sanitārā tīrība un paaugstināta sabiedrības drošība. 1.7. Par Saistošo noteikumu prasību neievērošanu, kas saistīti ar privātpersonu bezdarbību piegulošās teritorijas sakopšanā, paredzēta administratīvā atbildība – brīdinājums vai naudas sods. Piemērojamā soda apmērs tiks diferencēts atkarībā no pārkāpuma un nodarītā kaitējuma smaguma, ko izvērtēs kompetentās pašvaldības iestādes – Gulbenes novada būvvalde un Gulbenes novada pašvaldības policija. Nosakot administratīvā soda veidu un apmēru, tiks ņems vērā izdarītā pārkāpuma raksturs, mantiskais stāvoklis, pārkāpuma izdarīšanas apstākļi, atbildību mīkstinošie un pastiprinošie apstākļi. Administratīvais sods paredzēts ar mērķi atturēt privātpersonas no pārkāpumu izdarīšanas, aizstāvēt pārējo iedzīvotāju tiesības dzīvot sakoptā, tīrā un drošā vidē. Saistošo noteikumu izdošanas mērķis nav administratīvi sodīt pēc iespējas vairāk privātpersonu, bet gan nodrošināt pašvaldības administratīvās teritorijas sakopšanu un tajā esošo būvju atbilstošu uzturēšanu. Šim nolūkam kompetentās iestādes regulāri veic apjomīgu preventīvu darbību, darbojoties pēc principa – vispirms pārrunāt un brīdināt par nepieciešamajām veicamajām darbībām, sodu izmantojot kā galējo ietekmēšanas līdzekli. |
2. Fiskālā ietekme uz pašvaldības budžetu
| Saistošo noteikumu īstenošana neietekmēs Gulbenes novada pašvaldībai pieejamos resursus, jo nav nepieciešama jaunu institūciju vai darba vietu izveide vai esošo institūciju kompetences paplašināšana, lai nodrošinātu Saistošo noteikumu izpildi. |
3. Sociālā ietekme, ietekme uz vidi, iedzīvotāju veselību, uzņēmējdarbības vidi pašvaldības teritorijā, kā arī plānotā regulējuma ietekme uz konkurenci | Saistošo noteikumu ietekmju vērtējums: 3.1. sociālā ietekme – paredzama tieša ietekme uz cilvēku dzīvesveidu, kultūru, labsajūtu, sabiedrību kopumā, ņemot vērā sabiedrības vēlmi dzīvot drošā, sanitāri tīrā un sakoptā vidē. Saistošie noteikumi paredz noteikt atbrīvojumu un atvieglojumu piešķiršanu sociāli mazaizsargātām personu grupām; 3.2. ietekme uz vidi – Saistošo noteikumu īstenošana saistībā ar būvju fasāžu uzturēšanu un teritorijas sakopšanu, tostarp, ietvju un ielu tīrīšanu, radīs pozitīvu ietekmi uz pilsētvides ainavas un kultūras mantojuma saglabāšanu, kā arī cilvēku drošību; 3.3. ietekme uz iedzīvotāju veselību – Saistošo noteikumu īstenošana novērsīs personu veselības un dzīvības apdraudējumu, kas varētu rasties piegulošo teritoriju nekopšanas un vidi degradējošu objektu atrašanās pilsētvidē dēļ, kā arī nodrošinās sanitāro tīrību, kas mazinās infekciju izplatības risku; 3.4. ietekme uz uzņēmējdarbības vidi Pašvaldības teritorijā – nav tiešas ietekmes; 3.5. ietekme uz konkurenci – nav ietekmes. |
4. Ietekme uz administratīvajām procedūrām un to izmaksām | Administratīvās procedūras pēc būtības noritēs līdzšinējā kārtībā, proti, Saistošo noteikumu paredzētās iedzīvotāju grupas var pretendēt uz atvieglojumu saņemšanu, personai vēršoties ar attiecīgu iesniegumu Gulbenes pilsētas pārvaldē vai attiecīgajā pagasta pārvaldē, savukārt noteikto prasību kontroli veiks kompetentās pašvaldības iestādes – Gulbenes novada būvvalde un Gulbenes novada pašvaldības policija. Saistošie noteikumi neparedz papildu administratīvo procedūru izmaksas. Jautājumos par Saistošo noteikumu piemērošanu iedzīvotāji var vērsties Gulbenes novada pašvaldībā. |
5. Ietekme uz pašvaldības funkcijām un cilvēkresursiem | Saistošo noteikumu īstenošana neietekmēs pašvaldībai pieejamos cilvēkresursus, jo nav nepieciešama jaunu iestāžu, institūciju vai darba vietu izveide. |
6. Informācija par izpildes nodrošināšanu | Saistošo noteikumu izpildi savas kompetences ietvaros realizē Gulbenes novada būvvalde un Gulbenes novada pašvaldības policija. Izpildei nepieciešami resursus paredz pašvaldības budžeta ietvaros. |
7. Prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem, ko sniedz mērķa sasniegšana | Saistošie noteikumi ir piemēroti paredzētā mērķa sasniegšanas nodrošināšanai un nosaka tikai to regulējumu, kas ir nepieciešams minētā mērķa sasniegšanai. Mērķa sasniegšanai noteiktas samērīgas prasības teritoriju un būvju uzturēšanai, kā arī īpašumam piegulošu teritoriju kopšanai. Paredzētas tikai minimālas prasības teritorijas kopšanā, tādējādi privātpersonu īpašuma tiesību ierobežojums ir minimāls un atbilst sabiedrības interesēm nodrošināt pilsētvides sakoptību, kā arī novēršot personu veselības un dzīvības apdraudējumu, kas varētu rasties piegulošo teritoriju nekopšanas dēļ. Paredzēti arī atviegloti nosacījumi prasību izpildē. Noteikta samērīga un atbilstoša atbildība par Saistošo noteikumu neievērošanu. |
8. Izstrādes gaitā veiktās konsultācijas ar privātpersonām un institūcijām | Atbilstoši Pašvaldību likuma 46. panta trešajai daļai, lai informētu sabiedrību par Saistošajiem noteikumiem un dotu iespēju izteikt viedokli par to, Saistošie noteikumi no 2024. gada 25. janvāra līdz 2024. gada 8. februārim ir publicēti Gulbenes novada pašvaldības mājaslapā https://www.gulbene.lv/lv sadaļā "Saistošie noteikumi – projekti". Minētajā termiņā priekšlikumi nav saņemti. Saistošie noteikumi precizēti, ievērojot Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas 2024. gada 11. marta atzinumā Nr. 1-18/1603 norādītos iebildumus, kā arī 2024. gada 13. maija atzinumā Nr. 1-18/2960 norādītos iebildumus. |