1. Saistošie noteikumi (turpmāk – noteikumi) nosaka Talsu novada pašvaldības (turpmāk – Pašvaldība) materiālās palīdzības pabalstu (turpmāk – pabalsts) veidus, apmērus, piešķiršanas kārtību un personas, kurām ir tiesības saņemt pabalstu.
2. Pabalstu piešķir personai, kura deklarējusi dzīvesvietu un dzīvo Pašvaldības administratīvajā teritorijā, neizvērtējot personas materiālo situāciju, apstiprinātā budžeta ietvaros.
3. Lēmumu par pabalsta piešķiršanu vai atteikumu pieņem, kā arī piešķirto pabalstu izmaksā Talsu novada Sociālais dienests (turpmāk – Sociālais dienests).
4. Lai saņemtu pabalstu, persona iesniedz iesniegumu Sociālajam dienestam:
4.1. izsakot mutvārdos klātienē;
4.2. rakstveidā:
4.2.1. iesniedzot Pašvaldības Apmeklētāju centrā Kareivju ielā 7, Talsos, Talsu novadā;
4.2.2. sūtot pa pastu uz adresi Kareivju iela 7, Talsi, Talsu novads, LV-3201;
4.2.3. nosūtot elektroniskā veidā (parakstītu ar drošu elektronisko parakstu) uz e-pasta adresi socialais.dienests@talsi.lv vai sūtot uz Sociālā dienesta oficiālo elektronisko adresi.
5. Parakstot un iesniedzot iesniegumu persona dod Sociālajam dienestam atļauju izmantot Pašvaldības un valsts datu reģistros pieejamo informāciju par pabalsta pieprasītāju, kas nepieciešama lēmuma pieņemšanai par pabalsta piešķiršanu vai atteikšanu.
6. Piešķirto pabalstu izmaksā viena mēneša laikā no iesnieguma saņemšanas dienas, ja noteikumos nav noteikts cits termiņš:
6.1. skaidrā naudā;
6.2. ar bezskaidras naudas pārskaitījumu uz pabalsta pieprasītāja kredītiestādes vai pasta norēķinu sistēmas kontu;
6.3. apmaksājot preces iegādi un/vai pakalpojumu pabalsta summas apmērā.
7. Pabalstu veidi ir:
7.1. bērna piedzimšanas;
7.2. politiski represētajām personām un nacionālās pretošanās kustības dalībniekiem;
7.3. apbedīšanas;
7.4. dzīves jubilejā;
7.5. daudzbērnu ģimenēm bērnu ēdināšanas izdevumu apmaksai;
7.6. daudzbērnu ģimenēm kultūras, atpūtas vai sporta pasākumu apmeklēšanai;
7.7. laulības jubilejā;
7.8. aizgādnim.
8. Tiesības saņemt bērna piedzimšanas pabalstu ir vienam no bērna vecākiem vai personai, kura adoptējusi vai ņēmusi bērnu aizbildnībā līdz 12 mēnešu vecumam, ja pabalsts nav izmaksāts bērna vecākiem.
9. Bērna piedzimšanas pabalstu piešķir, ja pabalsta pieprasītāja (viena vai abu vecāku, aizbildņa vai adoptētāja) un bērna pirmreizēji deklarētā un faktiskā dzīvesvieta ir Pašvaldības administratīvajā teritorijā.
10. Bērna piedzimšanas pabalstu var pieprasīt no bērna astotās dzīvības dienas, bet ne vēlāk kā sešus mēnešus pēc bērna piedzimšanas dienas, bet aizbildnības un adopcijas gadījumā, mēneša laikā no aizbildnības nodibināšanas vai adopcijas apstiprināšanas tiesā, bet ne ilgāk kā līdz bērna gada vecuma sasniegšanai.
12. Lai saņemtu bērna piedzimšanas pabalstu, persona Sociālajā dienestā iesniedz:
12.1. iesniegumu;
12.2. bāriņtiesas lēmumu par aizbildnības nodibināšanu un aizbildņa iecelšanu, ja pabalstu pieprasa bērna aizbildnis, ja šāda informācija nav pašvaldības rīcībā vai pašvaldība objektīvu iemeslu dēļ nevar to iegūt;
12.3. likumīgā spēkā stājušos tiesas nolēmuma kopiju (uzrādot oriģinālu) par adopcijas apstiprināšanu, ja pabalstu pieprasa bērna adoptētājs un ziņas par adopciju nav iekļautas Fizisko personu reģistrā, ja šāda informācija nav pašvaldības rīcībā vai pašvaldība objektīvu iemeslu dēļ nevar to iegūt;
12.4. dokumenta kopiju (uzrādot oriģinālu), kas apliecina bērna piedzimšanas fakta reģistrāciju, ja bērna piedzimšana reģistrēta ārvalstīs, kuram pievienots normatīvajos tiesību aktos noteiktajā kārtībā apliecināts dokumenta tulkojums valsts valodā.
13. Bērna piedzimšanas pabalstu var pieprasīt Sociālajā dienestā vai Talsu novada Dzimtsarakstu nodaļā, uzrādot personu apliecinošu dokumentu un ārstniecības iestādes izziņu, kas apliecina bērna piedzimšanas faktu un aizpildot iesniegumu par pabalsta piešķiršanu.
14. Bērna piedzimšanas pabalstu nepiešķir, ja:
14.1. bērna vecākiem atņemtas aprūpes tiesības un bērns saņem ārpusģimenes aprūpes pakalpojumu sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas institūcijā vai audžuģimenē;
14.2. bērna piedzimšanas pabalsts saņemts citā pašvaldībā.
15. Tiesības saņemt pabalstu ir personai, kurai piešķirts politiski represētas personas vai nacionālās pretošanās kustības dalībnieka statuss un kuras deklarētā un faktiskā dzīvesvieta ir Pašvaldības administratīvajā teritorijā.
16. Pabalsts jāpieprasa un tas tiek piešķirts vienu reizi gadā – laikā no kārtējā kalendārā gada 1. oktobra līdz 1. decembrim.
18. Lai saņemtu pabalstu, persona Sociālajā dienestā iesniedz iesniegumu un politiski represētās personas vai nacionālās pretošanās kustības dalībnieka apliecības kopiju (uzrādot oriģinālu).
20. Tiesības saņemt apbedīšanas pabalstu ir personai, kura uzņēmusies veikt mirušās personas apbedīšanu, ja mirušās personas pēdējā deklarētā dzīvesvieta bijusi Pašvaldības administratīvajā teritorijā un mirušai personai ir bijis noteikts trūcīgas personas statuss un nav tiesību uz Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūras (turpmāk – VSAA) apbedīšanas pabalstu, viena mēneša laikā no mirušās personas miršanas apliecības izsniegšanas dienas.
22. Lai saņemtu pabalstu, persona Sociālajā dienestā iesniedz:
22.1. iesniegumu;
22.2. mirušās personas miršanas apliecības kopiju (uzrādot oriģinālu);
22.3. VSAA lēmumu par atteikumu piešķirt apbedīšanas pabalstu.
23. Pabalstu, izmantojot bezskaidras naudas pārskaitījumu, iemaksā apbedīšanas pakalpojuma sniedzēja (ja iesniegts rēķins) kredītiestādes kontā vai pabalsta pieprasītāja kredītiestādes vai pasta norēķinu sistēmas kontā (ja iesniegti izdevumus apliecinoši dokumenti), vai izmaksā pabalsta pieprasītājam skaidrā naudā.
24. Tiesības saņemt pabalstu dzīves jubilejā ir personai, kura sasniegusi 80, 85, 90, 95, 100 gadu vecumu un katru gadu pēc 100 gadu vecuma sasniegšanas un kuras deklarētā un faktiskā dzīvesvieta ir Pašvaldības administratīvajā teritorijā.
25. Pabalsta apmērs:
25.1. 80, 85, 90 un 95 gadu jubilejā – 50 euro;
25.2. 100 gadu jubilejā – 150 euro;
25.3. katrā nākamajā gadā pēc 100 gadu vecuma sasniegšanas – 150 euro.
26. Lai saņemtu pabalstu, persona Sociālajā dienestā iesniedz iesniegumu 10 darba dienas pirms, bet ne vēlāk kā vienu mēnesi pēc jubilejas datuma.
28. Tiesības saņemt pabalstu ir daudzbērnu ģimenēm, kuru aizgādībā ir trīs vai vairāk bērni līdz 18 gadu vecumam vai līdz 24 gadu vecumam, ja tie turpina mācības klātienē vispārējās vai profesionālās izglītības iestādē, vai ir pilna laika klātienes studenti augstskolā. Pabalstu var saņemt arī audžuģimenes un aizbildņi par audžuģimenē ievietotiem un/vai aizbildnībā esošiem bērniem, ja ģimenē ir trīs vai vairāk bērni līdz 18 gadu vecumam.
29. Pabalsts tiek piešķirts, ja daudzbērnu ģimene nesaņem valsts vai Pašvaldības apmaksātas brīvpusdienas.
31. Pabalstu piešķir:
31.1. katru mēnesi mācību gada laikā, ja tiek apmeklēta vispārējās vai profesionālās izglītības iestāde, saskaņā ar ēdināšanas pakalpojuma sniedzēja izsniegtu personalizētu izdevumus apliecinošu dokumentu (tai skaitā, maksājuma uzdevumu) vai ēdināšanas pakalpojuma sniedzēja izsniegtu rēķinu un pakalpojuma saņēmēju sarakstu;
31.2. katru mēnesi kalendārā gada laikā, ja tiek apmeklēta pirmsskolas izglītības iestāde, saskaņā ar ēdināšanas pakalpojuma sniedzēja izsniegtu personalizētu izdevumus apliecinošu dokumentu (tai skaitā, maksājuma uzdevumu) vai ēdināšanas pakalpojuma sniedzēja izsniegtu rēķinu un pakalpojuma saņēmēju sarakstu.
32. Pabalsta apmērs izglītības iestādēs, kurās ēdināšanas pakalpojumu nodrošina Pašvaldība, tiek noteikts atbilstoši Pašvaldības domes apstiprinātam vienas dienas ēdināšanas izcenojumam.
33. Pabalsta apmērs izglītības iestādēs, kurās ēdināšanas pakalpojumu nodrošina ārpakalpojuma sniedzējs, tiek noteikts Sociālā dienesta un ārpakalpojuma sniedzēja savstarpēji noslēgtā līguma cenas apmērā.
34. Tiesības saņemt pabalstu ir daudzbērnu ģimenēm, kuru aizgādībā ir trīs vai vairāk bērni līdz 18 gadu vecumam vai līdz 24 gadu vecumam, ja tie turpina mācības klātienē vispārējās vai profesionālās izglītības iestādē, vai ir pilna laika klātienes studenti augstskolā. Pabalstu var saņemt arī audžuģimenes un aizbildņi par audžuģimenē ievietotiem un/vai aizbildnībā esošiem bērniem, ja ģimenē ir trīs vai vairāk bērni līdz 18 gadu vecumam.
36. Lai saņemtu pabalstu, Sociālajā dienestā iesniedz iesniegumu, kuram pievienota kultūras, atpūtas vai sporta pasākuma apmeklējumu apliecinoša personalizēta biļete, kurā norādīts pasākuma apmeklētāja vārds, uzvārds, personas kods, vai biļetei pievienots maksājumu apliecinošs dokuments, norādīts pasākuma apmeklētāja vārds, uzvārds, personas kods.
39. Pabalsta netiek piešķirts, ja:
39.1. daudzbērnu ģimenes locekļa, par kuru tiek pieprasīts pabalsts, deklarētā dzīvesvieta nav Pašvaldības administratīvajā teritorijā;
39.2. iesniegtie izdevumus apliecinošie dokumenti nesatur noteikumu 36. punktā noteikto informāciju.
40. Tiesības saņemt pabalstu ir laulātajiem, kuriem ir laulību 50 gadu jubileja un ik pa 5 gadiem pēc laulību 50 gadu jubilejas un kuru deklarētā un faktiskā dzīvesvieta ir Pašvaldības administratīvajā teritorijā.
42. Lai saņemtu pabalstu, viens no laulātajiem Sociālajā dienestā iesniedz iesniegumu 10 darba dienas pirms, bet ne vēlāk kā 6 mēnešus pēc laulību jubilejas datuma.
44. Tiesības saņemt pabalstu ir personas, kurai ar tiesas lēmumu nodibināta pagaidu aizgādnība vai kurai tiesa ierobežojusi rīcībspēju garīga rakstura vai citu veselības traucējumu vai izklaidīgas vai izšķērdīgas dzīves, kā arī alkohola vai citu apreibinošo vielu pārmērīgas lietošanas dēļ, aizgādnim un pagaidu aizgādnim (turpmāk – aizgādnis), ja aizgādnībā esošās personas deklarētā dzīvesvieta ir vai līdz ievietošanai ilgstošas sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas institūcijā, ārstniecības iestādē vai specializētajā ārstniecības iestādē personām ar garīga rakstura traucējumiem (turpmāk – institūcija) bijusi Pašvaldības administratīvajā teritorijā.
45. Pabalsta apmērs aizgādnim par katru aizgādnībā esošu personu ir:
45.1. 15 euro mēnesī, ja aizgādnībā esoša persona dzīvo ilgstošas sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas institūcijā vai specializētajā ārstniecības iestādē personām ar garīga rakstura traucējumiem;
45.2. 30 euro mēnesī pārējos gadījumos.
49. Pabalstu par nepilnu mēnesi izmaksā proporcionāli dienu skaitam attiecīgajā mēnesī no noteikumu 45. punktā noteiktā pabalsta apmēra.
50. Aizgādnis piecu darba dienu laikā informē Sociālo dienestu, ja:
50.1. aizgādnībā esošā persona mainījusi dzīvesvietu un dzīvo ārpus Pašvaldības administratīvās teritorijas;
50.2. aizgādnībā esošā persona ir atgriezusies no ilgstošas sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas institūcijas vai specializētās ārstniecības iestādes personām ar garīga rakstura traucējumiem;
50.3. aizgādnībā esošā persona ir ievietota ilgstošas sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas institūcijā vai specializētajā ārstniecības iestādē personām ar garīga rakstura traucējumiem.
51. Ja aizgādnis nav informējis Sociālo dienestu par noteikumu 50. punktā minētajiem apstākļiem, bet ir saņēmis pabalstu, aizgādnim ir pienākums nepamatoti saņemto pabalsta summu viena mēneša laikā atmaksāt Sociālajam dienestam. Ja aizgādnis nepamatoti saņemto pabalsta summu Sociālā dienesta norādītajā termiņā neatmaksā labprātīgi, to normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā piedzen tiesas ceļā.
52. Pabalsta izmaksu izbeidz vai pārtrauc, ja:
52.1. aizgādnis vai aizgādnībā esoša persona ir mirusi;
52.2. bāriņtiesa pieņēmusi lēmumu par aizgādņa atcelšanu, atstādināšanu vai atlaišanu no aizgādņa pienākumu pildīšanas;
52.3. tiesa aizgādnībā esošajai personai atcēlusi rīcībspējas ierobežojumu, izbeigusi pagaidu aizgādnību vai beidzies tiesas nolēmuma darbības termiņš par pagaidu aizgādnības nodibināšanu.
53. Pabalstu par mēnesi, kurā tā izmaksa pārtraukta vai izbeigta noteikumu 52. punktā minētajos gadījumos, izmaksā proporcionāli dienu skaitam attiecīgajā mēnesī no noteikumu 45. punktā noteiktā pabalsta apmēra.
54. Sociālā dienesta lēmumu var apstrīdēt Pašvaldības izpilddirektoram Administratīvā procesa likumā noteiktajā kārtībā.
55. Pašvaldības izpilddirektora lēmumu var pārsūdzēt Administratīvajā rajona tiesā Administratīvā procesa likumā noteiktajā kārtībā.
1. Mērķis un nepieciešamības pamatojumu, tostarp raksturojot iespējamās alternatīvas, kas neparedz tiesiskā regulējuma izstrādi |
1.1. Saistošo noteikumu izdošanas mērķis – ko pašvaldība vēlas sasniegt ar saistošajiem noteikumiem, kādi būs ieguvumi |
Saskaņā ar Pašvaldību likuma, kas stājās spēkā 2023. gada 1. janvārī, pārejas noteikumu 6. punktu dome izvērtē uz likuma "Par pašvaldībām" normu pamata izdoto saistošo noteikumu atbilstību Pašvaldību likumam un izdod jaunus saistošos noteikumus atbilstoši pilnvarojumam. Līdz jaunu saistošo noteikumu spēkā stāšanās dienai, bet ne ilgāk kā līdz 2024. gada 30. jūnijam, piemērojami uz likuma "Par pašvaldībām" normu pamata izdotie saistošie noteikumi, ciktāl tie nav pretrunā ar likumu.
Ņemot vērā, ka likums "Par pašvaldībām" ir zaudējis spēku, spēku zaudē arī Talsu novada domes 2021. gada 30. septembra saistošo noteikumu Nr. 24 "Par materiālās palīdzības pabalstiem" (turpmāk – saistošie noteikumi Nr. 24) izdošanas tiesiskais pamatojums un ir nepieciešams izdot jaunus saistošos noteikumus.
Pašvaldību likuma 44. panta otrajā daļā noteikts, ka dome var izdot saistošos noteikumus, lai nodrošinātu pašvaldības autonomo funkciju un brīvprātīgo iniciatīvu izpildi, ievērojot likumos vai Ministru kabineta noteikumos paredzēto funkciju izpildes kārtību. Lai noteiktā apjomā sniegtu uz personas sociālo aprūpi vai sociālo rehabilitāciju vērstus pašvaldības pilnībā vai daļēji finansētus sociālos pakalpojumus un pilnveidotu atbalstu pašvaldības iedzīvotāju sociālo problēmu risināšanā, ir izstrādāti saistošie noteikumi "Par materiālās palīdzības pabalstiem" (turpmāk – saistošie noteikumi).
Saistošie noteikumi nosaka pašvaldības noteikto materiālo palīdzību, saņemšanas, izbeigšanas kārtību, to personu loku, kurām ir tiesības saņemt materiālos pabalstus.
Saistošajos noteikumos noteikti šādi materiālās palīdzības veidi:
- piedzimšanas pabalsts;
- politiski represētajām personām un nacionālās pretošanās kustības dalībniekiem;
- apbedīšanai;
- dzīves jubilejā;
- daudzbērnu ģimenēm bērnu ēdināšanas izdevumu apmaksai;
- daudzbērnu ģimenēm pabalsts kultūras, atpūtas un sporta pasākumu apmeklēšanai;
- laulību jubilejā;
- aizgādnim.
Materiālās palīdzības pabalsti ir Pašvaldības brīvprātīgās iniciatīvas pabalsti, kas tiek piešķirti, lai veicinātu demogrāfiskās situācijas palielināšanu Talsu novadā, nodrošinātu noteiktu mērķgrupu pamatvajadzības, kā arī veicinātu Talsu novada iedzīvotāju labbūtību.
Saistošajos noteikumos aktualizēti un precizēti materiālās palīdzības piešķiršanas, saņemšanas un izbeigšanas nosacījumi. Salīdzinot ar saistošajiem noteikumiem Nr. 24:
- Lai nodrošinātu vienlīdzīgu pieeju Talsu novada jaundzimušajiem bērniem, tiek pielīdzināts vienots pabalsta apmērs par jaundzimušo bērnu.
- Pabalsts jubilejā 80, 85, 90 un 95 gadu sasniegušām personām tiek noteikts vienots pabalsta apmērs.
- Pabalsts kultūras, atpūtas un sporta pasākumu apmeklēšanai daudzbērnu ģimenēm, tiek noteikts iesniedzamo pamatojošo dokumentu saturs, lai piešķirtais pabalsts sasniedz mērķi un ģimene var apmeklēt kultūras, atpūtas un sporta pasākumus, tā veicinot arī ģimenes saliedētību un iespēju būt kopā. Norādīti iemesli, kāpēc pabalsts netiek piešķirts.
Saistošajiem noteikumiem nav alternatīvu, jo kārtību, kā pašvaldības iedzīvotāji var saņemt attiecīgos materiālos pabalstus, pašvaldība nosaka pašvaldības saistošajos noteikumos.
1.2. Problēmas raksturojums, kuras risināšanai nepieciešami saistošie noteikumi |
Šobrīd spēkā ir Talsu novada domes 2021. gada 30. septembra saistošie noteikumi Nr. 24 "Par materiālās palīdzības pabalstiem" (turpmāk – Saistošie noteikumi). Spēkā esošie Saistošie noteikumi ir izdoti saskaņā ar likuma "Par pašvaldībām" 43. panta trešo daļu. Jaunie saistošie noteikumi noteiks personas, kurām ir tiesības saņemt materiālās palīdzības pabalstus Talsu novada iedzīvotājiem, pabalsta apmēru, piešķiršanas un izmaksas kārtību. Būtiskas izmaiņas saistošajos noteikumos nav veiktas. Saskaņā ar Likuma 5. panta pirmo daļu pašvaldība savas administratīvās teritorijas iedzīvotāju interesēs var brīvprātīgi īstenot iniciatīvas ikvienā jautājumā, ja tās nav citu institūciju kompetencē un šādu darbību neierobežo citi likumi. Pamatojoties uz Likuma 5. panta otro daļu, brīvprātīgo iniciatīvu izpildes kārtību nosaka un finansējumu nodrošina pašvaldība. Likuma 44. panta otrā daļa nosaka, ka dome var izdot saistošos noteikumus, lai nodrošinātu pašvaldības autonomo funkciju un brīvprātīgo iniciatīvu izpildi, ievērojot likumos vai Ministru kabineta noteikumos paredzēto funkciju izpildes kārtību.
1.3. Pastāvošais tiesiskais regulējums, tā būtības skaidrojums un pastāvošā tiesiskā regulējuma nepilnību raksturojums |
Likums "Par pašvaldībām" ir zaudējis spēku, spēku zaudē arī Talsu novada domes 2021. gada 30. septembra saistošo noteikumu Nr. 24 "Par materiālās palīdzības pabalstiem" , jo šo saistošo noteikumu izdošanas tiesiskais pamatojums ir Likuma "Par pašvaldībām" 43. panta trešo daļu un ir nepieciešams izdot jaunus saistošos noteikumus.
1.4. Ja paredzēta administratīvā atbildība par saistošo noteikumu pārkāpšanu, pamato tās noteikšanas nepieciešamību un tvērumu, iekļaujot vismaz šādu kritēriju izvērtējumu: |
Nav paredzēta administratīvā atbildība par saistošo noteikumu pārkāpšanu
1.4.1. Nodarījuma (problēmsituācijas), par kuru paredz administratīvo atbildību, aktualitāte |
Neattiecināms
1.4.2. Nodarījuma attiecināmība uz publiski tiesiskajām attiecībām |
Neattiecināms
1.4.3. Nodarījuma bīstamība un sabiedriskais kaitīgums, sekas – pamatots sabiedrības interešu aizskārums |
Neattiecināms
1.4.4. Administratīvā akta prioritātes principa ievērošanas iespējas |
Neattiecināms
1.4.5. Paredzētā administratīvā pārkāpuma sastāva elementi – darbība vai bezdarbība, par kuru paredzēta administratīvā atbildība |
Neattiecināms
1.4.6. Korespondējošās tiesību normas – saistošo noteikumu vienības, par kurās esošā regulējuma neīstenošanu ir noteikta administratīvā atbildība |
Neattiecināms
1.4.7. Vai un ar kādiem administratīvā pārkāpuma procesā esošajiem līdzekļiem būs iespējams problēmsituācijas konstatēt un izmeklēt, kā arī pierādīt personas vainu nodarījumā |
Neattiecināms
1.4.8. Soda veida un apmēra izvēles pamatojums |
Neattiecināms
1.4.9. Administratīvā soda efektivitāte nodarījumu skaita samazināšanā, seku novēršanā, sabiedriskās kārtības nodrošināšanā sabiedrības interesēs |
Neattiecināms
1.4.10. Soda piemērotāja – kompetentās iestādes, kura piemēros sodus, – izvēles apsvērumi |
Neattiecināms
1.4.11. Saistošo noteikumu izvērtējums citu normatīvo aktu, kas nosaka administratīvo vai kriminālatbildību attiecīgajā jomā, kontekstā |
Neattiecināms
1.6. Iespējamo alternatīvu, kas neparedz tiesiskā regulējuma izstrādi, raksturojums, to ieviešanas trūkumi un priekšrocības |
Alternatīvas nav iespējamas, ja tiesiskais regulējums paredz pašvaldības iniciatīvu, nodrošinot materiālās palīdzības pabalstus, kas ir atbalsts noteiktām mērķgrupām, lai uzlabotu to dzīves kvalitāti un veicinot labizjūtu dzīvojot pašvaldībā.
2. Fiskālā ietekme uz pašvaldības budžetu, iekļaujot attiecīgus aprēķinus |
2.1. Saistošo noteikumu īstenošanas fiskālās ietekmes prognoze uz pašvaldības budžetu, iekļaujot attiecīgus aprēķinus: |
2.1.1. Samazina vai palielina ieņēmumu daļu |
Nesamazina un nepalielina ieņēmumu daļu.
2.1.2. Samazina vai palielina izdevumu daļu |
Saistošo noteikumu fiskālā ietekme uz pašvaldības budžetu nesamazina un nepalielina izdevumu daļu neveido ietekmi uz citām pozīcijām budžeta ieņēmumu un izdevumu daļā.
Finanšu līdzekļi izvērtēti, plānojot pašvaldības iestādes "Sociālais dienests" 2024. gada budžetu. Lai īstenotu saistošos noteikumus, pašvaldības budžetā papildu līdzekļi nav nepieciešami.
2.1.3. Ietekme uz citām pozīcijām budžeta ieņēmumu vai izdevumu daļā (piemēram, vai, lai īstenotu saistošos noteikumus, jāsamazina finansējums citām pozīcijām) |
Nav plānota ietekme uz citām pozīcijām budžeta ieņēmumu un izdevumu daļā, piemēram, nav plānots samazināt finansējumu citām pozīcijām.
2.2. Informācija par nepieciešamajiem resursiem sakarā ar jaunu institūciju vai darba vietu veidošanu, esošo institūciju kompetences paplašināšanu, lai nodrošinātu saistošo noteikumu izpildi (saistībā ar 5., 6. sadaļu) |
Saistībā ar saistošajiem noteikumiem netiek plānotas jaunas institūcijas vai darba vietas izveidošana, institūcijas kompetences netiek paplašinātas.
3. Sociālā ietekme, ietekme uz vidi, iedzīvotāju veselību, uzņēmējdarbības vidi pašvaldības teritorijā, kā arī plānotā regulējuma ietekme uz konkurenci (aktuālā situāciju, prognozes tirgū un atbilstība brīvai un godīgai konkurencei) |
3.1. Sociālā ietekme – ietekme uz cilvēku dzīvesveidu, kultūru, labsajūtu, sabiedrību kopumā, kā arī ietekme uz konkrētām sabiedrības grupām, tai skaitā sociālās atstumtības riskam pakļautajām sabiedrības grupām, personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām, uz dzimumu līdztiesību |
Saistošie noteikumi sniedz pozitīvu sociālo ietekmi uz iedzīvotāju dzīvesveidu, labsajūtu.
3.2. Ietekme uz vidi – ar saistošo noteikumu īstenošanu izraisītas tiešas vai netiešas pārmaiņas vidē, kuras ietekmē vai var ietekmēt cilvēku, viņa veselību un drošību, kā arī bioloģisko daudzveidību, augsni, zemes dzīles, ūdeni, gaisu, klimatu, ainavu, kultūras un dabas mantojumu, iespējamā pakļautība avāriju vai katastrofu riskiem un visu minēto jomu mijiedarbība |
Saistošie noteikumi neatstās ietekmi uz vidi, uzņēmējdarbības vidi pašvaldības teritorijā, kā arī plānotais regulējums neatstās ietekmi uz konkurenci.
3.3. Ietekme uz iedzīvotāju veselību, iekļaujot informāciju par to, vai saistošie noteikumi: |
3.3.1. Ietekmēs (piemēram, uzlabos, atjaunos, pasliktinās) vai neietekmēs cilvēku veselību |
Saistošo noteikumu esamība sniegs pozitīvu ietekmi uz iedzīvotāju dzīves kvalitāti.
3.3.2. Nodrošinās vienlīdzīgas tiesības un iespējas veselības jomā |
Neattiecināms.
3.3.3. Radīs jaunas tiesības vai uzliks jaunus pienākumus veselības jomā |
Neattiecināms.
3.4. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi pašvaldības teritorijā, norādot: |
3.4.1. Vai ar saistošajiem noteikumiem tiks veicinātas uzņēmējdarbības aktivitātes, jaunu uzņēmumu veidošanās un esošo uzņēmumu attīstība un izaugsme, kā arī paaugstināta to konkurētspēja |
Neietekmē
3.4.2. Kuri uzņēmēji ir saistošo noteikumu tiesiskā regulējuma mērķgrupa un vai tiesiskais regulējums radīs mērķgrupai jaunas tiesības, uzliks jaunus pienākumus vai nodrošinās vienlīdzīgas tiesības un iespējas, veicinās tiesību realizēšanu, uzlabos pakalpojumu pieejamību u.c. |
Neietekmē
3.5. Ietekme uz konkurenci – iekļauj aktuālās situācijas aprakstu, situāciju un prognozes tirgū (attiecībā uz saistīto pakalpojumu vai preču pieejamību), paredzēto pasākumu atbilstības izvērtējumu brīvai un godīgai konkurencei |
Saistošie noteikumi neatstās ietekmi uz konkurenci.
4. Ietekme uz administratīvajām procedūrām un to izmaksām gan attiecībā uz saimnieciskās darbības veicējiem, gan fiziskajām personām un nevalstiskā sektora organizācijām, gan budžeta finansētām institūcijām |
4.1. Institūcija, kurā privātpersona var vērsties saistošo noteikumu piemērošanā |
Talsu novada pašvaldības iestāde "Sociālais dienests"
4.2. Galvenie procedūras posmi un privātpersonām veicamās darbības, ko paredz saistošo noteikumu projekts, tai skaitā akcentē, kā piedāvātais regulējums maina līdzšinējo kārtību |
Administrēšanu turpinās nodrošināt Talsu novada pašvaldības iestāde "Sociālais dienests"
Kārtība, kādā tiek iesniegti nepieciešamie dokumenti un izmaksāti pabalsti, netiek mainīta.
4.3. Paredzētās administratīvo procedūru izmaksas: |
4.3.1. Saimnieciskās darbības veicējiem |
Nav paredzamas papildu administratīvo procedūru izmaksa
4.3.2. Fiziskajām personām |
Nav paredzamas papildu administratīvo procedūru izmaksa
4.3.3. Nevalstiskā sektora organizācijām |
Nav paredzamas papildu administratīvo procedūru izmaksa
4.3.4. Budžeta finansētām institūcijām |
Nav paredzamas papildu administratīvo procedūru izmaksa
5. Ietekme uz pašvaldības funkcijām un cilvēkresursiem |
5.1. Pašvaldību funkcijas, kuru izpildei tiek izstrādāti šie saistošie noteikumi |
Saskaņā ar Pašvaldību likuma 4. panta pirmās daļas 9. punktu pašvaldībai ir autonomā funkcija nodrošināt iedzīvotājiem atbalstu sociālo problēmu risināšanā, kā arī iespēju saņemt sociālo palīdzību un sociālos pakalpojumus.
5.2. Pašvaldības cilvēkresursi, kas tiks iesaistīti saistošo noteikumu īstenošanā (tostarp, vai tiks uzlikti jauni pienākumi vai uzdevumi esošajiem darbiniekiem, veidotas jaunas darba vietas u.tml.). |
Saistošo noteikumu izpildes administrēšanu nodrošinās Sociālais dienests, jaunas darba vietas netiks veidotas, jauni pienākumi vai uzdevumi esošajiem darbiniekiem netiks noteikti.
6. Izpildes nodrošināšana |
6.1. Saistošo noteikumu izpildē iesaistītās institūcijas, tai skaitā, vai paredzēta jaunu institūciju izveide, esošo likvidācija vai reorganizācija |
Talsu novada Sociālais dienests. Nav paredzēta jaunu institūciju izveide, vai esošo likvidācija vai reorganizācija.
6.2. Izpildes nodrošināšanai nepieciešamie resursi un to pamatotība (nedublējot 2. sadaļā norādīto) |
Skatīt 2. sadaļu
7. Prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem, ko sniedz mērķa sasniegšana |
7.1. Vai saistošie noteikumi ir piemēroti iecerētā mērķa sasniegšanas nodrošināšanai un paredz tikai to, kas ir vajadzīgs minētā mērķa sasniegšanai |
Saistošie noteikumi ir piemēroti iecerētā mērķa sasniegšanas nodrošināšanai un paredz tikai to, kas ir nepieciešams norādītā mērķa sasniegšanai. Izdodot saistošos noteikumus, pašvaldība rīkojas atbilstoši Likumā ietvertajam pilnvarojumam.
7.2. Samērīguma tests |
7.2.1. Vai pašvaldības izraudzītie līdzekļi ir piemēroti leģitīmā mērķa sasniegšanai |
Jā
7.2.2. Vai nav saudzējošāku līdzekļu leģitīmā mērķa sasniegšanai |
Nē
7.2.3. Vai pašvaldības rīcība ir atbilstoša |
Jā
8. Izstrādes gaitā veiktās konsultācijas ar privātpersonām un institūcijām, tostarp norādot Pašvaldību likuma 46. panta trešajā daļā minēto informāciju |
8.1. Sabiedrības pārstāvji (tostarp biedrības, nodibinājumi, apvienības u.tml.), ar kuriem notikušas konsultācijas saistošo noteikumu izstrādes procesā |
8.2. Izmantotais sabiedrības līdzdalības veids (lai atspoguļotu, kā pašvaldības ir centusies sasniegt mērķgrupu, kā arī noskaidrot pēc iespējas plašākas sabiedrības viedokli) |
Saistošo noteikumu projekts no 2024. gada 7. maija līdz 2024. gada 21. maijam (divas nedēļas) publicēts Talsu novada pašvaldības oficiālajā tīmekļvietnē www.talsi.lv, sabiedrības viedokļa noskaidrošanai.
8.3. Sabiedrības pārstāvju izteiktie priekšlikumi un iebildumi, norādot, kuri no tiem ņemti vērā |
Nav saņemti.
8.4. Par saistošo noteikumu projektu saņemtie viedokļi pēc saistošo noteikumu projekta publicēšanas sabiedrības viedokļa noskaidrošanai, to apkopojums un izvērtējums (iesniedzēji, vērā ņemtie viedokļi, vērā neņemtie viedokļi, pamatojums) |
8.5. No institūcijām saņemtie viedokļi un atzinumi, to apkopojums un izvērtējums (vērā ņemtie viedokļi, vērā neņemtie viedokļi, pamatojums) – gan tādi, kas saņemti, pamatojoties uz normatīvajos aktos noteiktu pienākumu, gan lūgti pēc pašvaldības iniciatīvas, gan sniegti pēc institūcijas iniciatīvas |
Papildināms
8.6. Informācija par cita veida saziņu un konsultācijām, ja tādas bijušas |