Tiesību akts: spēkā esošs
Rīgas domes saistošie noteikumi Nr. RD-24-291-sn

Rīgā 2024. gada 3. jūlijā (prot. Nr. 124, 76. §)
Par Rīgas valstspilsētas pašvaldības uzņēmējdarbības atbalsta programmu "Jaunuzņēmumu māju atbalsta programma"
Izdoti saskaņā ar Pašvaldību likuma
44. panta otro daļu
I. Vispārīgie jautājumi

1. Saistošie noteikumi nosaka kārtību, kādā Rīgas valstspilsētas pašvaldības aģentūra "Rīgas investīciju un tūrisma aģentūra" (turpmāk – Aģentūra) piešķir līdzfinansējumu jaunuzņēmumu mājas operatoram Rīgas valstspilsētas pašvaldības uzņēmējdarbības atbalsta programmas "Jaunuzņēmumu māju atbalsta programma" (turpmāk – Atbalsta programma) ietvaros.

2. Saistošajos noteikumos lietotie termini:

2.1. jaunuzņēmumu mājas operators – Atbalsta programmas konkursa uzvarētājs, kurš ir noslēdzis līgumu ar Aģentūru par līdzfinansējuma saņemšanu un īsteno jaunuzņēmumu mājas darbību, veicot tās administrēšanas un atbalsta funkcijas;

2.2. jaunuzņēmumu māja – vairāku ciešā sadarbībā esošu jaunuzņēmumu kopums, kuru darbību vienuviet Rīgas valstspilsētas pašvaldības administratīvajā teritorijā nodrošina jaunuzņēmumu mājas operators;

2.3. gala labuma saņēmējs – jaunuzņēmums, kas ir noslēdzis līgumu ar jaunuzņēmumu mājas operatoru par tā darbību jaunuzņēmumu mājā;

2.4. Atbalsta programmas periods – 12 mēneši no līguma par līdzfinansējuma saņemšanu noslēgšanas brīža;

2.5. Jaunuzņēmuma finansiālais atbalsts – nomas, biedru, konsultāciju vai dalības maksas jaunuzņēmumu mājā atlaide, ko piešķir jaunuzņēmumu mājas operators no Atbalsta programmas ietvaros saņemtā līdzfinansējuma, kā arī bezmaksas dalība jaunuzņēmumu mājas operatora organizētajos pasākumos 3. punktā minētā mērķa sasniegšanai.

3. Atbalsta programmas mērķis ir ar līdzfinansējuma palīdzību sekmēt jaunuzņēmumu māju darbību Rīgas valstspilsētas pašvaldības administratīvajā teritorijā, lai veicinātu jaunuzņēmumu sadarbības jeb puduru veidošanās programmu attīstību, inovācijas, jaunu un mērogojamu produktu veidošanos, ekonomikas nozaru un komersantu konkurētspējas celšanu, eksporta apjoma palielināšanu.

4. Atbalsta programmas perioda ietvaros sasniedzami šādi iznākuma rādītāji:

4.1. pirmajā Atbalsta programmas periodā jaunuzņēmumu mājas ietvaros Jaunuzņēmuma finansiālais atbalsts piešķirts vismaz 10 jaunuzņēmumiem katrs vismaz četrus mēnešus nepārtraukti;

4.2. otrajā un trešajā Atbalsta programmas periodā Jaunuzņēmuma finansiālais atbalsts piešķirts vismaz 15 jaunuzņēmumiem (katrā Atbalsta programmas periodā) katrs vismaz sešus mēnešus nepārtraukti, ar kuriem līdz šim sadarbība nav bijusi uzsākta vai kuri nav ieskaitīti iepriekšējā Atbalsta programmas perioda sasniegtajos iznākuma rādītājos.

II. Atbalstāmās darbības un izmaksas, līdzfinansējuma intensitāte un apmērs

5. Attiecībā uz jaunuzņēmumu mājas operatoru, kas nodrošina 3. punktā minētā mērķa sasniegšanu, atbalstāmas ir šādas darbības un izmaksas:

5.1. jaunuzņēmumu mājas operatora personāla nodrošināšana;

5.2. jaunuzņēmumu mājas izveide – biroja telpu iekārtošanas (biroja mēbeļu) un nepieciešamās biroja tehnikas preču iegādes izmaksas, kā arī ārējo datu nesēju un reprezentācijas izdevumu izmaksas;

5.3. jaunuzņēmumu mājas uzturēšanas (tehniskie un administratīvie) izdevumi;

5.4. dalība starptautiskos, jaunuzņēmumu tēmai veltītos pasākumos un citos līdzīga rakstura un satura pasākumos;

5.5. nepieciešamo ārpakalpojumu izmaksas mācību vai pasākumu organizēšanai, kuru ietvaros ir paredzēta līdzfinansējuma saņēmēja un jaunuzņēmumu pārstāvju tikšanās ar jaunuzņēmumu izaugsmi motivējošām personām vai potenciālajiem investoriem;

5.6. hakatonu (tehnoloģiju maratonu) organizēšana inovatīvu un mērogojamu produktu izstrādei;

5.7. tīklošanas pasākumu organizēšana kontaktu loka paplašināšanai vai specifiskas sadarbības veicināšanai;

5.8. jaunuzņēmumu uzņēmējdarbības veicināšanai nepieciešamā tehniskā aprīkojuma iegāde saskaņā ar jaunuzņēmumu mājas darbības ilgtermiņa, vidēja termiņa un īstermiņa stratēģijas plānu.

6. Atbalsta programmas ietvaros līdzfinansējums jaunuzņēmumu mājas operatoram 5. punktā minēto izmaksu segšanai pirmajā Atbalsta programmas periodā nepārsniedz 70 % un, sākot ar otro Atbalsta programmas periodu, nepārsniedz 30 % no attiecīgajā periodā Atbalsta programmai piešķirtā finansējuma.

7. Jaunuzņēmumu mājas operators pirmajā Atbalsta programmas periodā novirza gala labuma saņēmējiem vismaz 30 % no Atbalsta programmas ietvaros saņemtā finansējuma, bet, sākot ar otro Atbalsta programmas periodu, vismaz 70 % no attiecīgajā periodā Atbalsta programmai piešķirtā finansējuma.

8. Līdzfinansējums tiek maksāts avansa veidā nolikumā un līgumā noteiktajā kārtībā un apjomā.

9. Maksimālais Jaunuzņēmuma finansiālā atbalsta apmērs, ko jaunuzņēmumu mājas operators 5. punktā minēto gala labuma saņēmēju izmaksu segšanai ir tiesīgs piešķirt vienam gala labuma saņēmējam, nepārsniedz 10 000 euro (desmit tūkstoši euro) Atbalsta programmas periodā. Gala labuma saņēmējs ir tiesīgs saņemt Jaunuzņēmuma finansiālo atbalstu ne ilgāk par 36 mēnešiem no dalības jaunuzņēmumu mājā uzsākšanas dienas.

10. Atbalsta sniedzējs gala labuma saņēmējiem ir jaunuzņēmumu mājas operators. Atbalsta programmas līdzfinansējums jaunuzņēmumu mājas operatoram un gala labuma saņēmējiem ir kvalificējams kā komercdarbības atbalsts, kas tiek sniegts saskaņā ar Eiropas Komisijas 2023. gada 13. decembra Regulu (ES) Nr. 2023/2831 par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam (Eiropas Savienības Oficiālais Vēstnesis, 2023. gada 15. decembris, Sērija L) (turpmāk – Regula) un Latvijas Republikas normatīvajiem aktiem par de minimis atbalsta uzskaites un piešķiršanas kārtību un de minimis atbalsta uzskaites veidlapu paraugiem.

III. Prasības pretendentiem un konkursa norise

11. Konkursam par līdzfinansējuma saņemšanu var pieteikties komersants, biedrība vai nodibinājums, vai šādu personu apvienība (turpmāk – pretendents), kas pieteikuma iesniegšanas dienā atbilst saistošajos noteikumos norādītajiem administratīvajiem un kvalitatīvajiem kritērijiem un ir iesniedzis pieteikumu konkursam atbilstoši konkursa nolikumā noteiktajām prasībām.

12. Administratīvie kritēriji dalībai konkursā:

12.1. pretendentam nav nodokļu un citu valsts vai pašvaldību noteikto obligāto maksājumu parādu, kas pārsniedz 150 euro;

12.2. pretendentam nav ierosināta tiesiskās aizsardzības procesa lieta, netiek īstenots tiesiskās aizsardzības process vai tam nav pasludināts maksātnespējas process;

12.3. pretendents, tā sadarbības partneris vai ar tiem saistītās personas Komerclikuma 184.1 panta un likuma "Par nodokļiem un nodevām" 1. panta 18. punkta izpratnē, to patiesā labuma guvēji un amatpersonas nav iesaistīti noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijā un terorisma un proliferācijas finansēšanā un nav iekļauti jebkādos sankciju sarakstos;

12.4. pretendents ir iesniedzis visus konkursa nolikumā norādītos dokumentus, informāciju un apliecinājumus dalībai konkursā un atbalsta saņemšanai;

12.5. pretendents atbilst de minimis atbalsta piešķiršanas nosacījumiem.

13. Kvalitatīvie kritēriji dalībai konkursā:

13.1. pretendentam, tā darbiniekiem un piesaistītajiem speciālistiem ir pieredze saistībā ar jaunuzņēmumu darbību un jaunuzņēmumiem paredzētu pasākumu rīkošanu;

13.2. pretendentam, tā darbiniekiem un piesaistītajiem speciālistiem ir pieredze jaunuzņēmumu izaugsmes potenciāla un inovāciju vērtēšanā;

13.3. pretendents ir sagatavojis jaunuzņēmumu mājas darbības ilgtermiņa, vidēja termiņa un īstermiņa plānu, kurā ir aprakstīts jaunuzņēmumu mājas darbības mērķis, vīzija, pasākumi, sasniedzamie rezultāti (turpmāk – plāns), un ir iesniedzis visus konkursa nolikumā norādītos dokumentus un informāciju, kas ir nepieciešama kvalitatīvo kritēriju izvērtēšanai un lēmuma par līguma slēgšanu ar pretendentu pieņemšanai.

14. Konkursu organizē Aģentūras izveidota konkursa komisija (turpmāk – komisija). Komisija:

14.1. izstrādā un apstiprina konkursa nolikumu;

14.2. vērtē pretendentu, pretendenta pieteikumu un pārskatus un pieņem lēmumus par līdzfinansējuma piešķiršanu vai atteikumu piešķirt līdzfinansējumu.

15. Konkursa nolikumā tiek noteikts:

15.1. konkursa pieteikuma saturs un iesniegšanas kārtība;

15.2. konkursa pieteikuma izskatīšanas un vērtēšanas kārtība;

15.3. lēmuma par līdzfinansējuma piešķiršanu pieņemšanas kārtība;

15.4. līdzfinansējuma piešķiršanas un izmaksas kārtība;

15.5. līdzfinansējuma saņēmēja pārskatu iesniegšanas kārtība;

15.6. līguma starp Aģentūru un jaunuzņēmumu mājas operatoru nosacījumi.

16. Pretendentu vērtēšana notiek divās kārtās:

16.1. pirmajā kārtā tiek vērtēta pretendenta atbilstība administratīvajiem vērtēšanas kritērijiem;

16.2. otrajā kārtā tiek vērtēta pretendenta atbilstība kvalitatīvajiem vērtēšanas kritērijiem.

17. Ja pretendents neatbilst administratīvajiem vērtēšanas kritērijiem, komisija izslēdz pretendentu no dalības konkursā un nevērtē tā pieteikumu otrajā kārtā.

18. Komisijas lēmumu var apstrīdēt Rīgas pilsētas izpilddirektoram.

19. Paziņojums par konkursu tiek publicēts tīmekļvietnē www.liveriga.lv, norādot pieteikumu iesniegšanas vietu, termiņu un tīmekļvietni, kurā pretendentiem ir pieejams konkursa nolikums.

20. Komisijas paziņojums par konkursa rezultātiem tiek publicēts tīmekļvietnē www.liveriga.lv.

IV. Līdzfinansējuma piešķiršanas kārtība un līdzfinansējuma samaksas noteikumi

21. Līdzfinansējums jaunuzņēmumu mājas operatoram tiek izmaksāts no Rīgas valstspilsētas pašvaldības attiecīgā kārtējā gada budžetā paredzētajiem finanšu līdzekļiem, nepārsniedzot to apjomu. Jaunuzņēmuma finansiālo atbalstu gala labuma saņēmējiem piešķir jaunuzņēmumu mājas operators saskaņā ar saistošo noteikumu, konkursa nolikuma un līguma noteikumiem, ievērojot normatīvos aktus, kas regulē komercdarbības atbalstu.

22. Aģentūra slēdz līgumu tikai ar vienu pretendentu – jaunuzņēmumu mājas operatoru (turpmāk – Līgums) uz termiņu līdz trim gadiem, paredzot Aģentūrai tiesības vienpusēji atkāpties no līguma pirms termiņa, ja jaunuzņēmumu mājas operators neizpilda plānu, neizpilda citus līguma noteikumus vai Rīgas valstspilsētas pašvaldības budžetā netiek paredzēti finanšu līdzekļi Atbalsta programmai.

23. Ja Aģentūra atkāpjas no līguma saskaņā ar 22. punktu, jaunuzņēmumu mājas operators līdzfinansējumu nesaņem un jaunuzņēmumu mājas operatoram ir pienākums nekavējoties pārtraukt Jaunuzņēmuma finansiālā atbalsta piešķiršanu gala labuma saņēmējiem.

24. Pēc Līguma termiņa beigām jaunuzņēmumu mājas operators ir tiesīgs pieteikties konkursam un slēgt līgumu ar Aģentūru atkārtoti, ievērojot visus Regulas noteikumus un nosacījumus.

25. Aģentūra izmaksā līdzfinansējumu jaunuzņēmumu mājas operatoram pa daļām, konkrētām attiecināmām izmaksām, atbilstoši jaunuzņēmumu mājas operatora dalībai konkursā iesniegtajam plānam, pieteikumam un pārskatiem par līdzfinansējuma izlietošanu saskaņā ar konkursa nolikumā un līgumā noteikto kārtību.

26. Līdzfinansējumu neizmaksā, ja jaunuzņēmumu mājas operatoram ir ierosināta tiesiskās aizsardzības procesa lieta, tiek īstenots tiesiskās aizsardzības process vai ir pasludināts maksātnespējas process, vai jaunuzņēmumu mājas operatoram ir nodokļu vai citu valsts vai pašvaldību noteikto obligāto maksājumu parādi, kas pārsniedz 150 euro, jaunuzņēmumu mājas operators, tā sadarbības partneri vai ar tiem saistītās personas, to patiesā labuma guvēji un amatpersonas ir iesaistīti noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijā, terorisma vai proliferācijas finansēšanā vai ir iekļauti jebkādos sankciju sarakstos.

27. Jaunuzņēmumu mājas operators nav tiesīgs piešķirt Jaunuzņēmumu finansiālo atbalstu gala labuma saņēmējam, ja attiecībā uz to ir iestājušies kādi no 26. punktā minētajiem nosacījumiem.

Rīgas domes priekšsēdētājs V. Ķirsis
Paskaidrojuma raksts
Rīgas domes 2024. gada 3. jūlija saistošajiem noteikumiem Nr. RD-24-291-sn "Par Rīgas valstspilsētas pašvaldības uzņēmējdarbības atbalsta programmu "Jaunuzņēmumu māju atbalsta programma""

1. Mērķi un nepieciešamības pamatojums, tostarp raksturojot iespējamās alternatīvas, kas neparedz tiesiskā regulējuma izstrādi

Saistošie noteikumi nosaka kārtību, kādā Rīgas valstspilsētas pašvaldības aģentūra "Rīgas investīciju un tūrisma aģentūra" piešķir līdzfinansējumu Rīgas valstspilsētas pašvaldības jaunuzņēmumu uzņēmējdarbības atbalsta programmas "Jaunuzņēmumu māju atbalsta programma" ietvaros.

Atbilstoši Pašvaldību likuma 2. pantam pašvaldība savas funkcijas pilda, ievērojot attiecīgās administratīvās teritorijas iedzīvotāju intereses, savukārt uzņēmēji ir ieinteresēti attīstīt konkurētspējīgu, inovācijās balstītu biznesu, tāpēc pašvaldībai ir nepieciešams sadarboties ar uzņēmējiem savu funkciju īstenošanā, lai, piemēram, realizētu Pašvaldību likuma 4. panta pirmās daļas 12. punktā noteiktās pašvaldības autonomās funkcijas – sekmēt saimniecisko darbību attiecīgajā administratīvajā teritorijā un sniegt tai atbalstu.

Rīgas pilsētas ilgtermiņa attīstības stratēģijā līdz 2030. gadam ir noteikts, ka nepieciešama jaunu uzņēmumu darbības uzsākšana. Izšķiroši faktori globālā vidē ekonomikas konkurētspējas paaugstināšanai ir inovācijas, efektivitāte un produktivitāte. Pašvaldība veicinās savstarpēji nesaistītu komersantu, pētniecības, izglītības un citu institūciju sadarbības jeb puduru veidošanās programmu attīstību Rīgas valstspilsētas pašvaldības administratīvajā teritorijā un plašākā teritorijā. Tā tiktu veicināta Rīgas ekonomikas nozaru un komersantu konkurētspējas celšana, eksporta apjoma palielināšana, inovācijas un jaunu produktu veidošanās. Rīgas ilgtermiņa attīstības mērķis ir "Inovatīva, atvērta un eksportspējīga ekonomika". Viens no instrumentiem šī mērķa sasniegšanai ir ar līdzfinansējuma palīdzību veicināt jaunuzņēmumu māju veidošanos Rīgas valstspilsētas pašvaldības administratīvajā teritorijā, veicināt jaunuzņēmumu konkurētspēju reģionā un palielināt jaunuzņēmumu pasākumu un jaunuzņēmumu māju dalībnieku skaitu.

Veiksmīgs piemērs jaunuzņēmumu mājas darbībai ir jaunuzņēmumu māja "Maria01" Helsinkos. Šīs mājas administrators nosaka kritērijus jaunuzņēmumu uzņemšanai, piemēram, mērogojams biznesa modelis ar globālām ambīcijām, inovatīvais produkts ir vismaz sākotnējā izstrādes stadijā, uzņēmumam ir kāds privāts finansējums vai ienākumi, tajā darbojas uzticama komanda, apvienojot dažādas nepieciešamās prasmes un nodrošinot daudzveidību. Ja jaunuzņēmums tiek uzņemts, tad tam ir jāattīstās, izstrādājot inovatīvu produktu. Tas ir tiesīgs darboties jaunuzņēmumu mājā ne ilgāk par trim gadiem. Jaunuzņēmumu mājas administrators atbalsta jaunuzņēmumus dažādos veidos, piemēram, palīdzot tiem atrast talantīgus darbiniekus, sadarbības partnerus, finansējumu vai klientus. Jaunuzņēmumiem ir aktīvi jāpiedalās jaunuzņēmumu mājas rīkotajos pasākumos. Tie maksā nomas maksu vai biedra naudu par dalību jaunuzņēmumu mājā atbilstoši izmantotajai platībai. Helsinku pilsēta atbalsta jaunuzņēmumu mājas "Maria01" darbību, piešķirot tai inovāciju programmas grantu. Papildus pašvaldības atbalstam jaunuzņēmumu māja gūst ienākumus arī no biedru naudām, nomas maksām, uzņēmumu un investoru dalības naudas, kā arī ienākumiem no telpu iznomāšanas dažādu pasākumu norisei un ražošanas. Helsinku pilsētas grantu programma paredz, ka atbalsta saņēmējam pašam ir jāfinansē jaunuzņēmumu mājas darbība vismaz 50 % apmērā. Finansējums tiek piešķirts trīs gadu programmai, izmaksājot to vienā maksājumā. Atbalsta saņēmējam ir pienākums sniegt pārskatus vienu reizi gadā.

Rīgas valstspilsētas pašvaldības uzņēmējdarbības atbalsta programmas "Jaunuzņēmumu māju atbalsta programma" ietvaros līdzfinansējums tiek piešķirts kārtējā gada budžeta ietvaros. Maksimālais līdzfinansējuma apmērs, ko jaunuzņēmumu mājas operators ir tiesīgs piešķirt vienam jaunuzņēmumam, ir līdz 10 000 euro gadā. Jaunuzņēmums ir tiesīgs saņemt atbalstu 36 mēnešus no dalības jaunuzņēmumu mājā uzsākšanas dienas.

Rīgas valstspilsētas pašvaldības uzņēmējdarbības atbalsta programmas "Jaunuzņēmumu māju atbalsta programma" ietvaros ir plānots, ka pirmajā gadā pēc līguma starp Aģentūru un jaunuzņēmumu mājas operatoru noslēgšanas atbalstu saņems vismaz 10 jaunuzņēmumi, otrajā un trešajā gadā – vismaz 15 jaunuzņēmumi katru gadu.

Saistošajos noteikumos ir paredzēts, ka atbalsts tiek piešķirts tādiem pasākumiem, kuri tiešā veidā veicina jaunuzņēmumu izaugsmi un inovatīvu un mērogojamu produktu izstrādi. Šādas aktivitātes ir: tehnikas, iekārtu un aprīkojuma noma vai iegāde inovatīvo produktu izstrādes, ražošanas vai attīstības vajadzībām, mācību vai pasākumu organizēšana, kuru ietvaros ir paredzēta jaunuzņēmumu mājas operatora un jaunuzņēmumu pārstāvju tikšanās ar jaunuzņēmumu izaugsmi motivējošām personām vai potenciālajiem investoriem, hakatonu (tehnoloģiju maratonu) organizēšana inovatīvo produktu izstrādei, tīklošanās pasākumu organizēšana kontaktu loka paplašināšanai vai specifiskas sadarbības veicināšanai, dalība starptautiskos, jaunuzņēmumu tēmai veltītos pasākumos un citi līdzīga rakstura un satura pasākumi. Līdzfinansējums var tikt piešķirts arī jaunuzņēmumu mājas operatora darbinieku atalgojumam un jaunuzņēmumu mājas telpu nomas maksai, komunālajiem, apsaimniekošanas un citiem līdzīgiem maksājumiem. Ja attiecināmās izmaksas ir iekļautas maksā par jaunuzņēmumu dalību jaunuzņēmumu mājā, tad attiecināmās izmaksas ir arī maksa par jaunuzņēmumu dalību jaunuzņēmumu mājā minētajā maksā iekļauto attiecināmo izmaksu apmērā.

Atbalsta intensitāte līdzfinansējuma saņēmējam – jaunuzņēmumu mājas operatoram pirmajā gadā pēc līguma ar Aģentūru noslēgšanas ir 70 %, otrajā un trešajā gadā – 30 %.

Saistošie noteikumi nepieciešami, lai reglamentētu minētā atbalsta sniegšanu, kas ir pašvaldības brīvprātīga iniciatīva. Pašvaldību likuma 5. panta pirmajā daļā noteikts, ka pašvaldība savas administratīvās teritorijas iedzīvotāju interesēs var brīvprātīgi īstenot iniciatīvas ikvienā jautājumā, ja tās nav citu institūciju kompetencē un šādu darbību neierobežo citi likumi.

2. Fiskālā ietekme uz pašvaldības budžetu, iekļaujot attiecīgus aprēķinus

Finansējums tiek piešķirts no budžeta programmas 21.01.00. "Rīgas investīciju un tūrisma aģentūra" līdzekļiem.

3. Sociālā ietekme, ietekme uz vidi, iedzīvotāju veselību, uzņēmējdarbības vidi pašvaldības teritorijā, kā arī plānotā regulējuma ietekme uz konkurenci (aktuālā situācija, prognozes tirgū un atbilstība brīvai un godīgai konkurencei)

Līdzfinansējums dos papildu stimulu jaunuzņēmumu māju un jaunuzņēmumu darbībai, to biznesa modeļu un inovatīvu produktu izstrādei. Jaunuzņēmumu sadarbība jaunuzņēmumu mājas ietvaros veicinās to izaugsmi, dos tiem iespēju atrast sadarbības partnerus, darbiniekus vai potenciālos investorus, kā arī ļaus aktīvāk dalīties ar pieredzi, tādā veidā veicinot jaunu ideju, risinājumu un metožu rašanos.

4. Ietekme uz administratīvajām procedūrām un to izmaksām gan attiecībā uz saimnieciskās darbības veicējiem, gan fiziskajām personām un nevalstiskā sektora organizācijām, gan budžeta finansētām institūcijām

Saistošie noteikumi paredz, ka administratīvās procedūras tiek noteiktas pašvaldības līdzfinansējuma piešķiršanas konkursa nolikumā. Nolikumā regulējamo jautājumu loks noteikts saistošajos noteikumos. Saistošie noteikumi paredz administratīvas procedūras līdzfinansējuma piešķiršanai un izmaksai jaunuzņēmumu mājas operatoram. Atbalstu jaunuzņēmumiem piešķir jaunuzņēmumu mājas operators saskaņā ar saistošo noteikumu un konkursa nolikuma noteikumiem, ievērojot normatīvos aktus, kas regulē komercdarbības atbalstu.

Saistošie noteikumi paredz, ka konkursa komisijas lēmumu var apstrīdēt Rīgas pilsētas izpilddirektoram.

5. Ietekme uz pašvaldības funkcijām un cilvēkresursiem

Rīgas valstspilsētas pašvaldības aģentūras "Rīgas investīciju un tūrisma aģentūra" rīcībā ir nepieciešamie resursi programmas nodrošināšanai.

6. Izpildes nodrošināšana

Izpildi nodrošina Rīgas valstspilsētas pašvaldības aģentūra "Rīgas investīciju un tūrisma aģentūra".

7. Prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem, ko sniedz mērķa sasniegšana

Saistošie noteikumi neparedz papildu ierobežojumus privātpersonām, tādējādi nav nepieciešams veikt samērīguma pārbaudi.

8. Izstrādes gaitā veiktās konsultācijas ar privātpersonām un institūcijām, tostarp sabiedrības viedokļa noskaidrošanā gūtā informācija

Finanšu ministrija ir izvērtējusi un sniegusi pozitīvu atzinumu par plānoto atbalsta programmu atbilstoši Komercdarbības atbalsta kontroles likuma 10. pantam.

Ir veiktas konsultācijas ar Latvijas Jaunuzņēmumu asociāciju un jaunuzņēmumu pasākumu organizatoriem.

Saistošo noteikumu projekts un tam pievienotais paskaidrojuma raksts no 2023. gada 1. novembra līdz 2023. gada 15. novembrim tika publicēts pašvaldības oficiālajā tīmekļvietnē sabiedrības viedokļa noskaidrošanai. Tika saņemti divi ierosinājumi. Nodibinājums "TechHub Riga" norādīja, ka inovatīvajiem produktiem ir jābūt mērogojamiem, jo mērogojamība ir tā, kas nosaka jaunuzņēmuma izaugsmes iespējas. Šis priekšlikums ir ņemts vērā. Tāpat nodibinājums "TechHub Riga" izteica viedokli, ka jaunuzņēmumu mājas telpu noma un ar telpām saistītās izmaksas ir izdevumi, kas ir ne tikai operatora, bet arī jaunuzņēmuma ieguvums – jaunuzņēmumu mājām ir jābūt vietai, kur pulcēties jaunuzņēmumiem un pārējai "ekosistēmai", tāpēc ar šādu atbalsta programmu var dažādos veidos samazināt jaunuzņēmuma izmaksas par darba vietu. Nodibinājums "TechHub Riga" ierosināja palielināt procentuālo atbalsta intensitāti, kas tieši saistīts ar telpu izmaksām, – lielāks atbalsts jaunuzņēmumiem var panākt to, ka ir vairāk jaunuzņēmumu vienā mājā, kā arī šāds atbalsts vairāk nepieciešams jaunākiem jaunuzņēmumiem, palīdzot tiem attīstīties. Papildus nodibinājums "TechHub Riga" ieteica, ka būtu jāparedz, ka attiecināmās izmaksas var tikt iekļautas maksā par jaunuzņēmumu dalību mājā (biedru vai dalības naudā). Minētie ieteikumi tika ņemti vērā.

Tika saņemts priekšlikums no Andas Aseres precizēt projektā, cik liels finansējums paredzēts visai jaunuzņēmumu mājas atbalsta programmai un cik uzņēmumus iecerēts atbalstīt. Priekšlikums tika ņemts vērā, ietverot saistošo noteikumu projektā norādi par finansējuma proporcionālu sadali, taču noteikt precīzu katra gada budžetu nav iespējams, jo tas var mainīties atkarībā no ikgadējā apstiprinātā pašvaldības budžeta.

Rīgas domes priekšsēdētājs V. Ķirsis
10.07.2024