1. Saistošie noteikumi (turpmāk – Noteikumi) nosaka Jelgavas valstspilsētas pašvaldības (turpmāk – pašvaldība) kapsētu (turpmāk – kapsētu) iekšējās kārtības noteikumus, kapavietu piešķiršanas, kopšanas un uzturēšanas kārtību, apbedīšanas kārtību, kapliču izmantošanas kārtību, kapsētu apsaimniekotāja un kapavietas uzturētāju tiesības un pienākumus.
2. Lietotie termini:
2.1. aktēšana – darbību kopums, kurā ietilpst nekoptas kapavietas apsekošana, brīdinājuma zīmes uzstādīšana un akta par nekoptu kapavietu sagatavošana;
2.2. aktēta kapavieta – Noteikumu kārtībā par nekoptu atzīta kapavieta;
2.3. amatnieks – komersants, kurš veic kapavietas labiekārtošanu, aprīkojuma uzstādīšanu, rekonstrukciju, demontāžu;
2.4. apbedījums – iezārkota miruša cilvēka vai urnas ar kremēta miruša cilvēka pelniem (turpmāk – urna) apbedījuma vieta kapavietā;
2.5. apbedīšanas pakalpojumu sniedzējs – komersants, kas veic mirušā cilvēka (turpmāk – mirušais) apbedīšanu;
2.6. apbedīto personu reģistrs – kapsētā apbedīto personu uzskaites pamatdokumenti, kurus veido: mirušo reģistrācijas grāmata, kapavietas uzturēšanas līgumi, lēmumi, un dati kapsētu informācijas pārvaldības sistēmā;
2.7. bezpiederīgais mirušais – mirušais, kuram nav laulātā, radinieku vai citu personu, kuras organizē mirušā apbedīšanu;
2.8. kapsēta – noteikta teritorija, kas saskaņā ar Jelgavas valstspilsētas pašvaldības domes (turpmāk – dome) lēmumu ierādīta mirušo apbedīšanai;
2.9. atvērta kapsēta – kapsēta, kurā mirušo apbedīšanai tiek ierādītas jaunas kapavietas vai mirušos apbedī ģimenes kapavietās;
2.10. daļēji slēgta kapsēta – kapsēta, kurā mirušos apbedī ģimenes kapavietās, bet jaunu kapavietu ierādīšana ir ierobežota;
2.11. slēgta kapsēta – kapsēta, kurā pārtraukta apbedījumu veikšana un to atjaunošana pieļaujama saskaņā ar normatīvajiem aktiem un domes lēmumu;
2.12. kapavieta (tajā skaitā arī ģimenes kapavieta) – noteikta izmēra zemes teritorija kapsētā, kura ierādīta mirušā apbedīšanai, šīs teritorijas labiekārtošanai un uzturēšanai;
2.13. ģimenes kapavieta – iepriekš piešķirta un labiekārtota kapavieta, kurā ir veikti apbedījumi;
2.14. kapavietas aprīkojums – kapavietā uzstādīta piemiņas zīme, piemineklis, soliņš, apmales, sēta u.tml.;
2.15. kapavietas uzturētājs – persona, kurai piešķirta kapavieta un kura ir atbildīga par kapavietas uzturēšanu;
2.16. kapavietu komisija – kapsētu apsaimniekotāja izveidota komisija, kas nodrošina nekoptas kapavietas aktēšanu;
2.17. kapliča – ēka kapsētā mirušo novietošanai pirms apbedīšanas un bēru ceremonijas norisei;
2.18. kapsētu apsaimniekotājs – Jelgavas valstspilsētas pašvaldības iestāde "Pilsētsaimniecība";
2.19. kapsētas pārzinis – kapsētu apsaimniekotāja darbinieks, kurš nodrošina Noteikumu ievērošanu kapsētā un veic Noteikumos paredzētos pienākumus;
2.20. virsapbedījums – mirušā apbedīšana virs esošā apbedījuma Noteikumos paredzētajā kārtībā.
4. Jelgavas valstspilsētā ir atvērtās, daļēji slēgtās un slēgtās kapsētas. Kapsētu statusu nosaka dome.
6. Apbedīšana notiek katru dienu, izņemot svētdienas, pirmdienas un svētku dienas. Izņēmuma gadījumos šajās dienās var veikt apbedīšanu, saņemot kapsētu apsaimniekotāja saskaņojumu.
7. Kapsētas apmeklētājs, neatkarīgi no apmeklējuma mērķa, kapsētā izturas atbilstoši vispārpieņemtām sabiedrības uzvedības normām, ievēro Noteikumu prasības.
8. Kapsētās aizliegts:
8.1. piegružot teritoriju, novietot atkritumus tiem neparedzētās vietās, izmest kapavietas aprīkojumu pašvaldības kapsētu atkritumu savākšanas vietās;
8.2. ārpus kapavietas robežām:
8.2.1. stādīt kokus, krūmus, dzīvžogus,
8.2.2. novietot kapavietas aprīkojumu, ierīkot kapavietas kopšanas inventāra (plastmasas pudeļu, trauku, maisu, grābekļu u.tml.) glabātuves;
8.3. patvaļīgi aizņemt kapavietas vai paplašināt esošās kapavietas, mainīt ierādītās kapavietas platību vai kapavietas reljefu;
8.4. veikt apbedījumu bez kapsētu apsaimniekotāja saskaņošanas;
8.5. pārvietot kapsētu apsaimniekotāja vai kapavietu komisijas izvietotās brīdinājuma zīmes;
8.6. rakt smiltis un zemi kapsētas un tās aizsargjoslas teritorijās;
8.7. apbedīt dzīvniekus;
8.8. traucēt kapsētas apmeklētājus, apbedīšanas ceremoniju norisi vai kapsētu apsaimniekotāja darbu;
8.9. sniegt amatnieka pakalpojumus bez saskaņojuma ar kapsētas pārzini;
8.10. pārvietoties ar slēpēm, braukt ar velosipēdu, skrejriteni, skrituļslidām u.tml.;
8.11. iebraukt ar transportlīdzekli, izņemot:
8.11.1. gadījumus, kad ir saņemta kapsētas pārziņa atļauja;
8.11.2. operatīvos transportlīdzekļus;
8.11.3. kapsētas apsaimniekošanai, uzraudzībai un bēru ceremonijas nodrošināšanai paredzētos transportlīdzekļus;
8.11.4. personas ar I vai II invaliditātes grupu, uzrādot Invaliditātes apliecību kapsētas pārzinim.
9. Kapsētu apsaimniekotājs nodrošina kapsētu teritorijā esošo iekšējo ceļu un infrastruktūras elementu uzturēšanu, ārpus kapavietām esošo apstādījumu un koku kopšanu, zāles pļaušanu, teritoriju labiekārtošanu, atkritumu izvešanu, jaunu kapsētu teritoriju ierīkošanu un esošo kapsētu paplašināšanu normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā.
10. Kapsētu apsaimniekotājam ir tiesības Noteikumos paredzētajos gadījumos nolīdzināt nekoptu kapavietu, kā arī atbrīvot patvaļīgi aizņemto kapsētas teritorijas daļu no stādījumiem un kapavietas aprīkojuma.
11. Kapavietu kapsētā piešķir mirušā apbedīšanai, kura pēdējā deklarētā dzīvesvieta ir bijusi Jelgavas valstspilsētas administratīvajā teritorijā.
12. Mirušā apbedīšanai var piešķirt vienvietīgu kapavietu vai ģimenes kapavietu, kurā ir ne vairāk par divām kapavietām.
14. Jaunas kapavietas piešķiršana laulātā, vecāku, bērnu apbedīšanai, neatkarīgi no viņu pēdējās deklarētās dzīvesvietas, ir iespējama, pamatojoties uz piederīgā, kura deklarētā dzīvesvieta ir Jelgavas valstspilsētas administratīvajā teritorijā, iesniegumu.
15. Jaunas kapavietas piešķiršanai persona iesniedz kapsētu apsaimniekotājam šādus dokumentus:
15.1. personas rakstveida iesniegumu par kapavietas piešķiršanu;
15.2. dzimtsarakstu nodaļas izsniegtu miršanas apliecības kopiju (uzrādot oriģinālu);
15.3. radniecību apliecinošus dokumentus, ja nepieciešams;
15.4. urnas apbedīšanas gadījumā – dokumenta, kas apliecina kremēšanas faktu, kopiju (uzrādot oriģinālu).
16. Pamatojoties uz personas iesniegtajiem dokumentiem, kapsētu apsaimniekotājs ne vēlāk kā vienas darba dienas laikā pieņem lēmumu par jaunas kapavietas piešķiršanu un ierāda kapavietu vai pieņem lēmumu par atteikumu piešķirt jaunu kapavietu.
17. Kapsētu apsaimniekotājs pēc kapavietas apsekošanas, piedaloties kapavietas uzturētājam, vienas darba dienas laikā pieņem lēmumu par apbedījuma veikšanu ģimenes kapavietā, kurā ir brīva vieta vai tajā var veikt virsapbedījumu, pamatojoties uz šādiem dokumentiem:
17.1. personas rakstveida iesniegumu par mirušā apbedīšanu ģimenes kapavietā;
17.2. dzimtsarakstu nodaļas izsniegtu miršanas apliecības kopiju (uzrādot oriģinālu);
17.3. kapavietas uzturētāja rakstisku piekrišanu, ja iesniegumu iesniedz cita persona, izņemot Noteikumu 20. punktā noteikto gadījumu;
17.4. urnas apbedīšanas gadījumā – dokumentu, kas apliecina kremēšanas faktu, kopiju (uzrādot oriģinālu).
18. Ja pēc ģimenes kapavietas apsekošanas daļēji slēgtā kapsētā, piedaloties kapavietas uzturētājam, konstatēts, ka ģimenes kapavietā nav brīvas vietas vai nevar veikt virsapbedījumu, kapsētu apsaimniekotājs, pamatojoties uz Noteikumu 17. punktā norādītajiem un iesniegtajiem dokumentiem, vienas darba dienas laikā pieņem lēmumu par jaunas vai Noteikumu 21. punktā noteiktajos gadījumos pašvaldības valdījumā nonākušas kapavietas piešķiršanu, šādos gadījumos:
18.1. ja mirušais kapavietas uzturētājam ir laulātais, vecāks vai bērns;
18.2. ja mirušajam kapavietas uzturētājs ir vienīgais radinieks.
19. Kapavietas lielums tiek noteikts pēc šādiem izmēriem:
19.1. atvērtajās kapsētās:
Kapavieta | Platums, m | Garums, m | Laukums, m2 |
Kapavietas zārkiem vai urnām | |||
19.1.1. Vienvietīga kapavieta | 1,75 | 3,00 | 5,25 |
19.1.2. Divvietīga kapavieta | 3,00 | 3,00 | 9,00 |
19.2. daļēji slēgtajās kapsētās:
Kapavieta | Platums, m | Garums, m | Laukums, m2 |
Kapavietas zārkiem vai urnām | |||
19.2.1. Vienvietīga kapavieta | 1,50 | 2,50 | 3,75 |
19.2.2. Divvietīga kapavieta | 3,00 | 2,50 | 7,50 |
19.2.3. Rindu (joslveida kapavietu izvietojums) kapavietas bezpiederīgo mirušo apbedīšanai | 1,50 | 2,50 | 3,75 |
20. Kapavietas uzturētāja nāves gadījumā, kapsētu apsaimniekotājs, pamatojoties uz Noteikumu 15. punktā noteiktajiem un iesniegtajiem dokumentiem, ar lēmumu piešķir izveidoto kapavietu mirušā kapavietas uzturētāja laulātajam, radiniekam vai tiesību un saistību pārņēmējam, vai arī kapavietā iepriekš apbedītā mirušā laulātajam vai radiniekam. Ja par kapavietas uzturēšanu piederīgie nevar vienoties, priekšroka ir pirmajam, kurš iesniedzis rakstveida iesniegumu kapsētu apsaimniekotājam par kapavietas piešķiršanu.
21. Lēmumu par kapavietas piešķiršanu atceļ vai kapavietas uzturēšanas tiesības izbeidzas un kapavieta pāriet pašvaldības valdījumā, ja:
21.1. kapavieta tiek atbrīvota sakarā ar pārapbedīšanu un kapavietas uzturētājs rakstveidā atsakās no kapavietas uzturēšanas;
21.2. kapavietas uzturētājs rakstveidā atsakās no kapavietas uzturēšanas un trīs mēnešu laikā nav pieteicies neviens kapavietas uzturētāja piederīgais ar lūgumu piešķirt šo kapavietu uzturēšanai vai apbedījuma veikšanai;
21.3. ja trīs gadu laikā pēc kapavietas uzturētāja nāves nav pieteicies neviens kapavietas uzturētāja tiesību un saistību pārņēmējs;
21.4. kapavieta trīs gadus ir atzīta par nekoptu saskaņā ar Noteikumu IX nodaļu.
22. Pašvaldības valdījumā nonākušās kapavietas var ierādīt un piešķirt citiem kapavietas uzturētājiem apbedījuma veikšanai.
23. Apbedīšanu organizē kapavietas uzturētājs vai cita persona ar rakstisku kapavietas uzturētāja piekrišanu.
24. Kapu rakšanas pakalpojumus kapsētās veic kapavietas uzturētāja izvēlēts apbedīšanas pakalpojuma sniedzējs, kas kapu rakšanas laiku saskaņo ar kapsētas pārzini.
25. Apbedīšanas laiku kapavietas uzturētājs vai viņa izvēlēts apbedīšanas pakalpojumu sniedzējs saskaņo ar kapsētu apsaimniekotāju.
26. Mirušais tiek apbedīts zārkā, bet kremācijas gadījumā – urnā. Kapa bedres dziļumam jābūt ne seklākam par 0,9 metriem no zemes līmeņa līdz zārka vākam, atkarībā no gruntsūdens līmeņa attiecīgajā kapsētā.
27. Kapa bedres dziļumam urnas apbedīšanai jābūt ne seklākam par 0,5 metriem no zemes līmeņa līdz urnas vākam. Vienā kapavietā ir pieļaujama vairāku urnu apbedīšana.
28. Apbedījuma vieta nedrīkst atrasties tuvāk par 1 m no koka un 0,3 m no kapa pieminekļa. Atkāpes no noteiktajiem ierobežojumiem pieļaujamas gadījumos, kad tiek apbedīta urna.
29. Virsapbedījumu, veicot mirušā apbedīšanu zārkā, var izdarīt ne ātrāk kā divdesmit gadus pēc apbedījuma veikšanas, ievērojot Noteikumu 26. punkta prasības.
30. Mirušo var pārapbedīt normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā, bet ne ātrāk kā vienu gadu pēc apbedīšanas dienas. Kapavietu pēc mirstīgo atlieku izrakšanas aizber un nolīdzina.
32. Mirstīgo atlieku ekshumāciju organizē normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā, informējot par to kapsētu apsaimniekotāju.
33. Kapsētu apsaimniekotājs iznomā kapliču iezārkota mirušā novietošanai pirms apbedīšanas un bēru ceremonijas norisei.
34. Bēru ceremonijas ilgums kapličā nepārsniedz laiku, kas saskaņots ar kapsētu apsaimniekotāju. Pārējā laikā kapličas ir slēgtas.
36. Jelgavas valstspilsētas administratīvajā teritorijā mirušais, kurš atzīts par bezpiederīgo mirušo, tiek kremēts. Bezpiederīgais mirušais, kas saskaņā ar normatīvajiem aktiem netiek kremēts, tiek apbedīts zārkā.
37. Bezpiederīgo mirušo kapavietu labiekārtošanu nodrošina kapsētu apsaimniekotājs. Kapavietas aprīkojums un dekoratīvie stādījumi, kas uzstādīti, nesaskaņojot ar kapsētu apsaimniekotāju, tiek demontēti.
38. Bezpiederīgā mirušā kapavieta tiek saglabāta divdesmit gadus, ja mirušais apbedīts zārkā. Pēc minētā termiņa beigām bezpiederīgā mirušā kapavietu nolīdzina, un kapsētu apsaimniekotājs lemj par virsapbedījumu veikšanu bezpiederīgo sektorā. Kremētu bezpiederīgo mirušo kapavieta ar tajā apbedītām urnām tiek saglabāta bez termiņa ierobežojuma.
39. Ja pēc bezpiederīgā mirušā apbedīšanas ir pieteikušies piederīgie, kuri vēlas:
39.1. pārapbedīt zārkā apbedīto mirušo, pārapbedīšanu veic, ievērojot Noteikumu 30. un 31. punkta prasības;
39.2. saņemt urnu ar mirušā pelniem, iesniedz iesniegumu kapsētu apsaimniekotājam, uzrādot radniecību apliecinošus dokumentus ar apbedīto mirušo bezpiederīgo.
40. Ja pēc bezpiederīgā mirušā apbedīšanas ir pieteikušies piederīgie vai cita persona, kura vēlas labiekārtot un kopt zārkā apbedītā mirušā kapavietu, kapsētu apsaimniekotājam jāiesniedz iesniegums ar lūgumu piešķirt zārkā apbedītā mirušā kapavietu uzturēšanai bez tiesībām veikt tajā apbedījumus.
41. Kapsētu apsaimniekotājs vienas darba dienas laikā izskata Noteikumu 40. punktā minēto iesniegumu un pieņem lēmumu piešķirt kapavietu uzturēšanai bez tiesībām veikt tajā apbedījumus.
43. Kapavietas uzturētājam ir pienākums:
43.1. trīs mēnešu laikā pēc apbedīšanas, ja klimatiskie laika apstākļi to pieļauj, sakopt kapavietu (novākt ziedus, vainagus, zarus, izveidot kapa kopiņu u. tml.);
43.2. labiekārtot un regulāri kopt ierādīto kapavietas teritoriju (novākt kritušās lapas, zarus, gružus u. c. atkritumus, nopļaut zāli, iznīcināt koku un krūmu sējeņus u.tml.);
43.3. apgriezt kapavietas dzīvžogu līdz 0,7 m augstumam;
43.4. amatnieku darbību kapavietā saskaņot ar kapsētas pārzini;
43.5. labiekārtošanas laikā radīto atkritumu utilizāciju atbilstoši Latvijas Republikas spēkā esošajiem normatīvajiem aktiem;
43.6. veikt kapavietas kopšanas laikā radīto atkritumu šķirošanu un to novietošanu kapsētas apsaimniekotāja ierīkotajā konteinerā vai norādītajā vietā;
43.7. atbrīvot apbedījuma vietu no kapavietā uzstādītā aprīkojuma pirms apbedījuma veikšanas.
44. Kapavietas uzturētājam aizliegts:
44.1. stādīt kapavietā kokus, kuri nav paredzēti dekoratīvo apstādījumu veidošanai un kuru garums pēc to izaugšanas pārsniedz 2 m;
44.2. stādīt kapavietā krūmājus, kuru augstums pārsniedz 0,7 m vai traucē blakus esošās kapavietas kopšanu, vai kuru zari šķērso kapavietas robežas;
44.3. izmantot blakus esošās kapavietas teritoriju mehānismu, materiālu, atkritumu u.tml. novietošanai.
45. Katru gadu maijā kapavietu komisija apseko nekoptās kapavietas, sagatavo aktu par katru nekopto kapavietu un marķē to ar noteikta parauga brīdinājuma zīmi (pielikumā). Brīdinājuma zīmes paraugs un informācija, kur vērsties, redzot šādu zīmi uzturētajā kapavietā, tiek izvietota uz informācijas stenda kapsētā.
46. Kapavietu komisija pēc Noteikumu 45. punktā minētā akta sagatavošanas kapavietas uzturētājam, ja tas ir zināms, uz viņa deklarēto adresi nosūta:
46.1. akta kopiju;
46.2. brīdinājumu par iespējamo kapavietas uzturēšanas tiesību pārtraukšanu ar uzaicinājumu trīs mēnešu laikā no brīdinājuma saņemšanas dienas novērst aktā konstatētos pārkāpumus.
47. Ja kapavietu komisija ir sagatavojusi Noteikumu 45. punktā minēto aktu un nav iespējams identificēt kapavietas uzturētāju, kapsētu apsaimniekotājs organizē informācijas par nekopto kapavietu ievietošanu pašvaldības informatīvajā izdevumā "Jelgavas Vēstnesis", uz informācijas stenda kapsētā, kā arī pašvaldības tīmekļa vietnē www.jelgava.lv un kapsētas apsaimniekotāja tīmekļa vietnē www.pilsetsaimnieciba.lv, norādot kapsētu, kurā atrodas nekoptā kapavieta, sektoru, rindu, vietu, kā arī brīdinājumu par iespējamo kapavietas uzturēšanas tiesību izbeigšanu un uzaicinājumu kapavietas uzturētājam vai viņa pilnvarotai personai trīs mēnešu laikā no publikācijas dienas sakopt kapavietu un ierasties pie kapsētu apsaimniekotāja.
48. Ja kapavietas uzturētājs vai viņa pilnvarotā persona pēc trešā Noteikumu 45. punktā minētā akta sagatavošanas Noteikumu 46.2. apakšpunktā un 47. punktā noteiktajā termiņā nesakopj kapavietu, kapavieta pāriet pašvaldības valdījumā.
49. Kapsētas apsaimniekotāja faktisko rīcību un pieņemtos lēmumus normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā var apstrīdēt pašvaldības izpilddirektoram.
50. Pašvaldības izpilddirektora lēmumu normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā var pārsūdzēt Administratīvajā rajona tiesā.
51. Par Noteikumu 8.2.1, 8.3., 8.4. apakšpunktā noteikto aizlieguma prasību neievērošanu fiziskām personām piemēro brīdinājumu vai naudas sodu līdz divdesmit naudas soda vienībām.
52. Administratīvā pārkāpuma procesu par Noteikumu pārkāpumiem līdz administratīvā pārkāpuma lietas izskatīšanai veic Jelgavas valstspilsētas pašvaldības iestādes "Jelgavas pašvaldības policija" amatpersonas. Administratīvā pārkāpuma lietu izskata Jelgavas valstspilsētas pašvaldības Administratīvā komisija.
53. Atzīt par spēku zaudējušiem Jelgavas pilsētas pašvaldības 2021. gada 27. maija saistošos noteikumus Nr. 21-12 "Jelgavas pilsētas pašvaldības kapsētu darbības un uzturēšanas noteikumi" (Latvijas Vēstnesis, 2021., Nr. 126).
Koka mietiņš (izmēri brīdinājuma zīmei milimetros) ar dzeltenā krāsā nokrāsotu augšējo daļu un aktēšanas datumu.
Paskaidrojuma raksta sadaļa | Norādāmā informācija |
1. Mērķis un nepieciešamības pamatojums | Ar kapsētu darbību, uzturēšanu un lietošanu saistītie jautājumi nav regulēti ārējos tiesību aktos. Līdz ar to, lai būtu tiesiskais regulējums kapsētu darbībai un uzturēšanai, ir nepieciešami saistošie noteikumi. Pašvaldību likuma Pārejas noteikumu 6. punkts noteic pašvaldībām pienākumu izvērtēt uz likuma "Par pašvaldībām" normu pamata izdoto saistošo noteikumu atbilstību šim likumam un izdod jaunus saistošos noteikumus atbilstoši šajā likumā ietvertajam pilnvarojumam. Pašvaldību likuma 4. panta pirmās daļas 2. punktā noteikts, ka pašvaldības autonomā funkcija ir gādāt par pašvaldības administratīvās teritorijas labiekārtošanu un sanitāro tīrību (publiskai lietošanai paredzēto teritoriju apgaismošana un uzturēšana; parku, skvēru un zaļo zonu ierīkošana un uzturēšana; pretplūdu pasākumi; kapsētu un beigto dzīvnieku apbedīšanas vietu izveidošana un uzturēšana), kā arī noteikt teritoriju un būvju uzturēšanas prasības, ciktāl tas saistīts ar sabiedrības drošību, sanitārās tīrības uzturēšanu un pilsētvides ainavas saglabāšanu. Minētā likuma 45. panta pirmās daļas 2. punktā ir noteikts, ka dome ir tiesīga izdot saistošos noteikumus un paredzēt administratīvo atbildību par to pārkāpšanu, nosakot administratīvos pārkāpumus un par tiem piemērojamos administratīvos sodus, ja likumos nav noteikts citādi, par publiskā lietošanā nodotu pašvaldības teritoriju, piemēram, parku, skvēru, bērnu rotaļu laukumu, stadionu, peldvietu un kapsētu, izmantošanu. Šobrīd Jelgavas valstspilsētas administratīvajā teritorijā esošo kapsētu darbība un uzturēšana noteikta Jelgavas pilsētas pašvaldības 2021. gada 27. maija saistošos noteikumus Nr. 21-12 "Jelgavas pilsētas pašvaldības kapsētu darbības un uzturēšanas noteikumi", kuri zaudēs spēku 2024. gada 1. jūlijā. Ievērojot to, ka ir nepieciešams izdot jaunus saistošos noteikumus, jo ir zaudējis spēku likums "Par pašvaldībām" un stājies spēkā Pašvaldību likums, ir sagatavots saistošo noteikumu projekts par kapsētu izmantošanas kārtību, kapavietu piešķiršanas, ierādīšanas, kopšanas, uzturēšanas un apbedīšanas kārtību. Saistošo noteikumu 43.6. apakšpunkts saistīts ar atkritumu apsaimniekošanu, šāda norma nepieciešama, lai kapsētu teritorijās nodrošinātu pašvaldības organizētu sadzīves atkritumu apsaimniekošanu, tai skaitā atkritumu dalīto savākšanu un ievērotu atkritumu apsaimniekošanas valsts plānu un reģionālos plānus. Saistošie noteikumi paredz administratīvo atbildību par to neievērošanu. Izvērtējot Saistošo noteikumu 8.2. apakšpunktā minēto aizliegumu pārkāpuma bīstamību un kaitīgumu, secināms, ka minētās normas 8.2.1. apakšpunktā "Kapsētās aizliegts ārpus kapavietas robežām stādīt kokus, krūmus, dzīvžogus" var radīt būtisku kaitējumu un iespējamais pārkāpums var aizskart sabiedriskās intereses tādā mērā, ka nepieciešams paredzēt administratīvo atbildību. Savukārt izvērtējot Saistošo noteikumu 8.2.2. apakšpunkta minētās normas "novietot kapavietas aprīkojumu, ierīkot kapavietas kopšanas inventāra (plastmasas pudeļu, trauku, maisu, grābekļu u.tml.) glabātuves" pārkāpuma bīstamību un kaitīgumu, secināms, ka šāda darbība nav administratīvi sodāma, jo nav konstatēts kaitīgums un sekas, kādas varētu radīt iespējamais pārkāpums vai tas var aizskart sabiedriskās intereses tādā mērā, ka nepieciešams paredzēt administratīvo atbildību par to un vai pārkāpums var skart ievērojamu sabiedrības daļu. Izvērtējot Saistošo noteikumu 8.3. apakšpunktā minēto aizliegumu "patvaļīgi aizņemt kapavietas vai paplašināt esošās kapavietas, mainīt ierādītās kapavietas platību vai kapavietas reljefu" pārkāpumu bīstamību un kaitīgumu, secināms, ka šāda darbība būtu administratīvi sodāma, jo aizlieguma pārkāpums var radīt būtisku kaitējumu kapsētu teritorijai un var būtiski skart sabiedrības intereses un administratīvā soda paredzēšana mazinātu problēmsituāciju skaitu, ierobežos kapsētu darbības pārkāpumu apmēru un izplatību, tādējādi nodrošinot sabiedrības tiesiskās intereses un noteikto pārvaldes kārtību. Saistošo noteikumu 8.4. apakšpunktā norādīts aizliegums kapsētās "veikt apbedījumu bez kapsētu apsaimniekotāja saskaņošanas". Šajā Saistošo noteikumu apakšpunktā ir paredzēta atbildība, kas līdz šim nav bieži konstatēta, taču tā sekas būtiski ietekmē kārtības uzturēšanu, administratīvā atbildība paredzēta, lai efektīvāk sasniegtu noteiktas kārtības ievērošanu kapsētu teritorijā, administratīvās atbildības noteikšana spēj ierobežot kapsētu lietošanas un uzturēšanas pārkāpumu izplatību, tādejādi nodrošinot sabiedrības tiesiskās intereses un noteikto pārvaldes kārtību. Ievērojot minēto par Saistošo noteikumu 8.4. apakšpunktā minētais aizlieguma pārkāpums būtu administratīvi sodāma darbība, jo aizlieguma pārkāpums var radīt būtisku kaitējumu kapsētu teritorijai un būtiski skart sabiedrības intereses. Izvērtējot Saistošo noteikumu 44. punktā norādīto aizlieguma darbību pārkāpuma bīstamību un kaitīgumu, secināms, ka šādas darbības nav administratīvi sodāmas, jo nav konstatēts kaitīgums un sekas, kādas varētu radīt iespējamais pārkāpums vai tas var aizskart sabiedriskās intereses tādā mērā, ka nepieciešams paredzēt administratīvo atbildību par to un vai pārkāpums var skart ievērojamu sabiedrības daļu. Administratīvā atbildība par saistošo noteikumu neievērošanu tiek paredzēta, jo administratīvais sods ierobežos kapsētu darbības pārkāpumu izplatību, tādējādi nodrošinot sabiedrības tiesiskās intereses un noteikto pārvaldes kārtību. Par saistošajos noteikumos paredzētajiem administratīvi sodāmiem nodarījumiem nav paredzēti administratīvie sodi citos normatīvajos aktos. Atbilstoši pilnvarojumam, pašvaldība saistošo noteikumu 8.2.1., 8.3., 8.4. apakšpunktā ir noteikusi aizliegumus, kuru neievērošana ir uzskatāma par administratīvu pārkāpumu, savukārt par šiem pārkāpumiem piemērojamo sodu noteikusi saistošo noteikumu 51. punktā. |
2. Fiskālā ietekme uz pašvaldības budžetu | Saistošo noteikumu īstenošanai netiek prognozēta finansiāla ietekme uz pašvaldības budžetu, kā arī nav nepieciešama jaunu institūciju izveide, jo saistošo noteikumu īstenošanā iesaistītajām institūcijām nav plānoti jauni pienākumi vai funkcijas. |
3. Sociālā ietekme, ietekme uz vidi, iedzīvotāju veselību, uzņēmējdarbības vidi pašvaldības teritorijā, kā arī plānotā regulējuma ietekme uz konkurenci | Saistošie noteikumi attiecas uz sabiedrībai svarīgas jomas – kapsētu darbība un uzturēšana – normatīvo regulējumu, kas saistīts ar sabiedrības kultūrvēsturiskajām vērtībām, nepieciešamību izveidot un uzturēt īpašas teritorijas, kuras tiek atvēlētas mirušo apbedīšanai. Saistošo noteikumu ietekmes vērtējums: sociālā ietekme – tieša ietekme, jo kapsētu apsaimniekošana un kapavietu kopšanas kultūra ir saistāma ar cilvēku dzīvesveidu un kultūru kopumā; ietekme uz vidi – tieša ietekme, ievērojot, ka saistošie noteikumi paredz kapsētu uzturēšanas kārtību; ietekme uz iedzīvotāju veselību – nav tiešas ietekmes; ietekme uz uzņēmējdarbības vidi pašvaldības teritorijā – Saistošajos noteikumos paredzētā kārtība nodrošinās apbedīšanas pakalpojumu sniedzējiem vienlīdzīgas tiesības un iespējas sniegt pakalpojumus; ietekme uz konkurenci – saistošie noteikumi neierobežo uzņēmējdarbības aktivitātes un komersantu, kas sniedz apbedīšanas pakalpojumus, konkurētspēju. |
4. Ietekme uz administratīvajām procedūrām un to izmaksām | Saistošo noteikumu tiesiskais regulējums attiecināms un var skart lielāko daļu Jelgavas valstspilsētas pašvaldības iedzīvotāju, kā arī nosaka konkrētu rīcību kapsētu pakalpojumu izmantošanā. Saistošo noteikumu piemērošanā personas var interesēties pie kapsētu apsaimniekotāja, kas atbilstoši Noteikumu 2.18. apakšpunktam ir Jelgavas valstspilsētas pašvaldības iestāde "Pilsētsaimniecība". Kapsētu apsaimniekotājs, saņemot iesniegumu no personas par kapavietas piešķiršanu mirušā apbedīšanai vai iesniegumu par kapavietas uzturēšanu, pieņem attiecīgu lēmumu Administratīvā procesa likuma noteiktajā kārtībā ne vēlāk kā vienas darba dienas laikā. Pašvaldības likuma 25. panta otrajā daļā ir noteikts, ka pašvaldības administrācijas izdotos administratīvos aktus var apstrīdēt pašvaldības ietvaros, attiecīgi saistošo noteikumu 49. punktā ir noteikts, Kapsētas apsaimniekotāja faktisko rīcību un pieņemtos lēmumus normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā var apstrīdēt pašvaldības izpilddirektoram. Savukārt saistošo noteikumu 50. punktā noteikts, ka Pašvaldības izpilddirektora lēmumu normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā var pārsūdzēt Administratīvajā rajona tiesā. |
5. Ietekme uz pašvaldības funkcijām un cilvēkresursiem | Saistošie noteikumi ir nepieciešami Pašvaldību likuma 4. panta pirmās daļas 2. punktā noteiktās pašvaldības autonomās funkcijas nodrošināšanai. Nav ietekmes uz cilvēkresursiem. |
6. Informācija par izpildes nodrošināšanu | Saistošo noteikumu izpildes nodrošināšana un kontrole tiks nodrošināta ar esošajiem resursiem un papildus darba vietu izveide nav nepieciešama. Administratīvā pārkāpuma procesu par Noteikumu pārkāpumiem līdz administratīvā pārkāpuma lietas izskatīšanai veic Jelgavas valstspilsētas pašvaldības iestādes "Jelgavas pašvaldības policija" amatpersonas. Administratīvā pārkāpuma lietu izskata Jelgavas valstspilsētas pašvaldības Administratīvā komisija. Saistošo noteikumu izpildē nav paredzēts izveidot jaunu institūciju. |
7. Prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem, ko sniedz mērķa sasniegšana | Saistošie noteikumi ir piemēroti iecerētā mērķa sasniegšanas nodrošināšanai un paredz tikai to, kas ir vajadzīgs minētā mērķa sasniegšanai. Saistošo noteikumu prasības un to izpilde neradīs papildus izmaksas pašvaldībai. Pašvaldības izraudzītie līdzekļi ir leģitīmi un rīcība ir atbilstoša normatīviem aktiem. |
8. Izstrādes gaitā veiktās konsultācijas ar privātpersonām un institūcijām | Saistošo noteikumu projekts un tam pievienotais paskaidrojuma raksts 09.04.2024. tika publicēts pašvaldības oficiālajā tīmekļvietnē www.jelgava.lv sabiedrības viedokļa noskaidrošanai, paredzot termiņu viedokļu sniegšanai līdz 22.04.2024. Par saistošo noteikumu projektu pašvaldība nav saņēmusi viedokļus un priekšlikumus. |