1. Saistošie noteikumi nosaka:
1.1. kārtību, kādā Olaines novada pašvaldība (turpmāk – Pašvaldība) Ministru kabineta noteikumos par koku ciršanu ārpus meža paredzētajos gadījumos izvērtē iesniegumus atļaujas saņemšanai koku ciršanai ārpus meža un izsniedz attiecīgas atļaujas;
1.2. Pašvaldības koeficientu zaudējumu atlīdzības par dabas daudzveidības samazināšanu aprēķināšanai un samaksas kārtību;
1.3. publiskās apspriešanas procedūras kārtību.
2. Lai saņemtu atļauju koku ciršanai ārpus meža, nekustamā īpašuma īpašnieks vai tiesiskais valdītājs iesniedz motivētu iesniegumu Pašvaldībā. Iesniegumam pievieno grafisko informāciju ar norādīto koku atrašanās vietu. Daudzdzīvokļu dzīvojamās mājas dzīvokļu īpašnieku iesniegumam papildus pievienojams dzīvokļu īpašnieku kopības lēmums par koku ciršanu daudzdzīvokļu dzīvojamai mājai piesaistītajā zemesgabalā.
3. Pirms lēmuma pieņemšanas par koku ciršanu ārpus meža vai atteikumu izsniegt atļauju, Pašvaldības atbildīgā struktūrvienība izvērtē īpašuma piederību apliecinošus dokumentus, izvērtē iesnieguma pamatotību, koku atbilstību ēku ekspluatācijas un cilvēku dzīves vietas un drošības apstākļiem, kā arī koka ciršanas atbilstību normatīvajiem aktiem par sugu un biotopu aizsardzību un īpaši aizsargājamām dabas teritorijām, kā arī Pašvaldības teritorijas plānošanas dokumentiem, izvērtē nepieciešamību rīkot publisko apspriešanu un aprēķina zaudējumu atlīdzību par dabas daudzveidības samazināšanu.
4. Koku ciršanas atļauja ir derīga vienu gadu no tās izsniegšanas brīža. Ja koku ciršana ir saistīta ar būvniecību, tai ir akceptēta būvniecības ieceres dokumentācija un būvniecībai ir izsniegts administratīvais akts, tad lēmums par atļauju koku nociršanai ir derīgs, kamēr ir spēkā esošs administratīvais akts.
5. Publiskās apspriešanas procedūru sabiedrībai nozīmīgos gadījumos par koku ciršanu pilsētas vai ciema teritorijā rīko, ja koku ciršana ārpus meža paredzēta Olaines novada administratīvās teritorijas publiskajos objektos – parkos, skvēros, alejās, dabas un apstādījumu teritorijās. u.c. (izņemot ielu, ceļu un meliorācijas objektu nodalījuma joslas, kur koki apdraud ēkas un infrastruktūras objektus).
6. Publiskā apspriešana nav nepieciešama, ja nokaltušus vai bīstamus kokus cērt sabiedriskajos apstādījumos.
7. Lēmumu par publiskās apspriešanas uzsākšanu pieņem Pašvaldības dome pēc Pašvaldības atbildīgās struktūrvienības ierosinājuma. Publiskas apspriešanas procedūru nodrošina Pašvaldības atbildīgā struktūrvienība.
8. Paziņojumā par publisko apspriešanu norāda:
8.1. publiskās apspriešanas termiņu;
8.2. zemes vienību, kurā plānots cirst kokus, adresi, kadastra apzīmējumu;
8.3. ciršanai paredzēto koku fotofiksāciju;
8.4. koku ciršanas pamatojumu.
10. Publiskajai apspriešanai nepieciešamos aprakstus, plānus un foto fiksācijas sagatavo ciršanas ierosinātājs. Pašvaldība nodrošina informācijas par publisko apspriešanu izvietošanu Pašvaldības tīmekļa vietnē, redzamā vietā Pašvaldības ēkā Zemgales ielā 33, Olainē, Olaines novadā.
11. Publiskās apspriešanas laikā ikvienai personai ir šādas tiesības:
11.1. iepazīties ar publiskajai apspriešanai nodoto informāciju;
11.2. līdz noteiktajam termiņam rakstiski iesniegt Pašvaldībā atsauksmes, priekšlikumus vai ierosinājumus.
12. Publiskās apspriešanas laikā saņemtās atsauksmes, priekšlikumus un ierosinājumus apkopo Pašvaldības atbildīgā struktūrvienība.
14. Zemes īpašniekam vai tiesiskajam valdītājam jāatlīdzina zaudējumi par dabas daudzveidības samazinājumu saistībā ar koku ciršanu ārpus meža Olaines novada administratīvajā teritorijā, ko aprēķina pēc Ministru kabineta 2012. gada 2. maija noteikumu Nr. 309 "Noteikumi par koku ciršanu ārpus meža" 3. pielikumā minētajiem koeficientiem, saskaņā ar šādu formulu:
KD – koka caurmēra koeficents, kas vienāds ar attiecīgā koka caurmēru centimetros 1,3 m augstumā no sakņu kakla (cm);
KS – koka sugas koeficients, ko nosaka atkarībā no koka sugas;
KI – koka ciršanas iemesla koeficients;
KA – apdzīvotas vietas koeficients;
KV – koka atrašanās vietas koeficients;
KP – Pašvaldības koeficients:
1 – ainaviski, dendroloģiski vai ekoloģiski nozīmīgs koks;
0 – koks nekoptā, ar kokiem un krūmiem aizaudzētā teritorijā un ciršanas rezultātā tiek uzlabota ainavas kvalitāte;
0.5 – pārējie gadījumi.
15. Lēmumu par koku ciršanu ārpus meža pieņem Pašvaldības būvvalde, izņemot gadījumus, kad rīkota atsevišķa publiskā apspriešana – lēmumu pieņem Pašvaldības dome. Koku ciršanas atļauja ir derīga vienu gadu no izsniegšanas brīža.
16. Pašvaldība aprēķina un nosūta maksāšanas paziņojumu par zaudējumu atlīdzību par dabas daudzveidības samazināšanu iesniedzējam.
17. Par dabas daudzveidības samazinājumu saistībā ar koku ciršanu ārpus meža Olaines novada administratīvajā teritorijā no nodevas samaksas atbrīvo Pašvaldību, tās iestādes un AS "Olaines ūdens un siltums".
18. Administratīvais sods šo noteikumu pārkāpēju neatbrīvo no pienākuma novērst pārkāpuma sekas un segt materiālos zaudējumus.
Paskaidrojuma raksta sadaļas | Norādāmā informācija |
1. Mērķis, un nepieciešamības pamatojums | 1.1. Pašvaldību likuma 44. panta pirmā daļa nosaka, ka dome ir tiesīga izdot saistošos noteikumus, paredzot administratīvo atbildību par to pārkāpšanu, par citiem likumos un Ministru kabineta noteikumos paredzētajiem jautājumiem. 1.2. Meža likuma 2. panta ceturtā daļa nosaka, ka pilsētu un ciemu teritorijā meža apsaimniekošanas papildu nosacījumus paredz arī pašvaldību saistošie noteikumi. Savukārt 8. panta otrā daļa nosaka, ka Vietējā pašvaldība savos saistošajos noteikumos par koku ciršanu ārpus meža pilsētas un ciema teritorijā nosaka zaudējumu atlīdzību par dabas daudzveidības samazināšanu, kā arī šo zaudējumu aprēķināšanas un atlīdzināšanas kārtību. Zaudējumu atlīdzību ieskaita vietējās pašvaldības budžetā. Ministru kabineta 2012. gada 2. maija noteikumu Nr. 309 "Noteikumi par koku ciršanu ārpus meža" 22. punkts nosaka, ka pašvaldības dome izdod saistošos noteikumus par koku ciršanu ārpus meža, nosakot koku ciršanas izvērtēšanas kārtību un publiskās apspriešanas procedūras kārtību, kā arī sabiedrībai nozīmīgus gadījumus, kad rīko publisko apspriešanu. |
2. Fiskālā ietekme uz pašvaldības budžetu | 2.1. Noteikumu projekts neparedz ietekmi uz pašvaldības budžetu. Noteikumu izpildei nav nepieciešams veidot pašvaldības jaunas institūcijas, darba vietas vai paplašināt esošo institūciju kompetenci. |
3. Sociālā ietekme, ietekme uz vidi, iedzīvotāju veselību, uzņēmējdarbības vidi pašvaldības teritorijā, kā arī plānotā regulējuma ietekme uz konkurenci | 3.1. Īstenojot noteikumus tiks labvēlīgi ietekmēta bioloģiskā daudzveidība, gaisa kvalitāte, klimats un ainava. Kvalitatīvāka vide un ainava, savukārt, pozitīvi ietekmē iedzīvotāju veselību. 3.2. Uzņēmējdarbības vide un konkurence netiks ietekmēta. |
4. Ietekme uz administratīvajām procedūrām un to izmaksām | 4.1. Noteikumi paredz, kādi dokumenti pievienojami iesniegumam par koku ciršanas atļaujas izsniegšanu. Tiek noteikts pašvaldības koeficients zaudējumu aprēķinā par dabas daudzveidības samazināšanu, kā arī zaudējumu piemērošanas kārtība. Atļauja koku ciršanai saņemama atbilstoši 02.05.20212. Ministru kabineta noteikumos Nr. 309 "Noteikumi par koku ciršanu ārpus meža" noteiktajai kārtībai. Tādējādi nodrošinot procedūras atbilstību Ministru kabineta noteikumos noteiktajām prasībām. |
5. Ietekme uz pašvaldības funkcijām un cilvēkresursiem | 5.1. Noteikumu izpildes nodrošināšanai nav nepieciešams veidot jaunas pašvaldības institūcijas, darba vietas vai paplašināt esošo institūciju kompetenci. |
6. Izpildes nodrošināšana | Saistošo noteikumu izpildi pamatā nodrošina Olaines novada pašvaldības Būvvalde. Noteikumu pārkāpumu gadījumā – Olaines novada pašvaldības policija. |
7. Prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem, ko sniedz mērķa sasniegšana | 7.1. Noteikumi nodrošina iecerētā mērķa sasniegšanu. |
8. Izstrādes gaitā veiktās konsultācijas ar privātpersonām un institūcijām | 8.1. Saistošo noteikumu projekts izskatīts Finanšu komitejā un saskaņā ar Pašvaldību likuma 46. panta trešo daļu ievietots sabiedrības viedokļa apzināšanai pašvaldības tīmekļvietnē www.olaine.lv, kā arī papildus pašvaldības kontā sociālajā tīklā www.facebook.com no 2024. gada 28. maija līdz 2024. gada 11. jūnijam. Priekšlikumi vai viedokļi par saistošo noteikumu projektu nav saņemti. |